תאריך תצוגה: 21/03/2019

טיוטת תקנות הבטחת הכנסה (כללי הזכאות והוראות ביצוע)(תיקון מס'), התשע"ט - 2019

 

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הבטחת הכנסה (כללי הזכאות והוראות ביצוע)(תיקון מס'..), התשע"ט - 2019

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

במרוצת השנים תוקנו הוראות חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980 (להלן – חוק הבטחת הכנסה), אך לא לעתים לא תוקנו הוראות תקנות הבטחת הכנסה, התשמ"ב – 1982 (להלן – התקנות), אשר על כן, לצורך יצירת אחידות בין הוראות החקיקה מוצע לתקן את התקנות.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2(א) ו- 31(א) לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980,[1](להלן – החוק) אני מתקין תקנות אלו:

תיקון תקנה 1

1.  

תקנה 1 לתקנות הבטחת הכנסה (כללי הזכאות והוראות ביצוע), התשמ"ב – 1982,[2] (להלן – התקנות) -  בטלה.

תיקון תקנה 2

2.  

בתקנת משנה 2(ב)(2) לתקנות במקום המילים "תקופה שאינה עולה על 12 חודשים" יבוא, "שאינה עולה על 1700 שעות לימוד לתקופה שאינה עולה על 24 חודשים וזאת בכפוף לכך שהיקף השעות שהוא עובד ולומד עולים על 40 שעות שבועיות,"

הוספת תקנה 2א

3.  

אחרי תקנה 2 לתקנות יבוא -

 

 

"זכאות לפי סעיף 2(א)(5)

2א.

הורה לילד עד גיל שנתיים זכאי לגימלה לפי סעיף 2(א)(5) אלא אם מתקיים בבן זוגו אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א) היא אישה הרה, כהגדרתה בפרט 7, בתוספת הראשונה בחוק.

 

 

 

 

 

 

 

(ב)   בת זוגו אינה תושבת ישראל.

תיקון תקנה 3

4.  

בתקנה 3 לתקנות -

 

 

 

א.  בתקנת משנה (ב)(3) הסיפא המתחילה במילים "לגיל 65 שנים" תימחק, ובמקומה יבוא "לגיל הפרישה כהגדרתו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995."[3]

 

 

 

ב.  בתקנה משנה (ד)(2) במקום המילים "בת זוגו זכאית" יהיה כתוב "בן זוגו זכאי", ובמקום "בהחזקתה" יבוא "בהחזקתו".

תחילה ותחולה

5.  

תחילתן של תקנות אלה באחד בחודש שבתום 30 ימים מיום פרסומן והן יחולו על גמלה המשתלמת בעד יום התחילה ואילך.

תקנות הבטחת הכנסה (כללי הזכאות והוראות ביצוע)(תיקון מס'), התשע"ט - 2019

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

חיים כץ,

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

 

דברי הסבר

 

במרוצת השנים תוקנו הוראות חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980 (להלן – חוק הבטחת הכנסה), אך לא לעתים לא תוקנו הוראות תקנות הבטחת הכנסה, התשמ"ב – 1982 (להלן – התקנות), אשר על כן, לצורך יצירת אחידות בין הוראות החקיקה מוצע לתקן את התקנות.

 

לעניין סעיף 1

במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2003), התשס"ג – 2002 (להלן – חוק ההסדרים), נערכו תיקונים רבים בהוראות חוק הבטחת הכנסה.

 

בין היתר, עוגנו הוראות תקנה 1 [הקובעות כי הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה לא תהיה מותנית במבחן תעסוקה במקרים המנויים בתקנה], במסגרת החוק הראשי - חוק הבטחת הכנסה, ועל כן מתייתר הצורך בתקנה זו.

 

מוצע, לפיכך, למחוק את תקנות משנה 1(1) עד 1(5) לתקנות.

 

לעניין סעיף 2 –

בשנים האחרונות חלו שינויים באופן בו מבוצעת הכשרה מקצועית למי שמופנה על ידי שירות התעסוקה. אם בעבר ההכשרה ניתנה במסגרת של תקופה של עד 12 חודשים, הרי שהיום מאושרת הכשרה מקצועית גם לתקופה העולה על 12 חודשים, ובלבד שסך השעות הכולל הוא זהה [יצוין כי פעמים רבות בוחרים התובעים בהכשרות ארוכות יותר על מנת לאפשר להם שילוב של עבודה עם הכשרה].

 

על כן מוצע לתקן את תקנה 2(ב)(2) לתקנות כך שייקבע כי מגבלת תקופת הכשרה למי שמיועד לשיקום במסגרת שירות התעסוקה תהיה 24 חודשים, ובלבד שסך השעות לא יעלה על 1700 שעות, וזאת אם התובע עובד במשרה מלאה או חלקית, כך שסך שעות העבודה והלימודים הם בהיקף משרה מלאה.

 

 

לעניין סעיף 3 -

במסגרת תיקון 51 לחוק הבטחת הכנסה שנכנס לתוקפו בחודש אפריל 2018, נקבע מנגנון המאפשר להורים לילד עד גיל שנתיים לבחור מי הם יהיה פטור ממבחן תעסוקה לצורך השגחה על הילד.

 

על מנת לשמור על תכליות הוראות חוק הבטחת הכנסה ועידוד היציאה לעבודה מוצע לקבוע בתקנות כי בני הזוג לא יוכלו לקבל פטור ממבחן תעסוקה במקביל בשל השגחה על ילד אם אחד פטור ממבחן תעסוקה בשל עילות אחרות כגון אישה הרה מהשבוע ה- 13 להריונה ואילך או  כאשר בת הזוג אינה תושבת (ועל כן, איננה מחויבת במבחן תעסוקה).

 

כמו כן, מאחר ותיקון החוק השווה בין הזכאות של שני בני הזוג לבחור מי הם יהיה פטור ממבחן תעסוקה, מוצע לתקן בהתאם את הוראות תקנה 3(ד)(2) כך שיתאמו לשני המינים.

 

לעניין סעיף 4 –

תקנות הבטחת הכנסה הותקנו בשנת 1982 והן כוללות הוראות לעניין זכאות של תובעים שהגיעו לגיל פרישה. יחד עם זאת, התקנות הותקנו בתקופה בה גיל הפרישה לנשים היה 60 שנים ולגברים 65 שנים ומאז לא הותאמו לשינויים בגיל הפרישה כפי שחלו בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995.

 

מוצע להתאים את הוראות התקנה לגיל הפרישה כפי שנקבע בחוק הביטוח הלאומי כיום וכן להצמידן לכל שינוי שייתכן ויהיה בעניין.

 

לפיכך לעניין תקנה 3(ב)(3), מוצע לתקן את הוראות התקנה כך שייקבע שעילת "השגחה תמידית" במקום בו בן המשפחה זקוק להשגחה הגיע "לגיל פרישה" (במקום לגיל 65/60).

 



[1] ס"ח התשמ"א, עמ' 30.

[2] ק"ת התשמ"ב, עמ' 516.

[3] ס"ח התשנ"ה, עמ' 207.