תקנות האגודות השיתופיות (דוח כספי, פנקסים, ספרים והודעות) (תיקון), התשע"ט-2019
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 64 לפקודת האגודות השיתופיות, אני מתקין תקנות אלה:
|
||
|
החלפת תוספות חמישית וששית |
1. |
בתקנות האגודות השיתופיות (דוח כספי, פנקסים, ספרים והודעות), התשל"ו-1976 (להלן - התקנות העיקריות), במקום תוספות חמישית וששית יבוא:
|
תוספת חמישית
(תקנה 1(ב))
נספח
לדוחות הכספיים של האגודה
לשנה שנסתיימה ביום .31.12
גיליון 5
|
מקור |
||
|
התווסף |
||
|
תדווח אחת לשנה עד ליום 31 באוגוסט בכל שנה עם הדוחות הכספיים |
||
|
|
|
|
|
100 |
פרטי זיהוי |
|
|
101 |
שם האגודה |
|
|
102 |
מס' אגודה |
|
|
110 |
דוא"ל איש קשר של אגודה |
|
|
200 |
ניהול ספרים |
|
|
210 |
ספר פרוטוקולים של האסיפה הכללית ו/או של אסיפת המורשים |
|
|
220 |
ספר פורטוקולים של המועצה (אם מכהנת) |
|
|
230 |
ספר פרוטוקולים של הוועד |
|
|
240 |
ספר פרוטוקולים של ועדת הביקורת (אם מכהנת) |
|
|
250 |
רשימת השתתפות החברים בהון האגודה (אם לחברים השתתפות בהון האגודה) |
|
|
260 |
פנקס שעבודים על נכסי האגודה |
|
|
270 |
פנקס ערבויות שנתנה האגודה |
|
|
300 |
דוחות כספיים לתקופה |
|
|
310 |
דוחות כספיים לתאריך |
תאריך |
|
320 |
חוו"ד |
|
|
321 |
תשומת לב בגין |
|
|
322 |
מסוייגת בגין |
|
|
400 |
רו"ח המבקר |
|
|
410 |
שם משפחה |
|
|
420 |
שם פרטי |
|
|
430 |
מספר ת.ז |
|
|
440 |
מועד מינוי |
תאריך |
|
450 |
שם משרד רו"ח |
|
|
460 |
מספר עוסק מורשה |
|
|
470 |
דוא"ל |
|
|
480 |
מספר טלפון |
|
תוספת ששית
(תקנה 1(ב))
סקירת מנהלים, מצורפת לדוחות הכספיים של האגודה לשנה שנסתיימה ביום .31.12
|
מקור |
|
התווסף |
גיליון 6.0
|
100 |
פרטי זיהוי |
|
|
|
101 |
מס' אגודה |
|
|
|
102 |
שם האגודה |
|
|
|
103 |
איש קשר מטעם האגודה (שם מלא) |
|
|
|
104 |
תפקיד איש קשר |
|
|
|
105 |
דוא"ל איש קשר אגודה |
|
|
|
106 |
טלפון איש קשר |
|
|
|
20 |
נתונים מהדוחות הכספיים |
מאוחד |
סולו |
|
21 |
דוח על המצב הכספי |
|
|
|
22 |
סה"כ נכסים |
|
|
|
221 |
סה"כ נכסים שוטפים |
|
|
|
2211 |
סה"כ מזומנים ושווי מזומנים |
|
|
|
2212 |
פקדונות לזמן קצר |
|
|
|
2213 |
פקדונות בארגוני קניות |
|
|
|
2214 |
מלאי |
|
|
|
2215 |
חו"ז חברי האגודה |
|
|
|
2216 |
נכסים שוטפים אחרים |
|
|
|
222 |
סה"כ נכסים לא שוטפים |
|
|
|
2221 |
רכוש קבוע |
|
|
|
2222 |
נדל"ן להשקעה |
|
|
|
2223 |
השקעות בתאגידים מוחזקים |
|
|
|
2224 |
השקעות אחרות לזמן ארוך |
|
|
|
23 |
סה"כ התחייבויות והון |
|
|
|
24 |
סה"כ התחייבויות |
|
|
|
241 |
סה"כ התחייבויות שוטפות |
|
|
|
2411 |
סה"כ בנקים והלוואות לזמן קצר |
|
|
|
2412 |
חו"ז חברי האגודה |
|
|
|
2413 |
התחייבויות שוטפות אחרות |
|
|
|
242 |
סה"כ התחייבויות לזמן ארוך |
|
|
|
2421 |
הלוואות לזמן ארוך |
|
|
|
2422 |
צדדים קשורים |
|
|
|
2423 |
התחייבות בגין תשלומי פנסיה לחברי קיבוץ |
|
|
|
2424 |
התחייבויות אחרות לזמן ארוך |
|
|
|
243 |
סה"כ הון עצמי |
|
|
|
2431 |
חלוקת רווחים (דיבידנד) |
|
|
|
2432 |
העברה לקרן מילואים |
|
|
|
2433 |
עודף/(הפסד) נצבר |
|
|
|
2434 |
הון עצמי אחר |
|
|
|
25 |
דוח על הרוח הכולל |
|
|
|
251 |
סה"כ הכנסות |
|
|
|
2511 |
הכנסות מגביית דמי חבר (מיסי חבר) |
|
|
|
2512 |
הכנסות מחקלאות |
|
|
|
2513 |
הכנסות מפעילות שוטפת אחרת |
|
|
|
2520 |
סה"כ עלות הפעילות |
|
|
|
253 |
רווח גולמי |
|
|
|
2541 |
סה"כ הוצאות מכירה |
|
|
|
255 |
סה"כ הוצאות הנהלה וכלליות |
|
|
|
2551 |
הוצאות שכר הנהלה וכלליות |
|
|
|
2552 |
הוצאות משפטיות |
|
|
|
2553 |
הוצאות הנהלה וכלליות אחרות |
|
|
|
2554 |
סה"כ הכנסות (הוצאות ) אחרות |
|
|
|
2556 |
סה"כ הכנסות (הוצאות) מימון |
|
|
|
256 |
רווח לפני מיסים |
|
|
|
2561 |
מיסים על ההכנסה |
|
|
|
2562 |
חלק ברווחי (הפסדי) תאגידים מוחזקים המטופלים לפי שיטת השווי המאזני, נטו לאחר מס |
|
|
|
257 |
רווח (הפסד) נקי לתקופה |
|
|
|
2571 |
סעיפי רווח (הפסד) כולל אחר |
|
|
|
258 |
רווח/ (הפסד) כולל |
|
|
|
26 |
דוחות על תזרימי מזומנים |
|
|
|
261 |
סה"כ (ירידה) עליה במזומנים ושווי מזומנים |
|
|
|
2611 |
מזומנים נטו שנבעו (שימשו) מפעילות שוטפת |
|
|
|
2612 |
מזומנים נטו שנבעו (שימשו) מפעילות השקעה |
|
|
|
2613 |
מזומנים נטו שנבעו (שימשו) מפעילות מימון |
|
|
|
27 |
קרן מילואים |
|
אפשרות להוסיף עוד קרנות מילואים |
|
271 |
סה"כ נכסים |
|
|
|
2711 |
סה"כ נכסים שוטפים |
|
|
|
2712 |
סה"כ נכסים לא שוטפים |
|
|
|
272 |
סה"כ התחייבויות שוטפות |
|
|
|
273 |
סה"כ התחייבויות לזמן ארוך |
|
|
|
274 |
סה"כ הכנסות |
|
|
|
275 |
סה"כ הוצאות |
|
|
|
276 |
העברה מהקיבוץ |
|
|
|
277 |
העברות לקיבוץ ואחרים |
|
|
|
278 |
סה"כ נכסים נטו |
|
גיליון 6.1
גיליון 6.2
|
טופס 6.3 |
||||
|
מס' |
סכום יתרת אשראי בשקלים חדשים |
מספר הלווים |
סך כל יתרת אשראי לקבוצה |
הערות |
|
1 |
עד 50,000 |
|
|
|
|
2 |
מעל 50,000 עד 100,000 |
|
|
|
|
3 |
מעל 100,000 עד 200,000 |
|
|
|
|
4 |
מעל 200,000 עד 500,000 |
|
|
|
|
5 |
מעל 500,000 עד 1,000,000 |
|
|
|
|
6 |
מעל 1,000,000 עד 5,000,000 |
|
|
|
|
7 |
מעל 5,000,000 עד 10,000,000 |
|
|
|
|
8 |
מעל 10,000,000 |
|
|
|
|
טופס 6.4 |
|||||
|
עלות ההעסקה(*) השנתית של חמשת נושאי המשרה בעלי השכר הגבוה ביותר (באלפי שקלים חדשים): |
|||||
|
מס' |
שם נושא המשרה |
מספר ת.ז. |
תפקיד |
תקופת ההעסקה בתוקופת הדוח (לציין מספר חודשים) |
עלות ההעסקה |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
עלות העסקה - לרבות התחייבויות לתשלום, מענקים, בונוסים, טובות הנאה אחרות ותנאי פרישה. |
|||||
|
טופס 6.5 |
||||||
|
החזקת מניות או יחידות השתתפות בתאגידי בת של האגודה או בתאגידים קשורים אחרים על ידי נושא משרה באגודה או קרוב משפחתו |
||||||
|
מס' |
שם נושא המשרה או קרוב משפחתו |
מספר ת.ז. |
התאגיד בו מחזיק נושא המשרה מניות או יחידות השתתפות |
מספר התאגיד |
שיעור האחזקה בתאגיד הבת או בתאגיד הקשור |
הערות |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
טופס 6.6 |
|||||||
|
נציגי האגודה בתאגידים אשר לאגודה זכויות החזקה בהם |
|||||||
|
מס' |
שם התאגיד |
מספר התאגיד |
סוג התאגיד |
שם נציג האגודה |
מספר ת.ז |
מועד בחירת הנציג |
הערות |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
טופס 6.7 |
||||||||
|
תאגידי בת ותאגידים קשורים אחרים |
||||||||
|
|
שיעורי אחזקה בתאגיד בת ובתאגידים קשורים אחרים (לרבות בשותפויות) |
|||||||
|
|
"תאגיד בת" |
כהגדרת "חברה בת" בחוק ניירות ערך התשכ"ח-1968 |
||||||
|
|
"תאגיד קשור" |
כהגדרת חברה קשורה בחוק ניירות ערך התשכ"ח-1968 |
||||||
|
מס' |
שם תאגיד |
מספר תאגיד |
שיעור האחזקה בהון (%) |
סוג מניות/זכויות השתתפות |
שיעור זכויות ההצבעה (%) |
זכות למנות מנהלים |
תאריך שינוי אחרון * |
הערות |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
תאריך שינוי אחרון - תאריך רכישה/השקעה/הקמה/שינוי בשיעורי אחזקה, לפי המאוחר. |
|||||||
|
המידע בסקירת מנהלים זו נמסר לעיונו של מבקר
החשבונות של האגודה, כדי שיוכל להודיע אם קיימת אי-התאמה מהותית בין המידע בדוחות הכספיים לבין המידע בסקירת המנהלים,
או אם המידע |
||||||||
|
תאריך |
||||||||
|
חתימת יושב ראש ועד ההנהלה: |
||||||||
|
חתימת האגודה באמצעות מורשי החתימה שלה בצירוף חותמת האגודה: |
||||||||
|
|
|
|
|||
|
חמ ( )
|
|
|
|||
|
י"ג באדר התשע"ט (20 במארס 2019) |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מירון הכהן רשם האגודות השיתופיות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אני מאשר. |
|
|
|
|
|
|
|
אלי כהן שר הכלכלה והתעשייה |
דברי הסבר
כללי עניינו של תיקון זה הוא עדכון הנספחים שעל האגודות השיתופיות לצרף לדוחות הכספיים שהן נדרשות להגיש מדי שנה לרשם האגודות השיתופיות, במטרה להביא לייעול הפיקוח והבקרה של הרשם על האגודות ולעבור למצב של ביקורת מונחית סיכונים.
דיני האגודות השיתופיות מקנים לרשם האגודות השיתופיות סמכויות שונות, המאפשרות לו לנקוט פעולות שונות ביחס לאגודות, במטרה לסייע ליציבותן הכלכלית והחברתית. במסגרת זו מוסמך הרשם, בין היתר - לוודא שביקרת החשבונות של האגודה מתקיימת באופן נאות, ובמידת הצורך לקיים הביקורת בעצמו (סעיף 20 לפקודת האגודות השיתופיות), למנות ועד ממונה במקרים שונים כגון במקרה שהוועד הנבחר מזניח את ענייני האגודה או כאשר מצבה הכלכלי או החברתי של האגודה מצדיקים מינוי ועד (תקנה 28א לתקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה)), להפחית את שיעורי הערבות ההדדית שקיבוץ מחויב לספק לחבריו, אם נוכח לדעת שהקיבוץ אינו יכול לעמוד בשיעורים אלו (תקנה 7 לתקנות האגודות השיתופיות (ערבות הדדית)) ועוד.
לשם קיום חובת הפיקוח והבקרה שלו, מחויבות כל האגודות להגיש לרשם מדי שנה את הדוחות הכספיים שלהן, בצירוף הנספחים המפורטים בתוספת החמישית והששית לתקנות האגודות השיתופיות (דוח כספי, פנקסים, ספרים והודעות), התשל"ו-1976. בתוספות אלה כלולים נתונים על מצבה הכלכלי והחברתי של האגודה, אשר מאפשרים לתת תמונה רחבה יותר על אופן התנהלותה, מעבר לדוחות הכספיים, כגון קיומם או היעדרם של פרוטוקולים של החלטותיה, קיום פנקס חברים, פילוח אוכלוסיית האגודה (באגודות להתיישבות), הרשויות הקיימות בה ותקופת כהונתן, אישור התקציב באספה הכללית של החברים ועוד.
התוספת החמישית נחתמת על-ידי רואה החשבון המבקר, וכוללת סעיפים ממסקנות הביקורת על מצבה הכספי של האגודה. התוספת הששית מהווה סקירת מנהלים, וכוללת תמונה רחבה יותר על פעילות האגודה. יצוין כי החלק השני של התוספת הששית, הכולל פירוט על עסקאות ופעולות פיננסיות משמעותיות, נדרש רק מאגודות שהכנסותיהן השנתיות עולות על 10 מיליון ₪.
במהלך השנים זיהה רשם האגודות כי נדרש עדכון לתוספות הנ"ל במספר מישורים:
א. הוברר שנדרשו נתונים בתוספת החמישית (בחתימת רואה החשבון) שמתאימים יותר לדיווח של ההנהלה, כגון אישור על קיומו של פנקס חברים. לפיכך הועברו נתונים אלו לתוספת הששית.
ב. הוברר שנדרשו נתונים שנחיצותם נמוכה מסיבות שונות, כגון דיווח על שינויים בתקנון האגודה - מידע המצוי ממילא במשרד הרשם. כדי להפחית ההכבדה ו"לדייק" המידע הנדרש, הושמטו נתונים אלו מהתוספות.
ג. הוברר שקיימים נתונים חיוניים לצורך הפיקוח והבקרה של הרשם שעד כה לא נכללו במלואם בתוספות, חלקם חובות של האגודות על-פי דין וחלקם מידע נחוץ לצורך וידוא התנהלות תקינה וממשל תאגידי נאות באגודה. לשם הדוגמה ניתן לציין את הנתון בדבר קיומה של ועדת צרכים מיוחדים בקיבוץ מתחדש, אי-כהונה של יו"ר הוועד בתפקיד ביצועי, קיומם של מנגנוני פיקוח ובקרה (כמו מבקר פנימי), הליכי חלוקת רווחים, שיעור הפסדים, הליכי שיוך נכסים, הפרשות לפנסיה ועוד. לפיכך הוספו נתונים אלו לתוספות בהתאם לרלוונטיות.
ד. הוברר שהדוחות הכספיים שמוגשים לא ניתנים לעיבוד, שאינם מקוונים ולא ניתן לשלוף אותם באופן יעיל, להשוות עם נתונים משנות קודמות ולזהות מגמות ותהליכים באגודה ובסוגי האגודות ולכן נוסף תמצית נתונים מתוך הדוחות הכספיים. בין נתונים אלו ניתן למנות את הון האגודה, התחייבויותיה, הלוואותיה לחבריה, נכסי הנדל"ן שלה, התחייבויותיה השונות ועוד. לפיכך הוספו נתונים אלו לתוספות.
לסיכום, מוצע לעדכן את התוספות החמישית והששית במטרה לתת לרשם את הכלים הנחוצים כדי לזהות מבעוד מועד "נורות אדומות", להפעיל את סמכויותיו ולהתערב באופן שיאפשר טיפול בבעיות, תיקון הליקויים ובמידת הצורך הליכי הבראה, והכל לטובת האגודה וחבריה.
הנתונים שמוצע להוסיפם נדרשים רק מהאגודות הרלוונטיות בהתאם לנושא הנדון (כגון פרטים על אוכלוסיית האגודה נדרשים באגודות להתיישבות בלבד) או רק במקרים שאינם זניחים (כגון דרישת מידע על קיומה או היעדרה של ועדת מכרזים מופיעה רק באגודות שמחזורן 1 מיליון ₪ ומעלה).
יצוין כי במקביל לתיקון המוצע פועל רשם האגודות להעברת הדיווחים למתכונת מקוונת, כך שאופן מילוי הנתונים והדיווח, שליפת המידע ועיבודו יעשו באופן יעיל ומהיר בהרבה. מהימנות ושלמות המידע יוגברו והפיקוח והבקרה יהיו טובים יותר.
לשם השגת התכלית האמורה מוצע להחליף את התוספות הקיימות בתוספות המצורפות, אשר כוללות את הנוסחים המעודכנים של הנספחים לדוחות הכספיים. בתוספות המפורטות ניתן לזהות, באמצעות סימון בצבעים, את כל הנתונים שהתווספו ביחס לנוסח הקיים כיום.
התיקון המוצע נכלל בתוכנית השנתית של רשם האגודות השיתופיות של 2018 להפחתת הנטל הרגולטורי. התוכנית מפורסמת באתר הרשם בקישור הבא: