תאריך תצוגה: 27/02/2019

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ט-2019

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 27(ב), 70(5) ו- (17) לפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 1 -

 

 

(א)   

במקום ההגדרה "מעבדה מוסמכת" יבוא –

""מעבדה מוסמכת לרכב" – כהגדרתה בחוק רישוי שירותים;"

 

 

(ב)  

בהגדרת "רכינוע" -  

 

 

 

(1)  

בפסקה (7) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

 

 

 

(2)  

אחרי פסקת משנה (7)(ג) יבוא -

 

 

 

"(ד)

מערכת חשמל וטעינה בהתאמה לחוק החשמל התשי"ד – 1954[3] על תקנותיו ועדכוניו.".

תיקון תקנה 39כג

2.  

בתקנה 39כג לתקנות העיקריות, אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 84

3.  

בתקנה 84(ב) לתקנות העיקריות, בטור ב', במקום פרט (5) יבוא -

 

 

"8 נוסעים מלבד הנהג זולת אם ברשיון הרכב צויין פחות ואם ביום ז' באדר התשנ"ג (28 בפברואר 1993), היה לו, ברשיונו, היתר להסיע יותר מ-8 נוסעים מלבד הנהג - לפי הקבוע ברשיונו.";

תיקון תקנה 85

4.  

בתקנה 85(ד1)(2)(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 85ב

5.  

בתקנה 85ב(א) לתקנות העיקריות, אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 273

6.  

בתקנה 273 לתקנות העיקריות -

 

 

(א)   

בתקנת משנה (ב) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

 

 

(ב)  

במקום תקנת משנה (ב1) יבוא -

 

 

 

"(ב1)  על אף האמור בתקנות משנה (א) ו-(ב), מבקש רישיון לרכב מדגם שרשות הרישוי נתנה את אישורה לאב טיפוס שלו לפי תקנה 282(א)(2) שיבואן מסחרי ייבא אותו או שיוצר על ידי בעל רישיון לייצור רכב ושיווקו כהגדרתו בחוק רישוי שירותים וטרם נרשם יביא את הרכב לבדיקה במוסך שירות של היבואן שייבא אותו או למוסך של בעל הרישיון לייצור רכב ושיווקו שייצר אותו; הרכב ייבדק וייבחן בידי בוחן בפיקוח מעבדה מוסמכת לרכב על פי הנחיות היצרן שאישר מנהל אגף הרכב וכדי לברר אם נתקיימו בו הוראות תקנות אלה."

תיקון תקנה 279

7.  

בתקנה 279(ג)(11) לתקנות העיקריות אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 281

8.  

בתקנה 281 לתקנות העיקריות בתקנות משנה (ב) ו-(ד) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 282

9. 2

בתקנה 282 לתקנות העיקריות -

 

 

(א)   

בפסקת משנה (א)(2)(א) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

 

 

(ב)  

בפסקת משנה (א)(2)(ג) במקום "1M ו-1N" יבוא "1M, 1N ו- 2N";

 

 

(ג)   

בפסקת משנה (א)(2)(ד) במקום "1M ו-1N" יבוא "1M, 1N ו- 2N";

 

 

(ד)  

בפסקת משנה (א)(3)(א)(4) אחרי "רכב ממוגן ירי" יבוא ", רכב מסוג O, רכב נכים ורכב מסוג 2T";

 

 

(ה)   

פסקת משנה (א)(3)(א1) – תימחק;

 

 

(ו)   

בפסקת משנה (א)(3)(ב) במקום "רכב פרטי מסוג 1M, רכב מסוג 2T  או רכב מסוג L שיובא ביבוא אישי כמשמעותו בצו יבוא חופשי, התשס"ט-2008" יבוא "מסוג המנוי בסעיף 33(א) לחוק רישוי שירותים, שניתן עליו רישיון ייבוא לפי סעיף 33(ב) לחוק האמור";

 

 

(ז)   

בפסקת משנה (א)(3)(ג) במקום "הרכב מסוג 1M" יבוא "הרכב הוא מסוג המנוי בסעיף 33(א) לחוק רישוי שירותים";

 

 

(ח)   

בפסקת משנה (א)(3)(ז) במקום "מפעל כהגדרתו בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור רכב והרכבתו) התשכ"ז-1967" יבוא "בעל רישיון לייצור רכב ושיווקו כהגדרתו בחוק רישוי שירותים";

 

 

(ט)   

אחרי פסקת משנה (א)(3)(ט) בהגדרת "רכב נכים" אחרי "רכב מסוג 1M," יבוא "2M," ובמקום "ומתקין מורשה באישור יצרן הרכב" יבוא "בעל רישיון ייצור רכב ושיווקו באישור מעבדה מוסמכת לרכב" ;

 

 

(י)   

בפסקת משנה (5) אחרי "נציגות של מדינת חוץ" יבוא "או רכב שיובא על ידי יבואן זעיר כהגדרתו בחוק רישוי שירותים, למעט רכב חדש או רכב שנרשם במדינת חוץ כהגדרתם בחוק רישוי שירותים".

 

 

(יא)  

בפסקת משנה (א1) אחרי "רכב שיובא על ידי יבואן" יבוא "מסחרי";

תיקון תקנה 282א

10.  

בתקנה 282א לתקנות העיקריות בתקנת משנה (ב), במקום "1M ו-1N" יבוא "1M, 1N ו- 2N";

תיקון תקנה 299

11. 2

בתקנה 299 לתקנות העיקריות במקום המילים "למעט המטען הדרוש לבדיקת כושרו של הרכב, ולא יוריד את המטען האמור אלא במקום שבו הוטען" יבוא –

"למעט:

(1)  המטען הדרוש לבדיקת כושרו של הרכב, ולא יוריד את המטען האמור אלא במקום שבו הוטען.

(2)  הובלת נתמכים חדשים מהנמל לחצר היבואן בתצורה שהם מגיעים במקור מהיצרן בחו"ל כמקשה אחת ובכפוף לקיום תנאים אלה:

(א)  הנתמך יישא עליו לוחית זיהוי הניתנת לבעל רישיון סחר לפי תקנה 295, בהתאם לסעיף 2 לתוספת השלישית לתקנות אלה, בתוקף;

(ב) קשירת מטען מקורית של יצרן הנתמכים או אישור קצין בטיחות מטעם היבואן הנושא באחריות לרתום המטען ובטיחותו."

תיקון תקנה 318א

12.  

בתקנה 318א(ג) לתקנות העיקריות אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 351א

13.  

(א)  בתקנה 351א(ב) לתקנות העיקריות  -

(1)  במקום המילים "בארצות NAFTA" יבוא "על פי התקינה הפדראלית של ארצות הברית או על פי התקינה הקנדית";

(2) המילים "למעט פנסי חזית" – יימחקו;

(3) אחרי המילים "F.M.V.S.S 108" יבוא "או על פי התקן הקנדי C.M.V.S.S 108, בהתאמה";

(4) במקום המילה "פיו" יבוא "פיהם";

(ב) תקנה 351א(ב1) – תימחק;

תיקון תקנה 364א

14.  

בתקנה 364א(ב) לתקנות העיקריות אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 364ו

15. 2

בתקנה 364ו לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (א) יבוא -

 

 

"(א1) הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על רכבים בהם מתקיימים התנאים הבאים:

(1)  הרכב בבעלות נציגות דיפלומטית או קונסולרית של מדינת-חוץ;

(2) הרכב בבעלות עובד זר בנציגות דיפלומטית או קונסולרית של מדינת חוץ, אשר יובא לישראל ביבוא זמני;

(3) הרכב בבעלות צבא הגנה לישראל, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, משטרת ישראל או כנסת ישראל והוא מיועד לצרכים ביטחוניים או מבצעיים;"

תיקון תקנה 364ח

16.  

בתקנה 364ח לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (א) יבוא –

 

 

"(א1) הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על רכבים בהם מתקיימים התנאים הבאים:

(1)  הרכב בבעלות נציגות דיפלומטית או קונסולרית של מדינת-חוץ;

(2)  הרכב בבעלות עובד זר בנציגות דיפלומטית או קונסולרית של מדינת חוץ, אשר יובא לישראל ביבוא זמני;

(3) הרכב בבעלות צבא הגנה לישראל, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, משטרת ישראל או כנסת ישראל והוא מיועד לצרכים ביטחוניים או מבצעיים;"

תיקון תקנה 372

17.  

בתקנה 372(ג) לתקנות העיקריות אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון תקנה 383א

18.  

בתקנה 383א לתקנות העיקריות –

   

 

(א)   

במקום הכותרת לתקנה 383א לתקנות העיקריות יבוא "לוחות סימון ופסים זוהרים אחוריים וצדדיים לרכב";

 

 

(ב)  

במקום סעיף (א) לתקנה, יבוא –

 

 

 

(א)  "

"ברכב מסוג N2, שמשקלו הכולל עולה על 7,500 ק"ג, וברכב מסוג N3, ו-O, לרבות כל מיתקן המיועד להיגרר על ידי רכב או להתחבר לרכב:

 

 

 

 

(1)  

יותקנו בדופן האחורית לוחות סימון על פי דרישות תקן ישראלי ת"י 5381. 

 

 

 

 

(2)  

בנוסף לאמור בתקנת משנה (1), ברכב כמפורט בתקנה זו, שרוחבו עולה על 2.1 מטר, למעט רכב מסוג O1,O2, יותקנו באחורי הרכב לאורך ובצמוד ככל הניתן לקו המתאר של תא המטען, פסי סימון זוהרים בצבע צהוב או אדום. פס הסימון יהיה רציף או מקוטע כך שאורכו הכולל של הפס לא יפחת מ – 70% מהיקף קו המתאר החיצוני של הרכב. פס הסימון התחתון של קו המתאר יותקן בגובה שלא ירד מ- 250 מ"מ ולא יעלה על 1500 מ"מ מפני הדרך. פסי הסימון יהיו ברוחב מינימלי של 50 מ"מ ויעמדו בדרישות כאמור בחלק ג' בתוספת השניה. פסי הסימון יותקנו במרחק שלא יפחת מ- 200 מ"מ מפנסי הבלימה. במקרה שתא המטען ללא כיסוי, פסי הסימון יותקנו לאורך קו המתאר על גבי החלק הקשיח.

 

 

 

 

(3)  

בנוסף לאמור בסעיפי משנה (1) ו – (2), ברכב כמפורט בתקנה זו, שאורכו עולה על 6 מ' למעט רכב מסוג O1,O2, יותקנו בצידי הרכב פסי סימון זוהרים בצבע צהוב או לבן. הפסים יותקנו לאורך כלי הרכב בחלקו התחתון ובצמוד ככל שניתן לקו המתאר של תא המטען. פס הסימון התחתון יהיה רציף או מקוטע כך שאורכו הכולל של הפס לא יפחת מ- 70% מאורכו הכולל של הרכב. פס הסימון התחתון של קו המתאר יותקן בגובה שלא ירד מ- 250 מ"מ ולא יעלה על 1500 מ"מ מפני הדרך. בנוסף יותקנו בחלק העליון של הרכב בצמוד לפינות קו המתאר שני פסי סימון (רציפים או מקוטעים) מאונכים אחד לשני באורך של 250 מ"מ. פסי הסימון יהיו ברוחב מינימלי של 50 מ"מ ויעמדו בדרישות כאמור בחלק ג' בתוספת השניה. במקרה שתא המטען ללא כיסוי, פסי הסימון יותקנו לאורך קו המתאר על גבי החלק הקשיח.

תיקון התוספת השניה

19.  

בחלק ג' לתוספת השניה לתקנות העיקריות –

 

 

(א)   

בפרט 16 -  

 

 

 

(1)  

בפרט משנה (1)(י) המילים "שנבדקו על ידי מעבדה מוסמכת שאושרה לבדוק פנסים לפי דירקטיבה 2007/46/EC שאישרה כי הפנסים עומדים בהנחיות לבדיקה שפרסם מנהל אגף הרכב לעניין נראות, מניעת סינוור, כיוון ועוצמת תאורה" – יימחקו;

 

 

 

(2)  

אחרי פרט משנה (1)(יא) יבוא –

"(יב) C.M.V.S.S 108;"

 

 

(ב)  

בפרט 22 -

 

 

 

(1)  

במקום "מפמ"כ 241" יבוא "תקן ישראלי 5841 "התקן הגנה תת רכבי אחורי"[4] כתוקפו מזמן לזמן, שעותק שלו מופקד לעיון הציבור באגף לרכב ושירותי תחזוקה במשרד;";

 

 

 

(2)  

במקום " E.E.C 79/490 ועדכונו – E.E.C 81/333" יבוא "תקנת E.C.E 58 כתוקפה מזמן לזמן."

 

 

(ג)

בפרט 28, אחרי סעיף 1(ג) יבוא -

 

 

 

"(ד) פסי סימון לפי תקנה 383א(א)(2) ו- 383א(א)(3) יתאימו לתקן ECE-104 ."

 

 

(ד)

בפרט 29(1) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

 

 

(ה)

בפרט 30(1) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

 

 

(ו)

בפרט 31(2) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

 

 

(ז)

בפרט 32(2) אחרי "מעבדה מוסמכת" יבוא "לרכב";

תיקון התוספת החמישית

20.  

בתוספת החמישית לתקנות העיקריות, בפרט (ד), בסעיף 14 ל"דו"ח בוחן תנועה על תאונת דרכים", במקום "בתאריך _____" יבוא "בתאריכים__________, וסוכם על ידי ביום ______".

תחילה

21.  

 

 

 

(א)   

תחילתן של תקנות 1(ב), 9(ב), (ג), (ו), (ז), (ט), (י), 10, לתקנות אלה, 30 ימים מיום פרסומן;

 

 

(ב)  

תחילתן של תקנות 18 ו-19(ג) לתקנות אלה, החל מיום כ"ח בסיוון תשע"ט (1 ביולי 2019).

תחולה

22.  

תקנה 383א(א) לתקנות העיקריות, כנוסחה בתקנה 18 לתקנות אלה, תחול על רכב מהסוגים המפורטים בתקנה האמורה, שמועד רישומו לראשונה הוא ביום ו' בטבת התשע"ב (1 בינואר 2012) ואילך.

 

___________________ התשע"ט                                                  ישראל כ"ץ

(____________________ 2019)                                        שר התחבורה והבטיחות בדרכים            

 (חמ 3-83 ת1)     

 

דברי הסבר

 

תקנה 1 – 

(א) מוצע לתקן את הגדרת "מעבדה מוסמכת" בתקנה 1 לתקנות העיקריות, ובהתאמה בכל מופעיה בתקנות העיקריות, ולהתאים אותה להגדרתה בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן: "חוק רישוי שירותים");

(ב) מוצע לתקן את הגדרת "רכינוע", ולהוסיף לדרישות הטכניות הנדרשות מרכינוע, הנבדקות ע"י מעבדה מוסמכת לרכב, גם דרישה לעמידת מערכת החשמל והטעינה בדרישות הקבועות בחוק החשמל על תקנותיו ועדכוניו, כדי לעגן דרישה זו, הקבועה כיום בנוהל דרישות החובה של המשרד, גם בתקנות.

תקנה 2 – תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 3 –  מוצע לתקן את תקנת משנה 84(ב) טור ב', פרט (5) כך שמספר הנוסעים המותר ברכב מסחרי אחוד שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג יושווה למספר הנוסעים המותר ברכב מסחרי אחוד שמשקלו הכולל המותר עד 3,500 ק"ג, על פי המלצתה המקצועית של מחלקת תקינה, בהיעדר בסיס מקצועי לאבחנה הקבועה כיום בתקנה. 

תקנה 4 – תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 5 - תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 6 – (א) תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א); (ב) מוצע להתאים את נוסח תקנת משנה 273(ב1) להוראות חוק רישוי שירותים, ובהתאמה למחוק את ההגדרות בסעיף זה ל"יבואן" ול"יצרן הרכב בארץ", אשר מתבססות על הוראות צווי הפיקוח שתוקנו בהוראות חוק רישוי שירותים;

תקנה 7 - תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 8 - תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 9 –  

(א) תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א);

(ג)  במטרה להגדיל את מגוון הרכבים המיובאים לישראל ולהגביר את התחרות בשוק יבוא הרכב, מוצע להרחיב את סוגי הרכב המיובאים לישראל בתקינה קנדית, כך שיכללו גם רכב מסוג 2N, וזאת לאחר התאמת דרישות החובה הישראליות להוראות התקינה הקנדית ביחס לסוג רכב זה;

(ד) ראה האמור בתקנה 9(ב) לעיל;

(ה)  מוצע להאריך את משך הזמן לרישום רכב נכים ורכב מסוג 2T מ-18 חודשים ממועד הייצור ל-24 חודשים ממועד הייצור, בשל מקרים רבים בהם מתברר שהצורך לבצע שינויי מבנה ברכבי נכים, לא מאפשר לעמוד במגבלת הזמן הקבועה כיום לרישומם;

(ו)  בהתאמה לאמור בתקנת משנה (ג), מוצע למחוק את תקנת משנה 282(א)(3)(א1), שכן סוגי הרכב המפורטים בה, צורפו לתקנת משנה 282(א)(3)(א)(4);

(ז)  מוצע להתאים את לשון תקנת משנה 282(א)(3)(ב) להוראות סעיף 33 לחוק רישוי שירותים, אשר מסדיר את היבוא האישי של רכב;

(ח)  מוצע להרחיב את סוגי הרכב שיכולים לייבא לישראל תייר, תושב חוזר או תושב חוץ, בהתאם לסוגי הרכב שניתן לייבא ביבוא אישי לפי סעיף 33 לחוק רישוי שירותים;  

(ט)  מוצע להתאים את לשון תקנת משנה 282(א)(3)(ז) להוראות חוק רישוי שירותים, ולהגדרת "רישיון לייצור רכב ושיווקו" הקבועה בו;

(י)  מוצע להרחיב את סוגי הרכב הנכלל בהגדרת "רכב נכים" כך שיכללו גם רכב מסוג 2M, על בסיס פניות רבות שנעשות לאגף בבקשות יבוא של רכבים מסוג זה כרכבי נכים, ולאחר בדיקה ואישור מקצועיים; כן מוצע להתאים את לשון הגדרת "רכב נכים", כך שאישור על ביצוע שינוי מבנה ברכב נכים יינתן על ידי מעבדה מוסמכת לרכב ולא על ידי יצרן הרכב;

(יא) מוצע לחייב בבדיקת תקינות לפי תקנה 309 לתקנות התעבורה, כתנאי לרישומו של הרכב בישראל, גם רכבים המיובאים ע"י יבואן זעיר, וזאת במטרה להבטיח את כשירותם הבטיחותית והמכנית של הרכבים, אשר בהתאם להוראת השעה הקבועה בסעיף 253 לחוק רישוי שירותים, יכולים להיות רכבים משומשים בעת ייבואם לישראל;

(יב)  מוצע להתאים את לשון תקנת משנה 282 (א1) להוראות חוק רישוי שירותים, ולהגדרת "יבואן מסחרי" הקבועה בו;

תקנה 10 – מוצע להרחיב את סוגי הרכב המיובאים לישראל בתקינה קנדית, כך שיכללו גם רכב מסוג 2N, אשר מנהל אגף הרכב יהיה רשאי להתיר את רישומם בישראל, אף אם הם לא עומדים בתנאים האמורים בחלק ג' לתוספת השניה לעניין זיהום אויר, תצרוכת והתאמת דלק, וזאת בהתבסס על עמידתם בדרישות התקינה הקנדית, אשר אומצה בישראל במסגרת הוראת תקנה 282(א)(2) לתקנות העיקריות (ראה בהתאמה את התיקון המבוקש בתקנות 9(ב) ו-(ג)).

תקנה 11 – מוצע לתקן את תקנה 299 לתקנות העיקריות במטרה לאפשר נסיעתם של גרורים ונתמכים המיובאים מחו"ל, מהנמל לחצרי היבואן, באותה תצורה שבה יובאו לישראל (במקרים בהם על גבי הנתמך המיובא, מוטען נתמך נוסף), במטרה לצמצם את עלויות הובלתם לחצרי היבואן, תוך שמירה על בטיחות ההובלה כאמור.

תקנה 12 - תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 13 – מוצע לתקן את תקנה 351א לתקנות העיקריות, כך שיתאפשר לייבא לישראל דגמי רכבים המיוצרים בתקינה פדראלית אמריקאית או קנדית, עם פנסי חזית העומדים בתקינות כאמור. זאת, בעקבות בחינה מקצועית של אגף הרכב, ממנה עלה כי נוסח התקנה הנוכחי מהווה חסם בייבוא דגמי רכב המיוצרים בתקינה פדראלית של ארה"ב ותקינה קנדית, ואינו נושא עימו חששות בטיחותיים משמעותיים.

תקנה 14 - תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנות 15 ו-16 – מוצע לתקן את תקנות 364ו' ו-364ח', אשר מחייבות התקנת מערכות בטיחות ברכב מהסוגים המפורטים בהן כתנאי לרישומו, באופן שלא יחולו על רכבים בבעלות נציגות דיפלומטית או קונסולרית של מדינת חוץ, עובד זר בנציגות כאמור אשר ייבא רכב ביבוא זמני, צה"ל, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים משטרת ישראל או כנסת ישראל, אשר משמשים לצרכים ביטחוניים או מבצעיים. התיקון המוצע מקורו בפניות רבות לרשות הרישוי לפטור את הגורמים המפורטים לעיל, מחובת התקנת מערכות בטיחות ברכבים מסוגים אלו, מחמת שיבוש מערכות אלקטרוניות המותקנות ברכבי נציגויות זרות ורכבים המיועדים לשימושים ביטחוניים או מבצעיים וביחס לרכבים המיובאים ע"י עובדי נציגויות זרות ביבוא זמני, כדי להקל עם עובדים אלו, ולאפשר להם לייבא את רכביהם מחו"ל, ללא התקנת מערכות הבטיחות שאינן מחוייבות בהתקנה בארצם.

תקנה 17 - תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 18 – מוצע לתקן את תקנה 383א לתקנות העיקריות בנושא לוחות סימון אחוריים ברכב במטרה להתאימה לדרישות התקינה האירופית בנושא, ולהגברת הנראות של הרכבים בתנאי חשיכה.

תקנה 19 –

(א)  תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

(ב)  מוצע לעדכן את דרישות התקינה הקבועות בפרט 22 בהתאם לתקינה המעודכנת בנושא התקנת מיתקן להגנה בפני התנגשות תת-רכבית - פגוש אחורי;

(ג) מוצע להתאים את דרישות התקינה הקבועות בפרט 28 בהתאם לדרישות התקינה האירופית העדכנית בנושא.

(ד) – (ז) תיקון הגדרת "מעבדה מוסמכת" כאמור בתקנה 1(א).

תקנה 20 –בתוספת החמישית קבוע טופס לדו"ח בוחן תנועה על תאונת דרכים.  הנוסח מניח שדו"ח נערך על פי ממצאים שנאספו ביום אחד. בפועל מדובר בתהליך, כאשר איסוף הממצאים מתפרש על פני תקופה, שלאחריהם יש סיכום של הדו"ח. מוצע להתאים את נוסח הטופס כך שישקף מציאות זו.

תקנה 21 –

(א)  מוצע כי תחילתן של תקנות 1(ב), 9(ב), (ג), (ו), (ז), (ט), (י) ו-10 לתקנות אלה, תהיה 30 יום מיום פרסומן, לצורך היערכות האגף והציבור ליישומן;

(ב) מוצע כי תחילתן של תקנות 18 ו-19(ג) לתקנות אלה תהיה החל מיום 1 ביולי 2019, במטרה לאפשר לבעלי הרכבים עליהם הן יחולו, להסדיר את סימון הרכבים בהתאם לדרישות התקנות. יצוין, כי מאחר ובפועל, קיום דרישות התקנות ייבחן במועד חידוש רישיונם של הרכבים, הרי שלרוב בעלי הרכבים יעמוד זמן היערכות ארוך יותר;

תקנה 22 – מוצע להחיל את תקנה 18 לתקנות אלה על רכב מהסוגים המפורטים בתקנה שמועד רישומו לראשונה חל ביום 1 בינואר 2012 ואילך, וזאת במטרה להשוות את דרישות התקינה החלות בישראל לעניין סימון רכבים אלו, לדרישות התקינה האירופית.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173; ס"ח התשס"ח, עמ' 783.

[2] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; התשע"ז, עמ' ....

[3] ס"ח תשי"ד עמ' 190.

[4] י"פ התשס"ח, עמ' 4887.