תאריך תצוגה: 28/01/2019

 

טיוטת הוראות שר האוצר לעניין הגשת בקשות לתמיכה ולדיון בהן לפי סעיף 9ב(ד)(1) לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 9ב(ד)(1) לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1976 (להלן – החוק) ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, אני קובע הוראות להגשת בקשות לתמיכה בגופי ספורט כהגדרתם בחוק ולדיון בהן, כמפורט להלן:

 

 

 

הגדרות

1.  

אגודת ספורט", "איגוד", "התאחדות" ו"מועדון ספורט" כהגדרתם בחוק הספורט, התשמ"ח-1988;

 

 

"ארגון ספורט נתמך", "גוף ספורט" או "גוף" כהגדרתם בסעיף 9ב(א) לחוק;

 

 

"דיווח לא נכון" - נתונים שמסר גוף הספורט ושעל פיהם שולמו לו כספי תמיכה בעד  פעילות מסויימת, כולם או חלקם, או במקרה של פעילות שבוצעה טרם הדיווח, גם אם אושרו כספי תמיכה כאמור וטרם שולמו, התגלו כבלתי נכונים;

 

 

"הוצאות הנהלה וכלליות" –  כפי שסווגו בהתאם להוראות החשב הכללי;

 

 

"הפרשי הצמדה וריבית" – כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-961[1];

 

 

"ועדת בדיקה" – ועדה שהוקמה לפי סעיף 7(א);

 

 

"ועדה מיוחדת" – ועדה שהוקמה לפי סעיף 7(כא);

 

 

ועדת תמיכות משותפת" - ועדה שהוקמה לפי סעיף 9ב(ה)(1) לחוק;

 

 

"החשב הכללי" – החשב הכללי במשרד האוצר או סגנו שהוא הסמיכו לכך;

 

 

"המבחנים" - המבחנים שנקבעו לפי סעיף 9ב(ג) לחוק;

 

 

"המועצה" – כהגדרתה בחוק.

 

 

"מנהל כללי" – לרבות מי שממלא בפועל תפקיד דומה;

 

 

"מקורות עצמיים"  מקורות כספיים שאינם תמיכה ציבורית;

 

 

"משרד" –משרד התרבות והספורט;

 

 

"עלות מעביד" - עלות השכר הכוללת עבור המעביד, כולל שכר ברוטו וניכויי החובה והרשות שהוא מפריש בגין העסקת העובד;

 

 

"שימוש בלתי נאות" - שימוש בכספי תמיכה שהוענקו, כולם או חלקם, שלא לפעילות שלשמה ניתנו הכספים או שלא בהתאם לתנאים ולהתחייבויות שלפיהם ניתנו;

 

 

"שכר" – כלל ההכנסות מעבודה לפי פקודת מס הכנסה בתוספת עלות מעביד[2];

 

 

"תמיכה ציבורית" – מקורות כספיים שהם תמיכות או הקצבות מתקציב המדינה לרבות לפי סעיף 9ב לחוק, מתקציב תאגיד שהוקם לפי חוק, מתקציב רשות מקומית או מכספי עזבונות לטובת המדינה שאינן במסגרת של רכישת שירותים;

 

 

"תקציב המשכי" – התקציב שמכוחו פועלת הממשלה בשנה שבה לא נתקבל חוק התקציב השנתי לפני תחילת אותה שנת כספים;

פרטי בקשה לתמיכה

2

(א)  גוף ספורט המבקש לקבל תמיכה יגיש לוועדת התמיכות המשותפת בקשה על גבי טופס שיקבע החשב הכללי באמצעות המערכת הממוחשבת של המועצה;

 

 

(ב)  מורשי החתימה של הגוף יאשרו בחתימתם את נכונות פרטי הבקשה והמסמכים המצורפים אליה כמפורט להלן, וכן כי הבקשה אושרה בידי הגורם המוסמך בגוף הספורט;

 

 

(ג) גוף ספורט המגיש בקשה לתמיכה בפעם הראשונה לוועדת התמיכות המשותפת, באמצעות המערכת הממוחשבת של המועצה יצרף לבקשה את המסמכים האלה ככל שאינם מצויים במערכת האמורה:

 

 

 

(1) תעודה של רישום כתאגיד מאת הרשם הנוגע לעניין ואם לא קיימת תעודה כזו לסוג התאגידים שעליו נמנה גוף הספורט -  אישור מאת עורך הדין של גוף הספורט בדבר המעמד המשפטי של הגוף;

 

 

 

(2)  מסמכי היסוד המעודכנים של הגוף (תקנון וכיוצא בזה);

 

 

 

(3)  אישור מעמד הגוף במשרדי מס ערך מוסף;

 

 

 

(4)  אישור מהבנק או מרואה החשבון של הגוף בדבר חשבון הבנק של המוסד שאליו תועבר התמיכה;

 

 

 

(5)  הסכמה בלתי חוזרת של הגוף לכך שהבנק ימסור פרטים על חשבונות הבנק וכן על פעולות, תנועות ונתונים בחשבונות אלה, לנציגי המשרד או לנציגי החשב הכללי; ההסכמה תהיה למתן מידע המתייחס לתקופה המתחילה בשנה הראשונה שבה קיבל הגוף תמיכה; לשם כך יצרף הגוף מכתב הרשאה לבנקים שבהם מתנהלים חשבונותיו, המעיד על כך שגוף הספורט-

 

 

 

 

(א)  מרשה לנציג המשרד, אשר יציג אישור מאת החשב הכללי, לדרוש ולקבל מן הבנק פרטים על חשבונות הבנק וכן על פעולות ותנועות שבהם ונתונים לגביהם;

 

 

 

 

(ב)  פוטר, למען הסר ספק, את הבנק מכל חובה שבדין לעניין סודיות כלפי משרדי הממשלה, ועדת התמיכות המשותפת, המועצה והחשב הכללי בקשר לחשבונותיו;

 

 

 

 

(ג) יודע שהסכמה לפי פסקה זו היא תנאי לאישור התמיכה ולקבלת התמיכה ולכן בלתי חוזרת, וכל הודעה סותרת שתינתן לאחר מכן לא תהיה תקפה לכל דבר ועניין;

 

 

 

(6) כל המסמכים המנויים בסעיף קטן (ד).

 

 

(ד) בכל בקשה לתמיכה, ולא יותר מפעם בשנה, יצרף הגוף באמצעות המערכת הממוחשבת של המועצה את המסמכים הבאים:

 

 

 

(1) עדכון למסמכים האמורים בסעיף קטן (ג), אם היה;

 

 

 

(2)  עבור בקשות תמיכה לשנת 2019:

(א)  גוף המחויב על פי דין או לפי הוראות הרשם הנוגע לעניין בהגשת דו"ח כספי מבוקר יגיש דו"ח כאמור לשנה האחרונה שבעדה היה חייב בעריכתו על פי דין או לפי הוראות הרשם הנוגע לעניין;

(ב)     גוף שאינו מחויב לדו"ח כספי מבוקר על פי דין או לפי הוראות הרשם הנוגע לעניין, יגישו אישור רו"ח בדבר היקף המחזור הכספי וגובה התמיכה שחולקה על ידי המועצה, אם חולקה, לשנת 2017.

 

 

 

(3)  עבור בקשות תמיכה לשנת 2020:

(א)  גוף אשר מחזור ההכנסות שלו בשנת 2018 עלה  על 300,000 ש"ח, יגיש דו"ח כספי מבוקר לגבי אותה שנה.

(ב)  גוף אשר מחזור ההכנסות שלהו בשנת 2018 לא עלה על 300,000 ש"ח, יגיש אישור רו"ח בדבר היקף המחזור הכספי וגובה התמיכה מהמועצה, אם חולקה, בשנת 2018.

 

 

 

(4)  עבור בקשות תמיכה לשנים 2021 ו-2022 - דו"ח כספי מבוקר בגין השנה האחרונה שבעדה היה חייב בעריכתו על פי דין או על פי הוראות הרשם הנוגע לעניין.

 

 

 

(5)  אישור ניהול ספרים;

 

 

 

(6)  אישור ניכוי מס במקור מרשויות מס הכנסה ככל שקיים; 

 

 

 

(7)  גוף ספורט שהוא עמותה, יצרף אישור מרשם העמותות על ניהול תקין; גוף ספורט שהוא תאגיד שאינו למטרות רווח ושאינו עמותה (כגון הקדש), יצרף אישור על ניהול תקין מן הרשם המתאים לפי דין; לעניין זה, "אישור ניהול תקין" - כפי שהורה הרשם הנוגע לעניין, אם הורה כאמור;

 

 

 

(8)  בבקשות המוגשות עבור שנת 2020 ואילך שסכום התמיכה שאושר להן בשנה הקודמת עולה על 100,000 ש"ח יוגש דוח ביצוע תקציב לשנה שהסתיימה, במתכונת שיקבע החשב הכללי;

 

 

 

(9)  בבקשות המוגשות עבור השנים 2021 ו-2022 שסכום התמיכה שאושר להן בשנת 2019 ו-2020 בהתאמה עולה על 100,000 ש"ח יוגש דוח מקורות ושימושים במתכונת שיקבע החשב הכללי;

התחייבות גוף הספורט

3

(א) בעת הגשת בקשת התמיכה יתחייב הגוף, באמצעות מורשי החתימה שלו, על גבי טופס שייקבע לצורך זה, כי -

 

 

 

(1) התמיכה תשמש אך ורק למטרה אשר לשמה ניתנה;

 

 

 

(2)  הגוף לא יעביר מכספי התמיכה למפלגה או לסיעה, לא יעשה שימוש בכספי התמיכה בקשר עם תעמולת בחירות ולא יכלול את שמה של מפלגה או סיעה במודעות או בפרסומים או באירועים שלו;

 

 

 

(3)  לפי דרישת ועדת התמיכות המשותפת ובהתאם להנחיותיה, כפי שנקבעו במבחני התמיכה, יציין באופן סביר את עובדת תמיכת המשרד בפעילות הנתמכת;

 

 

 

(4)  יעמוד בכל התנאים לקבלת תמיכה הקבועים בהוראות אלה ובתנאים האחרים שקבעה ועדת התמיכות המשותפת בנוגע לתמיכה;

 

 

 

(5)  יפעל על פי מדיניות הממשלה בנוגע לשכר, ייעול וחסכון כפי שתיקבע ותפורסם מזמן לזמן;

 

 

 

(6)  ימציא לוועדת התמיכות המשותפת ולמשרד במשך שנת הכספים דיווחים כספיים ואחרים בקשר לשימוש בתמיכה במועדים ובמתכונת שהורתה עליה ועדת התמיכות המשותפת;

 

 

 

(7)  יאפשר למבקרים ומפקחים מטעם ועדת התמיכות המשותפת, למעט נציגי הציבור, לבקר במשרדיו ובמתקניו ולעיין בספרי החשבונות שלו;

 

 

 

(8)  יחזיר למועצה את יתרת התמיכה שלא שימשה למטרה אשר לשמה ניתנה, או את מלוא התמיכה אם התברר כי לא היה זכאי מלכתחילה לתמיכה, ולפי דרישת ועדת התמיכות המשותפת - בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מן המועד שבו נוצרה עילת החיוב של הגוף;

 

 

 

(9)  הוא מסכים לכך שככל שיתברר לוועדת התמיכות המשותפת כי הוא לא עמד בתנאים ובהתחייבויות שנקבעו בקשר לתמיכה או לא היה זכאי מלכתחילה לתמיכה, תגבה המועצה ממנו את הסכומים ששולמו לו ביתר או את מלוא הסכומים שהוא חייב למועצה, לפי העניין, ובהתאם להחלטת ועדת התמיכות המשותפת, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מן המועד שבו נוצרה עילת החיוב של הגוף, בהתאם לסעיף 16;

 

 

 

(10)  כי הוא מודע להוראות אלה בכלל ובפרט להוראות לעניין שינוי, עיכוב או הפסקת התמיכה כמפורט בסעיפים 11 עד 16 וכן כי הוא מודע להוראות מבחני התמיכה לפיהם הוא מגיש את בקשת התמיכה ומבצע את הפעילות שבעדה הוא מבקש תמיכה;

 

 

 

(11)  הוא מודע לכך שוועדת התמיכות המשותפת רשאית להקטין, לעכב או להפסיק את מתן התמיכה או מימון אחר אם לא קוימו כל התנאים או ההתחייבויות בקשר למתן התמיכה, או אם הופחתו כספי התמיכה כאמור בסעיף 9ב(ב) לחוק עקב מדיניות כלכלית, הכל בהתאם לאמור בהוראות אלה ובהוראות החשב הכללי כפי שיקבעו מזמן לזמן.

 

 

(ב) לעניין גוף שהינו אגודת ספורט או מועדון ספורט יתחייב גם כי:

 

 

 

(1) יתבססו על נתונים שיועברו לוועדה המשותפת על ידי איגודי ספורט והתאחדויות הספורט, כאמור במבחני התמיכה של המשרד, והוועדה לא תדון בבקשת התמיכה בטרם יועברו נתונים כאמור.

 

 

 

(2)  הוא מוותר על טענות כלפי המשרד, החשב הכללי, ועדת התמיכות המשותפת או המועצה באשר לנכונות הנתונים שהועברו על ידי איגודי והתאחדויות הספורט, כאמור במבחני התמיכה של המשרד, ובלבד שהנתונים האמורים יוצגו לו ותינתן לו ההזדמנות להעיר עליהם. החלטת ועדת התמיכות המשותפת שהתבססה על נתונים כאמור תהיה סופית.

 

 

(ג)  בנוסף להתחייבויות הגוף לפי סעיף זה, מורשה חתימה של הגוף הנתמך יחתום על הצהרה שלפיה יתחייב לקיים בקרה ופיקוח נאותים להבטחת קיום חובות הגוף בהתאם להוראות אלה ובהתאם למבחני התמיכה, ובכלל זה לקיום ההתחייבויות של המוסד בהתאם לאלה, וכן להבטחת אמיתות הדיווחים הניתנים במסגרתם.

פרטים ומסמכים נוספים

4

החשב הכללי, ועדת התמיכות המשותפת והמועצה רשאים לדרוש מכל גוף ספורט המבקש תמיכה פרטים או מסמכים נוספים, כפי שייראה להם לצורך הדיון בבקשה.

פרסום ומועד להגשת בקשה לתמיכה

5

(א) ועדת התמיכות המשותפת תפרסם מודעה בדבר האפשרות לקבלת תמיכה בהתאם למתכונת שתקבע הוועדה, פרסום כאמור יכלול בין היתר את מבחן התמיכה והוראות אלה.

 

 

(ב)  לצורך התמיכה לשנת  2020 ואילך, ההודעה תפורסם סמוך, ככל האפשר, להגשת הצעת תקציב המדינה ולא יאוחר מיום 15 באוקטובר של השנה הקודמת.

 

 

(ג) לצורך התמיכה לשנת 2020, הבקשות יוגשו עד יום 1 בינואר בשנת 2020. לצורך התמיכה לשנת 2021 ואילך, הבקשות יוגשו עד יום 1 בדצמבר של השנה הקודמת.

 

 

(ד)  הגשת בקשה לפי סעיף זה תיחשב רק אם הוגשה בקשה על כל המסמכים הנלווים לה, בהתאם להנחיות הוראות אלה, מבחני התמיכה, הוראות החשב הכללי והנחיות ועדת התמיכות המשותפת.

 

 

(ה) על אף האמור בסעיף קטן (ד) -

 

 

 

(1)  חסרו בבקשה שהגיש גוף ספורט מסמכים ופרטים, תודיע לו ועדת התמיכות המשותפת על כך כמפורט להלן:

(א) בשנת התמיכות 2019 תודיע לגוף לא יאוחר מיום 1 בנובמבר ותאפשר לגוף השלמתם לא יאוחר מיום 1 בדצמבר.

(ב) בשנת התמיכות 2020 תודיע לגוף לא יאוחר מיום 1 באוגוסט ותאפשר לגוף השלמתם לא יאוחר מיום 1 בספטמבר;

(ד)  בשנת התמיכות 2021 תודיע לגוף לא יאוחר מיום 1 ביוני ותאפשר לגוף השלמתם לא יאוחר מיום 1 ביולי;

(1) בשנת התמיכות 2022 תודיע לגוף לא יאוחר מיום 1 באפריל ותאפשר לגוף השלמתם לא יאוחר מיום 1 במאי.

 

 

(ו) ועדת התמיכות המשותפת תוכל לדון בבקשות שהוגשו במשך שנת הכספים להגדלת תמיכה בשל התייקרויות שלא נלקחו בחשבון או בשל תקציב שלא נוצל או שנוסף; הדיון בבקשה כזאת ייעשה בהתאם לעקרונות שקבע החשב הכללי לעניין זה, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה; בין היתר, יתייחסו העקרונות לצורך בפרסום מחדש של הזמנה להגשת בקשות לתמיכה, או לעדכון בקשות קיימות, בזיקה להיקף התקציב המדובר או שיעורו ביחס לתקציב הבסיסי, למספר הגופים הנתמכים ולמועד ההודעה על התוספת; עקרונות כאמור ייקבעו במסגרת הוראות התכ"מ (תקנות כספים ומשק) הנוגעות לעניין.

 

 

(ז) על העברות כספים, כמתחייב מן האמור לא יאוחר מיום 15 בדצמבר של אותה שנה; בשנת 2020 לא יאוחר מיום 30 בספטמבר; בשנת 2021 לא יאוחר מיום 30 ביולי של אותה שנה; בשנת 2022 לא יאוחר מיום 30 במאי של אותה שנה. ועדת התמיכות המשותפת רשאית להחליט במועד מוקדם יותר על העברת כספים לגופי ספורט שהגישו בקשות תמיכה במועד, ובכל מקרה – תחליט בבקשות כאמור לא יאוחר מיום 1 באפריל. לא תינתן תמיכה מאת ועדת התמיכות המשותפת אלא לאחר שהבקשה לתמיכה אושרה בוועדת התמיכות המשותפת.

 

 

(ח) בקשה לתמיכה תועבר אל ועדת התמיכות המשותפת על-ידי מי שהסמיכה הוועדה מבין חבריה שיהיה אחראי על העברת הבקשה במתכונת שתקבע ועדת התמיכות המשותפת;

 

 

 

(ט)  בכל מקרה, ועדת התמיכות המשותפת לא תדון בבקשות מסוימות לתמיכה בטרם קבלת הנתונים לגביהן שיועברו לוועדה המשותפת על ידי איגודי והתאחדויות הספורט, כאמור במבחני התמיכה של המשרד, למעט דיון בחלוקת מקדמות כאמור בסעיף 8(ב) להוראות אלה.

 

 

(י)  החשב הכללי רשאי בנסיבות מיוחדות, מנימוקים שיירשמו ולפי תנאים שקבע, לאשר שינוי במועדים האמורים בסעיף זה, בשל נסיבות חדשות שנוצרו במהלך השנה.

ריכוז התמיכות

6

(א)  לעניין סעיף זה יראו במתן תמיכה לפי הוראות אלה כתמיכה שניתנה על ידי המשרד.

 

 

(ב)  אפשר שתמיכה בגוף ספורט מסוים תינתן מאת יותר ממשרד אחד, כאשר אותו גוף ספורט פועל בתחומים אחדים עליהם מופקדים משרדים אחדים, כגון חינוך ובריאות גם יחד.

 

 

(ג) בקשת תמיכה של גוף ספורט תכלול פירוט של כל בקשות התמיכה הנוספות שהוגשו או יוגשו באותה שנת תקציב למשרדים אחרים, לרשויות מקומיות או לגופים ציבוריים אחרים, או לארגון ספורט נתמך, וכן תכלול פירוט סיוע בכסף ממשרדים וממקורות ציבוריים אחרים, לרבות בדרך של תקצוב או מתן שירותים; הבקשה תכלול גם פירוט סיוע בשווה כסף ככל שנקבעו הוראות לעניין זה במבחנים.

 

 

(ד)  יושבי ראש של ועדות התמיכות להן הוגשו, או אמורות להיות מוגשות, בקשות לתמיכה של אותו גוף ספורט, יתאמו ביניהם לפי הצורך את מתן התמיכה והיקפה, כדי למנוע כפילות בטיפול או תמיכת יתר.

 

 

(ה) לא תינתן תמיכה לגוף ספורט בעד סוג פעילות הנתמך, מתוקצב או נרכש בדרך של רכישת שירותים לפי חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992[3] על ידי אותו משרד או על ידי משרד אחר, לפי תקנה תקציבית אחרת; לעניין סעיף קטן זה, 'תמיכה' – למעט כספי עיזבונות שמחלקת הוועדה הציבורית לקביעת יעודם של עיזבונות לטובת המדינה.

ועדת התמיכות המשותפת

7

(א)  בקשות לתמיכות יידונו על ידי ועדת התמיכות המשותפת ותפעל לפי הוראות אלה.

 

 

(ב)  עמדת היועץ המשפטי של המשרד, או נציגו בוועדה, תכריע בעניינים משפטיים; עמדת החשב המשרד, או נציגו בוועדה, תכריע בעניינים תקציביים.

 

 

(ג) חשב המשרד או נציגו בוועדת התמיכות המשותפת יודיע לוועדת התמיכות מהו הסכום שנקבע בסעיף התקציב לתמיכה, והחלטות הוועדה לא יחרגו מן הסכום האמור.

 

 

(ד)  הסכום שנקבע בסעיף התקציב יחולק בין גופי הספורט לפי מבחנים שוויוניים, כאמור בסעיף 9ב לחוק;

 

 

(ה) לא יוצא סכום שנקבע בחוק תקציב שנתי לצורך תמיכה בגוף ספורט אלא אם כן הוא מואגד ומקיים את הוראותיו של הוראות אלה, ובמידה המתיישבת עם המבחנים, וזאת כאמור בסעיף 9ב לחוק.

 

 

(ו)  לגבי שיעור התמיכה יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) לא תינתן תמיכה לגוף בשיעור העולה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת, באותו סוג פעילות, של הגוף אלא אם כן נקבע במבחני התמיכה הנוגעים לעניין שיעור נמוך יותר (להלן בסעיף קטן זה – שיעור התמיכה המרבי);

 

 

 

(2)  גוף ספורט נתמך יידרש לממן את הפעילות הנתמכת ממקורותיו העצמיים בשיעור של 10% מעלותה לפחות; מימון של  10% לפחות מעלות הפעילות יהיה במזומן;

 

 

 

(3)  לעניין חישוב עלות הפעילות ושיעור המימון עצמי לפי פסקאות משנה (1) ו-(2), עלויות שהן שווה כסף יוכרו בהתקיים שני אלה:

 

 

 

 

(א) במבחני התמיכה נקבע כי ניתן להכיר בעלויות שהן "שווה כסף";

 

 

 

 

(ב)  הכנסות או הוצאות של הגוף בשווה כסף מופיעות בדוחות הכספיים המבוקרים של הגוף;

 

 

 

(3א) בנוסף לאמור בפסקה (3), עלות שווי עבודת מתנדבים תוכר בהתקיים גם אלה:

 

 

 

 

(א)  הגוף ניהל רישום של המתנדבים ושעות עבודתם באופן המאפשר פיקוח ובקרה; 

 

 

 

 

(ב)  שווי עבודת המתנדבים לא יהיה גבוה מעלות שכר המינימום;

 

 

 

(3ב) כספי תמיכה יועברו לגוף ספורט רק למול הוצאה כספית שהוציא המוסד בפועל;

 

 

 

(4)  התברר לוועדת התמיכות המשותפת לפי ממצאי ביקורת או בדרך אחרת כי בשנה מסוימת, עלתה התמיכה על שיעור התמיכה המרבי מעלות הפעילות הנתמכת, ישיב הגוף למועצה את הסכומים העולים על שיעור התמיכה המרבי מעלות הפעילות האמורה;

 

 

 

(5)  התברר לוועדת התמיכות המשותפת כי תמיכה ביתר כאמור בפסקה (4) אירעה ביותר משנה אחת בתוך חמש שנים כאמור, ישלם הגוף למועצה סכום השווה לכפל הסכומים העולה על שיעור התמיכה המרבי מעלות הפעילות הסופית ששולמו לו בשנים אלה; בנוסף, כתנאי לקבלת תמיכה באותה שנה יוכיח הגוף, להנחת דעת ועדת התמיכות המשותפת, כי ברשותו מקורות עצמיים בשיעור ההפרש שבין שיעור התמיכה המרבי למלוא עלות הפעילות שבעדה הוא מבקש תמיכה הכוללים 10% מעלות הפעילות במזומן.

 

 

 

(6)  תשלום הכספים למועצה לפי סעיף זה יהיו כמפורט בסעיף 16.

 

 

(ז)  גוף ספורט הפונה לראשונה לקבלת תמיכה יחויב בשנתיים פעילות במימון ממקורות עצמיים, בטרם יותר לו להגיש בקשה לתמיכה;  במקרים חריגים ביותר, שעולה בהם צורך לוותר על דרישת הניסיון, ניתן, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לוותר על דרישת הניסיון וזאת אם ועדת התמיכות המשותפת, מבקשת הפטור, אינטרס ציבורי מובהק במתן הפטור; במקרה זה, תובא בחשבון, כשיקול משמעותי, העובדה שהפעילות שבשלה מבוקשת התמיכה התקיימה, בפועל, במשך שנתיים לפחות על-ידי גוף הספורט, שממנו התפצל הגוף מבקש התמיכה, ונתמכה בתקופה האמורה כדין על ידי המדינה או על ידי המועצה. ואולם משרד רשאי לקבוע במבחני התמיכה הנוגעים לענין, כי גוף ספורט הפונה אליו לראשונה לקבלת תמיכה יחויב בפעילות במימון ממקורות עצמיים למשך תקופה העולה על שנתיים בטרם יותר לו להגיש בקשה לתמיכה .

 

 

(ח) בגוף ספורט הנתמך לראשונה, לא יעלה היקף התמיכה על כפל עלות הפעילות שבעדה ניתנת התמיכה,  ושקיים הגוף בשנה שקדמה לשנה בעדה ניתנת התמיכה; לעניין חריגה מהוראת סעיף קטן זה, יחולו הוראות סעיף קטן (ט) בהתאמות הנדרשות.

לעניין סעיף זה בשנת התמיכות 2019 גוף ספורט לא ייחשב כגוף נתמך לראשונה. החל משנת 2020 גוף ספורט לא יחשב כגוף נתמך לראשונה אם נתמך על ידי המועצה לפחות שנה אחת מאז שנת 2016.

 

 

(ט) תמיכה בגוף ספורט, תאושר לשנת כספים אחת.

 

 

(י)  לא תשולם תמיכה בעד פעילות שהתקיימה בשנה תקציבית קודמת, אלא באחד מהמקרים האלה:

 

 

 

(1) מטרת התשלום היא העברת כספים שחויבו לגוף ספורט בשנה הקודמת בהתאם להחלטת ועדת התמיכות המשותפת אך טרם שולמו;

 

 

 

(2)  ההיתר לשלם תמיכה בעד  פעילות שבוצעה בשנה קודמת נקבע באופן מפורש במבחני התמיכה וניתן לאמת כי הפעילות בוצעה כנדרש;

 

 

 

(3)  אי תשלום התמיכה בשנה שבה בוצעה הפעילות נבע לפי קביעת הועדה ממחדל של רשות מרשויות המדינה או של המועצה, והחשב הכללי אישר את התשלום.

 

 

(יא) בכל מקרה, חלוקת כספים בשנה עוקבת בעד  פעילות של שנה קודמת לפי סעיף קטן (י) תבוצע לפי מבחני התמיכה שהיו תקפים בשנה הקודמת.

 

 

(יב) תמיכה תינתן בעד פעילות שהגוף מבקש התמיכה מקיים אותה בעצמו;  ואולם יוכל גוף ספורט לשלם כספים לגורם אחר בעד ביצוע הפעילות הנתמכת בהתקיים אחד מן המקרים האלה:

 

 

 

(1)  התשלום מועבר לספק, לצורך רכישת שירותים לביצוע הפעולות הנתמכות, ובלבד שמדובר בשירותים שאינם מהווים החלפה למעשה של הגוף מגיש הבקשה בביצוע הפעילות הנתמכת, ואשר נצרכים עקב אופיים הטכני או המיומנות המקצועית הכרוכה בהם.

 

 

 

(2)  התשלום מועבר למוסד אחר שקיים הסכם לשיתוף פעולה בינו לבין הגוף מבקש התמיכה לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת, וזאת אם לא צוין אחרת במבחן התמיכה; בכל מקרה לא יועבר תשלום כאמור אם המוסד האחר הגיש בקשת תמיכה לאותה פעילות.

 

 

 

(3)  ארגון ספורט נתמך כהגדרתו בחוק רשאי להעביר כספי תמיכה לאגודות מקבלות שירותים, לסיוע בפעילותן של האגודות מקבלות השירותים, וכן למוסדות ציבור ולגופים אחרים לצורך קידום פעילות ספורט עממי וחובבני, בהתאם למבחני התמיכה הנוגעים לעניין, ובלבד שמוסד הציבור או הגוף האחר המקבל כספי תמיכה מארגון הספורט ימסור לארגון הספורט התחייבות כמפורט בסעיף 3(א)(1)-(3) וכמפורט בסעיף 3(ג) להוראות אלה, לפי טופס שיקבע החשב הכללי, וכן ימסור לארגון הספורט הסכמה כאמור בסעיף 2(ג)(5).

 

 

 

(4)  וועדת התמיכות המשותפת תקבע את גובה כספי התמיכה שרשאי כל ארגון ספורט נתמך להעביר לאגודות כאמור בפסקה (3); ובכל מקרה הסכום המרבי שתקבע וועדת התמיכות המשותפת ביחס לכלל ארגוני הספורט הנתמכים יחד לא יעלה על 25 מיליון ש"ח.

"אגודות מקבלות שירותים" – אגודות ספורט ומועדוני ספורט שארגון ספורט נתמך נותן להם שירותים ואשר נתנו לו את הסכמתם בכתב בהתאם למבחני התמיכה הנוגעים לעניין. 

 

 

(יג) גוף ספורט המקבל תמיכה לא יעביר כספים לתאגיד אחר, אלא באחד מהמקרים האלה:

 

 

 

(1) המוסד שהעביר את הכספים הוא  גוף מנהל של התאגיד מקבל הכספים;

 

 

 

(2)  הכספים הועברו מכח הסכם עם תורם;

 

 

 

(3)  הוראה זו לא תחול על גוף ספורט שסך כל כספי התמיכה השנתית  של כלל משרדי הממשלה בו לא עולה על 25% ממחזור הכנסותיו באותה שנה;

בסעיף קטן זה, "גוף מנהל" – גוף ספורט המאגד או מעניק שירותי ניהול לפי הסכם לשני גופים או יותר אשר מטרותיהם הרשומות לפי כל דין דומות או זהות לשלו.

 

 

(יד)  בכל מקרה, לא יועברו כספים אלא בהתקיים האמור להלן:

 

 

 

(1) לתאגיד שאליו מועברים הכספים אישור על ניהול תקין מאת רשם העמותות, או אישור הגשת מסמכים במידה והעמותה עדיין איננה זכאית לקבל אישור ניהול תקין, בשנתיים הראשונות לפעילותה,  או אישור מקביל, ככל שקיים, מאת הרשם הנוגע לעניין;

 

 

 

(2)  הגוף המעביר את הכספים ימסור הודעה לרשות המסים בדבר ההעברה הכספית; העתק מהודעה זו יעביר הגוף לוועדת התמיכות המשותפת;

 

 

 

(3)  התאגיד שאליו מועברים הכספים אינו תאגיד עסקי.

 

 

(טו) אושרה תמיכה לגוף ספורט והתברר כי הגוף העביר כספים לתאגיד או גורם אחר שלא במקרים המותרים לפי סעיף קטן  (יב) עד (יד), או שהעביר כספים לתאגיד שאין לו אישור ניהול תקין כאמור בסעיף זה או שהוא תאגיד עסקי, יופחתו מהתמיכה המגיעה לו כספים בהיקף הכספים שהועברו; ההפחתה תבוצע בידי וועדת התמיכות המשותפת באמצעות המועצה, לפי אחת מהדרכים הנזכרות בסעיף 16.

 

 

(טז)  אושרה תמיכה לגוף ספורט והתברר כי הגוף העביר כספים לתאגיד עסקי בשליטתו, שהוא בעל גרעון מצטבר מעל 15% או שהוא בעל גרעון שוטף מעל 25%, יגרע מהתמיכה שאושרה לגוף כפל הסכום שהועבר כאמור ולא יותר מסכום התמיכה שאושרה; ההפחתה תבוצע בידי וועדת התמיכות המשותפת באמצעות המועצה, לפי אחת מן הדרכים הנזכרות בסעיף 16.

 

 

(יז)  על אף האמור בסעיפים קטנים (יג) עד טז) יוכל גוף ספורט ליתן הלוואת בעלים לתאגיד שבשליטתו ובלבד שההלוואה תהיה לתקופה הקצרה מחמש שנים, תעוגן בהסכם והחזרה יהיה בדרך של תשלומים כספיים;

 לעניין סעיף קטן זה –

"שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968[4],

"תשלומים כספיים" – תשלומים שאינם בשווה כסף.

 

 

(יח) לא תאושר תמיכה לגוף ספורט אשר בדו"ח הכספי המבוקר החל משנת 2019 נרשמה, לפי כללי חשבונאות מקובלים, יתרת נכסים נטו לשימוש לפעילויות שלא יועדו, בשיעור של מעל 100% ממחזור הכנסותיו השנתי לפי אותו דו"ח כספי[5].

 

 

(יט)  לא תאושר תמיכה לגוף ספורט אשר לפי הדו"ח הכספי המבוקר החל משנת 2019 גרעונו המצטבר עולה על 50% ממחזור הכנסותיו באותה שנה, על פי אותו דו"ח, אלא אם כן אשרה ועדת התמיכות המשותפת תכנית הבראה שהציע; ואולם גוף הנתמך לראשונה לא ייתמך אם גרעונו המצטבר לפי הדוח הכספי האחרון שלו עולה על האמור להלן:

 

 

 

(1) גוף שמחזור הכנסותיו עלה על 500,000 שקלים חדשים  - 30% ממחזור זה;

 

 

 

(2)  גוף שמחזור הכנסותיו נמוך מ - 500,000 שקלים חדשים  - 50% ממחזור זה.

 

 

 

(3)  בשנת התמיכות 2019 גוף ספורט לא ייחשב כגוף נתמך לראשונה לעניין סעיף זה. החל משנת 2020 גוף ספורט לא יחשב כגוף נתמך לראשונה אם נתמך על ידי המועצה לפחות שנה אחת מאז שנת 2016.

 

 

(כ) לעניין שיעור הוצאות ההנהלה והכלליות של גוף ספורט נתמך יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1)  שיעור הוצאות ההנהלה והכלליות של גוף ספורט מתוך מחזור הכנסותיו השנתי כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן לא יעלה על השיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות כמפורט בטור ב' שלצדו:

טור א'

מחזור ההכנסות השנתי

(במיליוני שקלים חדשים)

טור ב'

שיעור שולי מרבי של הוצאות הנהלה וכלליות ממחזור ההכנסות השנתי

עד 10

22%

מעל 10 עד 25 הבאים

15.5%

מעל 25 עד 50 הבאים

10%

מעל  50 עד 75 הבאים

8.5%

מעל 75 עד  100 הבאים

7.5%

מעל  100 הבאים

5%

 

 

 

(2)  על אף האמור בסעיף קטן (1), בשנת 2019 שיעור הוצאות הנהלה וכלליות של גוף ספורט לא יעלה על השיעורים הקבועים בנספח א' לנוהל זה.

 

 

 

(3)  התברר לוועדת התמיכות המשותפת לפי ממצאי ביקורת, דו"ח כספי מבוקר או בדרך אחרת כי בשנה מסוימת החל משנת 2019 עלה שיעור הוצאות הנהלה וכלליות על האמור, יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

 

(א)  הייתה החריגה חד פעמית או שניה בתוך ארבע שנים - תופחת התמיכה בו באותה שנה בסכום החריגה כשהוא מוכפל ב – 3, ולא יותר מגובה התמיכה ששולמה לו;

 

 

 

 

(ב)  חרג גוף ספורט פעם שניה בתוך ארבע שנים – יידרש הגוף, כתנאי לקבלת תמיכה בשנה בעדה מוגשת הבקשה, להוכיח להנחת דעת ועדת התמיכות המשותפת, כי נקט צעדים שימנעו חריגה נוספת בשנה שבעדה הוא מבקש את התמיכה;

 

 

 

 

(ג) חרג גוף ספורט כאמור ביותר משתי שנים בתוך ארבע שנים, תישלל ממנו התמיכה בשנים שבהן חרג: השבת הכספים תהיה לפי האמור בסעיף 16. 

 

 

 

(4) לעניין סעיף קטן זה, לגבי גוף ספורט שמחזור הכנסותיו לפי הדו"ח הכספי המבוקר החל משנת 2019, אינו עולה על 400,000 שקלים חדשים, לא תחשב עלות שכר המנהל הכללי שלו הנמוך מ- 40% ממחזורו, כחלק מהוצאות ההנהלה והכלליות של אותו גוף ספורט.

 

 

 

(5)  שווי עבודת מתנדבים יובא בחשבון לעניין סעיף קטן זה, ובלבד שאינו עולה על שכר מינימום, שהגוף מנהל רישום של העובדים ושעות עבודתם באופן המאפשר פיקוח ובקרה, וששווי זה כלול בדוחות הכספיים המבוקרים של הגוף.

 

 

(כא)  לעניין חריגה משיעור הוצאות ההנהלה והכלליות של גוף ספורט נתמך האמור בסעיף קטן (כב) יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) באגף החשב הכללי תוקם וועדה מיוחדת שחבריה יהיו החשב הכללי או נציגו - יושב ראש, ובנוסף לכך סגן החשב הכללי ונציג היועץ המשפטי של משרד האוצר;

 

 

 

(2)  הוועדה המיוחדת תהא מוסמכת לאשר בנסיבות מיוחדות, חריגה מהשיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות שנקבעו בסעיף קטן (כ), לפי העניין, ביחס לגוף ספורט מסוים, על בסיס בקשה מנומקת שהגישה ועדת התמיכות המשותפת;

 

 

 

(3)  הבקשה תוגש בתוך ארבעים וחמישה ימים ממועד החלטת ועדת התמיכות המשותפת הנוגעת לבקשת גוף הספורט לקבלת תמיכה או ממועד החלטת ועדת התמיכות המשותפת הנוגעת לממצאי ביקורת שנערכה בגוף, לפי העניין;

 

 

 

(4)  הוועדה המיוחדת תיתן את החלטתה בבקשה האמורה בפסקה (2) בתוך 45 ימים מיום קבלת הבקשה, ויפורטו בה הנימוקים לכך;

 

 

 

(5)  הוועדה המיוחדת תקבע את סדרי עבודתה.

 

 

(כב) לעניין עלות השכר של בעל תפקיד ניהולי בגוף ספורט נתמך יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) עלות השכר של ממלא תפקיד ניהולי בהיקף כלשהו (להלן – מנהל) בגוף ספורט נתמך, ובכלל זה עובד עצמאי הנותן שירותים לגוף וקבלן משנה, לא יעלה על 620 אלף שקלים חדשים בשנה (להלן – עלות השכר המרבית); תשלומים עבור רכיבים סוציאליים המשולמים באופן חד פעמי ולא כתשלום או הטבה דחויים, לא ייחשבו כחלק מעלות השכר המרבית;

 

 

 

(2)  התברר לוועדת התמיכות המשותפת כי עלות השכר של מנהל בגוף עלתה בשנה שבה קיבל המוסד תמיכה, על עלות השכר המרבית, יופחת מסכום התמיכה של הגוף, בשנה שבה התברר הדבר, סכום החריגה כשהוא מוכפל בחמש, ולא יותר מסכום התמיכה ששולמה למוסד בשנה שבה חרג; ואולם רשאי גוף ספורט לפנות לוועדת התמיכות המשותפת בבקשה להחלטה בעניין מנהל או מי שהגוף עתיד להתקשר עמו בחוזה עבודה שעלות שכרו חורגת או עתידה לחרוג מעלות השכר המרבית וועדת התמיכות המשותפת מוסמכת לאשר בנסיבות מיוחדות וחריגות שיפורטו, חריגה מעלות השכר המרבית למנהל שנקבע בפסקה זאת, ביחס לגוף ספורט מסוים, בהתייעצות עם החשב הכללי;

 

 

 

(3)  רכיבי עלות השכר המרבית יהיו בהתאם לרכיבי השכר הנהוגים למנהל בחברה ממשלתית לפי הוראות רשות החברות הממשלתיות; החשב הכללי יפרסם בתקנון, כספים ומשק את פירוט רכיבי השכר האמורים;

 

 

 

(4)  הוראות סעיף קטן זה יחולו רק על גוף ספורט:

 

 

 

 

(א)  שסך התמיכה הציבורית בו, בשנה שבה הייתה חריגה, עולה על 25% מתקציבו השנתי או על 5 מליון שקלים חדשים - לפי הנמוך מביניהם;

 

 

 

 

(ב)  ששכר מקבלי השכר בו אינו מפוקח או מוגבל בדרך אחרת, לפי כל דין או נוהל.

 

 

 

(5)  ניתן לקבוע במבחן תמיכה עלות שכר בסכום הנמוך מהסכום האמור בפסקה (1).

מסגרת המשך של גוף ספורט שפעילותו הופסקה עקב חוב

לגבי גוף ספורט הזהה בעיקרו למוסד שפעילותו הופסקה עקב חוב יחולו ההוראות הבאות:

 

 

 

(1) בסעיף זה, "מוסד שפעילותו הופסקה עקב חוב" – גוף ספורט שחב לוועדת התמיכות המשותפת כספים עקב הוראות אלה, והפסיק את פעילותו טרם נפרע החוב במלואו;

 

 

 

(2)  תוקם בחשב הכללי ועדת בדיקה שחבריה יהיו חברי הוועדה המיוחדת כאמור בסעיף 8(כג)(1) ונציג היועץ המשפטי לממשלה;

 

 

 

(3)  החשב הכללי, לאחר קבלת המלצות ועדת הבדיקה, רשאי לשלול או להפסיק תמיכה לגוף ספורט אם מצא שהגוף מהווה מסגרת המשך לגוף שפעילותו הופסקה עקב חוב, זאת בתקופה של עד 5 שנים לאחר שהופסקה פעילות הגוף; לעניין זה, יראו גוף ספורט כמסגרת המשך לגוף שפעילותו הופסקה עקב חוב אם יש זהות מהותית בין הגוף החדש לבין הגוף שפעילותו הופסקה עקב חוב, בין היתר בשים לב לעניינים הבאים: מטרות הגוף, זהות המייסדים, ההנהלה חברי הוועד והעובדים, אופי הפעילות, מיקום הפעילות  ורצף הפעילות;

 

 

 

(4)  נפסקה פעילות גוף ספורט עקב חוב שמקורו במעשה או במחדל של חבר ועד או של בעל תפקיד אחר בגוף – רשאי החשב הכללי, לאחר קבלת המלצות ועדת הבדיקה, לקבוע כי הגוף המהווה מסגרת המשך לא יקבל תמיכה אלא אם כן תופסק כהונתו של אותו חבר ועד או הבעל תפקיד אחר במוסד; הפסקה או אי מתן תמיכה כאמור תהיה לתקופה שלא תעלה על 5 שנים מיום הקמת גוף הספורט המהווה מסגרת המשך;

 

 

 

(5)  כתנאי לאישור התמיכה, רשאית ועדת הבדיקה לדרוש מהגוף מידע ומסמכים הנוגעים לעניינים האמורים בפסקאות (2) ו-(3);

 

 

 

(6)  סברה ועדת התמיכות המשותפת כי יש חשש שגוף ספורט מהווה מסגרת המשך למוסד שפעילותו הופסקה עקב חוב, תקפיא את התמיכה בגוף, ותעביר את עניינו לטיפולה של ועדת הבדיקה.

החלטת ועדת התמיכות ואישורה

8

(א)  ועדת תמיכות המשותפת תיתן את החלטתה בכתב בצירוף הנמקה, ואם החליטה לתת תמיכה לגוף המבקש תציין את מטרת התמיכה, היקף התמיכה ותנאי התמיכה.

 

 

(ב)  ועדת התמיכות המשותפת רשאית מטעמים שיירשמו, להחליט על תשלום מקדמה לגוף ספורט שאושרה לו תמיכה בשנת התקציב הקודמת, ובלבד שגובה המקדמה לא יעלה על ארבעים אחוזים מסך כל התמיכה ששולמה למוסד בשנה הקודמת מאת  המועצה בשנת 2018, או החל משנת 2019 מאת וועדת התמיכות המשותפת או באישור ועדת התמיכות המשותפת ובנסיבות מיוחדות שירשמו, אף אם לא אושרה תמיכה כאמור או טרם שולמה;

 

 

(ג) מקדמה תינתן למוסד שהגיש אישור ניהול תקין תקף לאותה שנה, כתב התחייבות והתחייבות לקבלת מקדמה.

 

 

(ד)  אם לא נתקבל חוק התקציב לפני תחילתה של שנת הכספים, כאמור  בסעיף 3ב לחוק-יסוד: משק המדינה[6], שיעור המקדמה הכוללת לא יעלה על 70% מסך כל התמיכה כאמור בסעיף קטן (ב).

 

 

(ד1)   בשנה שבה חל האמור בסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה[7] והתקציב לא אושר עד ה- 1 ביולי של שנת הכספים, רשאי החשב הכללי לאשר לוועדת התמיכות המשותפת לדון בבקשות התמיכה שהוגשו לאותה שנה ולקבל החלטות לגביהן.

 

 

(ד2)    גוף ספורט זכאי לקבלת תמיכה במהלך שנה שבה מתקיים תקציב המשכי, רק לאחר שיחתום על התחייבות לפיה ידוע לו כי סך כל הזכאות לתמיכה שתאושר בהחלטת וועדת התמיכות המשותפת עשויה להשתנות לאחר אישור התקציב.

 

 

(ה) אושר תשלום מקדמה מאת ועדת התמיכות המשותפת והודע על כך לגוף המבקש, יתחייב הגוף באמצעות מורשי החתימה שלו, לפני תשלום המקדמה, על גבי טופס שיקבע לצורך זה, כי יחזיר למועצה את המקדמה אם בסופו של דבר לא תאושר התמיכה, בצרוף הפרשי הצמדה וריבית.

 

 

(ו)  גוף ספורט הרואה עצמו נפגע מהחלטת ועדת התמיכות המשותפת לשנות, לעכב או להפסיק את תמיכתו כאמור בסעיף 11, או גוף ספורט שוועדת התמיכות המשותפת החליטה לגביו כי קיבל תמיכה באופן פסול או תוך הטעיה כאמור בסעיפים  12 עד 14, רשאי בתוך 21 ימים מיום קבלת החלטת ועדת התמיכות המשותפת, לפנות לוועדת התמיכות המשותפת בדרישה לטעון בפניה את טענותיו, בכתב או בעל-פה (להלן –הליך שימוע).

 

 

(ז) דחתה ועדת התמיכות המשותפת את טענותיו של גוף ספורט בהליך שימוע, רשאי הגוף לפנות לוועדת הבדיקה בבקשה לבחון את עניינו, ובמידת הצורך להחזירו לוועדת התמיכות המשותפת לדיון נוסף.

 

 

(ח) החשב הכללי רשאי, בהמלצת ועדת הבדיקה, להורות לוועדת התמיכות המשותפת לקיים דיון בנוגע לפגם שמצא בהחלטה שקיבלה.

תשלום התמיכה

9

(א)  תמיכה שאושרה, למעט מקדמה לפי סעיף 8, תשולם  במועדים שתקבע ועדת התמיכות המשותפת בהתחשב בהנחיות החשב הכללי, בקצב ביצוע הפעילות הנתמכת ואפשרויות המימון של המשרד, ובמידת האפשר, באופן שימנע מן גוף הספורט את הצורך להיזקק למימון ביניים.

 

 

(ב)  בכל מקרה, לא תועבר תמיכה העולה על 50% מסכום התמיכה שאושר בטרם הוכח ביצוע הפעילות בסכום שהועבר; השלמת תשלום יתרת התמיכה תבוצע לאחר מסירת דו"ח ביצוע מעודכן אשר יוכל לכלול צפי ביצוע כפי שקבעה ועדת התמיכות המשותפת. ואולם, בשנת התמיכות 2019 רשאית ועדת התמיכות המשותפת להעביר עד 75% מסכום התמיכה שאושר בטרם הוכח ביצוע.

 

 

(ג) התמיכה תועבר במישרין לחשבון בנק של הגוף שנרשם בבקשת התמיכה.

פיקוח ובקרה

10.

(א)  המועצה או המשרד יקיימו פיקוח על מילוי התנאים למתן התמיכה, על השימוש בתמיכה ועל ביצוע הפעילות הנתמכת כנדרש;  אופן הפיקוח כאמור ייעשה בהתאם בהוראות החשב הכללי כאמור בסעיף 9ב(ח) לחוק.

 

 

(ב)  הפיקוח יתבצע בכל שנה לגבי כל גופי הספורט הנתמכים.

 

 

(ג) הפיקוח יתבסס על קבלת דיווחים תקופתיים ודו"חות ביצוע מגופי הספורט הנתמכים, וכן יכלול ביקורים במקום הפעולה של גופי הספורט הנתמכים זולת אם אישר החשב הכללי כי מהות הפעילות, אופייה או היקפה או פעולות פיקוח חלופיות מספקות או מייתרים פיקוח במקום הפעולה או מאפשרים הפחתת תדירות הביקורים לאחת לשנתיים.

 

 

(ד)  הפיקוח יהיה מכוון לברר כי -

 

 

 

(1) הגוף פועל באופן חוקי  ולפי הוראות כל דין;

 

 

 

(2)  הגוף מקיים את התנאים שנקבעו במבחני התמיכה,  ועל ידי ועדת התמיכות המשותפת בקשר לתמיכה ואת הוראות אלה;

 

 

 

(3)  הגוף מקיים את פעולותיו לפי כללים או תקנים שנקבעו לגופים מסוגו;

 

 

 

(4)  התמיכה משמשת למטרה אשר לשמה ניתנה;

 

 

 

(5)  לא חלו שינויים מהותיים בנוגע לגוף הנתמך שהיה בהם כדי להשפיע על אישור התמיכה או על שיעור התמיכה.

 

 

(ה)  חשב המשרד ידווח לחשב הכללי כאמור, פעמיים בשנה לפחות (עד ה-1 ביוני ועד ה-1 בדצמבר בכל שנה).

 

 

(ו)  נתמך גוף ספורט בידי משרד נוסף, יתאמו ביניהם המשרדים, את סדרי הפיקוח על אותו גוף ספורט, במגמה להגדיל את החיסכון והיעילות.

 

 

(ז) מבלי לגרוע מאחריות המשרד והמועצה לפי הוראות אלה, לגבי תמיכות שחולקו החל משנת 2019, החשב הכללי רשאי להפעיל מערך ביקורת מרכזי לביצוע ביקורת ובקרה על הגופים הנתמכים.

 

 

(ח) לגבי תמיכות שחולקו החל משנת 2019 ביקורת כאמור בסעיף קטן (ז) תתבצע בידי משרד רואי חשבון לפי הנחיות החשב הכללי כאשר:

ביקורת עומק תתבצע לגבי כל גוף ספורט אחת לשלוש שנים,  זולת אם קבע החשב הכללי אחרת לגבי גוף מסוים או קבוצת גופים.

 

 

(ט) בנוסף לאמור בסעיף קטן (ז), המשרד יקצה סכום בשיעור השווה ל 0.5% לפחות מסכום שנקבע בתקנה תקציבית לצורך תמיכה בגופי ספורט, לשם קיום פיקוח בשטח על הפעילות הנתמכת. הסכום המיועד לפיקוח כאמור, יוקצה בתקנה תקציבית נפרדת שאינה לצורך תמיכה במוסדות ציבור; אם סכום התקציב הכולל שנקבע לצורך תמיכה עולה על 400 מיליון שקלים חדשים יהיה שיעור ההקצאה האמורה 0.25% לפחות מסכום התקציב האמור.

ממצאי הפיקוח והבקרה כאמור בסעיף זה יימסרו לוועדת התמיכות המשותפת על מנת שזו תדון ותקבל החלטות בהתאם להוראות אלה.

 

 

(י)  החשב הכללי רשאי שלא לאשר חלוקת תמיכה בתחום פעילות מסוים אם ראה  כי לא קוימו הוראות סעיף זה.

שינוי, עיכוב או הפסקת התמיכה

11

(א)  לא הוגשו דוחות או מסמכים שנדרש הגוף להגיש, יעוכב או ייפסק תשלום התמיכה.

 

 

(ב)  נתברר לוועדת התמיכות המשותפת כי גוף ספורט אינו עומד בתנאים שקבעה בקשר לתמיכה, או לא היה זכאי מלכתחילה לתמיכה, או חל שינוי אחר בגוף או בפעולותיו אשר היה בו כדי להשפיע על אישור התמיכה או על שיעור התמיכה, יוקטן, יעוכב או ייפסק תשלום התמיכה, לפי העניין.

 

 

(ג) נתברר לוועדת התמיכות המשותפת כי היקף או קצב ההוצאות או ההכנסות של הגוף שונה באופן מהותי מהמתוכנן, באופן שיש או שהיה בו כדי להשפיע על אישור התמיכה או על שיעור התמיכה, רשאית ועדת התמיכות המשותפת להחליט להפחית את ההיקף או להתאים את הקצב של תשלום התמיכה לשינויים שחלו כאמור.

 

 

(ד)  נתברר לוועדת התמיכות המשותפת כי גוף ספורט לא עמד בתנאים ובהתחייבויות שנקבעו בקשר לתמיכה או לא היה זכאי מלכתחילה לתמיכה, תפעל המועצה לגביית הכספים ששולמו לגוף ביתר או את מלוא הסכומים ששולמו לו, או סכומים נוספים על תשלומים ששולמו לו, לפי העניין, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, מן המועד שבו נוצרה עילת חיוב הגוף, לפי סעיף 16.

קבלת תמיכה באופן פסול

12

נתברר לוועדת התמיכות המשותפת כי גוף ספורט מסר דיווח לא נכון, ולפיו ניתנו לגוף כספי תמיכה בעד פעילות מסוימת, או שהגוף עשה שימוש בלתי נאות בכספי תמיכה שניתנו בעד פעילות מסוימת, יינקט כלפי הגוף האמור בסעיף 11(ד) לעניין הכספים שבהם נעשה שימוש בלתי נאות או הכספים שניתנו בשל דיווח לא נכון, לפי העניין, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, באופן המפורט בסעיף 16.

צעדים לגבי תמיכה לפי פעילות שניתנה באופן פסול

13

נוסף על האמור בסעיף 12, בתמיכה בגוף ספורט שנהג בדרך של דיווח לא נכון או שימוש בלתי נאות לפי ההוראות שלהלן זולת אם נקבע אחרת במבחני התמיכה הנוגעים לאותה פעילות:

 

 

 

(1) לעניין שימוש בלתי נאות או דיווח לא נכון הנוגע לשיעור הנמוך מ-25% מהיקף הפעילות שבעדה ניתנה התמיכה לגוף כאמור - יגבה מהגוף סכום השווה לכפל סכום השימוש הבלתי נאות או הדיווח הלא נכון כמפורט בסעיף 16;

 

 

 

(2)  לעניין שימוש בלתי נאות או דיווח לא נכון הנוגע לשיעור של 25% או יותר מהיקף התמיכה שניתנה לגוף בעד הפעילות -

 

 

 

 

(א)  תופסק התמיכה בגוף בשנה שבה התגלו הליקויים על פי ממצאי הביקורת ויוחזרו הכספים שניתנו לגוף באותה שנה;

 

 

 

 

(ב)  תישלל אפשרותו של הגוף לקבל תמיכה מן המדינה בשנתיים שלאחר מכן.

תמיכה שניתנה תוך הטעיה

14

(א)  הוכח להנחת דעתה של  ועדת תמיכות המשותפת כי גוף דיווח ביודעין דיווח לא נכון על פעילות, כולה או חלקה, שקיים, אשר לא התקיימה בפועל, יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) במקרה וזהו הדיווח הלא נכון הראשון הידוע לוועדה לגבי אותו גוף, ומדובר בפעילות אחת תקוזז תמיכה בהיקף פי שלושה מתמיכה שניתנה בעד אותה פעילות, וככל שמדובר בפעילות מסוימת החוזרת על עצמה - לא פחות מהתמיכה שניתנה, מאז דיווח עליה הגוף לראשונה, ובכל מקרה לא פחות מהתמיכה שניתנה, או הייתה ניתנת, בעד קיום הפעילות במשך שלוש שנים;

 

 

 

(2)  במקרה ולידיעת הוועדה מדובר בדיווח לא נכון שאינו הראשון לגבי אותו גוף, בתוך שנתיים, או שמדובר בדיווח לא נכון לגבי יותר מפעילות אחת יקוזז סכום כאמור בפסקה (1) לגבי הפעילות או הפעילויות שדווחו באופן לא נכון, ובנוסף לכך לא ייתמך הגוף באותה שנה ובשתי השנים שלאחר מכן; ככל ששולמה לגוף תמיכה באותה שנה – יוחזרו הכספים למועצה;

 

 

 

(3)  בסעיף קטן זה, "פעילות אחת" – פעילות בודדת מתוך סוג פעילות אחד מהפעילויות המפורטות לפי מבחני התמיכה הנוגעים לעניין.

צעדים לגבי סיכול ביקורת

15

לעניין סיכול ביקורת על תמיכה יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(1) הוכח להנחת דעת ועדת התמיכות המשותפת כי סוכלה ביקורת בגוף, כך שעורכי הביקורת לא הצליחו לנהלה עקב אי שיתוף פעולה או הפרעה מצד המבוקרים, בעלי תפקידים בגוף, עובדיו או מי שהשתתף בפעילות המבוקרת, יחשב הדבר כאי מילוי התחייבות הגוף, כמשמעו בהוראות אלה, ויביא לדחיית בקשת התמיכה מראשית אותה השנה; ככל ששולמה לגוף תמיכה באותה שנה – יוחזרו הכספים למועצה;

 

 

 

(2)  על אף  האמור בפסקה (1), במקרים חריגים, תוכל ועדת התמיכות המשותפת לקבוע בהחלטה מנומקת כי נסיבות העניין מצדיקות אי דחיית הבקשה;

 

 

 

(3)  סוכלה ביקורת כאמור בפעם שניה בתוך שלושים ושישה חודשים, תידחה בקשת התמיכה של הגוף בשנה שבה סוכלה הביקורת בפעם השנייה, ויושב למועצה סכום השווה לכפל כספי התמיכה שניתנו באותה שנה, אם ניתנו.

גביית כספים מגוף ספורט נתמך

16

(א) גביית כספים לפי הוראות אלה תתבצע באחת או יותר מן הדרכים האלה, ולפי הסדר המפורט להלן:

 

 

 

(1) קיזוז הסכום מכספי תמיכות שמגיעים לגוף מוועדת התמיכות המשותפת  באותה שנה;

 

 

 

(2)  קיזוז הסכום מכספי תמיכות שמגיעים לגוף ממשרדים אחרים באותה שנה;

 

 

 

(3)  מימוש הכספים מתוך סכום הערבות שנתן לשם כך הגוף במסגרת הבקשה לתמיכה שהגיש, אם ניתנה;

 

 

 

(4)  קיזוז הסכום מכספי תמיכות עתידיות לגוף מוועדת התמיכות המשותפת; ועדת התמיכות המשותפת רשאית להחליט כי הקיזוז יעשה בשיעורים;

 

 

 

(5)  קיזוז הסכום מכספי תמיכות עתידיות לגוף מהמשרד או ממשרדים אחרים; ועדת התמיכות המשותפת רשאית להחליט כי הקיזוז יעשה בשיעורים;

 

 

 

(6)  קיזוז הסכום מכספים המגיעים לגוף מהמשרד כתמורה בעד רכש, אספקת טובין או מתן שירותים;

 

 

 

(7)  הגשת תביעת השבה נגד הגוף.

 

 

(ב) קיזוז לפי סעיף קטן (א)(2), (5), ו-(6) ייעשה באישור החשב הכללי לאחר שהתייעץ עם נציגי המשרדים הנוגעים לעניין.

 

 

(ג) בהחלטה לפי סעיף זה, רשאית ועדת תמיכות המשותפת להימנע מלחייב את הגוף להשיב הפרשי הצמדה וריבית ביחס לסכומים הנדרשים, או להפחיתם, אם ראתה כי טיב החריגה מהוראות אלה ויתר נסיבות העניין מצדיקים זאת.

 

 

(ד)  החלטה לשנות, לעכב או להפסיק תשלום תמיכה שאושרה לפי סעיף זה, תתקבל בוועדת התמיכות המשותפת והיא תדווח עליה למנהל הכללי של המשרד ולחשב הכללי.

 

 

(ה) גוף נתמך יהיה רשאי להגיש בקשה לעיון מחדש בהחלטת ועדת התמיכות המשותפת בעניין ממצאים שבעובדה. הבקשה תוגש תוך 14 ימים ממועד קבלת החלטת הוועדה. ראתה ועדת התמיכות המשותפת כי נסיבות העניין מצדיקות עיון מחדש כאמור, תדון הוועדה בממצאים שהוגשו לה ותקבל החלטתה בתוך 21 ימים מפניית הגוף הנתמך.

מידע על תמיכות

17

(א)  ועדת התמיכות המשותפת תפרסם במרשתת (אינטרנט) מזמן לזמן ולא פחות מפעמיים בשנה את שמות גופי הספורט הנתמכים וסכומי התמיכה שאושרו לכל גוף.

 

 

(ב)  ננקטו צעדים של הפחתת תמיכה מגוף ספורט, הפסקת התמיכה בו או קיום הליכי גביה כלפיו או כלפי אלה שנתנו התחייבות אישית למענו, יודיע חשב המשרד בכתב לכלל הגופים הנוספים הנותנים תמיכה ציבורית לאותו גוף ספורט, כפי שדווח בבקשת התמיכה של גוף ספורט, על פרטי הצעדים שננקטו ועל הנסיבות שגרמו להם.

הוראות וכללים נוספים

18

מבלי לגרוע מסמכויותיו לפי הוראות אלה, רשאי החשב הכללי לקבוע הוראות וכללים ליישום הוראות אלה.

תחילה ותחולה

19

(א)  תחילתן של הוראות אלה ביום חתימתן (להלן – יום התחילה); בקשות לתמיכה בעד שנת 2019 שהוגשו לפני יום התחילה, או שהודעה בדבר האפשרות להגשתן פורסמה לפני יום התחילה, יידונו לפי הוראות אלה.

 

 

(ב)  הוראות אלו יעמדו בתוקפן עד ליום 31.12.2022; אין באמור בפסקה זו בכדי לגרוע מסמכות ועדת התמיכות של המשרד לבחון לאחר תום תוקפן של הוראות אלו את עמידתם של גופי ספורט בהוראות אלו במועד תוקפן, ולקבוע בהתאם, לאחר תום תוקפן של הוראות אלו, את זכאותם לתמיכה לפי הנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה ולדיון בהן גם בהתחשב בעמידתם בהוראות אלו במועד תוקפן.

 

 

(ג) גוף ספורט שבשנת 2019 חרג בתנאי השכר של מנהל מאלה הקבועים בסעיף 8(כד), יחויב להפחית בכל שנה החל בשנת 2020 15% לפחות מסכום החריגה בשנת 2019,  עד לשנה שבה לא תתקיים חריגה כאמור. ועדת התמיכות המשותפת תהיה רשאית לאשר הסדר הפחתה אחר למוסד שיבקש זאת, מנימוקים שיירשמו. על אף האמור, גוף ספורט שחרג בתנאי השכר של מנהל אשר בשנת 2019 מלאו לו 60 יהיה רשאי שלא להפחית את שכרו של המנהל עד הגיעו לגיל 67.

 

 

 

 

 

 


 

נספח א':

שיעור הוצאות ההנהלה והכלליות של גוף ספורט מתוך מחזור הכנסותיו השנתי כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן לא יעלה על השיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות כמפורט בטור ב' שלצדו:

טור א'

מחזור ההכנסות השנתי

 

טור ב'

שיעור שולי מרבי של הוצאות הנהלה וכלליות ממחזור ההכנסות השנתי

עד 300 אש"ח

40%

מעל 300 אש"ח עד 1 מלש"ח הבאים

35%

מעל 1 מלש"ח עד 10 מלש"ח הבאים

25%

מעל  10 מלש"ח עד 25 מלש"ח הבאים

17%

מעל 25 מלש"ח עד  50 מלש"ח הבאים

10%

מעל 50 מלש"ח עד  100 מלש"ח הבאים

5%

מעל  100 מלש"ח הבאים

2.5%

 

בעמותות שלמעלה מ-50% מהמחזור שלהם מורכב מתרומות (לא כולל תמיכות מרשויות מקומיות) יוכפלו האחוזים שבטבלה ב-1.3.

לעניין הטבלה שלעיל "מחזור" הינו – המחזור הכספי של גוף הספורט בנטרול כל הכנסה שהוא מקבל עבור צד שלישי כלשהו.

ב-5 השנים הראשונות לפעילות הגוף יותר אחוז גבוה כדלקמן:

שנת פעילות

 

תוספת לאחוזי הוצאות הנהלה וכלליות המותרים

1

5%

2

4%

3

3%

4

2%

5

1%

 

 

 

 


 

 

 

______________ התשע"ט  (_______________2019)

                                                                                                                                                            ____________

                                                                                                                                                                        משה כחלון

                                                                                                                                                                         שר האוצר                  

(חמ 3-4447)

(803-35-2015-000024)


 

דברי הסבר

 

חוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק), הקים את המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן - המועצה) והסמיך אותה לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ספורט ותחרויות ספורט. כמו כן, הוסמכה המועצה בחוק להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט.

 

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן  - חוק ההתייעלות הכלכלית), תוקן החוק כך שהמועצה תפסיק לחלק תמיכות לגופי הספורט השונים ואלה יחולקו מתקציב משרד התרבות והספורט )להלן – המשרד), במסגרת המנגנון הקבוע לעניין זה בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן - חוק יסודות התקציב).

 

השינוי המתואר לעיל נועד לנתק את התלות של תחום הספורט ברווחי ההימורים בספורט. במסגרת זו נקבע כי המועצה תהיה מוסמכת לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקים ותחרויות בתחום הספורט, ואילו חלוקת התמיכות לספורט תיעשה על ידי המדינה ותקציב התמיכה בתחום הספורט ייקבע כולו בתקציב המשרד. כך, כלל התמיכות בתחום הספורט ירוכזו בידי גוף אחד, האמון על קביעת המדיניות הכוללת וארוכת הטווח בתחום הספורט, באופן שיביא להקצאה אופטימלית של התמיכות, מתוך ראייה רוחבית של התחום ושל צורכי הגופים השונים הפועלים בו; ולהקניית ודאות תקציבית לגופי הספורט הנתמכים, אשר ייתמכו כולם לפי אותה מדיניות, בהתאם לאותם נהלים ועל ידי אותו גוף. מצב דברים זה ישפר את יכולתם של הגופים האמורים לפעול להגשמת מטרותיהם המקצועיות וכפועל יוצא - לתרום לקידום הספורט הישראלי.

 

על מנת לאפשר למשרד ולגופי הספורט זמן הערכות לקראת השינוי כאמור, תוקן לאחרונה החוק במסגרת חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' 14 והוראת שעה), התשע"ט–2018 (להלן – תיקון מס' 14). תיקון זה קבע הסדר ביניים של ארבע שנים שיחול בתחילת שנת 2019, ולפיו  יסתייע המשרד במערך הקיים של המועצה לחלוקת תמיכות, ולצד זאת, הדיון בבקשות התמיכה ייעשה בוועדה משותפת שהרכבה מוסדר בסעיף 9ב(ה)(1) לחוק, הכוללת נציגים מטעם המדינה, מטעם המועצה וכן נציגי ציבור. עוד נקבע כי הוצאות המשרד לצורך תמיכה בגופי ספורט בעד פעילותם בתחומים שערב תיקון מס' 14 הוקצו בעבורם תמיכות לפי סעיף 9(ב1)(3)-(5) לחוק, כנוסחו לפני ביטולו בחוק ההתייעלות הכלכלית, בסכום שנקבע בחוק התקציב השנתי, תיעשה באמצעות המועצה, בהתאם להוראות תיקון מס' 14.

 

סעיף9ב(ד)(1) לחוק קובע כי על חלוקת תמיכה לגבי גופי ספורט שהם מוסדות ציבור כהגדרתם בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, יחול הנוהל שקבע שר האוצר לפי סעיף 3א(ו) לאותו חוק (להלן – נוהל שר האוצר), אך לשר האוצר ישנה סמכות לקבוע שינוים בנוהל האמור (להלן – הוראות שר האוצר).

 

 

כאמור, עד לתיקון מס' 14 נתמכו גופי הספורט על ידי המועצה, על פי כללים שקבעה ובהתאם לאמות מידה שקבעת המועצה הלאומית לספורט שהוקמה לפי חוק הספורט, התשמ"ח-1988. בהתאם לתיקון גובש נוהל כאמור אשר נועד ליצור מתווה הדרגתי להחלה של נוהל שר האוצר על גופי הספורט, אשר היו כפופים ערב התיקון לכללי המועצה. על כן, כולל הנוסח המוצע התאמות נדרשות והקלות, הן פרוצדוראליות והן מהותיות, ביחס לנוהל שר האוצר כך שבתום ארבע השנים של ההסדר נוהל שר אוצר  יחול במלואו.

 

להלן עיקר ההתאמות וההקלות המוצעות בהוראות אלה:

1.  הגשת בקשת התמיכה תתבצע במערכת הממוחשבת של המועצה.

2.  לעניין המסמכים הנדרשים לצורך הגשת הבקשה, מוצע להתאים את אופן ההגשה כך שבשנה הראשונה המסמכים הנדרשים יהיו דומים לאלו שנדרשו על פי כללי המועצה. החל מהשנייה השנייה, יתווספו באופן הדרגתי דרישות נוספות להגשת מסמכים הנדרשים כיום על פי נוהל האוצר.

3.  לעניין המועד האחרון להגשת מסמכים, מוצע ליצור מתווה לפיו המועד האחרון יוקדם באופן הדרגתי משנה לשנה.

4.   לעניין העברת כספי התמיכה, מוצע לאפשר את העברת התמיכה לגופי הספורט בשיעור של עד 75% מסך סכום התמיכה שאושר באותה שנה וזאת בטרם הוכח ביצוע הפעילות הנתמכת.

5.  לעניין העברת כספי התמיכה, מוצע לאפשר לארגוני ספורט נתמכים כהגדרתם בחוק, להעביר ל"אגודות מקבלות שירותים" כהגדרתן בהוראות אלה סך של עד 25 מיליון ₪ וזאת בהתאם להוראות אלה ולמבחני התמיכה הנוגעים לעניין.

6.  לעניין השיעור המירבי להוצאות הנהלה וכלליות ביחס למחזור ההכנסות של גופי הספורט, מוצע כי בשנה הראשונה יהיו אלה זהים לשיעורים הקבועים בכללי המועצה, זאת על מנת לאפשר לגופי הספורט הנתמכים להתאים עצמם להיקף ההוצאות המותר בהתאם לנוהל שר האוצר.

 

 



[1] ס"ח התשכ"א עמ' 192; התשס"א עמ' 206.

 

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

[3] ס"ח התשנ"ב, עמ' 114.

[4] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234.

[5] בהתאם לסעיף 19 בתיקון שבי"פ 6908, עמ' 658, בתקופה שמיום התחילה עד יום י"ח בתשרי התשע"ו (1 באוקטובר 2015), ייקרא סעיף 8(כ) כך: (1) במקום "לפעילויות שלא יועדו" יבוא "לפעילויות (שיועדו ושלא יועדו)" (2) בסופו יבוא: "ואולם בהתקיים נסיבות מיוחדות רשאית ועדת התמיכות, באישור החשב הכללי, לאשר תמיכה לגוף ספורט אף אם יתרת הנכסים נטו לשימוש לפעילויות (שיועדו ושלא יועדו) עולה על 100% ממחזור הכנסותיו כאמור".  

[6] ס"ח התשל"ה, עמ' 206; התשנ"ב, עמ' 224.

[7] ס"ח התשל"ה, עמ' 206; התשנ"ב, עמ' 224