תאריך תצוגה: 26/12/2018

תזכיר חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס'  ) (הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה), התשע"ט-2018

 

א.  שם החוק המוצע

חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס'  ) (הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה), התשע"ט-2018

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

תיקון 113 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 (להלן: "תיקון 113" ו"חוק העונשין"), המתבסס על המלצות הוועדה לבחינת דרכי ההבניה של שיקול הדעת השיפוטי בגזירת הדין בראשות כבוד השופט (בדימוס) אליעזר גולדברג, נכנס לתוקף בשנת 2012. מטרתו של תיקון 113 היא לכוון את שיקול דעתו של השופט בגזירת הדין ולצמצם את פערי הענישה מקום שאינם מוצדקים, אך זאת תוך הותרת שיקול דעת בידי בית המשפט בקביעת העונש הסופי.

התיקון המוצע בא לעגן הסדרים אלה גם בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, ולהחילם על מערכת השיפוט הצבאית. במצב החוקי הקיים, הגם שבתי הדין הצבאיים נוהגים בהתאם לרוח תיקון 113 כבר היום[1], אין התאמה בין הוראות חוק השיפוט הצבאי לבין הוראות חוק העונשין בכל הנוגע להבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה.

מוצע, אפוא, להחיל על בתי הדין הצבאיים את סימן א'1 לפרק ו' לחוק העונשין, בשינויים המתבקשים מאופייה הייחודי של מערכת השיפוט הצבאית, לרבות שיקולי הענישה הייחודיים לה.

 

ג.  עיקרי החוק המוצע

 

סעיף 1 להצעת החוק

מוצע לתקן את סעיף 34(א) לחוק השיפוט הצבאי, על מנת שיעלה בקנה אחד עם סעיף 40יג לחוק העונשין, המוחל במסגרת הצעה זו על המערכת הצבאית. סעיף 40יג לחוק העונשין קובע כי במקרה של ריבוי עבירות המהוות כמה אירועים במסגרת הליך אחד, יקבע בית המשפט מתחם עונש הולם אחד לכל אירוע ואת מידת החפיפה בין העונשים או הצטברותם, בעוד שסעיף 34(א) לחוק השיפוט הצבאי קובע ברירת מחדל של ריצוי עונש מאסר או מחבוש בחופף. לפיכך, רישת הסעיף מתייתרת, ועל-כן מוצע לבטלה.

עוד מוצע לקבוע כי מקום בו הוטלו מאסר ומחבוש בפסק דין אחד, ירצה הנידון את עונש המאסר תחילה, אלא אם הורה בית הדין אחרת.

 

סעיף 2 להצעת החוק

מוצע לתקן את סעיף 541 לחוק השיפוט הצבאי, שעניינו תחולת חוק העונשין, ולקבוע שהאמור בסימן א'1 בפרק ו' לחוק העונשין יחול גם במערכת השיפוט הצבאית, בכפוף למספר התאמות שמטרתן לעגן את שיקולי הענישה הייחודיים במערכת השיפוט הצבאית, בהתאם לפסיקת בתי הדין הצבאיים.

 

כך, מוצע כי בקביעת מתחם העונש ההולם למעשה העבירה שביצע הנאשם, נוסף על השיקולים המנויים בסעיף 40ג(א) לחוק העונשין, ביניהם הערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, יתחשב בית הדין גם במידת הפגיעה של העבירה בערכים צבאיים, לרבות בפגיעה במורל הצבא ובלכידות החברתית, הפגיעה באמון הציבור בצה"ל, אמון חייל בחייל וחייל במפקד, חוסנו של הצבא וכדומה, זאת נוכח העובדה שמדובר בהסדר המוחל באמצעות חוק השיפוט הצבאי, במערכת השיפוט הצבאית, שהינה בעלת מאפיינים ייחודיים, ולפיכך יש מקום לבטא ייחודיות זו במסגרת סעיפי החוק.

 

עוד מוצע לקבוע כי נוסף על האמור בסעיף 40ד(ב) בחוק העונשין ובכפוף לתנאים המפורטים בו, לא יחרוג בית הדין ממתחם העונש ההולם כאשר מעשה העבירה ומידת אשמו של הנאשם מהווים פגיעה חמורה בערכים צבאיים. זאת, כדי להבהיר כי פגיעה חמורה בערכים צבאיים שקולה להיותם של מעשה העבירה ומידת אשמו של הנאשם בעלי חומרה יתרה, לעניין חריגה ממתחם העונש ההולם לפי סעיף 40ד(ב) לחוק העונשין.

 

מוצע להוסיף נסיבות ייחודיות למערכת הצבאית הקשורות בביצוע העבירה אותן יהיה על בית הדין לשקול בקביעת מתחם העונש ההולם למעשה העבירה שביצע נאשם, והן, בין היתר, מידת הפגיעה במשמעת הצבאית, השאלה האם העבירה נעברה במהלך אימון או פעילות מבצעית, וכן הכשל הפיקודי הטמון במעשיו של הנאשם.

 

מוצע כי בעת גזירת העונש המתאים לנאשם, יהיה רשאי בית הדין להתחשב גם בעברו המשמעתי של הנאשם או העדרו, בצעדים פיקודיים שננקטו נגד הנאשם והשלכותיהם, ובשירותו הצבאי של הנאשם, וזאת על מנת להביא לידי ביטוי את מאפייניה הייחודיים של המערכת הצבאית.

 

לשם התאמת ההסדר למערכת הצבאית, מוצע לקבוע כי נקיטת אמצעי שיקומי כלפי הנאשם כאמור בסעיף 40ד לחוק העונשין, תיעשה בכפוף לסעיף 33א לחוק השיפוט הצבאי, המגדיר את סמכות בית הדין הצבאי להורות על העמדה במבחן.

ד. השפעת החוק על תקציב המדינה ועל התקן המנהלי

 

יישום החוק איננו כרוך בתוספת תקנים, ואינו משפיע על תקציב המדינה.

ה.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, יתוקנו סעיפים  34 ו-541.

ו. להלן נוסח הצעת החוק:

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

 

הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס'  ) (הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה), התשע"ט-2018

 

החלפת סעיף 34(א)

1.

בסעיף 34 לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 (להלן - החוק העיקרי), במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

"(א)

הוטלו מאסר ומחבוש בפסק דין אחד, ירצה הנידון את עונש המאסר תחילה, אלא אם הורה בית הדין אחרת; תקופת מאסר או מחבוש שהוטלה במקום קנס לפי סעיף 38 תהיה תמיד בנוסף על כל תקופת מאסר או מחבוש שהוטלה על הנידון".

תיקון סעיף 541

2.

בסעיף 541 לחוק העיקרי, לאחר סעיף קטן (3), יבוא:

(4)

האמור בסימן א'1 לאותו פרק (להלן: סימן א'1) יחול הן לגבי עבירות צבאיות והן לגבי עבירות שאינן צבאיות, בשינויים הבאים:

 

 

(א)

הסמכויות הנתונות בסימן א'1 לבית משפט יהיו נתונות לבית דין צבאי.

 

 

(ב)

בקביעת מתחם העונש ההולם למעשה העבירה שביצע הנאשם, כאמור בסעיף 40ג(א) בסימן א'1, יתחשב בית הדין גם במידת הפגיעה של העבירה בערכים צבאיים.

 

 

(ג)

נקיטת אמצעי שיקומי כלפי הנאשם כאמור בסעיף 40ד בסימן א'1, תיעשה בכפוף לסעיף 33א לחוק זה.

 

 

(ד)

בקביעת מתחם העונש ההולם למעשה העבירה שביצע נאשם, יתחשב בית הדין, נוסף על הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה המפורטות בסעיף 40ט(א) בסימן א'1 ובכפוף לאמור באותו סעיף, גם במאפייני המסגרת הצבאית, ייחודיותה ודרישותיה, ובין היתר, בהתקיימותן של נסיבות אלה:

(1) מידת הפגיעה במשמעת הצבאית;

(2) ביצוע העבירה במהלך אימון או פעילות מבצעית;

(3) הכשל הפיקודי הטמון במעשיו של הנאשם.

 

 

(ה)

בגזירת העונש המתאים לנאשם, רשאי בית הדין להתחשב, נוסף על הנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה המפורטות בסעיף 40יא בסימן א'1 ובכפוף לאמור באותו סעיף גם בעברו המשמעתי של הנאשם או בהעדרו, בצעדים פיקודיים שננקטו נגד הנאשם והשלכותיהם, ובשירותו הצבאי של הנאשם.

 

 

 



[1] ראו למשל ע/14,15/13 ביטון נ' התובע הצבאי הראשי.