תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. הגדרות
3. הקצאה לפי מדרג חברתי-כלכלי, אוכלוסייה ומרחק משטח נמל התעופה
4. הקצאה לפי שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים
5. הקצאה לכלל הרשויות המקומיות
7. דין וחשבון.
8. תוקף
תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשע"ט-2018
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון בהתאם לכללי חלוקה שיקבע שר הפנים בהסכמת שר האוצר.
הכללים המוצעים כוללים חלוקת תקציב התכנית על פי העקרונות אשר נקבע בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה. על בסיס עקרונות אלו נבנו הקריטריונים המוצעים כאשר לכל קריטריון ניתן משקל שונה כמפורט להלן. ביחס לקריטריונים אלה ניתן לכל רשות מקומית ניקוד בהתאם למאפיינים שלה ובהכפלה של מקדמי העדפה בהתאם לכל פרמטר על פי הטבלאות המפורטות, ומכל פרק ניתן לה חלקה היחסי בהתאם לניקוד שלה ביחס לרשויות המקומיות האחרות.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
טיוטת תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשע"ט-2018
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 25א(א) ו-25א(ד) לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016[1] (להלן – החוק), ובהסכמת שר האוצר אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
1. |
בתקנות אלה – |
|||
|
|
|
"חוק מרשם האוכלוסין" – חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965[2]; |
||
|
|
|
"חיוב הארנונה המחושב לנכסים לסיווגים משרדים, שירותים ומסחר, תעשייה ומלאכה" – מכפלת שטחי הנכסים בסיווג משרדים, שירותים ומסחר ותעשייה ומלאכה בתעריף הנדרש כמופיע בטבלה 1 בתוספת הראשונה במכפלתו בשיעור העדכון כמשמעו בסעיף 7 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992[3] ובמקדמי העדפה בגין המדד החברתי – כלכלי כמופיע בטבלה 2 בתוספת הראשונה ובגין מדד הפריפריאליות כמופיע בטבלה 3 בתוספת הראשונה; |
||
|
|
|
"מדד הפריפריאליות" – אשכול הפריפריאליות של רשויות מקומיות לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי כל רשות מקומית |
||
|
|
|
"המדרג החברתי-כלכלי" – אפיון רשויות מקומיות וסיווגן באשכול לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה לפי פרסומי הלשה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי כל רשות מקומית ולגבי יישוב במועצה אזורית – לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי כל יישוב במועצה האזורית או לגבי המועצה האזורית; |
||
|
|
|
"מספר התושבים" – מספר התושבים שלפי הרישום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם האוכלוסין, התגוררו בתחום הרשות המקומית ביום 31 באוקטובר שלפני שנת הכספים שבה מחולקים כספי התכנית; |
||
|
|
|
"מספר תושבים משוקלל במועצה אזורית" – מספר התושבים במועצה אזורית בתוספת 50% ממספר התושבים בכל יישוב באותה מועצה אזורית שהאשכול שלו במדרג החברתי-כלכלי נמוך מ-4; |
||
|
2. |
תקציב התכנית, לאחר הקצאת הכספים לכלל הרשויות המקומיות לפי סעיף 25א(ד) לחוק ובהתאם לתקנה 5, יחולק בכל שנת כספים לפי תקנות 3 ו-4, לרשויות מקומיות שהתקיים בהן אחד מאלה: |
|||
|
|
|
|
(1) גובלות בנמל התעופה בן-גוריון; |
|
|
|
|
|
(2) מרחקן מנמל התעופה בן-גוריון אינו עולה על שמונה קילומטרים, ומתקיים בהן אחד מאלה |
|
|
|
|
|
|
(א) האשכול במדרג החברתי-כלכלי שלהן נמוך מ-8; |
|
|
|
|
|
(ב) האשכול במדד הפריפריאליות שלהן נמוך מ-8; |
|
|
|
|
|
(ג) זכאיות למענק כללי לאיזון ממשרד הפנים שלא יפחת מ-1.5% מתקציבן לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון; |
|
|
|
|
ובלבד שלא הוכרזו עיריות איתנות לפי סימן ד' לפרק 11 לפקודת העיריות או לא הוכרזו מועצות מקומיות איתנות לפי סעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות; |
|
|
|
|
|
(3) מרחקן מנמל התעופה בן-גוריון אינו עולה על 12 קילומטרים והאשכול במדרג החברתי-כלכלי שלהן נמוך מ-5 ובלבד שלא הוכרזו עיריות איתנות לפי סימן ד' לפרק 11 לפקודת העיריות או לא הוכרזו מועצות מקומיות איתנות לפי סעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות. |
|
|
3. |
|
(א) כל רשות מקומית זכאית לחלוקה בגובה מכפלת מספר התושבים, ובמועצה אזורית – מספר התושבים המשוקלל במועצה אזורית, בסכום המענק בגין כל תושב לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי ולפי מרחק הרשות מנמל התעופה לפי טבלה 1 בתוספת השנייה (להלן – סכום החלוקה); |
||
|
|
|
|
(ב) עלה סכום החלוקה עבור כלל הרשויות המקומיות הזכאיות על פי תקנה 3(א) על 85% מתקציב התכנית לאחר הקצאת הכספים לכלל הרשויות המקומיות בהתאם לתקנה 5, יקוזז מסכום החלוקה של כל רשות מקומית סכום השווה לחלקה היחסי של הרשות המקומית מסכום החלוקה עבור כלל הרשויות המקומיות הזכאיות העולה על 85% מתקציב התכנית לאחר הקצאת הכספים לכלל הרשויות המקומיות בהתאם לתקנה 5. |
|
|
4. |
יתרת תקציב התכנית תחולק כך: |
|||
|
|
|
|
(א) לכל רשות מקומית יינתן ניקוד שהוא מכפלת שיעור חיוב הארנונה המחושב לנכסים בסיווג משרדים, שירותים ומסחר ותעשייה ומלאכה מסך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון במקדם ההעדפה לפי טבלה 2 בתוספת השנייה; כל רשות מקומית זכאית לחלק היחסי מתקציב התכנית לפי תקנה זו, ושיעורו של החלק היחסי יהיה כיחס שבין ניקוד הרשות המקומית לבין סך כל הניקוד של כל הרשויות המקומיות לפי תקנה זו; |
|
|
|
|
|
(ב) הוראות תקנה זו לא יחולו על רשות מקומית שמתקיים בה האמור בתקנה 2(3). |
|
|
5. |
בשנות הכספים 2018 ו-2019, 33% מתקציב התכנית יוקצו לכלל הרשויות המקומיות לפי סעיף 24 לחוק. |
|||
|
6. |
המנהל הכללי של משרד הפנים יפרסם מדי שנה בשנה באתר האינטרנט של משרד הפנים קובץ ממוכן שבו יפורטו הקצאת תקציב התכנית ודרך החישוב של ההקצאה לפי כל תקנה מתקנות אלה לכל רשות מקומית באותה שנת כספים. |
|||
|
7. |
המנהל הכללי של משרד הפנים, מנהל מינהל שלטון מקומי במשרד הפנים, החשב הכללי במשרד האוצר ומנהל אגף תקציבים במשרד האוצר יגישו לשר הפנים ולשר האוצר עד כ"ט באלול התשע"ט (29 בספטמבר 2019) דין וחשבון לעניין אופן והשפעת הקצאת הכספים לפי תקנות אלה. |
|||
|
8. |
תקנות אלה יעמדו בתוקפן עד יום ג' בטבת התש"פ (31 בדצמבר 2019). |
|||
תוספת ראשונה
(תקנה 1)
טבלה 1
(תעריף נדרש בשנת 2018)
|
נפה |
פריפריאליות |
תעריף נדרש - תעשיה ומלאכה |
תעריף נדרש- משרדים שירותים ומסחר |
|
גולן |
2.00 |
32.66 |
65.33 |
|
באר שבע ב' |
2.11 |
33.21 |
66.41 |
|
צפת |
2.55 |
39.79 |
79.58 |
|
עכו א' |
3.35 |
51.31 |
102.61 |
|
עכו ב' |
3.93 |
51.45 |
102.88 |
|
כנרת |
3.11 |
52.26 |
104.53 |
|
באר שבע א' |
3.41 |
56.07 |
112.14 |
|
יזרעאל ב' |
4.00 |
60.83 |
121.66 |
|
יזרעאל א' |
4.33 |
62.17 |
124.33 |
|
יו"ש |
4.78 |
70.16 |
140.31 |
|
חיפה |
5.11 |
71.31 |
142.63 |
|
חדרה |
5.06 |
72.26 |
144.53 |
|
אשקלון |
4.91 |
74.09 |
148.17 |
|
ירושלים |
6.17 |
82.75 |
165.49 |
|
השרון |
6.21 |
84.92 |
169.84 |
|
רחובות |
6.79 |
88.19 |
176.38 |
|
רמלה |
7.44 |
92.91 |
185.81 |
|
פתח תקווה |
7.73 |
96.47 |
192.93 |
|
תל אביב |
8.92 |
109.42 |
218.84 |
טבלה 2
(מקדם העדפה בגין המדד החברתי-כלכלי)
|
אשכול במדרג החברתי-כלכלי |
מקדם |
|
1-2 |
0.7 |
|
3-4 |
0.8 |
|
5-6 |
0.9 |
|
7-8 |
1.1 |
|
9-10 |
1.2 |
טבלה 3
(מקדם העדפה בגין המדד הפריפריאליות)
|
הפער בין מדד הפריפריאליות של הרשות למדד הפריפריאליות של הנפה |
מקדם |
|
3- ומעלה ועד 0.6- |
0.85 |
|
0.6- ומעלה ועד 0.9 |
1 |
|
0.9 ומעלה |
1.15 |
תוספת שניה
טבלה 1
(תקנה 3)
(סכום המענק בגין כל תושב לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי ולפי מרחק הרשות משטח נמל התעופה)
|
אשכול במדרג החברתי-כלכלי |
סכום המענק בש"ח בגין כל תושב רשות הגובלת בשטח נמל התעופה |
סכום המענק בש"ח בגין כל תושב רשות שאינה גובלת בשטח נמל התעופה ומרחקה ממנו אינו עולה על 4 קילומטר |
סכום המענק בש"ח בגין כל תושב רשות שמרחקה משטח נמל התעופה עולה על 4 קילומטר ואינו עולה על 8 קילומטר |
סכום המענק בש"ח בגין כל תושב רשות שמרחקה משטח נמל התעופה עולה על 8 קילומטר |
|
1 |
300 |
235 |
110 |
60 |
|
2 |
300 |
235 |
110 |
60 |
|
3 |
300 |
235 |
110 |
60 |
|
4 |
300 |
235 |
110 |
60 |
|
5 |
280 |
120 |
107.5 |
30 |
|
6 |
280 |
120 |
107.5 |
30 |
|
7 |
120 |
115 |
105 |
20 |
|
8 |
120 |
115 |
105 |
20 |
|
9 |
70 |
50 |
25 |
10 |
טבלה 2
(תקנה 4)
מקדם ההעדפה של הרשות לפי שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים
|
שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים מסך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון |
מקדם העדפה |
|
עד 10% |
100 |
|
10% ומעלה ופחות מ-20% |
95 |
|
20% ומעלה ופחות מ-30% |
90 |
|
30% ומעלה ופחות מ-40% |
85 |
|
40% ומעלה ופחות מ-50% |
80 |
|
50% ומעלה ופחות מ-60% |
75 |
|
60% ומעלה ופחות מ-70% |
70 |
|
70% ומעלה ופחות מ-80% |
65 |
|
80% ומעלה ופחות מ-90% |
60 |
|
90% ומעלה |
55 |
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון בהתאם לכללי חלוקה שיקבע שר הפנים בהסכמת שר האוצר.
הכללים המוצעים כוללים חלוקת תקציב התכנית על פי העקרונות אשר נקבע בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה. על בסיס עקרונות אלו נבנו הקריטריונים המוצעים כאשר לכל קריטריון ניתן משקל שונה כמפורט להלן. ביחס לקריטריונים אלה ניתן לכל רשות מקומית ניקוד בהתאם למאפיינים שלה ובהכפלה של מקדמי העדפה בהתאם לכל פרמטר על פי הטבלאות המפורטות, ומכל פרק ניתן לה חלקה היחסי בהתאם לניקוד שלה ביחס לרשויות המקומיות האחרות.
1. שלב ראשון – הקצאת 33.5% מתקציב התכנית לקרן לצמצום פערים לפי פרק ד' לחוק, בכל אחת מהשנים 2018 ו-2019.
2. שלב שני – חלוקה לפי אשכול הרשות המקומית ואשכול יישובים בתוך מועצה אזורית לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה ולפי מרחק משטח נמל התעופה, עד לגובה של 85% מתקציב התכנית לאחר הקצאת הכספים לכלל הרשויות המקומיות בהתאם לשלב הראשון.
האשכול נקבע לפי המדד החברתי-כלכלי שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על מנת למדוד את מצבה החברתי-כלכלי של האוכלוסייה באותה רשות. חלוקת התקציב במסגרת סעיף זה נעשתה לרשויות המקומיות הגובלות בשטח נמל התעופה ולאלו הסמוכות לו והמדורגות באשכול חברתי-כלכלי 1-7 או באשכול פריפריאליות 1-7, כאשר לכל אחד מהאשכולות נקבע סכום מענק בש"ח בגין כל תושב הרשות על פי מרחק הרשות משטח נמל התעופה. גובה המענק לרשות המקומית בגין סעיף זה נקבע על פי מכפלת אוכלוסיית הרשות המקומית בסכום המענק בגין כל תושב לפי האשכול במדרג החברתי-כלכלי ולפי מרחקה מנמל התעופה. במסגרת סעיף זה ניתן ביטוי לאוכלוסיית הישובים במועצות האזוריות שהאשכול החברתי כלכלי שלהן הוא 1-3 ע"י הגדלת אוכלוסיית המועצה האזורית המשוקללת ב- 50% מאוכלוסיית ישובים אלו.
3. שלב שלישי – חלוקת יתרת הכספים לפי שיעור חיוב הארנונה לנכסים בסיווג משרדים, שירותים ומסחר ותעשייה ומלאכה מתוך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון.
נכסים מסחריים מניבים לרשות המקומית הכנסות ארנונה. גובה המענק לרשות המקומית בגין סעיף זה נקבע באופן יחסי בהתאם למכפלת החלק היחסי של שיעור חיוב הארנונה לנכסים שאינם למגורים מתוך תקציב הרשות לשנת הכספים שלגביה נערך הדו"ח הכספי המבוקר האחרון במקדם ההעדפה מסך מכפלות שיעורי חיובי הארנונה לנכסים שאינם למגורים מתוך תקציבי הרשויות לשנת הכספים שלגביה נערכו הדו"חות הכספיים המבוקרים האחרונים במקדם ההעדפה.
בנוסף, מוצע לקבוע תנאי סף לזכאות לחלוקה, תוך התחשבות במספר קריטריונים ועל בסיס מרחק הרשויות משטח נמל התעופה. כך נקבע כי רשויות המרוחקות יותר מ-12 קילומטרים משטח נמל התעופה, וכן רשויות שאינן גובלות עם שטח נמל התעופה שהוכרזו כרשויות איתנות או שהאשכול החברתי-כלכלי שלהן הוא 10 לא יהיו זכאיות לחלוקה. באשר ליתר הרשויות נקבע כי רשויות שמרחקן משטח נמל התעופה אינו עולה על שמונה קילומטרים יהיו זכאיות לחלוקה רק בהתקיים אחד מאלה: האשכול במדרג החברתי-כלכלי שלהן נמוך מ-8; האשכול במדד הפריפריאליות שלהן נמוך מ-8; זכאיות למענק איזון. רשויות מקומיות שמרחקן משטח נמל התעופה עולה על שמונה קילומטרים וקטן מ-12 קילומטרים יהיו זכאיות לחלוקה רק אם האשכול במדרג החברתי-כלכלי שלהן נמוך מ-5.
בנוסף, מוצע שלא לקבוע בשלב זה במסגרת הוראת השעה את השימושים והמטרות שלהן ייעדו הרשויות המקומיות את הסכום שיוקצה להן לפי סעיף 25א(ג) לחוק, והדבר ייבחן בהמשך.
על מנת לבחון את השפעתן של התקנות, מוצע לקבוע כי התקנות יותקנו כהוראת שעה עד לסוף שנת 2019, ועד ספטמבר 2019 יערכו המשרדים דו"ח לעניין אופן והשפעת הקצאת הכספים לפי תקנות אלה.