תאריך תצוגה: 11/11/2018

תוכן עניינים

תזכיר חוק.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים.. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן – הוראת שעה), התשע"ט-2018. 3

1. תיקון חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט)(הוראת שעה) 3

דברי הסבר. 3


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

החוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן – הוראת שעה), התשע"ט-2018 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

ביום 13.12.2018 עתידות לפקוע הוראות שונות בחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט)(הוראת שעה), התשע"ג- 2013, אשר תוקנו כהוראות השעה ועניינן איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן. לפיכך, מוצע כי יוארך תוקפן של הוראות אלה.

 

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין השפעה על תקציב המדינה או על תקנים.

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

תזכיר חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (איסור הוצאה מישראל של כספי מסתנן – הוראת שעה), התשע"ט-2018

 

 

 

תיקון חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט)(הוראת שעה)

1.  

בחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט)(הוראת שעה), התשע"ג-2013[1], בסעיף 1, ברישה, במקום "התקופה האמורה בסעיף 10 לחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (תיקון מס' 3 והוראת שעה), התשע"ב-2012" יבוא "שמונה עשרה חודשים מיום תחילתו של חוק זה". 

 

דברי הסבר

 

סעיפים 7א עד 7ג לחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), התשי"ד-1954 (להלן: החוק), שנקבעו בחוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה), התשע"ג- 2013 כהוראת שעה, קובעים איסור על הוצאת כספי מסתנן מישראל, שהפרתם מהווה עבירה פלילית לפי סעיף 7ג  לחוק.  סעיף 7א לחוק קובע איסור על המסתנן עצמו, וסעיף 7ב לחוק קובע איסור על אדם אחר המוציא כספים מישראל בעבור מסתנן.

       האיסור חיוני לצורך סיוע בהתמודדות עם אוכלוסיית המסתננים, באמצעות הקטנת הכדאיות הכלכלית שבהסתננות ועל ידי כך צמצום התמריץ להסתננות לישראל ועידוד המסתננים לצאת מרצונם מישראל. לאיסור תכלית נוספת והיא מניעת השתלטות של גורמים עבריינים וניצול המסתננים כציר להעברת כספים  מחוץ לישראל. במקביל נקבע בחוק איסור הלבנת הון, תש"ס- 2000 כי העבירה של הוצאת רכוש מישראל עבור מסתנן, לפי סעיף 7ג(ב) לחוק, הינה עבירת מקור, קביעה אשר מאפשרת ניטור פעילות העבריינית באמצעות הגופים הפיננסיים, באופן שתורם למניעת התופעה.

בנוסף, עצם קיומו של איסור הוצאת כספי מסתנן מישראל הוא בעל אפקט מרתיע ומונע פשיעה כלכלית בהיעדר הגבלה על הוצאת כספים. אי הארכת הוראת השעה יהיה בה כדי לאפשר הוצאת כספים מחוץ לישראל ללא הגבלה דבר שעלול להוות תמריץ לפשיעה כלכלית ואף תמריץ להסתנן  לישראל ולהשתקע בה.

     בנוסף, בעת הזו, בשל הקפאתו בשלב זה  של מתווה ההרחקה למדינות השלישיות ולאור פקיעתן של הוראות פרק ד' להוראת השעה שהסדירו את הקמתו של מרכז השהייה למסתננים נותרו רשויות האכיפה ללא כלים מספקים להתמודדות עם אוכלוסיית המסתננים. בשל זאת, איסור הוצאת כספי מסתנן מישראל מהווה כלי הכרחי להתמודדות עם אוכלוסיית המסתננים ואין מקום לוותר על כלי זה.



[1] ס"ח התשע"ג, עמ' 78; התשע"ה, עמ' 84.