תאריך תצוגה: 25/07/2018

תקנות:

תקנות חינוך חינם לילדים חולים (תכנית חינוך לילדים מאושפזים וילדים חולים), תשע"ח - 2018

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2 ו- 5 לחוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א - 2001[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם וועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

 

"מפקח" - כהגדרתו בתקנות חינוך ממלכתי (סדרי הפיקוח), התשי"ז – 1956[2];

 

 

 

"שעת לימוד" – פרק זמן שלא יעלה על 45 דקות שבו יינתנו שירותי לימוד לילד חולה.

 

 

 

"שעת תמיכה לצורך סיוע" – פרק זמן שלא יעלה על 60 דקות שבו יינתן סיוע לילד חולה. שעות תמיכה לצורך סיוע יוקדשו להעשרה, התמקדות בכישורי חיים ופיתוח מיומנויות. לילדים סיעודיים ומונשמים שעות הסיוע יוקדשו להעשרה ועבודה סנסו-מוטורית בהמשך לטיפולים הפרא-רפואיים הניתנים במקביל.

 

 

 

"מרכז חינוכי בבית החולים" – מוסד לחינוך מיוחד כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד, תשמ"ח-1988, בו ניתנים שירותי חינוך לתלמיד חולה מאושפז בבית חולים. שירותי החינוך עשויים להינתן ליד מיטתו של תלמיד מפאת מחלתו, או בכיתת הלימוד במרכז החינוכי.

 

 

 

"מוסד חינוך בו התלמיד משובץ" – גן או בית ספר שאליו התלמיד שובץ, והיה לומד בו לולא מחלתו או אשפוזו.

 

 

 

"תקופת מחלה" – התקופה בה שוהה הילד בביתו בשל מחלתו, על פי הוראת רופא. תחילתה של תקופת המחלה תחשב מהתאריך בו נקבע באישור הרופא על שהיית הילד בבית בשל מחלתו.

 

תכנית חינוך לילדים מאושפזים

2.  

(א)  מנהל וצוות המורים במרכז החינוכי בבית החולים, במשותף  עם צוות המוסד החינוכי בו התלמיד משובץ, יכינו תכנית חינוך אישית לכל ילד מאושפז על פי תכנית הלימודים במוסד החינוכי בו התלמיד משובץ , ובהתאם לצרכיו, רמתו ויכולתו הלימודית, התפקודית והבריאותית.

 

 

 

(ב) מפקח לחינוך מיוחד במשרד הממונה על המרכז החינוכי של הילד,  יפקח על תכנית החינוך כאמור בתקנת משנה א'.

 

תכנית חינוך לילד חולה בביתו

3.

(א)  לילד חולה בביתו תיבנה  תכנית חינוך אישית, במשותף על ידי המורים המלמדים אותו בביתו וצוות המוסד החינוכי בו הוא משובץ. התוכנית תותאם לילד בשים לב לגילו, למצבו הבריאותי והתפקודי, ליכולותיו הלימודיות, למסוגלותו ללימודים, ולסוג ואפיון המוגבלות שלו, ולתכנית הלימודים במוסד החינוך בו הוא משובץ. התכנית האישית תכלול פירוט של מספר שעות הלימוד ושעות התמיכה לצורך סיוע, להן זכאי הילד, שלא תעלה על המכסה הקבועה בסעיף 4.

 

 

 

(ב) מפקח לחינוך מיוחד במשרד החינוך יפקח על תכנית החינוך כאמור בתקנת משנה א'.

 

 

 

(ג)  תנאי למתן תכנית חינוך לילד חולה בביתו הוא נוכחות הורה או אדם בגיר אחר שהורשה לכך ע"י ההורה במהלך כל שעות תכנית החינוך, מתחילתן ועד סופן.

 

היקף שעות הלימוד  לילד חולה בביתו

4.

 

 

 

 

 

 

 

ילד חולה בביתו יקבל שעות  לימוד שבועיות על

פי ההיקף המפורט להלן:

א. בשכבת גן  וכיתות א'-ב' – עד 7 שעות.

ב.  בשכבה ג'-ו – עד  9 שעות.

ג. בשכבה ז' – ט'– עד 11 שעות.

ד.  בשכבה י' – עד 13 שעות.

בשכבות  יא'-י"ב – ילדים הניגשים, ע"פ דיווח המוסד החינוכי בו הילד החולה משובץ, לבחינות הבגרות - עד 13 שעות, וילדים שאינם ניגשים לבגרות, עד 11 שעות.

(1)  

מנהל של מסגרת חינוכית וצוות המורים בבית החולים בהתייעצות עם צוות המוסד החינוכי בו הוא משובץ, יכינו תכנית חינוך אישית לכל ילד מאושפז על פי תכנית הלימודים בבית הספר שהוא רשום בו, ובהתאם לצרכיו, רמתו ויכולתו הלימודית, התפקודית והבריאותית.

שעות תמיכה לצורך סיוע

5.

שעות תמיכה לצורך סיוע יינתנו רק לילד חולה בביתו הזכאי לחינוך מיוחד בהתאם לפירוט שלהלן:

 

 

 

א. בשכבת הגן וכיתות א'-ב', בהתאם למצבו הרפואי ורמת תפקודו, על פי ההיקף המפורט להלן:

 

 

 

 

1.  בתקופת מחלה שמשך שהות הילד בביתו היא בין 21 ימים לחודשיים רצופים – עד 5 שעות שבועיות..

 

 

 

 

2.  בתקופת מחלה שמשך שהות הילד בביתו עולה על חודשיים רצופים– עד 10 שעות שבועיות.

 

 

 

ב.  לתלמידים סיעודיים מונשמים – עד 20 שעות שבועיות.

 

טיפול פארא רפואי

6.

(א) ילד חולה בביתו הזכאי לחינוך מיוחד ובמסגרת החינוכית שלו גם זכאי לקבלת טיפולים פרא רפואיים יקבל שעות טיפולים פרא רפואיים בהיקף שבין חצי שעה שבועית ועד שלוש שעות שבועיות בהתאם לסוג המוגבלות וצרכיו כפי שיקבעו בתכנית החינוכית טיפולית שיבנה עבורו צוות המוסד החינוכי בו הוא משובץ. תלמידים סיעודיים ומונשמים יקבלו שעות טיפולים פרא רפואיים בהיקף שלא יעלה על 5 שעות שבועיות.

 

 

 

(ב) טיפול פרא רפואי יינתן לילד חולה בביתו, רק אם ניתן לו כטיפול פרטני במוסד החינוכי בו הוא משובץ.

 

 

7.

שעות לימוד שבועיות לא יומרו בשעות תמיכה לצורך סיוע או לשעות טיפולים פרא רפואיים. שעות תמיכה לצורך סיוע לא יומרו בשעות לימוד או שעות טיפולים פרא רפואיים.

 

הנגשת התוכנית החינוכית לתלמיד חולה בביתו

8

התוכנית החינוכית תונגש ותותאם לתלמיד החולה בביתו בהתאם לפרטים הבאים שיחולו בשינויים המחויבים מתוך התוספת השנייה לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), התשע"ח – 2018: 30, 31, 32, 33, 39, 34, 35, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 51, 53. האחריות להתאמה והנגשה כאמור לתלמיד חולה בביתו חלה על בעלות המוסד החינוכי בו התלמיד משובץ וככל שהן נדרשות לפי התוכנית החינוכית האישית.

 

 

9.

הצוות החינוכי הנותן מענה לילד חולה בביתו יוכשר בהתאם לסעיפים 88 ו-89 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, למעט האמור בתקנות 88(א)(3) ו-88(ב). האמור יחול על כלל הצוות החינוכי לרבות נותני שעות תמיכה לצורך סיוע וטיפולים פרא רפואיים.

 

מועדים

10.

 שעות לימוד, שעות סיוע וטיפולים פרא רפואיים יינתנו לאורך שנת הלימודים ובכפוף ללוח החופשות של משרד החינוך, במוסד החינוך בו התלמיד משובץ.  

 

תחילה

11

תחילתן של תקנות אלה בשנת הלימודים ______ (להלן יום התחילה)

 

דברי הסבר



[1] ס"ח תשס"א  עמ' 128.

[2] ק"ת תשי"ז עמ' 116.