תאריך תצוגה: 13/06/2018

 

טיוטת תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 4 ו-7 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992[1], ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 19ג(א)

1.  

בתקנה 19ג(א) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993[2] -

 

 

 

בפסקה (1), במקום "מאובטחת או מאושרת" יבוא "באופן המבטיח כי ההצעה הוגשה על ידי מי שהזדהה לשם הגשתה תוך שהובהר לו שבחתימתו הוא מתחייב לאמור בה, וכי לא ניתן לעשות שינוי בהצעה לאחר החתימה".

 

 


 

דברי הסבר

מוצע לתקן את תקנה 19ג(א)(1) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993 (להלן - התקנות), כך שהחתימה האלקטרונית על הצעה שהוגשה במכרז ממוכן לא תחייב חתימה "מאובטחת" או "מאושרת" כהגדרתן בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001. במקום זאת מוצע לאפשר שהצעה תהיה חתומה בכל חתימה אלקטרונית שמקיימת את התכליות המנויות בתיקון המוצע, לפיהן האדם שהזדהה לצורך הגשת ההצעה הוא זה שהגיש את ההצעה תוך שהובהר לו שבחתימתו הוא מתחייב לאמור בה, ושההצעה לא שונתה מעת שנחתמה.

הדרישה המופיעה היום בתקנות לגבי חתימה אלקטרונית על הצעות במכרז ממוכן היא לחתימה "מאובטחת" או "מאושרת", מכבידה על מציעים במכרזים ממוכנים, ומקשה על עריכת מכרזים ממוכנים. השינוי המוצע נועד להקל על עריכת מכרזים ממוכנים, תוך הקפדה על עמידה בתכליות החתימה הקבועות בו.    

התיקון המוצע עולה בקנה אחד עם הוראות חוק חתימה אלקטרונית (תיקון מס' 3), התשע"ח-2018, שביטל את הדרישה הבלעדית לחתימה "מאובטחת" או "מאושרת" בכל מקום בו יש חובת חתימה על פי דין, וקבע כי בכל מקרה שיש דרישה לחתימה על פי דין יש לבצע התאמה בין התכלית של דרישת החתימה לבין סוג החתימה. בהתאם, התיקון המוצע מבטל את הדרישה הבלעדית לחתימה "מאובטחת" או "מאושרת", ומפרט את התכליות של דרישת החתימה בהגשת הצעות למכרזים ממוכנים.

לשם יישום השינוי המוצע, יהיה על עורך המכרז להתאים את סוג החתימה האלקטרונית הנדרשת ממציעים במכרז ממוכן לסוג המכרז, לתוכנו ולהיקפו, ולסיכונים שעשויים להתקיים במכרז ממוכן, כל זאת בכפוף לתכליות הדרישה לחתימה אלקטרונית האמורות. 

 

 

           

 

 

 

           



[1] ס"ח התשנ"ב, עמ' 114;

[2] ק"ת התשנ"ג, עמ' 826;