תאריך תצוגה: 09/05/2018

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

 הצעת חוק  לעידוד השקעות הון בחקלאות (תיקון מס' 8), התשע"ח–2018

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

במדינות המפותחות ננקטים באופן מסורתי ועקבי צעדי מדיניות שנועדו לתמוך במגזר החקלאי ולחזקו. צעדים אלה נובעים מההכרה בחשיבותה הלאומית של החקלאות ומהרצון למנוע הדרדרות של המגזר הכפרי, זניחת קרקעות, אובדן תעסוקה והשתנות של הנוף החקלאי.

 

לעיסוק בחקלאות תרומה ומשמעות החורגת מהייעוד המסורתי של אספקת תוצרת חקלאית. תרומותיה הציבוריות של החקלאות נובעות מהתועלות שהיא מספקת בתחומי ההתיישבות, החברה, התרבות, התיירות, האקולוגיה והסביבה. תרומות אלה כוללות: תרומות כלכליות (ערך הייצור החקלאי, ערכי נדל"ן הצמודים לנוף חקלאי, ערכי תיירות, פנאי ונופש), תרומות מערכתיות (שימור שטחים פתוחים), תרומות למשק המים (חלחול מי גשמים וקליטה של מי נגר), תרומות סביבתיות, תרומות אקולוגיות וכן תרומות חברתיות ותרבותיות.

 

העוסקים בחקלאות מייצרים בפועל ערכים אלו מבלי שהם מקבלים על כך כל תמורה. ערכים אלו הם חלק מהמוטיבציה להמשך קיומה של חקלאות משגשגת[1].

 

טרם הקמת המדינה שימשה ההתיישבות החקלאית מכשיר להגשת יעדים לאומיים: קליטת עלייה, פתרונות דיור, ייצור מזון, פריסה מרחבית בשטחי ארץ ישראל, ועוד.  גם כיום, החקלאות מהווה מנוף לקידום יעדים של חיזוק ההתיישבות באזורים מועדפים. אחת התועלות המושגות באמצעות קיומם של ענפי החקלאות הינה פיזור אוכלוסייה וקידום כלכלי של הפריפריה, בדגש על הפן התעסוקתי. באזורי פריפריה החקלאות הינה מקור תעסוקה ופרנסה מרכזי המסייע לגיוון ההיצע התעסוקתי עבור התושבים.

השטחים החקלאיים הינם תשתית לפעילות נופש ותיירות, שגם לה תרומה לגיוון מקורות התעסוקה. במקרים רבים, התיירות כלכלית יותר מהחקלאות שמתקיימת באותו שטח, כאשר אין ספק שהתיירות לא תתקיים ללא החקלאות התומכת בה. בנוסף לפעילות תיירותית, פעילות חקלאית יוצרת פעילות כלכלית נלווית במשק בענפים כגון אספקת חומרי גלם, טכנולוגיות, מכשור מתאים, וכו'. פעילות כלכלית זו תלויה במידה רבה בהמשך קיומה של פעילות חקלאית יציבה.

 

ערכים ציבוריים אלה אינם משוקללים בהערכת תרומתה של החקלאות למשק ולחברה הישראלית, והעוסקים בחקלאות אינם מתוגמלים בגינם. החברה בכללותה, הדור הנוכחי והדורות הבאים, יוצאת נפסדת. הפסקת קיומה של חקלאות ונטישת שטחי חקלאות עקב חוסר כדאיות כלכלית תביא בעקבותיה לאבדן חלק נכבד מהתרומות הציבוריות ולפגיעה בשורה ארוכה של ערכים קיומיים לחברה (קפלן מ' ואחרים, חקלאות נופית. חקלאות בת קיימא, נקודת חן, 2011).

 

מגוון התועלות הציבוריות של החקלאות מחייב מציאת איזון בין צרכי הפיתוח לצרכי החקלאות במשק הישראלי והגדרת אמצעי שימור, הגנה, עידוד ופיתוח מתאימים לעיסוק החקלאי.

 

חוק עידוד השקעות הון בחקלאות התשמ"א – 1980 (להלן – החוק או חוק עידוד השקעות הון בחקלאות), אמור היה להוות את המסגרת המרכזית להקצאת מענקים לעידוד השקעות הון בחקלאות. בפועל, במשך שנים, התקציבים שהוקצו לצורך מתן מענקים לפי החוק הלכו והתמעטו, בעוד שאירועים משבריים או פוליטיים שונים הביאו את משרדי האוצר והחקלאות, המופקדים על יישום החוק, לגבש הבנות בקשר להקצאת תקציבים במסלולי תמיכה מנהליים שמטרותיהם חופפות את מטרות החוק. מגמה זו שיקפה מדיניות רבת שנים של תיעדוף תקציבי נמוך להשקעות הון בחקלאות בכלל, להשקעות הון לפי החוק בפרט, וכן של שחיקה במעמדה של החקלאות בציבור ובממשלה ובתפיסתה כערך הראוי לפיתוח ועידוד, כחלק ממדיניות ארוכת טווח.

 

לאור מגמה זו, המצטרפת לתהליכים חברתיים נוספים המשפיעים על החקלאות, עלול להיווצר מצב שהיקף הפעילות החקלאית יצטמצם, ועימו יאבדו התרומות הציבוריות של החקלאות למשק ולחברה.

 

לפיכך, יש לנקוט צעדים ממשיים להפיכת החקלאות בישראל לחקלאות בת קיימא, שערכיה הציבוריים והסביבתיים ישמרו לאורך ימים. בכדי להשיג זאת, יש להביא לכך שפרנסת החקלאי תתבסס לא רק על המוצרים הסחירים שהוא מייצר אלא גם על תמורה שיקבל עבור התרומות הציבוריות והחברתיות שהחקלאות מייצרת, כאמור  – ביטחון תזונתי, התיישבות, נוף, איכות סביבה, תרבות ומורשת.

 

לפיכך, מוצע לערוך רפורמה מקיפה בחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות על מנת ליצור הקבלה ושוויון בין ההטבות הניתנות לתעשייה לאלו הניתנות לחקלאות. בהיבטי המס מוצע לקבוע ששיעורי המס המופחתים ישתוו לשיעורי המס הקיימים בחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט – 1959 (להלן – חוק לעידוד השקעות הון בתעשייה), ושתתאפשר קבלת הטבות מס ומענקים בתנאים נוחים.

 

בין היתר, החוק המוצע מבקש לתת מענה לקשיים משפטיים מהותיים העולים מאופן יישומו בשנים האחרונות על ידי משרדי האוצר והחקלאות.

בחודש מרץ 2013 ניתנה חוות דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי- פיסקאלי), אשר עסקה במתן מענקים לעידוד השקעות הון מכוח סמכותה השיורית של הממשלה. חוות הדעת מבוססת, בין היתר, על ההלכה לפיה סמכותה השיורית של הממשלה קיימת רק מקום שבו החקיקה המסדירה את אותו נושא יוצרת הסדר שלילי המונע את הפעלתה. נקודת המוצא של חוות הדעת היא כי דרך המלך להענקת מענקים לעידוד השקעות הון צריכה להיות במסגרת חוקי העידוד (בתעשייה או בחקלאות, לפי העניין), וכי קביעת מסלולים מינהליים מכוח סמכותה השיורית של הממשלה ראוי שתישמר למקרים מוגבלים בהיקפם. בחוות הדעת נקבע כי מתן תוספת מינהלית קבועה לאורך זמן על הקבוע בחוקי העידוד מעלה קושי רב, ואינה עונה על המגבלות על פעילות הממשלה מכוח סמכותה השיורית. לפיכך נקבע בחוות הדעת כי המסלולים המנהליים שהופעלו על ידי המשרד מחייבים בחינה מחודשת.

בכדי לתת מענה לקושי המשפטי שצוין לעיל, מוצע להגדיל את שיעורי המענקים הקבועים במסלולים הסטטוטוריים המרכזיים שבחוק עידוד השקעות הון בחקלאות. עוד מוצע להסמיך את הממשלה לקבוע מסלולים נוספים, השונים מהמסלולים הסטטוטוריים המרכזיים, בפרמטרים מסוימים ובהתאם לעקרונות שייקבעו. תיקון זה יאפשר את הגמישות הנדרשת לעיתים, ליתן מענקים בשיעורים העולים על השיעורים המקסימליים הקבועים בחוק, למטרות הנכללות בין מטרות החוק. כך, החוק יהווה מסגרת נורמטיבית כוללת לעניין השקעות הון בחקלאות, ויספק מענה משפטי ומעשי לצרכי החקלאות כיום.

 

ג.  דברי הסבר לסעיפי הצעת החוק

לסעיף 1 -

מוצע להרחיב את סעיף מטרת החוק על מנת להתאימו לתפיסה העדכנית לגבי מקומה של החקלאות כיום, וכדי לייצר הלימה למטרות חוק עידוד השקעות הון בתעשייה.

 הרחבת סעיף מטרות החוק נועדה לתת מענה למציאות החקלאית והכלכלית בת ימינו, תוך שימת דגש על החקלאות כאמצעי לחיזוק ההתיישבות וביטחון התזונתי והלאומי של תושבי המדינה, ובכלל זה לשם פיתוח כושר ייצור חקלאי מגוון, יצירת עוגנים כלכליים להתיישבות באיזורי פיתוח לפי החוק, עידוד חקלאות אקולוגית, המשמרת סביבה, משאבי טבע וערכי נוף ולשם שיפור יכולתו של המשק החקלאי להתמודד בתנאי תחרות בשווקים בין לאומיים.

 

לסעיפים 2 ו-3 -  

מוצע להבהיר חלק מההגדרות הקיימות בחוק ולהוסיף הגדרות חדשות. הגדרות ייחודיות ייקבעו לפרק ו', שעניינו הטבות במס הכנסה.

לעניין השינוי המוצע בהגדרת "תכנית זוטא" - "תכנית זוטא" היא תכנית שהיקפה מצומצם, ושאינה מחייבת אישור של המנהלה לעידוד השקעות הון בחקלאות הפועלת מכוח החוק (להלן – המנהלה) אלא של המנהל כהגדרתו בחוק, בלבד. מוצע להגדיר תכנית זוטא כתכנית שהיקף ההשקעה בה אינו עולה על 130 אלף ₪ (במקום 500 אלף ₪ בנוסח החוק כיום), יובהר כי סכום זה תואם את המצב הנוהג ואת הסכום שנקבע בתקנות לעידוד השקעות הון בחקלאות (שינוי סכום ההשקעה בתכנית זוטא), תשנ"ב – 1992. בכך יותאם ההסדר הקבוע בחוק לתקרה המוחלת בפועל.

בהגדרה "תוצרת חקלאית" מוצע למחוק את הדרישה לפיה תהיה התוצרת מיועדת בעיקרה לייצוא. זאת, בשים לב להצעה להרחיב את מטרות החוק כמוסבר לעניין ס' 1, ובהתאמה את יעדי התמיכה בחקלאות כך שלא ייוחדו לגידולים המיועדים לייצוא בלבד.

במסגרת הגדרת "יצרן חקלאי", מוצע להבהיר את המונח "קבלן שירותים". מובהר כי מי שהוא "בעל מערכות ומתקנים, המשמשים כולם או בעיקרם לטיפול בתוצרת חקלאית בצורתה הטבעית, לרבות מיון, אריזה, קילוף וקירור, הוא "קבלן שירותים" (ר' בהמשך דברי הסבר לס' 14 להצעת החוק).

 

לסעיף 4  -

מוצע לקבוע כי שר החקלאות ופיתוח הכפר יקבע בצו מדי שנה את עקרונות מדיניות הפיתוח בחקלאות, וזאת לאחר היוועצות עם המנהלה להשקעות הון בחקלאות במשרד (להלן – המנהלה). כן מוצע לקבוע מנגנון ברירת מחדל למקרה שבו לא גובשו בשנה מסוימת עקרונות למדיניות פיתוח כאמור.

מדיניות הפיתוח היא מדיניות שנתית שיעדיה הם פיתוח החקלאות, באמצעים הקבועים בחוק. מדיניות זו נבחנת ומתעדכנת מדי שנה בהתאם להתפתחויות בענפים החקלאיים השונים ובהתאם לצורך. מדובר בהסדר הדומה במהותו לעקרונות מדיניות הפיתוח בענף החלב הנקבעים בענף החלב בהקשר להקצאת מכסות חלב (ר' תקנה 1 לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014.

 

לסעיפים 5-10  -

מוצע לבטל את סעיפים 6 ו-7 לחוק הקובעים את "רשויות המינהל" וכן כי מינוי מנהל המנהלה ייעשה על ידי הממשלה. מדובר בסעיפים מיושנים שאין בהם צורך, ובהליך מינוי מורכב שאינו נחוץ.

מוצע לייעל את עבודת המנהלה ולתקן הוראות שונות בעניין הרכבה, המניין החוקי לפעילותה, סדרי עבודתה, סמכויותיה ותפקידיה.

 מוצע לבטל את מועצת המנהלה מתוך הכרה שאין בפעילותו של גוף זה  כדי לתרום מהותית לעבודתה של המנהלה. אשר על כן מוצע כי כלל הסמכויות,  לרבות  ייעוץ לשר ביחס לגיבוש עקרונות מדיניות הפיתוח ירוכזו בידי המנהלה בלבד.

מוצע לשנות את הרכב חברי המנהלה ולכלול בהם  את נציג שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות, זאת כיוון שהניסיון מלמד כי נוכחות גורם מקצועי מטעם יחידת ההדרכה והמקצוע במשרד מסייעת לקבלת החלטות מבוססות מקצועית. מוצע לכלול בין חברי המנהלה גם את היועץ המשפטי של המשרד או נציגו וכן את חשב המשרד או נציגו, וזאת במטרה להבטיח כי המענקים מכוח החוק יוענקו תוך שמירה מיטבית על עקרונות מנהל תקין, ובהתאם לעקרונות המשפטיים והנהלים הכלליים החלים לעניין ועדות תמיכות.  

 

מוצע לקבוע כי יושב ראש המנהלה ומנהלה, יהיה סמנכ"ל בכיר למימון ולהשקעות במשרד. עוד מוצע לקבוע כי נציגי השרים השונים במנהלה יהיו עובדי משרדי הממשלה בלבד. לצורך שילוב הציבור הרלבנטי בהליך עבודתה של המנהלה מוצע לקבוע כי השרים יהיו רשאים למנות נציגים של ארגוני מגדלים במנהלה במעמד משקיפים. בהתאם, מוצע לקבוע בס' 9א המוצע הוראות בעניין מניעת ניגוד עניינים של חברי המנהלה והמשקיפים, כמקובל בחקיקה עדכנית.

מוצע לבטל הוראות בעניין מינוי ועדות מייעצות למנהלה, שאין בהן צורך (ס' 11 לחוק), וכן הוראות בעניין מינוי המועצה (ס' 12 לחוק), תפקיד המועצה (ס' 13 לחוק), סדרי פעילות המועצה (ס' 14), תשלומים לחברי המועצה (ס' 15) וסודיות (ס' 16).

 

לסעיף 11 –

מוצע לשנות את כותרת פרק ד' לחוק העיקרי, ולמחוק ממנה את המילה "עררים" ממנה. זאת, בהתאם לביטול המוצע של ס' 22 ו-23 לחוק בפרק זה, ומתן סמכות לבית המשפט לעניינים מינהליים לדון בהחלטות המנהל או המנהלה לפי החוק (ר' דברי הסבר לס' 38).

 

לסעיף 12 –

תיקון סעיף 17 לחוק שעיקרו שינויי נוסח וביטול ס' 17(ב) לחוק שעניינו הגשת בקשות על ידי אגודה בשם חבריה. הוראה זו מיותרת כיום כיוון שחקלאים חברי אגודות במושבים אינם פועלים עוד באמצעות אגודות לביצוע פעילותם החקלאים ("ארגוני קניות") כבעבר.

 

לסעיף 13 –

הבהרת סמכות המנהלה לאשר תכנית, בין היתר בהתאמה לעקרונות מדיניות הפיתוח לאותה שנה.

 

לסעיף 14 –

מוצע לתקן את ס' 19 לחוק ולהבהיר את הדרישה הקבועה בסעיף 19(ב) לפיה "יהיו ברשות המגדל קרקע ומים ומכסות ייצור הדרושים לביצוע התכנית". יוסבר, כי קרקע ומים הם גורמי ייצור הכרחיים לצורך עיסוק בחקלאות. הקצאתם מוסדרת בנהלי רשות מקרקעי ישראל ובכללים מכוח חוק המים, תשי"ט – 1959. בענפים מסוימים, נדרשות גם מכסות ייצור (חלב, הטלה). מטרתו של סעיף 19 היא למנוע מצב בו המנהלה נותנת מענק להשקעות הון למי שאין ברשותו אמצעי ייצור בסיסיים לעיסוק בחקלאות.

בתיקון ס' 19 מוצע להבהיר כי על מי שעוסק בחקלאות ומבקש מענק מהמנהלה, להראות, אם הוא "מגדל תוצרת חקלאית", שיש ברשותו קרקע, מים ומכסות ייצור (ככל שנדרשות באותו ענף). אם אינו מגדל תוצרת חקלאית, אלא קבלן שירותים (כלומר מי שמספק שירותים שונים למגדל תוצרת חקלאית, דוגמת גיזום, חריש, זריעה וכיוצב'  - ר' הסבר לסעיף 4 לעיל), עליו להראות שאמצעי הייצור האמורים מצויים ברשותו של המגדל לו הוא מספק את שירותיו.

 יצוין כי אין בתיקון המוצע כדי לשנות את המצב הקיים וכי מי שהוא "קבלן שירותים" זכאי לקבלת מענקים לפי החוק גם כיום. מגדלים רבים מעסיקים קבלני שירותים והם חלק משרשרת הייצור החקלאי. מטרתו של התיקון המוצע בעניין זה היא להבהיר את הדרישה להוכחת קיומם של אמצעי ייצור הכרחיים לעיסוק בחקלאות, בכל אחד מהמקרים.

 

לסעיף 15 –

כאמור בדברי ההסבר לסעיף 3 לעיל, מוצע לבטל את הדרישה לקבל המלצת ועדה מייעצת לפני אישור תכנית זוטא על ידי המנהל. כאמור, החוק מאפשר אישור תכנית זוטא על ידי המנהל ללא צורך באישור המנהלה, והתקרה לתכנית זוטא נקבעה בתקנות לפי החוק ל- 130 אלף ₪.  יובהר, כי גם בקשות לאישור תכנית זוטא נבחנות לפי כללי המנהלה, באמצעות עובדיה המקצועיים, בהיבט ההנדסי, התכנוני והכלכלי. מוצע, כאמור, לייתר את הצורך בהתייעצות עם ועדה מייעצת בטרם אישור תכנית זוטא במטרה להפחית את הנטל הביורוקרטי במנהלה.  

 

לסעיף 16 –

מוצע לבטל את סעיפים 21 ו-22 לחוק העיקרי שעניינן ערר וועדות ערר על החלטות המנהל והמנהלה. נוכח הביטול המוצע של מועצת המנהלה, מבוטלת גם ועדת הערר שהרכבה נקבע בסעיף 22 לחוק.  בהתאם למקובל בחקיקה עדכנית מוצע, כי תקיפה של החלטות המנהלה והמנהל תיעשה באמצעות הגשת עתירה מינהלית לבית המשפט לעניינים מינהליים. ומשכך מוצע לתקן בהתאם את חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים התשס"א – 2001 (ר' דברי הסבר לס' 38 להלן).

 

לסעיף 17 -

כאמור, בחודש מרץ 2013 ניתנה חוות דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי- פיסקאלי), אשר התייחסה למתן מענקים לעידוד השקעות הון מכוח סמכותה השיורית של הממשלה. חוות הדעת מבוססת, בין היתר, על ההלכה לפיה סמכותה השיורית של הממשלה קיימת רק מקום שבו החקיקה המסדירה את אותו נושא יוצרת הסדר שלילי המונע את הפעלתה. נקודת המוצא של חוות הדעת היא כי דרך המלך להענקת מענקים לעידוד השקעות הון צריכה להיות במסגרת חוקי העידוד (בתעשייה או בחקלאות, לפי העניין), וכי קביעת מסלולים מינהליים מכוח סמכותה השיורית של הממשלה ראוי שתישמר למקרים מוגבלים בהיקפם. בחוות הדעת נקבע כי מתן תוספת מינהלית קבועה לאורך זמן על הקבוע בחוקי העידוד מעלה קושי רב, ואינה עונה על המגבלות על פעילות הממשלה מכוח סמכותה השיורית. לפיכך נקבע בחוות הדעת כי המסלולים המנהליים שהופעלו על ידי המשרד מחייבים בחינה מחודשת.

בכדי לתת מענה לקושי המשפטי שצוין לעיל, מוצע להגדיל את שיעורי המענקים הקבועים במסלולים הסטטוטוריים המרכזיים שבסעיף 24 לחוק. באזור פיתוח א' – ל- 25% במקום 20%, ובאזור פיתוח ב' ל- 20% במקום 10%.

יוזכר כי המונחים "אזור פיתוח א'" ו"אזור פיתוח ב'" המוזכרים בסעיף זה, מוגדרים בצו לעידוד השקעות הון בחקלאות (קביעת תחומי אזורי פיתוח א' וב'), התשע"ד – 2013.

 

 

 

לסעיף 18 -

בכדי לפתור את הקושי שתואר בחוות דעתו של של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי- פיסקאלי) המוזכרת לעיל, מוצע להסמיך את הממשלה לקבוע מסלולים נוספים, השונים מהמסלולים הסטטוטוריים המרכזיים לפי ס' 24 לחוק, בפרמטרים מסוימים ובהתאם לעקרונות שייקבעו. תיקון זה יאפשר את הגמישות הנדרשת לעיתים, ליתן מענקים בשיעורים העולים על השיעורים המקסימליים הקבועים בחוק, למטרות הנכללות בין מטרות החוק. כך, החוק יהווה מסגרת נורמטיבית כוללת לעניין השקעות הון בחקלאות, ויספק מענה משפטי ומעשי לצרכי החקלאות כיום.

מוצע, כי מסלולי מענקים ייחודיים ייקבעו על ידי הממשלה, לפי הצעת השרים. במסגרת זו תוכל הממשלה להחליט על שיעורי מענקים שונים מאלה הקבועים בסעיף 24, על תנאים ייחודיים לאישור תכנית, על דרכים ומועדים להגשת תכנית ולתשלום מענקים, ככל שהם שונים מהכללים שנקבעו על ידי המנהלה, ועל אזורים בהם יינתנו המענקים. ככל שלא מדובר באזורי פיתוח א' או ב' לפי ס' 24(א) לחוק העיקרי, תהא הממשלה כפופה בעניין זה להוראות הדין הכללי בעניין אזורי עדיפות לאומית (השוו  - ס' 18ג לחוק עידוד השקעות הון, תשי"ט – 1959).

 

לסעיף 19 –

מוצע לבטל את סעיף 27 לחוק העיקרי שעניינו תשלום מענק באמצעות אגודות שיתופיות, כיוון שכיוםפועלים חברי האגודות השיתופיות במושבים שלא במסגרת אגודות ("ארגוני קניות") ואין צורך בהוראה זו.

כן מוצע לבטל את סעיף 28א לחוק העיקרי שעניינו "ויתור על מענק תמורת הטבות חלופיות". סעיף זה אפשר למי שהיה זכאי למענק וביקש לוותר עליו, לקבל פטור מתשלום מס חברות למשך 5 שנים. בהצעת החוק מוצע לשנות את מתווה הטבות המס ולעדכנו תוך ניתוק הקשר בין הזכאות למענק לזכאות לקבלת הטבות מס, ולפיכך הוראה זו התייתרה.

 

לסעיפים 20 עד 23 -

מוצע להחליף הוראות מרכזיות בפרק ו' לחוק העיקרי שעניינו "הקלות במס הכנסה" ולעדכן את מתווה הטבות המס לפי החוק. בין היתר, מוצע לנתק את הקשר שהיה קיים עד כה בין הטבות המס לפי החוק לבין קבלת מענק.

מתווה הקלות המס לחקלאים הקבוע כיום בפרק ו' לחוק, הוא מיושן ובלתי אפקטיבי. בדומה להקלות המס הניתנות בחוק לעידוד השקעות הון בתעשייה, מוצע שהקלות המס יינתנו לחברה חקלאית המגדלת גידול בר תחרות התורם לתוצר הלאומי הגולמי – קרי, שהכנסותיו מופקות בשווקים שונים או שחלק ניכר מהכנסתו מופקת בשוק מסוים המונה מספר גדול של תושבים. 

 

ישנן מספר סיבות לעידוד גידול של גידולים בני תחרות.

ראשית, מבנה התמיכות בחקלאות בישראל מורכב ברובו מתמיכות עקיפות, שתכליתם להגן על מוצרים חקלאיים המיועדים לשוק המקומי. לפי מדד ה PSE (Producer Support Estimate) של ארגון ה- OECD, המשקף את סוג התמיכות בחקלאות בישראל וגובהן, כ- 80% מהתמיכות בחקלאות הינן תמיכות עקיפות המתבטאות בעיקר במכסי מגן וברגולציה ענפית (כלומר, תכנון מרכזי) בענפי החלב והביצים למאכל. ההגנה המכסית במדד PSE מחושבת מצרפית לפי ענפים ובענפי היצוא שיפורטו להלן, שוויה אפס. כלומר, בפועל התמיכה כיום בחקלאות ישראל ניתנת לגידולים המיועדים לשוק המקומי, ואינה קיימת כלל בענפי המיועדים ליצוא. הטבת המס המוצעת תאפשר תיקון של עיוות זה.

שנית ועיקר, יצוא תוצרת חקלאית מישראל מתבצע בעיקר בענפים שבהם יש ליצרנים החקלאיים המקומיים יתרון יחסי בשווקים בחו"ל. לעומתם, גידולים לשוק המקומי אינם בעלי יתרון יחסי מול חלק ממדינות העולם. על כן, לגידולים מוטי יצוא ההגנה המכסית אינה רלוונטית ואינה נחוצה. יתרה מכך, ביצוע יצוא בערך שמעל 25% מסך היצור של גידול חקלאי מסוים, הוא אינדיקציה חד משמעית לכך שמדובר במוצר בר תחרות בשווקים העולמיים ובר קיימא, שאינו תלוי בהגנה מכסית או בתכנון ענפי. בנוסף, גידולים חקלאיים המיועדים ליצוא מתואמים בדרך כלל עם חקלאות מתקדמת טכנולוגית ובת קיימא. לכן, כל הטבה או השקעה בייצוא, מחזירה תשואה רבה יותר במונחי תוצר.

לפיכך, קידום הטבות מס לייצור תוצרת חקלאית המיועדת לייצוא מביא לתיקון עיוותי התמיכה הקיימים מול הענפים המיועדים לשוק המקומי, ועולה בקנה אחד עם מדיניותה הכלכלית של הממשלה.

 

לפי המוצע, תהיה זכאית להטבות המס, חברה תושבת ישראל, למעט חברה בבעלות ממשלתית מלאה ולמעט תאגיד שהכנסותיו מיוחסות לבעלי הזכויות בו לצרכי מס, ובלבד שהיא מנהלת פנקסי חשבונות קבילים, ושהיא או בעל תפקיד בה לא הורשעו בעבירות מס חמורות.

חברה כאמור, תהיה זכאית להטבות המס רק על הכנסה ממכירת גידול חקלאי מסוים שלא נעשה בו כל עיבוד (לעניין זה לא ייראו כעיבוד ניקוי, בירור, אריזה, הבחלה, החסנה וקירור), שהתקיים בה אחד מהתנאים הבאים (להלן – הכנסה מועדפת):

  א.  ההכנסות של החברה החקלאית המועדפת ממכירות הגידול בשוק מסוים בשנת מס, באופן ישיר או עקיף, אינן עולות על 75% מכלל הכנסתה ממכירות אותו הגידול באותה שנת מס.

ב.  בשנת המס, 25% או יותר מכלל הכנסתה של החברה החקלאית המועדפת ממכירות הגידול, הן ממכירות הגידול, באופן ישיר או עקיף, בשוק שמונה, נכון לשנת 2018, כ-15 מיליון תושבים לפחות (מספר זה עולה כל שנה בשיעור של 1.4% ביחס למספר התושבים בשנת המס הקודמת).

יובהר, שבניגוד לקבוע בחוק עידוד השקעות הון בתעשייה, לפי המוצע, הבחינה תיעשה לכל גידול שמוכרת החברה החקלאית בנפרד. כך שאם התקיים בגידול מסוים אחד התנאים, כל ההכנסה של החברה החקלאית ממכירות אותו גידול תחשב כהכנסה מועדפת, שתזכה להטבת המס. החלוקה בין הגידולים החקלאיים, תעשה לפי החלוקה לפרטי משנה המופיע בפרקים 1 עד 14 לתעריף המכס.

ההטבות יינתנו לחברה שמגדלת את הגידול החקלאי בעצמה ובתנאי שהקרקע, המים ומכסות הייצור מהן ההכנסה הופקה מצויים ברשות החברה, או לחברה שמפעילה בית אריזה, ושהבחילה או מיינה את הגידול החקלאי באמצעים טכנולוגים מתקדמים המיועדים לכך. בנוסף, ההטבות לא יינתנו למי שעיסוקו בפיתוח של זני צמחים חדשים, אשר יכולים לקבל הטבות מס מכוח חוק עידוד השקעות הון בתעשייה.

 

לסעיף 21 -

מוצע להוסיף את סעיף 30א לחוק הקובע את הטבות המס להכנסה חקלאית מועדפת, ואת סעיף 30ב לחוק שעניינו מס על דיבידנד מהכנסה חקלאית מועדפת.

הטבות המס שיינתנו לחברה חקלאית שיש לה הכנסה מועדפת הן כקבוע להלן:

א-  שיעור מס החברות שיחול על הכנסה חקלאית מועדפת מגידול חקלאי מסוים שגדל באזור פיתוח א', יהיה 7.5%; ושיעור מס החברות שיחול על הכנסה חקלאית מועדפת מגידול חקלאי מסוים שגדל באזור אחר, יהיה 16%.

  ב- במשיכת ההכנסה החקלאית המועדפת כדיבידנד, יחול מס על הדיבידנד בשיעור של 20%.

 

לסעיף 22 –

מוצע לתקן את ס' 31 לחוק ולקבוע בו כי יינתן פחת מואץ על נכסים יצרניים המשמשים להפקת הכנסה חקלאית מועדפת (200% לנכסים שאינם בניינים, ו-400% לבניינים).

 

לסעיף 23 -

בסעיף 32א המוצע, שעניינו "סמכויות מנהל רשות המסים" מוצע לתת סמכויות שונות למנהל רשות המסים אשר יאפשרו לו לקבוע כללים שיבהירו את אופן חישוב ההכנסה המזכה בהטבות במס במקרים מסוימים, ככל שימצא לנכון לעשות זאת. ויובהר, כי אין בהתקנת התקנות תנאי לתחילת החוק.

כמו כן, בסעיף 32ב המוצע, שעניינו "חובת המצאת אישור על מכירות בשוק מסוים", מוצע לקבוע כי אדם המוכר גידול חקלאי שרכש מחברה חקלאית ימציא לחברה המוכרת אישור על כך שמכר את הגידול החקלאי, סכום עלות הגידול שנרכש מהמפעל ושיעור המכירות של הגידול שנרכש בכל אחד מהשווקים שבהם הוא נמכר, אם ביקשה זאת ממנו החברה המוכרת. זאת בדומה לקבוע בתקנה 2א  לתקנות לעידוד השקעות הון (תנאים שבהתקיימם יראו במפעל המוכר רכיב למפעל אחר, מפעל זכאי להטבה), התשס"ז-2007.

 

לסעיף 24 -

מוצעים מספר תיקונים טכניים הנדרשים לאור קביעת מתווה הטבות המס החדש, לרבות מחיקת הסעיפים המסדירים את הטבות המס לפי המסלול הישן.

 

לסעיף 25 -

מוצע לתקן את סעיף 36 לחוק ולהבהיר כי החובה הקבועה בו, להמציא למנהל ידיעות, מסמכים וראיות לפי דרישתו, מתייחסת למענקים בלבד.

 

לסעיף 26 -

מוצע להבהיר את נוסח סעיף 37 לחוק, לעניין קיום הוראות כתנאי לקבלת מענק ופחת מואץ.

 

לסעיף 27 -

מוצע לבטל את סעיף 38 לחוק העיקרי שעניינו "מפעל מעורב", המתייתר נוכח מתווה הטבות המס החדש המוצע.

 

לסעיף 28 -

מוצע להבהיר ולהתאים את נוסחו של סעיף 39 לחוק שעניינו התלייה וביטול של מענקים.

 

לסעיף 29 -

מוצע לעדכן ולהבהיר את נוסחו של סעיף 40 לחוק שעניינו "ביטול עקב הודעה כוזבת" באופן שסמכויות המנהלה בעניין התלייה או ביטול של אישור שניתן, עיכוב מענק, דרישת החזר מענק או מתן הוראות שעניינן מניעת זכאות למענק בעתיד יהיו כפופות למתן זכות טיעון.

 

לסעיף 30 -

מוצע לתקן ולעדכן את סעיף 41 לחוק שעניינו החזרת הטבות, ולהבהיר כי יחול על מענקים בלבד. כן מוצע לקצר את התקופה עד לקיום דרישה להחזרת מענקים מ-90 ימים ל- 60 ימים, שכן על פי הניסיון שנצבר במנהלה לאורך השנים, מדובר בפרק זמן ממושך ומספיק בנסיבות העניין.

 

לסעיף 31-

מוצע להבהיר את נוסח סעיף 42 לחוק, שעניינו מניעת כפל הטבות מס, מול הטבות המס לפי החוק לעידוד השקעות הון בתעשייה. מובהר כי מטרת ההוראה היא למנוע כפילות בהטבות מס הניתנות למפעלים תעשייתיים כהגדרתם בס' 51 לחוק האמור.

 

לסעיף 32 -

בס' 46 לחוק העיקרי, מוצע למחוק את סעיפים קטנים (ב) עד (ד) שעניינם העברת סמכויות המנהל למנהלי מחוזות במשרד החקלאות. הוראות אלה אינן מיושמות כיום ואין בהן צורך.

 

לסעיף 33 -

מוצע לקבוע כי על גביית אגרות לפי החוק, יחול חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה – 1995, שהוא הכלי המרכזי והיעיל ביותר לגבי חובות מסוג זה.

 

לסעיף 34 -

בהמשך להצעה לבטל את מועצת המנהלה, מוצע לתקן את סעיף 47 לחוק שעניינו התקנת תקנות, ולקבוע כי במקום התייעצות עם המועצה תידרש התייעצות עם המנהלה.

 

לסעיף 35 –

מוצע לקבוע כי הוראות פרק ו' לחוק, בנוסחו המוצע, יחולו על הכנסה שהופקה בשנת המס 2018 ואילך.

 

לסעיף 36-

לפסקה (א) - לפי החוק היום הטבות מס ניתנו לחקלאים לתקופה קצובה מראש שייתכן שעוד לא הסתיימה. על כן, מוצע לקבוע שעל חקלאי שעדיין זכאי להטבות לפי הדין הקודם ימשיך לחול הדין הקודם, אך הוא רשאי לבחור בתחולת הוראות הדין לפי התיקון המוצע.

לפסקה (ב) - כאמור בדברי ההסבר לסעיף 30 המוצע, מוצע שההקלות במס הכנסה יינתנו רק לחברה חקלאית (ולא ליחידים). בכדי לתת שהות לחקלאים שעובדים היום כיחידים להתאגד כחברה, כך שיהיו זכאים להיכנס למסגרת מתווה ההקלות במס, מוצע לקבוע הוראת מעבר שבמסגרתה ההקלות יינתנו גם ליחידים. לפי הוראת המעבר, בשנות המס 2018 עד 2021, יינתנו הטבות המס גם ליחידים העומדים בתנאים האחרים הקבועים בחוק, ובלבד שהם מנהלים מערכת חשבונות נפרדת ומלאה לגידול החקלאי המסוים ממנו הופקה ההכנסה לפי שיטת החשבונאות הכפולה. מכיוון ששיעורי המס המוטלים על הכנסתו החייבת של יחיד גבוהים יותר משיעורים המס המוטלים על הכנסתה החייבת של חברה, שיעורי המס שיחולו על הכנסה חקלאית חייבת מועדפת של יחיד יהיו 26% באזור פיתוח א' ו-33% באזור אחר.

 

לסעיף 37 -

לפי סעיף 51 לחוק עידוד הון בתעשייה, מפעל חקלאי מאושר לא נכלל בהגדרת "מפעל תעשייתי", ועל כן לא יהיה זכאי להטבות הקבועות באותו חוק. בשנים האחרונות עולות טענות  שעוסק בחקלאות, שתכניתו לא אושרה על פי חוק עידוד השקעות הון בחקלאות, יכול להיות זכאי להטבות מכוח חוק לעידוד השקעות הון בתעשייה ובלבד שפעילותו היא פעילות ייצורית. מכיוון שחוק עידוד השקעות הון בחקלאות, הינו חוק ספציפי המיועד באופן מיוחד להטבות בחקלאות, מוצע לקבוע שהטבות מס למפעל חקלאי, יינתנו במסגרת חוק עידוד השקעות הון בחקלאות בלבד. לפיכך, מוצע למעט מפעלים חקלאיים מהגדרת "מפעל תעשייתי" בחוק עידוד השקעות הון בתעשייה, כך שמפעלים חקלאיים לא יהיו זכאים להטבות מכוח חוק עידוד השקעות הון בתעשייה. בהמשך לכך, מוצע להבהיר שפעולות מיון אינן פעולות תעשייתיות ולכן מפעל שעוסק במיון אינו נכלל בהגדרת מפעל תעשייתי.

לאור ההגדרה, מי שעוסק בחקלאות יהיה זכאי לקבל מענקים והטבות מס רק לפי חוק עידוד השקעות הון בחקלאות, ולא לפי חוק עידוד השקעות הון בתעשייה. זאת למעט מי שעיסוקו בפיתוח כמשמעותו בחוק זכות מטפחים של זני צמחים התשל"ג-1973 או מי שעיסוקו הוא בתחום הביוטכנולוגיה, עיסוקים אשר נמצאים על התפר שבין החקלאות לבין התעשייה, שמוצע שיהיו זכאים להטבות מכוח חוק עידוד השקעות הון בתעשייה.

 

לסעיף 38 -

נוכח הביטול המוצע של מועצת המנהלה, מבוטלת גם ועדת הערר שהרכבה נקבע בסעיף 22 לחוק.  בהתאם למקובל בחקיקה עדכנית מוצע, כי תקיפה של החלטות המנהלה והמנהל ייעשה באמצעות הגשת עתירה מינהלית לבית המשפט לעניינים מינהליים. ומשכך מוצע לתקן בהתאם את התוספת הראשונה לחוק בתי המשפט לעניינים מנהליים התשס"א – 2001.

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

בחוק העיקרי - סעיפים 1, 3-5, 8-10, 17-20, 24, 30, 31, 33, 36, 37,  39-42 46, 46א ו- 47 יתוקנו; סעיפים 6, 7, 8(ב), 9(ד), 11-16, 17(ב), 20(ג), 21, 22, 27, 28א, 33 עד 35א, 38, ו-41(ג) לחוק העיקרי יבוטלו; יוספו סעיפים 9א, 24א, 24ב, 30א, 30ב, 32א, ו- 32ב.

תתוקן התוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס- 2000.

יתוקן ס' 51 לחוק עידוד השקעות הון, תשי"ט – 1959.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, ההיבט המנהלי ותקן המשרד הממונה על ביצועו

הפסד הכנסות מוערך ב-50 מיליון ש"ח בשנה.

 

ו.  להלן נוסח החוק המוצע

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק   לעידוד השקעות הון בחקלאות (תיקון מס' 8), התשע"ח–2018

החלפת סעיף 1

1.   

 בחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א–1980[2] (להלן – החוק העיקרי), במקום סעיף 1 יבוא:

 

 

 

"מטרה

1.

מטרתו של חוק זה לעודד השקעות הון בחקלאות, לשם פיתוח וביסוס החקלאות            כאמצעי לחיזוק ההתיישבות            והביטחון התזונתי והלאומי של תושבי המדינה, תוך קידום יוזמה וצמיחה כלכלית ושימור משאבי טבע וסביבה, ובכלל זה-

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) ביסוס ופיתוח כושר ייצור חקלאי מגוון;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) יצירת עוגנים כלכליים להתיישבות באזורי פיתוח;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) עידוד חקלאות משמרת סביבה, משאבי טבע וערכי נוף;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) שיפור יכולתו של המגזר החקלאי להתמודד בתנאי תחרות בשווקים בין-לאומיים.".

 

תיקון סעיף 3

2.  3

בסעיף 3 לחוק העיקרי במקום "שר האוצר ושר החקלאות" יבוא  "שר האוצר והשר".

 

תיקון סעיף 4

3.  4

בסעיף 4 לחוק העיקרי-

 

 

 

(1) ברישא, במקום ב"חוק זה" יבוא "בחוק זה למעט פרק ו";

 

 

 

(2) לפני ההגדרה "יצרן חקלאי" יבוא-

"חוק עידוד השקעות הון" – חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט – 1959[3];

 

 

 

 

(3) בהגדרה "יצרן חקלאי",  אחרי "יצרן חקלאי -" יבוא "כל אחד מאלה:" ובסוף פסקה (2) יבוא "(להלן – קבלן שירותים)";

 

 

(4) אחרי ההגדרה "יצרן חקלאי" יבוא:

 

 

 

 

""המנהל"- סגן מנהל כללי בכיר במשרד, המופקד על נושא ההשקעות והמימון;

 

 

 

 

"המנהלה" – המנהלה להשקעות הון בחקלאות במשרד;

 

 

 

 

"המשרד" – משרד החקלאות ופיתוח הכפר;

 

 

 

(5) בהגדרת "תכנית זוטא" במקום "חצי מיליון" יבוא "מאה ושלושים אלף";

 

 

 

(6) אחרי ההגדרה "מפעל חקלאי מאושר" יבוא: 

 

 

 

 

""השר" – שר החקלאות ופיתוח הכפר";

 

 

 

(7) בהגדרה "תוצרת חקלאית" המילים "המיועדים בעיקרם ליצוא" – יימחקו;

 

החלפת סעיף 5

4.   

בחוק העיקרי במקום סעיף 5 יבוא -

 

 

 

"קביעת עקרונות מדיניות הפיתוח

5.

(א)  השר, לאחר התייעצות עם המנהלה, יקבע בצו מדי שנה, את עקרונות מדיניות הפיתוח של החקלאות, בהתאם למטרות החוק ולתקציב המנהלה לאותה שנה.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לא קבע השר את עקרונות מדיניות הפיתוח לפי סעיף קטן (א), עד ליום 1 בינואר של כל שנה, יחולו באותה שנה עקרונות מדיניות הפיתוח שנקבעו לשנה הקודמת.".

 

ביטול סעיפים 6 ו-7

5.  

סעיפים 6 ו- 7 בחוק העיקרי  - בטלים.

 

תיקון סעיף 8

6.  

בסעיף 8 לחוק העיקרי:

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) המלה "והמועצה" – תמחק ובמקום "בשמן" יבוא "בשמה".

 

 

 

(2) סעיף קטן (ב) – בטל.

 

תיקון סעיף 9

7.  

בסעיף 9 לחוק העיקרי:

 

 

 

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא -

 

 

 

 

"(א) לשם יישומו של חוק זה, תפעל במשרד מנהלה להשקעות הון בחקלאות, שהרכבה כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

(1) המנהל, והוא יהיה יושב הראש;

 

 

 

 

 

(2) ארבעה נציגי המשרד, מקרב עובדיו, שימנה השר ובכלל אלה: נציג שירות ההדרכה והמקצוע במשרד, חשב המשרד או נציגו והיועץ המשפטי של המשרד או נציגו;

 

 

 

 

 

(3) שני נציגי משרד האוצר, מקרב עובדיו, שימנה שר האוצר מהם אחד שהוא עובד רשות המיסים;

 

 

 

 

 

(4) נציג משרד הכלכלה והתעשייה, מקרב עובדיו, שימנה שר הכלכלה והתעשייה.

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב) במקום "למנהלה" יבוא "כמשקיף בדיוני המנהלה" והמילה "במועצה" – תימחק;

 

 

 

(3) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא   -

 

 

 

"(ב1)

לא ימונה לנציג ציבור ולא יכהן כנציג כאמור מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במנהלה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו;

 

 

 

(ב2)

חבר המנהלה או משקיף לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במנהלה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו;

 

 

 

(ב3)

נודע לחבר המנהלה או למשקיף כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (ב1) או (ב2), יודיע על כך בהקדם האפשרי למנהל; היה חבר המנהלה האמור המנהל – יודיע על כך לשר.

(ו) על אף האמור בסעיף זה, רשאי המשקיף שמונה לפי סעיף 9(ב) להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המנהלה, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד.

 

 

 

(ב4)

על אף האמור בסעיף זה, רשאי המשקיף שמונה לפי סעיף 9(ב) להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המנהלה, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד.

 

 

 

(ב5)

בסעיף זה –

 

 

 

 

"טיפול" – לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה, או עיסוק בנושא מחוץ לדיון.

 

 

 

 

"קרוב", של חבר המנהלה או המשקיף – כל אחד מאלה:

 

 

 

 

(1)

(1)  בן משפחה של חבר המנהלה או המשקיף;

 

 

 

 

(2)

כל אדם שלחבר המנהלה או המשקיף עשוי להיות עניין במצבו הכלכלי או האישי;

 

 

 

 

(3)

(2)  תאגיד שחבר המנהלה או המשקיף, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו;

 

 

 

 

(4)

(3)  גוף שחבר המנהלה או המשקיף, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו;

 

 

 

 

"בן משפחה" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חותן, חותנת, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב [חורג];

 

 

 

 

"בעל עניין" – כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968".

 

 

 

(4) סעיף קטן (ד) – בטל.

 

הוספת סעיף 9א

8.  

אחרי סעיף 9 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

 

"מניין חוקי

9א.

שלושה חברי המנהלה ובהם היושב ראש והיועץ המשפטי למשרד או נציגו  הם מניין חוקי בישיבותיה; אין בהיעדרות המשקיף כאמור בסעיף קטן 9(ב) מהישיבה כדי לפגוע בתוקף פעולותיה וסמכויותיה של המנהלה".

 

תיקון סעיף 10

9.  

בסעיף 10 לחוק העיקרי במקום סעיף קטן (א) יבוא -

 

 

 

"(א) אלה תפקידי המנהלה:

 

 

 

 

(1) לייעץ לשר בקביעת עקרונות מדיניות הפיתוח בחקלאות לפי סעיף 5;

 

 

 

 

(2) לגבש ולפרסם את תכנית הפיתוח בחקלאות, בהתאם לעקרונות מדיניות הפיתוח בחקלאות שנקבעו לאותה שנה, ובכלל זה - סדרים ומועדים להגשת בקשות לאישור תכנית; חישובי עלויות להשקעות במפעל חקלאי ובתשתית ותנאים למתן מענקים;

 

 

 

 

(3) לשפוט ולאשר בקשות למתן מענקים לצורך ביצוע תכניות, בהתאם לתכנית הפיתוח בחקלאות;

 

 

 

 

(4) לקיים את הקשר בין יצרנים חקלאיים ובין משרדי הממשלה ורשויות אחרות הנוגעות בדבר בכל ענין הנוגע לביצועו של חוק זה;

 

 

 

 

(5) לרכז מידע בענייני השקעות הון בחקלאות בישראל ולהפיצו;

 

 

 

 

(6) להמליץ לפני כל רשות מוסמכת לכך, שתעניק, במסגרת החיקוקים שבתחום סמכותה או שהיא ממונה על ביצועם, הנחה, הקלה, רשיון או הלוואה העשויים לסיים להגשמתה של מטרת חוק זה;

 

 

 

 

(7) לבצע כל פעולה אחרת לשם הגשמת מטרתו של חוק זה.

 

ביטול סעיפים 11 עד 16

10.  

סעיפים 11 עד 16 לחוק העיקרי – בטלים.

 

תיקון כותרת פרק ד'

11.  

בפרק ד' לחוק העיקרי, בכותרת, המלה "ועררים" – תמחק.

 

תיקון סעיף 17

12.  

בסעיף 17 לחוק העיקרי -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) במקום "לתכנית" יבוא "לקבלת הטבה לצורך ביצוע תכנית";

 

 

 

(2) סעיף קטן (ב) - בטל.

 

תיקון סעיף 18

13.  

בסעיף 18 לחוק העיקרי, אחרי "מטרת חוק זה" יבוא "ובהתאם לעקרונות מדיניות הפיתוח בחקלאות לאותה שנה;".

 

תיקון סעיף 19

14.  

בסעיף 19 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

 

 

"(ב)  לא תאשר המנהלה תכנית אלא אם הוכח להנחת דעתה כי עם תחילת ביצוע התכנית -

 

 

 

 

 

(1) במבקש שהוא מגדל תוצרת חקלאית – יש ברשותו, לפי דין,  קרקע,  מים ומכסות ייצור הדרושים לביצוע התכנית;

 

 

 

 

 

(2) במבקש שהוא קבלן שירותים  - יש לו  התקשרות עם מגדל תוצרת חקלאית שברשותו, לפי דין, קרקע, מים ומכסות ייצור הדרושים לביצוע התכנית.".

 

תיקון סעיף 20

15.  

בסעיף 20 לחוק העיקרי -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) המילים "לאחר שקיבל המלצת ועדה מייעצת" – יימחקו.

 

 

 

(2) סעיף קטן (ג) – בטל.

 

ביטול סעיפים 21 ו-22

16.  

סעיפים 21 ו- 22 לחוק העיקרי – בטלים.

 

תיקון סעיף 24

17.  

בסעיף 24 לחוק העיקרי  -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

(א)  בפסקה (1) במקום "20%" יבוא "25%";

 

 

 

 

(ב) בפסקה (2) במקום "10%" יבוא "20%";

 

הוספת סעיפים 24 א ו-24ב

18.  

אחרי סעיף 24 לחוק העיקרי יבוא -

 

 

 

"מסלולים נוספים

24א.

(א)  הממשלה, לפי הצעת השרים שתגובש לאחר התייעצות עם המנהלה, רשאית להחליט על סוגי השקעות שיקדמו את מטרת החוק, בגינם יינתנו מענקים (בסעיף זה – מסלולים); לגבי כל מסלול תחליט הממשלה, בין השאר, לגבי אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) שיעור המענק באחוזים מההשקעה של המפעל בהתאם לתכנית המאושרת;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תנאים ייחודיים לאישור התכניות;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) דרכים ומועדים להגשת תכניות לאישור, ככל שהם שונים מאלה שנקבעו לפי סעיף 29;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) תנאים ומועדים לתשלום מענק, ככל שהם שונים מאלה שנקבעו לפי סעיף 29;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) אזורים בהם יינתן המענק, ויכול שייקבעו האזורים המנויים בסעיף 24(א), או אזורים אחרים, ובלבד שאזורים אחרים ייקבעו לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט – 2009[4].

 

ביטול סעיפים 27 ו-28א

19.  

סעיפים 27 ו- 28א לחוק העיקרי – בטלים.

 

החלפת סעיף 30

20.  

במקום סעיף 30 יבוא:

 

 

 

"הגדרו ת

30

(א)  בפרק זה –

 

 

 

 

 

 

 

"אזור פיתוח א'"– שנקבע לפי סעיף 24;

 

 

 

 

 

 

 

 

"אזור אחר" – אזור שאינו אזור פיתוח א;

 

 

 

 

 

 

 

"גידול חקלאי" – תוצרת חקלאית המנויה כפרט משנה בפרקים 1 עד 14 לתוספת לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[5],  שלא נעשה בו עיבוד כמשמעותו בסעיף 30(א)(13) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו - 1975[6]; מנהל רשות המסים רשאי לקבוע לעניין זה כי פרטי משנה נפרדים ייחשבו כגידול אחד או כי סוגים שונים של תוצרת חקלאית המנויים בפרט משנה מסוים ייחשבו כשני סוגים נפרדים;

 

 

 

 

 

 

 

 

"הכנסה חקלאית מועדפת" – הכנסה ממכירת גידול חקלאי מסוים, בניכוי הנחות שניתנו, ובלבד שההכנסה הופקה או נצמחה במהלך עסקיה הרגיל של החברה מפעילותה בישראל, שמתקיימים בה כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) החברה החקלאית המועדפת אשר הפיקה את ההכנסה היא יצרן חקלאי מיוחד אשר מתקיים בו אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  הקרקע, המים ומכסות הייצור מהן ההכנסה הופקה מצויים ברשותה;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) היא יצרן חקלאי, העוסק בפעולות של הבחלה או מיון  באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המיועדים לכך, של הגידול החקלאי ממנו הופקה ההכנסה, ובלבד שהגידול החקלאי לא נמכר במשגור;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) היא הכנסה שמתקיים בה אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  ההכנסות של החברה החקלאית המועדפת ממכירות הגידול בשוק מסוים בשנת המס, במישרין או בעקיפין, אינן עולות על 75% מכלל הכנסתה ממכירות אותו הגידול באותה שנת מס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בשנת המס 25% או יותר מכלל הכנסתה של החברה החקלאית המועדפת ממכירות הגידול, במישרין או בעקיפין, הן ממכירות הגידול בשוק מסוים כמשמעותו בסעיף 18א(ג)(1)(ג) לחוק לעידוד השקעות הון.

 

 

 

 

 

 

 

"חברה" – למעט חברה בבעלות ממשלתית מלאה ולמעט תאגיד שקוף כהגדרתו בסעיף 3(ט1)(9) לפקודת מס הכנסה.

 

 

 

 

 

 

 

"חברה חקלאית מועדפת" – חברה שהתאגדה בישראל שהיא יצרן חקלאי מיוחד, שמתקיימים בה התנאים המפורטים בפסקאות (2) עד (5) להגדרת "חברה מועדפת" בסעיף 51 לחוק עידוד השקעות הון;

 

 

 

 

 

 

 

"יצרן חקלאי" ו- "תוצרת חקלאית" - כהגדרתם בסעיף 4.

 

 

 

 

 

 

 

"יצרן חקלאי מיוחד" מי שהתקיים בו אחד משני אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) הוא מגדל תוצרת חקלאית, למעט מי שעיסוקו בפיתוח כמשמעותו בחוק זכות מטפחים של זני צמחים התשל"ג-1973[7];

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) הוא יצרן חקלאי, העוסק בפעולות של הבחלה או מיון באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המיועדים לכך.

 

 

 

 

 

 

 

"מכירות הגידול באופן עקיף" – היקף המכירות של הגידול החקלאי לאדם אחר בישראל (להלן – הגידול הנרכש), כשהוא מוכפל בשיעור המכירות בשוק מסוים של הגידול הנרכש על ידי האדם האחר, בתוספת ההכנסות ממכירות הגידול החקלאי במישרין בשוק מסוים; והכול בתנאי שניתן אישור של נושא משרה של האדם האחר או של רואה חשבון מבקר שלו בדבר סכום עלות הגידול שנרכש ושיעור המכירות של הגידול שנרכש בכל אחד מהשווקים שבהם הוא נמכר, וכן אישור של רואה החשבון המבקר של החברה החקלאית המועדפת בדבר סכום עלות הגידול הנרכש למפעל האחר; ואולם היה האדם האחר קרוב של החברה החקלאית, יינתנו האישורים כאמור בידי רואי החשבון המבקרים שלהם בלבד. לעניין זה – 

 

 

 

 

 

 

 

 

"נושא משרה" ו-"רואה חשבון מבקר" – כהגדרתם בתקנות לעידוד השקעות הון (תנאים שבהתקיימם יראו במפעל המוכר רכיב למפעל אחר, מפעל זכאי להטבה), תשס"ז-2007[8];

 

 

 

 

 

 

 

 

"קרוב" – כהגדרתו בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה;

 

 

 

 

 

 

 

 

"שוק" – כהגדרתו בסעיף 18א לחוק עידוד השקעות הון;

 

 

 

 

 

 

 

 

"שיעור המכירות של הגידול שנרכש בשוק מסוים" – סך כל ההכנסות ממכירות הגידול שנרכש בשוק מסוים, כשהוא מחולק בסך כל ההכנסות מהגידול שנרכש.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לכל מונח אחר בפרק זה תהיה המשמעות הנודעת לו בפקודת מס הכנסה.

 

הוספת סעיפים 30א עד 30ב

21.  

אחרי סעיף 30 יבוא:

 

 

 

"הטבות במס להכנסה חקלאית מועדפת

30א.

על אף האמור בסעיף 126(א) לפקודה, חברה חקלאית מועדפת זכאית כי לגבי הכנסתה החקלאית המועדפת החייבת יוטל מס חברות בשיעורים כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מהכנסה חקלאית מועדפת מגידול חקלאי מסוים שגדל באזור פיתוח א' – 7.5%;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מהכנסה חקלאית מועדפת מגידול חקלאי מסוים שגדל באזור אחר – 16%.          

 

 

 

 

מס על דיבידנד מהכנסה חקלאית מועדפת

30ב.

על אף האמור בסעיף 125ב לפקודה, על דיבידנד ששולם שמקורו בהכנסה חקלאית מועדפת חייבת בניכוי המס החל עליה יחול שיעור מס של 20%;

 

תיקון סעיף 31

22.   

בסעיף 31 לחוק העיקרי – 

 

 

 

(1) האמור בו יסומן (א);

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(ב) לפי בקשתה, חברה חקלאית מועדפת זכאית לפחת מואץ, בשיעורים ובתנאים הקבועים בסעיף קטן (א), בשל נכסים יצרניים המשמשים להפקת הכנסה חקלאית מועדפת, ובלבד שסך כל הפחת שינוכה לא יעלה על המחיר המקורי של הנכס. בפסקה זו - "נכסים יצרניים" – כהגדרתם בסעיף 51 לחוק עידוד השקעות הון;

 

הוספת סעיפים 32א ו-32ב

23.  

אחרי סעיף 32 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

 

"סמכויות מנהל רשות המסים

32א

(א)  הסמכויות הנתונות למנהל רשות המסים לפי סעיף 81א לחוק לעידוד השקעות הון, יהיו נתונות לו גם לצורך ביצוע פרק זה.

 

 

 

 

 

(ב) מנהל רשות המסים רשאי לקבוע כללים לעניין קביעת אופן חישוב סכום הדיבידנד שמקורו בהכנסה חקלאית מועדפת, שיחול עליו שיעור המס הקבוע בסעיף 30ב.

 

 

 

 

 

(ג)  מנהל רשות המסים רשאי לקבוע כללים לעניין ייחוס הכנסותיו של מי שנצמחה לו הכנסה חקלאית מועדפת מגידול חקלאי מסוים שגדל באזורים שונים; לענין זה, "אזור" – אזור פיתוח א' או אזור אחר;

 

 

 

 

 

(ד) על אף הוראות סעיף קטן (ג), רשאי מנהל רשות המסים, לפי בקשה שתוגש לו אם שוכנע מנימוקים שיירשמו, להחליט על ייחוס הכנסות שונה מזה שנקבע בכללים לפי פסקה (א), בתנאים ובתיאומים שיורה; על החלטה כאמור בפסקה זו, יחולו הוראות פרק שני-ב בחלק ט' לפקודת מס הכנסה, בשינויים המחויבים.

 

 

 

חובת המצאת אישור על מכירות לשוק מסוים

32ב

(א)      אדם המוכר גידול חקלאי שרכש מחברה חקלאית ימציא לחברה המוכרת, לבקשתה, אישור על כך שמכר את הגידול החקלאי, סכום עלות הגידול שנרכש מהמפעל ושיעור המכירות של הגידול שנרכש בכל אחד מהשווקים שבהם הוא נמכר; מנהל רשות המסים רשאי לקבוע את פרטיו של האישור, מועד המצאתו ואופן המצאתו.

 

 

 

 

 

(ב)       מנהל רשות המסים רשאי לקבוע את פרטי האישור,  את אופן המצאתו לחברה המוכרת ואת מועדה.

 

ביטול סעיפים 33 עד 35א

24.  

 סעיפים 33 עד 35א לחוק העיקרי – בטלים.

 

תיקון סעיף 36

25.  

בסעיף 36 לחוק העיקרי, במקום "ההטבות" יבוא "המענקים".

 

תיקון סעיף 37

26.  

בסעיף 37 לחוק העיקרי במקום "הטבה לא תינתן" יבוא "מענק או פחת מואץ לפי סעיף 31(א) לא יינתן";

 

ביטול סעיף 38

27.  

סעיף 38 לחוק העיקרי – בטל.

 

תיקון סעיף 39

28.  

בסעיף 39(ג) לחוק העיקרי:

 

 

 

(1)  בפסקה (1), אחרי "להתלות" יבוא "או לבטל", ובמקום "או לבטלו" יבוא "כולו או חלקו";

 

 

 

 (2) בפסקה (2), במקום "הטבות" יבוא "מענקים";

 

 

 

(3) בפסקה (3) במקום "הטבות" יבוא "מענקים".

 

תיקון סעיף 40

29.  

בסעיף 40 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (א) יבוא -

 

 

 

"(א)      ניתן אישור או מענק על יסוד הודעות כוזבות או מטעות, רשאית המנהלה להחליט אחד מאלה, לאחר שנתנה למי שקיבל את האישור או המענק הזדמנות סבירה בנסיבות העניין, להשמיע בפניה את טענותיו בטרם ההחלטה:

 

 

 

 

(1) להתלות או לבטל את האישור, כולו או חלקו, לעתיד או למפרע;

 

 

 

 

(2) לעכב מתן מענק עד לבירור הענין;

 

 

 

 

(3) לדרוש החזרת מענק שניתן;

 

 

 

 

(4) לקבוע כי מקבל האישור לא יהיה זכאי לקבל מענקים חדשים או נוספים לפי החוק למשך תקופה שלא תעלה על שנתיים מיום החלטתה.

 

תיקון סעיף 41 

30.  

בסעיף 41 לחוק העיקרי:

 

 

 

(1) בכותרת, במקום "הטבות" יבוא "מענקים";

 

 

 

(2) בסעיף קטן (א), במקום "הטבות" יבוא "מענקים", אחרי "בסעיף 39(ג)(3)" יבוא "או בסעיף 40(א)(3)"', במקום "תשעים" יבוא "שישים" ובמקום "קבלתן" יבוא "קבלתו";

 

 

 

(3) סעיף קטן (ג) – בטל.

 

תיקון סעיף 42

 

31.  

 בסעיף 42 לחוק העיקרי, במקום "לגבי תכנית שאושרה לפי חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959" יבוא "למי שהוא מפעל תעשייתי כהגדרתו בסעיף 51 לחוק עידוד השקעות הון".

 

תיקון סעיף 46

32.  

בסעיף 46 לחוק העיקרי, סעיפים קטנים (ב) עד (ד)  - יימחקו.

 

תיקון סעיף 46א

33.  

בסעיף 46א לחוק העיקרי -

 

 

 

(1) האמור בו יסומן (א);

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(ב) על גביית אגרות לפי חוק זה יחול חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995".

 

תיקון סעיף 47

34.  

בסעיף 47 לחוק העיקרי, במקום "במועצה" יבוא "במנהלה".

 

תחולת פרק ו'

35.

פרק ו' לחוק זה יחול על הכנסה שהופקה בשנת המס 2018 ואילך.

 

הוראות מעבר

36.

(א)      ההקלות במס הכנסה המפורטות בסעיפים 33 עד 35א לחוק העיקרי כנוסחם לפני תחילתו של חוק זה, יחולו על מפעל חקלאי מאושר לגבי תכניתו המאושרת, כהגדרתו בסעיף 4 לחוק העיקרי, שתכניתו אושרה לפי הוראות סעיף 18 לפני יום תחילתו של חוק זה, ובלבד שאם הוא זכאי להקלות ממס הכנסה לפי הוראות סעיף זה, ולפי הוראות פרק ו' לחוק העיקרי כנוסחו לאחר התיקון, רשאי הוא לבחור בהחלת הוראות הפרק כנוסחו לאחר תיקונו.

 

 

 

(ב)       בעל מפעל חקלאי מאושר יודיע על בחירתו כאמור בסעיף קטן (א), בטופס שקבע מנהל רשות המסים, יחד עם דוח המוגש לפי סעיף 131 לפקודת מס הכנסה, והיא תחול לגבי שנת המס שלגביה הוגש הדוח ואילך, בלא זכות חזרה ממנה; הודיע בעל מפעל חקלאי מאושר כאמור, תחול ההודעה על כל הגידולים החקלאיים שבבעלותו, באופן ישיר או עקיף.

 

 

 

(א)  בשנות המס 2018 עד 2021 יקראו את החוק העיקרי באופן הבא –

 

 

 

 

(1) אחרי סעיף 31ב בא:

 

 

 

"הטבות במס להכנסה חקלאית

30ב1

על אף האמור בסעיף 121 לפקודה, יצרן חקלאי מיוחד שהוא לא חברה חקלאית מועדפת זכאי כי לגבי הכנסתו החייבת מגידול חקלאי מסוים שהתקיימו בה התנאים הקבועים בהגדרה "הכנסה חקלאית מועדפת", בשינויים המחויבים, אשר הופקה בשנות המס 2018 עד 2021, יוטל מס בשיעורים המפורטים להלן, ובלבד שהוא מנהל מערכת חשבונות נפרדת ומלאה לגידול החקלאי המסוים ממנו הופקה ההכנסה לפי שיטת החשבונאות הכפולה –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) הכנסה חייבת מגידול חקלאי מסוים שגדל באזור פיתוח א' – בשיעור של עד % 26 ויראו הכנסה זו לעניין המס כהכנסה הגבוהה ביותר בסולם הכנסתו החייבת במס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) הכנסה מגידול חקלאי מסוים שגדל באזור אחר – בשיעור של עד 33% ויראו הכנסה זו לענין המס כהכנסה הגבוהה ביותר בסולם הכנסתו החייבת במס.

 

 

 

 

(2) בסעיף 31 במקום "חברה חקלאית מועדפת זכאית" יבוא "יצרן חקלאי מיוחד שיש לו הכנסה ממכירת גידול חקלאי שהתקיימו בה התנאים הקבועים בהגדרה הכנסה חקלאית מועדפת זכאי";

 

תיקון חוק עידוד השקעות הון

37.

בסעיף 51 לחוק עידוד השקעות הון –

 

 

 

(א)      בהגדרה "מפעל תעשייתי", במקום "מפעל חקלאי מאושר כהגדרתו בסעיף 4 לחוק עידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א – 1981" יבוא "מפעל חקלאי";

 

 

 

(ב)       בהגדרה "מפעל תעשייתי", אחרי פסקה (1) יבוא –

"(1א) מיון;"

 

 

 

(ג)       לפני ההגדרה "נכסים יצרניים" יבוא –

"מפעל חקלאי" – מפעל חקלאי כהגדרתו בסעיף 4 לחוק עידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א-1980, אך למעט מי שעיסוקו בפיתוח כמשמעותו בחוק זכות מטפחים של זני צמחים התשל"ג-1973 או מי שעיסוקו הוא בתחום הביוטכנולוגיה כהגדרתה בסעיף 18א".

 

תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים

38.  

בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס – 2000[9], בתוספת הראשונה, בפרט 19 אחרי פרט משנה (3) יבוא:

 

 

 

"(4)     החלטה של המנהל או של המנהלה לפי  חוק עידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א – 1980".

 

 



[1] צבן ח ואחרים, חקלאות בת קיימא במכלול שמירת ערכם של שטחים פתוחים בישראל. יער גליון 5-6, 2004.

[2] ס"ח התשמ"א, עמ' 56.

[3] ס"ח תשי"ט, 234.

[4] ס"ח התשס"ט, עמ' 157.

[5] ע"ר 1.9.1937, עמ' (ע) 183, (א) 215.

[6] ס"ח תשל"ו, עמ' 52.

[7]

[8] ק"ת התשס"ז, עמ' 748; התשע"ז, עמ' 1230.

[9] ס"ח התש"ס, עמ' 190.