טיוטה
צו הסדרת העיסוק בהדברה תברואית (היתר מיוחד לביצוע פעולות הדברה), התשע"ח-2018
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 58(ג) לחוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואית, התשע"ו-2016[1] (להלן – החוק), אני מצווה לאמור: |
||
|
הגדרות |
1. |
בצו זה – |
||
|
|
|
"מדביר" – מדביר בעל רישיון מדביר המתאים לביצוע פעולת הדברה המבוצעת על ידי עובד הדברה ברשות מקומית או עובד הדברה ותיק, לפי העניין; |
||
|
|
|
"עובד הדברה" – כהגדרתו בסעיף 58 לחוק, וכל עוד מתקיימים בינו ובין המדביר יחסי עבודה או שמתקיימים יחסי עבודה בינו ובין מפעיל המעסיק מדביר דרך קבע; |
||
|
|
|
"עובד הדברה ברשות מקומית" – מי שמתקיימים בו התנאים לפי סעיף 58(ג)(1) לחוק; |
||
|
|
|
"עובד הדברה ותיק" – מי שמתקיימים בו התנאים לפי סעיף 58(ג)(2) לחוק; |
||
|
|
|
"תכשיר הדברה" – כהגדרת "תכשיר הדברה רשום" בחוק, שנרשם לפי תקנות החומרים המסוכנים (רישום תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשנ"ד-1994[2]; |
||
|
|
|
"תכשיר מוכן מראש" – תכשיר הדברה שהוא אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
(1) התכשיר מיוצר ונמכר כשהוא מוכן לשימוש ללא צורך בפעולות הכנה; |
|
|
|
|
|
(2) השימוש בתכשיר טעון פעולות הכנה, כגון מיהול, ערבוב או הכנה של פיתיון, וההכנה בוצעה על ידי מדביר טרם מסירת התכשיר לעובד ההדברה. |
|
|
פעולות הדברה בהיתר מיוחד לעובד הדברה ברשות מקומית |
2. |
(א) פעולת הדברה בסיכון נמוך שהרשם רשאי לכלול בהיתר מיוחד לעובד הדברה ברשות מקומית, תהיה אחת הפעולות המפורטות להלן ובלבד שהיא מבוצעת בהתאם להוראות סעיף קטן (ב): |
||
|
|
|
|
(1) סיוע למדביר בביצוע עבודת הדברה המותרת לאותו מדביר, למעט הדברה באיוד, ובלבד שהמדביר המסתייע נוכח ומשגיח על עובד ההדברה בעת ביצוע ההדברה ונותן לו הנחיות מתאימות לביצועה; |
|
|
|
|
|
(2) הדברה של זחלי יתושים : |
|
|
|
|
|
|
(א) בביוב, במתקני ביוב או בתעלות ניקוז; |
|
|
|
|
|
(ב) בערוצי נחלים, באמצעות תכשירים מסוג סיליקון או B.t.i.. |
|
|
|
|
(3) הדברה של זבובים באמצעות ריסוס` |
|
|
|
|
|
(4) הדברה של תהלוכן האורן באמצעות הזרקה לגזעי עצים; |
|
|
|
|
|
(5) הדברה של תיקנים - |
|
|
|
|
|
|
(א) באמצעות פתיונות; |
|
|
|
|
|
(ב) במתקני ביוב, באמצעות ריסוס. |
|
|
|
|
(6) הדברה של נמלים באמצעות פתיונות; |
|
|
|
|
|
(7) הדברה של מכרסמים - |
|
|
|
|
|
|
(א) בשטחים ציבוריים, באמצעות תיבות האכלה המכילות פתיון שהוא תכשיר מוכן מראש; |
|
|
|
|
|
(ב) במתקני ביוב, באמצעות יישום פיתיון שהוא תכשיר מוכן מראש; |
|
|
|
(ב) ביצוע פעולות הדברה כאמור בסעיף קטן (א), יהיה כפוף לכל אלה: |
||
|
|
|
|
(1) עובד הדברה ברשות מקומית רשאי לבצע את הפעולה במסגרת עבודתו לצורך מילוי תפקידי הרשות המקומית לפי דין; |
|
|
|
|
|
(2) עובד הדברה ברשות מקומית לא יבצע פעולת הדברה בדירת מגורים, במוסדות חינוך או בסביבה טבעית אלא בנוכחות מדביר; לעניין זה, "סביבה טבעית" – למעט הדברה בערוץ נחל, המבוצעת לפי הוראות פסקה (א)(2)(ב); |
|
|
|
|
|
(3) לעניין פעולת הדברה שאינה מבוצעת בנוכחות מדביר - הפעולה תבוצע על פי תכנית הדברה כתובה שנתן לעובד ההדברה מדביר האחראי עליו מטעם הרשות המקומית (בתקנה זו, "המדביר האחראי"), לגבי כל פעולה, שבה מפורטים שם תכשיר ההדברה, כמויות התכשיר הנדרשות, אופן הביצוע ומקומות היישום; |
|
|
|
|
|
(4) הפעולה תבוצע בתכשיר מוכן מראש; |
|
|
|
|
|
(5) לא תבוצע פעולת הדברה באמצעות תכשירי איבוק או שיקויים; |
|
|
|
|
|
(6) עובד ההדברה ברשות המקומית יתעד את ביצוע הפעולה וימסור את התיעוד בחתימתו למדביר האחראי; |
|
|
|
|
|
(7) המדביר האחראי יאשר את פרטי הפעולה והשלמתה בחתימתו וישמור העתק של תכנית ההדברה ואת התיעוד כאמור בפסקה (6) לתקופה של שלוש שנים לפחות. |
|
|
פעולות הדברה בהיתר מיוחד לעובד הדברה ותיק |
3. |
(א) פעולת הדברה בסיכון נמוך שהרשם רשאי לכלול בהיתר מיוחד לעובד הדברה ותיק, תהיה אחת הפעולות המפורטות להלן ובלבד שהיא מבוצעת בהתאם להוראות סעיף קטן (ב): |
||
|
|
|
|
(1) הדברת מזיקים בדירות המותרת לבעל רישיון מדביר בדירות, באמצעות תכשירים המותרים לשימוש לקהל הרחב; |
|
|
|
|
|
(2) סיוע למדביר בביצוע עבודת הדברה המותרת לאותו מדביר, למעט הדברה באיוד, ובלבד שהמדביר המסתייע נוכח ומשגיח על עובד ההדברה בעת ביצוע ההדברה ונותן לו הנחיות מתאימות לביצועה; |
|
|
|
|
|
(3) הדברה של נמלים באמצעות תכשירים המיועדים לשימוש הקהל הרחב או פיתיונות; |
|
|
|
|
|
(4) הדברה של תיקנים באמצעות פיתיונות או ריסוס בפתחי ביוב; |
|
|
|
|
|
(5) הדברה של מכרסמים – |
|
|
|
|
|
|
(א) באמצעות תיבות האכלה המכילות פתיון שהוא תכשיר מוכן מראש; |
|
|
|
|
|
(ב) במתקני ביוב, באמצעות יישום פיתיון שהוא תכשיר מוכן מראש; |
|
|
|
(ב) ביצוע פעולות הדברה כאמור בסעיף קטן (א), יהיה כפוף לכל אלה: |
||
|
|
|
|
(1) עובד הדברה ותיק יהיה רשאי לבצע את הפעולה במסגרת עבודתו אצל מדביר (בצו זה, "המדביר המעסיק"), ובכפוף לתנאי רישיון המדביר; |
|
|
|
|
|
(2) עובד הדברה ותיק לא יבצע פעולות הדברה במוסדות חינוך, במוסדות בריאות, בבתי אוכל או בסביבה טבעית אלא בנוכחות מדביר; לעניין זה, "בית אוכל" – מקום שבו עוסקים במכירה לציבור של מאכלים ומשקאות או בהגשתם לשם אכילה או שתיה במקום. |
|
|
|
|
|
(3) לעניין פעולת הדברה שאינה מבוצעת בנוכחות מדביר - הפעולה תבוצע בהתאם לתכנית הדברה כתובה של המדביר המעסיק או מדביר אחר המועסק על ידו שהוא בעל רישיון מתאים לביצוע ההדברה, לאחר שאותו מדביר היה נוכח במקום טרם תחילת פעולת ההדברה; בתכנית ההדברה יפורטו שם תכשיר ההדברה, כמויות התכשיר הנדרשות ומקומות היישום; |
|
|
|
|
|
(4) הפעולה תבוצע בתכשיר מוכן מראש; |
|
|
|
|
|
(5) עובד ההדברה יתעד את ביצוע הפעולה וימסור את התיעוד בחתימתו למדביר המעסיק; |
|
|
|
|
|
(6) המדביר המעסיק יאשר את פרטי הפעולה והשלמתה בחתימתו וישמור העתק של תכנית ההדברה ואת התיעוד כאמור בפסקה (5) לתקופה של שלוש שנים לפחות. |
|
_______________________
זאב אלקין
השר להגנת הסביבה
___________ התשע"ח
(_____________ 2018)
דברי הסבר
א. הרקע והתשתית החוקית
1. ביום 1.6.2016 נכנס לתוקפו חוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואית, התשע"ו–2016 (להלן – "החוק" או "חוק המדבירים"), אשר קבע לראשונה בחקיקה ראשית מערך רישוי והסדרה לעיסוק בהדברת מזיקים לאדם ולרכושו. עד אז הוסדר עיסוק זה לפי תקנות רישוי עסקים (הדברת מזיקים), התשל"ה–1975 (להלן – "תקנות רישוי עסקים").
2. לפי תקנות רישוי עסקים, רשאי היה מדביר בעל היתר קטילת חרקים, היתר קטילת מכרסמים או היתר איוד (להלן – "היתר הדברה"), להעסיק עובד הדברה, אף שלא בנוכחותו, בפעולות הדברה בקוטל חרקים או בקוטל מכרסמים, ובלבד שמסר לו הוראות בכתב, בשפה מובנת לו די הצורך ובהן הפרטים המפורטים בתקנות.
3. עובדי ההדברה לא היו בעלי היתר או רישיון כלשהו, וכל שנדרש מהם היה לסיים בהצלחה קורס מגן דוד אדום במתן עזרה ראשונה לנפגעי רעל. על פי הניסיון שהצטבר, נמצא כי העדר הכשרה ורישוי לכלל העובדים בהדברה מגביר את הסיכונים בפעולות אלה, ולפיכך נקבע בסעיף 3 לחוק המדבירים כי חובת רישוי תחול על כלל העובדים.
4. לפי החוק, אדם אינו רשאי לעסוק בהדברה אלא אם כן יש בידו רישיון מדביר שניתן לו לפי החוק מסוג המתאים לביצוע ההדברה, ובהתאם לתנאי הרישיון ולהוראות לפי החוק. רישיון המדביר ניתן על ידי הרשם לענייני מדבירים, כהגדרתו בחוק (להלן – "הרשם"). עם זאת, סעיף 58 לחוק קבע שורה של הוראות מעבר לעניין עובדי הדברה. ראשית, נקבעה בסעיף קטן 58(א) תקופת מעבר של שלוש שנים, במהלכה מי שעבד כעובד הדברה ערב יום התחילה רשאי לסייע למדביר בביצוע הדברה ומדביר רשאי להסתייע בעובד הדברה. תקופה זו עתידה להסתיים ביום 1.6.2019.
5. כמו כן, סעיפים 58(ג) ו- (ד) קבעו הסדר המאפשר לחלק מעובדי ההדברה אשר עבדו בהדברה עד יום התחילה של החוק לקבל היתר מיוחד שמכוחו יוכלו להמשיך לעסוק בהדברה גם אם לא יקבלו רישיון לפי החוק. היתר מיוחד יינתן על ידי הרשם לביצוע פעולות הדברה מסוימות, בכפוף לתנאים המפורטים בחוק.
6. סעיף 58(ג) קובע שתי קבוצות של עובדי הדברה - עובדי הדברה ברשות המקומית ועובדי הדברה ותיקים, אשר יוכלו לקבל היתר במסגרת עבודתם כשכירים אצל מדביר או אצל מפעיל, כפי שיפורט להלן.
7. ההיתר המיוחד יכול לכלול פעולות מסוימות שהשר קבע בצו והן בעלות סיכון נמוך לציבור ולסביבה, ולעניין עובדי הדברה ברשויות מקומיות – פעולות הנעשות על ידי הרשות המקומית לשם מילוי תפקידיה על פי דין. מדובר בפעולות הדורשות מיומנות בסיסית, תוך שימוש בתכשירי הדברה בעלי פוטנציאל נזק וסיכון נמוך באופן יחסי. הצו המוצע קובע את התנאים אשר בהתקיימם ייחשבו פעולות ההדברה לפעולות בסיכון נמוך.
8. לפי סעיף 58(ד) לחוק, היתר מיוחד יינתן על ידי הרשם אם התקיימו כל אלה:
"(א) עובד ההדברה הגיש לרשם בתוך שנה מפרסום הצו כאמור בסעיף קטן (ג) בקשה להיתר מיוחד, שתכלול מידע ומסמכים המעידים על עבודתו וניסיונו בביצוע הפעולות, ורשאי הרשם לבחון את בקיאותו בביצוע עבודות כאמור טרם מתן ההיתר המיוחד;
(ב) עובד ההדברה לא הורשע בעבירה פלילית אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לקבל היתר מיוחד;
(ג) עובד ההדברה מקבל הנחיות לביצוע העבודות ממדביר בעל רישיון מתאים לפי חוק זה;".
ב. עיקרי ההסדרים המוצעים בתקנות
סעיף 1 מוצע להגדיר את המונחים הבאים, בהם ייעשה שימוש בתקנות המוצעות.
הגדרות "מדביר" ו-"עובד הדברה" ההגדרה המוצעת של "עובד הדברה" מפנה לסעיף 58 לחוק, אשר מכוחו נקבע ההסדר. ההגדרה מבהירה כי עובד ההדברה ייחשב ככזה כל עוד מתקיימים יחסי עבודה בינו לבין מדביר או מפעיל המעסיק מדביר. יודגש כי ההסדר המוצע נועד לאפשר המשך העסקתם של עובדי הדברה שעבדו מכוח הוראות תקנות רישוי עסקים, ערב יום התחילה של החוק. לפי תקנות רישוי עסקים, עובדי הדברה היו רשאים לבצע פעולות הדברה אך ורק במסגרת עבודתם אצל מדביר שפעל בהיתר הדברה. הנחת המוצא להוראת המעבר היא כי עובדי ההדברה שלא יוכלו או לא יהיו מעוניינים לקבל רישיון מדביר עצמאי, יוכלו להמשיך בעבודתם במתכונת דומה לזו שהיתה נהוגה לגביהם בעבר.
יובהר כי יחסי העבודה של עובד ההדברה יכולים להתקיים עם מדביר המעסיק אותו כשכיר, או עם מפעיל אשר מעסיק מדביר דרך קבע – נוסף על עובד ההדברה – באופן שהמדביר יהיה אחראי לעבודתו המקצועית של עובד ההדברה. יצוין כי מפעיל מוגדר בסעיף 2 לחוק כמי שמפעיל דרך קבע אדם אחר בביצוע הדברה. לעניין הצו המוצע, המפעיל יכול להיות עסק הנותן שירותי הדברה לציבור או רשות מקומית המעסיקה מדביר ועובדי הדברה כחלק מעובדיה.
הגדרת "מדביר" המוצעת מבהירה כי המדביר אשר מעסיק עובד הדברה או אחראי עליו במסגרת עבודתם אצל מפעיל יהיה בעל רישיון המתאים לביצוע פעולת ההדברה של העובד. לפי החוק ולפי הצו המוצע, חלק מפעולות ההדברה שעובד הדברה יהיה רשאי לבצע הינן פעולות המותרות לבעל רישיון מדביר בדירות, וחלקן הן פעולות המותרות לבעל רישיון מדביר במבנים ושטח פתוח. מובהר כי עובד ההדברה אינו רשאי לבצע פעולה שאינה מותרת לפי הרישיון למדביר המעסיק או מנחה אותו.
הגדרת "עובד הדברה ברשות מקומית" ההגדרה מפנה לסעיף 58(ג)(1) לחוק, אשר קובע תנאים אלה – עובד שהועסק ערב יום התחילה ברשות מקומית כעובד הדברה במשך עשר שנים לפחות. עוד נקבע בחוק כי ההיתר המיוחד יהיה בתוקף כל עוד עובד ההדברה עובד ברשות, אלא אם בוטל קודם לכן.
הגדרת "עובד הדברה ותיק" ההגדרה מפנה לסעיף 58(ג)(2) לחוק, אשר קובע תנאים אלה – עובד שהועסק ערב יום התחילה כעובד הדברה במשך עשר שנים לפחות, ובתוך שבע שנים מיום התחילה הוא עשוי להגיע לגיל הפרישה כהגדרתו בחוק גיל פרישה, התשס"ד–2004, דהיינו 67 לגברים או 62 לנשים. תוקפו של היתר מיוחד לעובד בקבוצה זו יהיה לתקופה שיקבע בו הרשם, אשר לא תפחת משנה, ויהיה ניתן לחדשו לתקופות נוספות, ובלבד שסך כל התקופות לא יעלה על שבע שנים מיום שניתן ההיתר לראשונה.
הגדרות "תכשיר הדברה" פעולות הדברה מבוצעות באמצעות תכשירי הדברה ייעודיים. "הדברה" מוגדרת בחוק כ"שימוש באמצעים כימיים להשמדה, לעיכוב התפתחות, לדחייה, להרחקה או לצמצום אוכלוסייה של מזיקים". כמו כן, "תכשיר הדברה" מוגדר בחוק כ"חומר או תערובת של חומרים כימיים, בכל מצב צבירה, המיועדים להדברה". עוד נקבעה בחוק הגדרה של "תכשיר הדברה רשום" שהוא תכשיר שנרשם לפי חוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993. ההגדרה המוצעת של "תכשיר הדברה" מבהירה כי פעולות הדברה מותרות אך ורק בתכשירים רשומים, כפי שנקבע גם בסעיף 14(ב)(3) לחוק. מאחר שתכשירים אלה נרשמים בפועל מכוח תקנות החומרים המסוכנים (רישום תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשנ"ד-1994, שהותקנו מכוח חוק החמרים המסוכנים – מפנה אליהן ההגדרה המוצעת.
הגדרת "תכשיר מוכן מראש" ככלל, פעולת הכנה של תכשיר הדברה לצורך השימוש בו הינה פעולה מסוכנת, הן למבצע הפעולה והן לסביבתו. פעולת ההכנה יכולה לכלול מיהול של חומר ההדברה המרוכז והמסוכן בחומרים אחרים, בין מוצקים ובין נוזליים. לצורך כך נדרשת גם מומחיות וידע חישובי לעניין מדידת הריכוזים והכמויות הנדרשים על מנת שהתכשיר המהול יהיה יעיל אך לא מסוכן יתר על המידה, בהתאם להוראות על תווית התכשיר. לפיכך לא ניתן לאפשר לעובד הדברה לבצע פעולות הכנה, אלא אך ורק להשתמש בתכשירים מוכנים מראש. ההגדרה המוצעת מבהירה כי תכשיר מוכן מראש יכול להיות כזה אשר מיוצר ונמכר מלכתחילה באופן שאינו מצריך הכנה נוספת, או תכשיר אשר פעולת ההכנה לגביו בוצעה על ידי מדביר בעל רישיון.
סעיף 2 סעיף זה קובע את התנאים בהם פעולת הדברה המבוצעת על ידי עובד הדברה ברשות מקומית תיחשב לפעולת הדברה בסיכון נמוך, אשר הרשם יהיה רשאי לאפשר במסגרת היתר מיוחד שיינתן לעובד ההדברה (להלן – "פעולה בסיכון נמוך"). יובהר כי לא כל עובד הדברה ברשות מקומית יוכל לקבל היתר לכל הפעולות המפורטות ברשימה זו, וכל עובד יידרש להראות כי הוא בעל ניסיון מספיק לגבי כל סוג פעולה.
בפסקה (א)(1) מוצע לקבוע כי סיוע למדביר בביצוע עבודת הדברה המותרת לאותו מדביר, למעט הדברה באיוד, תחשב לפעולה בסיכון נמוך, ובלבד שתיעשה בכפוף לתנאים דומים לאלו שנקבעו בסעיף 6(ב)(2) לחוק לעניין מדביר מסייע. כלומר, שהמדביר המסתייע נוכח ומשגיח על עובד ההדברה בעת ביצוע ההדברה, ונותן לו הנחיות מתאימות לביצועה.
בפסקאות (א)(2)-(7) מפורטות פעולות הדברה מסוימות, אשר יכולות להיחשב לפעולות בסיכון נמוך. בקביעת רשימה זו ניתנה הדעת לאופי פעולות ההדברה השכיחות המבוצעות על ידי רשויות מקומיות, ואשר רמת המיומנות הנדרשת לביצוען, וכן הסיכון מהן - נמוכים.
בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע את הנסיבות שבכפוף אליהן תוכל פעולת הדברה מאלו המפורטות בסעיף קטן (א) להיחשב כפעולה בסיכון נמוך. בפסקה (ב)(1) מוצע לקבוע כי עובד הדברה ברשות מקומית יהיה רשאי לבצע את הפעולה במסגרת עבודתו לצורך מילוי תפקידי הרשות המקומית לפי דין. תנאי זה נועד להבהיר, בהתאם לאמור בסעיף 58(ג) לחוק, כי עובד ההדברה אינו רשאי להשתמש בהיתר המיוחד שניתן לו לצורך ביצוע פעילות עצמאית שלא כחלק מעבודתו ברשות המקומית.
עוד מוצע לקבוע בפסקה (ב)(2) כי פעולת הדברה במקומות רגישים – בדירת מגורים, במוסדות חינוך או בסביבה טבעית – תיחשב כפעולה בסיכון נמוך רק כאשר היא מבוצעת בנוכחות מדביר. בפסקה (ב)(3) מוצע כי פעולה שאינה מבוצעת בנוכחות מדביר, תבוצע על ידי עובד ההדברה לפי תכנית הדברה כתובה שנתן לו המדביר האחראי עליו מטעם הרשות המקומית. תכנית ההדברה הכתובה צריכה להתייחס לכל פעולה, ולפרט את שם תכשיר ההדברה, כמויות התכשיר הנדרשות, אופן הביצוע ומקומות היישום. יצוין כי גם לפי תקנות רישוי עסקים בעבר נדרש עובד ההדברה לפעול על פי הנחיות כתובות של המדביר המעסיק אותו, וההסדר המוצע תואם את אופן הפעולה שהיה נדרש ממילא על מנת להבטיח כי פעילות עובד ההדברה לא תגרום לסיכון.
בפסקאות (ב)(4) ו-(5) מוצע כאמור לקבוע כי הפעולה תבוצע בתכשיר מוכן מראש וכן כי לא תבוצע פעולת הדברה באמצעות תכשירי איבוק או שיקויים – יישומים אשר טומנים בחובם סיכונים גדולים יותר לחשיפתם של בני אדם לחומרים מסוכנים – בשאיפה או במגע. ר' לעניין זה ההסבר להגדרת "תכשיר מוכן מראש".
בפסקאות (ב)(6) ו-(7) מוצע לקבוע כי עובד ההדברה ברשות המקומית יתעד את ביצוע הפעולה וימסור את התיעוד בחתימתו למדביר האחראי, כי המדביר האחראי יאשר את פרטי הפעולה והשלמתה בחתימתו, וכי ישמור העתק של תכנית ההדברה והתיעוד הנדרש לתקופה של שלוש שנים לפחות. תנאים אלה נדרשים על מנת להבטיח בקרה על רמת הסיכון הנמוכה של פעולות ההדברה.
סעיף 3 סעיף זה קובע את התנאים בהם פעולת הדברה המבוצעת על ידי עובד הדברה ותיק תיחשב לפעולת הדברה בסיכון נמוך, אשר הרשם יהיה רשאי לאפשר במסגרת היתר מיוחד שיינתן לעובד ההדברה (להלן – "פעולה בסיכון נמוך"). יובהר כי בדומה למצב החוקי בנוגע לעובדי הדברה ברשויות המקומיות, לא כל עובד הדברה ותיק יוכל לקבל היתר לכל הפעולות המפורטות ברשימה זו, אלא שהעובד יידרש להראות כי הוא בעל ניסיון מספיק לגבי כל סוג פעולה.
בקביעת רשימת הפעולות בסיכון נמוך ניתנה הדעת על אופי הפעילות של מדבירים פרטיים ומוסדיים המעסיקים עובדי הדברה, על שכיחות פעולות ההדברה ועל הסיכונים מהן, במטרה לקבוע מספר רב ככל הניתן של פעולות שהסיכון בהן נמוך ורמת המיומנות והידע הנדרשת לביצוען נמוכה יחסית. ראשית, מוצע בפסקה (א)(1) כי ניתן יהיה לאפשר לעובד הדברה ותיק לבצע כל פעולת הדברה המותרת לפי החוק לבעל רישיון מדביר בדירות, אם היא מבוצעת בתכשיר המיועד לשימוש הקהל הרחב. בתכשירים אלה ממילא רמת הסיכון נמוכה ואינה מצריכה מיומנות מקצועית לצורך הביצוע.
בפסקה (א)(2) מוצע, בדומה לסעיף 2(א)(1), כי עובד ההדברה יוכל לסייע למדביר לפי סוג רישיונו, בנוכחותו ובהשגחתו של המדביר. בפסקאות (א)(3)-(5) מוצע לכלול מספר פעולות הדברה שכיחות המבוצעות בהיקפים רחבים, אשר רמת הסיכון מהן נמוכה. בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע את התנאים שבהם ייחשבו פעולות ההדברה לפי סעיף קטן (א) לפעולות בסיכון נמוך, בדומה למוצע בסעיף 2(ב). בפסקה (ב)(1) מוצע להבהיר כי עבודת עובד ההדברה הינה במסגרת עבודתו אצל מדביר מעסיק, בדומה למצב הקיים לפי תקנות רישוי עסקים ובהתאם להוראות סעיף 58 לחוק. בפסקה (ב)(2) מוצע כי הדברה במקומות רגישים שהם מוסדות חינוך, מוסדות בריאות, בתי אוכל וסביבה טבעית, תיחשב כפעולה בסיכון נמוך רק כאשר היא מבוצעת בנוכחות מדביר.
פטור מ-RIA
בהתאם להחלטת הממשלה מספר 2118 מיום 22.10.2014 בנושא 'הפחתת הנטל הרגולטורי', פטר השר להגנת הסביבה את משרדו מחובת הליך הערכת השפעות רגולציה (RIA) לגבי הצו שבנדון, משום שהשפעתו הצפויה על המפוקחים היא זניחה. יצוין, כי במהותו הצו המוצע צפוי להביא להקלה ברגולציה שכן הוא קובע את התנאים לעיסוק בהדברה של עובדי הדברה שהחוק אוסר על עבודתם, ואף זאת מכוח הוראת מעבר בלבד לגבי עובדים קיימים. מעבר לכך, מאחר שמדובר בהסדר ייחודי, אין אפשרות מעשית להשוואה בינלאומית ובחינת חלופות.