א. שם החוק המוצע
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 122)(פיקוח על תשלום דמי נסיעה), התשע"ח-2018
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מזה מספר שנים, מקדם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – המשרד), בהדרגה, את האפשרות לעליה לאוטובוסים מכל הדלתות. אפשרות זו תורמת לבטיחות, שכן היא מאפשרת לנהג להתמקד בנהיגה. כמו כן היא ותורמת לייעול מערך התחבורה הציבורית שכן היא מקצרת את הזמן הנדרש לעמידת האוטובוס בתחנה לשם העלאת הנוסעים.
עם זאת, אפשרות העלייה מכל הדלתות מקלה על אנשים להימנע מתשלום דמי הנסיעה, בין בשגגה ובין במזיד. בקווים בהם נוהגת כבר עליה מכל הדלתות, נמצא כי יש ריבוי מקרים של הימנעות מתשלום דמי נסיעה. בגוש דן מדובר על כ-15%, בירושלים על כ-9% ובמטרונית בחיפה – 30%.
לאור הנתונים האמורים, ניתן יהיה להרחיב את יישום של העלייה מכל הדלתות, בתנאי שייקבעו כלים אפקטיביים לפיקוח על תשלום דמי הנסיעה ולאכיפה כלפי מי שאינם משלמים. לפיכך מוצע לתקן את פקודת התעבורה (להלן – הפקודה) ולעגן בה את הכלים הנדרשים לכך.
ג. עיקרי החוק המוצע:
עיקר 1:
מוצע לנסח מחדש את חובת תשלום דמי הנסיעה בתחבורה הציבורית באופן שיהלום את אמצעי הכרטוס הקיימים והצפויים, רב-קו ואפליקציות, וכן לעגן במפורש את חובת התיקוף של הכרטיס ששולם מראש.
(סעיף 2 לחוק המוצע)
עיקר 2
מוצע לקבוע כי נוסע שהפר את חובת התשלום, את חובת התיקוף או את חובת הצגת הכרטיס הקיים לפי סעיף 61ב לפקודה, חייב להזדהות בפני נציג בעל הרישיון.
(סעיף 3 לחוק המוצע)
עיקר 3
מוצע להסדיר חובת תשלום דמי הפרה (שקרויים בחוק הקיים "תעריף מוגדל") ולקבוע כי היא תחול, בנוסף על מי שלא שילם דמי נסיעה או לא הציג כרטוס תקף לנציג בעל הרישיון, גם על מי שלא תיקף את כרטיסו.
מוצע כי גובה דמי ההפרה יהיה עד 250 ₪, סכומו ייקבע על ידי השר בתקנות, ורשאי הוא לקבוע סכום מדורג לפי שיקולים שונים ובהם סוג ההפרה ומרחק הנסיעה. כן רשאי השר לקבוע נסיבות בהן יחול פטור מדמי הפרה, והאופן בו יבוצע התשלום.
מוצע כי דרישת תשלום דמי הפרה תהיה בכתב, ואם לא הם לא ייפרעו – ייווספו עליהם הפרשי הצמדה וריבית וניתן יהיה לגבותם באמצעות ההוצאה לפועל כתביעה על סכום קצוב. סדרי הביצוע לעניין זה ייקבעו בתקנות שיהיו בסמכותו של שר המשפטים.
(סעיף 4(1) ו-(3) לחוק המוצע)
עיקר 4
מוצע לבטל את הקביעה לפיה הפרת חובות התשלום והצגת הכרטיס, מהווים עבירה פלילית, שכן לפי סעיף 62(1) לפקודה כל הפרה של הוראה מהוראות הפקודה מהווה עבירה. מעבר לכך, חובות אלה, הן אזרחיות-כספיות במהותן, ולכן נכון לאכוף אותן בכלים של המשפט האזרחי.
(סעיף 4(2) ו-5 לחוק המוצע)
עיקר 5
מוצע להסדיר בפקודה את נציג בעל רישיון שיהיה בעל סמכות לבדוק את נוסעי התח"צ ותשלום דמי הנסיעה על ידם, ולמסור דרישות לתשלום דמי הפרה. בין היתר יידרש מפעיל תחבורה ציבורית (להלן – מפעיל) לוודא שמשטרת ישראל איננה מתנגדת למינויו, שהוא קיבל הכשרה מתאימה ועומד בתנאי כשירות נוספים שייקבעו בתקנות.
מוצע להסמיך את נציג בעל הרישיון לדרוש מנוסע שלכאורה עבר על חובותיו בענייני הכרטוס להזדהות, להרחיקו מהמקום ואם סרב לאחד מאלה – לעכבו עד לבוא שוטר.
לפי המוצע, נציג בעל הרישיון יהיה מחויב ללבוש מדים ולענוד תג זיהוי, ולשאת תעודה המעידה על סמכויותיו.
המפעיל יהיה חייב לדווח לממונה במשרד התחבורה אחת לשלושה חודשים על השימוש שנעשה בסמכויות הרחקה ועיכוב על ידי נציגיו, וכן, בהקדם האפשרי, על כל אירוע חריג, כאשר השר מוסמך לקבוע בתקנות מהם אירועים חריגים הטעונים דיווח כאמור. כמו כן המפעיל יהיה חייב לפרסם לידיעת הציבור פרטי קשר לצורך פניות אליו בקשר עם הפעלת הסמכויות האמורות וכן פרטי קשר לממונה במשרד.
(סימן ב' לפרק ששי 1, כנוסחו בסעיף 5 לחוק המוצע)
עיקר 6
מוצע להקים במשרד מנגנון לפיקוח על הפעלת הסמכויות לפי החוק המוצע, על ידי נציגי בעלי הרישיון. המנגנון יכלול ממונה שיקבל את דיווחי המפעיל, יברר תלונות ציבור, יקבל דיווחים על הטיפול בתלונות שנמצאו מוצדקות ויעדכן את המפקח על התעבורה, בדבר ממצאיו על מנת שהוא ישקול לעשות שימוש בסמכויותיו כלפי המפעיל, לרבות סמכויות הנתונות לו בהסכם בין המדינה לבין המפעיל.
עוד מוצע, שיוסמכו פקחים במשרד התחבורה, שיהיו מוסמכים לדרוש הזדהות, ידיעות ומסמכים וכן להיכנס לכל מקום המשמש מפעיל, לשם פיקוח על נציגי בעל הרישיון ופעילותם. פקחים אלה יופעלו כשהם עונדים תגים מזהים ונושאים תעודות המעידות על סמכויותיו.
(סימן ג' לפרק ששי 1, כנוסחו בסעיף 6 לחוק המוצע)
עיקר 7
מוצע לתקן את פקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן – פקודת מסילות הברזל) ולכלול בה הסדרים המקבילים להסדרים המוצעים בחוק זה לעניין פקודת התעבורה. לפי המוצע יוטלו על מפעיל מסילת ברזל חובות דומות לחובות המפעיל, ועל מנהל המסילה יוטלו הסמכויות והתפקידים המוטלים על הממונה כמפורט לעיל.
לעניין מסילת ברזל מקומית קיים מנגנון של וועדת ערר על דרישת תשלום מוגדל; לפיכך מוצע כי ככל שמוגש ערר על אירוע שבגינו הוגשה תלונה לממונה, חייב את העורר למסור לוועדה את ממצאי בירור התלונה, הוועדה רשאית לדרוש מן המנהל מידע על סמכויות שהפעיל בעקבות זאת, ככל שהפעילן, ולשקול את אלה במסגרת החלטתה.
(סעיף 7 לחוק המוצע)
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 122) (פיקוח על תשלום דמי נסיעה), התשע"ח-2018
|
הוספת כותרת בפרק ששי 1 |
1. |
בפקודת התעבורה (להלן – הפקודה)[1], בפרק ששי 1, אחרי הכותרת, יבוא "סימן א': חובות נוסע". |
|||||
|
תיקון סעיף 61ב |
2. |
בפקודה, בסעיף 61ב - |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(א) לא ייסע אדם באוטובוס בקו שירות, אלא אם כן שילם מראש את דמי נסיעתו באמצעות אחד מאמצעי הכרטוס שקבע המפקח על התעבורה לעניין זה (בפרק זה – כרטיס) וכן יעביר את הכרטיס, לפני תחילת הנסיעה או בתכוף לאחר תחילתה, במיתקן המיועד לכך." |
|||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), במקום "לפי הוראות המפקח על התעבורה" יבוא "כאמור בסעיף 61ז". |
||||
|
החלפת סעיף 61ג |
3. |
בפקודה, מקום סעיף 61ג יבוא: |
|||||
|
|
|
"חובת הזדהות |
61ג. |
נוסע באוטובוס בקו שירות שלא שילם מראש את דמי נסיעתו, שלא העביר כרטיס במיתקן המיועד לכך לפי סעיף 61ב(א), או לא הציג כרטיס לפי דרישה כאמור בסעיף 61ב(ב), חייב למסור את שמו ומענו לנציג בעל הרישיון ולהציג לפיו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו, לפי דרישתו. |
|||
|
ביטול סעיף 61ד |
|
בפקודה, סעיף 61ד – בטל. |
|||||
|
תיקון סעיף 61ה |
4. |
בפקודה, בסעיף 61ה - |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) - |
||||
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) - |
|||
|
|
|
|
|
|
(א) אחרי "נוסע בלא כרטיס" יבוא "שלא העביר כרטיס במיתקן המיועד לכך לפי סעיף 61ב(א)"; |
||
|
|
|
|
|
|
(ב) במקום הקטע החל ב"לפי תעריף מוגדל" יבוא "בתוספת דמי הפרה שיקבע השר ובלבד שלא יעלה על 250 שקלים חדשים;"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) במקום פסקה (2) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(2) השר רשאי לקבוע את דמי ההפרה כאמור בפסקה (1) בשיעורים שונים בהתחשב בין היתר בסוג ההפרה ובמרחק הנסיעה, נסיבות בהן יהיה אדם פטור מדמי ההפרה ואת אופן תשלומם."; |
||
|
|
|
|
|
|
(ג) בפסקה (3), במקום "מדד חודש יולי 2008" יבוא "מדד דצמבר 2017." |
||
|
|
|
|
(2) סעיפים קטנים (ג) ו-(ד) - בטלים. |
||||
|
|
|
|
(3) בסופו יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(ה) נציג בעל הרישיון ימסור לחייב בתשלום דמי הפרה (להלן – החייב) דרישה בכתב לשלם את דמי ההפרה בתוך 30 ימים מיום מסירת הדרישה כאמור (להלן - דרישה לתשלום); לא שולמו דמי ההפרה בתוך המועד כאמור בפסקה (1), ייתוספו עליו, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, תשכ"א-1961[2], עד למועד תשלומו. |
|||
|
|
|
|
|
(ו) מסירת דרישה לתשלום לחייב כאמור בסעיף קטן (ה) תיחשב כמסירת התראה לפי סעיף 81א1(ב) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967[3] (בסעיף זה – התראה), בדבר הכוונה להגיש את הדרישה לתשלום לביצוע בהוצאה לפועל כתביעה על סכום קצוב אם לא ישולמו דמי ההפרה בתוך המועד כאמור באותו סעיף קטן; בדרישה לתשלום יצוין כי מסירתה נחשבת כמסירת התראה וכי החייב רשאי להגיש התנגדות לתביעה אם תוגש. |
|||
|
|
|
|
|
(ז) שר המשפטים רשאי להתקין תקנות לביצוע סעיף קטן (ד), לרבות בענינים אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
(1) נוסח הדרישה לתשלום והפרטים שיצוינו בה; |
||
|
|
|
|
|
|
(2) דרכי המסירה וההמצאה של הדרישה לתשלום לחייב; |
||
|
|
|
|
|
|
(3) המועד לתשלום דמי ההפרה." |
||
|
ביטול סעיף 61ו |
|
בפקודה, סעיף 61ו – בטל. |
|||||
|
הוספת סימנים ב' וג' בפרק ששי 1 |
5. |
בפקודה, אחרי סעיף 61ו, יבוא: |
|||||
|
|
|
"סימן ב': נציגי בעל הרישיון |
|||||
|
|
|
מינוי נציגי בעל הרישיון |
61ז. |
מפעיל רשאי להסמיך, מבין עובדיו, נציגי בעל רישיון שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי חוק זה . |
|||
|
|
|
תנאים למינוי |
61ח. |
לנציג בעל רישיון כאמור בסעיף 61ז ימונה מי שמתקיימים בו כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת למינויו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר, בהסכמת השר לביטחון הפנים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים. |
|
|
|
סמכויות נציג בעל הרישיון |
61ט. |
היה לנציג בעל הרישיון יסוד סביר לחשד כי נוסע עבר בפניו עבירה לפי פרק זה, רשאי הוא - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לדרוש מאותו נוסע למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו, ולרשום את פרטי הנוסע; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) להרחיק מהמקום את אותו נוסע, לאחר שהתרה בו לחדול מביצוע העבירה ; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) סירב הנוסע לדרישת ההזדהות לפי סעיף קטן (א) או סירב להרחקה רשאי נציג בעל הרישיון לעכבו עד לבואו של שוטר שאליו יימסר המעוכב בהקדם; על עיכוב כאמור יחולו הוראות סעיפים 72 עד 74 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), תשנ"ו-1996[4], בשינויים המחויבים. |
|
|
|
חובת הזדהות |
61י. |
נציג בעל הרישיון לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ולובש מדים, בצבע ובצורה שהורה המפעיל לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא הציג תעודה החתומה בידי המפעיל, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו שאותה יציג על פי דרישה. |
|
|
|
חובת דיווח ובירור תלונות |
61יא. |
(א) מפעיל ידווח לממונה האמור בסעיף 61יב אחת לשלושה חודשים אודות אירועים בהם הופעלו על ידי נציגיו סמכויות לפי סעיף 61ט(2) ו-(3). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מפעיל ידווח לממונה האמור בהקדם האפשרי על אירוע חריג בפעולות נציגיו (להלן - הפרה חריגה); בפרק זה, "אירוע חריג" – כפי שקבע השר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מפעיל יפרסם באתר האינטרנט שלו, פרטים בדבר אופן יצירת קשר עימו לשם קבלת פניות מהציבור בקשר עם הפעלת סמכויות נציגי בעל הרישיון לפי סעיף 61ט(2) ו-(3), וכן לשם יצירת קשר עם הממונה על נציגי בעל הרישיון. |
|
|
|
|
סימן ג': סמכויות פיקוח |
|||||
|
|
|
מינוי ממונה ותפקידיו |
61יב. |
(א) השר ימנה מבין עובדי משרדו ממונה על נציגי בעל הרישיון. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הממונה יפקח על ביצוע ההוראות לפי פרק זה, ובכלל זה על פעילותם של נציגי בעל הרישיון ומפעילים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הממונה רשאי לדרוש, בכל עת, ממפעיל, למסור לו פרטים בכתב או להזמינו להתייצב לפניו לשם בירור כל עניין לפי פרק זה כפי שיפרט בהזמנה; הזמנת מפעיל כאמור תיעשה בהודעה מראש ובכתב, אלא אם כן התקיימו נסיבות חריגות המונעות זאת. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הממונה רשאי, לאחר שנתן לנציג בעל הרישיון ולמפעיל הזדמנות להשמיע טענותיהם, לקבוע נציג בעל הרישיון הפעיל את סמכויותיו בניגוד להוראות פרק זה, ויודיע למפעיל על כך. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) מפעיל ידווח לממונה על הצעדים שננקטו כלפי אותו נציג בעל רישיון בגין ההפרה החריגה. |
|
|
|
|
בירור תלונות |
61יג. |
(א) נוסע שנציג בעל הרישיון הפעיל כלפיו סמכות לפי סעיף 14ט, רשאי להגיש תלונה לממונה בקשר לכך. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הממונה יפרסם, באתר האינטרנט של המשרד פרטים בדבר אופן יצירת קשר עימו, לשם הגשת תלונות כאמור בסעיף זה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הממונה יביא את התלונה לידיעת נציג בעל הרישיון שהתלונה עליו ולידיעת המפעיל, ויתן להם הזדמנות נאותה להשיב תוך תקופה שיקבע; כן רשאי הוא לבקש פרטים נוספים מאת המתלונן, אם ראה בכך צורך לשם בירור התלונה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הממונה יודיע למתלונן, למפעיל ולנציג בעל הרישיון על תוצאות בירור התלונה, בהודעה מנומקת בכתב. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) מצא הממונה כי התלונה מוצדקת - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) ידרוש מן המפעיל לדווח לו על אמצעים שנקט כלפי נציג בעל הרישיון, בתוך 10 ימים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יודיע על כך למפקח על התעבורה וכן על האמצעים שנקט המפעיל לפי פסקה (1), על מנת שישקול לעשות שימוש בסמכויות הנתונות לו כלפי המפעיל, לרבות לפי הסכם שבין המדינה למפעיל, בהתחשב, בין היתר, באמצעים שנקט המפעיל כאמור. |
|
|
|
הסמכת מפקחים |
61יד. |
(א) השר רשאי למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים שיפעלו על פי הנחיותיו של הממונה, לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי פרק זה, כולן או חלקן. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) למפקח כאמור בסעיף זה ימונה מי שמתקיימים בו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא לא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה הוא אינו ראוי לדעת השר, לשמש כמפקח; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סימן זה, כפי שהורה השר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים, כפי שהורה השר. |
|
|
|
סמכויות פיקוח |
61טו. |
(א) לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה, רשאי הממונה, וכן רשאי מפקח שהוסמך לפי הוראות סעיף 61יד – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות פרק זה או להקל את ביצוען; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) להיכנס לכל מקום, לרבות לכל אמצעי תחבורה אחר המשמש מפעיל, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הפעלת סמכויות לפי סעיף קטן (א)(3) תיעשה בשים לב לצורך לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בתנועה בדרך. |
|
|
|
|
זיהוי מפקח |
61טז. |
מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סימן זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של מפקח, שאותה יציג על פי דרישה." |
|
פקודת מסילות הברזל – תיקון עקיף |
7. |
בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972[5] (להלן – פקודת מסילות הברזל) - |
|||||
|
|
|
|
(1) אחרי סעיף 45א יבוא: |
||||
|
|
|
"חובת דיווח ובירור תלונות |
45ב. |
(א) מפעיל מסילת ברזל כהגדרתו בסעיף 14א (להלן – מפעיל מסילה) ידווח לממונה האמור בסעיף 45ג, אחת לשלושה חודשים, אודות אירועים בהם הופעלו על ידי פקידי רכבת סמכויות לפי סעיף 17, 44 או 45 ולעניין בעל היתר הפעלה כהגדרתו בסעיף 46 – לפי סעיפים 17 ו-46 כפי תחולתם בסעיף 46ב לפקודת מסילות הברזל, וסעיף 44 לפקודה האמורה (סעיף זה ובסעיפים 45ג ו-45ד – סמכויות האכיפה). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מפעיל מסילה ידווח לממונה בהקדם האפשרי על אירוע חריג בפעולות פקידי רכבת (להלן - הפרה חריגה); בפרק זה, "אירוע חריג" – כפי שקבע השר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מפעיל מסילה יפרסם באתר האינטרנט שלו, פרטים בדבר אופן יצירת קשר עימו לשם קבלת פניות מהציבור בקשר עם הפעלת סמכויות סמכויות האכיפה, וכן לשם יצירת קשר עם הממונה על פקידי רכבת. |
|
|
|
|
פיקוח המנהל על פקידי רכבת |
45ג. |
(א) המנהל יפקח על הפעלת סמכויות האכיפה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המנהל רשאי לדרוש, בכל עת, ממפעיל מסילה, למסור לו פרטים בכתב או להזמינו להתייצב לפניו לשם בירור כל עניין לפי פרק זה כפי שיפרט בהזמנה; הזמנת מפעיל מסילה כאמור תיעשה בהודעה מראש ובכתב, אלא אם כן התקיימו נסיבות חריגות המונעות זאת. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המנהל רשאי, לאחר שנתן לנציג מפעיל המסילה ולפקיד הרכבת הזדמנות להשמיע טענותיהם, לקבוע כי פקיד הרכבת הפעיל את סמכויות האכיפה בניגוד להוראות חוק זה, ויודיע למפעיל המסילה על כך. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) מפעיל מסילה ידווח למנהל על הצעדים שננקטו כלפי אותו פקיד רכבת בגין ההפרה החריגה. |
|
|
|
|
בירור תלונות |
45ד. |
(א) נוסע שפקיד רכבת הפעיל כלפיו סמכויות אכיפה, רשאי להגיש תלונה למנהל בקשר לכך. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המנהל יפרסם, באתר האינטרנט של המשרד פרטים בדבר אופן יצירת קשר עימו, לשם הגשת תלונות כאמור בסעיף זה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המנהל יביא את התלונה לידיעת פקיד הרכבת שהתלונה עליו ולידיעת מפעיל המסילה, ויתן להם הזדמנות נאותה להשיב תוך תקופה שיקבע; כן רשאי הוא לבקש פרטים נוספים מאת המתלונן, אם ראה בכך צורך לשם בירור התלונה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) המנהל יודיע למתלונן, למפעיל המסילה ולפקיד הרכבת על תוצאות בירור התלונה, בהודעה מנומקת בכתב. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) מצא המנהל כי התלונה מוצדקת - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) ידרוש ממפעיל המסילה לדווח לו על אמצעים שנקט כלפי פקיד הרכבת, בתוך 10 ימים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ישקול לעשות שימוש בסמכויות הנתונות לו כלפי מפעיל המסילה, לרבות לפי הסכם שבין המדינה למפעיל המסילה, בהתחשב, בין היתר באמצעים שנקט מפעיל המסילה כלפי פקיד הרכבת." |
|
|
|
|
(2) בסעיף 46ב1, בסופו יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(ז) הגיש העורר תלונה למנהל לפי סעיף 45ד לפי סעיף 45ד הנוגעת לאירוע בשלו חויב העורר בתשלום חיוב מוגדל והמנהל בירר אותה, ימציא העורר לוועדת הערר את ממצאי בירור התלונה, ורשאית הוועדה לדרוש מאת המנהל מידע לגבי הסמכויות שהפעיל לפי סעיף 45ד(ה)(2), ככל שהפעיל סמכויות כאמור, וועדת הערר רשאית לשקול, במסגרת החלטתה, ממצאים ומידע אלה." |
|||
G:\MSP\WORD\mishpatim\חקיקה\תזכיר חוק\תזכיר חוק אכיפה בתח'צ.doc