תאריך תצוגה: 18/02/2018

תזכיר חוק שירות המדינה (גימלאות) (תיקון מס' __), התשע"ח-2018

 

 

א.  שם החוק המוצע

חוק שירות המדינה (גימלאות) (תיקון מס' __), התשע"ח-2018.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו:

 

מוצע לבצע מספר תיקונים בחוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970 (להלן – חוק הגמלאות או החוק) אשר נוגעים לשוטרים, לסוהרים או לעובדי שירות הביטחון. בכלל זה, מוצע להרחיב את תנאי ההכרה בשירות חובה למי שפרש כשוטר, סוהר או עובד שירות הביטחון כך שאם הצטרף לכל אחד מהשירותים האמורים עד ליום 31 בדצמבר 2000 והשלים עשר שנים בשירות כאמור בשלושת הגופים במצטבר, תוכר תקופת שירות החובה שלו לצורך חוק הגמלאות. עוד מוצע לתקן את הוראות סעיף 108ח(5)(1) כך שהוראות חוק הגמלאות יחולו על עובד ביטחון חדש אשר התחייב לשירות קבע לפני המועד הקובע.         

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

 

לסעיפים 1-2

 

נכון להיום, סעיף 63ג לחוק הגמלאות קובע כי עובד שירותי הבטחון אשר הצטרף לשירותי הבטחון עד ליום 31 בדצמבר 2000 ופרש מהשירות כעובד שירותי הבטחון, תובא בחשבון תקופת שירותו לעניין החוק, תקופת שירות החובה שקדמה לשירותו, אם שירת בשירותי הבטחון עשר שנים לפחות.

 

הסדר דומה לזה קיים גם לגבי שוטרים וסוהרים. סעיף 79א לחוק קובע כי שוטר שהצטרף לשירות המשטרה עד יום 31 בדצמבר 2000, ופרש מהשירות כשוטר, תובא בחשבון תקופת שירותו לעניין החוק תקופת שירות החובה שקדמה לשירותו, אם שירת במשטרה עשר שנים לפחות.

 

סעיף 81 לחוק הגמלאות מחיל סעיף זה גם על סוהרים בשינויים המחויבים.

 

מהאמור עולה כי בהתאם למצב המשפטי היום, קיים הסדר דומה לעובדי שירותי הביטחון, לשוטרים ולסוהרים לעניין אפשרות הבאת תקופת שירות החובה כתקופת שירות לצורך חוק הגמלאות. עם זאת, מאחר שבהתאם לתנאי הראשון על העובד להצטרף לאותו הגוף ולפרוש ממנו, עובדים אשר עברו משירות לשירות אחר לא יהיו זכאים להגדלה.

 

לאור האמור, מוצע בסעיף 2 להקל בתנאי ההכרה בשירות חובה למי שפרש כעובד שירות הביטחון, כך שעובד שהצטרף לשירותי הביטחון או לשירות המשטרה או לשירות בתי הסוהר עד ליום 31 בדצמבר 2000 והשלים עשר שנים בשירות כאמור בשלושת הגופים במצטבר, תוכר תקופת שירות החובה שלו לצורך חוק הגמלאות.

 

באופן דומה מוצע בסעיף 3 להקל בתנאי ההכרה בשירות חובה למי שפרש כשוטר או כסוהר כך שעובד שהצטרף לשירותי הביטחון או לשירות המשטרה או לשירות בתי הסוהר עד ליום 31 בדצמבר 2000 והשלים עשר שנים בשירות כאמור בשלושת הגופים במצטבר, תוכר תקופת שירות החובה שלו לצורך חוק הגמלאות.

 

לסעיף 3

 

חוק הגמלאות קובע כי הוראות החוק לא יחולו על עובד ביטחון חדש (שוטר, סוהר ועובד שירותי הביטחון) אשר התמנה לשירות המדינה אחרי המועד הקובע, למעט מי שנתקיימו בו אחד התנאים שבסעיף 108ח לחוק. סעיף 108ח(5) קובע חמישה תנאים מצטברים אשר בהתקיימם יחולו הוראות חוק הגמלאות על עובד ביטחון חדש. התנאי הראשון הינו כי במועד הקובע הוא היה עובד מדינה, שוטר, סוהר או חייל המשרת בצבא הגנה לישראל לפי התחייבות לשירות קבע.

 

מנגד, חוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות) [נוסח משולב], תשמ"ה-1985 (להלן- חוק שירות הקבע) קובע כי הוראות החוק לא יחולו על חייל חדש. סעיף 67א לחוק שירות הקבע מגדיר "חייל חדש" כחייל שהתחייב לשירות קבע אחרי המועד הקובע, למעט, בין היתר, חייל שהתחייב לשירות קבע לראשונה לפני המועד הקובע.

 

ההבדל בין ההוראות שקבועות בחוק הגימלאות ובחוק שירות הקבע יצר מצב בו שני אנשים שלפני המועד הקובע התחייבו, בהיותם אזרחים, לשרת בצה"ל במסלול הכולל שירות קבע, כאשר לאחר המועד הקובע אחד המשיך לשירות הקבע בצה"ל ואילו השני עבר לשרת כעובד ביטחון חדש, הראשון יהיה זכאי למסלול פנסיה תקציבית, בעוד שהשני לא יהיה זכאי לכך.

 

לאור האמור, מוצע לתקן את הוראות סעיף 108ח(5)(1) כך שהוראות חוק הגמלאות יחולו על עובד ביטחון חדש אשר התחייב לשירות קבע לפני המועד הקובע.    

 

 

 

לסעיף 4

מוצע להחיל את התיקון שבסעיפים 63ג ו – 79א לחוק הגמלאות בעניין ההכרה בשירות חובה כתקופת שירות לצורך חוק הגמלאות גם לגבי שוטרים,  סוהרים, ועובדי שירות הביטחון אשר פרשו לקצבה לפני מועד תחילתו של חוק זה.

 

כמו כן, מוצע להחיל את התיקון שבסעיף 108(ח) לחוק הגמלאות, בעניין תחולתו של חוק הגמלאות על עובד ביטחון חדש אשר התחייב לשירות קבע לפני המועד הקובע גם לגבי מי שהתקיימו בו התנאים הקבועים בסעיף לפני מועד תחילתו של חוק זה.

 

מאחר שבהתאם להוראות סעיף 108ד לחוק הגמלאות עובד ביטחון חדש שחוק הגמלאות לא חל עליו יהיה מבוטח בקופת גמל בהתאם ובכפוף להוראות סימן ב' לחוק הגמלאות, ומאחר שהמדינה הפקידה עבורו סכומים לקופת גמל, מוצע למען הסדר הטוב לקבוע מפורשות שתחולתו של חוק הגמלאות על עובד כאמור בעקבות התיקון המוצע בסעיף 108(ח), מותנה בהשבת כל הסכומים שהפקידה המדינה לקופת גמל כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 בעבור תקופת שירותו כסוהר, שוטר או עובד בשירותי הביטחון.

 

כמו כן, מאחר שבהתאם לסעיף 89 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), התשס"ג-2003 יש לנכות לעובדים בפנסיה תקציבית סכומים בשיעורים שנקבעו בסעיף זה, מוצע להתנות את תחולתו של חוק הגמלאות על עובד ביטחון חדש בעקבות התיקון המוצע בסעיף 108(ח), בהעברת כל סכומים שהיה חב בהם עובד כאמור לו היה חל בעניינו הסעיף החל ממועד תחילת שירותו, לאוצר המדינה.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי

התקציב שכרוך ביישום התזכיר מוערך בסכום שאינו עולה על 30 מיליון ₪ מדי שנה.

 

ו. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע:


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק שירות המדינה (גימלאות) (תיקון מס' __), התשע"ח-2018

תיקון סעיף 63ג

1.   

בחוק שירות המדינה (גמלאות)[נוסח משולב], התש"ל-1970[1](להלן – החוק העיקרי), בסעיף 63ג -

 

 

(א)   

במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א)

מי שפרש מהשירות כעובד שירותי הביטחון, תובא בחשבון תקופת שירותו לענין חוק זה, תקופת שירות החובה שקדמה לשירותו, אם התקיימו לגביו שני אלה:

 

 

 

 

(1)  

הצטרף לשירות בטחוני מזכה עד יום ה' בטבת תשס"א (31 בדצמבר 2000);

 

 

 

 

(2)  

שירת בשירות בטחוני מזכה עשר שנים לפחות.";

 

 

(ב)  

בסעיף קטן (ב), לפני ההגדרה "שירות חובה" יבוא:

 

 

 

""שירות בטחוני מזכה" – שירות בשירותי הביטחון או שירות במשטרה או שירות בבתי הסוהר".

תיקון סעיף 79א

2.   

בסעיף 79א לחוק העיקרי -

 

 

(א)   

במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א)

מי שפרש מהשירות כשוטר, תובא בחשבון תקופת שירותו לענין חוק זה, תקופת שירות החובה שקדמה לשירותו בהתקיים שני אלה:

 

 

 

 

(1)  

הצטרף לשירות בטחוני מזכה עד יום ה' בטבת תשס"א (31 בדצמבר 2000);

 

 

 

 

(2)  

שירת בשירות בטחוני מזכה עשר שנים לפחות.";

 

 

(ב)  

בסעיף קטן (ב), לפני ההגדרה "שירות חובה" יבוא:

 

 

 

""שירות בטחוני מזכה" - שירות בשירותי הביטחון או שירות במשטרה או שירות בבתי הסוהר".

תיקון סעיף 108ח

3.   

בסעיף 108ח(5)(א) לחוק העיקרי, במקום "לפי התחייבות לשירות קבע" יבוא "אשר התחייב לשירות קבע לראשונה לפני המועד הקובע".

תחולה

4.  

(א)   

סעיפים 2 ו - 3 לחוק זה יחולו גם לגבי מי שמתקיימים בו התנאים הקבועים בסעיפים האמורים ופרש לקצבה לפני מועד פרסומו של חוק זה.

 

 

(ב)  

סעיף 4 לחוק זה יחול גם לגבי מי שהתקיימו בו התנאים שבסעיף 108ח(5) לחוק העיקרי לפני מועד תחילתו של חוק זה, ובלבד שכל סכום שהפקידה המדינה לקופת גמל כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[2] בעבור שירותו כסוהר, שוטר או עובד בשירותי הביטחון יושב לאוצר המדינה בצירוף סכומים שהיה חב בהם לפי סעיף 89 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), התשס"ג-2003[3], לו הסעיף האמור היה חל בעניינו החל ממועד תחילת שירותו.

 



[1] ס"ח התש"ל, עמ' 70;  התשע"ו, עמ' 738.

[2] ס"ח התשס"ה, עמ' 889.

[3] ס"ח התשס"ג, עמ' 386.