תאריך תצוגה: 15/02/2018

טיוטת תקנות למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-4 לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, התשע"א-2011 (להלן – החוק), בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.   

בתקנות אלה -

 

 

"הטבה" – אחת מההטבות המנויות בסעיף 4(א)(1) עד (5) לחוק;

 

 

"הוועדה המייעצת" – הוועדה שמונתה לפי תקנה 2;

 

 

"מכרז" – כהגדרתו בסעיף 3 לחוק;

 

 

"השר" – שר האוצר.

ועדה מייעצת

2.   

(א)  השר ימנה ועדה מייעצת לעניין תקנות אלה שאלה חבריה:

 

 

 

(1) עובד משרד האוצר, והוא יהיה היושב ראש;

 

 

 

(2) משפטן שהוא עובד המדינה, שימונה באישור היועץ המשפטי לממשלה;

 

 

 

(3) עובד משרד החוץ שימנה שר החוץ;

 

 

 

(4) עובד המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה שימנה השר לנושאים אסטרטגיים והסברה.

 

 

(ב) המניין החוקי בישיבות הוועדה הוא רוב חבריה.

 

 

(ג)  החלטות הוועדה יתקבלו ברוב דעות של חברי הוועדה המצביעים הנוכחים באותה ישיבה, ובמקרה של קולות שקולים יהיה ליושב ראש הוועדה קול נוסף.

 

 

(ד) הודעה על מינוי חברי הוועדה המייעצת תפורסם ברשומות.

בירור של קריאה לכאורה לחרם

3.   

(א)  נודע לשר מידע שלפיו קיים חשש שגורם מסוים פרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל או שהתחייב להשתתף בחרם כאמור (להלן בהתאמה – המחרים ו- קריאה לחרם), תבחן הוועדה המייעצת, לבקשת השר, אם יש יסוד סביר להניח שהמחרים קרא לחרם ואם יש מקום להגביל את השתתפותו במכרז או למנוע ממנו הטבה (להלן יחד – מניעת זכאות); הוועדה תעביר לשר את המלצתה המנומקת, בצירוף המידע ששימש כבסיס להמלצתה, לא יאוחר מתום 45 ימים מיום שביקש ממנה השר את הבקשה כאמור, ואולם רשאית היא להאריך את התקופה האמורה, מנימוקים שיירשמו, אם הדבר דרוש לה לשם גיבוש המלצתה.

 

 

(ב) במסגרת הבחינה כאמור בתקנת משנה (א), תבחן הוועדה אם יש לראות גם בגורם קשור למחרים, כמחרים, ובכלל כך, גורם שבו המחרים הוא נושא משרה, שותף או חבר.

 

 

(ג)  המלצה כאמור בתקנת משנה (א) לעניין מניעת זכאות ממחרים, תכלול, בין השאר, את הפרטים הבאים:

 

 

 

(1) האם יש להגביל את השתתפותו של המחרים במכרז או בסוג מסוים של מכרז;

 

 

 

(2) האם יש למנוע מהמחרים הטבה או הטבות ואיזו הטבה או הטבות יש למנוע ממנו;

 

 

 

(3) משך זמן הגבלת השתתפותו במכרז או מניעת ההטבות.

 

 

(ד) בגיבוש המלצתה לעניין מניעת זכאות, תתחשב הוועדה המייעצת, בין היתר, בשיקולים המנויים בתקנה 8.

הודעה על כוונה למנוע זכאות

4.   

(א)  העבירה הוועדה המייעצת לשר את המלצתה כאמור בתקנה 3(א), והיה לשר יסוד סביר להניח שהמחרים קרא לחרם, ובכוונתו למנוע ממנו זכאות, רשאי השר למסור לו הודעה על כוונה למנוע ממנו זכאות (להלן – הודעה על כוונת מניעה).

 

 

(ב) בהודעה על כוונת מניעה יציין השר, בין השאר, את אלה:

 

 

 

(1) המעשה שבשלו בכוונת השר למנוע זכאות מהמחרים;

 

 

 

(2) פירוט התשתית העובדתית המבססת לכאורה את הקריאה לחרם;

 

 

 

(3) האם בכוונת השר להגביל את השתתפותו של המחרים במכרז; האם בכוונת השר למנוע מהמחרים הטבה או הטבות ואיזו הטבה או הטבות בכוונתו למנוע ממנו וכן משך הזמן שבכוונת השר להגביל את המחרים מהשתתפות במכרז או למנוע ממנו הטבות;

 

 

 

(4) השיקולים שהנחו אותו בקביעת האמור בפסקה (3);

 

 

 

(5) זכותו של המחרים לטעון את טענותיו לפני הוועדה המייעצת, בהתאם להוראות תקנה 5.

זכות טיעון

5.   

(א)  מחרים שנמסרה לו הודעה על כוונת מניעה לפי הוראות תקנה 4, רשאי לטעון את טענותיו לפני הוועדה המייעצת, בכתב או בעל-פה, כפי שתורה הוועדה המייעצת, לעניין הכוונה למנוע ממנו זכאות ולעניין מידת המניעה ומשכה, בתוך חודש ממועד מסירת ההודעה.

 

 

(ב) הוועדה המייעצת רשאית, לבקשת המחרים, להאריך את התקופה האמורה בתקנת משנה (א) בתקופה שלא תעלה על חודשיים.

המלצת הוועדה המייעצת

6.   

(א)  הוועדה המייעצת, לאחר ששקלה את הטענות שטען המחרים לפי תקנה 5, אם טען, תגיש לשר את המלצתה אם למנוע זכאות מהמחרים; הוועדה תעביר לשר את המלצתה המנומקת, בצירוף המידע ששימש כבסיס להמלצתה, לא יאוחר מתום 45 ימים מתום התקופה האמורה בתקנה 5(א) או (ב) לפי המאוחר, ואולם רשאית היא להאריך את התקופה האמורה, מנימוקים שיירשמו, אם הדבר דרוש לה לשם גיבוש המלצתה.

 

 

(ב) המלצה כאמור בתקנת משנה (א), תכלול, בין השאר, את הפרטים האמורים בתקנה 3(ג).

 

 

(ג)  בגיבוש המלצתה לעניין מניעת זכאות, תתחשב הוועדה המייעצת, בין השאר, בשיקולים המנויים בתקנה 8.

החלטת השר לעניין מניעת זכאות

7.   

(א)  השר יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי תקנה 5, ולאחר שבחן את המלצת הוועדה המייעצת, בין השאר -

 

 

 

(1) אם להגביל את השתתפותו של המחרים במכרז או בסוג מסוים של מכרז;

 

 

 

(2) אם למנוע מהמחרים הטבה או הטבות ואיזו הטבה או הטבות למנוע ממנו;

 

 

 

(3) לגבי משך הזמן שבו יוגבל המחרים מהשתתפות במכרז או יימנעו ממנו הטבות.

 

 

(ב) מבלי לגרוע מהוראות תקנת משנה (א), לעניין מניעת ההטבות -

 

 

 

(1) לפי סעיף 4(א)(1) עד (5) לחוק – יחליט השר גם לאחר התייעצות עם שר המשפטים;

 

 

 

(2) לפי סעיף 4(א)(2) לחוק – יחליט השר גם לאחר שקיבל את הסכמת שר התרבות והספורט;

 

 

 

(3) לפי סעיף 4(א)(3) לחוק – יחליט השר גם לאחר שקיבל את הסכמת השר שקבעה הממשלה כממונה על אותו סעיף תקציב שלפיו מתקבלת התמיכה, כאמור בפסקה (2) להגדרה "ממונה על סעיף תקציב" שבחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1];

 

 

 

(4) לפי סעיף 4(א)(5) לחוק – יחליט השר גם לאחר שקיבל את הסכמת שר התעשייה המסחר והתעסוקה.

 

 

(ג)  החליט השר לפי תקנת משנה (א) למנוע זכאות מהמחרים או שלא למנוע ממנו זכאות, יודיע על כך, בכתב, למחרים ויפרט את נימוקי החלטתו.

אמות מידה למניעת זכאות

8.  

בהחלטתו לפי תקנות 4 ו- 7, ישקול השר, בין השאר, את השיקולים הבאים:

 

 

 

(1) מידת הפומביות של הקריאה לחרם;

 

 

 

(2) עוצמת הקריאה לחרם;

 

 

 

(3) אמצעי הפרסום של הקריאה לחרם;

 

 

 

(4) זהותו של הקורא לחרם;

 

 

 

(5) נסיבות פרסום הקריאה לחרם;

 

 

 

(6) משך הזמן שבו פורסמה הקריאה לחרם וכן מידת ההישנות של הקריאה לחרם;

 

 

 

(7) הסרת הקריאה לחרם או חזרה מהקריאה, בידי המחרים.

פרסום באתר אינטרנט

9.  

החליט השר על מניעת זכאות כאמור בתקנה 7, תפורסם החלטת השר באתר האינטרנט של משרד האוצר.

תחילה ותחולה

10.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה ביום שבו פורסם לראשונה ברשומות מינויים של כל חברי הוועדה המייעצת.

 

 

(ב) הוראות תקנות 3 עד 9 יחולו גם על קריאה לחרם שהתפרסמה לפני תחילתן של תקנות אלה, למעט לעניין הגבלת השתתפותו של מחרים במכרז.

דברי הסבר

מבוא

תקנות אלו מותקנות מכוח סמכותו של שר האוצר (להלן – השר), לפי סעיפים 3 ו-4 לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, תשע"א-2011 (להלן – החוק), ומטרתן להסדיר ולפרט את הליך מניעת הזכאות, קרי הגבלת השתתפות במכרז ומניעת הטבות שונות, ממי שנמצא כי פרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל, או מי שהתחייב להשתתף בחרם כאמור. מטרת התקנות להסדיר הליך מינהלי סדור הכולל בחינה מקיפה, יידוע מנומק ומתן זכות טיעון לגורם המחרים לכאורה, וכן מתן מסגרת מוצעת להבניית שיקול הדעת בבוא הגורמים המנהליים לבחון קריאה מסוימת, או התחייבות להשתתפות פומבית בחרם ומניעת זכאות בשלו.

תקנה 2

מוצע כי תוקם ועדה מייעצת לשר שתפקידה לייעץ לשר אם פרסום או השתתפות פומבית מסוימים עולים כדי קריאה או השתתפות בקריאה לחרם, כמובנם בחוק, וכן לייעץ ביחס לצעדים שיינקטו בהמשך לקריאה או השתתפות כאמור. על פי המוצע הוועדה תמנה ארבעה חברים שהם: משפטן שהוא עובד המדינה, שימונה באישור היועץ המשפטי לממשלה, עובד משרד החוץ, עובד המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה ועובד משרד האוצר שיהיה יושב ראש הוועדה המייעצת. קביעת חברי הוועדה נועדה להבטיח כי היא תורכב מגורמים מתאימים בעלי רקע מגוון, אשר יוכלו לבחון יחד באופן מיטבי את ההיבטים השונים הנוגעים להליך מניעת הזכאות. כן, מוצע להעניק לוועדה סמכות לשמוע את טענותיו של מחרים שנמסרה לו הודעה על כוונה למניעת זכאות, ולהגיש המלצותיה לשר לעניין זה.  

לתקנות 3 עד 7

כללי

בתקנות אלה מוצעות הוראות מפורטות המסדירות את ההליך המינהלי שבמסגרתו מתקבלת ההחלטה אם לשלול זכאות מגורם שנמצא כי פרסם קריאה פומבית לחרם או שהתחייב להשתתף בחרם כאמור. זאת לצורך הבטחת קיומו של הליך מינהלי תקין שבמסגרתו נבחנות הטענות של אלו שלגביהם נערך הליך הבירור.

עוד יצוין שהוועדה רשאית להמליץ על מניעת זכאות חלקית או מוגבלת, וכי לשר שמורה הסמכות לאמץ המלצתה במלואה או לסטות ממנה. מוצע כי בבואם לעשות כן, יתחשבו השר והוועדה המייעצת, בין השאר, בשיקולים המנויים בתקנה 8 לעניין אמות המידה למניעת הזכאות.

לתקנה 5

מוצע לחייב את הוועדה המייעצת לאפשר למחרים, שהוועדה בוחנת אם להמליץ לגביו על מניעת זכאות, להשמיע את טענותיו, בכתב או בעל פה, בפני הוועדה המייעצת אשר עסקה בבירור הפרטים אודותיו. כן מוצע לקבוע כי קבלת תגובת המחרים לא תארך יותר מחודש אלא אם ראתה הוועדה המייעצת צורך בהארכת מועד זה, לבקשת המחרים.

במסגרת הליך הבירור מצופה מהוועדה המייעצת לבחון מחדש את המלצתה, בין היתר נוכח עמדת המחרים אם המחרים יבחר להציגה בפניה, בין אם נתגלו לה פרטים חדשים ובין אם לאו וזאת לצורך גיבוש המלצה סופית בנושא.

לתקנה 6

מוצע לקבוע כי לאחר שמיעת טענותיו של המחרים,  תגיש הוועדה המייעצת את המלצתה לשר. המלצתה של הוועדה תתייחס לשאלה האם יש לראות במעשה האמור חרם על מדינת ישראל כמוזכר בחוק, או לא, ובמידה וכן, תכלול המלצה ביחס לסוג מניעת הזכאות ולמשך הזמן שלה. לצורך גיבוש המלצתה למניעת זכאות כלשהי, תתחשב הוועדה המייעצת באמות המידה המפורטות בתקנה 8.

לתקנה 7

לפי הוראות בחוק, לשר האוצר סמכות מנהלית להגביל את השתתפותו במכרז (סעיף 3) או למנוע הטבות (סעיף 4) ממי שפרסם קריאה לחרם על מדינת ישראל או התחייב להשתתף בחרם כאמור. עבור מניעת הטבות, על השר להתייעץ עם שר המשפטים, ולעניין מניעת הטבות מסוימות, לאחר שקיבל גם את הסכמת השר האמון על אותה הטבה מסוימת. בהחלטתו הסופית יפרט השר באיזה סוג מניעת זכאות בחר (אחד או יותר), ומשך הזמן שבו יוגבל המחרים מהשתתפות במכרז או בסוג מסוים של מכרז או יימנעו ממנו הטבות (אחת או יותר).

לתקנה 8

מתוך מטרה להבנות את שיקול הדעת המינהלי שיופעל בעת בחינת מופעים של קריאה או השתתפות בחרם, מוצע לקבוע את רשימת אמות המידה המופיעה בתקנה 8 כרשימה פתוחה שיש להתחשב ברכיביה בהליך, הן בשלב ההחלטה על מניעת זכאות, אם בכלל, טיבה של המניעה וגדריה. מוצע שרשימת אמות המידה תעמוד בבסיס המלצות הוועדה המייעצת ובבסיס החלטות השר בבואו להחליט בעניין מניעת זכאות.

לתקנה 9

תקנה זו קובעת הוראות לעניין פרסום לציבור של החלטת השר למניעת זכאות. בהתאם למוצע, החלטת השר למניעת זכאות תתפרסם באתר האינטרנט של משרד האוצר.

לתקנה 10

מוצע לקבוע כי תקנות 3 עד 9 יחולו גם על קריאה לחרם שהתפרסמה לפני תחילתן של תקנות אלה, למעט לעניין הגבלת השתתפותו של מחרים במכרז, וזאת לאור אופיין של התקנות שנועדו אך להסדיר ולפרט את אופן ביצוע סמכותו של השר למנוע הטבות – סמכות שנקבעה לפי החוק.



[1]ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשע"ז, עמ' 32.