תאריך תצוגה: 15/01/2018

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח – 2018 

פרק __': תחבורה

 

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח –2018, פרק ___': רשות שדות התעופה.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

נכון לסוף שנת 2017 נצברו ברשות שדות התעופה (להלן – הרשות) עודפי הכנסות בסך של כ-2.4 מיליארד ש"ח.

 

עודפי המוזמנים נובעים מהכנסות הרשות מביצוע תפקידיה הציבוריים, משכך ראוי שעודפים אלה ישמשו לטובת הציבור באמצעות העברתם לקופת המדינה. נוכח האמור ובשים לב לשמירה על יכולת הפיתוח של הרשות, מוצע לקבוע בחוק כי רשות שדות התעופה תעביר לאוצר המדינה סך כולל של 1,200 מיליוני ש"ח בשנת 2019.

 

בנוסף, על מנת להסדיר באופן קבוע את העברת התשלומים מהרשות לאוצר המדינה, מוצע לקבוע הסדר קבוע על פיו הרשות תעביר בכל שנה תמלוג בשיעור של 50% מהרווח הנקי לאוצר המדינה. לצורך יישום הסדר זה מוצע להסדיר את הבקרה החשבונאית לגבי הרשות, וכן להסמיך את שר האוצר והתחבורה לדרוש מהרשות דו"חות על פעילותה.

 

כמו כן, מוצע לעגן בחקיקה פטור קבוע לשדה התעופה בן-גוריון בלבד מתשלום ארנונה ותשלומים מוניציפליים אחרים, ובכך לקבע את המצב הקיים שבו שדה התעופה אינו משלם תשלומים כאמור מאחר והוא מצוי בשטח גלילי שאינו משויך לרשות מקומית.

 

עוד מוצע לקבוע כי חברת הפיתוח והנכסים, כמשמעותה בסעיף 9 לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004, תהיה רשאית לנהל כספים שמיועדים לתשלום פנסיה תקציבית בקופת גמל מרכזית לקצבה, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, שאושרה לראשונה עד ליום 31 במרס 2019, במקום עד ליום 31 במרס 2018 כפי שקבוע כיום בחוק האמור. כמו כן מוצע לקבוע כי מנהל רשות המסים יהיה רשאי לפטור ממסים על הכנסה, כמפורט בחוק האמור, על כספים שיועדו להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה, ואשר נצמחה עד למועד האמור, ובלבד שהכספים הופקדו בקופת גמל מרכזית לקצבה לא יאוחר מהמועד האמור.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

לסעיף 1

לפסקאות (5) ו- (6)

נכון לסוף שנת 2017 נצברו ברשות שדות התעופה (להלן –הרשות) עודפי הכנסות בסך של כ-2.4 מיליארד ש"ח.

 

עודפי המוזמנים נובעים מהכנסות הרשות מביצוע תפקידיה הציבוריים, משכך ראוי שעודפים אלה ישמשו לטובת הציבור באמצעות העברתם לקופת המדינה. נוכח האמור ובשים לב לשמירה על יכולת הפיתוח של הרשות, מוצע לקבוע בחוק כי רשות שדות התעופה תעביר לאוצר המדינה סך כולל של 1,200 מיליוני ש"ח בשנת 2019. יצוין כי הוצאותיה של הרשות מדי שנה עולות על הכנסותיה מאגרות, ועל כן היא עושה שימוש בחלק מהכנסותיה המסחריות למימון הוצאות אלה. בהתאם לכך, העודפים אשר הצטברו בקופתה של רשות שדות התכופה נובעים מהכנסותיה המסחריות.

 

בנוסף, על מנת להסדיר באופן קבוע את העברת התשלומים מהרשות לאוצר המדינה, מוצע לקבוע הסדר קבוע על פיו הרשות תעביר בכל שנה תמלוג בשיעור של 50% מהרווח הנקי לאוצר המדינה.

 

לפסקאות (1) עד (4)

לצורך יישום הסדר העברת התמלוג מתוך הרווח השנתי הנקי של הרשות כמפורט לעיל, מוצע להסדיר את הבקרה החשבונאית לגבי הרשות, ובתוך כך: שר התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – שר התחבורה) ושר האוצר ימנו לרשות רואה חשבון מבקר אשר יבקר את הדין וחשבון שהרשות נדרשת כיום להעביר לפי חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (להלן – חוק הרשות), ויחווה את דעתו עליו; להחיל לעניין פעילותו של רואה החשבון המבקר וכן לקבוע הגשה של דוחות שונים בנוגע לרשות, בהתאם להוראות שונות לפי חוק החברות, התשנ"ט-1999;  שר האוצר, בנוסף לשר התחבורה, יהיה רשאי לדרוש קיום של ישיבה של מועצת הרשות, וכן יהיה רשאי לדרוש, בנוסף לשר התחבורה, דין וחשבון או מידע מהרשות בכל עניין שהוא בגדר תפקידיה וסמכויותיה של הרשות.

 

לפסקה (7)

מוצע לעגן במסגרת חוק הרשות פטור קבוע לשדה התעופה בן-גוריון בלבד מתשלום ארנונה ותשלומים מוניציפליים אחרים, ובכך לקבע את המצב הקיים שבו שדה התעופה אינו משלם תשלומים כאמור מאחר והוא מצוי בשטח גלילי שאינו משויך לרשות מקומית.

רשות שדות התעופה האמונה על הפעלת השדה מספקת בפועל את כל השירותים אליהם נזקק השדה והוא אינו מקבל כל שירותים מרשויות מקומיות. מצב זה הינו מובנה באופיו הייחודי של נמל התעופה בן גוריון, וצרכי הביטחון והבטיחות במסגרתו המחייבים כי כלל הפעולות בשטחו יבוצעו על ידי גורם אחד הנושא בסמכות ובאחריות, ונהנה ממקצועיות בתחום התעופה ובין היתר בעבודה מול הרגולטורים הבינלאומיים והלאומיים, כגון רשות התעופה האזרחית. מעבר לכך, גם עבודה מול גופים כדוגמת המשרד להגנת הסביבה ומשרד הביטחון נעשית באופן ובהיקף הייחודי לנמל התעופה בן גוריון בהשוואה לרשויות מקומיות, גופי תשתית אחרים ושדות תעופה אחרים.

 

לסעיף 2

בהתאם לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004, על חברת הפיתוח והנכסים, כמשמעותה בסעיף 9 לחוק האמור, לנהל את הכספים שמיועדים לתשלום גמלה לעובדים מסוימים שחל עליהם פנסיה תקציבית, במסגרת קופת גמל מרכזית לקצבה, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה- 2005 (להלן – חוק קופות גמל), ובלבד, בין השאר, שקופת הגמל קיבלה אישור קופת גמל לפי חוק קופות גמל לפני יום 31 במרס 2018 (להלן – היום הקובע). עוד נקבע בחוק האמור כי  מנהל רשות המסים יהיה רשאי לפטור ממסים על הכנסה, כמפורט בחוק האמור, על כספים שיועדו להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה, ואשר נצמחה החל משנת המס 2003 עד למועד הקובע, ובלבד שהכספים הופקדו בקופת גמל מרכזית לקצבה לא יאוחר מהמועד הקובע. מאחר וחברת הפיתוח והנכסים זקוקה לזמן התארגנות נוסף לשם הסדרת ניהול התחייבויות הפנסיה התקציבית לעובדים במסגרת קופת גמל לקצבה, מוצע לדחות את המועד הקובע, לעניין כל ההסדרים שפורטו לעיל, ליום 31 במרס 2019.

 

ד. השפעה על תקציב המדינה

כתוצאה מקבלת החוק המוצע יתווספו לתקציב המדינה 1,200 מיליוני ש"ח בשנת 2019 וכן סך של כ-300 מיליוני ש"ח בשנים 2021 והלאה.

 

ה. השפעת התיקונים המוצעים על ההיבט המנהלי והתקן

לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על ההיבט המנהלי והתקן.

 

ו. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים

תיקון חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977, וחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004.

 

ז. מצורף נוסח החוק המוצע.

                                                                 

הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח – 2018

פרק ___': תחבורה

 

 

 

תיקון חוק רשות שדות התעופה

1.  

בחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977[1] -

 

 

 

(1) בסעיף 19 -

 

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), אחרי "שר התחבורה" יבוא "או שר האוצר" ובסופו יבוא "או כאמור בסעיף 38א(ו)";

 

 

 

 

(ב) במקום האמור בסעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

 

 

 

"(ד) החלטות המועצה בישיבה שהתקיימה כאמור בסעיף קטן (א), ופרוטוקולים של ישיבות המועצה, יובאו לידיעת שרי התחבורה והאוצר ללא דיחוי.";

 

 

 

(2) האמור בסעיף 38 יסומן (א), ואחריו יבוא:

 

 

 

 

"(ב) הוראות לפי סעיפים 171(ב) עד (ה) ו- 172(א) עד (ו) לחוק החברות, התשנ"ט-1999[2] (להלן – חוק החברות), יחולו לגבי הרשות בשינויים המחויבים ובשינוי זה: בכל מקום, במקום "דירקטוריון" או "הדירקטוריון" יבוא "מועצה" או "המועצה""; 

 

 

 

(3) אחרי סעיף 38 יבוא:

 

 

"רואה חשבון מבקר

38א.

(א)  השרים ימנו לרשות רואה חשבון מבקר, שיבקר את הדין והחשבון האמור בסעיף 38 ויחווה את דעתו עליו.

 

 

 

 

 

 

(ב) רואה החשבון המבקר רשאי לעיין בכל עת במסמכי הרשות הדרושים לו לשם מילוי תפקידו ולקבל הסברים לגביהם.

 

 

 

 

 

 

(ג)  רואה החשבון המבקר רשאי להשתתף בכל ישיבת מועצה או ועדה מוועדותיה הדנה בדוחות הכספיים שלגביהם ביצע פעולות ביקורת או בישיבת מועצה המתכנסת לפי סעיף קטן  (ו).

 

 

 

 

 

 

(ד) על רואה החשבון המבקר יחולו, בשינויים המחויבים, ההוראות לפי סעיפים 160 ו-161 לחוק החברות.

 

 

 

 

 

 

(ה) נודע לרואה החשבון המבקר אגב פעולת ביקורת, על ליקויים מהותיים בבקרה החשבונאית של הרשות, ידווח על כך לשרי התחבורה והאוצר ולמועצה.

 

 

 

 

 

 

(ו) הודיע רואה החשבון המבקר על ליקויים כאמור בסעיף קטן (ה), יזמן יושב-ראש המועצה, בלא דיחוי, ישיבת מועצה לדיון בנושאים שהובאו לידיעתו.";

 

 

 

(4) בסעיף 39, במקום "שר התחבורה רשאי" יבוא "שר התחבורה או שר האוצר רשאים" ובמקום "מהרשות" יבוא "מהרשות או מרואה החשבון המבקר";

 

 

 

(5) אחרי סעיף 40ב יבוא:

 

 

"תמלוג מהרווח הנקי

40ב1.

(א)  נוסף על התשלום לפי סעיף 40א(ב), תשלם הרשות למדינה, בעבור שנת הכספים 2020 ואילך, תמלוגים בשיעור של 50% מהרווח השנתי הנקי, או את ההכנסה החייבת, כהגדרתה בסעיף 40ב(ד), לפי הנמוך מבינהם; לעניין זה, "הרווח השנתי הנקי" – הרווח השנתי הנקי של הרשות כפי שנקבע לפי כללי חשבונאות מקובלים.

 

 

 

 

 

 

(ב) תמלוג כאמור בסעיף קטן (א) יועבר בכל שנת כספים עד 31 ביולי, בעד שנת הכספים שקדמה לה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  סברה המועצה בשנה מסוימת, כי קיים חשש סביר שתשלום התמלוג האמור בסעיף קטן (א) ימנע מהרשות לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות או הצפויות, תפנה המועצה לשרי התחבורה והאוצר, עד 30 ביוני של אותה שנה בבקשה להפחית את שיעור התמלוג האמור; פנתה המועצה כאמור, רשאים שרי התחבורה והאוצר להורות על הפחתת שיעור התמלוג האמור, אם שוכנעו כי קיים חשש כאמור.";

 

 

 

(6) בסעיף 40ג, במקום "בשנים 2017 ו-2018" יבוא "בשנים 2017 עד 2019" ואחרי פסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

"(3) בשנת 2019 – סכום של 1,200 מיליון שקלים חדשים אשר ישולם באופן הזה:

 

 

 

 

 

(א)  עד יום כ"ז בסיוון התשע"ט (30 ביוני 2019) – סכום של 600 מיליון שקלים חדשים;

 

 

 

 

 

(ב) עד יום ג' בטבת התש"פ (31 בדצמבר 2019) – סכום של 600 מיליון שקלים חדשים.";

 

 

 

(7) אחרי סעיף 47 יבוא:

 

 

"פטור ממסים המשתלמים לרשות מקומית

47א.

כל נכסי רשות שדות התעופה בנמל התעופה בן-גוריון יהיו פטורים מכל אגרה, ארנונה או תשלום חובה אחר, המשתלמים לרשות מקומית.".

תיקון חוק רשות הספנות והנמלים

2.  

בחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004[3] -

 

 

 

(1) בסעיף 49(ו), בפסקה (2) להגדרה "קופת גמל מרכזית לקצבה", במקום "ט"ו בניסן התשע"ח (31 במרס 2018)" יבוא "כ"ד באדר ב' (31 במרס 2019)";

 

 

 

(2) בסעיף 64, במקום "ט"ו בניסן התשע"ח (31 במרס 2018)" יבוא "כ"ד באדר ב' (31 במרס 2019)".

 

 



[1] ס"ח התשל"ז, עמ' 182; התשע"ז, עמ' 315.

[2] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189; התשע"ז, עמ' 970.

[3] ס"ח התשס"ד, עמ' 456; התשע"ז, עמ' 494.