תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק התקנים (תיקון מס' 13), התשע"ח-2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
תיקון מוצע זה לחוק בא לקבוע הליך נכון ומהיר יותר לבחינה מחודשת של התקנים הרשמיים הקיימים בהתאם לכלל הקבוע בחוק: אכרזת רשמיות מותאמת לתקינה בינלאומית, כך שלא תחול רשמיות על סעיפים בתקן שאינם שינויים לאומיים מתחייבים, למעט מקרים חריגים ביותר ובאישור ראש הממשלה ושר האוצר או בהחלטת ממשלה.
בתיקונים האחרונים של חוק התקנים, המחוקק ניסה ליישם באופן מגמתי את המדיניות הקובעת את הכלל לפיו יש לאמץ את התקינה הבינלאומית ולהמנע ככל האפשר בהכנסת שינויים לאומיים לא מתחייבים לתקנים רשמיים.
בעקבות התיקון האחרון של החוק, ובמהלך בחינת הטיפול בכלל התקנים הרשמיים הקיימים – כ-650 במספר, עלה צורך חיוני בהסדרת הליך שיאפשר בחינה מהירה ויעילה של השינויים הלאומיים שבתקנים הקיימים, לרבות עדכון מקצועי של אלו מהם שעברו רוויזיה, ולהגיע לבסוף לפרסום אכרזות על עדכונם, גם כן באופן נכון ויעיל ביותר.
ג. עיקרי החוק המוצע
1. סעיף 1 הוספת הגדרה "אכרזה" – מוצע להבהיר כבר בסעיף ההגדרה, כי אכרזה אינה רק על תקן חדש אלא גם לגבי כל החלפה או שינוי בתקן רשמי קיים ובכלל זה גם ביטול רשמיות מתקן או מסעיפים מסוימים בתקן. נציין כי בחוק כיום, בסעיף 8(ה) הרציונאל מתקיים, אך מוצע להוסיף זאת כהגדרה כיוון שבכל מקום בהצעת החוק בו מדובר באכרזה על רשמיות של תקן, הכוונה היא כי גם במקרים של שינוי, החלפה או ביטול של תקן רשמי יש לפעול באותו האופן.
תיקון הגדרת "שינוי לאומי" – מוצע להבהיר כי בכל מקום שמדובר בחוק על שינוי לאומי הכוונה היא ל"שינוי לאומי שאינו מתחייב". הרציונאל מתקיים גם היום אך מוצע להוסיף זאת לשם הבהרה ברורה של הנושא.
2. החלפת סעיף 8 (ה5) –
על פי הסעיף המוצע יחולו העיקרים הבאים:
קביעת מועדים שיאפשרו את סיום ההליך במהירות הנדרשת –
א. ייקבע כי הליך הבחינה אודות התאמת התקנים הרשמיים הקיימים לתקנים בין-לאומיים יסתיים עד לא יאוחר מיום י"א באב התשע"ט – 12.8.19.
ב. יקבעו המועדים לשליחת המיפוי של השינויים הלאומיים בתקנים ממכון התקנים לממונה על התקינה (תוך התייחסות לקבוצת תקנים שיוגשו לממונה לצורך אכרזה עד למועד כניסת תיקון החוק לתוקף ולקבוצה של תקנים שלא הוגשו לטיפול הממונה עד המועד האמור); המועדים לפרסום הכוונות שלא להכריז על רשמיות השינויים הלאומיים בתקנים (לרבות הסרת רשמיות) וכן עדכונם על ידי הממונה וכן המועדים לפרסום סופי של האכרזות – הכל כמפורט בנוסח החוק המצ"ב.
קביעת תהליך היוועצות יעיל ומקצועי -
ג. קביעה כי הממונה על התקינה יפרסם לציבור ולשרים על הכוונה לאכרזה תוך מתן אפשרות לציבור להתייחס תוך 30 ימים ולשרים תוך 60 ימים מיום הפרסום.
ד. הפרסום יהיה הן באתר האינטרנט של מינהל התקינה והן בדיוור ישיר לרשומת תפוצה שתקבע לכל שרי הממשלה ולכל הגורמים הנוגעים לעניין לרבות נציגי היצרנים, היבואנים, התעשיינים והצרכנים.
ה. קביעה כי שר ממונה שלא ישלח התייחסות, יחשב כמי שמסכים לאכרזה כפי שפורסמה, לרבות שינויים שהוחלט עליהם במסגרת ההליך.
קביעת החריגים בהם יאושרו שינויים לאומיים שאינם מתחייבים ופתרון מחלוקות –
ו. במקרה ששר ממונה טוען שיש חשיבות ברשמיות של שינוי לאומי שאינו מתחייב והשר מסכים לבקשה, או במקרה שלא התקבלה עמדת שר ממונה והשר מצא כי קיים חשש כבד לפגיעה במטרות הקבועות בחוק לאכרזת רשמיות, תידרש הסכמת ראש הממשלה ושר האוצר לאכרזה על רשמיות של השינוי הלאומי שאינו מתחייב.
ז. במקרה ששר ממונה טוען שיש חשיבות ברשמיות של שינוי לאומי שאינו מתחייב והשר לא מסכים לבקשה, תובא המחלוקת להכרעת הממשלה.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיף 1 וסעיף 8(ה5) לחוק התקנים, התשי"ג – 1953.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
לא תהיה השפעה.
ו. השפעת החוק על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
לא תהיה השפעה.
ז. להלן נוסח הצעת החוק :
הצעת חוק התקנים (תיקון מס' 13)(התשע"ז-2017)
|
|
|
|
||
|
תיקון הגדרה |
1. |
בחוק התקנים, התשי"ג-1953 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1, אחרי ההגדרה "איגוד לשכות המסחר", יבוא: |
||
|
|
|
""אכרזה" – אכרזת השר כאמור בסעיף 8 לחוק ולרבות אכרזה ראשונה על רשמיות תקן, שינוי תקן, החלפת תקן וביטול רשמיות תקן;" |
||
|
|
|
במקום "שינוי לאומי" יבוא ""שינוי לאומי" או "שינוי לאומי שאינו מתחייב""; |
||
|
החלפת סעיף 8(ה5) |
2. |
סעיף 8(ה5) יימחק ובמקומו יבוא: |
||
|
|
|
תקנים רשמיים, שאינם תקנים מקוריים, שהאכרזה לגביהם פורסמה ברשומות לפני המועד הקובע ייבחנו בעניין התאמתם לתקנים בין-לאומיים, בתוך פרק זמן סביר לפי הוראות סעיף זה, ובכל מקרה לא יאוחר מיום י"א באב התשע"ט (12.8.2019): |
||
|
|
|
|
(1) המכון יגיש לממונה את רשימת התקנים הרשמיים שאכרזה לגבם פורסמה ברשומות לפני המועד הקובע באופן הבא: |
|
|
|
|
|
|
(א) רשימת התקנים הרשמיים שכבר הוגשו לממונה עם המלצה מסודרת בדבר הצורך באכרזה על ביטול או עדכון רשמיותם, לרבות מיפוי הסעיפים הכוללים שינויים לאומיים שאינם מתחייבים – לגבי תקנים אלו יפעל הממונה בהתאם לאמור בסעיף זה, כאשר הפרסום הראשוני, לגבי התקנים הדורשים אכרזה על ביטולם או עדכונים, יהיה תוך 90 ימים מיום כניסתו של תיקון זה לחוק לתוקף; רשימה זו תועבר תוך 60 ימים מיום כניסת תיקון זה לחוק לתוקף. |
|
|
|
|
|
(ב) רשימת התקנים הרשמיים שטרם הוגשו כאמור לממונה – לגבי תקנים אלו תוגש הרשימה עם מיפוי השינויים הלאומיים המצויים בהם - המתחייבים ושאינם מתחייבים - לגבי תקנים אלו הממונה יפרסם הודעה בדבר הכוונה להכריז על ביטול רשמיות הסעיפים המכילים שינויים לאומיים שאינם מתחייבים, בהתאם לאמור בסעיף זה, כאשר הפרסום הראשוני יבוצע תוך 180 ימים מיום כניסתו של תיקון זה לחוק לתוקף; רשימה זו תועבר תוך 90 ימים מיום כניסת תיקון זה לחוק לתוקף. |
|
|
|
|
|
בסעיף זה, "המועד הקובע" - ח' באב התשע"ו (12 באוגוסט 2016). |
|
|
|
|
(2) הכוונה להכריז על ביטול הרשמיות תפורסם באתר האינטרנט של המשרד במטרה לקבל התייחסות הציבור וכל הנוגעים בדבר, לרבות נציגי היצרנים, היבואנים, התעשיינים והצרכנים וזאת עד לא יאוחר מ-30 ימים מיום הפרסום באתר המשרד (בסעיף זה: "פרסום ראשוני"); |
|
|
|
|
|
(3) שרי הממשלה הנוגעים בדבר יוכלו לשלוח התייחסותם עד לא יאוחר מ- 60 ימים מיום הפרסום באתר המשרד, כאשר המשרד יעביר לכל שרי הממשלה בתפוצה קבועה הודעה על פרסום כוונה להכרזה על רשמיות כאמור; |
|
|
|
|
|
(4) בפרסום האמור בפסקה (2) יפורטו השינויים הלאומיים המתחייבים וכן יפורטו השינויים הלאומיים שאינם מתחייבים. לגבי שינוי לאומי שאינו מתחייב יצוין כי לא תוכרז עליו רשמיות, אלא אם יתקיימו התנאים המיוחדים הקבועים בסעיף זה; |
|
|
|
|
|
(5) ככל שלא התקבלה עמדת השר הממונה, יראו אותו כמי שהודיע על הסכמתו לאכרזה כפי שפורסמה, לרבות שינויים שהוחלט עליהם במסגרת ההליך על פי שיקול דעתו של השר. |
|
|
|
|
|
(6) לא התקבלה התייחסותו של שר ממונה, רשאי השר, במקרים חריגים ביותר של חשש כבד לפגיעה באחת המטרות המנויות בסעיף א (1)-(6), להכריז על רשמיותו של שינוי לאומי שאינו מתחייב, באישורם של השרים כאמור בסעיף (ה5)(8)(ב). |
|
|
|
|
|
(7) במידה ושרים ממונים יבקשו לקבוע רשמיות לשינוי לאומי שאינו מתחייב, יש לפעול באופן הבא: |
|
|
|
|
|
|
(א) השר הממונה יבקש בתקופת 60 הימים להכריז על רשמיות השינוי הלאומי שאינו מתחייב בכתב ויצרף לבקשתו את חוות דעתו המנומקת אודות הצורך בהכרזה על הרשמיות, עמדות שרים אחרים הנוגעים לעניין וכל חומר אחר הדרוש לעניין; |
|
|
|
|
|
(ב) הסכים השר לבקשת השר הממונה, יפנה השר לקבלת הסכמת ראש הממשלה ושר האוצר (בסעיף זה – השרים) להכללת השינוי הלאומי הלא מתחייב בתקן הרשמי; |
|
|
|
|
|
(ג) אישרו השרים כי יש להכריז על רשמיות השינוי הלאומי שאינו מתחייב, תוכרז הרשמיות ללא צורך בהליך נוסף כלשהו; |
|
|
|
|
|
(ד) לא הסכים השר לבקשת השר הממונה, יביא את המחלוקת להכרעת הממשלה, והשר הממונה והשר לא יעדכנו את התקן, לא יקבעו הסדר חלופי ולא יבטלו את רשמיות התקן עד להכרעת הממשלה; |
|
|
|
|
|
(ה) הכריעה הממשלה כי יש להכריז על רשמיות השינוי הלאומי שאינו מתחייב, תוכרז הרשמיות ללא צורך בהליך נוסף כלשהו. |
|
|
|
|
(8) השר יחתום על ההכרזה ויעבירה לפרסום ברשומות עד לא יאוחר מתום 120 ימים מתום התקופה שניתנה להתייחסות השרים בהתאם לסעיף 8(ה5)(3) מיום הפרסום באתר המשרד, אלא אם כן הובאה המחלוקת להכרעת הממשלה או שנדרש אישור השרים להכרזה על רשמיות כאמור בסעיף (ה5)(8)(ב), או הודיע השר הממונה כי הוא קובע הסדר חלופי; |
|
|
|
|
|
(9) בכל אכרזה יצוינו המקום, או המקומות, להפקדת התקן שהכריזו עליו כאמור, וכל אדם יהיה זכאי ללא כל תשלום לעיין בו כאמור. |
|
|
|
|
|
(10) תקפה של אכרזה הוא מתום ששים יום מיום פרסומה ברשומות או ממועד מאוחר יותר שהשר קבע באכרזה. |
|
|
|
|
|
(11) תקנים רשמיים שהאכרזה לגביהם פורסמה ברשומות לפני המועד הקובע המצויים בהליך הכרזה ישולבו בהליך הקבוע בסעיף זה בהתאם לשלב בו הם מצויים. |
|
|
תחילה |
3. |
תיקון זה ייכנס לתוקף עם פרסומו. |
||