תאריך תצוגה: 26/09/2017

 

תזכיר חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (תיקון מס' 5), התשע"ז - 2017

 

 

א.        שם החוק המוצע:

הצעת חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (תיקון מס' 5), התשע"ז – 2017.

 

 

ב.         עיקרי החוק המוצע והצורך בהם:

 

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה תומכת בניצולי שואה נזקקים מתוך נכסים של נספי השואה שלא אותרו יורשיהם. החברה משלמת סכום שנתי של 11,000 ש"ח לכ-8,700 ניצולי שואה נזקקים, בארבעה תשלומים רבעוניים, בעלות של כ-100 מיליון ₪ לשנה. בהתאם לחוק, בסוף שנת 2017 החברה צפויה להתפרק. מטרת הצעת החוק היא להמשיך לסייע לניצולי השואה הנזקקים, באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, לאחר שהחברה להשבה תסיים את פעילותה בסוף שנת 2017, כך שיובטח על ידי המדינה שניצולי השואה הנזקקים ימשיכו לקבל את אותו הסיוע שהחברה שילמה להם ערב פירוקה. כמו כן, הצעת החוק מבקשת שנכסי החברה שימומשו לאחר פירוק החברה יועברו לאוצר המדינה על מנת לממן חלק מהסיוע האמור. 

 

 

ג.          השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

 

בחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006 - יבוטל סעיף 64(ג1), יוספו סעיפים 64א1 עד 64א4 לחוק, ויתוקן סעיף 75;  בחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957 - יוסף סעיף 4ג3. בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 -  יתוקן סעיף 350(א). כן תבוטל הוראת השעה לפי תיקון מס' 4 לחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (להלן – תיקון מס' 4) ויינתן תוקף קבוע לתיקון מס' מס' 4.

 

 

ד.         השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

 

העלות הצפויה של החוק היא להערכת משרד האוצר כ-100 מיליון ₪ בשנת 2018, בכפוף לנתון בדבר מספרם הפוחת של הניצולים בכל שנה.

 

במקביל יועברו לאוצר המדינה כספים שימומשו מתוך הנכסים שיועברו למפרק ולאפוטרופוס הכללי בסכום כולל שהחברה מעריכה בכ-175 מיליון עד 225 מיליון ש"ח, מתוכם כ-125 מיליון ש"ח שהסתיים לגביהם הליך איתור היורשים ו-50-100 מיליון ₪ מתוך 320 מיליון ₪ שהליכי איתור היורשים טרם הסתיימו לגביהם.

ה.         השפעת החוק המוצע על ההיבט המינהלי:

 

             אין השפעה.

 

ו.         עמדת משרדי הממשלה השונים לתזכיר החוק:

 

           טרם התקבלו העמדות הרשמיות של כל משרדי הממשלה.

 

 

ז.          להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

תזכיר חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (תיקון מס' ...), התשע"ז – 2017

 

 

מטרת החוק

1.

מטרתו של חוק זה היא לחייב את המדינה להמשיך את מתן הסיוע לניצולי שואה נזקקים שנתנה החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה, מן הצד האחד, ולהעביר לאוצר המדינה את הכספים שימומשו מתוך נכסי החברה שיורשיהם לא אותרו על מנת לסייע במימון המשך מתן הסיוע לניצולי השואה הנזקקים, מן הצד השני, בניכוי 4% מסכום הכספים שישמשו למטרת הנצחה. 

 

תיקון סעיף 64

2.

בחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה, תשס"ו-2006 (להלן - החוק העיקרי), סעיף 64(ג1) – יימחק.

 

הוספת סעיפים 64א1 עד 64א4

3.

אחרי סעיף 64 לחוק העיקרי יבוא -

 

"הגדרות

64א1

בסעיפים 64א1 עד 64א3 -

 

 

 

"הכספים שקיבל המפרק לאחר פירוק החברה" - התמורה שקיבל המפרק בעד מימוש הנכסים המנוהלים בנפרד כאמור בסעיף 64(ג) וכן הכספים שקיבל ממימוש הנכסים על ידיו או על ידי  האפוטרופוס הכללי כאמור בסעיף 67ח.

 

 

 

"סיוע לניצולי שואה נזקקים" – סיוע לניצולי שואה נזקקים כאמור בסעיף 4ג3 לחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957.

 

 

 

 

 

השימוש בנכסי החברה לאחר פירוקה

64א2

המפרק יעביר לאוצר המדינה, את הכספים שקיבל לאחר פירוק החברה בניכוי סכום השווה ל- 4% מהכספים האמורים שישמש למטרת הנצחה כאמור בסעיף 64א3;

 

 

 

 

 

תמיכה למטרת הנצחה

64א3

(א) ___________* יחלק את הכספים שהועברו כאמור בסעיף 64א2(ב) למטרת הנצחה, לפי אמות מידה שיכין _____* בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה; טיוטת אמות המידה תפורסם לצורך קבלת הערות הציבור;

 

 

 

(ב) באמות המידה יקבעו גם הוראות לעניין פרסום האפשרות להגיש בקשה לקבלת תמיכה למטרת הנצחה וכן הוראות לעניין דרך הגשת הבקשה;

 

 

 

 (ג) ________* יפרסם באתר האינטרנט של _____* -

(1) מידע על האפשרות להגיש בקשה לקבלת תמיכה למטרת הנצחה;

 

 

 

(2)  מידע על דרכי הגשת בקשה לקבלת תמיכה למטרת הנצחה;

(3) אמות המידה לחלוקת התמיכה למטרת הנצחה;

 

 

 

(4) כל הגופים שקיבלו תמיכה למטרת הנצחה, סכום התמיכה שניתן לכל גוף, והמטרה שלשמה ניתנת התמיכה;

 

 

 

(5) לא יינתנו סיוע או תמיכה למוסד ממוסדות המדינה, לרבות רשות מקומית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* יוחלט על הגוף הממשלתי שיהיה אחראי על חלוקת הכספים לקראת אישור הצעת החוק.

 

 

 

 

 

דיווח

64א4

מבלי לגרוע מחובת דיווח אחרת לפי כל דין –

 

 

 

(א) המפרק יגיש לשר המשפטים לשר האוצר ושר לשוויון חברתי, לגבי כל שנה קלנדרית, עד ה-1 באפריל של השנה שאחריה, דין וחשבון לגבי מצבת הנכסים שנוהלו על ידיו באותה שנה, לגבי הנכסים שמומשו, ולגבי הכספים שהועברו ל__________ למטרת הנצחה;

 

 

(ב) לא נותרו כספים או נכסים מועברים בידי המפרק, יודיע על כך לשר המשפטים לשר האוצר ולשר לשוויון חברתי ויגיש להם דין וחשבון מסכם.

 

תיקון סעיף 75

4.

בסעיף 75(ב), במקום "לפי סעיף 4(4)" יבוא "לפי סעיף 4(4) לחוק זה וסעיף 4ג3 לחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957" ואחרי "לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995" יבוא "ולפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957".

 

תיקון חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 – תיקון מס'

5.

סעיף 350(א)(8) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995– בטל.

 

תיקון חוק נכי רדיפות הנאצים – תיקון מס'

6.

בחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, אחרי סעיף 4ג2 יבוא:

 

"המשך תשלום מענק לניצול שואה נזקק

4ג3.

(א) לניצול שואה נזקק ישולם, נוסף על האמור בסעיפים 4א, 4ג1 ו-4ג2, לפי העניין, מענק שנתי בסכום של 11,000 שקלים חדשים;

 

 

 

(ב) התשלום האמור בסעיף קטן (א) ישולם בארבעה תשלומים שווים שישולמו בחודש הראשון של תחילת כל רבעון קלאנדרי.

 

 

 

(ג) בסעיף זה -

 

 

 

"ניצול שואה נזקק" – אדם שהתקיים בו אחד מאלה:

 

 

 

(1) הוא מקבל תגמול לפי הכנסה לפי סעיף 4ג1;

 

 

 

(2) הוא מקבל גמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, אשר מקבל גם תגמול חודשי לפי סעיף 4 או קצבה חודשית המשולמת על ידי מדינת חוץ אחרת בקשר עם רדיפות הנאצים ועוזריהם".

 

תיקון חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה)(תיקון מס 4 – הוראת שעה), התשע"ז-2017 – תיקון מס' 1

7.

בחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה)(תיקון מס 4 – הוראת שעה), התשע"ז-2017

 

 

 

(1) בשם החוק, יימחקו המילים "- הוראת שעה"

 

 

 

(2) בסעיף 1, בכותרת, יימחקו המילים "- הוראת שעה", ובמקום הקטע המתחיל במילים "בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה" ועד סוף הפסקה, יבוא "בחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006:"

 

 

 

(3) בסעיף 2, בכותרת, יימחקו המילים "- הוראת שעה", במקום המילים "בתקופת הוראת השעה יקראו את חוק" יבוא: "בסעיף 3 לחוק", ויימחקו המילים "כך שבסעיף 3".

 

 

 

 

(4) בסעיף 4, בכותרת, יימחקו המילים "- הוראת שעה", במקום המילים "בתקופת הוראת השעה יקראו את חוק" יבוא: "בחוק", ובמקום "כך שבתוספת" יבוא "בתוספת".

 

תחילה

8.

תחילתו של חוק זה ביום י"ד בטבת, תשע"ח (1 בינואר 2018).

 

 

 

דברי הסבר

 

 

           החברה להשבת נכסים של נספי השואה הוקמה במטרה לאתר נכסי נספי שואה בישראל, להשיב אותם ליורשים החוקיים, ולגבי נכסים שלא נמצא להם יורש, להעבירם למטרות סיוע לניצולי שואה נזקקים ולמטרות הנצחת השואה. בהתאם לכך, החברה להשבה תומכת כיום בניצולי שואה נזקקים בארבעה מענקים שנתיים בסכום כולל של 11,000 ₪ המועברים ישירות לחשבונות הבנק של כ-8,700 ניצולי שואה נזקקים. עלות הסיוע היא כ-100 מיליון ₪ לשנה.

 

לאור פירוקה של החברה בסוף שנת 2017, התעורר הצורך להסדיר את הסיוע שימשיכו לקבל ניצולי השואה הנזקקים לאחר הפירוק ואת השימוש בכספים שהמפרק יממש מתוך הנכסים שתותיר החברה.

 

החוק הנוכחי מסמיך את שר המשפטים בסעיף 64(ג1) להסדיר את השימוש בכספים שימומשו לצורך המשך מתן סיוע לניצולי השואה הנזקקים. עם זאת, מאחר שהכספים שימומשו לא יספיקו לממן את המשך הסיוע בהיקף הנוכחי, ומאחר שהכספים יגיעו באופן לא סדיר כך שלא יתאפשר מימון של סיוע מתמשך בסכום קבוע, מוצע, מן הצד האחד, שהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר תשלם לניצולי שואה הנזקקים סיוע בסכום זהה לסיוע שנתנה להם החברה ערב פירוקה, ומן הצד השני, לחייב את המפרק להעביר לאוצר המדינה את הכספים שהמפרק יממש מתוך נכסי החברה, למעט 4% מתוכם אשר מיועדים למטרת הנצחה.

 

            לעניין סעיף 64 לחוק העיקרי

מאחר שמוצע כי המשך מתן הסיוע לניצולי שואה נזקקים יוסדר בחוק, מוצע לבטל את ההוראה שמסמיכה את שר המשפטים להסדיר את מתן הסיוע בתקנות.

 

לעניין סעיף 64א1 לחוק העיקרי

            מוצע להגדיר מהו " סיוע לניצולי שואה נזקקים", ומהם "הכספים שקיבל המפרק לאחר פירוק החברה".

 

 

לעניין סעיף 64א2 לחוק העיקרי

            מוצע לחייב את המפרק להעביר לאוצר המדינה את הכספים שהוא יקבל בעד מימוש נכסי החברה שיועברו אליו בניכוי 4% המיועדים למטרת הנצחה. "מטרת הנצחה" מוגדרת בסעיף 4(א)(5) לחוק העיקרי כ-"הנצחה, תיעוד, חינוך והסברה של זכר השואה, הנחלתו לדורות הבאים והנצחת זכרם של הנספים בשואה".

 

יצוין כי הכספים שיועברו למטרת הנצחה לפי סעיף 64א1 אינם כספי מדינה אלא כספים שמקורם בעיזבונות של נספי  השואה.

 

לעניין סעיף 64א3 לחוק העיקרי

סעיף זה מסדיר את התמיכה למטרת הנצחה: מוצע כי תיקבע בחוק זהותו של הגוף שיחלק את הכספים למטרת הנצחה וכן את חובת הגוף האמור לקבוע אמות מידה לחלוקת הכספים לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה. כן מוצע לחייב את הגוף שיחלק את הכספים בפרסום מידע לצורך מיצוי זכויות ושיפור השקיפות של ההסדר.

 

לעניין סעיף 64א4 לחוק העיקרי

מוצע לחייב את המפרק בדיווח לשר המשפטים, שר האוצר והשר לשוויון חברתי. הדיווח יועבר מידי שנה, וכן לאחר שלא יוותרו בידי המפרק כספים או נכסים.

 

לעניין סעיף 75 לחוק העיקרי

סעיף 75(ב) לחוק העיקרי קובע כי סיוע לניצול שואה נזקקים שהחברה נותנת, לא ייחשב כהכנסה לעניין גמלאות לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, ולענין חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, והוא אינו ניתן להעברה, לערבות או לעיקול בכל דרך שהיא אלא לשם תשלום מזונות לפי פסק דין של בית משפט או בית דין מוסמך.

 

מוצע להבהיר כי הסיוע לניצולי שואה נזקקים שיינתן לאחר פירוק החברה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, כחלופה לסיוע שנתנה החברה, לא ייחשב כהכנסה לעניין סעיף 75(ב) האמור.

 

            לעניין סעיף 4ג3 לחוק נכי רדיפות הנאצים

מוצע לחייב את הרשות לזכויות ניצולי שואה לשלם לניצולי השואה הנזקקים סכום של 11,000 לשנה.

 

ניצול שואה נזקק מוגדר כניצול שואה שמקבל אחד מאלה.

(1) הוא מקבל תגמול לפי הכנסה לפי סעיף 4ג1 לחוק נכי רדיפות הנאצים.

(2) הוא מקבל תגמול חודשי לפי סעיף 4 לחוק נכי רדיפות הנאצים או לפי חוק הפיצויים הפדרלי הגרמני (BEG), ובנוסף אליהם הוא מקבל גם גמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980.

 

ביטול סעיף 350(א)(8) לחוק הביטוח הלאומי ]נוסח משולב], התשנ"ה-1995

סעיף 350(א)(8) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) קובע שלא ייראו בסיוע הניתן בידי החברה להשבת רכוש כהכנסה לעניין דמי ביטוח לאומי. בחוק נכסים של נספי שואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (תיקון מס 4 – הוראת שעה), התשע"ז-2017 (להלן – תיקון מס' 4) נקבע שהוראה זו תמשיך לחול גם על הסיוע שיינתן לאחר פירוק החברה.

 

מוצע כאמור שהסיוע ימשיך להינתן לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957 ומשכך הסיוע לא ייחשב כהכנסה לעניין דמי ביטוח לאומי מכוח סעיף אחר (סעיף 350(א)(4)(ה) לחוק הביטוח הלאומי). בנסיבות אלו הפטור בסעיף 350(א)(8) לחוק הביטוח הלאומי הוא מיותר ומוצע לפיכך לבטלו.

 

לעניין תיקון חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (תיקון מס 4 – הוראת שעה), התשע"ז-2017

תיקון מס' 4 מסדיר בין היתר את הטיפול בנכסי החברה להשבה שיועברו לאפוטרופוס הכללי ולמפרק, עם זאת תיקון זה נקבע כהוראת שעה שתסתיים במועד פירוק החברה על מנת להבטיח שהממשלה תעגן בחוק את המשך מתן הסיוע לניצולי השואה הנזקקים גם לאחר פירוק החברה.

 

מאחר שהצעת חוק זו מבטיחה את המשך מתן הסיוע לניצולי השואה הנזקקים מוצע להפוך את הוראת השעה להוראת קבע ובכך לאפשר את המשך הטיפול בנכסי נספי השואה גם לאחר פירוק החברה, בהתאם להוראות החוק המקורי באופן המיטבי כפי שנקבע בתיקון מס' 4.