תאריך תצוגה: 19/07/2017

 

 

טיוטת תקנות

 

 

א. שם התיקון

 

תקנות הביטוח הלאומי (שיקום מקצועי) (תיקון) התשע"ז  -2017

 

 

 

ב.  עיקרי התיקון המוצע

 

במסגרת התיקון מבוקש לתקן את התקנות, כך שהזכאות לדמי שיקום תוענק במקום מ- 20 שעות לימוד שבועיות החל מ -  16 שעות לימוד, והחלופה בדבר פניה ללשכת התעסוקה תימחק.

 

 

 

ג. מטרות התיקון  המוצע והצורך בו

 

 

תקנות הביטוח הלאומי (שיקום מקצועי) התשט"ז - 1956 קובעות את תנאי הזכאות לשיקום מקצועי לנכים כלליים ונפגעי עבודה.

 

בין היתר קובעת תקנה 9 לתקנות האמורות כי מבוטח המועסק בהכשרתו המקצועית "לא פחות  20 שעות שבועיות" יהא זכאי לתשלום ההפרש שבין קצבתו לבין קצבה בשיעור של 100% (להלן – דמי שיקום). כלומר, נכה הזכאי לקצבת נכות כללית חלקית, יהא זכאי בתקופת לימודיו לקצבה בשיעור מלא, לרבות תוספות (בגין בן זוג וילדים).

 

אשר למי שתוכנית השיקום שלו איננה מגיעה להיקף של 20 שעות שבועיות קובעת התקנה כי הוא יהיה זכאי לדמי שיקום אם ימציא אישור מלשכת התעסוקה בדבר הקושי במציאת תעסוקה עבורו עקב היותו בכשרה מקצועית :

 

"אם הוא מועסק פחות מ-20 שעות לשבוע אך לדעת לשכת העבודה של שרות התעסוקה, עקב שיקומו הוא אינו ניתן לסידור בעבודה לתקופת היותו בהכשרה מקצועית"

 

בשנים האחרונות הופנו משתקמים שלא עמדו בתנאי בדבר 20 שעות לימוד שבועיות, ע"י פקידי השיקום, אל שרות התעסוקה על מנת לבחון את זכאותם בהתאם לסיפא לתקנה 9 האמורה.

 

ברם, שירות התעסוקה, מטעמים כאלה ואחרים, אינו מיישם את הוראות התקנה ואינו מספק אישור הקובע כי עקב השיקום, לא ניתן למצוא סידור עבודה למבוטח. המוסד קיים מספר פגישות עבודה עם שירות התעסוקה בנושא זה, אך לא נמצא פתרון מוסכם [שירות התעסוקה הסכים לספק "אישור גורף" בדבר התייצבות משך תקופת השיקום ואי סירוב לקבלת עבודה אלא שאישור זה איננו מספק את דרישת התקנה ומביא לתשלום אף במקרים להם לא התכוון המחוקק].

 

בין לבין, נקבע בפסיקת בית הדין האזורי לעבודה כי לאור אי יישום הסיפא לתקנה 9 האמורה ע"י שירות התעסוקה, גם שיקום מקצועי בהיקף נמוך יותר יכול לזכות ב"דמי שיקום", וזאת על מנת שלא תפגענה זכויותיו של המבוטח בשל קשיי יישום של הרשות.

 

לאור זאת, ועל מנת שיקבעו תנאים ברורים בעניין זה, וייפתר הקושי אל מול שירות התעסוקה,  מוצע לתקן את התקנות, כך שהזכאות לדמי שיקום תוענק במקום מ- 20 שעות לימוד שבועיות החל מ -  16 שעות לימוד, והחלופה בדבר פניה ללשכת התעסוקה תימחק.

 

באופן זה, גם מי שלומדים בהיקף של שני ימי עבודה בשבוע, יוכלו להיות זכאים לדמי שיקום.

 

 

ד.  השפעת התיקון המוצע על הדין הקיים

 

הוראת תקנות 2,8,9 יתוקנו.

 

 

ה. השפעת התיקון המוצע על תקציב המדינה, תקן המשרד, וההיבט המינהלי

 

 

עלותה של ההצעה הינה כ- 5.5 מיליוני שקלים בשנה.

 

 

 

ו.  להלן נוסח הצעת התיקון

 

 

 

 

 

 

     טיוטת  תקנות הביטוח הלאומי (שיקום מקצועי) (תיקון),

התשע"ז - 2017

 

 בתוקף סמכותי לפי סעיפים 88 ו 400 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה 1995[1] (להלן – החוק), ולאחר שנועצתי במועצת המוסד לפי סעיף 12 לחוק, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

הוספת שם

1.

בראש תקנות הביטוח הלאומי (שיקום מקצועי), התשט"ז - 1956[2]  (להלן – התקנות העיקריות), יבוא "תקנות הביטוח הלאומי (שיקום מקצועי), התשט"ז – 1956".

תיקון הפתיח

2.

בפתיח לתקנות העיקריות, במקום "לפי סעיפים 18 ו- 115 לחוק הביטוח הלאומי, התשי"ד - 1953" יבוא "לפי סעיפים 88 ו- 400 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה - 1995".

תיקון תקנה 2

2.

בתקנה 2 לתקנות העיקריות, במקום "סעיף 95 לחוק" יבוא "סעיף 298 לחוק".

תיקון תקנה 8

3.

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, במקום "לפי סעיף 18 לחוק" יבוא "לפי סעיף 88 לחוק".

תיקון תקנה 9

4.

בתקנה 9(א)(2) לתקנות העיקריות, במקום "לא פחות מ 20 שעות" יבוא "לא פחות מ- 16 שעות" והקטע המתחיל במילים "או אם לדעת לשכת העבודה" והמסתיים במילים "בהכשרה מקצועית "– יימחק.

ביטול תקנה 11

5.

תקנה 11 לתקנות העיקריות – בטלה.

תחילה ותחולה

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

תחילתן של תקנות אלה באחד בחודש שבתום חודש מיום פרסומן (להלן – יום התחילה), והן יחולו על נפגע הזכאי לשיקום מקצועי ביום התחילה ואילך.

 

 

 

___________ התשע"ז(__________2017)                                           __________________

(חמ 3-5462)                                                                  חיים כץ           

                                                          שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה עמ' 210

[2] ק"ת התשט"ז, עמ' 890; התשל"ג, עמ' 947.