תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק בתי המשפט (תיקון- הקמת מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה), התשע"ז- 2017
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
במטרה לייעל ולשכלל את האכיפה הפלילית, המינהלית והאזרחית בעניינים כלכליים, נערך תיקון מס' 59 לחוק בתי המשפט שבמסגרתו נקבע כי עניינים כלכליים יהיו בסמכותם העניינית של בתי המשפט המחוזיים. כמו כן, במסגרת התיקון האמור הוקמה מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי תל אביב יפו באמצעות הרכב קבוע של שופטים מקצועיים, שבפניה נדונים הליכים פליליים, מנהליים ואזרחיים הנעוצים בדין הכלכלי, ביחס לחברות פרטיות וציבוריות כאחד, לרבות הליכים הנוגעים לעתירות מנהליות על החלטות רשות ניירות ערך והחלטות הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, והכל כמשמעותו של "עניין כלכלי" ו"עניין כלכלי- מינהלי" בחוק בתי המשפט.
לאור הניסיון המוצלח שבהקמת מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי תל אביב יפו, מוצע כעת להקים מחלקה כלכלית נוספת בבית המשפט המחוזי חיפה, שבה יכהנו שופטים שלהם נתונה המקצועיות והמומחיות הנדרשת להכרעה בתיקים כלכליים מורכבים.
הקמת מחלקה כלכלית בחיפה תביא אף היא ליצירת תשתית קבועה ומהודקת של מערכת שיפוט יעילה ומקצועית שבה ידונו עניינים כלכליים, שתשרת, הלכה למעשה, את הציבור והחברות שמקום עיסוקן בעיר חיפה. הקמת מחלקה כלכלית נוספת כאמור, תאפשר לתובע שנתונה בידו הברירה (לפי כללי הסמכות המקומית) להגיש את ההליך גם במחוז חיפה, לבחור להגישו במחוז זה ולא במחוז אחר.
ג. עיקרי החוק המוצע
לסעיף 1 – תיקון סעיף 42ד המוצע – מוצע להקים מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה בנוסף למחלקה הכלכלית הקיימת בבית המשפט המחוזי תל- אביב יפו, זאת במטרה להקים גם בחיפה מחלקה מיוחדת שתתמקצע בתיקים בהם נדונים עניינים כלכליים.
לסעיף 2- תיקון סעיף 42ה המוצע – ככלל, הסמכות לדון בעניין כלכלי נתונה לכל בתי המשפט המחוזיים. אולם, אם הוגש הליך כאמור בבית המשפט המחוזי בתל אביב או בחיפה, הרי שלפי סעיף 42ה(א)(1) אותו הליך יידון במחלקה הכלכלית. אם הוגש הליך העוסק ב"עניין כלכלי" בבית משפט מחוזי אחר (קרי- לא בתל אביב או חיפה) זאת לפי כללי הסמכות המקומית, אזי באותם מקרים יקנה בית המשפט המחוזי לו הוגש ההליך את הסמכות לדון בהליך, בהתאם לסעיף 40(6) לחוק בתי המשפט.
לפי סעיף 42ה(א)(2) בחוק הקיים כאשר הליך מסוים נכנס לגדר העניינים המהווים "עניין כלכלי- מינהלי" (כמשמעותו בסעיף 42ג(א) לחוק בתי המשפט) הרי הסמכות הייחודית לדון בו מוקנית לשופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו בלבד. מוצע להותיר על כנה את סמכותה הייחודית של המחלקה הכלכלית בתל אביב יפו לדון בעניין מנהלי כלכלי מאחר שרוב החלטות הרשות מתקבלות באזור שיפוט זה ואין טעם להטריח את נציגי הרשות כך שייאלצו לנסוע לדיונים בבית משפט המרוחק ממשרד הרשות כאשר קיימת מחלקה כלכלית הדנה כבר היום בענייניהם בבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו, אשר ממוקם בקרבה למשרדם. מה גם, שבמחלקה הכלכלית בתל אביב כבר נצברה מומחיות רבה בנושאים אלה ומתן סמכות ייחודית למחלקה זו לדון בעניינים אלה תשמר את האחידות והעקביות בפסיקה כמו גם הקטנת אי הוודאות והגברת היציבות בתחום הכלכלי.
לסעיף 3 –תחילה ותחולה- מועד תחילתו של החוק ייקבע בהמשך הליך החקיקה והוא יחול על הליכים שיוגשו החל מיום התחילה ואילך.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, על פי המוצע בנוסח שלהלן.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
ליישום חוק זה מיועדים שני תקני שיפוט.
ו. להלן נוסח החוק:
הצעת חוק מטעם הממשלה:
חוק בתי המשפט [נוסח משולב] (תיקון), התשע"ז-2017
|
תיקון סעיף 42ד |
1. |
בחוק בתי המשפט, התשמ"ד-1984[1] (להלן- החוק העיקרי), בסעיף 42ד-
(1) בסופה של כותרת השוליים יבוא "ובחיפה". (2) בפסקה (א) אחרי המילים "בתל אביב- יפו" יבוא "ובחיפה".
|
|
תיקון סעיף 42ה |
2. |
בסעיף 42ה לחוק העיקרי-
בסופה של פסקה (א)(2) יבוא " ואולם עניין כאמור יידון רק בפני המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי תל אביב- יפו".
|
|
תחילה ותחולה |
3. |
תחילתו של חוק זה ___ ימים מיום פרסומו והוא יחול על הליכים שיוגשו החל מיום התחילה ואילך. |