תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה) (הפיכת הוראת השעה להוראת קבע ותיקונים נוספים) (תיקון מס' _), התשע"ז-2016
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן- החוק או החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים), נחקק כהמשך וכהשלמה להחלטת ועדת השרים לבחינת הקמתו של מערך השיטור העירוני, מיום כ"ו בסיוון התש"ע (8 ביוני 2010), אשר קיבלה תוקף של החלטת ממשלה שמספרה 1848 ביום י"ב בתמוז התש"ע (24 ביוני 2010), (להלן- החלטת הממשלה מס' 1848). במסגרת החלטת הממשלה מס' 1848 הוחלט, בין השאר, על הקמתו של מערך אכיפה עירוני משולב, הכולל כוח שיטור ייעודי ויחידת פיקוח עירונית ייעודית, ברשויות מקומיות, אשר ירתיע, ימנע ויאכוף בתחום עבירות איכות החיים, האלימות וההתנהגות האנטי-חברתית (להלן - מערך אכיפה עירוני). זאת במטרה לאפשר רפורמה מהותית ויסודית, שתגביר במידה ניכרת את הביטחון האישי ואת תחושת הביטחון האישי של אזרחי המדינה ותושביה, כדרך מרכזית וכמנוף לשיפור איכות החיים במדינת ישראל.
במסגרת יישום החלטת הממשלה מס' 1848 ובמטרה לייעל את יכולת הפיקוח והאכיפה של הרשויות המקומיות בעבירות שבתחום אחריותן ולאפשר להן לסייע למשטרת ישראל בפעולות למניעת אלימות בשטחן, נחקק החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים. במסגרת החוק הוקנו לפקחי רשויות מקומיות אשר עומדים בתנאים הקבועים בחוק ואשר הוסמכו לפי הוראותיו, סמכויות מסוימות לשם פיקוח על ביצוע חוקי עזר. כמו כן, לפקחי רשויות מקומיות אשר הוסמכו כ"פקחים מסייעים" בהתאם להוראות החוק, הוקנו סמכויות נוספות שאותן הם רשאים להפעיל לשם סיוע למשטרת ישראל בפעולות למניעת אלימות, בתנאים ובסייגים המפורטים בחוק.
לאור חדשנות מערכי האכיפה העירוניים וכדי לבחון את האפקטיביות שבהקמתם ואת מידת יעילותם בהשגת המטרות שהוגדרו ופורטו לעיל, הוחלט במסגרת החלטת הממשלה מס' 1848 כי המערכים יוקמו ויפעלו כפיילוט לתקופה של שנתיים. לאור האמור, חוקק החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים כהוראת שעה, בתחילה לתקופה של שנתיים עד יום כ"ד באב התשע"ג (31 ביולי 2013), בהמשך הוארך תוקף הוראת השעה לשנתיים נוספות עד ליום ט"ו באב התשע"ה (31 ביולי 2015) ולאחר מכן הוארך לתקופה נוספת עד ליום ב' באדר התשע"ז (28 לפברואר, 2017).
בשנות הפעלת מערכי האכיפה העירוניים ובהתאם לתקציב שהוקצה לנושא, עד כה הוכללו בתוספת הראשונה לחוק 71 רשויות מקומיות. במרביתן פועלים מערכי אכיפה עירוניים ובחלקן מערכי האכיפה העירוניים נמצאים בשלבי הקמה והיערכות שונים. בנוסף, פועלים מערכי אכיפה עירוניים במספר רשויות מקומיות באזור יהודה והשומרון.
לדברי הגורמים המקצועיים, ככלל, ברשויות מקומיות שבהן פועל מערך אכיפה עירוני, קיימת שביעות רצון רבה בקרב ראשי הרשויות המקומיות ומפקדי תחנות המשטרה מפעילות מערכי האכיפה העירוניים, לרבות מתחומי הפעילות. מרביתם מדגישים את חשיבות הפרויקט ומציינים את התרומה המשמעותית של מערכי האכיפה העירוניים לשיפור איכות החיים ותחושת הביטחון של התושבים ברשויות המקומיות שבהן פועלים המערכים.
בהתאם לתפיסת ההפעלה של מערכי האכיפה העירוניים כפי שגובשה במשרד לביטחון הפנים ובמשטרת ישראל, מתמקדים מערכי האכיפה העירוניים באכיפת סל עבירות מוגדר, בתחומי איכות החיים ומניעת אלימות. הנתונים שהצטברו במשרד לביטחון הפנים ובמשטרת ישראל מעידים כי פעילות מערכי האכיפה העירוניים במתכונתם הנוכחית היא יעילה ואפקטיבית. בנוסף, קיימת שביעות רצון רבה בקרב ראשי הרשויות המקומיות מהידוק שיתוף הפעולה בין הרשויות המקומיות לבין משטרת ישראל ומהיוזמה לפעילויות משותפות שלהן בתחומי האכיפה השונים.
כעת, מאחר שמטרות חקיקת החוק- ובהן המאבק באלימות, בעבריינות ובעבירות הפוגעות באיכות החיים של התושבים ברשויות מקומיות- בעינן עומדות, ולאור הצלחת המודל של מערכי האכיפה העירוניים, מוצע להפוך את הוראת השעה בנושא להוראת קבע.
נוסף על כך, לאור הניסיון שהצטבר בנושא, וכנדרש במסגרת הפיכת הוראת השעה להוראת קבע, מוצע לערוך בחוק כמה תיקונים ושינויים.
ג. עיקרי החוק המוצע:
עיקר 1- הפיכת הוראת השעה להוראת קבע וביצוע התאמות נדרשות בסעיף מטרת החוק (סעיפים 1, 2 ו-9 להצעת החוק)
מטרתה העיקרית של הצעת החוק היא להפוך את החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים להוראת קבע, כאמור לעיל. על כן מוצע למחוק משם החוק את המילים "(הוראת שעה)".
מוצע להחליף את סעיף המטרה ולחדד ולהתאים אותו לנוסח המוצע של החוק, ולקבוע כי מטרתו של החוק לייעל את יכולת הפיקוח והאכיפה של הרשויות המקומיות בעבירות שבתחום אחריותן בדרך של הפעלת מערכי אכיפה עירוניים בחלק מהרשויות המקומיות, וכן לאפשר להן לסייע למשטרת ישראל בפעולות למניעת אלימות, והכל בלי לגרוע מתפקידיהן של משטרת ישראל ושל הרשויות המקומיות על פי דין.
סעיף 23 לחוק קובע את תוקפו של החוק כהוראת שעה. עם ההצעה להפוך את הוראת השעה להוראת קבע, מוצע לבטלו.
עיקר 2- קביעת הסדרים להקמה ולהפעלה של מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות וכן להפסקת פעילות של מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות (סעיפים 3-6, 10 להצעת החוק).
סעיף 7 לחוק קובע כיום כי "ברשות מקומית המנויה בתוספת הראשונה יפעל מערך אכיפה עירוני, שיורכב מיחידת פיקוח עירוני ייעודית של פקחים מסייעים ומכוח שיטור עירוני ייעודי של שוטרים". סעיף 18(א) לחוק קובע כי השר רשאי, בצו, בהסכמת שר הפנים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לשנות את התוספת הראשונה.
כיום גיבוש רשימת הרשויות המקומיות הרלוונטיות ודירוגן מתבצעים במשרד לביטחון הפנים, בהתאם לתבחינים ולתנאים שנקבעו בהחלטות הממשלה בנושא. הכללת רשויות מקומיות בתכנית נעשית כיום בהתאם לתבחינים האמורים ולתקציב המוקצה לנושא.
כעת, לאור הניסיון שהצטבר בנושא, מוצע להחליף את סעיף 7 לחוק ולעגן במקומו בחקיקה ראשית הסדר מפורט להקמה ולהפעלה של מערך אכיפה עירוני ברשות מקומית וכן להפסקת פעילות של מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות.
מוצע לקבוע כי מערך אכיפה עירוני יוקם ויפעל ברשויות מקומיות שיקבע השר לביטחון הפנים, בצו, בהסכמת שר הפנים. זאת, בהתבסס על אמות מידה שיקבע השר, בהסכמת שר הפנים, אשר עיקריהן יפורטו בחוק. מוצע לפרט את אמות המידה שיובאו בחשבון.
בנוסף, עם המעבר מהוראת שעה להוראת קבע, מוצע לעגן בחוק את תנאי הסף שבהם נדרשות הרשויות המקומיות לעמוד לצורך הקמה והפעלה של מערך אכיפה עירוני בתחומן ולהסמיך את השר לביטחון הפנים לשנות את תנאי הסף הנוגע לגודל האוכלוסייה ברשות המקומית בצו, בהסכמת שר הפנים.
מוצע לבטל את התוספת הראשונה לחוק ולקבוע כי רשימת הרשויות המקומיות שבהן הוקם ומופעל מערך אכיפה עירוני תפורסם באתר האינטרנט של המשרד לביטחון הפנים.
עוד מוצע לקבוע את העילות שמכוחן רשאי השר לביטחון הפנים, בצו, בהסכמת שר הפנים, להפסיק פעילות מערך אכיפה עירוני. זאת, לאור הניסיון שהצטבר בשנות הפעלת מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות.
מוצע לקצר ולייעל את תהליך קביעת הרשויות המקומיות שבהן יוקמו ויפעלו מערכי אכיפה עירוניים, כך שלא יידרש אישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת וקביעת רשימת הרשויות המקומיות שבהן יוקם ויפעל מערך אכיפה עירוני לא תיעשה בתוספת הראשונה לחוק אלא בצו של השר בהסכמת שר הפנים. לפיכך מוצע לבטל את התוספת הראשונה לחוק ולמחוק את ההפניות לתוספת הראשונה ואת האזכורים שלה בסעיפים הרלוונטיים.
עיקר 3- ביטול חובת הדיווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת (ס' 7 להצעת החוק)
סעיף 19 לחוק קובע חובת דיווח של השר לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, מדי חצי שנה, בדבר נתונים שונים הנוגעים להפעלת מערכי האכיפה העירוניים. זאת, בין השאר, לצורך בחינת אפקטיביות מערכי האכיפה העירוניים. בד בבד עם ההצעה לסיים את תקופת הפעלת מערכי האכיפה העירוניים כהוראת שעה ולהפעילם באופן קבוע, מוצע לבטל את חובת הדיווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא.
עיקר 4- הפיכת הוראת השעה הקובעת כי הפעלת סמכות עיכוב, חיפוש או כניסה, שלא כדין על ידי עובד רשות מקומית תהווה עבירת משמעת להוראת קבע (סעיף 8 להצעת החוק)
במסגרת סעיף 21 לחוק תוקן חוק הרשויות המקומיות (משמעת), התשל"ח-1978, כהוראת שעה, באופן הקובע כי הפעלת סמכות עיכוב, חיפוש או כניסה, שלא כדין על ידי עובד רשות מקומית תהווה עבירת משמעת. עם הפיכת החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים להוראת קבע, מוצע לקבוע גם את עבירת המשמעת האמורה כהוראת קבע.
עיקר 5- הוראות מעבר (סעיף 11 להצעת החוק)
כפי שצוין לעיל, בשנות הפעלת מערכי האכיפה העירוניים ובהתאם לתקציב שהוקצה לנושא, עד כה הוכללו בתוספת הראשונה לחוק 71 רשויות מקומיות. במרביתן פועלים מערכי אכיפה עירוניים ובחלקן מערכי האכיפה העירוניים נמצאים בשלבי הקמה והיערכות שונים. בנוסף, פועלים מערכי אכיפה עירוניים במספר רשויות מקומיות באזור יהודה והשומרון. כדי לאפשר את המשך הפעלת מערכי האכיפה העירוניים ברשויות מקומיות שבהן הם פועלים כיום ואת המשך הקמת מערכי אכיפה עירוניים ברשויות מקומיות נוספות, בהתאם לתקציב המוקצה לנושא, מוצע לקבוע הוראות מעבר כדלקמן:
(1) ברשויות מקומיות שבהן פועל מערך אכיפה עירוני ערב תחילתו של החוק המוצע, ימשיך לפעול מערך האכיפה העירוני, אלא אם כן הופסקה פעילותו בהתאם להוראת סעיף 7א המוצע.
(2) עד לקביעת אמות מידה ראשונות בהתאם לסעיף 7 המוצע, יראו את התבחינים לבחירת רשויות מקומיות שבהן יוקם ויפעל מערך אכיפה עירוני, שנקבעו בהחלטות הממשלה בנושא, כאמות מידה לעניין הסעיף האמור.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיפים 1, 7, 10, 17-19, 21 ו-23. תבוטל התוספת הראשונה לחוק.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
לא רלוונטי
ה. השפעת החוק המוצע על התקן
לא רלוונטי
ו. להלן נוסח החוק המוצע -
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה) (הפיכת הוראת השעה להוראת קבע ותיקונים נוספים) (תיקון מס' _), התשע"ז-2016
|
תיקון שם החוק |
1. |
בחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011[1] (להלן- החוק העיקרי), בשם החוק, המילים "(הוראת שעה)" – יימחקו. |
|||||
|
החלפת סעיף 1 |
2. |
במקום סעיף 1 לחוק העיקרי יבוא: |
|||||
|
|
|
"מטרה |
1. |
מטרתו של חוק זה לייעל את יכולת הפיקוח והאכיפה של הרשויות המקומיות בעבירות שבתחום אחריותן וכן לאפשר להן לסייע למשטרת ישראל בפעולות למניעת אלימות, באמצעות הפעלת מערכי אכיפה עירוניים בחלק מהרשויות המקומיות, והכל בלי לגרוע מתפקידיהן של משטרת ישראל ושל הרשויות המקומיות על פי דין." |
|||
|
החלפת סעיף 7 |
3. |
במקום סעיף 7 לחוק העיקרי יבוא: |
|||||
|
|
|
"הקמת והפעלת מערך אכיפה עירוני |
7. |
(א) ברשויות מקומיות שיקבע השר, בצו, בהסכמת שר הפנים, יוקם ויפעל מערך אכיפה עירוני שיורכב מיחידת פיקוח עירוני ייעודית של פקחים מסייעים ומכוח שיטור ייעודי של שוטרי משטרת ישראל (בחוק זה - מערך אכיפה עירוני). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) קביעה כאמור בסעיף קטן (א) תיעשה בהתבסס על אמות מידה שקבע השר בהסכמת שר הפנים; אמות המידה האמורות יביאו בחשבון, בין השאר, את כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) היקף העבריינות בתחומי הרשות המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) גודל האוכלוסייה בתחומי הרשות המקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) דירוג הרשות המקומית לפי המדד החברתי-כלכלי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) דירוג הרשות המקומית לפי מדד הפריפריאליות שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא יוקם מערך אכיפה עירוני ברשות מקומית אלא בהתקיים כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) גודל האוכלוסייה בתחומי הרשות המקומית עולה על 16,000 תושבים לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או לפי נתוני משרד הפנים; השר יהיה רשאי לקבוע, בצו, בהסכמת שר הפנים, גודל אוכלוסייה שונה לעניין זה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ניתנה הסכמת הרשות המקומית להקמה ולהפעלה של מערך האכיפה העירוני בתחומה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הרשות המקומית התחייבה להעמיד את כוח האדם והאמצעים הנדרשים לצורך ההקמה וההפעלה של מערך האכיפה העירוני. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) רשימת הרשויות המקומיות שקבע השר כאמור בסעיף קטן (א), תפורסם באתר האינטרנט של המשרד לביטחון הפנים. |
|
|
|
|
הפסקת פעילות מערך אכיפה עירוני |
7א. |
(א) השר רשאי לקבוע, בצו, בהסכמת שר הפנים, כי ברשות מקומית תופסק פעילות מערך האכיפה העירוני, בהתקיים אחד מאלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הרשות המקומית ביקשה את הפסקת הפעילות כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הרשות המקומית לא עמדה בהתחייבויות הנדרשות ממנה לצורך ההקמה או ההפעלה של מערך האכיפה העירוני בתחומה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) השר מצא כי אין עוד הצדקה להפעלת מערך אכיפה עירוני ברשות המקומית או כי נדרשת הפסקת פעילות מערך האכיפה העירוני ברשות המקומית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, ונמסרה על כך הודעה לרשות המקומית 60 ימים לפחות לפני הפסקת פעילות מערך האכיפה העירוני בתחומה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הפסקת פעילות מערך אכיפה עירוני ברשות מקומית לפי סעיף קטן (א)(2) או (3), תיעשה לאחר שניתנה לרשות המקומית הזדמנות להשמיע את טענותיה." |
|
|
תיקון סעיף 10 |
4. |
בסעיף 10(א) לחוק העיקרי, במקום "המנויה בתוספת הראשונה" יבוא "אשר הוקם בה או פועל בה מערך אכיפה עירוני". |
|||||
|
תיקון סעיף 17 |
5. |
בסעיף 17 לחוק העיקרי, במקום "המנויה בתוספת הראשונה" יבוא "אשר הוקם בה או פועל בה מערך אכיפה עירוני". |
|||||
|
תיקון סעיף 18 |
6. |
בסעיף 18 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "התוספות" יבוא "התוספת השנייה"; |
|||||
|
|
|
(2) סעיף קטן (א) – בטל. |
|||||
|
ביטול סעיף 19 |
7. |
סעיף 19 לחוק העיקרי – בטל. |
|||||
|
תיקון סעיף 21 |
8. |
בסעיף 21 לחוק העיקרי, בכותרת השוליים, המילים "הוראת שעה"- יימחקו. |
|||||
|
ביטול סעיף 23 |
9. |
סעיף 23 לחוק העיקרי – בטל. |
|||||
|
ביטול התוספת הראשונה |
10. |
התוספת הראשונה לחוק העיקרי – בטלה. |
|||||
|
הוראות מעבר |
11. |
(א) ברשויות מקומיות שבהן פועל מערך אכיפה עירוני ערב תחילתו של חוק זה (להלן – יום התחילה), ימשיך לפעול מערך האכיפה העירוני, אלא אם כן הופסקה פעילותו בהתאם להוראת סעיף 7א לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה. |
|||||
|
|
|
(ב) עד לקביעת אמות מידה ראשונות בהתאם לסעיף 7 לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יראו את התבחינים לבחירת רשויות מקומיות שבהן יוקם ויפעל מערך אכיפה עירוני, שנקבעו בהחלטת הממשלה מס' 1645 מיום א' בתמוז התשע"ו (7 ביולי 2016), כאמות מידה לעניין הסעיף האמור. |
|||||