י"ב אב תשע"ו
16 אוגוסט 2016
לכבוד
כבוד נשיאת בית המשפט העליון
נגיד בנק ישראל
היועץ המשפטי לממשלה
מזכיר הממשלה
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה)
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי)
נציב שירות המדינה
הממונה על התקציבים – משרד האוצר
היועץ המשפטי במשרד הבריאות
היועץ המשפטי במשרד מבקר המדינה
היועץ המשפטי במשרד לביטחון פנים
דיקן הפקולטה למשפטים – האוניברסיטה העברית בירושלים
דיקן הפקולטה למשפטים – אוניברסיטת תל אביב
דיקן הפקולטה למשפטים – אוניברסיטת בר אילן
דיקן הפקולטה למשפטים – אוניברסיטת חיפה
דיקן הפקולטה למשפטים – המרכז הבינתחומי, הרצליה
המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי – הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית, י-ם
לשכת עורכי הדין
סנגוריה ציבורית
מרכז שלטון מקומי
המועצה לעבודה סוציאלית
איגוד העובדים הסוציאליים
המועצה הלאומית לשלום הילד
הנדון: תזכיר חוק פעוטות בסיכון (הזכות למעון יום)(תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התשע"ו-2016
רצ"ב תזכיר חוק של משרד הרווחה והשירותים החברתיים שבדעתנו להגיש לממשלה.
אודה על הערותיכם תוך 21 ימים.
ב ב ר כ ה,
רינת וייגלר, עו"ד
היועצת המשפטית
העתקים:
ח"כ חיים כץ – שר הרווחה והשירותים החברתיים;
מר אליעזר יבלון - מנכ"ל המשרד;
מנהלי אגפים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים.
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק פעוטות בסיכון (הזכות למעון יום)(תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התשע"ו-2016
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
הצעת החוק מבקשת להחיל תיקונים שונים בחוק פעוטות בסיכון וזאת לאור הניסיון שהצטבר ביישום החוק במהלך השנים ומתוך מטרה לייעל את המענה הניתן לפעוטות בסיכון ואת תהליכי העבודה בעניין. בין היתר, מוצע להגדיר מצבי סיכון נוספים, הקשורים לאי תפקוד ההורה, בהם יש להכיר בפעוט כפעוט במצב סיכון; מוצע כי לצורך הכרה בהיות הפעוט במצב סיכון עקב היותו מוכה או שצרכיו ההתפתחותיים אינם נענים עקב הזנחה מתמשכת, ניתן יהיה, בנוסף לדעתו של העובד הסוציאלי, לקבל אישור אחות בריאות הציבור ולא רק חוות דעת רפואית כקבוע היום בחוק; עוד מוצע, כי יהיו 2 הרכבים שונים של וועדות, בהן ניתן יהיה לקבוע את היות הפעוט במצב סיכון ואת התוכנית הטיפולית המוצעת בעניינו. על פי ההצעה, מוצע כי ככלל, תדון בעניינו של הפעוט וועדה בהרכב מצומצם, שתקרא "ועדת פעוטות בסיכון", ואולם במצבי סיכון מוגברים, בהתאם לקריטריונים המוצעים, תדון בעניינו וועדה בעלת הרכב מורחב יותר שתקרא "ועדת תכנון טיפול והערכה", שהיא הועדה המוסמכת הקבועה כיום בחוק; עוד מוצע לשנות את הגדרת פעוט כך שתתאים לנהלי האגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בכל הנוגע לתנאי קבלת פעוט למעון היום; כמו כן, מוצעים תיקוני הגדרות הנובעים משינוי שם המשרד המציע וכן תיקונים בכל הנוגע למושגים הקשורים להשתתפות מימון השהות במעון היום וביטול השתתפות במימון של הגוף המפעיל את מעון היום.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1 – הועדות המוסמכות לדון על פי החוק - תיקון ההגדרות בסעיף 1 והוספת סעיפים 3א,3ב,3ג ו-3ד לחוק
מוצע לקבוע 2 הרכבים שונים של ועדות שיפעלו ברשות המקומית,
המוסמכות לדון לפי חוק זה, בהן ניתן יהיה לקבוע את היות הפעוט במצב סיכון ואת
התוכנית הטיפולית המוצעת בעניינו וזאת במטרה לייעל את תהליכי העבודה וכוח האדם.
סעיף 3א, הרכב ועדת פעוטות בסיכון - מוצע כי ככלל, תדון בעניינו של הפעוט וועדה שתקרא "ועדת פעוטות בסיכון" שהרכבה: "מנהל המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות המקומית או עובד סוציאלי שהוא מינה, והוא יהיה יושב ראש הוועדה, העובד הסוציאלי המטפל במשפחה, ומדריך-ראש צוות הממונה על העובד הסוציאלי, כן יוכל יושב ראש הועדה לקבוע כי גם מומחה מקצועי אחר ישתתף בוועדה.
סעיף 3ב, התנאים לדיון בוועדה לתכנון טיפול והערכה - מוצע כי במצבי סיכון מוגברים, בהתאם לקריטריונים המוצעים, המפורטים בהצעת החוק, תדון בעניינו וועדה בעלת הרכב מורחב יותר שתקרא "ועדת תכנון טיפול והערכה", שהיא הועדה המוסמכת הקבועה כיום בחוק.
סעיף 3ג, סמכות ועדת תכנון טיפול והערכה - עוד מוצע כי לוועדת תכנון טיפול והערכה הדנה בעניינה של המשפחה לרבות בעניינו של הפעוט בסיכון יהיו נתונות אותן הסמכויות כמו לוועדת פעוטות בסיכון לעניין חוק זה. הדבר מתחייב מתחומי אחריותה וממהות תפקידה של הועדה ועל מנת לייעל הטיפול בעניינו של הפעוט ולמנוע כפל דיונים באותו ענין.
סעיף 3ד, תוקף החלטות הועדה - עוד מוצע כי מאחר ושתי הועדות מוסמכות לדון בעניינו של היות הפעוט בסיכון, לפי חוק זה, הרי שגם אם נדון עניינו בפני ועדה שלא לפי הכללים המפורטים בסעיף 3ב, לא יהיה בכך כדי לפגוע בתוקף החלטות הועדה.
עיקר 2 – שינוי הגדרת פעוט – תיקון ההגדרות בסעיף 1
החוק בנוסחו הנוכחי קובע כי פעוט הוא מי שטרם מלאו לו 36
חודשים ב-1 בספטמבר של אותה שנת לימודים. אולם מאחר ומועד פתיחת שנת הלימודים עשוי
להשתנות מוצע לכתוב כי מועד פתיחת שנת הלימודים, יהיה התאריך הקובע, מבלי לנקוב
בתאריך ספציפי.
כמו כן, מאחר ועל פי נהלי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לא יתקבלו למעון פעוטות מתחת לגיל 3 חודשים וכמו כן, קבלת פעוטות מתחת לגיל 6 חודשים מותנית בצירוף אישור רפואי המעיד על בשלותו ובריאותו של הפעוט והתאמתו למסגרת חינוכית קבוצתית, יש לשנות את הגדרת פעוט בהתאם.
עיקר 3 – הגדרת מצבי סיכון
תיקון סעיף 3 (1) – מוצע כי לצורך הכרה בהיות הפעוט במצב
סיכון עקב היותו מוכה או שצרכיו ההתפתחותיים אינם נענים עקב הזנחה מתמשכת, ניתן
יהיה, בנוסף לדעתו של העובד הסוציאלי, להסתמך גם על אישור אחות בריאות הציבור ולא
רק על חוות דעת רפואית כקבוע היום בחוק. הנסיון מלמד כי פעמים רבות, אין אפשרות לקבל
חוות דעת רפואית אודות מצבים אלו, ולעומת זאת, ניתן לקבל את המידע והאישור בעניין,
מאחות בריאות הציבור אשר מתפקידה לקיים מעקב שגרתי אחר פעוטות בקהילה.
תיקון סעיף 3(2) – מוצע להוסיף גם מצב בו ההורה אינו מתפקד כראוי בשל התמכרות להימורים, זאת מאחר ומדובר בתחום התמכרות נוסף אשר עלול לפגוע בתפקוד ההורה ולמצב בו הפעוט הינו במצב סיכון, כן מוצע להוסיף מצב בו להורה יש בעיות התנהגות חמורות, זאת מאחר וההגדרות הקיימות כיום בחוק, אינן מקיפות את תיאור מכלול המצבים בהם התנהגות ההורה גורמת להיות הפעוט במצב סיכון.
עיקר 4 – תיקונים בכל הנוגע להשתתפות במימון השהות במעון יום.
תיקון סעיפים 4(ב), 4(ג),4(ה) ו- 4(ו) לחוק.
לסעיף 4(ב) – מאחר ומבחני ההשתתפות לפיהם פועל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נקבעים בשקלים חדשים ולא באחוזים, מוצע כי המונח בחוק יהיה "גובה השתתפות" ולא "שיעור השתתפות".
לסעיף 4(ג),4(ה) ו- 4(ו) לחוק, לאחר שבהסכמי משרד העבודה, הרווחה והשירותים
החברתיים, מול מפעילי מעונות היום, בוטלו אחוזי ההשתתפות של המפעילים, עבור פעוטות
בסיכון, מוצע למחוק מסעיפי החוק הרלוונטיים נושא זה.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים –
תיקון סעיפים 1, 3 ו-4 לחוק פעוטות בסיכון, והוספת סעיפים 3א, 3ב, 3ג ו-3ד לחוק.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
הערכה תקציבית בנושא, ככל שישנה, תועבר לקראת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.
ו. להלן נוסח ההצעה:
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק פעוטות בסיכון (הזכות למעון יום)(תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התשע"ו-2016
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בחוק פעוטות בסיכון (הזכות למעון יום), התש"ס-2000[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1 - |
|||||||
|
|
|
(1) בהגדרה "משפחתון" במקום "משרד העבודה והרווחה" יבוא "משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים"; |
|||||||
|
|
|
(2) במקום ההגדרה "פעוט" יבוא - |
|||||||
|
|
|
""פעוט" – מי שמלאו לו 3 חודשים וטרם מלאו לו 36 חודשים בעת מועד שנת הלימודים והנמצא בישראל, ובלבד שבעניין פעוט שטרם מלאו לו 6 חודשים, ניתן אישור רפואי כי בשלותו ובריאותו מאפשרים השמתו במעון יום;". |
|||||||
|
|
|
(3) במקום ההגדרה "הועדה" יבוא - |
|||||||
|
|
|
""ועדה" – ועדת פעוטות בסיכון או ועדת תכנון טיפול והערכה הדנות לפי חוק זה; |
|||||||
|
|
|
"ועדת פעוטות בסיכון" – ועדה במחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית שבתחומה נמצא מקום מגוריו של האחראי על הקטין, שמתפקידה לקבוע האם הפעוט הינו במצב סיכון לעניין חוק זה ואת דרכי הטיפול בעניינו; |
|||||||
|
|
|
"ועדת תכנון טיפול והערכה" – הועדה כהגדרתה בתקנות הפיקוח על מעונות (אחזקת ילדים במעון רגיל), תשכ"ו –1965[2];". |
|||||||
|
|
|
(4) במקום ההגדרה "השר" יבוא: |
|||||||
|
|
|
""השר – שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.". |
|||||||
|
תיקון סעיף 3 |
2. |
בסעיף 3 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
(1) במקום פסקה (1) יבוא - |
|||||||
|
|
|
"(1) לפי דעתו של עובד סוציאלי ועל סמך אישור רפואי או אישור
של אחות בריאות הציבור הפעוט מוכה, או שצרכיו ההתפתחותיים |
|||||||
|
|
|
(2) בפסקה (2), אחרי "מחלת נפש" יבוא "בעיות התנהגות חמורות" ואחרי "התמכרות לסמים" יבוא "התמכרות להימורים,". |
|||||||
|
הוספת סעיפים 3א – 3ד |
3. |
אחרי סעיף 3 יבוא: |
|||||||
|
|
|
"הרכב ועדת פעוטות בסיכון |
3א. |
רשות מקומית תקיים ועדת פעוטות בסיכון שהרכבה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1)
מנהל המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות
המקומית או עובד סוציאלי |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) העובד הסוציאלי המטפל במשפחה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3)
מדריך-ראש צוות הממונה על העובד |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) מומחה מקצועי אחר שקבע יושב ראש הועדה, אם קבע. |
||
|
|
|
התנאים לדיון בוועדה לתכנון, טיפול והערכה |
3ב. |
על אף האמור בסעיף 3א עניינו של פעוט
לעניין חוק |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) התקיים בעבר דיון בוועדת תכנון טיפול והערכה או בוועדת פעוטות בסיכון ונקבעה תוכנית טיפול עבור הפעוט ומשפחתו, ועל פי חוות דעת העובד הסוציאלי, ניסיונות הטפול והסיוע הקודמים שניתנו למשפחה, לא הובילו להפחתת מצב הסיכון בו נמצא הפעוט; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) עניינם של אחים נוספים במשפחה נדון בפני ועדת תכנון טיפול והערכה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) בית המשפט לנוער הורה על דרכי טיפול והשגחה ביחס לפעוט על פי סעיף 3 לחוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך – 1960[3]; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) קיים חשש כי הפעוט מוכה לפי סעיף 3(1) לחוק. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) במקרים בהם יש חשש למצב סיכון גבוה לפעוט ולדעתו של העובד הסוציאלי המטפל במשפחה, יש להביא את עניינו של הפעוט לדיון בוועדת תכנון טיפול והערכה, אף שלא מתקיימות עילות 1-4 שבסעיף זה. |
||
|
|
|
סמכות ועדת תכנון |
3ג. |
לוועדת תכנון טיפול והערכה הדנה בעניינו
של |
|||||
|
|
|
תוקף החלטות הוועדה |
3ד. |
דנה ועדה לפעוטות בסיכון בעניינו של
פעוט |
|||||
|
תיקון סעיף 4 |
4. |
בסעיף 4 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב), במקום "שיעור השתתפות" יבוא "גובה השתתפות"; |
|||||||
|
|
|
(2) סעיף קטן (ג) – ימחק; |
|||||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ד)(2) במקום "משרד העבודה והרווחה" יבוא "משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים"; |
|||||||
|
|
|
(4) במקום סעיף (ה) יבוא - |
|||||||
|
|
|
"(ה) השר ושר האוצר רשאים, בצו, לשנות את שיעור |
|||||||
|
|
|
(5) בסעיף קטן (ו), במקום ההגדרה "יתרת עלות השהות" יבוא - |
|||||||
|
|
|
""יתרת עלות השהות" – עלות השהות הכוללת בניכוי סכום ההשתתפות של החייב במזונותיו של הפעוט שבסיכון, לפי הוראות סעיף קטן (ב).". |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
דברי הסבר
לסעיף 1 המוצע
להגדרת
"ועדת פעוטות בסיכון" –
התיקון המוצע לחוק מציע 2 סוגי ועדות המוסמכות לדון בעניין החוק, הועדה שככלל,
תדון על פי חוק זה, תקרא "ועדת פעוטות בסיכון". כמו כן, תתקיים וועדה
בעלת הרכב מורחב, שתקרא "ועדת תכנון טיפול והערכה", היא הוועדה כהגדרתה
כיום בחוק. ניסיון רב שנים בהפעלת החוק ועמדת אנשי המקצוע האמונים על ביצוע החוק,
מלמדים כי על מנת לייעל את תהליכי העבודה וכוח האדם, יש לקבוע כי ועדת פעוטות
בסיכון, שהרכבה מפורט בסעיף 3 א, היא שתדון ככלל, בעניינו של הפעוט לפי חוק זה,
ואולם, אם יתמלאו התנאים המפורטים בסעיף 3ב לחוק, המלמדים על מצב סיכון מוגבר של
הפעוט, אז תידון הבקשה בפני ועדת תכנון טיפול והערכה. מטרת התיקון הינה מחד, לייעל
את הדיונים ולקצר הליכים בעניינו של פעוט בסיכון ומאידך, לאפשר במקרים המתאימים
דיון בהרכב מקצועי נרחב, בהתאם להגדרה המוצעת של "ועדת תכנון טיפול
והערכה". התיקון משקף את דרך העבודה המקובלת בפועל.
תפקידי הועדה, כוללים גם את קביעת דרכי הטיפול בעניינו של הפעוט, זאת בדומה
לסמכויות הועדה כמפורט בתקנות הפיקוח על מעונות (אחזקת ילדים במעון רגיל).
תשכ"ו-1965.
מאחר ומטרתו של חוק זה, הינה מניעת הוצאתו של הפעוט בסיכון מביתו, הרי שבמקביל
לקביעת זכאותו לפי חוק זה, קביעת דרכי הטיפול, מהווה חלק בלתי נפרד מעבודת הוועדה.
להגדרת "ועדת תכנון טיפול והערכה" – ועדה זו, היא הועדה כפי
שהוגדרה מלכתחילה בחוק זה, כמשמעותה בתקנות הפיקוח על מעונות (אחזקת ילדים במעון
רגיל). תשכ"ו-1965.
להגדרת "ועדה" – ההגדרה כוללת הן את ועדת פעוטות בסיכון והן את ועדת תכנון טיפול והערכה אשר מוסמכות שתיהן לדון לפי חוק זה.
להגדרת "משפחתון"
- יש לשנות את שם המשרד לשמו כיום, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
להגדרה "פעוט"- החוק בנוסחו הנוכחי קובע כי פעוט הוא מי שטרם
מלאו לו 36 חודשים ב-1 בספטמבר של אותה שנת לימודים. אולם מאחר ומועד פתיחת שנת
הלימודים עשוי להשתנות אין לכתוב תאריך ספציפי ויש לכתוב במקום זאת את מועד פתיחת
שנת הלימודים מבלי לנקוב בתאריך ספציפי.
כמו כן, מאחר ועל פי נהלי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לא יתקבלו
למעון פעוטות מתחת לגיל 3 חודשים וכמו כן, קבלת פעוטות מתחת לגיל 6 חודשים מותנית
בצירוף אישור רפואי המעיד על בשלותו ובריאותו של הפעוט והתאמתו למסגרת חינוכית
קבוצתית, יש לשנות את הגדרת פעוט בהתאם.
לסעיף 3 המוצע
לפסקה 3(1) -
הניסיון ביישום החוק מלמד כי במקרים רבים, בהם מדובר בפעוט מוכה או בפעוט שצרכיו ההתפתחותיים אינם נענים עקב הזנחה מתמשכת, אין בנמצא חוות דעת רפואית בעניין, זאת, בין אם מאחר והפעוט אינו נמצא במעקב רפואי, ובין אם מאחר והרופא לא ראה חבלות המעידות על היות הפעוט מוכה.
התניית הכרת הפעוט כפעוט מוכה, בקבלת חוות דעת רפואית, כשלפעמים אין כל דרך להשיגה, עלולה להותירו ללא זכות למעון יום. לכן מוצע לקבוע חלופה נוספת של אישור אחות בריאות הציבור, אשר מתפקידה לקיים מעקב שגרתי אחר פעוטות בקהילה ולכן יש סבירות גבוהה כי עניינו של הפעוט יהיה מוכר לה. כמו כן, מוצע כי יידרש אישור רפואי ולא חוות דעת רפואית. לכן, מוצע להרחיב הסעיף כך שניתן יהיה להסתמך הן על אישור רפואי והן על אישור אחות בריאות הציבור.
לפסקה 3(2) –
לעניין הוספת בעיות התנהגות חמורות - הוועדות הדנות על פי חוק זה, נתקלות לעיתים במצבים בהם פעוט נמצא בסיכון בשל בעיות התנהגות חמורות של הורה, על אף שאינו עונה להגדרות הסעיף הקיימות כיום.
כך למשל: הורה שאינו יוצא באופן קבוע מהבית, התנהגות כפייתית או התפרצויות זעם של הורה, כאשר מצבו של ההורה אינו מאובחן, לרוב עקב אי שיתוף פעולה של ההורה.
על אף שהתנהגויות כאלו הינן התנהגויות מסכנות, החוק בנוסחו כיום, אינו כולל מצבים אלו. לכן מוצע להוסיף לסעיף מצב נוסף של "בעיות התנהגות חמורות".
לעניין הוספת התמכרות להימורים – בשנים האחרונות הוכר במשרד הרווחה גם תחום
ההתמכרות להימורים כתחום התמכרות נוסף, שאף בא לידי ביטוי בהוראות התע"ס
בתחום ההתמכרויות. התמכרות להימורים של הורה, בדומה להתמכרות לסמים או לאלכוהול,
עלולה להיות תופעה הפוגעת בתפקוד ההורה והעלולה לגרום להיות הפעוט, פעוט בסיכון.
לסעיף 3א המוצע–
הרכב ועדת פעוטות בסיכון
- הרכב הועדה יכלול את מנהל המחלקה לשירותים
חברתיים של הרשות המקומית או עובד סוציאלי שהוא מינה, והוא יהיה יושב ראש הועדה,
את העובד הסוציאלי המטפל במשפחה ואת מדריך-ראש צוות הממונה על העובד הסוציאלי.
כמו כן, רשאי יושב ראש הועדה, להוסיף להרכב הועדה, מומחה מקצועי אחר רלוונטי, כגון
אחות בריאות הציבור.
לסעיף 3ב המוצע-
התנאים לדיון בוועדה לתכנון טיפול והערכה -
מוצע לקבוע כי במצבים בהם קיים חשש למצב סיכון מוגבר של הפעוט, ובהתקיים אחד או יותר מהתנאים המפורטים בסעיף המוצע, הוועדה שתדון בעניינו לפי חוק זה, תהיה הוועדה לתכנון טיפול והערכה. התנאים הם: התקיימו בעבר דיונים בוועדה ולפי חוות דעת עובד סוציאלי, ניסיונות טיפול וסיוע קודמים לא הובילו להפחתת מצב הסיכון, עניינם של אחים נוספים במשפחה נדון כבר בפני ועדת תכנון טיפול והערכה, ביהמ"ש לנוער הורה על דרכי טיפול והשגחה ביחס לפעוט, קיים חשש כי הפעוט מוכה לפי סעיף 3(1) לחוק, וכן כשלדעת העובד הסוציאלי המטפל במשפחה, יש להביא את עניינו של הפעוט לדיון בפני ועדת תכנון טיפול והערכה בשל חשש למצב סיכון מוגבר, אף אם לא התקיימו העילות שבס"ק (1)-(4). הסמכת ועדת תכנון טיפול והערכה לדון ולהחליט לפי חוק זה, באה לתת מענה מקצועי וטיפולי מתאים לפעוט ולמשפחתו, לאפשר לוועדה הדנה במשפחה לפעול גם לפי הכלים הנתונים בחוק זה, וכן באה למנוע כפל דיונים באותו ענין.
לסעיף 3ג המוצע -
סמכות ועדת תכנון טיפול והערכה - לוועדת תכנון טיפול והערכה, הדנה בעניינה של המשפחה לרבות עניינו של הפעוט בסיכון יהיו נתונות אותן הסמכויות כמו לוועדת פעוטות בסיכון לענין חוק זה. הדבר מתחייב מתחומי אחריותה וממהות תפקידה של הועדה ועל מנת לייעל הטיפול בעניינו של הפעוט ולמנוע כפל דיונים באותו ענין.
לסעיף 3ד המוצע-
תוקף החלטות הועדה – מאחר ושתי הועדות מוסמכות לדון בשאלת היות הפעוט בסיכון לפי חוק זה, הרי שגם אם נדון עניינו בפני ועדה שלא לפי הכללים המפורטים בסעיף 3ב, לא יהיה בכך כדי לפגוע בתוקף החלטות הועדה.
לסעיף 4 המוצע -
לפסקה (ב)
מבחני ההשתתפות לפיהם פועל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הינם בשיטה מדורגת, בהתאם לטווח רמת ההכנסה, וגובה ההשתתפות מוצגת בסכום בשקלים חדשים ולא באחוזים.
קביעת גובה ההשתתפות יאפשר לחייב במזונותיו של הפעוט שבסיכון לדעת מראש ובמדויק את סכום ההשתתפות החודשית שהוא נדרש לשלם ועל כן מדובר ב"גובה השתתפות" ולא ב"שיעור השתתפות".
לפסקאות (ג), (ה) ו-(ו)
לאחר שבהסכמי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מול מפעילי מעונות היום, בוטלו אחוזי השתתפות ואין יותר השתתפות של 5% של המפעילים, עבור פעוטות בסיכון, יש למחוק מהחוק את נושא אחוזי ההשתתפות.