טיוטת תקנות בריאות העם (אספקת קולחין, שימוש בקולחין, היתר ותנאיו), התשע"ו-2015
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 62ב(ב), 65א לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), בהתייעצות עם שר החקלאות, וסעיף 10(א) לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח, 1966[2], בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לפי סעיף 21א(א) לחוק יסוד: הכנסת[3], וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[4], אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
פרק א': מטרה והגדרות |
|||||||||||||||||||||||||||
|
מטרה |
1. |
מטרת תקנות אלה להגן על בריאות הציבור ולאפשר ניצול חוזר של מי קולחין על ידי קביעת תנאים והוראות לשימוש במי קולחין, אספקתם ואגירתם והכול בין השאר באמצעות הטלת חיובים וקביעת הוראות בהתאם לתקנות אלה. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
2. |
בתקנות אלה - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"אזור מגן" – כהגדרתו בתקנות בריאות העם (תנאים תברואיים לקידוח מי שתיה), תשנ"ה-1995[5]; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"איכות קולחין" – האיכות הנדרשת בהתאם למטרת השימוש, כמפורט בתקנה 12; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"בדיקה" - בדיקה במי קולחין המבוצעת במעבדה מוכרת בשיטה שנקבעה בספר או בשיטה אחרת שאישר המנהל או בדיקת שדה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"גינון ציבורי" – גינון בשטחים ציבוריים פתוחים; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"דוגם מוסמך" – מי שעבר הכשרה לדיגום שפכים ומי קולחין והשתלמויות מזמן לזמן, במתכונת שהורה המנהל; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"דיגום" – נטילת דגימת מים והעברתה למעבדה מוכרת או למעבדה אחרת כפי שהורה המנהל, לשם עריכת בדיקה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"היתר" – היתר שימוש או היתר אספקה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"היתר שימוש" - היתר לשימוש בקולחין שניתן לפי תקנה 4; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"היתר אספקה" - היתר לאספקת קולחין שניתן לפי תקנה 7; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"הספר" - המהדורה האחרונה של הספר Standard Methods for the Examination of Water and Wastewater, בעריכה ובהוצאה של American Public Health Association, American Water Works Association, Water Environment Federation, שעותק ממנו מופקד בספרייה לרפואה ציבורית ע"ש ד"ר ש' זימן במשרד הבריאות, ירושלים, וזמין לעיון הציבור בשעות העבודה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"השקיה חקלאית", "השקיה חקלאית בלא מגבלות", "השקית גינון ציבורי" ו- "מיתקן טיהור שפכים" או "מט"ש" - כהגדרתם בתקנות תקני איכות מי קולחין; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"השקיה חקלאית מוגבלת" – השקיה למטרה חקלאית של גידול חקלאי המפורט בתוספת הראשונה ובתנאים המפורטים לכל גידול בתוספת כאמור; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מאגר" או "מאגר קולחין" – מאגר המשמש לאחסון או אגירת קולחין לפני השימוש בהם ולאחר טיפול , למעט מט"ש; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מבנה" – מבנה המשמש למגורים או מקום המשמש לשהייה או פעילות ממושכת של בני אדם; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מי שתייה" – כהגדרתם בפקודה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מכשיר מונע זרימת מים חוזרת" - מכשיר מונע זרימת מים חוזרת למערכת מי שתיה, מדגם שאישר המנהל; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מנהל" - המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי שהוא הסמיכו מבין עובדי המשרד לעניין תקנות אלה, כולן או מקצתן; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מעבדה מוכרת" - מעבדה שהכיר בה המנהל לעניין תקנות אלה, כולן או מקצתן; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מערכת אספקת קולחין" או "מערכת אספקה" – מערכת המשמשת, להולכה, לאגירה, לאחסנה, לטיפול ולהשבה של קולחין והכוללת, בין השאר, את המרכיבים להלן או חלק מהם: צנרת להובלת קולחין, מיתקן שאיבה, מאגר, מערכת גיבוי, מיתקן טיפול בקולחין, אביזרי השקיה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מערכת מי שתייה" ו – "מיתקני הפקה" – כהגדרתם בתקנות בריאות העם (איכותם התברואית של מי שתיה ומיתקני מי שתיה), התשע"ג-2013[6]; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"משתמש בקולחין" – כל העושה שימוש בקולחין; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"ניטור" – לרבות דיגום, בדיקה, פענוח תוצאות ודיווח, לפי העניין; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"ספק" או "ספק קולחין" – מי שמתקיימים בו כל אלה – 1. המספק קולחין באמצעות מערכת אספקת קולחין לספק אחר או למשתמש בקולחין, בין אם הוא קיבל אותם מאחר ובין אם טיהר אותם בעצמו, בין אם לשימוש עצמי ובין אם לשימוש על ידי אחר; 2. מי שחלה עליו חובת קבלת רישיון הפקה מרשות המים. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"קולחין" או "מי קולחין" - שפכים שטוהרו במט"ש לפי הוראות תקנות תקני איכות מי קולחין וכל טיפול נוסף ככל שנדרש לפי תקנות אלה, לרבות מים מהולים בקולחין ובכלל זה קולחין שעברו החדרה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"קולחין שעברו החדרה" – קולחין שעברו טיפול בהחדרה לתת הקרקע על פי תכנית שאישר המנהל; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"שימוש" או "שימוש בקולחין" – לרבות חיבור למערכת אספקת קולחין; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תכנית" – תכנית למערכת אספקת קולחין או לשימוש בקולחין לפי תקנות 17 ו- 18. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תקנות תקני איכות מי קולחין" - תקנות בריאות העם (תקני איכות מי קולחין וכללים לטיהור שפכים), תש"ע-2010[7] . |
|||||||||||||||||||||||||||
|
שימוש בקולחין
|
3. |
(א) לא ישתמש אדם בשפכים לרבות שפכים שעברו טיפול, לכל שימוש, למעט שימוש בקולחין לפי תקנות אלה; אין בהוראות אלה בכדי לגרוע מסמכות המנהל להתיר שימוש בשפכים מטופלים שאינם קולחים, לפי כל דין. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לא ישתמש אדם בקולחין אלא למטרות המפורטות להלן ובתנאים המפורטים בתקנות אלה - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) השקיה חקלאית מוגבלת; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) השקיה חקלאית בלא מגבלות; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) השקית גינון ציבורי. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א), המנהל רשאי לפי בקשה שתוגש לו, להתיר שימוש בקולחין למטרה אחרת, ולהתנותו בתנאים כפי שימצא לנכון. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) לא ישתמש אדם בקולחין אלא בהתאם לאיכות הנדרשת לאותה מטרת שימוש, כמפורט בתקנה 12. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
היתר שימוש בקולחין להשקיה חקלאית מוגבלת ולגינון ציבורי |
4. |
(א) לא ישתמש אדם בקולחין להשקייה חקלאית מוגבלת או להשקית גינון ציבורי ולא ירשה לאחר לעשות כן, אלא אם כן יש לו היתר תקף לשימוש בקולחין, שניתן לפי תקנות אלה ובהתאם לתנאיו. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תוקפו של היתר שימוש יהיה לתקופה של שנה אחת, ואולם רשאי המנהל לקבוע תקופת תוקף אחרת לפי בקשה שתוגש לו, בשים לב, בין השאר, לאיכות הקולחין, לסוג השימוש או לסוג הגידול המושקה ומיקום השטחים המושקים, לפי הענין. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) בקשה להיתר שימוש תוגש באופן ובמתכונת שהורה עליה המנהל, ותכלול בין היתר את הפרטים הבאים - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) פרטי המשתמש בקולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) פרטי ספק הקולחין והמערכת ממנה יסופקו הקולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) פרטי המט"ש ממנו מסופקים הקולחין, כפי שנמסר על ידי הספק; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) איכות הקולחין המסופקים כמפורט בתקנה 12; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) תרשים סביבה בקנה מידה 1:20,000; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) תכנית ניקוז נגר עילי של השטחים המושקים; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) פרטי התנאים המוצעים ליישום בעת השימוש בקולחין, בהתאם לנדרש לפי התוספת החמישית; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) מפת תצלום אוויר הכוללת קואורדינטות עליה יסומנו - שטחי ההשקיה, גבולות החלקות לגביהן מבוקש ההיתר, הגידולים אשר יושקו בכל חלקה; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) קידוחי מי שתייה ואזורי מגן ככל שישנם, החלקות, הגידולים וקבוצת האיכות בה הם מושקים - הנמצאים במרחק של עד 100 מטר משטחי ההשקייה לגביהן מוגשת הבקשה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בבדיקת בקשה להיתר שימוש, ישקול המנהל בין היתר אם קיימות חלקות סמוכות המושקות בקולחין מקבוצת איכות אחרת והאם בהתחשב בתנאים שייקבעו בו, תינתן הגנה ראויה לבריאות הציבור. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
השקיה חקלאית מוגבלת |
5. |
לא ישתמש אדם בקולחים באיכות להשקיה חקלאית מוגבלת אלא לגידולים המפורטים בטור א' לתוספת הראשונה ובתנאים המפורטים לצידו בטור ב'; על אף האמור, המנהל רשאי להתיר שימוש בקולחים באיכות הנדרשת להשקיה חקלאית מוגבלת לגידולים נוספים לפי בקשה שתוגש לו ובתנאים שיקבע. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
מעבר בין גידולים
|
6. |
מקום שהשקו בו בקולחין באיכות להשקייה מוגבלת, לא יגדלו בו גידול אחר שנדרש להשקותו בקולחין באיכות בלא מגבלות או מים באיכות אחרת, במשך 4 חודשים לפחות או באישור המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
היתר לאספקת קולחין |
7. |
(א) לא יספק אדם קולחין ולא ירשה לאחר לעשות כן, אלא אם כן יש לו היתר תקף לאספקת קולחין ובהתאם לתנאיו. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תוקפו של היתר אספקה יהיה לתקופה של שלוש שנים, ואולם רשאי המנהל לקבוע תקופת תוקף אחרת, בשים לב, בין השאר, לשימוש בקולחין, איכות הקולחין או מיקום השטחים המושקים, לפי הענין. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) בקשה להיתר אספקה תוגש באופן ובמתכונת שהורה עליה המנהל ותכלול בין היתר את הפרטים הבאים - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) פרטי המשתמשים בקולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) פרטי השימוש בקולחין בהתאם למטרת השימוש כמפורט בתקנה 3(א) או שימוש אחר שהתיר המנהל לפי תקנה 3(ב); |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) איכות הקולחין שיוזרמו במערכת, כמפורט בתקנה 12; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) ספיקת הקולחין המתוכננת; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) המקור או המקורות מהם מקבל הספק את הקולחין או המים המוזרמים במערכת; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) פירוט מיתקנים לטיפול בקולחין הקיימים במערכת האספקה; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) תכנית מערכת האספקה שאושרה לפי תקנה 17; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) בהשקיה חקלאית בלא מגבלות- פרטי השטחים המושקים בצירוף סימון על גבי מפה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) תוצאות בדיקות שנערכו במערכת האספקה בשנה שקדמה להגשת ההיתר, ככל שישנן. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) כל שינוי בפרטי הבקשה המפורטים בס"ק (ג), מחייב הגשת בקשה מתוקנת ואישורה על ידי המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
תנאים בהיתר |
8. |
המנהל רשאי לקבוע תנאים שיש לקיימם במהלך תקופת תוקפו של היתר ולהוסיף עליהם ולגרוע מהם בכל עת ככל שיראה לו נחוץ לשמירה על בריאות הציבור, ובכלל זה תנאים בדבר - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) קביעת תנאים לשימוש בקולחין בשים לב לסוג השימוש, מיקומו, איכות הקולחין או במקרה של חשש לבריאות הציבור; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עריכת בדיקות; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) הסרת מערכת או חלק ממערכת שאינו בשימוש או שאינו תקין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) העסקה של כח אדם מקצועי ומיומן; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) אחזקה נאותה של מערכת אספקת קולחין ועריכת בדיקות להבטחת תקינותה; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) עמידה בתקנים ישראלים. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) קיומה של תוכנית למניעת חיבור בין מערכות כמפורט בתקנה 21, ותכנית למניעת שתיה מקרית. |
||||||||||||||||||||||||||
|
ביטול היתר או התלייתו |
9. |
(א) המנהל רשאי, בכל עת, לבטל היתר או להתלותו, כולו או חלקו לאחר שנתן לבעל ההיתר הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם נוכח כי התקיים אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) ההיתר ניתן על יסוד מידע כוזב או מטעה; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בעל ההיתר הפר הוראה מההוראות לפי תקנות אלה, או תנאי מתנאי ההיתר; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) אספקת הקולחין או השימוש בהם מסכנת או עלולה לסכן את הציבור; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) קיים חשש לנזק חמור לסביבה; החלטה בענין ביטול או התליית היתר כאמור תינתן לאחר התייעצות עם ממונה סביבה כמשמעותו בתקנות תקני איכות מי קולחין. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) היה הפגם שבשלו נדרשו ביטול ההיתר או התלייתו לפי סעיף קטן (א), ניתן לתיקון, לא יבטל המנהל את ההיתר ולא יתלה אותו, אלא לאחר ששלח לבעל ההיתר הודעה על הטעון תיקון, ובעל ההיתר לא תיקן את הפגם באופן ובפרק הזמן שנקבעו בהודעה. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) בוטל היתר בהתקיים תנאי מהתנאים כאמור בתקנת משנה (א)(1) או (2), רשאי המנהל, לאחר שניתנה לבעל ההיתר הזדמנות להשמיע את טענותיו, לאסור על מתן היתרים נוספים לאותו בעל היתר, וזאת לתקופה שיקבע. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
חובות ספק קולחין |
10. |
(א) ספק קולחין יהיה אחראי בכל עת - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) לאיכות הקולחין שהוא מספק ויבטיח כי הקולחין כאמור יעמדו באיכות הנדרשת כאמור בתקנות 12 ו- 13; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) ינקוט את כל האמצעים הסבירים למניעת הרעה באיכות מי קולחין שברשותו; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) לא יגרום ולא ירשה לאחר לגרום, חריגה מן הערכים הקבועים לפי תקנות אלה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) לא יקבל ספק, קולחין ולא יספקם לאחר אם יש לו חשש סביר לחריגה באיכות הקולחין או על פי הוראה של המנהל. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) לניטור הקולחין בהתאם לתקנה 19; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) להתקנתה, להפעלתה ולתחזוקתה התקינה של מערכת אספקת הקולחין שבבעלותו או בהחזקתו במישרין או בעקיפין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) כי בידי המשתמש בקולחין, היתר תקף ככל שנדרש לפי תקנות אלה ובהתאם לתנאיו; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) להכנתה וביצועה של תכנית למניעת חיבור בין מערכות כמפורט בתקנה 21; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) להכנתה וביצועה של תכנית למניעת שתיה מקרית; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(10) לקיום הוראות תקנות אלה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לא יספק ספק קולחין למשתמש, אם נדרש היתר לאותו שימוש לפי תקנות אלה, אלא אם יש בידי המשתמש היתר שימוש תקף לאותו השימוש. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
חומרי טיפול בקולחין |
11. |
לא ישתמש ספק או משתמש בקולחין, בחומר לטיפול בקולחין אלא אם כן החומר עומד בדרישות תקן ישראלי ת"י 5438: "כימיקלים לטיפול במים המיועדים לשתיה", או חומר אחר שאישר המנהל בכתב. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
איכות קולחין במערכת האספקה |
12. |
(א) ספק קולחין יבטיח כי איכותם לא תחרוג, לגבי כל פרמטר, מהערכים כמפורט להלן, לפי העניין: |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) קולחין המיועדים להשקייה חקלאית בלא מגבלות יעמדו בערכים המפורטים בתקנה 4(א)(1) לתקנות תקני איכות מי קולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) קולחין המיועדים להשקייה חקלאית מוגבלת יעמדו בערכים המפורטים בתקנה 4(א)(2) לתקנות תקני איכות מי קולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) קולחין המיועדים להשקית גינון ציבורי יעמדו בערכים המפורטים בתקנה 4(א)(1א) לתקנות תקני איכות מי קולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א)(1) ו- (3), ערך עכירות ביציאת קולחין ממאגר - לא יעלה על 10 NTU; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
דרישת חיטוי במערכת האספקה |
13. |
מבלי לגרוע מהאמור בתקנה 12 - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) ספק קולחין יחטא את הקולחין במערכת האספקה, כך שרמת הכלור הכללי הנותר במערכת האספקה, למעט במאגר, תהיה 1 מג"ל לפחות. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) המנהל רשאי לפטור ספק קולחין מחובת חיטוי מערכת האספקה, כולה או חלקה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
חריגה באיכות קולחין |
14. |
ספק הקולחין ידווח על חריגה באיכות הקולחין כמפורט להלן, ויבצע פעולות שיביאו את הקולחין לאיכות הנדרשת לפי תקנות אלה, ובין היתר - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) ספק קולחין יעביר דיווח מיידי למנהל ולמשתמש בקולחין עם קבלת תוצאה חריגה במערכת האספקה עבור הפרמטרים לגביהם נדרש דיגום כמפורט בתקנה 19, וכן למפעיל המט"ש אם התוצאה החריגה התקבלה בנקודת הקבלה של הקולחין למערכת האספקה מהמט"ש; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עם קבלת תוצאה חריגה עבור עכירות או כלור כללי נותר יבצע הספק בדיקת אימות מיידית באמצעות מכשיר שדה מכויל; במידה והתוצאה החריגה אומתה, ידווח הספק למנהל, למשתמש בקולחין ולמפעיל המט"ש ויפעל לפי הוראות המנהל. |
||||||||||||||||||||||||||
|
פסילת קולחין |
15. |
(א) המנהל רשאי לפסול שימוש בקולחין, להתנות את השימוש בהם בתנאים, להגבילו או להורות על הגבלת אספקתם, בהתקיים אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) כאשר הם אינם עומדים בהוראות תקנות אלה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) כאשר המשתמש בקולחין אינו עומד בהוראות תקנות אלה. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) כאשר לדעת המנהל קיימת סכנה לבריאות הציבור משימוש בקולחין. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) נפסלו קולחין כאמור בתקנת משנה (א), ינתק ספק הקולחין את החיבור של מערכת אספקת הקולחין למשתמש בקולחין או חיבור מאגר הקולחין למערכת האספקה או נקודת קבלת קולחין ממט"ש, לפי העניין, ולא תחודש אספקתם אלא לאחר קבלת אישור מאת המנהל, ובכפוף לביצוע תנאים והוראות שקבע. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
היתר מיוחד לשימוש בקולחין באיכות חורגת |
16. |
(א) לא ישתמש אדם בקולחין שאינם עומדים באיכות הנדרשת כמפורט בתקנה 12 ובהתאם למטרת השימוש לפי תקנה 3, אלא בכפוף לקבלת היתר מיוחד מהמנהל ובהתאם לתנאיו; במתן היתר כאמור ישקול המנהל אם אין חשש לבריאות הציבור ממתן ההיתר. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) המנהל יעמיד לעיון הציבור באתר האינטרנט של משרד הבריאות מידע לגבי היתרים מיוחדים לשימוש בקולחין אשר ניתנו לפי תקנה זאת, סמוך למתן היתר כאמור; בפרסום יצוין, זהות הספק ואזור האספקה שלגביו ניתן ההיתר, זהות המשתמש בהיתר והשימוש בקולחין ככל שצוין, וכן התקופה שלגביה ניתן ההיתר. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
אישור תכנית מערכת אספקת קולחין
|
17. |
(א) לא יקים ספק קולחין, מערכת אספקת קולחין, לא יפעילה, ולא יערוך שינוי במערכת כאמור, אלא אם כן המנהל אישר את התכנית של המערכת, ולא יקימו ולא יפעילו אלא בהתאם לתכנית שאושרה; המנהל רשאי לאשר תכנית, לדחותה או לקבוע תנאים לאישורה. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תוכנית תוגש על ידי ספק הקולחין, ותהיה חתומה על ידי מהנדס. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) תוכנית תיערך בהתאם להנחיות המנהל ותוגש באופן ובמתכונת שהורה המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בתוכנית מערכת אספקת קולחין יסומנו הפרטים הבאים - תיאור מערכת אספקת הקולחין, לרבות מתקן הטיפול ומערכת גיבוי ככל שישנה, מאגר ומערכת בקרת איכות הקולחין, קווי אספקת הקולחין, מכשיר מונע זרימת מים חוזרת ככל שנדרש; כמו כן יציין הספק על גבי התכנית קיומם של - קווי ביוב, מערכת מי שתייה ומיתקני הפקה , ואזורי מגן ככל שישנם בתחום התכנית. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) בתכנית מערכת אספקת קולחין המיועדים להשקייה, יסומנו בנוסף הפרטים הבאים - השטחים המיועדים להיות מושקים בקולחין, שימושי קרקע סמוכים לרבות מבנה ככל שקיים במרחק של 150 מטר מהשטחים המושקים בקולחין. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
אישור תכנית שימוש בקולחין |
18. |
(א) משתמש בקולחין יגיש לאישור המנהל לפני תחילת שימוש בקולחין וכן בכל מקרה של שינוי מהתכנית שאושרה כאמור, תכנית במתכונת ובאופן שהורה עליו המנהל, אשר תכלול את כל אלה - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) פרטי המשתמש בקולחין, הספק ממנו יתקבלו הקולחין וקבוצת איכות של הקולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) מערכת קווי הולכת הקולחין לחלקות המושקות או לשימוש אחר לפי העניין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) מכשיר מונע זרימת מים חוזרת ככל שנדרש; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) סימון החלקות או האזור, לפי העניין, בו ייעשה שימוש בקולחין. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תוכנית תוגש על ידי משתמש בקולחין, בהתאם להנחיות המנהל ותוגש באופן ובמתכונת שהורה המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) לא ישתמש אדם בקולחין אלא בהתאם לתכנית מאושרת כאמור בתקנת משנה (א), מבלי לגרוע מחובות נוספות לפי תקנות אלה, לרבות חובת היתר שימוש ככל שנדרש. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
ניטור מערכת אספקת קולחין |
19. |
ספק ינטר את הקולחין במערכת האספקה בהתאם להוראות אלה - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) ספק יכין תכנית ניטור ובקרה על איכות וכמות הקולחין במערכת ויגישה לאישור המנהל לא יאוחר מ-90 ימים לפני התחלת הזרמת הקולחין במערכת, יבצעה ויעדכנה מזמן לזמן בהתאם לצורך, ואם אושרה בתנאים, יבצעה בכפוף לתנאים כאמור; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) נקודות הניטור ייקבעו בהתאם לגודל ומורכבות המערכת ויכללו לכל הפחות נקודות דיגום עיקריות אלה: |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) בכניסת הקולחין למערכת האספקה של הספק; |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) ביציאת קולחין ממאגרים; |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) בנקודות נוספות במערכת האספקה. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (ב) נקודות הניטור למתכות כאמור בתקנת משנה (ו)(3) ייקבעו בנקודת יציאת הקולחין מהמאגר בלבד. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) ספק ידגום את הקולחין, באמצעות דוגם מוסמך בנקודות הדיגום לפרמטרים - קולי צואתי, עכירות, כלור נותר, צח"ב, צח"כ, מוצקים מרחפים והפרמטרים מקבוצה ג' בתוספת ראשונה בתקנות תקני איכות קולחין; הדיגומים כאמור יועברו לבדיקה במעבדה מוכרת; הפרמטרים עכירות וכלור נותר יבדקו בשדה על ידי דוגם מוסמך. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ה) על אף האמור בתקנת משנה (ד), קולחין המשמשים להשקיה חקלאית מוגבלת, ידגמו לפרמטרים המפורטים בה, ללא - קולי צואתי, כלור נותר ועכירות. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ו) דיגום לפי תקנה זאת יבוצע בתדירות שלא תפחת מ - |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) קולי צואתי, עכירות וכלור כללי נותר – פעם בשבועיים; |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) צח"ב , צח"כ ומוצקים מרחפים – אחת לרבעון. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) מתכות המפורטות בקבוצה ג' בתקנות תקני איכות קולחין- |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) במערכת אספקה שכמות הקולחין המוזרמים בה היא עד 1 מלמ"ק בשנה – אחת לשנה. |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) במערכת אספקה שכמות הקולחין המוזרמים בה היא בין 1 ל- 3 מלמ"ק בשנה– אחת לחצי שנה. |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) במערכת אספקה שכמות הקולחין המוזרמים בה היא מעל 3 מלמ"ק בשנה– אחת לרבעון. |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ז) הספק יבצע ניטור רציף לעכירות וכלור נותר בכניסת הקולחין למערכת האספקה. במידה וקיימת נקודת התחברות של שניים או יותר מט"שים אל מערכת ההשבה, יבוצע ניטור רציף בכניסה מכל מט"ש, למעט בקולחין המשמשים להשקיה חקלאית מוגבלת. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ח) המנהל רשאי לדרוש ביצוע בדיקות נוספות לאמור בתקנה זאת, לרבות לפרמטרים נוספים אם קיים חשש לבריאות הציבור. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ט) המנהל רשאי להקל בתדירות הדיגום כאשר איכות הקולחין במערכת האספקה היא "השקיה חקלאית בלא מגבלות" המשמשים להשקיית הגידולים המותרים להשקייה באיכות מוגבלת. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(י) המנהל רשאי לקבוע את סוג מכשירי הניטור שיופעלו, את אופן הפעלתם, כיולם וכל הוראה אחרת הנוגעת להם. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(יא) דיגום לרבות סימון, אחסון והובלת הדגימות לשם עריכת בדיקה תיעשה לפי הנחיות המנהל. |
||||||||||||||||||||||||||
|
חובות דיווח
|
20. |
(א) ספק קולחין יגיש למנהל עד אחד באפריל של כל שנה דוח שנתי המתייחס לשנה הקלנדרית הקודמת, הכולל את הפרטים הבאים: |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) ספקים וצרכנים להם סיפק קולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) פירוט שטחים מושקים (גודל ומשתמש) לפי איכות הקולחין; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) פירוט בדיקות שנערכו ותוצאותיהן תוך ציון מובחן של תוצאות בדיקות החורגות מערכי איכות או דרישות לפי חוק זה והפעולות שננקטו בעקבות כך; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) פעולות שננקטו לפי תקנה 14; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) דיווח שנתי ייערך ויימסר בהתאם להנחיות המנהל ובמתכונת שהורה המנהל, והוא ילווה בתצהיר מאת הספק, שבו הוא מצהיר כי המידע הנכלל בדיווח השנתי הוא אמיתי ושלם, ולעניין ספק שהוא תאגיד – ילווה הדיווח השנתי בתצהיר מאת המנהל הכללי. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) המנהל יפרסם את הדוחות השנתיים שהוגשו לו כאמור בסעיף קטן (א), באתר האינטרנט של משרד הבריאות. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א) המנהל רשאי להורות לספק קולחין להעביר דיווח מיידי בכל מקרה של חשש לבריאות הציבור. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) מעבדה מוכרת תעביר למנהל אחת לחודש באופן ממוחשב ובמתכונת כפי שיורה, תוצאות כל הבדיקות שערכה המעבדה בקולחין בהתאם לתקנות אלה. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
הפרדת מערכות
|
21. |
(א) ספק ומשתמש בקולחין ידאגו בכל עת להפרדה מלאה ומוחלטת בין מערכת אספקת קולחין לבין מערכת אספקת מי שתייה, וימנעו כל חיבור בין מערכות כאמור. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) ספק ומשתמש בקולחין ידאגו להפרדה בין מערכות קולחין באיכויות שונות, ובין מערכת קולחין לבין כל מערכת מים אחרת שאינה מי שתיה; על אף האמור, המנהל רשאי לאשר חיבור בין מערכות כאמור, לפי תוכנית שתוגש לו ואם השתכנע כי אין חשש לפגיעה באיכות המים או הקולחין במערכות. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) מערכת אספקת קולחין תותקן תוך שמירת מרחק ממערכת מי שתיה, כמפורט בהנחיות המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
מקומות בהם אסורה התקנת מערכת אספקת קולחין |
22. |
(א) לא יתקין אדם מערכת אספקת קולחין ולא ישתמש בקולחין במקום מהמקומות האלה - |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מוסד חינוך מוכר כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט–1949 , ולמעט מוסד להשכלה גבוהה כמשמעותו בסעיף 9 בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) מוסד רפואי כהגדרתו בסעיף 24 לפקודת בריאות העם, 1940; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) בתחום ההגנה ומעל לרצועת המוביל הארצי; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) המנהל רשאי להתיר חריגה מהאמור בתקנת משנה (א), בנסיבות מיוחדות ולפי בקשה שתוגש לו. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) לא יתקין אדם מערכת אספקת קולחין ולא יעשה אדם שימוש בקולחין באזור מגן, אלא אם ההתקנה או השימוש אושרו בהתאם להוראות תקנות בריאות העם (תנאים תברואיים לקידוח מי שתיה), תשנ"ה-1995[8]. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
שמירת מרחקי הפרדה בהשקייה בקולחין |
23. |
(א) לא ישקה אדם בקולחין אלא בכפוף לשמירת מרחק כמפורט בתוספת השניה (בתקנות אלה – מרחק הפרדה), בין השטח המושקה לבין השימושים המפורטים בתוספת ובהתאם לשיטת ההשקיה ואיכות הקולחים כמפורט בתוספת כאמור. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) המנהל רשאי להתיר הקלה במרחק הפרדה, לפי בקשה שתוגש לו, אם השתכנע כי שמירת מרחק כאמור אינה נדרשת בנסיבות הענין. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
חובות סימון ושילוט
|
24. |
(א) צנרת ואביזרים במערכת אספקה או שימוש בקולחין יהיו צבועים בצבע כלהלן, ומבלי לגרוע מהוראות סימון אחרות הנדרשות כתנאי לאישור תכנית או לפי כל דין – |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) במערכת קולחין באיכות להשקייה חקלאית מוגבלת - כתום או סגול ופסים כתומים לסירוגין ב-30% משטח הפנים; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) במערכת קולחין באיכות אחרת – סגול. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) בכל חלקה חקלאית המושקית בקולחין יותקן, במקום בולט לעין ובכלל זה - בדרכי הגישה לשטח המושקה בקולחין, בחיבורי צרכן, בראשי מערכת ההשקיה וכן בהיקף השטח המושקה בהתאם לתוכנית אשר אישר המנהל, שלט אזהרה כמפורט להלן – |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) גודל השלט לא יפחת מ - 40×60 ס"מ; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) גודל האותיות לא יפחת מ- 5 ס"מ; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) צבעי השלט - כיתוב אדום על רקע לבן או כיתוב לבן על רקע אדום; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) נוסח האזהרה בשלט יופיע בשפות -- עברית, ערבית ואנגלית, בנוסח כמפורט להלן: |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
" סכנה מי קולחין. השתייה אסורה. خطر المياه العكرة - ممنوع الشرب Danger- Irrigation with effluents. Drinking prohibited". |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) בשלט יופיע שם האחראי להשקיה בחלקה ופרטי קשר; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) בשטחי גינון ציבורי המושקים בקולחין יותקן שלט אזהרה כאמור בכניסות לאזורי הגינון, ככל שישנם, וליד ראשי המערכת. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בשימושים אחרים ימוקמו שלטי אזהרה בהתאם להנחיות המנהל. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
ביטול |
25. |
כללי בריאות העם (טיהור מי שופכין המיועדים להשקיה), תשמ"א-1981[9] (להלן – הכללים) – בטלים. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה |
26. |
(א) תחילתן של תקנות אלה, למעט ההוראות המפורטות בתקנת משנה (ב), 90 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה). |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תחילתן של תקנות 7 ו- 13 שנה מיום פרסומן. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
הוראות מעבר |
27. |
(א) על אף האמור בתקנה 26, מי שבידו היתר שניתן לפי הכללים לפני יום התחילה, יראו אותו כמי שפועל לפי תקנות אלה כל עוד הוא פועל לפי תנאי ההיתר ועד תום תקופת תוקפו של היתר. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מערכת אספקת קולחים שהותקנה לפני יום התחילה, יגיש ספק הקולחים לגביה תכנית לפי תקנה 17, עד שנה מיום התחילה. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת ראשונה (תקנות 2, הגדרת "השקיה חקלאית מוגבלת", 3 ו- 4) גידולים שניתן להשקות בקולחים באיכות השקיה חקלאית מוגבלת, והתנאים הנדרשים |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת שניה (תקנה 23) מרחקי הפרדה נדרשים משימושי קרקע שונים בהתאם לאיכות הקולחין ושיטת ההשקיה
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
_____________
יעקב ליצמן
שר הבריאות
____________ התשע"ו
(_____________2015)
(חמ )
דברי הסבר
מטרתן של תקנות בריאות העם (אספקת קולחין, שימוש בקולחין, היתר ותנאיו), התשע"ו – 2015 (להלן – התקנות), לקבוע תנאים והוראות לשימוש בקולחין ולאספקת קולחין, אשר יאפשרו בין היתר את השימוש הבטוח בקולחין.
קולחין מהווים בישראל משאב כלכלי ומנוצלים בעיקר להשקיה חקלאית. עם זאת, שימוש לא נכון בקולחין ואי עמידה באיכות הנדרשת ובכללי בטיחות ושימוש מתאימים, עלולים לסכן את הבריאות.
בעבר מרבית השפכים טופלו לאיכות קולחין מוגבלת, המאפשרת השקיית מגוון מוגבל של גידולים ואינה כוללת גידולי ירקות.
בהתאם למדיניות הממשלה נקבעו בשנת 2010 תקנות תיקני איכות מי קולחין המחייבות את מרבית מתקני הטיפול לטפל בשפכים לאיכות קולחין המאפשרת השקיה חקלאית בלא מגבלות על סוג הגידול. מגמה זו משנה את איכות הקולחין הזמינים להשקייה חקלאית ואת מגוון הגידולים אשר ניתן להשקות בקולחין, כך שיותר קולחין באיכות השקיה בלא מגבלות על סוג הגידול, יופנו להשקיית גידולים רגישים כדוגמת ירקות. מגמה זו אמנם מבורכת מבחינה כלכלית, אך טומנת בתוכה סיכון לבריאות הציבור, היות וכל תקלה או חריגה באיכות הקולחין פוסלת באופן מיידי את הקולחין מלשמש להשקיית גידולים רגישים.
מערכות אספקת הקולחין מורכבות ביותר וכוללות בין היתר קווים, מאגרים, תחנות שאיבה, מערכות גיבוי, מערכות בקרה וניטור, כאשר רובן מקבלות קולחין ממספר מתקני טיפול.
מוצע לקבוע ולהסדיר בתקנות חובות לספקי הקולחין ולמשתמשים בקולחין, בשים לב לסיכון הקיים משימוש בקולחין לבריאות הציבור ומורכבות המערכות.
במקרים בהם הקולחין הם באיכות השקיה חקלאית בלא מגבלות על סוג הגידול, מוצע בתקנות שלא לדרוש ממשתמש הקולחין היתר שימוש פרטני, כפי שנדרש כיום לפי כללי בריאות העם (טיהור מי שופכין המיועדים להשקייה) תשמ"א – 1981. יחד עם זאת המשתמש יידרש לעמוד בדרישות המפורטות בתקנות.
תקנה 1 מטרה
מוצע לקבוע בתקנות סעיף מטרה בנוסח המוצע.
תקנה 2 הגדרות
מוצע לקבוע הגדרות כך שיתאימו להגדרות קיימות בתקנות תיקני איכות מי קולחין, והוספת הגדרות בהתאם לנדרש בגוף תקנות אלה.
תקנה 3 שימוש בקולחין
בהתאם לעיקרון הקבוע בסעיף 65א לפקודת בריאות העם, 1940, שימוש בשפכים אשר עברו טיפול, לכל שימוש – השקייה חקלאית או כל מטרה כלכלית אחרת, אסור אלא אם הותר בכללים שקבע שר הבריאות, בהתאם להיתר פרטני ובהתאם לתנאיו.
בהתאם לעיקרון האמור, שימוש בשפכים שעברו טיפול, כגון מים אפורים, אסור בהתאם לקבוע בסעיף 65א לעיל, אלא אם ניתן לכך היתר פרטני לפי כל דין, כדוגמת היתרים הניתנים על ידי משרד הבריאות לפי חוק רישוי עסקים ובהתאם לתנאים וההגבלות הקבועים בהם, בהתאם לדין.
כן מוצע לקבוע בהתאם לסעיף האמור, את השימושים המותרים בקולחין - שפכים שטוהרו במט"ש לפי הוראות תקנות תקני איכות מי קולחין, ולאפשר למנהל להתיר שימושים נוספים שאינם קבועים בתקנה לפי בקשה שתוגש לו. מובהר כי שימוש בשפכים או קולחין שלא טוהרו במט"ש כאמור – אסור.
תקנה 4 היתר לשימוש בקולחין:
מוצע לקבוע חובת היתר לשימוש בקולחין למטרת השקייה חקלאית מוגבלת או גינון ציבורי.
כן מוצע לקבוע את תוקפו של ההיתר, המסמכים הנדרשים לשם הגשת בקשה להיתר והוראות נוספות בקשר לכך.
תקנה 5 השקיה חקלאית מוגבלת:
מוצע לקבוע כי השקיה באיכות של השקיה חקלאית מוגבלת, אפשרית לסוגי גידולים המפורטים בתוספת ותנאים הקבועים לצידם בתוספת. כן מוצע לקבוע כי המנהל רשאי להתיר שימוש בקולחין כאמור, להשקיית גידולים מסוגים נוספים שלא פורטו בתוספת.
תקנה 6 מעבר בין גידולים:
מוצע לקבוע את משך הזמן בו לא יגדלו גידולים בשטח מסוים, אשר הושקה בקולחין באיכות מוגבלת ונדרש כעת לגדל בו גידולים אשר ניתן להשקותם בקולחין באיכות בלא מגבלות או מאיכות אחרת.
תקנה 7 היתר לאספקת קולחין
מוצע לקבוע חובת היתר לאספקת קולחין, תוקפו של ההיתר, המסמכים הנדרשים לשם הגשת בקשה להיתר והוראות נוספות בקשר לכך.
תקנה 8 תנאים בהיתר:
מוצע לקבוע תנאים נדרשים לשני סוגי ההיתרים (היתר שימוש בקולחין והיתר אספקת קולחין).
תקנה 9 ביטול ההיתר או התלייתו:
מוצע לקבוע את התנאים לביטול היתר בהתאם למקובל בחקיקה.
תקנה 10 חובות ספק קולחין:
מוצע לקבוע את תחומי האחריות והחובות של ספק הקולחין כדוגמת: קבלת היתר אספקה, אחריות לאיכות הקולחין , ניטורם והפעלה ותחזוקה נאותה של מערכת האספקה.
תקנה 11 חומרי טיפול בקולחין:
מוצע לקבוע חובת עמידה בדרישות תקן ישראלי 5438 או בהעדר תקן אישור המנהל, לחומרים המשמשים לטיפול בקולחין.
תקנה 12 איכות קולחין במערכת האספקה:
מוצע לקבוע את האיכויות הנדרשות לסוגי הקולחין השונים, במערכות האספקה בהתאמה לתקנות תקני איכות קולחין, למעט לעניין ערך עכירות לגביהם בהשקיית גינון ציבורי ובהשקיה חקלאית ללא מגבלות איכות הקולחים לאחר שהיה במאגר לא תעלה על 10 NTU. יצוין כי במקביל להתקנת התקנות, יתוקנו תקנות תקני איכות קולחין, כך שתתווסף להן קבוצת איכות נוספת של קולחין המיועדים להשקית גינון ציבורי אשר יעמדו בערכים המפורטים בתקנה 4(א)(1) לאותן תקנות, למעט לגבי הפרמטרים קולי צואתי ועכירות לגביהם יבטיח המפעיל כי איכותם לא תחרוג מהערך המירבי 14 ו- 5 בהתאמה, ולעניין עכירות 2 בממוצע יומי.
תקנה 13 דרישת חיטוי:
מוצע לדרוש במערכות האספקה, למעט במאגרים, שארית של חומר חיטוי כרמה מינימלית מחייבת, זאת על מנת להבטיח את האיכות המיקרוביאלית בקולחין המיועדים לשימושים שונים ובכך לשמור על התוצרת החקלאית ועל בריאות הציבור.
תקנה 14 חריגה באיכות קולחין:
מוצע לקבוע הוראות וחובות החלות על ספק מים במקרה של חריגה באיכות הקולחין, על מנת להבטיח את בריאות הציבור.
תקנה 15 פסילת קולחין:
מוצע לקבוע בתקנות נסיבות בהן רשאי המנהל לפסול שימוש בקולחין וכן חובות הספק בעניין זה.
תקנה 16 היתר מיוחד לשימוש באיכות חורגת:
מוצע להסמיך את המנהל לתת אישור לשימוש באיכות חורגת במידה והשתכנע שאין חשש לבריאות הציבור.
תקנה 17 אישור תכנית אספקת קולחין:
מוצע לקבוע בתקנות חובת ספק להכנת ואישור תכנית של מערכת האספקה, פרטי תכנית כאמור ותנאים להגשתה.
תקנה 18 אישור תכנית שימוש בקולחין:
מוצע לקבוע בתקנות חובת משתמש קולחין להכנת ואישור תכנית של מערכת שימוש בקולחין, פרטי תכנית כאמור ותנאים להגשתה.
תקנה 19 ניטור מערכת אספקת קולחין:
מוצע לקבוע בתקנות חובת ספק קולחין לנטר את איכות הקולחין שהוא מספק בנקודות ולפרמטרים כמפורט בתקנה והוראות נוספות בנוגע לניטור ודיגום.
תקנה 20 חובת דיווח:
מוצע לקבוע חובת הגשת דוח שנתי לספק הקולחין בנוגע לקולחין שסיפק בשנה החולפת וכן דיווחים מידיים במקרה של חשש לבריאות הציבור. דוחות שנתיים יפורסמו לציבור באתר האינטרנט של משרד הבריאות.
תקנה 21 הפרדת מערכות
מוצע לקבוע לספק קולחין ולמשתמש בקולחין חובת הפרדת מערכת קולחין ממערכות מי שתייה וממערכות מים אחרות באיכותם מאיכות הקולחין, וזאת כדי למנוע סיכון לבריאות הציבור מהזרמת קולחין במערכות מים אחרות.
תקנה 22 מקומות בהם אסורה התקנת מערכת אספקת קולחין
מוצע לקבוע מקומות בהם לא ניתן להשתמש בקולחין או להעביר בשטחם מערכות אספקת קולחין בשל רגישותם.
תקנה 23 שמירת מרחקי הפרדה בהשקייה בקולחין
מוצע לקבוע מרחקים משימוש בקולחין לשימושים אחרים בהם שוהים בני אדם העלולים לבוא במגע עם הקולחין.
תקנה 24 חובות סימון ושילוט
מוצע לקבוע חובת סימון צנרת ואביזרים במערכת אספקת קולחין וכן חובת התקנת שלטי אזהרה באזורי השימוש.
תקנה 25 ביטול
התקנות המוצעות יחליפו כללי בריאות העם (טיהור מי שופכין המיועדים להשקייה) תשמ"א – 1981, החלים כיום.
תקנה 26 תחילה
מוצע לקבוע כי התקנות ייכנסו לתוקפן 90 ימים מיום פרסומן בשל ההסדרים המקיפים המוצעים בהן וכדי לאפשר זמן התארגנות סביר לנוגעים בעניין. כן מוצע כי לגבי חובת היתר אספקה כמפורט בתקנה 7 וחובת חיטוי במערכת האספקה, כמפורט בתקנה 13, לקבוע מועד תחילה מאוחר יותר של עד שנה, הואיל ומדובר בהוראות חדשות ובשים לב לנדרש בהתאם להוראות האמורות.
תקנה 27 הוראות מעבר
מוצע לקבוע הוראת מעבר בנוגע להיתרים שניתנו לפי הכללים וכן בנוגע למערכות אספקה שהותקנו לפני מועד התחילה, בשים לב לכך שהדרישה לאישור תכנית למערכת אספקה בהתאם לתקנה 17 חלה על מערכות אשר יותקנו לאחר מועד התחילה.
[1] ע"ר 1940 , תוס' 1, עמ' 191; ס"ח התשנ"א, עמ' 98.
[2] ס"ח התשכ"ח, עמ' 204; התשנ"ד, עמ' 276.
[3] ס"ח התשי"ח, עמ' 69; התשס"א, עמ' 166.
[4] ס"ח התשל"ז, עמ' 266; התשנ"ד, עמ' 348.
[5] ק"ת התשנ"ה, עמ' 1759; התשע"א, עמ' 1368.
[6] ק"ת התשע"ג, עמ' 1394.
[7] ק"ת התש"ע, עמ' 1018; התשע"א, עמ' 896.
[8] ק"ת התשנ"ה, עמ' 1759; התשע"א, עמ' 1368.
[9] ק"ת תשמ"א, עמ' 1357.