א. שם החוק המוצע
חוק נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, התשע"ו-2016
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
החוק המוצע נועד להסדיר את מינוי נציב תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, ואת דרכי פעילותו, וכן להקים נציבות במשרד המשפטים לצורך זה. מטרת החוק המוצע היא לספק לכל אדם הרואה עצמו נפגע במישרין ממעשה או מחדל של הגורמים המבוקרים, כתובת אליה יוכל להפנות את טענותיו, בהתאם להוראות המפורטות בחוק המוצע.
בצד מתן אפשרות כאמור לכל אדם הרואה עצמו נפגע להגיש תלונה שתיבדק באופן מקצועי ועצמאי ובכך יגבר אמון הציבור במערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות, החוק המוצע גם שומר על עקרון עצמאות התביעה ומייצגי המדינה בערכאות. עקרון זה משמעו מתן אפשרות לתביעה ולמייצגי המדינה בערכאות לעסוק במלאכתם ללא מורא, תוך שמירה על חופש פעולתם ושיקול דעתם המשפטי. קשה להפריז בחשיבותו של עקרון בסיסי זה של שלטון חוק, המהווה יסוד מוסד במשטר דמוקרטי.
הצורך בנציבות תלונות ציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, נובע מכוחם המיוחד של עובדי המדינה שבידיהם ניתנה סמכות לתבוע פרטים בשם המדינה בהליך פלילי או לייצג את המדינה בדיונים בערכאות שיפוטית. מערך הפרקליטות והתביעה מתאפיין בביזוריות ארגונית, ובעצמאות מקצועית רבה. יתר על כן, הכוח הרב המסור בידי מערך התביעה, הבא לידי ביטוי בסמכות להפעיל את "גלגלי" החוק הפלילי, ניתן בידיה כנאמן הציבור לשם הבטחת שלטון החוק והאינטרס הציבורי בכללותו.
נכון הדבר שמלבד הנציבות אותה מוצע להקים בחוק זה, קיים מערך משמעותי של מנגנונים פנימיים וחיצוניים שתכליתם להבטיח כי התנהלות התובעים בשירות הציבורי ומייצגי המדינה בערכאות, תהיה נתונה לבקרה ולפיקוח ראויים, ובכללם - מבקר המדינה, נציב תלונות הציבור, לשכת עורכי הדין, האגף למשמעת בנציבות שירות המדינה, בתי המשפט, השרים ומנכ"לי המשרדים הנוגעים בדבר, וכן הממונים המקצועיים על אותם תובעים, ובראשם היועץ המשפטי לממשלה. ואולם, מענה זה אינו שלם, ועדיין נדרש שיפור וייעול נוסף בעניין זה, וזאת בעיקר בהיבט של מנגנון ייעודי, מקצועי ועצמאי, שיהיה בו כדי להגביר את אמון הציבור בהליכי הבירור. מנגנון זה, שיאפשר בירור תלונות בהתאם להוראות החוק, על ידי גורם מקצועי ועצמאי, הנהנה מיוקרה ומאמון ציבורי, יגביר את אמון הציבור בהליכי בירור התלונות, וכפועל יוצא אף יגביר את אמון הציבור במערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות, אמון המהווה את הבסיס לפעילותם.
ההבנה שהפיקוח של גופי הביקורת הקיימים כיום אינו מספק, הוביל בשנת 2011 להקמת צוות משרדי לבחינת "אפשרות היישום של הקמת נציבות תלונות על הפרקליטות" (להלן- הצוות). באפריל 2012 הגיש הצוות דין וחשבון, בו עמד על החשיבות שבהקמת גוף ביקורת ייעודי כאמור, וכן הדגיש כי בכל מנגנון ביקורת שיוקם, יש לשמור על העצמאות המקצועית של התביעה ושל מייצגי המדינה בערכאות.
בספטמבר 2013 חתמו היועץ המשפטי לממשלה ושרת המשפטים דאז, על מסמך עקרונות להקמת נציבות ביקורת על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות, שתבצע ביקורת מערכתית יזומה וכן תברר תלונות פרטניות במקרים מסוימים. כן נקבע במסמך העקרונות כי בחלוף שנה מיום היווסדה תיבחן פעילות הנציבות. בדצמבר 2013 אישרה הממשלה, בהחלטת ממשלה מספר 1090, את מינויה של כב' השופטת בדימוס הילה גרסטל כממונה על נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות במשרד המשפטים, ובאפריל 2014 החלה הנציבות בפעילותה. ביוני 2015 מינתה שרת המשפטים את כב' השופט (בדימוס), אליעזר גולדברג, לבחינת פעילות נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות. באוקטובר 2015 הוגשו מסקנותיו, בהן עמד על הצורך בפיצול הנציבות הקיימת לשתי יחידות ייעודיות שיפעלו במקביל: יחידה לביקורת מערכתית שתוקם מכוח חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992 ותפעל לפיו (להלן- חוק הביקורת הפנימית) שהממונה עליה יהיה היועץ המשפטי לממשלה, ויחידה עצמאית לבדיקת תלונות פרטניות.
החוק המוצע מציע להקים בתוך משרד המשפטים יחידה לבירור תלונות מהציבור, שבראשה יעמוד נציב בירור התלונות, ותפקידו יהיה לברר תלונות שהוגשו על בעלי התפקידים המנויים בחוק, בהתאם להוראות החוק המוצע. עיגון נציבות תלונות הציבור בחקיקה, נועד בין היתר להבטיח כי הביקורת לא תתייחס לשיקול הדעת המשפטי, אשר יישאר במסגרת הביקורת של הממונים על הנילונים בלבד.
על מנת שניתן יהיה לקבל החלטה מושכלת בדבר המנגנון המתאים לביקורת מערכתית על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, מוצעת בחוק זה הוראת שעה לפיה במהלך השנה הראשונה שמיום פרסומו של חוק זה, יוסמך הנציב (בנוסף לתפקידו כמברר תלונות) לערוך ביקורת מערכתית על הגופים המבוקרים. זאת, בהתאם לעקרונות הקבועים בחוק.
כן מוצע, כי לאחר שנה, יחדל הנציב מעריכת ביקורת מערכתית וימלא את תפקידו כמברר תלונות בלבד, ובמקביל ימונה, לפי חוק הביקורת הפנימית, מבקר פנימי ייעודי שיהיה אחראי על ביצוע ביקורת מערכתית יזומה על הגופים המבוקרים, ויפעל בהתאם לחוק הביקורת הפנימית.
באופן זה, תוכל שרת המשפטים לשקול כעבור שנתיים את המודל המועדף והנכון יותר בראייתה לביצוע ביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, אשר יוביל לשיפור וייעול תהליכי הביקורת ובירור התלונות, וכפועל יוצא יחזק את אמון הציבור במערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות. כל זאת, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת של התביעה והיכולת המעשית של כל פרקליט או תובע להפעיל את שיקול דעתו המקצועי, באופן עצמאי וללא מורא. עצמאות זו נדרשת כדי להבטיח את שלטון החוק ואת השוויון בפני החוק והוראות החוק המוצע נועדו לשמרה.
ג. עיקרי החוק המוצע
להלן ביתר פירוט עיקרי המתווה המוצע בהצעת החוק:
1. הקמת נציבות תלונות הציבור והכללים החלים על עובדיה (סעיפים 3-2, 11-5)
לסעיפים 2, 11 - לפי המוצע, ימנה שר המשפטים בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, נציב תלונות ציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (להלן – הנציב). הנציב יהיה משפטן הכשיר לכהן כשופט של בית משפט מחוזי, ואשר לו הכרות עם תחום הייצוג של המדינה בערכאות. הכרות כאמור נדרשת נוכח מאפייניה הייחודיים של עבודת מערכת התביעה וייצוג המדינה בערכאות.
לתפקיד הנציב לא ימונה אדם אשר הורשע בעבירה פלילית או עבירת משמעת, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי, לדעת שר המשפטים ולאחר שהתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה, לכהן כנציב, או שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין חלוט בעניינו. יובהר, כי על מינוי הנציב לא תחול חובת המכרז לפי סעיף 19 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959.
הנציב יעמוד בראש יחידה במשרד המשפטים, ששמה יהיה: "נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות". כאמור בסעיף 11 לחוק המוצע, הנציב ועובדי הנציבות יהיו עובדי מדינה לכל דבר וענין.
לסעיפים 6-5- משך כהונת הנציב תהיה 5 שנים. עם זאת, כהונת הנציב תפקע בטרם תסתיים תקופה זו, עם פטירתו, התפטרותו או העברתו מכהונה כאמור בסעיף 7 לחוק המוצע שיפורט להלן. הודעה על תום כהונת הנציב תפורסם ברשומות.
לסעיף 7- העברת הנציב מתפקידו תיעשה על ידי שר המשפטים, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה. העברת הנציב מכהונתו תהיה במקרים בהם הורשע הנציב בעבירה פלילית או משמעתית אשר מפאת מהותה חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן בתפקידו, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור; התנהג באופן שאינו הולם את מעמדו; או במצב בו הנציב אינו מבצע את תפקידו כהלכה. טרם קבלת החלטה על העברה מכהונה כאמור, יאפשר השר לנציב להשמיע את טענותיו.
לסעיף 8- נוסף להגבלות החלות על עובדי מדינה הקבועות בהוראות תקנון שירות המדינה, מוצע לקבוע כי הנציב לא יוכל לכהן כמבקר פנימי בהתאם לחוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992. זאת, עקב המלצתו של כב' השופט (בדימוס), מר אליעזר גולדברג, לפיצול הנציבות הקיימת כיום לשתי יחידות נפרדות, כאמור לעיל, האחת תעסוק בבירור תלונות בעניין נקודתי, והשנייה בביקורת מערכתית יזומה.
לסעיף 9- נוסף להוראות הקבועות בחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969, מוצע כי מי שכיהן כנציב בירור תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, לא יעבוד או יכהן בתפקיד או בגוף אשר נכלל במסגרת התפקידים או הגופים עליהם ניתן להגיש תלונה (המפורטים בסעיף 12(ב) לחוק המוצע), בטרם חלפה שנה מיום שנפסקה כהונתו כנציב. הוראה זו נועדה לשמור, הן מבחינה מהותית והן מבחינת מראית פני הדברים, על אופיו האובייקטיבי והבלתי-תלוי של הנציב.
לסעיף 10- לצורך הבטחת אי תלותו של הנציב בקבלת החלטות מקצועיות, ועצמאות מלאה במילוי תפקידו, מוצע לקבוע כי יהיה לו שיקול דעת עצמאי בבירור תלונות, בכפוף להוראות החוק.
2. דרכי הגשת התלונה, אופן הטיפול בה (סעיפים 4, 20-12)
לסעיף 4- הודעה על מינויו של נציב תלונות הציבור לפי סעיף 2 לחוק המוצע, תפורסם ברשומות. בנוסף, הודעה בדבר הדרכים להגשת תלונה והודעה בדבר עיקרי סמכויות הנציב, יפורסמו בדרך שתיקבע בתקנות. זאת, במטרה להבטיח את יידוע הציבור בדבר זכותו להגיש תלונה ולהוביל ליישום יעיל של הוראות החוק.
לסעיף 12- סעיף 12(א) קובע באילו מקרים ניתן להגיש תלונה בשל מעשה או מחדל של הגורמים המפורטים בסעיף קטן (ב). מוצע לקבוע כי רשאי להגיש תלונה, כל אדם הרואה עצמו נפגע במישרין בשל מעשה או מחדל של הגורמים כאמור, שנעשו אגב טיפולו בעניין מסוים במסגרת תפקידו כתובע או כמייצג המדינה בערכאות, וזאת כאשר המעשה נשוא התלונה הוא בניגוד לחוק או ללא סמכות חוקית, או בניגוד למנהל תקין או שיש בו משום התנהגות או התנהלות בלתי ראויה. יובהר, כי הסעיף לא חל אך על פעולת הייצוג בבית המשפט, כי אם גם על פעולות מקדימות שנעשו במסגרת תפקידם כתובעים או כמייצגי המדינה בערכאות.
סעיף קטן (ב) מונה את הגופים או בעלי התפקידים אשר בגין המעשה או המחדל שנעשה על ידם, ניתן להגיש תלונה. סעיפים קטנים ב(1) - ב(2) מתייחסים לבעלי התפקידים הבאים:
(1) תובע, כמשמעותו בסעיף 12 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982.
במסגרת הגדרה זו נכללים כמה אלפי תובעים המוסמכים לנהל הליכים פליליים, וביניהם היועץ המשפטי לממשלה; הפרקליטים בפרקליטות המדינה; התובעים המשטרתיים שהוסמכו לכך על ידי מפכ"ל המשטרה; עורכי דין בשירות המדינה וברשויות מקומיות, אשר מחזיקים כתב הסמכה מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה; ועורכי דין פרטיים הפועלים במסגרת של מיקור חוץ מטעם משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, שהוסמכו על ידי היועץ המשפטי לממשלה.
(2) מייצג המדינה בערכאות
בגדרי מונח זה נכללים הן מי שמייצג את המדינה לפי כל דין בהליך המתברר בערכאות, והן מי שמייצג לפי כל דין רשות ציבורית שאינה המדינה בהליך המתברר בערכאות והוסמך לכך בידי היועץ המשפטי לממשלה.
בנוסף לכך, סעיפים קטנים (ב)(3)- ב(5) מציינים את הגופים שבגין מעשיהם ניתן כאמור להגיש תלונה. ציון הגופים (להבדיל מציון בעלי התפקידים בגופים אלו) נועד לאפשר הגשת תלונה בידי מי שנפגע במישרין בשל מעשה או מחדל, אך אין בידו את הפרטים המדויקים אודות בעל התפקיד שעשה את המעשה האמור.
לסעיף 13- על מנת להפחית את החשש מפני שימוש באפשרות הגשת התלונה ככלי לניגוח, ועל מנת שלא תוגשנה תלונות אנונימיות, מוצע לקבוע כי על המתלונן להגיש את תלונתו בכתב, בחתימתו, ותוך ציון שם המתלונן, מספר הזהות שלו ומענו. בנוסף, על מנת לסייע ליעילות בירור התלונה, מוצע כי המתלונן יצרף את כל המסמכים שבידו הנוגעים לתלונה. עוד מוצע בהקשר זה בסעיף 15 כי תוטל חובה על המתלונן להגיש תצהיר שתומך בעובדות המצוינות בתלונתו וזאת אם החליט הנציב לברר את התלונה.
לסעיף 14- על מנת להבטיח סודיות לתלונתם של אנשים המוחזקים במשמורת, כגון אסירים, ולהסיר מהם את החשש להגשת תלונה, מוצע לקבוע כי תלונתם תוגש במעטפה סגורה לבעלי התפקיד הרלוונטי, כמפורט בסעיף, או למי שהוא הסמיך לעניין זה, והוא יעבירה, מבלי לפתחה, אל הנציב.
לסעיף 15- סעיף 15 המוצע קובע כי הנציב יברר תלונה הנוגעת למעשה או מחדל כאמור בסעיף 12(א) לעיל שנעשתה על ידי אחד מהגורמים המפורטים בסעיף 12(ב). זאת, זולת אם מצא הנציב שאין לבררה בהתאם לסעיף 16 שיפורט להלן. בנוסף, הסעיף המוצע מאפשר גם לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה לפנות בכתב אל הנציב ולבקשו לברר אירוע מסוים הנוגע למעשה כאמור בסעיף 12(א), ובמקרה זה יברר הנציב את הפנייה כאילו הייתה תלונה. על מנת להפחית את החשש מפני שימוש באפשרות הגשת התלונה ככלי לניגוח, מוצע לקבוע כי לאחר שהנציב החליט לברר את התלונה כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג), על המתלונן יהיה להעביר לנציב תצהיר שתומך בעובדות המצוינות בתלונתו.
לסעיף 16- בסעיף קטן (א) מוצע לקבוע את המקרים בהם הנציב לא יהיה מוסמך כלל לברר את התלונה שהוגשה לו. כך למשל, מוצע לקבוע בסעיף 16(א)(4) כי הנציב לא יברר תלונה אשר מתייחסת למעשה שמתקיים או התקיים בעניינו הליך משפטי, הליך משמעתי, או שמתבררת או בוררה בעניינו תלונה בידי גוף המוסמך לברר תלונות לפי דין, כמפורט בסעיף. יובהר, כי בירור המתבצע על ידי היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה, אינו נחשב לעניין זה כבירור תלונה בידי גוף המוסמך לברר תלונה לפי דין. כן יובהר, כי האמור בסעיף זה לא יחול על הליך שלא בורר לגופו, כגון הליך שבית משפט ציווה על סילוקו על הסף מחמת העדר סמכות מקומית. במקרים אלו לא יחול הסעיף, והנציב יוסמך לברר את התלונה שהוגשה.
דוגמא למקרה נוסף בו הנציב לא יברר תלונה, היא כאשר התלונה נוגעת להפעלת שיקול דעת משפטי, כאמור בסעיף 16(א)(5) לחוק המוצע. שיקול דעת זה מתייחס, בין היתר, להחלטות המתקבלות בנוגע לאופן ניהול ההליכים והכנתם, ובכלל זאת: הכנת עדים וראיות והגשתן, הליכי שימוע, הליכי גילוי חומר חקירה וראיות, הליכים בנוגע להגשת כתבי בי-דין, סגירת תיקים, ומגעים להסדרי טיעון והסכמי פשרה. זאת, על מנת להבטיח את עצמאות התביעה והיכולת של כל פרקליט או תובע להפעיל שיקול דעת משפטי, באופן עצמאי וללא מורא (ובהתאם להנחיות המקצועיות של הממונים עליו בלבד).
בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע את המקרים בהם יהיה הנציב מוסמך לברר את התלונה רק בהתקיים תנאים חריגים בהם מצא שקיימים טעמים מיוחדים המצדיקים את הבירור.
סעיף קטן (ה) מאפשר לממונה על הנילון, בין אם הוא ממונה ישיר או עקיף, להודיע בכתב לנציב כי הנילון פעל לפי הוראת גורם מקצועי בכיר ממנו, או תוך ציות לנהלים מחייבים, או לדרכי עבודה מקובלות. במקרה כאמור, רשאי הנציב להפסיק את בירור התלונה. עם זאת, במקרים שבהם הגורם המקצועי הבכיר נמנה על בעלי התפקידים או הגופים המפורטים בסעיף 12(ב), רשאי הנציב לקבוע כי לצורך המשך בירור התלונה, יראו בבעל התפקיד האמור כאילו התלונה הוגשה כלפיו, ואילו שמו של מי שעליו הוגשה התלונה לכתחילה יימחק ממנה, ובירור התלונה בעניינו ייפסק.
לסעיף 17 - סעיף 17 לחוק המוצע, שעניינו דרכי הבירור ומשכו, מעניק בסעיף קטן (א) סמכות רחבה לנציב באשר לדרכי בירורן של התלונות. הנציב אינו כפוף לסדרי הדין ולדיני ראיות, והוא רשאי לנקוט בכל דרך שתיראה לו לצורך בירור התלונה.
בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע, לצורך מימוש זכות הטיעון, כי על הנציב להביא את התלונה לידיעת הנילון והממונה עליו, להעביר להם כל חומר רלבנטי, וליתן לכל אחד מהם הזדמנות ראויה להשיב לתלונה. הנציב רשאי לדרוש מהם כי ישיבו על התלונה בתוך פרק זמן ובדרך שיקבע, וכי לתשובתם יצורפו האסמכתאות הקיימות התומכות בתשובה. במקרה בו ראה הנציב, חרף האמור, כי הנילון עלול להיפגע מתוצאות הבירור, מבלי שניתנה לו הזדמנות נאותה לטעון טענותיו, לרבות כתוצאה מחומר או מידע נוסף שהגיע אליו בהמשך בירור התלונה, יודיע על כך הנציב לנילון, וייתן לו הזדמנות נאותה לטעון טענותיו.
בסעיף קטן (ג) מוצע לקבוע כי לצורך בירור התלונה, רשאי הנציב לשמוע את המתלונן או כל אדם אחר.
סעיף קטן (ד) לחוק המוצע נועד להגן על זכות הטיעון של כל אדם אחר (מלבד הנילון, אשר ההתייחסות אליו קבועה בסעיף קטן (ב)) ובו נקבע כי כאשר מצא הנציב שאדם אחר עלול להיפגע מבירור התלונה או מתוצאות הבירור, על הנציב להודיע לו על כך, להעביר לו כל חומר רלוונטי הנמצא בידיו, ולאפשר לו לטעון את טענותיו, בדרך שהנציב יראה לנכון ובתוך התקופה שיקבע.
סעיף קטן (ה) קובע כי לצורך בירור התלונה, רשאי הנציב לקבל מכל גורם, בתוך התקופה שיקבע ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים, לדעתו, לסייע בבירור התלונה, לרבות דברים שנמסרו בבית משפט הדן בדלתיים סגורות לפי סעיף 68(ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, ובלבד שעל ידיעות או מסמכים אלו לא חל חיסיון על פי דין. הסעיף קובע כי מי שנדרש למסור ידיעה או מסמך כאמור, ימלא אחר הדרישה. כן מוצע לקבוע כי מי שנדרש להשיב לשאלות הנציב, יהיה חייב להשיב נכונה על כל השאלות שנשאל, למעט שאלות שהתשובות עליהן יהיה בהן כדי להעמידו בפני סכנת אשמה פלילית.
לסעיף 18 - מוצע לקבוע כי הממונה יפסיק את בירור התלונה, כאשר מתברר לנציב כי התקיימה אחת העילות המצדיקות שלא לפתוח בבירורה בהתאם להוראות סעיף 16 לחוק המוצע. במקרה כאמור מוטלת על הנציב חובה להפסיק את הבירור. בנוסף לכך, סעיף קטן (ב) מקנה לנציב שיקול דעת להחליט האם להמשיך בבירור התלונה או להפסיקה לאלתר, במקרים שבהם עניין התלונה בא על תיקונו, המתלונן ביטל את תלונתו, או כאשר התלונה מתייחסת לגורם שחדל להיות גורם מבוקר מבין אלו המנויים בסעיף 12(ב). סעיף קטן זה נועד לאפשר לנציב להמשיך בבירור התלונה בהתקיים מצבים אלו, כאשר קיים אינטרס ציבורי בבירורה.
כן מוצע לקבוע, כאמור בסעיף קטן (ג), כי במקרה שבו טוען הנילון כי יכולתו להתגונן מפני התלונה נפגעת באופן משמעותי בשל כך שהמידע הדרוש להגנתו הינו מידע שגילויו אסור לפי כל דין (כגון מידע החוסה תחת חיסיון), והיועץ המשפטי לממשלה מצא כי טענה זו מוצדקת, רשאי היועץ המשפטי לממשלה להודיע לנציב על הפסקת בירור התלונה, והנציב יפסיק את בירורה.
סעיף קטן (ד) קובע כי ככל שהפסיק הנציב את בירור התלונה נוכח התקיימות הטעמים המנויים בסעיפים קטנים (א) עד (ג), עליו להודיע על כך בכתב למתלונן, בצירוף נימוקיו. העתק ההודעה יימסר לשר, ליועץ המשפטי לממשלה, לנילון ולממונה עליו.
לסעיף 19- סעיף קטן (א) קובע כי כאשר העלה בירור התלונה כי היא מוצדקת, יודיע על כך הנציב למתלונן, לנילון ולממונה עליו. יצוין, כי הנציב רשאי, אם מצא שהתלונה מוצדקת, להמליץ בפני הנילון והממונה עליו, על הצורך בתיקון הליקוי שהעלה הבירור, ועל הדרכים לתיקונו. עותק ממענה זה יועבר לשר וליועץ המשפטי לממשלה. בהמשך לכך, מוטלת חובה על הנילון והממונה עליו, להודיע לנציב על הצעדים שננקטו לתיקון הליקוי.
3. פרסומים והוראות סודיות (סעיפים 22-20)
לסעיף 20- מוצע לקבוע כי הנציב יגיש לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה, עם העתק לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל המשטרה, דין וחשבון שנתי שיכלול סקירה על פעילותו בשנה החולפת, ויתייחס לעניינים המפורטים בסעיף, בחלוקה לפי הגורמים המבוקרים המנויים בסעיף 12(ב). על מנת שלא לפגוע בזכות לפרטיות, מוצע לקבוע כי תיאור הטיפול בתלונות ייעשה בהשמטת פרטים אישיים או פרטים העשויים להביא לזיהוי המתלונן, הנילון, או כל אדם אחר. בנוסף, ועל מנת להגביר את אמון הציבור במערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות, וכן לתרום לשקיפות עבודתו של הנציב, מוצע לקבוע כי השר יפרסם את הדין וחשבון שיוגש לו לפי סעיף זה.
לסעיף 21- סעיף 21 לחוק, שעניינו חובת סודיות, מטיל על הנציב ועל עובדי הנציבות חובה לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליהם עקב עבודתם וקובע איסור להשתמש בידיעות אלו, אלא לשם ביצוע תפקידם לפי הוראות חוק זה. חרף הוראה זו, סעיף קטן (ב) מסמיך את היועץ המשפטי לממשלה, לקבל לידו, לפי דרישתו, עותק מכל חומר או מידע המצוי בידי הנציב שהוגש במסגרת תפקידיו לפי החוק, ואשר דרוש ליועץ המשפטי לממשלה לצורך הפעלת סמכויותיו. בנוסף לכך, מוצע לקבוע, בסעיף קטן (ג), כי חרף הוראת הסודיות, במקרה שבו עולה חשש לעבירה משמעתית, רשאי השר לקבל עותק מכל חומר או מידע שנמצא בידי הנציב והושג במסגרת מילוי תפקידו, ואשר דרוש לשר לצורך הפעלת סמכותו לנקוט בהליך משמעתי. הכל, זולת אם סבור היועץ המשפטי לממשלה כי קיימת מניעה בהעברת חומר זה לשר (למשל, מן הטעם כי מדובר בחומר מחקירה שעדיין מתנהלת).
בנוסף להוראות אלו, מוצע לאפשר, כאמור בסעיף קטן (ד), לשר המשפטים ביחד עם היועץ המשפטי לממשלה להתיר פרסום פרטים אודות תלונה מסוימת, ובלבד שהטיפול בה הסתיים. הכל, בתנאי שבפרסום קיים עניין ציבורי המצדיק את הפגיעה בפרטיות הנובעת ממנו. יש לאפשר, עובר לפרסום זה, למי שעלול להיפגע מהפרסום, הזדמנות נאותה לטעון טענותיו בעניין זה.
לסעיף 22- סעיף זה קובע סייגים לפרסום הודעותיו או החלטותיו של הנציב בדבר הפסקת בירור התלונה; תוצאות הבירור, וכן הדין וחשבון שמגיש הנציב. עם זאת, לצורך הבטחת שקיפות מרבית, סעיף קטן (ד) מאפשר לנציב, למסור מידע זה תוך עריכת שינויים, השמטות או התניית תנאים באשר לאופן מסירת המידע והגורמים אליהם יועבר. ככל שעשה כן הנציב, עליו לציין זאת במסגרת פרסום זה מטעמו, אלא אם קיימת מניעה לכך נוכח התקיימות הטעמים המנויים בסעיפים קטנים (א) או (ג).
4. זכויות וסעדים
לסעיף 24- סעיף קטן (א) קובע כי אין בהגשת תלונה לנציב כדי להעניק זכויות או סעדים למתלונן או לאדם אחר בבית משפט או בבית דין, שלא היו קיימים לפני כן. כמו כן, אין בהגשת התלונה כדי לפגוע בזכויות או סעדים שכאלה, אולם הגשת התלונה אינה משנה לעניין מועדים למימוש זכויות או סעדים אלו, הקבועים בחיקוק. לפי סעיף קטן (ב) לא תהיה ביקורת שיפוטית על החלטות הנציב וממצאיו בענין תלונה זולת בדרך של עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק.
5. שמירת דינים
לסעיף 26- סעיף זה שעניינו שמירת דינים, קובע כי סמכות הנציב לא תפגע בסמכות בירור הקיימת ליועץ המשפטי לממשלה; לפרקליט המדינה, לראש חטיבת התביעות במשטרה ולראש אגף התנועה במשטרה, או מי מטעמם; וכן לכל גוף לו יש סמכות לבירור תלונות לפי כל דין.
6. תיקונים עקיפים (סעיפים 27, 28)
לסעיף 27- סעיף 14(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ז-1998 (להלן: "חוק חופש המידע"), מחריג מתחולתו את הגופים המפורטים בסעיף זה, וכן מידע שנוצר, שנאסף, או שמוחזק בידיהם. מוצע לתקן את חוק חופש המידע, כך שהוראותיו לא יחולו על נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות - לגבי בירור תלונה לפי חוק זה בלבד. אין הדבר מונע, כמובן, את תחולת הוראות חוק חופש המידע לגבי יתר פעילות הנציבות.
לסעיף 28- מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות כולל מאות תובעים ומייצגים אשר מפעילים שיקול דעת בצורה מבוזרת, כאשר הכוח המסור להם לשם שמירה על האינטרס הציבורי הינו רב. במצב דברים זה חיוני כי תיערך בדיקה שוטפת ויזומה של תופעות רוחביות במערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות לשם איתור תקלות חוזרות, חוסר אחידות ביישום הכללים המחייבים, כשלים, הסדרים חסרים המחייבים השלמה וכיו"ב.
לפיכך, מוצע לתקן את חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992, ובמסגרתו לקבוע כי ימונה מבקר פנימי ייעודי במשרד המשפטים שיופקד על קיום ביקורת על מערך התביעה והייצוג בערכאות, ועל הביקורת הפנימית על ההעסקה והפעילות של תובעים ומייצגי המדינה בערכאות, בכל משרדי הממשלה, לרבות משטרת ישראל. יצוין כי במסגרת ההגדרה של "תובע", בהתאם להגדרה המנויה בסעיף 1 לחוק, מוצע לכלול אף את התובעים העירוניים ברשויות המקומיות ובתאגידים הסטטוטוריים, אשר כפופים מקצועית ליועץ המשפטי לממשלה ומשמשים כ"זרועו הארוכה" בהגשת התביעות.
יחידת ביקורת נפרדת ועצמאית זו שמוצע להקים, תפעל בנוסף למערך הביקורת הכללית במשרד המשפטים. כן מוצע לקבוע כי הממונה על המבקר הפנימי של מערך התביעה והייצוג בערכאות יהיה היועץ המשפטי לממשלה.
7. הוראת מעבר והוראת שעה (סעיפים 29, 30)
לסעיף 29- על מנת לאפשר היערכות לצורך יישום חוק זה, מוצע לקבוע הוראת מעבר, לפיה במהלך התקופה שמיום פרסומו של החוק המוצע ועד לתום שנה מיום הפרסום, יראו את נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות שמונתה בהחלטת ממשלה מספר 1090 מיום 22.12.13, כמי שמונתה לפי הוראות החוק המוצע. במהלך תקופה זו, יהיו נתונות לנציבה כל הסמכויות המוקנות לנציב על פי הוראות החוק. בתום שנה זו, תפסיק הנציבה לכהן בתפקידה כנציבה לבירור תלונות על פי הוראות החוק ויתמנה נציב לפי הליכי המינוי וההסדר הקבועים. כמו כן עם תום התקופה הזמנית יכנס לתוקפו הסדר הקבע הנוגע למינוי מבקר פנימי ייעודי כאמור בסעיף 28 ולא יהיו עוד לנציב סמכויות לעניין ביצוע ביקורת מערכתית.
בהמשך לכך, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) כי הוראות סעיפים 7-2 ו- 9 לחוק המוצע (שעניינם מינוי הנציב; מועד בחירתו; פרסום הודעות בדבר מינויו, סמכויותיו ואופן הגשת תלונה; משך כהונת הנציב; תום כהונתו; העברתו מכהונה; וקביעת תקופת צינון) לא יחולו על נציבת הביקורת שתכהן מכוח הוראת המעבר, אולם הם יחולו ממועד פקיעת כהונתה, ביחס למינוי של הנציב שייכנס לתפקידו לאחר תום כהונת הנציבה הזמנית, וכמובן ביחס לנציבים שייכנסו לתפקידם לאחריו. יובהר, כי בתקופה המעבר הזמנית יחולו על נציבת הביקורת ההסדרים הכלליים החלים על עובדי מדינה, ובכלל זאת הוראות לעניין תום כהונה והעברה מכהונה. כן יובהר כי על הנציבה ועובדי הנציבות יחולו יתר הסעיפים המנויים בחוק שלא הוחרגו בהוראת המעבר, ובכלל זאת הוראת הסודיות המעוגנת בסעיף 21 לחוק המוצע.
בסעיף קטן (ג) מוצע לקבוע כי לאחר תקופת ההיערכות שמשכה שנה מיום פרסומו של החוק, ייכנס לתוקפו הסדר הקבע המנוי בסעיף 28 לחוק המוצע, שעניינו מינוי מבקר פנימי ייעודי.
לסעיף 30 - החוק המוצע מבקש לקבוע בסעיף 30 הוראת שעה שתהיה בתוקף לתקופה של שנה מיום פרסומו של חוק זה. עם תום תקופה זו, תפוג הוראת השעה, והוראות סעיפי החוק המוצע יחולו במלואם. לפי הוראה השעה, יוסמך הנציב במהלך תקופה זו לערוך ביקורת מערכתית על הגופים המבוקרים המנויים בסעיף 12 לחוק המוצע, לגבי העניינים המנויים בסעיף, תוך שמירת עצמאותם של הגופים המבוקרים ומבלי להתערב בהפעלת שיקול דעתם המשפטי. בדומה לסעיף 16(א)(5), אף כאן המונח "שיקול דעת משפטי" מתייחס, בין היתר, להחלטות המתקבלות בנוגע לאופן ניהול ההליכים והכנתם, ובכלל זאת: הכנת עדים וראיות והגשתן, הליכי שימוע, הליכי גילוי חומר חקירה וראיות, הליכים בנוגע להגשת כתבי בי-דין, סגירת תיקים, ומגעים להסדרי טיעון והסכמי פשרה.
יובהר, כי על מנת למנוע "זליגה" בין הביקורת המערכתית לבין מנגנון בירור התלונות הפרטני, מוצע לקבוע בסעיף קטן (ח) כי מידע שקיבל הנציב במסגרת ביצוע הביקורת המערכתית, לא יהווה בסיס לפתיחה בהליך בירור התלונה ולא ישמש לצורך בירור תלונה לפי הוראות חוק זה.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
ראו נוסח החוק המוצע להלן, אשר במסגרתו יתוקנו גם חוק חופש המידע, התשנ"ז-1998 וחוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
לחוק המוצע לא עתידה, כך נראה, להיות השפעה ממשית על תקציב המדינה ועל תקנים במשרדי הממשלה.
ו. נוסח החוק המוצע: ראו בעמוד הבא.
חוק נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, התשע"ו-2016
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה- |
|||||
|
|
|
"ערכאה" - בית משפט, בית דין שהוקם על פי דין, ועדת ערר, בורר, מגשר, גוף שבפניו מתנהל הליך משמעתי על-פי דין וכל רשות המפעילה סמכות שפיטה; הכל, למעט בית דין או בית משפט צבאי. |
|||||
|
|
|
"מייצג המדינה בערכאות" – א. מי שמייצג את המדינה לפי כל דין בהליך המתברר בערכאות; ב. מי שמייצג לפי כל דין רשות ציבורית שאינה המדינה בהליך המתברר בערכאות והוסמך לכך בידי היועץ המשפטי לממשלה; |
|||||
|
|
|
"השר"- שר המשפטים; |
|||||
|
|
|
"תובע" – כמשמעותו בסעיף 12(א) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982. |
|||||
|
נציב בירור תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות |
2. |
(א) השר ימנה, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, אדם הכשיר לכהן כשופט של בית משפט מחוזי ואשר לו הכרות עם תחום הייצוג של המדינה בערכאות, לתפקיד נציב בירור תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (בחוק זה – הנציב); הנציב יעמוד בראש יחידה במשרד המשפטים שתברר תלונות, בהתאם להוראות חוק זה, ותיקרא "נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות" (בחוק זה- הנציבות). |
|||||
|
|
|
(ב) לא ימונה לתפקיד הנציב - |
|||||
|
|
|
|
מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לדעת השר, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לשמש כנציב, או הוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו. |
||||
|
|
|
(ג) על מינוי הנציב לא תחול חובת מכרז לפי סעיף 19 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. |
|
||||
|
מועד בחירת הנציב |
3. |
מינוי נציב ייעשה, ככל האפשר, בין תשעים לשלושים ימים לפני תום תקופת כהונתו של הנציב המכהן; התפנה מקומו של הנציב לפני תום תקופת כהונתו, ייעשה המינוי בתוך ארבעים וחמישה ימים מהיום שבו התפנה מקומו של הנציב. |
|||||
|
פרסום הודעות |
4. |
(א) הודעה על מינויו של הנציב תפורסם ברשומות. |
|||||
|
|
|
(ב) הודעה על הדרכים להגשת תלונה לפי חוק זה ופירוט עיקרי סמכויות הנציב הקבועות בחוק זה יפורסמו בדרך שתיקבע בתקנות. |
|||||
|
משך הכהונה |
5. |
הנציב יכהן תקופת כהונה אחת בלבד של חמש שנים. |
|||||
|
תום כהונה |
6. |
(א) כהונת הנציב פוקעת באחת מאלה - |
|||||
|
|
|
|
(1) בתום תקופת הכהונה; |
||||
|
|
|
|
(2) בפטירת הנציב; |
||||
|
|
|
|
(3) בהתפטרות הנציב, במסירת כתב התפטרות לשר; |
||||
|
|
|
|
(4) בהעברתו מכהונה לפי סעיף 7 לחוק זה; |
||||
|
|
|
(ב) |
הודעה על תום כהונת הנציב תפורסם ברשומות. |
||||
|
העברה מכהונה |
7. |
(א) השר, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, רשאי להעביר את הנציב מכהונתו, אם התקיים אחד מאלה: |
|||||
|
|
|
|
(1) הנציב הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לדעת השר, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לשמש כנציב, או הוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו; |
||||
|
|
|
|
(2) הנציב התנהג באופן שאינו הולם את מעמדו; |
||||
|
|
|
|
(3) הנציב אינו מבצע את תפקידו כהלכה. |
||||
|
|
|
(ב) השר לא יעביר את הנציב מכהונתו, אלא לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע טענותיו. |
|||||
|
ייחוד עיסוק |
8. |
הנציב לא ימלא, נוסף לתפקידו, תפקיד של מבקר פנימי כהגדרתו בחוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992. |
|||||
|
תקופת צינון |
9. |
בלי לגרוע מהוראות חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969, מי שכיהן כנציב לא יעבוד או יכהן בתפקיד או בגוף כאמור בסעיף 12(ב), בטרם חלפה שנה מיום שנפסקה כהונתו כנציב. |
|||||
|
אי-תלות |
10. |
בבירור תלונות יהיה לנציב שיקול דעת עצמאי, בכפוף להוראות חוק זה. |
|||||
|
עובדי הנציבות |
11. |
הנציב ועובדי הנציבות יהיו עובדי המדינה. |
|||||
|
הגשת תלונה |
12. |
(א) כל אדם הרואה עצמו נפגע במישרין בשל מעשה של אדם או גוף כאמור בסעיף קטן (ב), שנעשו אגב טיפולו בענין מסוים במסגרת תפקידו כתובע או כמייצג המדינה בערכאות, והמעשה הוא בניגוד לחוק או ללא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין או שיש בו משום התנהגות או התנהלות בלתי ראויה, רשאי להגיש תלונה לנציב; לעניין זה, "מעשה" - לרבות מחדל. (ב) תלונה לפי חוק זה ניתן להגיש בגין מעשה כאמור בסעיף קטן (א) שנעשה על-ידי אחד הגופים או בעלי התפקידים המנויים להלן: |
|||||
|
|
|
|
(1) תובע; |
||||
|
|
|
|
(2) מייצג המדינה בערכאות; |
||||
|
|
|
|
(3) פרקליטות המדינה על שלוחותיה ומחלקותיה; |
||||
|
|
|
|
(4) חטיבת התביעות במשטרת ישראל על שלוחותיה ומחלקותיה; |
||||
|
|
|
|
(5) מערך תביעות התעבורה במשטרת ישראל על שלוחותיו ומחלקותיו. |
||||
|
דרך הגשת תלונה |
13. |
התלונה תוגש לנציב בכתב, תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן, מספר הזהות שלו ומענו. המתלונן יצרף את כל המסמכים שבידו הנוגעים לתלונה. |
|||||
|
תלונה של אדם המוחזק במשמורת |
14. |
תלונה של אדם כאמור בפסקאות (1) עד (4) תוגש במעטפה סגורה לבעל התפקיד כמפורט באותן פסקאות או למי שהוא הסמיך לענין זה, והוא יעבירה, בלי לפתחה, אל הנציב: |
|||||
|
|
|
(1) אסיר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971 - למנהל בית הסוהר שבו הוא מוחזק; |
|||||
|
|
|
(2) עצור כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996, או אסיר המוחזק בבית מעצר - למפקד בית המעצר שבו הוא מוחזק; |
|||||
|
|
|
(3) כלוא לפי חוק השיפוט הצבאי - למפקד מיתקן הכליאה שבו הוא מוחזק. |
|||||
|
|
|
(4) אדם הנתון במשמורת לפי כל דין – למנהל מתקן המשמורת שבו הוא מוחזק. |
|||||
|
בירור תלונות |
15. |
(א) משהוגשה תלונה, יאשר הנציב את קבלתה ויפתח בבירור העניין, זולת אם מצא שאין לבררה לפי הוראות סעיף 16; |
|||||
|
|
|
(ב) בירור התלונה ייעשה בנוגע למעשה כאמור בסעיף 12(א) שעשה בעל התפקיד או הגוף כאמור בסעיף 12(ב) בלבד; |
|||||
|
|
|
(ג) פנו השר או היועץ המשפטי לממשלה בכתב אל הנציב וביקשו לברר אירוע מסוים הנוגע למעשה כאמור בסעיף 12(א), יברר הנציב את הפניה כאילו היתה תלונה לפי חוק זה; |
|||||
|
|
|
(ד) מצא הנציב כי יש לברר את התלונה בהתאם לאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג), יודיע על כך למתלונן, אשר יעביר לנציב תצהיר לתמיכה בעובדות המפורטות בתלונה. |
|||||
|
תלונות שאין לברר אותן או שבירורן מצדיק סיבה מיוחדת |
16. |
(א) הנציב לא יברר תלונה אם מתקיים לגביה אחד מאלה: |
|||||
|
|
|
|
(1) התלונה אינה על מעשה של בעל תפקיד או גוף כאמור בסעיף 12(ב) או שאינה בעניין הנוגע למעשה כאמור בסעיף 12(א). |
||||
|
|
|
|
(2) התלונה היא קנטרנית או טורדנית על פניה או עוסקת בזוטי דברים; |
||||
|
|
|
|
(3) התלונה מעוררת חשש ממשי לביצוע עבירה פלילית או שבמהלך הבירור התעורר חשש כאמור. במקרה כאמור, תועבר התלונה לטיפול היועץ המשפטי לממשלה, והעתקה יועבר לידיעת השר.
|
||||
|
|
|
|
(4) התלונה היא על מעשה שמתקיים או התקיים בשלו הליך משפטי, ובכלל זה הליך אזרחי או הליך פלילי, החל משלב החקירה, או הליך משמעתי, לרבות בהליכים לפי חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961, או שמתבררת או בוררה בעניינו תלונה בידי נציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] או בידי כל רשות המוסמכת לברר תלונות לפי דין; |
||||
|
|
|
|
(5) התלונה נוגעת להפעלת שיקול דעת משפטי; לעניין זה, "שיקול דעת משפטי"- לרבות החלטות המתקבלות בנוגע לאופן ניהול הליכים והכנתם. במקרה שבו מתעוררת שאלה אם מדובר בהפעלת שיקול דעת משפטי במקרה מסוים, יכריע בה היועץ המשפטי לממשלה. הנציב ישהה את בירור התלונה עד הכרעה בשאלה האמורה. הכריע היועץ המשפטי לממשלה כי מדובר בשיקול דעת כאמור, יופסק בירור התלונה. |
||||
|
|
|
|
(6) הנציב סבור כי הממונה על הנילון או כל גורם אחר הוא הגורם המתאים לבירור התלונה בנסיבות העניין; במקרה כאמור יעביר הנציב את התלונה לאדם או לגוף שמצא כמתאים לבירורה וזה יחליט אם לברר את התלונה. |
||||
|
|
|
(ב) הנציב לא יברר תלונות כמפורט להלן, אלא במקרים חריגים אם מצא שקיימים טעמים מיוחדים המצדיקים את בירורן: |
|||||
|
|
|
|
(1) התלונה היא על מעשה של הנילון במסגרת טיפולו בהליך תלוי ועומד בפני ערכאה. לעניין זה, "מעשה" - לרבות פעולותיו בהכנה לקראת הליך כאמור החל בשלב החקירה; לא יחליט הנציב לברר תלונה לפי סעיף קטן זה, אלא באישור היועץ המשפטי לממשלה; בסעיף זה, "הליך תלוי ועומד בפני ערכאה" – לרבות הליך שניתן עדיין להגיש עליו ערעור או ערר לערכאה. |
||||
|
|
|
|
(2) התלונה היא על מעשה שבגינו ניתן היה להגיש על פי דין ערר או ערעור לערכאה, אם חלף המועד להגשתם והם לא הוגשו, או על מעשה שבגינו ניתן להגיש השגה על פי דין לגורם שאינו ערכאה כהגדרתה בחוק זה; בסעיף זה "השגה" - בין אם היא מכונה השגה, ערר או ערעור ובין אם היא מכונה בשם אחר; |
||||
|
|
|
|
(3) התלונה היא על מעשה שהגוף המתאים לדון בו ולקבל הכרעה הוא הערכאה בהליך שבמסגרתו נעשה המעשה אליו מתייחסת התלונה והמתלונן היה צד להליך; |
||||
|
|
|
|
(4) התלונה הוגשה לאחר שעברה שנה מיום המעשה שעליו נסובה התלונה או מהיום שעילת התלונה נודעה למתלונן, או מהיום שהיה יכול לדעת עליה בשקידה סבירה, לפי המאוחר; התייחסה התלונה למעשה שנעשה במסגרת הליך משפטי, ניתן יהיה לבררה משך שנה מיום מתן פסק הדין שניתן בהליך אליו מתייחסת התלונה; |
||||
|
|
|
(ג) החליט הנציב שלא לברר תלונה יודיע על כך בכתב למתלונן, בצירוף נימוקיו והעתק ההודעה יימסר לבעל התפקיד כאמור בסעיף 12(ב) ולממונה עליו. |
|||||
|
|
|
(ד) טען הנילון כי אין לברר את התלונה נגדו בשל התקיימות עילה מהעילות המפורטות בסעיפים קטנים (א) או (ב) והחליט הנציב לדחות את הטענה ולברר את התלונה, יודיע על החלטתו לנילון ולמתלונן. |
|||||
|
|
|
(ה) הודיע מי שהוא ממונה, ישיר או עקיף, על הנילון, בכתב לנציב כי הנילון פעל לפי הוראת גורם מקצועי בכיר ממנו או תוך ציות לנהלים מחייבים או לדרכי עבודה מקובלות, רשאי הנציב להפסיק את בירור התלונה; היה הגורם המקצועי האמור בעל תפקיד כאמור בסעיף 12(ב), רשאי הנציב לקבוע כי הנילון לצורך המשך בירור התלונה יהיה בעל התפקיד האמור, ושמו של מי שנגדו הוגשה התלונה יימחק ממנה והבירור נגדו יפסק. |
|||||
|
דרכי הבירור ומשכו |
17. |
(א) הנציב רשאי לברר את התלונה בכל דרך שימצא לנכון והוא אינו כפוף לסדרי דין או לדיני הראיות. |
|||||
|
|
|
(ב) הנציב יביא את התלונה לידיעת הנילון ולידיעת הממונה עליו, יעביר להם כל חומר או מידע רלבנטי הנמצא בידיו, ייתן לכל אחד מהם הזדמנות נאותה להשיב על התלונה, ורשאי הוא לדרוש מהם כי ישיבו עליה בתוך התקופה הנקובה בדרישתו ובדרך שקבע, לרבות צירוף אסמכתאות לתמיכה לתשובה, ככל שקיימות. ראה הנציב שעל אף האמור, הנילון עלול להיפגע מתוצאות הבירור, מבלי שניתנה לו הזדמנות נאותה לטעון טענותיו, לרבות כתוצאה מחומר או מידע נוסף שהגיע לידיו בהמשך הבירור, יודיע לו על כך הנציב, וייתן לו הזדמנות נאותה לטעון טענותיו. |
|||||
|
|
|
(ג) לצורך בירור התלונה רשאי הנציב לשמוע את המתלונן או כל אדם אחר. |
|||||
|
|
|
(ד) ראה הנציב שאדם אחר עלול להיפגע מהבירור או מתוצאותיו, יודיע לו הנציב על כך, יעביר לו כל חומר או מידע רלבנטי הנמצא בידיו, וייתן לו הזדמנות נאותה לטעון את טענותיו בדרך שיראה לנכון ובתוך תקופה שיקבע. |
|||||
|
|
|
(ה) לצורך הבירור, רשאי הנציב לקבל מכל אדם או גוף, בתוך תקופה שיקבע ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים, לדעת הנציב, לסייע בבירור התלונה, לרבות דברים שנמסרו במסגרת הליך בבית המשפט הדן בדלתיים סגורות לפי סעיף 68(ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984. הכל, זולת ידיעה או מסמך שחל עליהם חיסיון על-פי כל דין; מי שנדרש למסור ידיעה או מסמך כאמור ימלא אחר הדרישה, ויהיה חייב להשיב נכונה על כל שאלה שנשאל על ידי הנציב למעט שאלות שהתשובה עליהן יהיה בהן כדי להעמידו בסכנת אשמה פלילית. קיבל הנציב ידיעה או מסמך אשר לגביהם חלות הגבלות בדבר גילוי או פרסום על-פי כל דין, יחולו הגבלות אלה אף על הנציב. |
|||||
|
|
|
(ו) בירור התלונה יסתיים בהקדם האפשרי, ובתוך תקופה שלא תעלה על שנה מיום הגשתה, אלא אם כן לא ניתן לסיימה במועד האמור מטעמים שיפורטו. |
|||||
|
הפסקת הבירור |
18. |
(א) הנציב יפסיק את בירור התלונה אם נוכח שהתקיימה עילה מהעילות המצדיקות שלא לפתוח בבירור התלונה לפי חוק זה. |
|||||
|
|
|
(ב) הנציב רשאי להפסיק את בירור התלונה אם נוכח שהתקיימה אחת מאלה: |
|||||
|
|
|
(1) |
עניין התלונה בא על תיקונו; |
||||
|
|
|
(2) |
המתלונן ביטל את תלונתו; |
||||
|
|
|
(3) |
התלונה מתייחסת לגורם שחדל להיות בעל תפקיד כאמור בסעיף 12(ב). |
||||
|
|
|
(ג) טען הנילון כי יכולתו להתגונן מפני התלונה נפגעת באופן משמעותי בשל כך שמידע הדרוש לצורך הגנתו הינו מידע שגילויו אסור על-פי כל דין, ומצא היועץ המשפטי לממשלה כי טענתו מוצדקת, רשאי הוא להודיע על הפסקת בירור התלונה, והנציב יפסיק את בירורה. |
|
||||
|
|
|
(ד) החליט הנציב להפסיק את בירור התלונה יודיע על כך בכתב למתלונן, בצירוף נימוקיו והעתק ההודעה יימסר למי שמנוי בסעיף 19(א). |
|||||
|
תוצאות הבירור |
19. |
(א) מצא הנציב שהתלונה היתה מוצדקת, יודיע על כך למתלונן, לנילון ולממונה עליו; הנציב רשאי להמליץ בפני הנילון ובפני הממונה עליו, על הצורך בתיקון ליקוי שהעלה הבירור ועל הדרך והמועד לתיקונו; עותק מההחלטה כאמור יימסר לשר וליועץ המשפטי לממשלה. |
|||||
|
|
|
(ב) התקבלה המלצה על צורך בתיקון ליקוי כאמור בסעיף קטן (א), יודיע הנילון והממונה עליו, לנציב, על הצעדים שננקטו לתיקון הליקוי; לא התקבלה הודעה בתוך זמן סביר, או שההודעה אינה מניחה את דעתו של הנציב, רשאי הוא להביא את הענין בפני השר או היועץ המשפטי לממשלה. |
|||||
|
|
|
(ג) מצא הנציב שהתלונה לא היתה מוצדקת, יודיע על כך למתלונן, לנילון ולממונה עליו, ויציין את נימוקיו. |
|||||
|
|
|
(ד) העלה בירור התלונה חשש שנעברה עבירה פלילית או משמעתית יביא הנציב את העניין לידיעת השר והיועץ המשפטי לממשלה. |
|||||
|
דין וחשבון |
20. |
(א) הנציב יגיש לשר וליועץ המשפטי לממשלה מדי שנה, דין וחשבון שנתי לגבי השנה האחרונה שנסתיימה, ובו סקירה שתתייחס, בין השאר, לפעולות הנציבות בעניינים האלה, בחלוקה לפי סוגי הגופים ובעלי התפקידים המנויים בסעיף 12(ב): |
|||||
|
|
|
|
(1) מספר התלונות שהוגשו ומספר התלונות שבוררו; |
||||
|
|
|
|
(2) מספר התלונות שנמצאו מוצדקות; |
||||
|
|
|
|
(3) הטעמים לאי בירור התלונות לפי סעיף 16; |
||||
|
|
|
|
(4) זמן הבירור הממוצע בתלונות שבוררו; |
||||
|
|
|
|
(5) מספר התלונות שבירורן טרם הסתיים; |
||||
|
|
|
|
(6) סוגי העניינים שלגביהם הוגשו תלונות; |
||||
|
|
|
|
(7) המלצות מרכזיות באשר לטיפול בליקויים ולתיקונם; |
||||
|
|
|
|
(8) מספר התלונות שהעלו חשש לעבירה פלילית ולעבירה משמעתית, אם היו כאלו; |
||||
|
|
|
|
(9) תיאור הטיפול בתלונות תוך השמטה של פרטים אישיים או פרטים שיכולים להביא לזיהוי של מתלונן, הנילון או אדם אחר .
|
||||
|
|
|
(ב) הנציב ימסור העתק הדין וחשבון השנתי לשר לביטחון הפנים ולמפכ"ל המשטרה. |
|||||
|
|
|
(ג) הנציב רשאי להגיש לגורמים המנויים בסעיף קטן (א) דין וחשבון מיוחד קודם להגשת הדין וחשבון השנתי. |
|||||
|
|
|
(ד) השר יפרסם כל דין וחשבון שיוגש אליו לפי סעיף זה. |
|||||
|
סודיות |
21. |
(א) הנציב ועובדי הנציבות חייבים לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליהם עקב עבודתם, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר, אלא לשם ביצוע תפקידיהם לפי חוק זה; הנציב ועובדי הנציבות יחתמו על כתב שמירה על סודיות עם תחילת עבודתם. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי היועץ המשפטי לממשלה לקבל לידיו, לפי דרישתו, עותק מכל חומר או מידע המצוי בידי הנציב שהושג במסגרת מילוי תפקידו, ואשר דרוש ליועץ המשפטי לממשלה לצורך הפעלת סמכויותיו במסגרת תפקידו. (ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), סבר הנציב כי בירור התלונה העלה חשש שנעברה עבירה משמעתית על-פי כל דין, יהיה השר רשאי לקבל לידיו, לפי דרישתו, עותק מכל חומר או מידע המצוי בידי הנציב, שהושג במסגרת מילוי תפקידו, ואשר דרוש לשר לצורך הפעלת סמכותו לנקוט בהליך משמעתי, זולת אם קבע היועץ המשפטי לממשלה כי קיימת מניעה לעשות כן. (ד) השר והיועץ המשפטי לממשלה כאחד, רשאים להתיר פרסום פרטי תלונה מסוימת, שהטיפול בה הסתיים, לרבות תמצית ממצאי הבירור, אם נמצא שקיים עניין ציבורי המצדיק את הפגיעה בפרטיות הכרוכה בכך, ולאחר שניתנה למי שעלול להיפגע מהפרסום הזדמנות נאותה לטעון את טענותיו. |
|||||
|
סייגים לפרסום ולמסירת מידע |
22. |
(א) הודעה או החלטה של הנציב לפי סעיפים 18(ד), 19, דין וחשבון לפי סעיף 20 (בסעיף זה – פרסום מטעם הנציב) לא יכללו ולא יגלו ממצאים או מידע אם התקיים אחד מאלה: |
|||||
|
|
|
|
(1) ראש הממשלה או שר הביטחון הודיעו לנציב בכתב כי גילוי המידע עלול לפגוע בביטחון המדינה; |
||||
|
|
|
|
(2) ראש הממשלה או שר החוץ הודיעו לנציב בכתב כי גילוי המידע עלול לפגוע ביחסי החוץ; |
||||
|
|
|
|
(3) שר הודיע לנציב בכתב כי גילוי המידע עלול לפגוע בעניין ציבורי חשוב; |
||||
|
|
|
|
(4) מדובר בחומר שפרסומו או גילויו אסור על-פי כל דין. |
||||
|
|
|
|
(5) מדובר במידע בדבר דיונים פנימיים, תרשומות של התייעצויות פנימיות או של דברים שנאמרו במסגרת תחקיר פנימי וכן חוות דעת, טיוטה, עצה או המלצה שניתנו לצורך קבלת החלטה, למעט התייעצויות הקבועות בדין. |
||||
|
|
|
(ב) ראה הנציב כי פרסום מטעמו עלול לכלול או לגלות מידע כאמור בסעיף קטן (א) ולא הודיעו ראש הממשלה או השרים כאמור שם, יבקש הנציב את דעת ראש הממשלה או השר הנוגע בדבר, לפני שיפרסם את המידע; לא הודיעו ראש הממשלה או השר הנוגע בדבר בתוך 30 ימים ממועד פנית הנציב את עמדתם, יראו אותם כמי שאין להם התנגדות לפרסום המידע. |
|||||
|
|
|
(ג) הנציב לא יציין את ממצאיו או נימוקיו בפרסום מטעמו ולא יגלה מידע אם - |
|||||
|
|
|
|
(1) הממצאים עלולים לדעתו לפגוע שלא כדין בפרטיותו של אדם. |
||||
|
|
|
|
(2) הממצאים עלולים לדעתו לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת המתלונן; |
||||
|
|
|
|
(3) יש בממצאים משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין. |
||||
|
|
|
(ד) ראה הנציב כי חל אחד מהמקרים המנויים בסעיפים קטנים (א) או (ג), רשאי הוא למסור את הפרסום מטעמו תוך עריכת שינויים, השמטות, או התניית תנאים או למסור אותם רק לחלק מהגורמים אליהם מועבר הפרסום מטעם הנציב. פעל הנציב בהתאם לאמור בסעיף קטן זה, יציין זאת בפרסום האמור, אלא אם קיימת מניעה לכך מהטעמים המפורטים בסעיפים קטנים (א) או (ג). |
|||||
|
קבילות מסמכים |
23. |
דין וחשבון, החלטה, חוות דעת או כל מסמך שהכין הנציב במסגרת מילוי תפקידו והודעה שנתקבלה במסגרת מילוי תפקידו, לא ישמשו ראיה בהליך משפטי או משמעתי, זולת ההודעה במשפט פלילי בשל מסירת עדות שקר. |
|||||
|
זכויות וסעדים |
24. |
(א) החלטותיו וממצאיו של הנציב בעניין תלונה: |
|||||
|
|
|
|
(1) אין בהם כדי להעניק למתלונן או לאדם אחר זכות או סעד, בבית משפט או בבית דין, שלא היה להם לפני כן; |
||||
|
|
|
|
(2) אין בהם כדי למנוע מהמתלונן או מאדם אחר להשתמש בזכות או לבקש סעד שהוא זכאי להם, ואולם אם נקבע לכך מועד בחיקוק, לא יוארך המועד על ידי הגשת התלונה או בירורה. |
||||
|
|
|
(ב) שום בית משפט לא יזדקק לבקשת סעד נגד החלטותיו של הנציב וממצאיו בענין תלונה. |
|||||
|
ביצוע ותקנות |
25. |
השר ממונה על ביצוע חוק זה. |
|||||
|
שמירת דינים - סמכות בירור תלונות לפי דינים אחרים |
26. |
אין בסמכויות הנציב לפי חוק זה כדי לגרוע - |
|||||
|
|
|
(1) מסמכותו של כל גוף שלו נתונה סמכות לברר תלונות לפי כל דין; |
|||||
|
|
|
(2) מסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה לערוך בירורים ביחס לתפקוד באי כוחו, נציגיו והמוסמכים על ידו, לרבות הפרקליטים בפרקליטות המדינה, ומכל סמכות אחרת הנתונה לו; |
|||||
|
|
|
(3) מסמכותו של פרקליט המדינה או מי מטעמו וראש חטיבת התביעות במשטרת ישראל או מי מטעמו או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל או מי מטעמו, לערוך בירורים ביחס לתפקוד מייצגים בערכאות או תובעים שעליהם הם ממונים, ומכל סמכות אחרת הנתונה להם. |
|||||
|
תיקון חוק חופש המידע |
27. |
בחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, בסעיף 14(א), אחרי פסקה (14) יבוא: |
|||||
|
|
|
"(15) נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות - לגבי בירור תלונה לפי חוק נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, התשע"ה-2016." |
|||||
|
תיקון חוק הביקורת הפנימית |
28. |
בחוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992 - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף 2 אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ד) במשרד המשפטים ימונה מבקר פנימי שיהיה אחראי לביקורת על פרקליטות המדינה, על שלוחותיה ומחלקותיה (בחוק זה - המבקר הפנימי של מערך התביעה והייצוג בערכאות) והוא יהיה אחראי גם לביקורת הפנימית על ההעסקה והפעילות של מייצגי המדינה בערכאות בכל משרדי הממשלה, וכן על תובעים כהגדרתם בסעיף 1 לחוק נציבות תלונות הציבור על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, התשע"ו-2016."; |
||||
|
|
|
(2) בסעיף 5 אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ג1) הממונה על המבקר הפנימי של מערך התביעה והייצוג בערכאות יהיה היועץ המשפטי לממשלה.". |
||||
|
הוראת מעבר |
29. |
(א) בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה עד לתום שנה מיום הפרסום, יראו את נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, שמינויה אושר בהחלטת הממשלה מיום (22 בדצמבר 2013), כנציבה שמונתה לפי חוק זה. (ב) סעיפים 7-2, ו- 9 לחוק זה לא יחולו על נציבת הביקורת המכהנת מכוח סעיף קטן (א), והם יחולו ביחס לנציב שייכנס לתפקידו לאחר תום כהונתה, ולנציבים שייכנסו לתפקידם לאחריו. (ג) סעיף 28 לחוק זה יחול ביחס למבקר הפנים שייכנס לתפקידו לאחר תום שנה מיום הפרסום כאמור בסעיף קטן (א), ולמבקרים הפנימיים שייכנסו לתפקידם לאחריו. |
|
||||
|
הוראת שעה |
30. |
(א) על אף האמור בסעיף 8, בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה עד לתום שנה מהמועד האמור, יהיה מוסמך הנציב, נוסף על האמור בחוק זה, לבצע גם ביקורת מערכתית על גופים כאמור בסעיף 12(ב), לגבי היבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי עבודה, אתיקה מקצועית ויעילות. הכל, מבלי להתערב בשיקול הדעת המשפטי של הגופים כאמור. לעניין זה, "שיקול דעת משפטי"- לרבות החלטות המתקבלות בנוגע לאופן ניהול הליכים והכנתם. |
|||||
|
|
|
(ב) התעוררה שאלה אם מדובר בהפעלת שיקול דעת משפטי, יכריע בה היועץ המשפטי לממשלה; |
|||||
|
|
|
(ג) תכנית הביקורת המערכתית השנתית שטרם נקבעה תיקבע על ידי הנציב, ותתואם עם היועץ המשפטי לממשלה; |
|||||
|
|
|
(ד) הנציב יעביר את טיוטת דו"ח הביקורת המערכתית להערות הגוף המבוקר. הנציב רשאי לציין בדו"ח הביקורת המערכתית את ההערות כאמור, כולן או חלקן. |
|||||
|
|
|
(ה) הביקורת המערכתית תתייחס לתיקים שהסתיים הטיפול בהם. |
|||||
|
|
|
(ו) דו"ח הביקורת המערכתית יפורסם במועד שיתואם עם השר והיועץ המשפטי לממשלה, לאחר שהובא בפניהם, תוך השמטה של פרטים אישיים או פרטים שיכולים להביא לזיהוי של אדם. על אף האמור לעיל, השר והיועץ המשפטי לממשלה יהיו רשאים לקבוע כי קיימת מניעה לפרסום דו"ח הביקורת המערכתית או חלק ממנו. |
|||||
|
|
|
(ז) ראה הנציב כי עובד של גוף מבוקר כאמור בסעיף 12(ב) או אדם אחר עלול להיפגע מתוצאות הביקורת, יודיע לו הנציב על כך, יעביר לו כל חומר או מידע רלבנטי הנמצא בידיו, וייתן לו הזדמנות נאותה לטעון את טענותיו בדרך שיראה לנכון ובתוך תקופה שיקבע. |
|||||
|
|
|
(ח) מידע שקיבל הנציב במסגרת ביצוע תפקידו לפי סעיף זה, לא יהווה בסיס לפתיחה בהליך בירור תלונה לפי חוק זה ולא ישמש לצורך בירור תלונה כאמור. |
|||||
|
|
|
(ט) העלתה הביקורת חשש שנעברה עבירה פלילית או משמעתית יביא הנציב את העניין לידיעת השר והיועץ המשפטי לממשלה. |
|||||