תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (תיקון מס'...), התשע"ו-2015.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
הוראות פרק ד' לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 (להלן- החוק), והתקנות לפיו, נועדו לקדם את התחרות במשק הגפ"מ, במטרה לשפר את רמת השירות לצרכן הגז ולהוזיל את מחיר הגז לצרכן. החוק, בנוסחו כיום, מאפשר הטלת עיצומים כספיים על הפרת הוראות סעיפים 17א ו- 17 ב בלבד. במטרה לאפשר אכיפה יעילה של ההוראות לפי פרק ד' לחוק, מוצע להסמיך את מנהל מינהל הדלק והגז להטיל עיצום כספי על הפרת הוראות נוספות לפי פרק ד' לחוק, ולהוסיף לחוק הוראות עדכניות בנושא עיצומים כספיים והסמכת מפקחים, כל זאת כפי שיפורט להלן.
ג. עיקרי החוק המוצע
עד שנת 1989 נשלט משק הגפ"מ בידי 4 חברות גז גדולות. בשנת 1989 הופעלה רפורמה במשק הגפ"מ בישראל, במסגרתה בוטלה הבלעדיות של 4 חברות הגז הוותיקות ונקבע בפרק ד' לחוק כי כל אדם רשאי לעסוק במכירה או שיווק של גז, וכי צרכן גז רשאי לרכוש גז מכל ספק גז. החוק הביא לכניסה של חברות חדשות לשוק והוביל לתחרות במקטע שיווק הגפ"מ למגזר המסחרי והתעשייתי. עם זאת, נראה כי החוק לא השיג את מטרתו בנוגע למגזר הביתי, ורמת התחרות במקטע זה נשארה נמוכה במשך שנים רבות.
כדי לקדם את התחרות בשיווק גפ"מ למגזר הביתי, נחקק ביום 7.1.08 חוק משק הגז (קידום התחרות בגז לצריכה ביתית) (תיקוני חקיקה), התשס"ח-2008, במסגרתו, בין היתר, נוספו לחוק סעיפים 17א עד 18ז, והוחלף סעיף 19 לחוק.
סעיף 17א לחוק אוסר על ספק גז יוצא להתקשר עם צרכן אשר הודיע על החלפת ספק גז במשך שישה חודשים מיום מתן ההודעה, והוא נועד להגביל את יכולתם של ספקי גז לסכל אפשרות של חילופי ספק גז.
סעיף 17ב לחוק אוסר על ספק גז בפריסה ארצית לסרב סירוב בלתי סביר לתת שירות לצרכן דומה בתנאים דומים, והוא נועד לאסור על הפלייה בין צרכנים דומים.
סעיפים 17א ו- 17ב נקבעו כהוראות שעה. בהתאם לסעיף 17ג לחוק, שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים (להלן – השר), בהתייעצות עם המנהל על ההגבלים העסקיים, רשאי להאריך את תוקפם של סעיפים אלה בתקופות נוספות כפי שנקבע בסעיף.
סעיף 17ד אוסר על ספק גז לקבוע בחוזה להספקת גז תנאים הפוגעים בתחרות.
סעיפים 18א עד 18ז קובעים כי ניתן להטיל עיצום כספי על ספק גז המפר את הוראות סעיפים 17א ו- 17ב, ואת המנגנון להטלת העיצומים.
סעיף 19 לחוק, שעניינו סמכות השר להתקין תקנות לביצוע החוק, הוחלף מסעיף כללי לסעיף המפרט עניינים שהשר רשאי, בין היתר, לקבוע בתקנות מכוח החוק, ובכללן הוראות בנוגע לחובת ספק גז למסור מידע כפי שייקבע בנוגע להספקת גז והוראות בנוגע לבחירת ספק הגז הראשון שיספק גז למערכת גז מרכזית.
בחודש ספטמבר 2011 פורסם דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי חברתי ("ועדת טרכטנברג"). הדו"ח התייחס, בין היתר, לענף הגפ"מ, וצוין בו כי במקטע השיווק של גז לבישול קיימת ריכוזיות ענפית לא מועטה, כך שחברות השיווק הגדולות מחזיקות יחד בנתח שוק העולה על 90%, כי המגזר הביתי משלם מחיר כפול, פחות או יותר, ביחס למגזר המוסדי, וכי פערי המחירים אינם מוסברים על ידי פער בעלויות השיווק והאספקה של המקטעים השונים או של אמצעי האספקה השונים, ולכן אינם מוצדקים. בדו"ח צוין עוד כי אומדן העלות העודפת למשקי הבית בשל העדר התחרות בענף מוערך בסכום של כ- 150 מיליון ש"ח בשנה. המלצת הוועדה בעניין זה הייתה, בין היתר, להקים צוות ממשלתי שיציע רפורמה נוספת בענף להגברת התחרות.
בהחלטת ממשלה מס. 3990 מיום 18.12.11, בהמשך לדו"ח הוועדה לשינוי כלכלי חברתי, אימצה הממשלה את המלצת הוועדה, וקבעה, בין היתר, כי יש "להקים צוות בין-משרדי בראשות ראש מינהל הדלק ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, התעשייה, המסחר והתעסוקה, המשפטים ורשות ההגבלים העסקיים, על מנת לגבש הסדרים להגברת התחרות בשיווק הגפ"מ".
בהתאם להחלטת הממשלה, הוקם בשנת 2012 צוות בין-משרדי, בראשות ראש מינהל הדלק, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, הכלכלה, המשפטים ורשות ההגבלים העסקיים. הצוות דן משלהי שנת 2012 עד אמצע שנת 2013 במספר רב של צעדים אפשריים לקידום התחרות בתחום שיווק הגפ"מ, והמליץ בדו"ח מסכם משלהי שנת 2013 על שורה של תיקוני חקיקה, ובין היתר, על הארכת הוראות השעה שבסעיפים 17א ו- 17ב לחוק, התקנת תקנות שיחייבו את ספקי הגז לפרסם את המחירים הממוצעים של הספקת הגז בכל רשות מקומית והתקנת תקנות שיעבירו את כוח הבחירה של ספק הגז הראשון במערכת גז מרכזית מהקבלן לדיירים.
בעקבות זאת, בשנת 2014 תוקן החוק (ר' חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (תיקון מס' 14), התשע"ד-2014). במסגרת התיקון, הוראות השעה שבסעיפים 17א ו- 17ב נקבעו לתקופות ארוכות יותר וניתנה סמכות לשר, בהתייעצות עם המנהל על ההגבלים העסקיים, להאריך את תוקפם של סעיפים אלה בתקופות נוספות. כמו כן, נוסף לחוק סעיף 19(א)(6), אשר קבע כי השר רשאי לקבוע הוראות בנוגע להליכי בחירת ספק גז שיספק גז לראשונה למערכת גז מרכזית.
בחודש פברואר 2015 התקין השר, מכוח סעיף 19(א)(5) לחוק, את תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מסירת מידע בנוגע להספקת גז), התשע"ה-2015, המחייבות את ספקי הגז למסור בחשבון הגז את כתובות צרכני הגז הקשורים לאותה מערכת גז מרכזית ולפרסם את מחירי הספקת הגז הממוצעים בכל רשות מקומית. תקנות אלה נועדו להקל על צרכנים שקשורים למערכת גז המספקת גז לבתים נוספים, בבואם להחליף ספק גז, ולספק לצרכני הגז מידע על מחירי הגז והשירותים הכרוכים בהספקתו.
בנוסף, השר פנה לאחרונה לוועדת הכלכלה של הכנסת, בהסכמת שרת המשפטים, בבקשה לקבל את אישורה להתקנת תקנות מכוח סעיף 19(א)(6) לחוק, שיקבעו את הליכי בחירת ספק הגז הראשון שיספק גז למערכת גז מרכזית. בהתאם לתקנות המוצעות, בחירת ספק הגז שיספק גז לראשונה למערכת גז מרכזית חדשה תיעשה על ידי הצרכנים בהתאם לשיקוליהם, בשונה מהמקובל היום שהקבלן הוא שבוחר בעבור הצרכנים את ספק הגז הראשון.
החוק, בנוסחו כיום, מאפשר הטלת עיצום כספי על הפרת הוראות סעיפים 17א ו- 17ב לחוק בלבד. בהתאם לתיקון המוצע, ניתן יהיה להטיל עיצום כספי על הפרת הוראות נוספות של פרק ד' לחוק- קביעת תנאים הפוגעים בתחרות, בניגוד לסעיף 17ד לחוק, אי מסירת ידיעות ומסמכים, בניגוד לסעיף 17ה לחוק, וכן על הפרת הוראות שהותקנו לפי פרק ד' לחוק- תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מכירת גז על ידי יצרני גז וספקי גז), התש"ע-2009, תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מסירת מידע בנוגע להספקת גז), התשע"ה-2015 ותקנות לפי סעיף 19(א)(6) בנוגע לבחירת ספק הגז הראשון שיספק גז למערכת גז מרכזית.
מוצע לקבוע בחוק את ההפרות של הוראות החוק שניתן יהיה להטיל עיצום כספי על הפרתן ואת סכום העיצום שיוטל בגין הפרתן, ובתוספת החמישית לחוק את ההפרות של הוראות התקנות לפי החוק שניתן יהיה להטיל עצום כספי על הפרתן ואת סכום העיצום הכספי שיוטל בגין הפרתן.
מוצע להסמיך את השר, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לתקן בצו את התוספת החמישית לחוק, ובלבד שסכום העיצום הכספי שייקבע בתוספת החמישית בשל הפרה של הוראה מההוראות לפי החוק כלפי כל צרכן לא יעלה על 100,000 שקלים חדשים.
כן מוצע להסמיך את השר, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהקבוע בתוספת החמישית, בשיעורים שיקבע.
מוצע לקבוע כי הגורם שיהיה מוסמך להטיל את העיצומים הכספיים הוא מנהל מינהל הדלק והגז.
בנוסף, מוצע להוסיף לחוק הוראות בנוגע להודעת המנהל על הכוונה להטיל עיצום כספי, מתן זכות טיעון למפר שנמסרה לו הודעה כאמור, החלטת המנהל, פרסום הטלת עיצום כספי ושמירת אחריות פלילית.
כן מוצע להוסיף לחוק הוראות עדכניות בנוגע להסמכת מפקחים לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי פרק ד' לחוק וסמכויותיהם.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיפים 14 ו- 18ב לחוק. יוחלפו סעיפים 17ה ו- 18א לחוק. יתווספו סעיפים 18א1 עד 18א3, 18ב1, 18ח עד 18יא, ותיווסף תוספת חמישית לחוק.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
התיקון המוצע יאפשר הטלת עיצומים כספיים נוספים שייגבו לאוצר המדינה.
ו. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (תיקון מס'...), התשע"ה-2015
|
תיקון סעיף 14 |
1. |
בחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 14- (1) במקום ההגדרה "המנהל" יבוא: ""המנהל" – מנהל מינהל הדלק והגז". (2) אחרי ההגדרה "המועד הקובע" יבוא: ""השר" – שר התשתיות הלאומיותף האנרגיה והמים. |
|
|||||||||||||||
|
החלפת סעיף 17ה |
2. |
במקום סעיף 17ה לחוק העיקרי יבוא: |
|
|||||||||||||||
|
|
|
"הסמכת מפקחים |
17ד1. |
(א) השר רשאי להסמיך מפקחים, מבין עובדי משרדו, שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי פרק זה, כולן או חלקן, לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי פרק זה, כולן או חלקן. |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא יוסמך מפקח לפי סעיף קטן (א) אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה: |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת השר לשמש מפקח. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר, |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים ככל שהורה השר. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הודעה על הסמכת מפקח לפי סעיף זה תפורסם ברשומות. |
|
|||||||||||
|
|
|
סמכויות פיקוח |
17ה. |
לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי פרק זה, רשאי מפקח - |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג בפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לדרוש מכל אדם למסור לו כל ידיעה או מסמך הנוגעים לביצוע ההוראות לפי פרק זה; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995. |
|
||||||||||
|
|
|
זיהוי מפקח |
17ו. |
מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודת מפקח החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה." |
|
||||||||||
|
החלפת סעיף 18א |
3. |
במקום סעיף 18א לחוק העיקרי יבוא: |
|
|||||||||||||||
|
|
|
"עיצומים כספיים |
18א. |
(א) הפר ספק גז הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בשל הפרה כלפי כל צרכן, בסכום של 25,000 שקלים חדשים: |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) התקשר עם צרכן גז או הציע לו הטבות, בניגוד להוראות סעיף 17א(א); (2) סירב סירוב בלתי סביר לתת לצרכן גז שירות הספקת גז, בניגוד להוראות לפי סעיף 17ב(א). |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) קבע ספק גז בחוזה להספקת גז תנאים שיש בהם כדי להכביד על יכולתו של צרכן גז ביתי להחליף ספק גז או שיש בהם כדי לפגוע בתחרות במשק הגז, בניגוד להוראות סעיף 17ד, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 25,000 שקלים חדשים. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא מסר ספק גז מסמך, בניגוד לדרישה של המנהל או עובד המדינה שהוסמך לכך, שנעשתה לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה, בניגוד להוראות סעיף 17ה, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 10,000 שקלים חדשים. (ד) הפר אדם הוראה מההוראות לפי סעיף 19, כמפורט בטור א' בטבלה שבתוספת החמישית, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום הנקוב בטור ב' לצידה, לפי הענין." |
|
|||||||||||
|
הוספת סעיפים 18א1 עד 18א3 |
4. |
אחרי סעיף 18א לחוק העיקרי יבוא: |
|
|||||||||||||||
|
|
|
"הודעה על כוונת חייב |
18א1. |
(א) היה למנהל יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 18א (בפרק זה - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה – הודעה על כוונת חיוב). |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין המנהל, בין השאר, את אלה: |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המעשה או המחדל (בפרק זה - המעשה), המהווה את ההפרה; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני המנהל לפי הוראות סעיף 18ג; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הסמכות להוסיף על סכום עיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 18ב, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור. |
|||||||||||
|
|
|
זכות טיעון |
18א2. |
מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 18א1 רשאי לטעון טענותיו, בכתב, בפני המנהל, לענין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, ורשאי המנהל להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים. |
||||||||||||||
|
|
|
החלטת המנהל ודרישת תשלום |
18א3. |
(א) המנהל יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 18א2, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 18ב1. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החליט המנהל לפי הוראות סעיף קטן (א) |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו הודעה על כך, בכתב. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט המנהל את נימוקי החלטתו. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 18א2, בתוך התקופה האמורה באותו סעיף, יראו הודעה זו, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור." |
||||||||||||
|
תיקון סעיף 18ב |
5. |
בסעיף 18ב לחוק העיקרי – (1) במקום הכותרת יבוא "הפרה נמשכת והפרה חוזרת"; |
|
|||||||||||||||
|
|
|
(2) האמור בו יסומן "(ב)" ולפניו יבוא: "(א) בהפרה נמשכת ייווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת העבירה". |
|
|||||||||||||||
|
הוספת סעיף 18ב1 |
6. |
אחרי סעיף 18ב לחוק העיקרי יבוא: |
|
|||||||||||||||
|
|
|
"סכומים מופחתים |
18ב1. |
(א) המנהל אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהקבוע בסעיף 18א או מהסכומים הקבועים בטבלה בתוספת החמישית, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב). (ב) השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים האמורים, בשיעורים שיקבע." |
||||||||||||||
|
הוספת סעיפים 18ח עד 18יא |
7. |
אחרי סעיף 18ז לחוק העיקרי יבוא: |
|
|||||||||||||||
|
|
|
"עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר |
18ח. |
על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד. |
||||||||||||||
|
|
|
פרסום |
18ט. |
(א) הטיל המנהל עיצום כספי לפי פרק זה,יפרסםבאתר האינטרנט של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי: |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) דבר הטלת העיצום הכספי; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) סכום העיצום הכספי שהוטל; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) אם הופחת העיצום הכספי - הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) פרטים אודות המפר, הנוגעים לעניין; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) שמו של המפר - ככל שהמפר הוא תאגיד. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוגשה עתירה לבתי משפט לעניינים מנהליים או הוגש ערעור על החלטה בעתירה כאמור, יפרסם המנהל את דבר הגשת העתירה או הערעור ואת תוצאותיהם. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאי המנהל לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם המנהל פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998 , וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. |
||||||||||||
|
|
|
שמירת אחריות פלילית |
18י. |
(א) תשלום עיצום כספי, לפי פרק זה, לא יגרעו מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה, המהווה עבירה. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שלח המנהל למפר הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו המנהל הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב האישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי - יוחזר לו הסכום ששולם בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום או יום הפקדת העירבון, עד יום החזרתו. |
||||||||||||
|
|
|
תיקון התוספת החמישית |
18יא. |
השר רשאי בצו, בהסכמת שר המשפטים, לשנות את התוספת החמישית ובלבד שסכום העיצום הכספי שייקבע בשל הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה כלפי כל צרכן, לא יעלה על 100,000 ש"ח." |
||||||||||||||
|
הוספת תוספת חמישית |
8. |
אחרי התוספת הרביעית לחוק העיקרי יבוא: "תוספת חמישית (סעיף 18א) בתוספת זו- "ספק גז קטן"- ספק גז שהמנהל הודיע עליו לבית זיקוק לפי תקנות מכירת גז, שהוא ספק גז למעלה משנה ואינו תאגיד קשור לספקי גז אחרים ושחלקו היחסי בגז שנופק לו בבית הזיקוק ביחס להיקף המכירות לשאר ספקי הגז בבתי הזיקוק, בשלושת החודשים שקדמו לחודש שלפני חודש הספקת הגז, אינו עולה על 5 אחוזים; "תקנות בחירת ספק גז ראשון"- תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (הליכי בחירת ספק גז שיספק גז לראשונה למערכת הספקת גז מרכזית), התשע"ה-2015[2]; "תקנות מכירת גז"- תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מכירת גז על ידי יצרני גז וספקי גז), התש"ע-2009[3]; תקנות מסירת מידע"- תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מסירת מידע בנוגע להספקת גז), התשע"ה-2015[4].
|
||||||||||||||||
|
|
טור א' ההוראה |
טור ב' סכום העיצום הכספי |
|
(1) |
ספק גז שלא מסר בחשבון הגז את כתובות צרכני הגז הקשורים לאותה מערכת גז מרכזית, או קוד זיהוי לאתר האינטרנט המאפשר גישה לרשימת כתובות כאמור, בניגוד לתקנה 2 לתקנות מסירת מידע |
50 ש"ח בשל הפרה כלפי כל צרכן |
|
(2) |
ספק גז שלא דיווח או לא פרסם באתר שלו מידע בנוגע למחירי גז של צרכני ביתיים, בניגוד לתקנה 3 לתקנות מסירת מידע |
ספק גז קטן- 33,500 ש"ח ספק גז שאינו ספק גז קטן- 67,000 ש"ח |
|
(3) |
בית זיקוק שלא הודיע מהי תחזית הייצור ועל סטייה ממנה, בניגוד לתקנה 3 לתקנות מכירת גז |
5,000 ש"ח |
|
(4) |
בית זיקוק שסיפק גז לספק גז בכמות שונה מזו שהיה עליו לספק לפי תקנות 6 עד 8 לתקנות מכירת גז, בניגוד לתקנות 6 עד 8 לתקנות מכירת גז |
67,000 ש"ח |
|
(5) |
ספק גז שסיפק גז בכמות העולה על המותר, בניגוד לתקנה 9(א) לתקנות מכירת גז |
30,000 ש"ח |
|
(6) |
בית זיקוק שלא דיווח למנהל, בניגוד לתקנה 11(א) לתקנות מכירת גז |
15,000 ש"ח |
|
(7) |
ספק גז שלא דיווח למנהל, בניגוד לתקנה 11(ב) לתקנות מכירת גז |
2,000 ש"ח |
|
(8) |
קבלן שלא פנה לשישה ספקי גז לפחות לקבלת הצעת מחיר לשירותי הספקת גז, בניגוד לתקנה 3 לתקנות בחירת ספק גז ראשון |
67,000 ש"ח |
|
(9) |
קבלן שלא בחר כזוכה את ספק הגז עמו ביקשו להתקשר רוב רוכשי הדירות, או את ההצעה בעלת המחיר הנמוך ביותר, לפי העניין, בניגוד לתקנה 6 תקנות בחירת ספק גז ראשון |
67,000 ש"ח |
|
(10) |
ספק גז שגבה ממי שרכש דירה בבניין שלגביו הועברה ההצעה עבור שירותי הספקת הגז המפורטים בהצעה, מחיר העולה על המחיר שפירט בהצעה, בניגוד לתקנה 9 תקנות בחירת ספק גז ראשון |
2,000 ש"ח בשל הפרה כלפי כל צרכן בעד כל חודש של הפרה" |
דברי הסבר
לסעיף 1
הגורם המוסמך על פי החוק, בנוסחו כיום, להטיל עיצומים כספיים על הפרת הוראות החוק הוא מנהל ענייני בטיחות הגז. מכיוון שגורם זה אחראי על תחום בטיחות הגפ"מ, מוצע לקבוע כי מנהל מינהל הדלק והגז, המופקד על משק הגפ"מ בכללותו, יוסמך להטיל עיצומים כספיים כאמור, במקום מנהל ענייני בטיחות הגז.
לסעיף 2
סעיף 17ה לחוק, בנוסחו כיום, קובע כי לשם פיקוח על ביצוע הוראות סעיפים 17א ו-17ב, רשאי המנהל או עובד המדינה שהוא הסמיך לכך, לדרוש מספק גז, לרבות לאחר תקופת תוקפם של הסעיפים האמורים, למסור לו כל ידיעה ומסמך הנוגעים לעניין. מוצע להחליף סעיף זה בסעיפים מהחקיקה העדכנית העוסקים בהסמכת מפקחים, אשר יקבעו את התנאים להסמכת מפקחים, חובת הזדהות של המפקחים וסמכויותיהם.
וזה נוסחו של סעיף 17ה שמוצע להחליפו:
"לשם פיקוח על ביצוע הוראות סעיפים 17א ו- 17ב, רשאי המנהל או עובד המדינה שהוא הסמיך לכך, לדרוש מספק גז, לרבות לאחר תקופת תוקפם של הסעיפים האמורים, למסור לו כל ידיעה ומסמך הנוגעים לעניין, לרבות דינים וחשבונות, פנקסים, תעודות ופלט כמשמעותו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995".
לסעיפים 3 ו- 8
סעיף 18א לחוק בנוסחו כיום קובע כי המנהל רשאי להטיל עיצום כספי על הפרת הוראות סעיפים 17א(א) ו- 17ב(א). בסעיף זה מוצע לקבוע כי המנהל רשאי להטיל עיצום כספי גם על הפרת הוראות נוספות בחוק ולפיו. מוצע לקבוע כי המנהל רשאי להטיל עיצום כספי בסכום של 25,000 ש"ח על קביעת תנאים בחוזה שיש בהם כדי להכביד על יכולתו של צרכן גז ביתי להחליף ספק גז בניגוד להוראות סעיף 17ד, ועיצום כספי בסכום של 10,000 ש"ח על אי מסירת מסמך בניגוד להוראת סעיף 17ה לחוק. בנוסף, מוצע לקבוע כי המנהל רשאי להטיל עיצומים כספיים על הפרת הוראה מההוראות שהותקנו לפי חוק זה, המפורטות בטור א' בטבלה שבתוספת החמישית, בסכום הנקוב בטור ב' לצד כל הוראה. בתוספת החמישית מוצע לפרט הוראות פרטניות מהתקנות הבאות שהותקנו לפי סעיף 19 לחוק: תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מכירת גז על ידי בתי זיקוק וספקי גז), התש"ע-2009, המסדירות את אופן חלוקת הגפ"מ שמיוצר על ידי בתי הזיקוק בין ספקי הגז בחודשי מחסור, תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מסירת מידע בנוגע להספקת גז), התשע"ה-2015, המחייבות את ספקי הגז למסור בחשבון הגז מידע בנוגע לכתובות של צרכנים שמיתקן הגז שלהם מחובר לאותה מערכת גז מרכזית ולמסור מידע בנוגע למחירים הממוצעים של שירותי הספקת גז בכל רשות מקומית, ותקנות בקשר לבחירת ספק גז שיספק גז לראשונה למערכת גז מרכזית.
וזה נוסחו של סעיף 18א שמוצע להחליפו:
"18א. היה למנהל יסוד סביר להניח כי ספק גז יוצא, ספק גז שהוא בעל זיקה אליו, או מי מטעמם, עשה אחד מהמפורטים להלן, רשאי הוא להטיל עליו עיצום כספי, בשל הפרה כלפי כל צרכן גז, בסכום של 25,000 שקלים חדשים:
(1) התקשר עם צרכן גז או הציע לו הטבות, בניגוד להוראות סעיף 17א(א);
(2) סירב סירוב בלתי סביר לתת לצרכן גז שירות הספקת גז, בניגוד להוראות לפי סעיף 17ב(א), ששר התשתיות הלאומיות ושר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, קבעו שניתן להטיל עיצום כספי לפי סעיף זה בשל הפרתן; קביעה כאמור, לרבות שינויה, תיעשה בתוספת החמישית."
לסעיפים 4 עד 7
מוצע להוסיף לחוק הוראות הקיימות בחקיקה העדכנית בתחום העיצומים הכספיים, בקשר להודעה על הכוונה להטיל עיצום כספי, מתן זכות טיעון, החלטת המנהל ודרישת תשלום, סכום נוסף בשל הפרה נמשכת, סמכות לקבוע בתקנות מקרים מסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן להטיל עיצום כספי בסכומים מופחתים, איסור להטיל יותר מעיצום כספי אחד על מעשה אחד המהווה הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר, חובת פרסום בפומבי של הטלת העיצום ושמירת אחריות פלילית.
בנוסף, מוצע להסמיך את השר, בהסכמת שר המשפטים, לתקן את התוספת החמישית לחוק, ובלבד שסכום העיצום הכספי שייקבע בתוספת בשל הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה כלפי צרכן אחד לא יעלה על 100,000 ש"ח. בהתאם לסעיף 19(ב) לחוק צו כאמור טעון אישור של ועדת הכלכלה של הכנסת.