תאריך תצוגה: 03/12/2015

תזכיר חוק

 

 

א.  שם החוק המוצע

חוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב](תיקון מס' __), התשע"ו-2015.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

בחוק שירות המדינה (גימלאות)(תיקון מס' 50), התשס"ט-2009 (להלן – תיקון מס' 50), שונה אופן שיטת עדכון הקצבה המשולמת לעובד המדינה או לשאירו, לפי חוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970 (להלן – החוק או חוק הגמלאות). בחוק שירות המדינה (גימלאות)(תיקון מס' 53), התשע"ב-2012 (להלן – תיקון מס' 53), שונה גם אופן שיטת עדכון הקצבה המשולמת לשוטרים ולסוהרים שקצבתם משולמת לפי חוק הגימלאות. בחוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות)(תיקון מס' 27), התשע"ב-2012 (להלן – תיקון מס' 27 לחוק שירות הקבע), שונה אופן שיטת עדכון הקצבה המשולמת לחיילים משרתי קבע שקצבתם משולמת לפי חוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גימלאות)[נוסח משולב], התשמ"ה-1985. בהתאם לתיקון האמור, המשכורת הקובעת של גמלאי, המהווה בסיס לחישוב קצבתו, תעודכן אחת לשנה, בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – המדד).

 

לפני התיקונים האמורים עודכנה המשכורת בהתאם לשינויים במשכורת הקובעת של עובד פעיל באותה דרגה שבה דורג העובד ערב פרישתו מהשירות.

 

בפרק ג'1 לחוק הגמלאות נקבעו כללים מיוחדים להחלת החוק לגבי עובדי שירותי הביטחון. במסגרת תיקון מס' 50 לא שונה מנגנון העדכון לגבי עובדי שירותי הביטחון, כך שנכון להיום משכורתו הקובעת של גמלאי מתעדכנת לפי משכורתו של חייל פעיל בדרגה מקבילה לדרגה שבה דורג הגמלאי ערב פרישתו מהשירות.

 

עיקרו של תיקון החוק המוצע, המבוסס על סיכום בין משרד האוצר לשירותי הביטחון (להלן – הסיכום הבינמשרדי), כולל החלת העקרונות שבתיקונים האמורים לגבי עובדי שירותי הביטחון, בשינויים מסוימים לגבי התוספות לקצבה, כפי שיפורטו להלן, וזאת בשים לב לשוני במועדי שינוי שיטת העדכון.

 

היתרונות הגלומים בשיטת עדכון המשכורת הקובעת לחישוב הקצבה בהתאם לשיעור עליית המדד פורטו בהרחבה בדברי ההסבר לתיקון מס' 50 והם כוללים, בין השאר, את אלה:

(1)  המדד מהווה אמת מידה כללית המשקפת את השינוי ברמת המחירים במשק. על כן, הוא שומר על ערכה של המשכורת הקובעת על פני זמן. בהקשר זה ייאמר כי מנגנון עדכון הקצבה המבוסס על הצמדה למדד מקובל בהקשרים דומים, בשינויים שונים. כך למשל, מנגנון עדכון לפי שיעור עליית המדד נוהג ביחס לקצבאות המשולמות לגמלאי רשות הנמלים, לגמלאי חברת הפיתוח והנכסים ולגמלאי חברות הנמל, שהסדר הפנסיה שחל לגביהם הוא הסדר פנסיה תקציבית, וכן באשר לתשלומי קצבה לעמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. בנוסף, בהצעת חוק לשינוי שיטת העדכון של פנסיה תקציבית, התשע"ב–2012, הוצע להחיל שינוי בשיטת עדכון הקצבה לפי שיעור עליית המדד לגבי גמלאי חברת החשמל לישראל בע"מ ולגבי גופים אחרים שיקבע שר האוצר, שנוהג בהם הסדר פנסיה תקציבית.

(2)  צמצום חוסר הוודאות הגלום במצב הקיים באשר ליכולת לשמור על ערכה של המשכורת הקובעת באופן רציף ועקבי. הדבר בולט בעיקר בתקופות של האטה, מיתון כלכלי או אינפלציה, שבמהלכן תוספות השכר שניתנות, ככל שניתנות, אינן מספיקות לרוב כדי לשמור על ערכה של המשכורת הקובעת.

(3)  בנוסף, בהתאם להסדר הקיים, צמצום שחיקה בקצבה מחייב – נוכח הוראותיו של חוק הגמלאות – תיקון חקיקה, כפי שנעשה במקרים בודדים בעבר. מצב דברים זה שבו הגמלה תלויה בתיקון חקיקה, מגבירה את אי-הוודאות אצל הגמלאי ובמידת מה מנוגדת לעקרון מקובל שלפיו אין הגמלאי תלוי עוד, לאחר פרישתו, בהסדרים עתידיים. התיקון המוצע מביא, בין השאר, לוודאות הן באשר למועד עדכון הגמלה והן באשר לשיעור עדכונה מעת לעת.

(4)  בהקשר זה יצוין כי חוק הגמלאות אינו חל לגבי עובד ביטחון חדש, כהגדרתו בסעיף 108ב לחוק הגמלאות, בכפוף לחריגים שנקבעו בעניין זה בסעיף 108ח לחוק הגמלאות. אשר על כן, קבוצת הזכאים לקצבה לפי חוק הגמלאות הולכת וקטנה עם השנים. בהתאם לכך, על פני זמן, מספר העובדים הפעילים שהסדר הפנסיה שחל לגביהם הוא הסדר פנסיה תקציבית ושיעורם היחסי בקרב העובדים ילך ויקטן. כתוצאה מכך, יכולת המיקוח של קבוצה זו תלך ותחלש בהדרגה וכוחה להביא לכך שיינתן פיצוי שחיקה, צפוי להיחלש אף הוא. לכן כבר עתה מוצע לקבוע מנגנון עדכון כאמור.

(5)  שיפור היכולת לאמוד לטווח ארוך את ההוצאה הצפויה מתקציב המדינה בשל הסדרי הפנסיה התקציבית, לרבות בכל הקשור לעובדי שירותי הביטחון, תוך הקטנת התנודתיות באשר להיקף החבות האקטוארית הנובעת מכך. נכון להסדר הנוכחי, תוספות השכר העיקריות המשפיעות על המשכורת הקובעת בעניינם של גמלאי עובדי שירותי הביטחון, ניתנות במסגרת סיכומים בין-משרדיים. סיכומים אלה, מחילים, בעיקרו של דבר, על ציבור עובדי שירותי הביטחון את שינויי שכר משרתי הקבע הנהוגים בצבא הגנה לישראל. גובה תוספות השכר שניתנות נקבע בשים לב לאילוצים תקציביים, לשיעור עליית המדד מאז ההסכם האחרון, לעליה בשכר הנובעת מיישום הסכמים או הסדרים קיימים וכו'. לאור האמור, קשה לצפות כיצד יתפתח השכר לגבי עובדי שירותי הביטחון וכיצד תושפע כתוצאה מכך ההוצאה השנתית מתקציב המדינה בעד תשלומי פנסיה תקציבית.

(6)  מנגנון העדכון הקיים מקשה על היכולת לנהל ביעילות את מערכת השכר בשירותי הביטחון. שינוי שיטת ההצמדה יתרום להעלאת הוודאות בקביעת העלות שכרוכה בתשלום קצבה בעתיד, ועל כן יתרום לניהול יעיל של מערכת השכר.

(7)  המנגנון המוצע קל ופשוט ליישום ולהפעלה וכן למעקב ובקרה של הגמלאים.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

לסעיף 1 המוצע

במסגרת חוק שירות המדינה (גימלאות)(תיקון מס' 54), התשע"ד-2013 (להלן – תיקון מס' 54), ובעקבות הסכמים קיבוציים שנחתמו בין המדינה לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה ובין המדינה לבין ארגוני עובדים אחרים, ועל אף שאין בכך הכרח לפי שיטת העדכון החדשה, תוקן החוק כך שלגבי גמלאי שהיה פעיל לפחות בחלק מהתקופה שבשלה ניתנו תוספת שכר בהסכמים האמורים ופרש לפני שניתנו, כולן או חלקן, תובא בחשבון עלות התוספות לפי ההסכמים כאמור באופן שיזכה את הגימלאי בהגדלת המשכורת הקובעת בחלק מתוך מסגרת עלות התוספות, אשר עובר לפרישתו מהשירות טרם חולק לגבי הדירוג שבו דורג ערב פרישתו, בהתחשב במועד פרישתו, והכל בהתאם לדירוגים ולפירוט ההסכמים כאמור. התיקון האמור לא כלל גימלאים שהיו מדורגים ערב פרישתם בדירוג מבקר המדינה. מוצע לתקן את סעיף 9(ב) לחוק כך שגם גימלאי שערב פרישתו דורג בדירוג מבקר המדינה יהיה זכאי לעדכון משכורתו הקובעת בהתאם לשיעורים שקבועים בחלק א' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו.

לסעיף 2 המוצע

בסעיף 63א1 לחוק נקבע כי ההגדרה "משכורת קובעת", תישאר לגבי עובד שירותי הביטחון, לפי נוסחה לפני תיקון מס' 50, היינו: המשכורת הקובעת תהיה לפי המשכורת המגיעה לעובד שדרגתו כדרגה שהיתה לפלוני ערב פרישתו מהשירות.

 

בנוסף, מאחר שלגבי דירוגים מסוימים עשויות להינתן בעתיד תוספות שכר בעד התקופה שקדמה ליום י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015), שאם ייכללו במשכורתו הקובעת של גימלאי שפרש לפני המועד האמור בשל שיטת העדכון הקודמת, הדבר יוביל לכך שקצבתו של גמלאי תעודכן בשל התקופה האמורה לפי שתי השיטות. בהתאם לכך, מוצע לקבוע כי התוספות האמורות לא ייכללו במשכורתו הקובעת של גימלאי. עם זאת, מוצע להותיר סמכות בידי שר האוצר לקבוע כי תוספת שכר שניתנה קודם למועד האמור תיכלל במשכורת הקובעת.

 

ההגדרה "רשימת הדירוגים הבסיסית" שבסעיף 8 לחוק הגמלאות מפנה לרשימת דירוגים בתוספת השלישית. בהתאם להוראות סעיף 9א לחוק הגמלאות, מי שדורג באחד מהדירוגים האמורים ערב פרישתו מהשירות, ופרש מהשירות לפני מועדים מסוימים שנקבעו בסעיף האמור, יהיה זכאי לתוספות לקצבה כמפורט באותו סעיף (להלן – רשימת הדירוגים הבסיסית). מאחר שחלק מהדירוגים האמורים אינו קיים בשירותי הביטחון וכן קיימים דירוגים אחרים אשר ייחודים לשירות והמבוססים על דירוג מהדירוגים האמורים, מוצע להוסיף רשימה דירוגים לשירותי הביטחון, ובהתאמה לתקן את ההגדרה ואת הסעיפים אשר מפנים אליה.

 

עוד מוצע לקבוע כי מועד המעבר בין שיטות ההצמדה יהיה ביום כ"א בשבט התשע"ו (31 בינואר 2016).

לסעיף 3 המוצע

מוצע לשנות את מנגנון עדכון המשכורת הקובעת, כך שהוא יהיה זהה למנגנון שנקבע לגבי עובדי המדינה. בהתאם לכך, משכורתו הקובעת של עובד שירותי הביטחון נכון לחודש העבודה האחרון שלו, תעודכן, אחת לשנה, בעד קצבת חודש ינואר של אותה שנה, בהתאם לשיעור עליית המדד של השנה הקודמת.

 

העדכון הראשון של משכורתו הקובעת של עובד שפרש והחל לקבל קצבה במהלך שנה מסוימת או של שאיר של עובד או גמלאי שנפטר במהלך אותה שנה, יהיה בשנה העוקבת שלאחריה בהתאם לשיעור עליית מדד חודש דצמבר של השנה שקדמה למועד שבו חל העדכון לבין מדד חודש העבודה האחרון של העובד.

 

בשנה מסוימת, שבה שיעור השינוי במדד שלילי, לא יבוצע העדכון בשל אותה תקופה. ואולם, בעדכון הראשון שיבוא לאחריו, העדכון יהיה לפי מלוא השינויים במדד מאז העדכון האחרון. השינוי המוצע מונע מצב שבו המשכורת הקובעת תופחת.

 

יובהר כי השינוי המוצע יחול גם על המשכורת הקובעת לעניין כל אחד מהמפורטים להלן וכי המדד הבסיסי לעדכון הראשון לגבי כל אחד מהם יהיה מדד חודש דצמבר 2015:

(1) מי שפרש משירות כעובד שירותי הביטחון לפני מועד תחילתו של התיקון המוצע, לרבות מי שחל לגביו סעיף 17א לחוק הגמלאות;

(2) שאיריו של עובד או של גמלאי, שנפטר לפני מועד תחילתו של התיקון המוצע.

 

עם זאת, כפי שיפורט להלן לגימלאים שפרשו לפני מועד המעבר יינתנו תוספות לקצבה ובכלל זה תוספות בשל המדדים 2008 ואילך. עם זאת, מאחר שהמדדים אוקטובר 2013 עד דצמבר 2013, אשר משליך על עדכון קצבתו של מי שפרש בחודש אוקטובר 2013 (להבדיל ממדד נובמבר 2013 עד דצמבר 2013 אשר משליך על עדכון קצבתו של מי שפרש בחודש נובמבר 2013) וכן בעד השנים 2014 עד 2015 היו שלילים באופן מצטבר, הם לא יובאו בחשבון במסגרת תוספת בשל מדד לשנים שקדמו למועד המעבר ובתוספת העדכון הנוסף ועל כן מוצע לקבוע כי מדד הבסיס לגבי מי שפרש לפני מועד המעבר יהיה מדד חודש הפרישה או מדד חודש ספטמבר 2013, לפי המאוחר מבניהם.

 

כאמור, במסגרת תיקון מס' 54, נקבע כי גמלאי שהיה פעיל לפחות בחלק מהתקופה שבשלה ניתנו תוספות שכר בהסכם שכר ופרש לפני שניתנו התוספות, כולן או חלקן, תובא בחשבון עלות התוספות לפי ההסכמים כאמור באופן שיזכה את הגימלאי בהגדלת המשכורת הקובעת בחלק מתוך מסגרת עלות התוספות, והכל בהתאם לדירוגים ולפירוט ההסכמים כאמור. לאור האמור, מוצע לעדכן את המשכורת הקובעת בהתאם לתוספות אלה. עם זאת, מוצע לנכות מהמשכורת הקובעת של גמלאי שירותי הביטחון את התוספות שכבר עודכנו במשכורתם הקובעת בשל ההצמדה לשכר הפעילים, וזאת על מנת שלא יהיה עדכון כפול.

 

לסעיף 4 המוצע

כחלק מהשינוי המוצע בשיטת העדכון, ובדומה להוראות שנקבעו לגבי עובדי המדינה, שוטרים וסוהרים, מוצע לשלם לעובדי שירותי הביטחון, שערב פרישתם דורגו בדירוגים ברשימת הדירוגים הבסיסית מספר תוספות לקצבה כמפורט להלן, ולגבי התוספת בשל מדד לשנים 2009 עד 2013 גם לגבי עובדים שערב פרישתם דורגו בדירוג מוקבל לנושא משרה שיפוטית.

 

בסעיפים קטנים 9א(ב) עד (ה) המוצעים, מוצע לתת כל אחת מתוספות לקצבה כמפורט להלן בעד קצבת חודש ינואר 2016 ואילך, ולגבי התוספות כאמור בעד קצבת חודש ינואר 2016 עד קצבת חודש דצמבר 2017 מוצעים מועדים לתשלום כאמור בסעיף קטן 9א(ז) המוצע.

 

בנוסף, מוצע בסעיף קטן 9א(ח) המוצע לשלם 0.395 מהתוספות לקצבה כאמור לגבי מי שמתקיימים בו תנאי הזכאות לאותן תוספות בעד קצבת חודש יולי 2008 עד קצבת חודש דצמבר 2015 והכול בשיעורים כמפורט באותם סעיפים. תשלום כאמור יבוצע במועדים שונים כאמור בסעיף קטן 9א(ט) המוצע.

 

יובהר כי בהתאם למוצע התוספות האמורות ישולמו גם לשאירים של עובדי שירותי הביטחון או של גימלאים שנפטרו עד למועדים האמורים.

לסעיף קטן 9א(ב) המוצע

מוצע לשלם תוספת לקצבה בשל שחיקת קצבאות בעד התקופה שלפני יום כ"ב בטבת התשס"ח (31 בדצמבר 2007) (להלן – תום התקופה). התוספת תשולם למי שפרש משירות עד לתום התקופה או לשאירו, ובשיעור הקבוע בטור השלישי בחלק א' בתוספת הרביעית, בהתאם למועד פרישתו.

לסעיף קטן 9א(ג) המוצע

עוד מוצע לשלם תוספת לקצבה בשל המדד לשנת 2008 למי שפרש מהשירות עד יום ד' בטבת התשס"ט (31 בדצמבר 2008), וזאת על אף ששינוי מנגנון עדכון המשכורת הקובעת הינו ממועד מאוחר יותר. משיעור עליית המדד בשנת 2008 ינוכה שיעור כאמור בחלק ב' בתוספת הרביעית בהתאם למועד הפרישה. ניכוי זה נובע מאופן חישוב עלות תוספת השחיקה. לגבי מי שפרש במהלך שנת 2008 התוספת האמורה תחושב לפי מדד החודש שבו פרש מהשירות.

 

לסעיף קטן 9א(ד) המוצע

מוצע לשלם תוספת בשל הסכמי שכר למי שפרש מהשירות לפני יום י"ג בכסלו התש"ע (30 בנובמבר 2009) וערב פרישתו דורג בדירוג מהמפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית בשיעור של 0.3%. השיעור האמור מהווה את ההפרש שבין תוספת בשל הסכמי שכר ששולמה לגמלאי שירות המדינה לבין התוספת ששולמה לגמלאי עובדי שירותי הביטחון בהתאם למנגנון עדכון הקצבה הקיים.

לסעיף קטן 9א(ה) המוצע

עוד מוצע לשלם לעובדי שירותי הביטחון שפרשו עד יום כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013) או מי שפרש בחודש נובמבר 2013, או לשאיריהם, תוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013. התוספת האמורה תחושב בהתאם לאופן שבו עודכנה קצבתו של גימלאי עובד מדינה, היינו: לפי עדכון אחת לשנה בחודש ינואר של כל שנה וכשמדד הבסיס הוא מדד חודש דצמבר 2008 או מדד החודש שבו פרש עובד שירותי הביטחון, לפי המאוחר מבניהם. כך למשל, מי שפרש בחודש מרץ 2009 תחושב התוספת האמורה לפי מכפלת שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד חודש מרץ 2009 במדדים לשנים 2010 עד 2013.

 

מהתוספת האמורה יקוזזו תוספות שכר ששולמו לגימלאים בשל הסכמי שכר, ואשר לא שולמו לגימלאי שירות המדינה בשל שינוי שיטת ההצמדה אשר יושמה בעניינם החל מיום י"א באב התשס"ט (1 באוגוסט 2009). היעדר קיזוז כמוצע יוביל לכך שקצבתו של גימלאי תעודכן בשל התקופה האמורה לפי שתי השיטות. הקיזוז יעשה בהתאם לשיעור כמפורט בהגדרה "שיעור הניכוי" וזאת בהתאם לדירוג שבו דורג עובד שירותי הביטחון ערב פרישתו מהשירות (להלן – שיעור הניכוי). לעניין זה מוצע לגבי דירוגים שאינם מנויים ברשימת הדירוגים הבסיסית להסמיך את שר האוצר לקבוע בצו את שיעור הקיזוז האמור.

לסעיף קטן 9א(ו) המוצע

מוצע לקבוע, על אף האמור לעיל, כי מי שפרש עד סוף חודש דצמבר 2011 הרי שבפועל סך התוספות לקצבה של עובדי שירותי הביטחון שפרשו בתקופה האמורה, לא יפחת משיעור של 5%, וזאת בדומה לתיקון שנעשה לגבי שוטרים וסוהרים וחיילים משרתי קבע. לעניין זה יובאו בחשבון כל התוספות ששולמו או ישולמו לו, לרבות תוספות בעד עליית המדד בשנים 2009 עד 2013 וכן העדכון הנוסף.

לסעיף קטן 9א(ז) המוצע

לנוכח היקף התוספות המוצע ובשים לב לשיקולי תקציב המדינה, מוצע לקבוע כי תוספת שחיקה, תוספת בשל המדד לשנת 2008 תוספת בשל הסכמי שכר ותוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013 ישולמו בעד כל אחת מהקצבאות בעבור השנים 2016  ו- 2017 באופן זה:

1. בין חודש ינואר 2016 לחודש דצמבר 2016 התוספות ישולמו בשיעור 1/3 מגובה כל אחת מהתוספות.

2. בין חודש ינואר 2017 לחודש דצמבר 2017 התוספות ישולמו בשיעור 2/3 מגובה כל אחת מהתוספות.

3. ההפרשים שבין מלוא כל אחת מהתוספות לבין התוספת ששולמה בפועל ישולמו במהלך השנים 2019 עד 2021, כך שבכל שנה ישולם 1/3 מההפרשים, בתוספת שיעור עליית המדד לחודש שבו משולמת התוספת.

לסעיפים קטנים 9א(ח) ו- (ט) המוצעים

על אף שמועד שינוי אופן עדכון הקצבה הוא רק בשנת 2016 ועל אף שאין חובה בעניין זה, מוצע לשלם למי שפרש משירות או לשאירו, שמתקיימים בו תנאי הזכאות (להלן – גמלאי), תוספות בעד קצבת חודש יולי 2008 עד קצבת חודש דצמבר 2015. התוספות שתשולמנה תהיה בשיעור של 0.395 מן התוספות כמפורט להלן, הרלוונטיות לגבי הגמלאי בהתאם למועד פרישתו ולדירוג שבו דורג ערב פרישתו, אילו מועד המעבר היה בהתאם למועד המעבר שנקבע בחוק שירות המדינה, במסגרת תיקון מס' 50:

1.  תוספת שחיקה בעד קצבת חודש יולי 2008 עד קצבת חודש דצמבר 2015 בהתאם לשיעורים שנקבעו בחלק א' שבתוספת השנייה החל לגבי אותן קצבאות, וזאת לפי מועד פרישתו של הגמלאי.

2.  תוספת בשל הסכמי שכר שתשולם בעד קצבת חודש דצמבר 2009 עד קצבת חודש דצמבר 2015 הסכום שישולם בעד התוספת האמורה יחושב לפי מכפלת השיעור כאמור בסעיף קטן (ט) כשהוא מוכפל בסכום התוספת האמורה שהיתה משתלמת לו באותה תקופה.

3.  תוספת בשל המדד לשנים 2008 עד 2013 בעד קצבת חודש ינואר 2009 עד קצבת חודש דצמבר 2015, בהתאם למועד הפרישה של הגימלאי ובשיעורי עדכון המדד כפי שמוצע בהצעת החוק.

 

השיעורים מתוך התוספות כאמור בעד קצבאות חודש יולי 2008 עד דצמבר 2015, ומועד התשלום, נקבעו לנוכח האמור לעיל, ובשים לב להיקף תשלומי העבר המוצעים ולשיקולי תקציב המדינה, בהתאם לפירוט הזה:

1.  סכום השווה ל- 50% מהתוספות ישולם במהלך השנים 2016 עד 2025  כך שבכל שנה ישולם 10% מהסכום האמור. מוצע כי לתשלומים האמורים ייווסף שיעור עליית מדד החודש שבו שולם כל תשלום לעומת מדד חודש דצמבר 2015.

2.  סכום השווה ל- 52% מהתוספת ישולם במהלך השנים 2016 עד 2025 כך שבכל שנה ישולם 10% מהסכום האמור. הסכומים כאמור יהיו בתוספת שיעור המדד השנתי של השנה שקדמה לשנה שבה מבוצע התשלום.

לסעיף קטן 9א(י) המוצע

על אף פריסת התשלומים בגין התוספות לקצבה, כאמור בסעיף קטן (ז) ובסעיף קטן (ט), במקרה שבו נפטר זכאי לאחת התוספות האמורות, ובשים לב לקושי לשלם הפרשים כאמור לעיזבון של המנוח, מוצע כי יורשיו של אותו זכאי יהיו זכאים לקבל בסכום חד-פעמי את שוויים המהוון של כלל ההפרשים שלא שולמו בשל פריסת התוספות.

לסעיף 5 המוצע

בסעיף 9ב לחוק הגימלאות נקבע היחס שבין תוספות לקצבה שנקבעו בסעיף 9א לחוק ותוספות לקצבה שנקבעו בחיקוק אחר, לבין הקצבה. תוספת לקצבה המגיעה למי שפרש מהשירות או לשאירו לפי חוק הגמלאות וכן תוספת לקצבה המגיעה במועד המעבר למי שפרש כאמור או לשאירו, לפי חיקוק אחר, יראו אותה כחלק מהקצבה לעניין הסעיפים המפורטים בסעיף המוצע, שעניינם בעיקר, אופן תשלום הקצבאות, החזר קצבאות, הגשת תביעה לממונה, קיזוז מקצבה וכדומה. מוצע להחיל את האמור בסעיף 9ב גם לגבי סעיף 78 לחוק הגימלאות, שעניינו קצבה בנוסף לתגמולים לפי חוקי שיקום. 

לסעיפים 6 ו- 7 המוצעים

 

בתיקון מס' 27 לחוק שירות הקבע תוקן, בין השאר, סעיף 33 לחוק שירות הקבע שלפיו הוראותיו יחולו על ניכוי קצבתו של גמלאי אשר חזר לשירות קבע או שהוא עובד בשירות צבא הגנה לישראל, והכנסתו הכוללת ממשכורת ומקצבה עולה על המשכורת הקובעת כאמור באותו סעיף. תיקון דומה תוקן במסגרת תיקון מס' 54, כך שניכוי מקצבתו של גמלאי כאמור באותו סעיף שערב פרישתו משירות היה שוטר או סוהר יחול רק במקרה שהוא חזר לשרת כשוטר או סוהר, לפי העניין, או החל לשרת כסוהר או כשוטר, לפי העניין. תיקונים אלה נחקקו כחלק ממהלך שינוי שיטת ההצמדה לגבי משרתי הקבע, שוטרים וסוהרים ובמטרה להביא לידי ביטוי את מאפייני השירות הייחודיים.

 

מוצע לתקן באופן דומה את חוק הגמלאות לעניין משרתי הביטחון. לשם כך, מוצע לתקן את סעיף 35 לחוק הגימלאות, כנוסחו בסעיף 63ד2 לחוק האמור, ולקבוע כי ניכוי מקצבתו של גימלאי כאמור באותו סעיף, שערב פרישתו משירות היה עובד שירותי הביטחון וחזר לשרת בשירותי הביטחון. בנוסף, ולנוכח מתן התוספות כאמור בסעיף 9א מוצע כי לעניין הסכום המירבי לצורך הניכוי האמור יובאו בחשבון התוספות כאמור באותו סעיף, שאינן חלק מהמשכורת הקובעת, וזאת בהתאם למנגנון הקבוע לפי הוראות סעיף 35 לחוק הגימלאות כפי שחלות לגבי עובדי מדינה, שוטרים וסוהרים.  

 

בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 32 לחוק הגימלאות, כנוסחו בסעיף 63ד1 לחוק הגימלאות, כך שלענין הכרה בקופה ציבורית לעניין הסעיף האמור היא לפי סעיף 35 לחוק הגימלאות כנוסחו אילולא הוראות סעיף 63ד2 לחוק הגימלאות. האמור בדומה לתיקונים שהתקבלו בתיקון מס' 27 לחוק שירות הקבע ובתיקון מס' 54.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

תיקון חוק שירות המדינה (גימלאות)[נוסח משולב], התש"ל-1970.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

בהתאם לתיקון החוק, במהלך השנים 2016 ועד 2025 ישולמו לגמלאים בשירותי הביטחון תוספות לקצבה בעד עדכון הקצבאות לפני שנת 2016. העלות הכוללת של התשלומים האמורים במהלך כל התקופה האמורה נאמדת בסכום של 300 מיליון ש"ח. בנוסף, בשנת 2016 ישולם לגמלאים בשירותי הביטחון עבור עדכון הקצבאות השוטף בהתאם למוצע בהצעת החוק נאמדת בסך של 40 מיליון ש"ח, בשנת 2017 נאמדת בסך של 80 מיליון ש"ח והחל משנת 2018 נאמדת בסך של 120 מיליון ש"ח לשנה. בשנים 2019 עד 2021 ישולם סך כולל שנאמד בסכום של 120 מיליון ש"ח בעד השנים 2016 ו-2017, כך שבכל שנה ישולם שליש מהסכום האמור.  

 

ו.  השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי

 

לא רלוונטי.

 

ז.  להלן נוסח הצעת החוק.


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב](תיקון מס' __), התשע"ו-2015

תיקון סעיף 9(ב)

1.   

בחוק שירות המדינה (גמלאות)[נוסח משולב], התש"ל-1970[1] (להלן – החוק), בסעיף 9(ב), בפסקה (1) להגדרה "העדכון הנוסף" במקום "או בדירוג קלדניות שופטים" יבוא "בדירוג קלדניות שופטים או בדירוג מבקר המדינה".

תיקון סעיף 63א1

2.   

במקום סעיף 63א1 לחוק יבוא:

 

 

"מועד המעבר, המשכורת הקובעת ורשימת הדירוגים הבסיסית

63א1.

(א)  ההגדרה "מועד המעבר" שבסעיף 8 תיקרא, לגבי עובד שירותי הביטחון, כך:

 

 

 

 

 

 

""מועד המעבר" – יום כ"א בשבט התשע"ו (31  בינואר 2016).".

 

 

 

 

 

 

(ב) ההגדרה "משכורת קובעת" שבסעיף 8 תיקרא, לגבי עובד שירותי הביטחון, כאילו בסופה בא:

 

 

 

 

 

 

"(5)

על אף הוראות פסקאות (1) ו- (2), שולמה, לאחר מועד המעבר, תוספת שמקורה בהסכם קיבוצי שהמדינה צד לו ונכרת לאחר המועד האמור על משכורתו של פלוני בעד התקופה שלפני מועד המעבר,  לא תובא התוספת האמורה בחשבון לעניין אותן פסקאות, אלא אם כן קבע שר האוצר אחרת, בצו.".

 

 

 

 

 

 

(ג)  ההגדרה "רשימת הדירוגים הבסיסית" שבסעיף 8 תיקרא לגבי עובד שירותי הביטחון, כאילו במקום הסיפה החל במילה "שבחלק" נאמר "שבחלק ד לתוספת השלישית".

תיקון סעיף 63א2

3.   

במקום סעיף 63א2 לחוק יבוא:

 

 

"עדכון המשכורת הקובעת

 

63א2.

(א)  סעיף 9 ייקרא, לגבי עובד שירותי הביטחון, כאילו אחרי סעיף קטן (א1) נאמר:

 

 

 

 

 

 

 

"(א2) על אף הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(א1), לגבי מי שמשכורתו הקובעת חושבה ערב מועד המעבר לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית ופרש משירות לפני מועד המעבר, ושיעור הניכוי בעד קצבת חודש ינואר 2016 ואילך, עולה על שיעור התוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013, המגיעה לו בעד אותו חודש, ככל שמגיעה, יופחת ההפרש שבין השיעורים האמורים משיעור העדכון לפי סעיפים קטנים (א) ו-(א1) בעד שנים 2016 ו-2017".  

 

 

 

 

 

 

(ב) לפני ההגדרה "המדד" יבוא:

 

 

 

 

 

 

"יתרה לניכוי" – הפרש שבין שיעור הניכוי לבין שיעור העדכון לפני הניכוי;

 

 

 

 

 

 

(ג)  ההגדרה "המדד הקודם" שבסעיף 9(ב) תיקרא, לגבי עובד שירותי הביטחון, כאילו:

 

 

 

 

 

 

 

(1) בפסקה (1), במקום "ד' בטבת התשס"ט (31 בדצמבר 2008)" נאמר "כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013)" ובמקום "חודש דצמבר 2008" נאמר "חודש דצמבר 2013";

 

 

 

 

 

 

 

(2) בפסקה (2), במקום "ד' בטבת התשס"ט (31 בדצמבר 2008)" נאמר "כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013), למעט מי שפרש בחודש נובמבר 2013";

 

 

 

 

 

 

 

(3) אחרי פסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

 

 

 

 

"(3) לגבי מי שפרש בחודש נובמבר 2013 – מדד חודש דצמבר 2013";

 

 

 

 

 

 

(ד) ההגדרה "העדכון הנוסף" שבסעיף 9(ב) תיקרא כך:

 

 

 

 

 

 

"העדכון הנוסף", לגבי עובד שירותי הביטחון – עדכון בשיעורים ממשכורתו הקובעת שיחושב לפי ההפרש שבין שיעור העדכון לפני הניכוי לבין שיעור הניכוי, ובלבד שההפרש כאמור הוא הפרש חיובי;

 

 

 

 

 

 

(ה) אחרי ההגדרה "העדכון הנוסף" שבסעיף 9(ב) יבוא:

 

 

 

 

 

 

""שיעור הניכוי" – כהגדרתו בסעיף 9א המובא בסעיף 63א3;

 

 

 

 

 

 

"שיעור העדכון לפני הניכוי" - שיעור כמפורט להלן, בהתאם לדירוג שבו דורג אותו עובד או לאופן חישוב משכורתו הקובעת, לפי העניין, ערב פרישתו:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג מהמפורטים בחלק ד' לתוספת השלישית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013) –  שיעור הקבוע לגביו בחלק א' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו; לעניין פסקה זו יקראו את פסקה (6) לרשימת הדירוגים הבסיסית, כך שבמקום "ערב מועד המעבר" יבוא "ערב מועד הפרישה";

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי מי שערב פרישתו מהשירות חושבה משכורתו הקובעת לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית – אם פרש מהשירות בתקופה שמיום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) עד יום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012) – השיעור הקבוע לגביו בחלק י' לתוספת שלישית א', בהתאם למועד פרישתו."

תיקון סעיף 63א3

4.  

במקום סעיף 63א3 לחוק יבוא:

 

 

"תוספות לקצבה

63א3.

סעיף 9א ייקרא, לגבי עובד שירותי הביטחון, כאילו נאמר בו:

 

 

 

 

 

 

 

"(א) בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

 

"היתרה לניכוי" – כהגדרתה בסעיף 9(ב) המובא בסעיף 63א2, ואם ההפרש כאמור באותה הגדרה הוא שלילי - 0;

 

 

 

 

 

 

 

"המדד השנתי", לשנה מסוימת – שיעור עליית מדד חודש דצמבר של אותה שנה לעומת מדד חודש דצמבר של השנה שקדמה לה;

 

 

 

 

 

 

 

"מוקבל לנושא משרה שיפוטית" – מי שמשכורתו הקובעת חושבה ערב מועד המעבר לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית;

 

 

 

 

 

 

 

"מקדם החלוקה", לגבי קצבה מסוימת – שיעור הניכוי בעד אותה קצבה, ככל שקיים, בתוספת 100%, ואם לא קיים שיעור ניכוי – 100%;

 

 

 

 

 

 

 

"קצבת הבסיס" – כמפורט להלן, לפי העניין:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לעניין תוספת שחיקה כאמור

בסעיף קטן (ב) ולעניין שיעור הניכוי כאמור בסעיפים קטנים (ה) ו-(ו) – הקצבה המגיעה לפי חוק זה למי שפרש משירות או לשאירו כשהיא מחולקת במקדם החלוקה, בצירוף תוספת לקצבה לפי חיקוק אחר, המגיעה במועד המעבר למי שפרש כאמור או לשאירו, ככל שמגיעה לו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לעניין תוספת בשל המדד

לשנת 2008 כאמור בסעיף קטן (ג) – קצבת הבסיס כאמור בפסקה (1), בצירוף תוספת השחיקה המגיעה למי שפרש משירות או לשאירו, ככל שמגיעה לו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לעניין תוספת בשל הסכמי

שכר כאמור בסעיף קטן (ד) – קצבת הבסיס כאמור בפסקה (2), בצירוף תוספת בשל המדד לשנת 2008 המגיעה למי שפרש משירות או לשאירו, ככל שמגיעה לו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) לעניין תוספת בשל המדד

לשנים 2009 עד 2013 כאמור בסעיפים קטנים (ה) ו-(ו) וכן לעניין הניכוי כאמור באותם סעיפים – קצבת הבסיס כאמור בפסקה (3), בצירוף תוספת בשל הסכמי שכר המגיעה למי שפרש משירות או לשאירו, ככל שמגיעה לו.

 

 

 

 

 

 

 

"שיעור הניכוי" – כמפורט להלן, לפי העניין:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי מי שערב פרישתו דורג בדירוג מהמפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית -

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש עד יום כ"ד בטבת התשע"א (31 בדצמבר 2010) –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי קצבאות ינואר 2011 עד דצמבר 2012 – 2.25%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי קצבאות ינואר 2013 עד יוני 2013 – 4.4643%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי קצבאות יולי 2013 עד דצמבר2015– 5.4643%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש במהלך השנים  2011 ו- 2012 - 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי קצבאות ינואר 2013 עד יוני 2013 – 2.1655%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי קצבאות יולי 2013 עד דצמבר 2015 – 3.1435;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  אם פרש בין יום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013) לבין יום כ"ב בתמוז התשע"ג (30 ביוני 2013), לגבי קצבאות יולי 2013 עד דצמבר 2015 – 0.9572%;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי מוקבל לנושאי משרה שיפוטית –

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש עד יום ד' בטבת התשס"ט )31 בדצמבר 2008) –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי קצבאות ינואר 2010 עד דצמבר 2010 - 0.61%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי קצבאות ינואר 2011 עד דצמבר 2011 - 4.52%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי קצבאות ינואר 2012 עד דצמבר 2012 - 8.51%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) לגבי קצבאות ינואר 2013 עד דצמבר 2013- 11.33%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) לגבי קצבאות ינואר 2014 עד דצמבר 2014- 14.28%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) לגבי קצבאות ינואר 2015 ואילך – 16.42%.

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש בשנת 2012 -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) בעד קצבאות ינואר 2013 עד דצמבר 2013 - 2.38%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) בעד קצבאות ינואר 2014 עד דצמבר 2014 – 5.091%;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) בעד קצבאות ינואר 2015 עד דצמבר 2015 – 7.073%.

 

 

 

 

 

 

 

"השיעור הקובע" – לעניין התוספות כאמור בסעיף קטן (ח) – 0.395;".

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מי שפרש משירות לפני יום כ"ג בטבת התשס"ח (1 בינואר 2008), וערב פרישתו דורג בדירוג מהמפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית, תשולם לו או לשאירו תוספת לקצבה בעד קצבת חודש ינואר 2016 ואילך בשיעורים מקצבת הבסיס הקבועים לגביו, לגבי אותן קצבאות, בחלק א' בתוספת הרביעית, בהתאם למועד פרישתו (בסעיף זה – תוספת שחיקה).

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  מי שפרש משירות לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009), וערב פרישתו דורג בדירוג מהמפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית, תשולם לו או לשאירו, לפי העניין, תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2016 ואילך בשיעורים מקצבת הבסיס כמפורט להלן, הכל לפי העניין (בפרק זה – תוספת בשל המדד לשנת 2008):

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי מי שפרש לפני יום כ"ג בטבת התשס"ח (1 בינואר 2008) – בשיעור ההפרש שבין המדד השנתי לשנת 2008 לבין השיעור הקבוע לגביו בחלק ב' בתוספת הרביעית, בהתאם למועד פרישתו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי מי שפרש משירות במהלך שנת 2008 – בשיעור עליית מדד חודש דצמבר 2008 לעומת מדד החודש שבו פרש משירות.

 

 

 

 

 

 

 

(ד) מי שפרש משירות עד יום י"ג בכסלו התש"ע (30 בנובמבר 2009), וערב פרישתו דורג בדירוג מהמפורטים ברשימת הדירוגים הבסיסית, למעט הדירוגים המפורטים בפרטים (4) עד (6) לרשימה, תשולם לו או לשאירו, לפי העניין, תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2016 ואילך בשיעור 0.3% מקצבת הבסיס (בסעיף זה – תוספת בשל הסכמי שכר).

 

 

 

 

 

 

 

(ה) מי שפרש משירות לפני יום כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013) תשולם לו או לשאירו, לפני העניין, תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2016 ואילך בשיעור מקצבת הבסיס השווה להפרש כמפורט בפסקאות (1) עד (6), ובלבד שההפרש כאמור הוא הפרש חיובי, והכל בהתאם למועד פרישתו (בפרק זה – תוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013):

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי מי שפרש לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) – ההפרש שבין מכפלת המדד השנתי לשנת 2009 במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012 ובמדד השנתי לשנת 2013 כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס,  לבין שיעור הניכוי כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי מי שפרש במהלך שנת 2009 – ההפרש שבין מכפלת שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד החודש שבו פרש משירות, במדד השנתי לשנת 2010,  במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012 ובמדד השנתי לשנת 2013 כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי מי שפרש במהלך שנת 2010 – ההפרש שבין מכפלת שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2010 לעומת מדד החודש שבו פרש משירות, במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012 ובמדד השנתי לשנת 2013 כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) לגבי מי שפרש במהלך שנת 2011 – ההפרש שבין מכפלת שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2011 לעומת מדד החודש שבו פרש משירות, במדד השנתי לשנת 2012 ובמדד השנתי לשנת 2013 כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) לגבי מי שפרש במהלך שנת 2012 – ההפרש שבין מכפלת שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2012 לעומת מדד החודש שבו פרש משירות, במדד השנתי לשנת 2013 כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) לגבי מי שפרש בין יום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013) לבין יום כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013) ולגבי מי שפרש בחודש נובמבר 2013 – ההפרש שבין שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2013 לעומת מדד החודש שבו פרש משירות, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

(ו) על אף הוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ה), היה השיעור הכולל של כל התוספות המגיעות, לפי אותם סעיפים קטנים, בתוספת העדכון הנוסף, כהגדרתו בסעיף 9(ב), המובא בסעיף 63א2, לפורש שערב פרישתו היה מדורג בדירוג מרשימת הדירוגים הבסיסית ופרש משירות לפני יום ו' בטבת התשע"ב (1 בינואר 2012), או לשאירו, נמוך מ-5%, ייווסף לתוספת המגיעה לו לפי סעיף קטן (ה), בעד חודש ינואר 2016 ואילך, שיעור מקצבת הבסיס בגובה ההפרש שבין 5% לבין השיעור הכולל כאמור; לעניין זה תובא בחשבון בשיעור הכולל האמור גם תוספת לקצבה שתינתן לפורש כאמור בעד התקופה שקדמה למועד פרישתו משירות, ככל שתיקבע לאחר מועד המעבר.

 

 

 

 

 

 

 

(ז)  על אף הוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ו), תוספות לפי אותם סעיפים קטנים בעד קצבה מקצבאות חודש ינואר 2016 עד חודש דצמבר 2017 ישולמו בהתאם להוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) במועד תשלום קצבה מקצבאות חודש ינואר 2016 עד חודש דצמבר 2016 – ישולם שליש מכל אחת מהתוספות המגיעות בעד אותה קצבה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) במועד תשלום קצבה מקצבאות חודש ינואר 2017 עד חודש דצמבר 2017 – ישולמו שני שלישים מכל אחת מהתוספות המגיעות בעד אותה קצבה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) ההפרשים שבין מלוא התוספות בעד הקצבאות כאמור בפסקאות (1) ו-(2) לבין התוספות ששולמו במועד תשלום הקצבאות כאמור באותן פסקאות, ישולמו בתשלומים במהלך השנים 2019 עד 2021, כך שבכל שנה ישולם שליש מההפרשים כאמור, בתוספת שיעור עליית מדד החודש שבו משולם כל תשלום לעומת מדד החודש שבעדו שולמה אותה תוספת.

 

 

 

 

 

 

 

(ח) מי שזכאי לתוספת מהתוספות כאמור בסעיפים קטנים (ב) עד (ו), יהיה זכאי לתוספת בשיעורים ובמועדים כאמור בסעיף קטן (ט) מסך התוספות המפורטות לגביו בפסקאות שלהלן ובעד הקצבאות כמפורט באותן פסקאות, לפי העניין –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי מי שזכאי לתוספת שחיקה – השיעור הקובע מתוך תוספת השחיקה שהיתה משולמת לו בעד קצבת חודש יולי 2008 עד קצבת חודש דצמבר 2015, אילו סעיף קטן (ב) היה חל לגבי אותן קצבאות, ויחולו לעניין זה השיעורים הקבועים לגבי קצבאות אלה בחלק א' שבתוספת הרביעית;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנת 2008 – השיעור הקובע מתוך תוספת בשל המדד לשנת 2008 שהיתה משולמת לו בעד קצבת חודש ינואר 2009 עד קצבת חודש דצמבר 2015, אילו סעיף קטן (ג) היה חל לגבי אותן קצבאות;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל הסכמי שכר – השיעור הקובע מתוך תוספת בשל הסכמי שכר שהיתה משולמת לו בעד קצבת חודש דצמבר 2009 עד קצבת חודש דצמבר 2015, אילו סעיף קטן (ד) היה חל לגבי אותן קצבאות;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013 כאמור בסעיף קטן (ה)(1) או (2) – השיעור הקובע מתוך תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2010 עד קצבת חודש דצמבר 2010 בסכום כמפורט להלן, לפי העניין -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) – המדד השנתי לשנת 2009 כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש במהלך שנת 2009 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013 כאמור בסעיף קטן (ה)(1) עד (3) – השיעור הקובע מתוך תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2011 עד קצבת חודש דצמבר 2011 בסכום המחושב לפי ההפרש שבין הסכום כמפורט להלן, לפי העניין, לבין סכום השווה לשיעור הניכוי בעד אותה קצבה, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) – המדד השנתי לשנת 2009 כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש במהלך שנת 2009 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  אם פרש במהלך שנת 2010 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2010 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013 כאמור בסעיף קטן (ה)(1) עד (4) – השיעור הקובע מתוך תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2012 עד קצבת חודש דצמבר 2012 בסכום המחושב לפי ההפרש שבין הסכום כמפורט להלן, לפי העניין, לבין סכום השווה לשיעור הניכוי בעד אותה קצבה, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) – המדד השנתי לשנת 2009 כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש במהלך שנת 2009 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  אם פרש במהלך שנת 2010 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2010 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2011 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ד) אם פרש במהלך שנת 2011 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2011 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

 

(7) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013 כאמור בסעיף קטן (ה)(1) עד (5) – השיעור הקובע מתוך תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2013 עד קצבת חודש דצמבר 2013 בסכום המחושב לפי ההפרש שבין הסכום כמפורט להלן, לפי העניין, לבין סכום השווה לשיעור הניכוי בעד אותה קצבה כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס, לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) – המדד השנתי לשנת 2009 כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש במהלך שנת 2009 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  אם פרש במהלך שנת 2010 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2010 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ד) אם פרש במהלך שנת 2011 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2011 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2012 ובקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ה) אם פרש במהלך שנת 2012 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2012 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

 

(8) לגבי מי שזכאי לתוספת בשל המדד לשנים 2009 עד 2013 כאמור בסעיף קטן (ה)(1) עד (6) – השיעור הקובע מתוך תוספת בעד קצבת חודש ינואר 2014 עד קצבת חודש דצמבר 2015 בסכום המחושב לפי ההפרש שבין הסכום כמפורט להלן, לפי העניין, לבין סכום השווה לשיעור הניכוי בעד אותה קצבה כשהוא מוכפל בקצבת הבסיס לבין היתרה לניכוי כשהיא מוכפלת בקצבת הבסיס -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  אם פרש לפני יום ה' בטבת התשס"ט (1 בינואר 2009) – המדד השנתי לשנת 2009 כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012, במדד השנתי לשנת 2013 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) אם פרש במהלך שנת 2009 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2009 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2010, במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012, במדד השנתי לשנת 2013 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  אם פרש במהלך שנת 2010 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2010 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2011, במדד השנתי לשנת 2012, במדד השנתי לשנת 2013 ובקצבת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ד) אם פרש במהלך שנת 2011 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2011 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2012, במדד השנתי לשנת 2013 ובקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ה) אם פרש במהלך שנת 2012 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2012 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל במדד השנתי לשנת 2013 ובקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ו) לגבי מי שפרש בין יום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013) לבין יום כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013) ולגבי מי שפרש בחודש נובמבר 2013 – שיעור עליית מדד חודש דצמבר 2013 לעומת מדד החודש שבו פרש מהשירות, כשהוא מוכפל  בקצבת הבסיס.

 

 

 

 

 

 

 

(ט)  התוספות לפי סעיף קטן (ח) יהיו בשיעורים כמפורט בפסקאות שלהלן וישולמו במועדים כמפורט בהן:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) סכום השווה ל-50% מסך התוספות לפי סעיף קטן (ח) ישולם בתשלומים במהלך השנים 2016 עד 2025, במועדי תשלום הקצבה בעד חודש פברואר בכל אחת מהשנים האמורות, כך שבכל שנה ישולמו 10% מהסכום האמור בתוספת שיעור עליית מדד חודש ינואר של השנה שבה שולם כל תשלום כאמור לעומת מדד חודש דצמבר 2015;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) סכום השווה ל-52% מסך התוספות לפי סעיף קטן (ח) ישולם בתשלומים במהלך השנים 2016 עד 2025, במועדי תשלום הקצבה בעד חודש פברואר בכל אחת מהשנים האמורות, כך שבכל שנה ישולמו 10% מהסכום האמור בתוספת שיעור המדד השנתי של השנה שקדמה לשנה שבה מבוצע התשלום.

 

 

 

 

 

 

 

(י) על אף האמור בסעיפים קטנים (ז) ו-(ט), נפטר מי שזכאי לתוספות כאמור באותם סעיפים קטנים, ישולם ליורשיו של אותו זכאי סכום חד-פעמי בגובה התשלומים לפי אותם סעיפים קטנים שטרם שולמו לזכאי שיהוונו לפי שיעור ריבית כמפורט להלן, לפי העניין:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לעניין תשלומים לפי סעיף קטן (ז)(3) – 0.64%;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לעניין תשלומים לפי סעיף קטן (ט) – 2.8%.

הוספת סעיף 63א4

5.  

אחרי סעיף 63א3 לחוק יבוא:

 

 

"דין תוספת לקצבה לפי חיקוק אחר

63א4

סעיף 9ב, לגבי עובד שירותי הביטחון, ייקרא כאילו-

 

 

 

 

 

 

(1) האמור בו מסומן "(א)" ובו, במקום הרישה עד המילים "יראו אותן" נאמר "תוספת לקצבה לפי חיקוק אחר המגיעה במועד המעבר למי שפרש מהשירות או לשאירו, יראו אותה" וכאילו במקום "ו-62(ב)" נאמר "62(ב) ו-63ה";

 

 

 

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) בא:

 

 

 

 

 

 

 

"(ב)     לעניין סעיף קטן (א) –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תוספות לקצבה המשולמות כאמור בסעיפים קטנים (ז) או (ט) של סעיף 9א, המובא בסעיף 63א3, יראו אותן לעניין הסעיפים האמורים בסעיף קטן (א), למעט לעניין סעיפים 31 ו-37, כחלק מהקצבה שבעדה הן משולמות באותו מועד שבו הן משולמות בפועל;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) תוספות לקצבה המשולמות כאמור בסעיף קטן (ז) של סעיף 9א, המובא בסעיף 63א3, יראו אותן לעניין סעיפים 31 ו-37 כחלק מהקצבה שבעדה הן משולמות, אף אם שולמו, כולן או חלקן, לפי הוראות אותו סעיף קטן, לאחר מועד תשלום הקצבה כאמור.".

תיקון סעיף 63ד1

6.  

במקום סעיף 63ד1 לחוק יבוא:

 

 

"הגבלת גימלאות כפל

63ד1

סעיף 32(א)(4) ייקרא כאילו אחרי "לעניין סעיף 35" יבוא "כנוסחו אילולא הוראות סעיף 63ד2".".

תיקון סעיף 63ד2

7.  

במקום סעיף 63ד2 לחוק יבוא:

 

 

"קצבה ומשכורת

63ד2

סעיף 35 ייקרא לגבי עובד שירותי הביטחון כאילו -

 

 

 

 

 

 

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

 

 

"(א) זכאי לקצבת פרישה שהוא עובד שירותי הביטחון, שחזר לשירות בשירותי הביטחון, והכנסתו הכוללת עולה על המשכורת הקובעת, תשולם לו קצבה בשיעור שני שלישים מקצבתו הרגילה או בשיעור הקצבה הרגילה בניכוי שליש מהסכום שבו עודפת ההכנסה הכוללת על משכורתו הקובעת, הכול לפי הסכום הגבוה יותר; לא עלתה ההכנסה הכוללת על משכורתו הקובעת, לא תופחת קצבתו מכוח סעיף קטן זה.";

 

 

 

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), המילים "או מקופה ציבורית" – לא ייקראו;

 

 

 

 

 

 

(3) בסעיף קטן (ד)(1), המילים "או בגוף שנקבע כקופה ציבורית לעניין סעיף זה" – לא ייקראו;

 

 

 

 

 

 

(4) בסעיף קטן (ה), המילים "או מקופה ציבורית" – לא ייקראו;

 

 

 

 

 

 

(5) בסעיף קטן (ז), אחרי ההגדרה "משכורת קובעת" יקראו:

 

 

 

 

 

 

""הכנסה כוללת" – המשכורת הקיימת בצירוף הקצבה הרגילה;

 

 

 

 

 

 

"המשכורת הקיימת" – המשכורת שהזכאי לקצבת פרישה מקבל מאוצר המדינה;

 

 

 

 

 

 

"קצבה רגילה" – קצבה שהיתה מגיעה אילולא הוראות סעיף זה.".

תיקון התוספת השלישית

8.  

בתוספת השלישית לחוק, אחרי חלק ג' יבוא:

 

 

"חלק ד'

 

 

ההגדרה "רשימת הדירוגים" שבסעיף 8, כפי שהוחלה לגבי עובדי שירותי הביטחון בסעיף 63א1

 

 

(1) הדירוג המינהלי;

 

 

(2) דירוג המח"ר;

 

 

(3) דירוג המח"ר המיוחד;

 

 

(4) דירוג המהנדסים;

 

 

(5) דירוג ההנדסאים והטכנאים;

 

 

(6) דירוג המשפטנים (למעט מי שמשכורתו הקובעת חושבה ערב מועד המעבר לפי שכר של נושאי משרה שיפוטית);

 

 

(7) דירוג הקצינים הטכניים."

תחילה

9.  

(א)  תחילתו של חוק זה ביום כ' בטבת התשע"ו (1 בינואר 2016).

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), תשלום תוספת שחיקה, תוספת בשל מדד לשנת 2008, תוספת בשל הסכמי שכר, תוספת בשל מדד לשנים 2009 עד 2013, בעד קצבת חודש ינואר 2016 עד קצבת חודש מרץ 2016 כאמור בסעיף 63א3 לחוק, כנוסחו בסעיף 4 לחוק זה, וכן עדכון המשכורת הקובעת והעדכון הנוסף, בעד הקצבאות האמורות, כאמור בסעיף 63א2 לחוק, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יהיה לא יאוחר מהמועד שבו משולמת קצבת חודש אפריל 2016.

 



[1] ס"ח התש"ל, עמ' 70;  התשע"ד, עמ' 803.