תאריך תצוגה: 02/11/2015

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע:

חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה (תיקון) (הגברת השקיפות לגבי נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישויות מדיניות זרות), התשע"ו-2015.

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו:

התיקון המוצע לחוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה, התשע"א-2011 (להלן – חוק חובת גילוי) נועד להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות וחברות לתועלת הציבור שעיקר מימונן מתרומות של ישויות מדיניות זרות (להלן – נתמכים שעיקר מימונם מישויות מדיניות זרות).

בהתאם לתיקון המוצע, נתמכים שעיקר מימונם מתרומות של ישויות מדיניות זרות יחויבו בחובת שקיפות מוגברת, מעבר לזו החלה על כלל הנתמכים שמקבלים תרומות כאמור.

חובת השקיפות המוגברת תחול על פרסומים ודוחות שהנתמכים מעמידים לעיון הציבור ובממשקים מסוימים עם נבחרי ציבור ועובדי ציבור.

ג. עיקרי החוק המוצע ודברי הסבר

על פי התיקון המוצע, נתמכים שעיקר מימונם מישויות מדיניות זרות יחויבו לציין זאת בפרסומים ודוחות שהם עורכים המיועדים לציבור או זמינים לו.

החובה על הנתמכים לציין את העובדה שעיקר מימונם הוא מישויות מדיניות זרות תחול עליהם גם בממשקים מסוימים עם נבחרי ציבור ועובדי ציבור. כך, נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות יחויב לציין זאת בכל פנייה בכתב שהוא עושה לנבחר ציבור או לעובד ציבור וכן בדיונים שנערך להם פרוטוקול המתקיימים במקום עבודתו של נבחר הציבור או עובד הציבור.

בפניות לנבחרי ציבור או לעובדי ציבור ובדוחות שעורך ומפיץ הנתמך, יפרט הנתמך, לצד ציון העובדה בדבר עיקר המימון הזר, גם את שמות הישויות המדיניות הזרות שתרמו לו בשנים הרלבנטיות.

נציג של נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות השוהה בכנסת יענוד תג זיהוי שבו יפורטו שמו ושם הנתמך שהוא נציגו. הסדר זה דומה להסדר החל על שדלנים לפי חוק הכנסת, התשנ"ד-1994. 

נתמך ייחשב "נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות" אם עיקר מקורות המימון שלו בשנת הכספים האחרונה שלגביה נדרש להגיש דוח כספי או בשנת הכספים הקודמת לה היה מתרומות של ישויות מדיניות זרות. חישוב מקורות המימון ייעשה בצורה מצטברת ויתייחס לכלל התרומות שהתקבלו מישויות מדיניות זרות בכל אחת משנות הכספים כאמור.

הפרת החובה לציין את עובדת היותו של נתמך כזה שעיקר מימונו מתרומות זרות, מקום שהיא נדרשת להיעשות בכתב, או הפרת החובה לענוד תג זיהוי בכנסת תהווה עבירה לפי סעיף 64א לחוק העמותות, התש"ם-1980. נכון להיום, הקנס על עבירה כאמור עומד על סך של 29,200 שקלים חדשים.

עיקר 1 – סעיף 2 לחוק המוצע, הוספת סעיף 5א לחוק חובת גילוי

מוצע להוסיף לחוק חובת גילוי הוראות שיגבירו את השקיפות בפעילותם של נתמכים שעיקר מימונם מישויות מדיניות  זרות. חובות השקיפות המוגברות יחולו לגבי פרסומים ודיווחים המיועדים לציבור או זמינים לציבור וכן לגבי פניות לנבחרי ציבור ולעובדי ציבור ופגישות שנערכות עימם.

לס"ק (א) ו-(ב)

נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות יחויב לציין דבר היותו נתמך כאמור בכל אחד מאלה:

(1) בפרסום שנעשה על ידו, המיועד לציבור או הזמין לציבור, בכל מדיה שיש בה מימד ויזואלי וניתן להוסיף בה מלל כתוב. כך, למשל, פרסומים בטלוויזיה, באינטרנט או בעיתונות.

(2) בפנייה בכתב שהוא עורך לנבחר ציבור או לעובד ציבור. "נבחר ציבור" הוא כל שר או חבר כנסת; "עובד ציבור"  הוגדר בצורה רחבה הכוללת כל נושא משרה או תפקיד מטעם המדינה, לרבות חייל כמשמעותו בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955.

(3) בדין וחשבון שנערך והופץ על ידו לעיון הציבור.

לצד ציון העובדה בדבר עיקר המימון הזר כאמור בפסקאות (2) ו-(3), יפרט הנתמך את שמות הישויות המדיניות הזרות שתרמו לו בשנים הרלבנטיות.

לס"ק (ג) ו-(ד)

נציג של נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות, המשתתף בדיון שנערך לו פרוטוקול המתקיים במקום עבודתו של נבחר ציבור או עובד ציבור, יציין לפרוטוקול דבר היותו נציג של נתמך כאמור.

בנוסף, בעת שהותו בכנסת, נציג של נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות  זרות, יענוד תג ייחודי הנושא את שמו ואת שם הנתמך שהוא נציגו. הסדר זה הוא בדומה להסדר החל על שדלנים הפועלים בכנסת, לפי פרק י"ב לחוק הכנסת, התשנ"ד-1994.

לס"ק (ה)

מוצע לקבוע שנתמך ייחשב "נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות" אם עיקר מקורות המימון שלו בשנת הכספים האחרונה שלגביה נדרש להגיש דוח כספי או בשנת הכספים הקודמת לה היה מתרומות של ישויות מדיניות זרות. 

עיקר 2 – סעיף 3 לחוק המוצע, תיקון סעיף 64א לחוק העמותות, התש"ם-1980 (להלן – חוק העמותות)

מוצע לקבוע כי הפרת החובה לציין דבר היותו של הנתמך נתמך שעיקר מימונו מישויות מדיניות זרות כאמור בסעיפים 5א(א) ו-5א(ב) לחוק חובת גילוי או החובה לענוד תג זיהוי כנדרש בסעיף 5א(ג) לחוק חובת גילוי תהווה עבירה לפי סעיף 64(א) לחוק העמותות. דינו של הנתמך המפר ודין כל אדם שהיה אחראי להפרת החובה הינו קנס כקבוע בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. כיום הקנס הוא בסכום של 29,200 שקלים חדשים.

ד. השפעת החוק על תקציב המדינה והשפעת החוק המוצע על התקן המנהלי

לפיקוח ולאכיפה הנדרשים לפי הוראות החוק המוצע עלות תקציבית לצורך הוספת משאבים ותקנים ברשות התאגידים לביצוע מטלות אלה. הערכה תקציבית בנושא תועבר לקראת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

ה. להלן נוסח החוק המוצע:

 


הצעת חוק מטעם הממשלה:

 

חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה (תיקון) (הגברת השקיפות לגבי נתמכים שעיקר מימונם מתרומות של ישויות מדיניות זרות), התשע"ו-2015

  

תיקון סעיף 1

1.  

בחוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה, התשע"א-2011 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 1 –

 

 

(1) אחרי הגדרת "ישות מדינית זרה" יבוא:

 

 

""נבחר ציבור" - שר או חבר כנסת;"

 

 

(2) אחרי הגדרת "נתמך", יבוא:

 

 

""עובד ציבור" – כהגדרתו בחוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979.

הוספת סעיף 5א

2.  

אחרי סעיף 5 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"5א. נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישות מדינית זרה

 

 

 

(א) נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישות מדינית זרה יציין זאת, באופן בולט, בכל אחד מאלה:

 

 

 

 

(1) פרסום שנעשה על ידו, המיועד לציבור או הזמין לציבור, בכל מדיה שיש בה מימד ויזואלי וניתן להוסיף בה מלל כתוב;

 

 

 

 

(2) פנייה בכתב על ידו לעובד ציבור או לנבחר ציבור;

 

 

 

 

(3) דין וחשבון שנערך והופץ על ידו לעיון הציבור.

 

 

 

(ב) לצד ציון העובדה בדבר עיקר המימון הזר כאמור בפסקאות (2) ו-(3), יפרט הנתמך את שמות הישויות המדיניות הזרות שתרמו לו בשנים הרלבנטיות.  

 

 

 

(ג) נציג של נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישות מדינית זרה המשתתף בדיון המתקיים במקום עבודתו של עובד ציבור או נבחר ציבור שנרשם לו פרוטוקול, יציין לפרוטוקול דבר היותו נציג של גוף כאמור.

 

 

 

(ד) על נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישות מדינית זרה יחול סעיף 68(א) לחוק הכנסת, תשנ"ד-1994, ויראו את נציגו כשדלן לעניין זה, בשינויים המחויבים.

 

 

 

(ה) בסעיף זה – נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישות מדינית זרה" – נתמך שעיקר מקורות המימון שלו בשנת הכספים האחרונה שלגביה נדרש להגיש דוח כספי או בשנת הכספים הקודמת לה היה מתרומות של ישויות מדיניות זרות. 

תיקון חוק העמותות

3.   

בחוק העמותות, התש"ם-1980, בסעיף 64א(א) -

 

 

(1) בפסקה (8), בסופה יבוא - "(בסעיף זה – חוק חובת גילוי)"

 

 

(2) אחרי פסקה (8), יבוא: 

 

 

 

"(9)  ציון דבר היותו נתמך שעיקר מימונו מתרומות של ישות מדינית זרה ופירוט שם הישות המדינית הזרה שתרמה לו כאמור בסעיפים 5א(א) ו-5א(ב) לחוק חובת גילוי; 

 

 

 

(10) ענידת תג זיהוי כאמור בסעיף 5א(ג) לחוק חובת גילוי."