תאריך תצוגה: 08/10/2015

 

 

תזכיר חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס (תיקון), התשע"ו-2015

 

א. שם החוק המוצע

 

   חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס (תיקון), התשע"ו – 2015.

ב.  עיקרי החוק המוצע והצורך בו

 

לסעיף 1

מוסדות הממשלה, מוסדות פיננסיים וגופים שונים דורשים מעת לעת מהנישום אישור פרטים מתוך הדו"ח השנתי המוגש לרשויות המס ומתוך מסמכים אחרים שהוכנו ע"י יועץ המס.

חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה – 2005, (להלן – החוק) אינו כולל הוראה מפורשת לפיה יועץ מס מייצג רשאי לאשר נתונים לעניין דוחותיו הכספיים של הנישום.

מטרת תיקון זה להבהיר כי זכותו של יועץ המס המייצג לאשר נתונים המצויים בתחום טיפולו מצויה במסגרת הנלווית לסמכותו ולאחריותו לאישור נתונים המוגשים לרשויות המס.

יובהר כי אין בסעיף זה משום גריעה מייחוד מקצוע עריכת הדין על פי חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961 וממקצוע ראיית החשבון כמשמעותו בחוק רואי חשבון, התשט"ו-1955. 

לסעיפים 2 ו-3

סעיף 10(א)(4) לחוק בנוסחו היום אינו בהיר דיו באשר להתמחות בייעוץ מס ברשות המסים. מוצע לתקן את הסעיף כך שיובהר שניתן להתמחות ברשות המסים בתנאים האמורים בסעיף.

בסעיף 11(א)(3) לחוק מוצע לקבוע כי מאמן ברשות המסים יהיה מי שרשום בפנקס או מי שכשיר להירשם כיועץ מס בפנקס ועבד במשך חמש שנים לפחות ברשות המסים כמפקח מס הכנסה. כמו כן מוצע להבהיר כי גם רואה חשבון העובד ברשות המסים ועבד כמפקח מס הכנסה במשך חמש שנים לפחות יהיה כשיר לאמן מתמחים.

לסעיף 4

סעיף 22 לחוק קובע לעניין הליכי משמעת של יועצי מס מייצגים, מיהו התובע ומהם תפקידיו.

סעיף קטן (ג) קובע כי התובע יהיה רשאי גם לחקור את התלונות.

מוצע להפריד בין הליך החקירה לבין התביעה ולאפשר ליו"ר המועצה למנות חוקרים, שאינם התובעים, והכל לצורך הבטחת תקינות ההליך המשמעתי.

בהתאמה, מוצע לקבוע כי חומר החקירה וממצאיה יועברו לתובע אשר הוא שמגיש את הקובלנה על עבירת המשמעת.

 

 

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

אין.

ד.  השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי

 

אין.

ה. להלן נוסח החוק המוצע:

 

חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי המס (תיקון), התשע"ו-2015

 

תיקון סעיף 9

1.

בסעיף 9 לחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה – 2005[1] (להלן – החוק) אחרי פיסקה (ג) יבוא:

 

 

"(ד) יועץ מס מייצג רשאי לאשר כי נתון פלוני תואם לאמור במסמך שהגיש במסגרת פעולת הייצוג שלו כיועץ מס מייצג";

תיקון סעיף 10

2.

בסעיף 10 לחוק, בסעיף קטן (א), בפסקה (4), לאחר המילה "חודשים", יבוא:

"או אצל מאמן ברשות המסים במשך 12 חודשים".

תיקון סעיף 11

3.

בסעיף 11 לחוק, בסעיף קטן (א) פסקה (3) תימחק ובמקומה יבוא:

"(3) רואה חשבון כהגדרתו בחוק רואי החשבון, או מי שרשום בפנקס, או מי שרשאי להירשם בפנקס, העובדים חמש שנים לפחות כמפקחי מס הכנסה ברשות המסים."

תיקון סעיף 22

4.

בסעיף 22 לחוק,

 

 

(1) בכותרת השוליים במקום "תובע ותפקידיו" יבוא "חוקר, תובע ותפקידיהם";

 

 

(2) בסעיף קטן (ג), במקום "תובע רשאי גם" יבוא "מי שהסמיך יושב ראש המועצה לכך בכתב (בסעיף זה – חוקר), רשאי";

 

 

(3) בסעיף קטן (ד), במקום "לתובע" יבוא "לחוקר", במקום "תובע" יבוא "חוקר", ובסופו יבוא "וחומר החקירה וממצאיה יועברו לתובע";

 

 

(4) בסעיף קטן (ה), במקום "לתובע" יבוא "לחוקר".

 



[1] ס"ח התשס"ה, 114