תאריך תצוגה: 02/09/2015

תזכיר חוק

א.         שם החוק המוצע

פקודת ביטוח רכב מנועי[נוסח חדש](תיקון), התשע"ו-2015

ב.         מטרת החוק המוצע והצורך בו

לפי סעיף 2 לפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970 (להלן: הפקודה), מוטלת חובת ביטוח על המשתמש ברכב מנועי ולצידה סנקציה פלילית על מי שעשה שימוש כאמור ללא פוליסה בת תוקף.

על מנת שיהיה ניתן לבקר ולוודא אם משתמש ברכב מנועי עומד בחובת הביטוח נקבע בסעיף 9 לפקודה כי מבטח שהוציא פוליסה לפי הפקודה יוציא באותו זמן תעודת אישור (להלן: תעודת ביטוח).

הוראות חיקוקים שונים מקנות לתעודת הביטוח מעמד מיוחד, כמפורט להלן:

·  בפקודה – לפי סעיף 9(ב) לפקודה לא יוציא מבטח לפוליסה אחת יותר מתעודת ביטוח אחת; לפי סעיף 9(ד) לפקודה מוטל קנס על מי שמפר את אחת מהוראות סעיף 9 לפקודה שעניינם תעודת הביטוח; לפי סעיף 27 לפקודה מותנה ביטול פוליסה קודם זמן סיומה בהחזרת תעודת הביטוח למבטח.

·  תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (תנאי חוזה לביטוח חובה של רכב מנועי), התש"ע-2010 (להלן: התקנות) לפי סעיף 7 לתקנות שינוי פרטים בתעודת הביטוח מותנה בהחזרת תעודת הביטוח הישנה; לפי סעיף 8 לתקנות רשאי מבטח להוציא תעודת ביטוח במקרה שתעודת הביטוח אבדה או הושחתה, בתנאי שבעל הפוליסה יצהיר שתעודת הביטוח אבדה או הושחתה ובתנאי שהרכב בחזקתו; לפי סעיף 10 לתקנות מחויב המבטח לשלוח לבעל הפוליסה את תעודת הביטוח עד מועד תחילת הביטוח.

·  התוספת הראשונה לתקנות (להלן: הפוליסה התקנית) – לפי סעיף 1 לפוליסה התקנית קובע שתחילת הביטוח מותנת בתשלום דמי הביטוח (פרמיות) מראש ובהחתמת תעודת הביטוח; לפי סעיף 15 לפוליסה התקנית מותנה ביטול הפוליסה בהחזרת תעודת הביטוח למבטח. עוד נקבע בסעיף כי ככל שתעודת הביטוח אבדה או הושחתה, ניתן לחתום על הצהרה מתאימה ובלבד שהרכב מצוי בחזקתו של המבטח.

הוראות אלה הקנו, כאמור, מעמד מיוחד לתעודת ביטוח מודפסת וחתומה לעניין עמידה בחובת הביטוח של המשתמש ברכב מנועי.

הוראות אלה הביאו לכך שקיים פער משמעותי בין הוראות החוק לגבי תעודות ביטוח לבין המצב הטכנולוגי הקיים היום; פער זה מעלה את הקשיים הבאים:

·  בכל שנה מודפסות על ידי מבטחים ומועברות למבוטחים, כ-3 מיליון תעודות ביטוח חובה חדשות;

·  בכל מקרה של החלפת רכב, עדכון פרטי נהגים, ביטול פוליסה וכדומה נדרש בעל הפוליסה לפנות למבטח ולבקש שתודפס לו תעודת ביטוח חדשה. עבור שירות זה משלם המבוטח סכום של כ-30 ש"ח;

·  במקרה שבו תעודת ביטוח אבדה או הושחתה נדרש המבוטח, כתנאי לקבלת תעודה חדשה, למסור למבטח הצהרה בכתב בדבר נסיבות אובדן, גניבה או השחתת התעודה, כל זאת בתנאי שהרכב עדיין נמצא בחזקתו;

·  היעדר יכולת לבטל ביטוח כשתעודת הביטוח אבדה או הושחתה והרכב אינו מצוי בבעלותו או בחזקתו של המבוטח. זאת מפני שלפי סעיף 13 לפקודה הכיסוי הביטוחי נמשך גם במקרה של העברת בעלות ברכב ובכך חשוף המבטח לטענות של צד שלישי המבקש להסתמך על תעודה מודפסת ומשולמת;

·  נוכח האיסור הפלילי לנהוג ברכב מנועי ללא ביטוח, הפגיעה בציבור הוא במצרך נחוץ ויום-יומי.

·  ביתר ענפי הביטוח בפרט ובתחום הפעולות הפיננסיות בכלל, קיימת אפשרות לבצע פעולות דומות בצורה דיגיטאלית, מידית, מאובטחת ושקופה. מכאן שההסדרה החוקית הקיימת בתחום ביטוח החובה אינה מתאימה לעת הזו.

לאור קשיים אלה ובשים לב לפתרונות הדיגיטליים הקיימים היום בשוק, מוצע לבטל את החובה על קיומה של תעודת ביטוח מקורית אחת ולאפשר למבטחים להנפיק תעודת ביטוח באמצעים אלקטרונים. הפתרונות הטכנולוגיים הקיימים היום בשוק יכולים לתת אסמכתא ואימות, עדכני ומדויק בקשר לקיומו של ביטוח לפי דרישות הפקודה, כתחליף להדפסת תעודת ביטוח מוחשית ואחזקתה.

השלמת מהלך ביטול החובה בתעודת ביטוח מקורית אחת יכלול תיקון התקנות והפוליסה התקנית שיקודמו לאחר אישור התיקון המוצע. במסגרת תיקונים אלה תוטל, בין היתר, חובה על המבטחים לאפשר למבוטח שיחפוץ בכך לקבל העתק מקורי של תעודת הביטוח וכן תישקל הטלת חובה על המבטחים לעשות שימוש בחתימה אלקטרונית מאובטחת.

ג.         עיקרי החוק המוצע

לסעיף 1 

·  לפי סעיף 9(א) לפקודה מבטח שהוציא פוליסה לפי דרישות הפקודה יוציא תעודת אישור על כך בנוסח שייקבע.

מוצע להבהיר כי תעודת האישור יכול שתוצא באמצעים אלקטרוניים. בנוסף, מוצע להסמיך את הרשות, האמונה על שמירה על ענייני מבוטחים, לתת הוראות בדבר אופן המצאת תעודות הביטוח למבוטחים.

·  לפי סעיף 9(ב) לפקודה אסור למבטח להוציא יותר מתעודת ביטוח אחת. איסור זה מבטא את המעמד המיוחד של תעודה שהוצאה, כמסמך מהותי לקיומו של ביטוח ולפיכך עליו להיות יחידני. הפרקטיקה המתחייבת מהוראה זו, היא שכל בקשה לשינוי תנאי הביטוח (לדוגמא במקרים של מכירה וקניית רכב או שינוי זהות הנוהגים), מותנת בהמצאה פיזית של התעודה למבטח. כאמור, פרקטיקה זו מערימה קשיים שאינם הכרחיים בעידן דיגיטאלי ופעמים הביאה למבוי סתום כאשר בעל פוליסה טוען ששלח את התעודה למבטח והמבטח טוען כי זו לא הגיעה אליו, ומבחינתו, הוא אחראי לנזק שיתכן ויתרחש.

מוצע לתקן את הסעיף ולבטל את האיסור האמור.

·  לפי סעיף 9(ה) לפקודה ניתן להפיק תעודת ביטוח חדשה, מקום שהתעודה הקיימת אבדה או הושחתה.

מוצע לבטל את הסעיף בשל אי נחיצותו נוכח ביטול האיסור על הפקה של יותר מתעודה אחת.

·  מוצע להוסיף את סעיף 9(ו) לפקודה שלפיו תוטל על מבטח החובה לשמור תעודות ביטוח שהוציא. קביעת חובת השמירה נדרשת נוכח המעבר המוצע ממדיניות של הסתמכות על תעודה פיזית חתומה להסתמכות על מידע דיגיטאלי.

לסעיף 2

לפי סעיף 27 לפקודה קיימת חובה על בעל הפוליסה להחזיר תעודת ביטוח שבוטלה. מוצע לבטל את החובה נוכח ביטול האיסור על הפקה של יותר מתעודה אחת.

לסעיף 3

לפי סעיף 39 לפקודה קיימת חובה להציג תעודת ביטוח לשוטר. חובה זו נועדה לאפשר למשטרת ישראל לאכוף את חובת הביטוח.

מוצע לאפשר להציג לשוטר תעודת ביטוח גם באמצעים דיגיטליים (טלפון סלולרי, מחשב נייד וכדומה).

ד.         השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

            אין השפעה על תקציב המדינה

ו.          השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי

אין השפעה על התקן המנהלי

ו.          נוסח החוק המוצע

 


 

להלן נוסח החוק המוצע:

פקודת ביטוח רכב מנועי[נוסח חדש](תיקון), התשע"ו-2015

תיקון פקודת ביטוח רכב מנועי

1.  

בפקודת ביטוח רכב מנועי[נוסח חדש], התש"ל-1970[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 9 -

 

 

(א)   

בסעיף קטן (א), אחרי "בזמן" יבוא "לרבות באמצעים אלקטרוניים" ובסיפה יבוא "תעודת הביטוח תומצא למבוטח. לרשות הסמכות ליתן הוראות באשר לאופן המצאת תעודות הביטוח למבוטחים".

 

 

(ב)  

בסעיף קטן (ב), המילים "לא יוציא מבטח לפוליסה אחת יותר מתעודת ביטוח אחת, אך" - יימחקו.

 

 

(ג)   

סעיף קטן (ה) - יימחק.

 

 

(ד)  

אחרי סעיף קטן (ה), יבוא:

 

 

 

"(ו) מבטח ישמור, לרבות באמצעים אלקטרוניים, את תעודת הביטוח שהוצאה לפי סעיף 9(א); הרשות רשאית לפרסם הוראות לעניין חובת השמירה של מבטח".

ביטול סעיף 27

2.  

סעיף 27 לפקודה – בטל.

תיקון סעיף 39

3.  

בסעיף 39 לפקודה אחרי "לפניו לבדיקה" יבוא "לרבות באמצעים אלקטרוניים".

 

 



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] עמ' 320; ס"ח תשע"ב עמ' 200.