תאריך תצוגה: 24/08/2015

תיק הצעת חוק מס':803-10-2010-000074

סימוכין: 803-99-2015-037254

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

חוק סדר הדין הפלילי (עצור החשוד בעבירת ביטחון)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ה -2015

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

בתאריך י"ט בטבת התשע"א (26 בדצמבר 2010), פורסם תיקון מס' 2 לחוק סדר הדין הפלילי (עצור החשוד בעבירת ביטחון)(הוראת שעה), התשע"א – 2010 (להלן: הוראת השעה), במסגרתו הוארכה תחולת החוק, וכן הוכנסו תיקונים מהותיים בהסדרים המעוגנים בו, בין היתר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בבש"פ  8823/07 פלוני נ' מדינת ישראל, מיום כ"ז בשבט התש"ע (11 בפברואר 2010), בה הורה בית המשפט על בטלותו של סעיף 5 לחוק (בנוסחו הקודם), וכן לאור הניסיון המצטבר מהפעלת הסמכויות המעוגנות בהוראת השעה. מטרתה של הצעת החוק הנוכחית היא להאריך את תוקפה של הוראת השעה, עד להפיכתה להסדר קבע, כמפורט להלן.

הוראת השעה נועדה להסדיר את הסמכויות הנדרשות לרשויות החקירה לצורך חקירת עצורים החשודים בעבירות ביטחון. נחקרים בעבירות ביטחון, אשר פועלים ממניעים לאומנים או אידיאולוגיים, מהווים חלק מתוך מערך שיטתי ומאורגן, הפועל, על פי משנתו האידיאולוגית, לקידום ולביצוע מעשי טרור המסכנים את ביטחון המדינה. במסגרת פעילות ארגוני הטרור, נחקרים בעבירות ביטחון נערכים מבעוד מועד לאפשרות שייעצרו, ונמנעים מלשתף פעולה במהלך החקירה. כל אלה הופכים את החקירה ואת מלאכת איסוף הראיות למורכבת ורגישה באופן מיוחד. זאת ועוד, נוכח מאפיינים מיוחדים אלה נדרש כי חלק מהחקירות יתקיימו ברציפות ולא ייקטעו, כדי לאפשר לגורמי הביטחון להשלים את חקירת העבירות, וכן לסכל פיגועי טרור ופעילויות מתוכננות של ארגוני הטרור. בהתאם לכך, זקוקה מערכת הביטחון לכלים מיוחדים שיאפשרו קיומן של חקירות אפקטיביות בעבירות טרור וביטחון.

לצורך כך עוגנו בהוראת השעה, במתכונתה לאחר התיקון הנזכר, הנושאים הבאים:

א.  החוק מאפשר, בתנאים מסויימים, הארכה מוגבלת של תקופת מעצרו של חשוד, לפני הבאתו בפני שופט;

ב.  החוק מסמיך את בית המשפט להורות על תקופת מעצר ארוכה במקצת מתקופת המעצר הרגילה, לצורך חקירה לפני הגשת כתב אישום, בהתקיים התנאים המפורטים בחוק;

ג.  ניתנה לבית המשפט העליון סמכות לדון בהארכת מעצרו של אדם שלא בנוכחותו, וזאת לתקופה מוגבלת, ובהתקיים התנאים המפורטים בחוק, ובלבד ששוכנע בית המשפט כי קיימת אפשרות קרובה לוודאי שהפסקת החקירה תביא לסיכול של מניעת פגיעה בחיי אדם;

ד.  נקבע כי דיון בבקשה לעיון חוזר בהחלטה הנוגעת למעצרו של החשוד, יתקיים רק לאחר דיון מקדמי לבירור קיומה של עילה להגשת בקשה כאמור, וכן נקבע כי בית המשפט רשאי להורות כי הדיון בבקשה יתקיים ללא נוכחות העצור, אם שוכנע כי קיימת אפשרות קרובה לוודאי שהפסקת החקירה לשם כך תביא לסיכול של מניעת פגיעה בחיי אדם;

ה.  הוגבלה התקופה להגשת ערר על החלטה בעניין מעצרו של חשוד בעבירת ביטחון, ולדיון בערר כאמור, וכן נקבע כי בתנאים מסויימים, רשאי בית המשפט לקבוע כי הדין בערר יתקיים שלא בנוכחות העצור, אם שוכנע כי קיימת אפשרות קרובה לוודאי שהפסקת החקירה לשם כך תביא לסיכול של מניעת פגיעה בחיי אדם;

ו.  החוק קובע חובת דיווח תקופתית לכנסת על השימוש בסמכויות מכוח החוק.

 

יודגש כי במהלך השנים שחלפו מאז נחקקה הוראת השעה, נמצא כי הוראות החוק חיוניות עבור גורמי אכיפת החוק העוסקים בחקירת עבירות טרור, וכי החוק מסייע לא אחת לסיכול פיגועי טרור, תפיסת עבריינים והבאתם לדין. כמו כן יש להדגיש, כי השימוש שנעשה הלכה למעשה בסמכויות שנקבעו בחוק זה מאז נחקק הוא מידתי ומתון ביותר, והסמכויות המעוגנות בו הופעלו בשנים האחרונות לגבי מספר מצומצם ביותר של נחקרים, שחקירתם חייבה זאת, בהתאם לדיווחים המועברים באופן קבוע לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

תוקפה של הוראת השעה הוארך עד כה מספר פעמים והיא עתידה לפקוע ב31 בדצמבר 2015. הארכות אלו נועדו לאפשר, בתקופת תוקפו של החוק, את השלמת חקיקתה של הצעת חוק המאבק בטרור, התשע"א - 2011, אשר נועדה, בין היתר, להחליף את הוראת השעה.

בתקופה שחלפה מאז תיקון מס' 2 המוזכר לעיל, אושרה הצעת חוק המאבק בטרור, התשע"א – 2011 בקריאה ראשונה בכנסת השמונה עשרה אך לא התקיימו דיונים בעניינה בכנסת זו. במהלך הכנסת התשע עשרה הוחל דין רציפות על ההצעה, ואף התקיימו דיונים רבים בעניינה בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. עם זאת, בשל פיזורה של הכנסת התשע עשרה לא קודמה ההצעה מעבר לכך. מכיוון שלא ניתן להחיל על ההצעה דין רציפות פעם נוספת, יש להתחיל מחדש בהליך החקיקה.

נוכח פקיעתה הקרבה של הוראת השעה, ומאחר שעדיין נדרשות הסמכויות המעוגנות בה, כמפורט לעיל,  מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה בשנתיים נוספות וזאת לצורך המשך קידומה של הצעת חוק המאבק בטרור, עד ליום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017).

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

החוק המוצע יאריך את תוקפה של הוראת השעה בשנתיים נוספות. אין כל שינוי בהסדרים המהותיים המעוגנים בהוראת השעה.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

לא צפויה השפעה.

 

ו.  נוסח החוק המוצע:

 

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

 

 

 

תזכיר חוק סדר הדין הפלילי (עצור החשוד בעבירת ביטחון) (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ה - 2015

תיקון סעיף 10

1. 7

בסעיף 10 לחוק סדר הדין הפלילי (עצור החשוד בעבירת ביטחון) (הוראת שעה), התשס"ו – 2006, במקום "עד יום י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015)" יבוא "עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017)".