תאריך תצוגה: 24/08/2015

‏‏ט' אלול תשע"ה

‏‏24 אוגוסט 2015

לכבוד

כבוד נשיאת בית המשפט העליון

נגיד בנק ישראל

היועץ המשפטי לממשלה

מזכיר הממשלה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה)

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי)

נציב שירות המדינה

הממונה על התקציבים משרד האוצר

היועץ המשפטי במשרד ___________

היועץ המשפטי במשרד מבקר המדינה

היועץ המשפטי במשרד לביטחון פנים

דיקן הפקולטה למשפטים האוניברסיטה העברית בירושלים

דיקן הפקולטה למשפטים אוניברסיטת תל אביב

דיקן הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן

דיקן הפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה

דיקן הפקולטה למשפטים – המרכז הבינתחומי, הרצליה

המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית,  י-ם

לשכת עורכי הדין

סנגוריה ציבורית

המועצה הלאומית לשלום הילד

 

הנדון:  תזכיר חוק העובדים הסוציאליים (תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התשע"ה- 2015.

 

 

רצ"ב תזכיר חוק של משרד הרווחה והשירותים החברתיים שבדעתנו להגיש לממשלה.

 

אודה על הערותיכם תוך 21 ימים.

 

 

 

 

                                                                                                ב ב ר כ ה,

                                                                                                בתיה ארטמן, עו"ד

                                                                                                היועצת המשפטית

 

 

 

 

 

העתקים:

ח"כ חיים כץ – שר הרווחה והשירותים החברתיים;

מר אליעזר יבלון -  מנכ"ל המשרד;

מנהלי אגפים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

 

 

 

 

 

 

תזכיר  חוק

 

א. שם החוק המוצע

 הצעת חוק העובדים הסוציאליים (תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התשע"ה- 2015.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

הצעת החוק מבקשת להחיל בחוק העובדים הסוציאליים תיקונים שונים שהתוודענו לנחיצותם במהלך השנים, כדוגמת  מתן מענה לאנשים המבקשים להירשם בפנקס העובדים הסוציאליים ואולם למדו במוסד מחוץ לישראל ולא נתקיימו בלימודים לתואר שעות הכשרה מעשית, כפי שמקובל במוסדות דומים בישראל; הקניית סמכות לשר לקבוע תחומי מומחיות בעיסוק בעבודה סוציאלית, תנאי ההכרה במומחיות מסוימת ותפקידים בהם יהיה רשאי לעסוק רק מי שהוא בעל מומחיות מסוימת; תיקונים שונים בנוגע לרשם העובדים הסוציאליים ולסמכויותיו; חידוד סמכויות חוקרים ותובעים במסגרת הליכי משמעת כנגד עובדים סוציאליים וכן תיקונים שונים הנוגעים לסמכויות ועדת המשמעת והחלטותיה; הוספת ייצוג במועצת העובדים הסוציאליים למכללות המוכרות להכשרת עובדים סוציאליים (אשר לא היו קיימות בעת חקיקת החוק).

 

 

ג. עיקרי החוק המוצע

לסעיף 1 המוצע

החוק הקיים מסמיך את השר להכיר במוסד מחוץ לישראל אשר מי שלמד בו יוכל להירשם בפנקס העובדים הסוציאליים. לצורך הכרה, כאמור, על השר להתייעץ במועצה לעבודה סוציאלית (להלן – המועצה). בבואה ליתן המלצה בנוגע למוסד מחוץ לישראל בוחנת המועצה האם לימודי העבודה הסוציאלית באותו מוסד עומדים ברף הדרישות האקדמאיות הנדרשות בישראל וכן האם מתקיימת בו חובת הכשרה מעשית בהיקף מספק, כנדרש בישראל.  

הסעיף הקיים אינו נותן מענה למקרים בהם מצאה המועצה כי במוסד מתקיימת למידה אקדמאית מספקת ואולם אין בו חובת הכשרה מעשית או שההכשרה המעשית הנדרשת בו אינה בהיקף מספק לפי הפרמטרים שקבעה המועצה.

לפיכך, מוצע לקבוע כי תהא לשר סמכות ליתן הכרה מותנית למוסד כאמור, אשר בה יוגדר היקף ההשלמה הנדרשת להכשרה המעשית, אותה יוכל הפונה להשלים במוסד מוכר בישראל.

בנוסף, מוצע להסמיך את הרשם לפטור מעמידה בדרישות ההכשרה המעשית, המוגדרות בהכרה מותנית מסוימת, אם מצא כי אותו אדם שימש, הלכה למעשה, כעו"ס במדינה בה למד בהיקף הזהה לדרישות ההכשרה האמורות. 

לסעיף 2 המוצע

במקצוע העבודה הסוציאלית ישנם תחומי עיסוק רבים ומגוונים אשר דורשים מומחיות מיוחדת. מוצע להקנות לשר סמכות לקבוע תחומי מומחיות מוכרת וזאת על מנת להבטיח כי שירותים מסויימים הדורשים מומחיות ספציפית יינתנו רק ע"י מי שעומדים בתנאי המומחיות כפי שייקבעו בתקנות.

עוד מוצע, על מנת למנוע תקלה, לקבוע כי מיום שנקבעה מומחיות מוכרת יוכל להשתמש בכינויה של אותה מומחיות רק מי שעמד בתנאי ההכרה באותה מומחיות והיא נרשמה בפרטיו בפנקס העובדים הסוציאליים.

לסעיף 3 המוצע

בעבודה סוציאלית, מעצם טבעה, כעבודה טיפולית, יש חשיבות לסיכוי להתמשכותה וקביעותה לפיכך מוצע כי רק אדם שיש לו מעמד של קבע בישראל ומתגורר בה דרך קבע יורשה להרשם בפנקס העובדים הסוציאליים ולעסוק בעבודה סוציאלית בישראל.

לסעיף 4 המוצע

מוצע לקבוע כי מי שעומד בראש מערך הרישום של עובדים סוציאליים יהיה עובד סוציאלי בעצמו.

לסעיף 5 המוצע

מוצע לקבוע בחוק כי לא תתנהל ועדת רישום אלא בנוכחותו של יו"ר הועדה, שהוא היחיד מבין חברי הועדה שעליו להיות בעל השכלה משפטית.

לסעיף 6 המוצע

(א) על פי החוק הקיים, רשאי הרשם שלא לרשום בפנקס העובדים הסוציאליים מבקש רישום שטרם עברו חמש שנים מיום שהורשע בעבירה כמפורט בסעיף. משעברו חמש שנים יוכל הרשם שלא לרשום רק אם מצא "נסיבות מיוחדות" המצדיקות זאת. נראה כי אין הצדקה ענינית לפער בין תקופת התיישנות הרשעה הקבועה בחוק המרשם הפלילי לבין התקופה הנ"ל. כאשר כפועל יוצא מן הקבוע בחוק ייתכנו עבירות שידרשו "נסיבות מיוחדות" כדי להצדיק אי רישום בפנקס בגינן וזאת על אף שטרם חלפה תקופת התישנות ההרשעה הקבועה בחוק אשר ככלל, משקפת את חומרת העבירה. לפיכך מוצע לתקן את הסעיף באופן שייצור הלימה בין תקופת התישנות ההרשעה לבין התקופה בסעיף זה.

(ב) ענינו של הסעיף באדם שנרשם כעובד סוציאלי על סמך הצגת נתונים כוזבים. יש חשיבות לפרסם שמו של אדם, כאמור, עם מחיקת רישומו מפנקס העובדים הסוציאליים בכדי להזהיר את הציבור שלא להסתמך על רישומו הכוזב. אנו מוצאים לנכון להטיל על רשם העובדים הסוציאליים את האחריות ליידע בדבר המחיקה את מעסיקו של אותו האדם בעת המחיקה על מנת למנוע המשך העסקתו בתפקיד עובד סוציאלי שלא כדין.

לסעיף 7 המוצע

במסגרת עבודתו של עו"ס נדרש העו"ס, לא אחת, לכתיבת מסמכים כגון דו"ח סוציאלי, תסקיר וכד'. חלק מהתלונות כנגד עובדים סוציאליים נוגעות לדברים שנכתבו ע"י העו"ס. בנסיבות אלו יש חשיבות מרובה להעניק לחוקר ולתובע סמכות לקבל את המסמכים הרלבנטיים על מנת שיוכל לבחון האם נעברה, לכאורה, עבירת משמעת והאם יש מקום לנקוט בהליכים משמעתיים כנגד העו"ס.

לסעיף 8 המוצע

לסעיפים קטנים (ב) ו- (ג) - על פי החוק הקיים אין שקיפות בדבר "מצבו" של עו"ס ככל שהדבר נוגע לעונשי משמעת שהוחלו עליו. מן הראוי כי העובדה שעו"ס נענש תבוא לידי ביטוי בפנקס, הפתוח לעיון הציבור, ותאפשר החלטה מושכלת של אדם האם להעסיק את אותו העו"ס והאם להזקק לשירותיו. יחד עם זאת, מוצע כי בעבור פרק זמן של 5 שנים יוכל עו"ס לפנות ולבקש כי יימחקו מהפנקס עונשי משמעת שהוטלו עליו ונרשמו כנ"ל. יוער כי פרק הזמן המוצע, של חמש שנים, הינו בהתאמה לפרק הזמן הקבוע בסעיף 42 לחוק.

לסעיף קטן (ד) - עונשים של התליית רישום או מחיקתו מפקיעים, הלכה למעשה, את רשותו של העו"ס לעסוק בעבודה סוציאלית מרגע ההתלייה או המחיקה. לפיכך, מוצע, על מנת למנוע תקלה, להטיל על ועדת המשמעת חובה ליידע את מעסיקו של עו"ס כאמור בדבר ההתלייה או המחיקה.

לסעיף 9 המוצע

על פי נוסח החוק, כיום, קיימת זכות ערעור רק על החלטת ועדת משמעת המרשיעה את הנקבל. מוצע להוסיף זכות ערעור גם במקרה של זיכוי הנקבל ע"י ועדת המשמעת.

לסעיף 10 המוצע

עקרון פומביות הדיון הוא עקרון יסוד במשפט, בין היתר יש חשיבות לכך שהציבור ידע שגורמי האכיפה מפקחים ושומרים על עניינו. לפיכך, מן הראוי כי החלטות ועדת המשמעת יובאו לידיעת הציבור בכלל וציבור העובדים הסוציאליים בפרט וישמשו כמורה דרך לנורמות ההתנהגות הנדרשות מעו"ס ויהיו בבחינת "למען יראו וייראו". לפיכך מוצע לקבוע כי בכל החלטה משמעתית תתן ועדת המשמעת את דעתה על פרסום החלטתה ותקבע הנחיות לעניין זה בהחלטה עצמה.

לסעיף 11 המוצע

ניסוחו הקיים של סעיף 50 יצר מצב בו ממצאים ומסקנות שכבר אומצו ע"י בית המשפט נפתחו לדיון מחודש בפני ועדת המשמעת בשל העובדה שהנקבל לא הורשע באותו פסק דין. הסעיף המוצע מבקש לתקן את העיוות תוך אימוץ הנוסח הקיים לעניין זה בסעיף ג לחוק שירות המדינה (משמעת),התשכ"ג – 1963.

לסעיף 12 המוצע

בעת חקיקתו של החוק לא היו מכללות מוכרות להכשרת עובדים סוציאליים, כיום, משקיימות מכללות מוכרות, כאמור, מן הראוי ליתן גם להן ייצוג במועצה לעבודה סוציאלית.

לסעיף 13 המוצע

מנוסח החוק הקיים לא ברור האם הגבלת תקופת הכהונה, האמורה בסעיף 53 לחוק, חלה גם על יושב ראש המועצה. הסעיף המוצע בא להבהיר עניין זה.

לסעיף 14 המוצע

המדינה נושאת בהוצאות הליך המשמעת. בין היתר, בתשלום זמנם של חברי ועדת המשמעת שאינם עובדי מדינה, בביטול זמנם של חברי ועדת המשמעת והתובע שהינם עובדי מדינה וביתר ההוצאות הכרוכות בקיומו של הליך המשמעת ולפיכך מן הראוי לקבוע כי נקבל שלא התייצב לדיון, אליו הוזמן כדין, יישא בהוצאות שנגרמו למדינה בשל אי התייצבות.

 

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון סעיפים 9, 10, 12, 13, 14, 34, 40, 44, 50 ו-51 לחוק העובדים הסוציאליים, החלפה של סעיפים 46 ו-53 לחוק האמור והוספת סעיפים 9א ו-58א לחוק.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהל

הערכה תקציבית בנושא, ככל שישנה, תועבר לקראת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.   

 

ו. להלן נוסח ההצעה:

הצעת חוק מטעם הממשלה:                                                               

הצעת חוק העובדים הסוציאליים (תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התשע"ה- 2015

תיקון סעיף 9

1. 1

בחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 9 -

 

 

(1) בסעיף קטן (א), אחרי פיסקה (4) יבוא:

 

 

"(5)     רשם העובדים הסוציאליים מצא כי נתקיימו בו תנאים אלו:

 

 

 

(א)  הוא בעל תואר בוגר או תואר אחר בעבודה סוציאלית של מוסד להשכלה גבוהה ללימודי עבודה סוציאלית מחוץ לישראל או שהוא בעל תעודת גמר שניתנה מאת מוסד ללימודי עבודה סוציאלית מחוץ לישראל, המקנה לבעליה את הזכות לעבוד או להירשם כעובד סוציאלי באותה מדינה;

 

 

 

(ב) השר, לאחר התייעצות עם המועצה, הכיר במוסד האמור בסעיף קטן (א) ובתואר או בתעודה האמורים שם והתנה את ההכרה בהשלמת הכשרה מעשית בהיקף שקבע בתעודת ההכרה (להלן - הכרה מותנית);

 

 

 

(ג)  הוא השלים, במוסד שהוכר לפי סעיף קטן (א) (1) לחוק זה, את ההכשרה המעשית בהיקף שקבע השר בהכרה המותנית."

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

"(ג)               על אף האמור בסעיף קטן (א)(5)(ב) יהיה הרשם רשאי לפטור אדם, שלמד במוסד אשר השר הכיר בו לפי סעיף קטן (5)(א), מהשלמת ההכשרה המעשית אם מצא, לאחר התייעצות עם ועדת הרישום, כי הוא עבד בעבודה סוציאלית במדינה בה למד בהיקף הזהה לדרישות ההכשרה המעשית שקבע השר בהכרה המותנית הרלבנטית.".

הוספת סעיף 9א

2.  

"מומחיות מוכרת

9א.

(א)  השר רשאי, לאחר התייעצות עם המועצה, לקבוע:

 

 

 

 

 

 

 

(1) סוגי מומחיות מוכרת בתחום העבודה הסוציאלית;

 

 

 

 

 

 

 

(2) תנאים להכרה במומחיות מוכרת;

 

 

 

 

 

 

 

(3) תפקידים בעבודה סוציאלית בהם יהיה רשאי לעסוק רק עובד סוציאלי בעל מומחיות מוכרת כפי שיקבע;

 

 

 

 

 

 

(ב) מיום שקבע השר סוג של מומחיות מוכרת, או מתאריך שלאחר מכן שקבע השר, לא ישתמש אדם בשם אותה מומחיות או בביטוי או קיצור המרמזים להיותו מומחה באותו ענף בעבודה סוציאלית, אלא בהתאם לרישומו בפנקס.".

תיקון סעיף 10

3. 2

בסעיף 10 לחוק העיקרי,

 

 

(1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

"(א1)  על אף האמור בסעיף קטן (א), לא יירשם בפנקס אלא מי שנתמלאו בו שני התנאים המפורטים להלן:

 

 

 

 

(1) הוא אזרח ישראלי או בעל רישיון לישיבת קבע בישראל; 

 

 

 

 

(2) הוא מתגורר דרך קבע בישראל.";

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), אחרי "פרטי הרישום בו" יבוא "לרבות רישום מומחיות מוכרת".

תיקון סעיף 12

4. 3

בסעיף 12 לחוק העיקרי- 

 

 

 

(א)      אחרי "השר ימנה" יבוא "עובד סוציאלי שהינו";

 

 

 

(ב)       המילים "בעל השכלה אקדמית" -  יימחקו.

תיקון סעיף 13

5.  

בסעיף 13(ד) לחוק העיקרי, במקום "שניים מחבריה" יבוא "שלושה מחבריה שאחד מהם הוא יושב הראש.".

תיקון סעיף 14

6.  

בסעיף 14 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בסעיף קטן (ב)(1), במקום "וטרם עברו חמש שנים מיום ההרשעה או אף אם עברו חמש שנים כאמור" יבוא "וטרם עברה תקופת התיישנות ההרשעה הקבועה בסעיף 14 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981[2], או אף אם עברה תקופת התיישנות ההרשעה כאמור";

 

 

(2) בסעיף קטן  (ג), בסופו יבוא "ולפרסם את דבר המחיקה עם שמו של אותו אדם; מחק הרשם רישומו של אדם מן הפנקס, בהתאם לסמכותו לפי סעיף זה, יודיע על כך הרשם למעסיקו של אותו אדם.".

תיקון סעיף 34

7.  

בסעיף 34(ד) לחוק העיקרי, בסופו יבוא "כן תהא להם הסמכות לקבל כל מסמך או ידיעה הנוגעים לחקירה.".

תיקון סעיף 40

8.  

בסעיף 40 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

 

 

 

"(ב)     נקטה ועדת המשמעת באחד או יותר מהאמצעים המפורטים בסעיף קטן (א), תעביר העתק ההחלטה לרשם לצורך רישום ההחלטה בפנקס.

 

 

 

(ג)       מי שוועדת המשמעת נקטה לגביו אחד או יותר מהאמצעים המפורטים בסעיף קטן (א)(1) עד (3), רשאי בתום 5 שנים ממתן ההחלטה, להגיש לרשם בקשה למחיקת ההחלטה מהפנקס;
אם שוכנע הרשם, לאחר התייעצות עם ועדת הרישום, כי קיימות נסיבות המצדיקות זאת, רשאי הוא למחוק את רישום ההחלטה מהפנקס.

 

 

 

(ד)       נקטה ועדת המשמעת באחד או יותר מהאמצעים המפורטים בסעיף קטן (א), תעביר על כך הודעה למי שמעסיק את הנקבל כעובד סוציאלי במועד מתן ההחלטה.".

תיקון סעיף 44

9. 7

בסעיף 44 לחוק העיקרי, המילים "לפי סעיפים 40 או 41" -  יימחקו.

החלפת סעיף 46

10.  

במקום סעיף 46 לחוק העיקרי יבוא -

 

 

"פרסום

46.

ועדת המשמעת תקבע בהחלטתה, לאחר ששמעה את התובע ואת הנקבל, האם לפרסם את החלטתה ובאיזה אופן".

תיקון סעיף 50

11.  

בסעיף 50 לחוק העיקרי, במקום "בהכרעת הדין שבפסק דין סופי במשפט פלילי המרשיע את הנקבל" יבוא "של פסק דין חלוט במשפט פלילי שנוהל נגד הנקבל".

תיקון סעיף 51

12.  

בסעיף 51 לחוק העיקרי, במקום פיסקה (8)  יבוא -

 

 

"(8)     שלושה נציגי מועצת המנהלים של בתי הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטאות ושני נציגים של פורום מנהלי בתי הספר לעבודה סוציאלית במכללות המוכרות על ידי המועצה להשכלה גבוהה;"

תיקון סעיף 53

13.  

במקום סעיף 53 לחוק העיקרי יבוא -

 

 

"תקופת כהונה

53.

(א)  חבר המועצה יכהן שלוש שנים, ומותר לשוב ולמנותו לתקופה אחת נוספת; מי שכיהן כחבר המועצה שתי תקופות רצופות יוכל לשוב להתמנות אליה רק לאחר הפסקה של שלוש שנים רצופות.

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) היעדרותו של חבר המועצה משלוש ישיבות רצופות תהווה עילה לביטול מינויו;

 

 

 

 

 

 

(ג)  נתפנה  מקומו של חבר המועצה ימנה השר חבר אחר במקומו, שיכהן עד תום תקופת כהונתו של קודמו.

 

 

 

 

 

 

(ד) מינה השר יושב ראש למועצה, יחול האמור בסעיף קטן (א), בהתאמה, גם על יושב הראש שמינה השר.".

הוספת סעיף 58א

14.  

אחרי סעיף 58 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"הוצאות הדיון

58א.

(א)  לא התייצב נקבל לדיון בפני ועדת המשמעת במועד שנקבע, רשאית ועדת המשמעת, אם ראתה הצדקה לכך, להטיל עליו הוצאות בפועל לטובת הצד שכנגד.

 

 

 

 

(ב) לא תטיל הוועדה הוצאות כאמור בס"ק (א) אלא לאחר שנתנה הזדמנות לנקבל להביא בפניה טענותיו לעניין זה.".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 152.

[2] ס"ח התשמ"א, עמ'.322.