תאריך תצוגה: 16/11/2014
תזכיר חוק

א.   שם החוק המוצע

הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' ...)(העמדת נכסים וקבלתם בטריטוריה שאינה מדינה), התשע"ד-2014.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

סעיף 11ג(א)(3) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן – החוק) בנוסחו כיום, מטיל חובה להירשם במרשם נותני שירותי מטבע כמשמעותו בסעיף 11ב(ב) לחוק, על כל מי שעיסוקו בקבלת נכסים פיננסיים במדינה אחת כנגד העמדת נכסים פיננסיים במדינה אחרת.

סעיף 7(ב) לחוק קובע הסמכה לשר האוצר לקבוע בצו חובות זיהוי, דיווח, רישום ושמירה על נותן שירותי מטבע. בהתאם לכך, נקבעו חובות כאמור בצו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של נותני שירותי מטבע למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ד-2014 (להלן – הצו).

מכיוון שסעיף 11ג(א)(3) לחוק מתייחס למדינות בלבד, עשויה להתקבל פרשנות שלפיה מי שמקבל נכסים פיננסיים בשטח שאינו מדינה, כגון בשטחי הרשות הפלסטינית או ברצועת עזה, כנגד נכסים פיננסיים שהועמדו בישראל, ומי שמקבל נכסים פיננסיים בישראל כנגד נכסים פיננסיים שהועמדו בשטח שאינו מדינה, אינו חב בחובת רישום במרשם נותני שירותי המטבע ואינו חב בחובות לפי סעיף 7 לחוק והצו מכוחו.

על מנת להבהיר שחובת הרישום במרשם נותני שירותי המטבע והחובות לפי סעיף 7 לחוק והצו מכוחו יחולו גם על העמדת וקבלת נכסים פיננסיים בטריטוריה שאינה מדינה, לרבות בשטחי הרשות הפלסטינית ורצועת עזה, מוצע לתקן את הוראות סעיף 11ג(א)(3) לחוק, כך שתחולתה של חובת הרישום כנותן שירותי מטבע תורחב גם לגבי העמדת וקבלת נכסים בטריטוריה כאמור.

ג. עיקרי החוק המוצע

מוצע לתקן את הוראות סעיף 11ג(א)(3) לחוק, כך שתחולתה של חובת הרישום כנותן שירותי מטבע תורחב גם לגבי העמדת וקבלת נכסים בטריטוריה שאינה מדינה, לרבות בשטחי הרשות הפלסטינית ורצועת עזה.

בנוסף, מוצע לתקן טכנית את הסעיף כך שפעולת נותן שירותי המטבע תוגדר כהעמדת נכסים פיננסיים (עבור לקוח) כנגד קבלת נכסים פיננסיים (מאת הלקוח) ולא כקבלת נכסים פיננסיים (מאת לקוח) כנגד העמדת נכסים פיננסיים (עבור הלקוח).

ד.  השפעה על תקציב המדינה

לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על תקציב המדינה.

ה.  השפעת התיקונים המוצעים על ההיבט המנהלי והתקן

לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על ההיבט המנהלי והתקן במשרד האוצר או ברשות לאיסור הלבנת הון.

ו. נוסח החוק המוצע מצורף להלן.

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' ...)(העמדת נכסים וקבלתם בטריטוריה שאינה מדינה), התשע"ד-2014  

תיקון סעיף 11ג.

1.   

בחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000[1], בסעיף 11ג(א), במקום פסקה (3) יבוא:

 

 

"(3) העמדת נכסים פיננסיים במדינה או בטריטוריה אחת כנגד קבלת נכסים פיננסיים במדינה או בטריטוריה אחרת, לרבות שטחי המועצה הפלסטינית והאזור כהגדרתם בתוספת לחוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון– שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ח -1967[2]."

דברי הסבר

סעיף 11ג(א)(3) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן – החוק) בנוסחו כיום, מטיל חובה להירשם במרשם נותני שירותי מטבע כמשמעותו בסעיף 11ב(ב) לחוק, על כל מי שעיסוקו בקבלת נכסים פיננסיים במדינה אחת כנגד העמדת נכסים פיננסיים במדינה אחרת.

סעיף 7(ב) לחוק קובע הסמכה לשר האוצר לקבוע בצו חובות זיהוי, דיווח, רישום ושמירה על נותן שירותי מטבע. בהתאם לכך, נקבעו חובות כאמור בצו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של נותני שירותי מטבע למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ד-2014 (להלן – הצו).

מכיוון שסעיף 11ג(א)(3) לחוק מתייחס למדינות בלבד, עשויה להתקבל פרשנות שלפיה מי שמקבל נכסים פיננסיים בשטח שאינו מדינה, כגון בשטחי הרשות הפלסטינית או ברצועת עזה, כנגד נכסים פיננסיים שהועמדו בישראל, ומי שמקבל נכסים פיננסיים בישראל כנגד נכסים פיננסיים שהועמדו בשטח שאינו מדינה, אינו חב בחובת רישום במרשם נותני שירותי המטבע ואינו חב בחובות לפי סעיף 7 לחוק והצו מכוחו.

על מנת להבהיר שחובת הרישום במרשם נותני שירותי המטבע והחובות לפי סעיף 7 לחוק והצו מכוחו יחולו גם על העמדת וקבלת נכסים פיננסיים בטריטוריה שאינה מדינה, לרבות בשטחי הרשות הפלסטינית ורצועת עזה, מוצע לתקן את הוראות סעיף 11ג(א)(3) לחוק, כך שתחולתה של חובת הרישום כנותן שירותי מטבע תורחב גם לגבי העמדת וקבלת נכסים בטריטוריה כאמור.

בנוסף, מוצע לתקן טכנית את הסעיף כך שפעולת נותן שירותי המטבע תוגדר כהעמדת נכסים פיננסיים (עבור לקוח) כנגד קבלת נכסים פיננסיים (מאת הלקוח) ולא כקבלת נכסים פיננסיים (מאת לקוח) כנגד העמדת נכסים פיננסיים (עבור הלקוח).

כאן הקלד את רושמי החוק

 



[1] ס"ח התש"ס, עמ' 293; התשע"ד, עמ' 742.

[2] ס"ח התשכ"ח, עמ' 20.