תאריך תצוגה: 28/07/2014

תזכיר חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (תיקון), התשע"ד– 2014

 

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (תיקון), התשע"ד – 2014 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

תזכיר זה תיקונים בשני נושאים מרכזיים –האחד , עדכון הגדרת הרשות המוסמכת לתת רישיונות לפי החוק והשני הוא עדכון דרך קביעת הפטורים מרישיונות לפי חוק זה.  

ג. עיקרי החוק המוצע

לסעיף 1 – הגדרת הרשות המוסמכת לתת רישיונות לפי חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, התשס"ז – 2007 (להלן – החוק) קובעת כהאי לישנא:

"הרשות המוסמכת" - המנהל הכללי, או ראש האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני שהמנהל הכללי הסמיכו לעניין חוק זה, כולו או חלקו, ולעניין רישיון יצוא ציוד ביטחוני במעבר ורישיון העברה לשטחי האחריות האזרחית הפלסטינית – המנהל הכללי או ראש האגף לפיקוח כאמור או מי שהוסמך בידי אחד מהם.

תהליך הפיקוח על יצוא ביטחוני במשרד הביטחון הוא דו שלבי וכולל שני רישיונות מרכזיים – רישיון שיווק ביטחוני ורישיון יצוא ביטחוני. לצדם קיימים עוד מספר רישיונות הנוגעים בהיבטים אחרים של היצוא הביטחוני.

התהליך מושתת על ועדות מייעצות לרשות המוסמכת, בשיתוף עם משרד החוץ, משרד הכלכלה ואגפים במשרד הביטחון ובעלי תפקידים בכוחות הביטחון האחרים. בסופו של תהליך מגיע הרישיון לחתימה אצל ראש האגף לפיקוח על יצוא ביטחוני . בשל ריבוי הרישיונות בשנה, ועל מנת שלא ליצור חסם במתן רישיון פלוני, מוצע כי בנוסף לשני בעלי התפקידים המוסמכים היום לחתום על רישיונות – מנכ"ל משהב"ט וראש האגף לפיקוח על יצוא ביטחוני ייקבע גם עובד בכיר של אגף הפיקוח על יצוא ביטחוני.

על מנת לייעל את הליך הנפקת הרישיונות ליצואנים, בתום תהליך העבודה עליהם,  מוצע לאפשר כי על הרישיון יחתום גם עובד בכיר של אגף הפיקוח על יצוא ביטחוני שהוסמך לכך על ידי המנכ"ל. כל זה ייעשה כמובן לאחר השלמתו של ההליך הסדור של היוועצות עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, הנעשה היום בועדות המייעצות לרשות המוסמכת.

 

 

 

לסעיפים 2  עד 5

מוצע לתקן את הוראות החוק השונות העוסקות בתהליך מתן הפטורים מרישיונות לפי החוק.

סעיף 14 עוסק ברישיון השיווק הביטחוני, סעיף 15 ברישיון היצוא הביטחוני, סעיף 19 ברישיון יצוא ציוד הביטחוני במעבר וסעיף 21 עוסק ברישיון תיווך בעיסקאות של צדדים שלישיים.

הוראות סעיפים קטנים (ב) בכל אחד מהוראות אלה, קובע הסדר פטור מרישיון אך הוא אינו אחיד. כמו כן מהוראות סעיפים 14 ו-15 ניתן להבין כי על יצואן המבקש לפטור את עצמו מחובת הרישיון, להגיש לכך בקשה ספציפית לרשות המוסמכת כדי לקבל את הפטור. אולם בפועל וכדי לייעל את עבודת הרישוי, קבע שר הביטחון בתקנות, מקרים מסוימים שבהתקיימם , לא יהיה חייב יצואן בקבלת רישיון מאת הרשות המוסמכת וראש האגף לפיקוח על יצוא ביטחוני במשרד הביטחון, פרסם על כך גם הודעה ברשומות. 

משכך, לכאורה הרשות המוסמכת, לצד סמכות מתן הרישיונות ותהליך הרישוי שבצידה, צריכה לבצע תהליך עבודה של בדיקת בקשה פרטנית לפטור  כאשר הכוונה היתה לקבוע את מקרי הפטור ולהחילם באופן כללי על כלל היצואנים.

התיקונים בהוראות הסעיפים שצוינו לעיל מבקשים להבהיר כי שר הביטחון רשאי לקבוע בתקנות מקרים שבהתקיים כל הרכיבים המנויים בהם, עיסקת היצוא הביטחוני או מקרה השיווק הביטחוני, פטור מחובת רישוי.   

ד.   השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תתוקן הגדרת רשות מוסמכת בסעיף 1 ויתוקנו סעיפים 14, 15, 19 ו-21 בחוק.

ה.  השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי ועל תקציב המדינה

אין.

ו. להלן נוסח החוק המוצע:


 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (תיקון), התשע"ד– 2014

 

 

 

תיקון סעיף 2

1.   

בחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, התשס"ז - 2007[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2, בהגדרה "הרשות המוסמכת" במקום הרישא יבוא "המנהל הכללי,  ראש האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני או עובד בכיר של האגף האמור שהמנהל הכללי הסמיכו לעניין חוק זה"

תיקון סעיף 14

2.   

בסעיף 14 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

"(ב)     השר  רשאי לקבוע בתקנות, פטור מהחובה לקבל רישיון שיווק ביטחוני לפי סעיף זה, לגבי סוגים של ציוד, ידע או שירותים ביטחוניים או לגבי פעולות שיווק ביטחוני מסוימות".   

תיקון סעיף 15

3.   

בסעיף 15 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

"(ב)     השר  רשאי לקבוע בתקנות, פטור מהחובה לקבל רישיון יצוא ביטחוני לפי סעיף זה, לגבי סוגים של ציוד, ידע או שירותים ביטחוניים או לגבי פעולות יצוא ביטחוני מסוימות."   

 

תיקון סעיף 19

4.   

בסעיף 19 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

"(ב)     השר רשאי לקבוע בתקנות, פטור מהחובה לקבל רישיון יצוא ציוד ביטחוני במעבר לפי סעיף זה, לגבי סוגים של ציוד ביטחוני או לגבי פעולות מסוימות של יצוא ציוד ביטחוני במעבר."    

 

תיקון סעיף 21

5.   

בסעיף 21 לחוק העיקרי, במקום סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

"(ב)     השר  רשאי לקבוע בתקנות פטור מהחובה לקבל רישיון תיווך בין גורמי חוץ לפי סעיף זה, לגבי סוגים של ציוד בטחוני וציוד טילים או לגבי סוגים של פעולות תיווך בין גורמי חוץ "

 



[1] ס"ח התשס"ז ,עמ' 398.