תזכיר חוק ראש המטה הכללי של צבא הגנה לישראל (כשירות למינוי, תקופת כהונה ומילוי מקום), התשע"ד-2014
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק ראש המטה הכללי של צבא הגנה לישראל (כשירות למינוי, תקופת כהונה ומילוי מקום), התשע"ד-2014
ב. מטרת התיקון המוצע והצורך בו
צבא הגנה לישראל (להלן-צה"ל) שמעמדו מוסדר בסעיף 1 לחוק יסוד: הצבא, כצבאה של המדינה, אמון על הגנת המדינה, באוויר ביום וביבשה, ועל השגת יעדיה הביטחוניים לאומיים.
סעיף 3 לחוק יסוד: הצבא, שעניינו ראש המטה הכללי (להלן-הרמטכ"ל) קובע בסעיף קטן (א) כי הרמטכ"ל הוא הדרג הפיקודי העליון בצבא והוא נתון למרות הממשלה וכפוף לשר הביטחון וכן קובע בסעיף קטן (ב) כי הרמטכ"ל יתמנה בידי הממשלה לפי המלצת שר הביטחון. עם זאת, לא נקבעו בחוק היסוד האמור, הוראות לעניין תנאי הכשירות למינוי כרמטכ"ל, תקופת כהונתו ומנגנון למילוי מקומו כאשר נבצר ממנו למלא את תפקידו.
תפקיד הרמטכ"ל הוא אולי אחד התפקידים המשמעותיים ביותר בממשל מדינת ישראל והשפעת הצבא קריטית בתחומים רבים ובראש ובראשונה על ביטחון המדינה. ראוי כי ייקבעו הסדרים לגבי ממלא התפקיד ולהשתית תהליכים סדורים של קבלת החלטות בכל הנוגע לתקופת הכהונה וממלאי מקומו של הרמטכ"ל, דברים שהם חשובים לרציפות הפיקוד על צה"ל.
לפיכך מוצע להסדיר בחוק את תקופת כהונתו של הרמטכ"ל ולקבוע הוראה שתמנע ממי שעבר עבירה פלילית חמורה להתמנות לכהונה כאמור, וזאת בדומה להוראות שבסעיף 3 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב – 2002 (להלן-חוק השב"כ) לעניין כהונה כראש שירות הביטחון הכללי (להלן-שב"כ).
ג. עיקרי החוק המוצע
סעיף 2 - מוצע כי תקופת כהונתו של הרמטכ"ל תהיה ארבע שנים אם כן קבעה הממשלה תקופה קצרה יותר בהחלטה על המינוי שהתקבלה בהתאם לחוק יסוד: הצבא.
כן מוצע לקבוע כי הממשלה תמנה את הרמטכ"ל החדש לכל המוקדם ארבעה חודשים לפני פקיעת כהונת הרמטכ"ל המכהן, זאת על מנת לא לפגוע מעשית בסמכותו של המכהן תקופה ארוכה מדי טרם סיום תקופת כהונתו.
כן מוצע להסמיך את הממשלה בנסיבות חירום כגון בשעת מלחמה, או בשעה שבה נמצא הצבא בעימות מזוין או נסיבות אחרות בלתי צפויות, בין השאר, כאלה הנוגעות למצב האסטרטגי של המדינה, להאריך את תקופת הכהונה, של הרמטכ"ל בתקופה נוספת כל עוד מתקיימות נסיבות החירום ובלבד שהתקופה המוארכת לא תעלה על ששה חודשים..
עוד מוצע להבהיר כי הממשלה רשאית להפסיק את כהונתו של הרמטכ"ל לפני תום כהונתו, וזאת בדומה לסמכות הממשלה לפי סעיף 3(ג) לחוק השב"כ, לעניין ראש השב"כ.
סעיף 3 – בדומה לאמור בחוק שב"כ מוצע כי לא ימונה רמטכ"ל או יפסיק רמטכ"ל את מילוי תפקידו אם הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לשמש בכהונה.
סעיף 4 – מוצע לקבוע עקרונית כי סגן הרמטכ"ל יחליף את הרמטכ"ל במינוי של שר הביטחון, אם נבצר מהרמטכ"ל למלא את תפקידו ויודיע על כך לממשלה ולועדת החוץ והבטחון. ואולם ביקש שר הביטחון לחרוג מעיקרון זה ולמנות קצין אחר בדרגת אלוף לממלא המקום – יהא עליו לקבל את אישור הממשלה לכך.
סעיף 5 – עוסק במינוי רמטכ"ל קבוע בכל אחד מהמקרים של סיום כהונת הרמטכ"ל או כאשר כהונתו מסתיימת בטרם עת. כאן מוצע שיחול ההסדר בסעיף 4 לעיל לפיו סגן הרמטכ"ל מתמנה על ידי השר ואילו הממשלה תצטרך למנות רמטכ"ל קבוע בתוך 45 ימים.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יחוקק חוק חדש המסדיר נושאים שלא הוסדרו בחוק יסוד: הצבא בכל הנוגע לכהונת הרמטכ"ל.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין השפעה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע
הצעת חוק ראש המטה הכללי של צבא הגנה לישראל (כשירות למינוי, תקופת כהונה ומילוי מקום), התשע"ד – 2014
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה – |
|
|
|
" הרמטכ"ל" – ראש המטה הכללי של צבא הגנה לישראל |
|
|
|
" השר" – שר הביטחון |
|
מינוי ותקופת כהונה |
2. |
(א) הממשלה תמנה רמטכ"ל במועד שלא יקדם מארבעה חודשים מתום כהונתו של רמטכ"ל מכהן. (ב) תקופת כהונתו של הרמטכ"ל תהיה ארבע שנים. הממשלה רשאית, בנסיבות חירום, להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל, בתקופה נוספת כל עוד מתקיימות נסיבות החירום ובלבד שהתקופה המוארכת לא תעלה על ששה חודשים. |
|
|
|
(ג) הממשלה רשאית להפסיק את כהונתו של הרמטכ"ל לפני תום תקופת כהונתו. |
|
כשירות |
3. |
לא ימונה אדם לרמטכ"ל, ולא ימשיך רמטכ"ל בכהונתו, אם הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להתמנות לרמטכ"ל או להמשיך בכהונתו. |
|
הרמטכ"ל וממלאי מקומו |
4. ( |
(א) נבצר מהרמטכ"ל זמנית למלא את תפקידו, ימנה השר את סגן הרמטכ"ל כממלא מקום הרמטכ"ל; הודעה על המינוי תימסר לממשלה. (ב) נבצר מסגן מהרמטכ"ל להתמנות לתפקיד, כאמור בסעיף קטן (א), ימנה השר, באישור הממשלה, קצין בדרגת אלוף כממלא מקום הרמטכ"ל. (ג) מינוי לפי סעיף זה יהיה לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים רצופים. |
|
מינוי עקב פקיעת תוקף כהונה |
5. |
הסתיימה כהונתו של הרמטכ"ל ולא נתמנה רמטכ"ל חדש או פקעה כהונת הרמטכ"ל לפני תום התקופה שנקבעה בסעיף 2(ב) או נבצר ממנו למלא דרך קבע את תפקידו יחול סעיף 4 ובלבד שהממשלה תמנה רמטכ"ל חדש בתוך 45 ימים מיום פקיעת הכהונה או התחלת הנבצרות כאמור.
|