א. שם החוק המוצע
חוק הרשות הארצית למדידה ולהערכה, התשע"ד - 2014
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
בשנת 2006 הוקמה במשרד החינוך, הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך (להלן - הרשות או ראמ"ה), כיחידה עצמאית במשרד החינוך, בכדי לתת מענה מקצועי לנושאי המדידה וההערכה במערכת החינוך.
מטרתה של ראמ"ה להוות מערכת מקצועית של מדידה והערכה בתחום החינוך. למדידה ולהערכה בתחום החינוך חשיבות בכך שהן מספקות תובנות מחקריות למשרד החינוך, למערכת החינוך ולמשרד החינוך, שיש בהן כדי לסייע בקידום היעדים המרכזיים בתחום החינוך וביניהם: שיפור ההישגים, צמצום פערים והקטנת אלימות.
ראמ"ה פועלת בהתאם לתפיסה של "מדידה בשירות הלמידה", הדוגלת בשילוב הערכה פנימית של מוסדות החינוך עם הערכה של גוף חיצוני מקצועי, ובשילוב של הערכה המסכמת את הישגי התלמידים עם הערכה מעצבת המסייעת ומקדמת את ההוראה.
החוק המוצע, נועד לעגן את עבודת ראמ"ה ולהבטיח, בין השאר, את עצמאותה המחקרית ואת עצמאות הפרסומים שלה, ובמקביל להבטיח את יחסי הגומלין ושיתוף הפעולה בינה לבין משרד החינוך ומערכת החינוך.
ג. עיקרי החוק המוצע.
עיקר 1 (סעיף 2)
מוצע לקבוע כי תוקם רשות ארצית למדידה ולהערכה.
עיקר 2 (סעיפים 3-5)
מוצע לקבוע מהם תפקידי הרשות, שנועדה לתת מענה מקצועי הולם בתחום המדידה וההערכה החינוכית לכל בעלי העניין מתוך מערכת החינוך, לבתי הספר, ולגורמים השונים מחוצה להם, ובכדי לתרום לשיפור מערכת החינוך.
בין יתר תפקידיה, תקיים הרשות הערכה תקופתית, עצמאית ושוטפת של מערכת החינוך ומשרד החינוך, לשם בדיקת מידת עמידתם של אלו ביעדים חינוכיים ולימודיים, באמצעות בחינת המיצ"ב, למשל, שהינה בחינה של מערכת "מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית", הכוללת מבחני הישגים לתלמידים וכן שאלוני אקלים וסביבה פדגוגית, המועברים למנהלי מוסדות החינוך, למורים ולתלמידים. נתוני הבחינות נשלחים למוסדות החינוך והם מיועדים לשמש את המנהלים ואת צוותי ההוראה ככלי לתכנון משאבים ולניצולם, כדי להביא למיצוי הפוטנציאל של תלמידיהם, לשפר את האקלים הפדגוגי ולייעל את מערך ההוראה בבית הספר. בנוסף, תהיה ראמ"ה מופקדת על עריכת מחקרי הערכה ומדידה בין-לאומיים בתחום החינוך, ניתוח הממצאים הנוגעים למדינת ישראל, פרסומם, ועריכת מחקרים נוספים על פי אותם ממצאים.
לצורך ביצוע תפקידיה, תגבש ראמ"ה בהתייעצות עם המועצה, תכנית עבודה רב-שנתית וכן תכנית עבודה שנתית ליישומה. תקציב ראמ"ה ייקבע במסגרת תקציב משרד החינוך, בתכנית נפרדת, ובכך תתאפשר לראמ"ה עצמאות תקציבית לביצוע תפקידיה.
עיקר 3 (סעיפים 6-10)
מוצע לקבוע כי ימונה מנהל לראמ"ה, ומהם תנאי הכשירות למינויו. כן מוצע לקבוע מהם תפקידיו של מנהל הרשות, התנאים לפקיעת כהונתו, וכן קביעות ביחס לעובדי הרשות.
עיקר 4 (סעיפים 11-21)
מוצע לקבוע כי שר החינוך ימנה מועצה בת 11 חברים, אשר תהווה גוף מקצועי מייעץ לרשות, כן מוצע לקבוע מה יהיו תפקידי המועצה. כן מוצע לקבוע את משך כהונתם של חברי המועצה, שאינם עובדי המדינה, ואת סדרי עבודת המועצה, והגמול שינתן לחברי המועצה שאינם עובדי גוף מתוקצב.
כן מוצע לקבוע סייגים למינוי כחבר מועצה, התנאים לפקיעת המינוי, והתנאים להשעיית המינוי. בנוסף, מוצע להחיל על חברי המועצה כללים בדבר הימנעות מניגוד עניינים, ותחולת דינים, שיחילו עליהם כללי התנהגות ראויים.
עיקר 5 (סעיפים 22-31)
לשם ביצוע תפקידיה, מוסמכת ראמ"ה לאסוף מידע מגורמים שונים. המידע הנאסף הינו מידע מגוון, ולפיכך מוצע לקבוע בפרק ד' המוצע שעניינו "איסוף המידע" מיהם הגורמים שמהם רשאית הרשות לאסוף מידע, מהם סוגי המידע שניתן לאסוף מכל גורם, ומהן המגבלות ביחס לאיסוף מידע כאמור. ויובהר כי איסוף המידע לפי הוראות הפרק המוצע ייעשה בשים לב להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 (להלן - חוק הגנת הפרטיות), ולעניין איסוף מידע מקטינים - גם בשים לב לסוגיות של אפוטרופסות, ולצורך להתאים את אופן איסוף המידע לגיל התלמידים שמהם נאסף.
כן מוצע לקבוע כי מידע המתייחס לתלמיד לא ישמש ראיה נגדו בכל הליך משפטי, משמעתי או אחר.
עיקר 6 (סעיף 32)
כן מוצע לקבוע כי מי שהרשות פנתה אליו לפי סעיפים 22 עד 27, בבקשה למסירת מידע, יהיה חייב למסור את המידע על פי דרישתה. חובה זו אינה חלה על תלמיד מוסד חינוך או על מי שהרשות פנתה אליו לפי סעיף 29.
עיקר 7 (סעיף 33)
מוצע לקבוע כי הרשות תקים ותנהל מאגר מידע שיכלול את המידע שנאסף על ידי הרשות לצורך ביצוע תפקידיה, ובלבד שהכללת המידע נדרשת לצורך ביצוע תפקידיה ובמידה הנדרשת לשם כך. מוצע לקבוע הוראות בעניין אופן שמירת מידע מסוגים שונים ואופן המחיקה שלו.
עוד מוצע להסמיך את השר לקבוע הוראות בהתייעצות עם שר המשפטים בדבר אופן ניהול מאגר המידע, הגישה אליו, החזקתו ואבטחתו, בשים לב לצורך בהגנה על פרטיותם של אלה שהמידע מתייחס אליהם.
עיקר 8 (סעיף 34)
מוצע לקבוע כי הרשות תפרסם, בכל שנת לימודים, מידע כללי וכן תפרסם הודעות פרטניות בתלות באופי המידע הנאסף, בנוגע לפעילותה, במטרה ליידע את הורי התלמידים לגבי שאלונים שיועברו לתלמידי מוסדות החינוך, במהלך שנת הלימודים הקרובה, ומתן דוגמאות לשאלות שייכללו בהן בנושאים שאינם בדיקת ידע או הישגים. עוד מוצע להסמיך את השר, בהתייעצות עם שר המשפטים, לקבוע בתקנות הוראות לעניין אופן מסירת ההודעה הפרטנית להורים, והאופן שבו יוכלו ההורים להודיע על כך שאינם מסכימים לאיסוף המידע מילדם. בתקנות כאמור ייקבעו גם הוראות לעניין תוכנן של ההודעות האמורות. כן מוצע להסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין הודעות נוספות מהרשות לתלמידים, כמו למשל הוראות בדבר הודעה לתלמיד כי אינו חייב להשיב על שאלות בשאלונים מסויימים, כפי שעושה הרשות כבר היום.
עיקר 9 (סעיף 35)
מוצע לקבוע כי הרשות תפרסם, בתוך 18 חודשים מתום כל שנת לימודים, באתר האינטרנט של הרשות, דוח שנתי בדבר הממצאים הנתמכים על מדידה והערכה בתחום החינוך שנעשו לפי הוראות החוק המוצע, וכן תעביר את הדוח האמור לשר, למנהל הכללי של משרד החינוך ולוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. ממצאים אלה יוכלו לתרום לשיפור מערכת החינוך.
עיקר 10 (סעיף 36)
מוצע כי ימונה ברשות ממונה על הפרטיות, אשר יפקח על שמירת הפרטיות בכל פעולות איסוף המידע של הרשות, ושמירת המידע במאגר המידע, בהתאם להוראות לפי חוק הגנת הפרטיות ולפי החוק המוצע.
עיקר 11 (סעיף 37)
מוצע לקבוע חובת סודיות שלפיה אדם שהגיע אליו מידע מזוהה לפי החוק המוצע, תוך כדי תפקידו או במהלך עבודתו, חייב לשומרו בסוד, לא לגלותו לאחר ולא לעשות בו כל שימוש אלא לפי הוראות החוק המוצע או לפי צו בית משפט.
עיקר 12 (סעיף 39)
מוצע לתקן את חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962, ולציין בתוספת לחוק זה, את ראמ"ה.
עיקר 13 (סעיף 41)
מוצע לקבוע הוראות מעבר - מכיוון שהרשות הוקמה כבר בשנת 2006, ופועלת מאז, והחוק המוצע מעגן את פעילותה, מוצע לקבוע הוראות מעבר, ביחס לתוצרי פעילותה של הרשות, טרם כניסתו לתוקף של החוק המוצע, וכן ביחס למנהל הרשות, המכהן כיום, ואשר מונה בהחלטת ממשלה מס' 3315 מיום י"ח באדר א' התשס"ה (27 בפברואר 2005).
ד. השפעת החוק המוצע על הדין הקיים
יתוקן סעיף 6 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה ועל תקנים במשרדי ממשלה
אין.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך, התשע"ד-2014
|
|
|
פרק א': הגדרות |
|
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה - |
|
|
|
|
"איסוף מידע" - לרבות באמצעות עריכת מבחנים, שאלונים, ראיונות, תצפיות או סקרים, וקבלת נתונים; |
|
|
|
|
"גוף חיצוני" - אדם, גוף, ארגון או מוסד המבצע פעילות חינוכית ומתמשכת במוסד חינוך, אחד או יותר, במהלך יום לימודים, בין בתמורה ובין שלא בתמורה, ואינו מועסק בידי בעל מוסד חינוך, רשות חינוך מקומית או משרד החינוך; |
|
|
|
|
"הורה" - הורה או אפוטרופוס שהקטין נמצא בהחזקתו; |
|
|
|
|
"חוק הגנת הפרטיות" - חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981[1]; |
|
|
|
|
"חוק חינוך ממלכתי"- חוק חינוך ממלכתי, התשי"ג- 1953[2]; |
|
|
|
|
"חוק יסודות התקציב" - חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[3]; |
|
|
|
|
"חוק המועצה להשכלה גבוהה" - חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[4]; |
|
|
|
|
"חוק שירות המדינה (מינויים)" - חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959[5]; |
|
|
|
|
"חוק לימוד חובה" - חוק לימוד חובה, התש"ט- 1949[6]; |
|
|
|
|
"מדריך"- מי שנתמנה למדריך לפי סעיף 34 לחוק חינוך ממלכתי; |
|
|
|
|
"מוסד חינוך" - כל אחד מאלה: |
|
|
|
|
(1) מוסד חינוך רשמי כהגדרתו בחוק לימוד חובה; |
|
|
|
|
(2) בית ספר או גן ילדים שבו לומדים ומתחנכים באופן שיטתי תלמידים, שניתן בו חינוך גן ילדים, חינוך יסודי, חינוך על יסודי או חינוך מיוחד, ושחלה לגביו חובת רישוי לפי חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט – 1969[7], או ששר החינוך פטר אותו בצו לפי סעיף 2(5) לחוק האמור; |
|
|
|
|
(3) מוסד חינוך תרבותי ייחודי כהגדרתו בחוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, התשס"ח- 2008[8]; |
|
|
|
|
(4) מסגרת חינוכית כמשמעותה בחוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א- 2001[9]; |
|
|
|
|
(5) בית ספר מקצועי כהגדרתו בסעיף 1(א) לחוק החניכות, התשי"ג- 1953[10]; |
|
|
|
|
"מוסד להשכלה גבוהה" - מוסד שקיבל הכרה לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה; |
|
|
|
|
"המועצה"- מועצת הרשות שמונתה לפי סעיף 11; |
|
|
|
|
"מידע בסיסי על תלמיד" - מידע על תלמיד במוסד חינוך, כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
(1) שם; |
|
|
|
|
(2) מספר זהות; |
|
|
|
|
(3) כתובת; |
|
|
|
|
(4) מספר טלפון בבית; |
|
|
|
|
(5) כיתה או קבוצת לימוד שבה לומד התלמיד; |
|
|
|
|
(6) תאריך לידה; |
|
|
|
|
(7) תאריך עליה ותאריך כניסה לישראל; |
|
|
|
|
(8) מין; |
|
|
|
|
(9) ארץ לידה; |
|
|
|
|
(10) שפת הדיבור בבית; |
|
|
|
|
(11) ארץ לידה של הורים, השכלתם או משלח ידם; |
|
|
|
|
(12) מידע נוסף שהוא מידע דמוגרפי, שקבע השר, בהתייעצות עם שר המשפטים; |
|
|
|
"מידע לעניין אירועי אלימות" - מידע הנוגע לאירועי אלימות בין תלמידים, במוסד החינוך או מחוצה לו; |
|
|
|
|
"מידע לעניין מצב רפואי" - מידע הנוגע לתלמיד מוסד חינוך, בדבר לקות למידה כהגדרתה בחוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על-תיכוניים, התשס"ח-2008[11], או בדבר מחלה, ליקוי גופני, שכלי או נפשי שיש להם השלכה על התפקוד בלימודים; |
|
|
|
|
"מידע לעניין שימוש בסמים או באלכוהול" - מידע הנוגע לשימוש בסמים או באלכוהול, בידי תלמידים, במוסד החינוך או מחוצה לו; |
|
|
|
|
"מידע מזוהה"- מידע על אדם הכולל פרטים מזהים לגביו; |
|
|
|
|
"מנהל הרשות" – מי שמונה למנהל הרשות לפי סעיף 6; |
|
|
|
|
"מערכת החינוך"- כלל מוסדות החינוך; |
|
|
|
|
"מפקח"- מי שמונה למפקח לפי סעיף 34 לחוק חינוך ממלכתי; |
|
|
|
|
"עובד מוסד חינוך"- כל אחד מהמפורטים להלן, המועסק על ידי בעל מוסד החינוך או המועסק בתחומי מוסד החינוך בפעילות השוטפת של המוסד, למעט עובד גוף חיצוני: |
|
|
|
|
|
(1) מי שעוסק בהוראה במוסד החינוך, ובכלל זה בהקניית ערכים, ידע ומיומנויות לימודיות או חברתיות לתלמידים; |
|
|
|
|
(2) מי שמסייע למורה במוסד חינוך או מטפל שאינו מורה, כאמור בסעיפים 16(ב) ו-18 לחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח- 1988[12]; |
|
|
|
"פעילות חינוכית"- פעילות במסגרת תכנית הלימודים, המאורגנת מטעם מוסד חינוך או מטעם משרד החינוך, או בתיאום עם מי מהם; |
|
|
|
|
"פרטים מזהים" - פרטי מידע על אדם שיש בהם כדי להביא, במישרין או בעקיפין, לזיהויו; |
|
|
|
|
"הרשות" - הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך שהוקמה לפי הוראות סעיף 2; |
|
|
|
|
"רשות חינוך מקומית" – כהגדרתה בחוק לימוד חובה; |
|
|
|
|
"השר" - שר החינוך; |
|
|
|
|
"תכנית הלימודים" – תכנית הלימודים כהגדרתה בחוק חינוך ממלכתי, וכן תכנית נוספת כמשמעותה לפי סעיף 8 לחוק האמור. |
|
|
|
|
פרק ב': הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך |
|
|
הקמת הרשות |
2. |
מוקמת בזה, במשרד החינוך, רשות ארצית למדידה ולהערכה בחינוך, שתקיים מערך עצמאי למדידה ולהערכה בתחום החינוך, ותנחה מקצועית את מערכת החינוך ומשרד החינוך בתחומי המדידה וההערכה כאמור, לפי הוראות חוק זה. |
|
|
תפקידי הרשות |
3. |
תפקידי הרשות הם: |
|
|
|
|
(1) קיום הערכה תקופתית, עצמאית ושוטפת של מערכת החינוך ומשרד החינוך, לשם בדיקת מידת עמידתם ביעדים חינוכיים ולימודיים, ובכלל זה במטרות הקבועות בסעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי; |
|
|
|
|
(2) בחינת מידת הטמעתן והשפעתן של תכניות הלימודים ופעילויות נוספות, בכל שלבי החינוך, בתחומים הלימודיים והערכיים; |
|
|
|
|
(3) פיקוח מקצועי על איכותם של מבחנים לתלמידים במערכת החינוך, ובכלל זה מבחנים למחוננים, מבחני אינטליגנציה, מבחנים לאיתור לקויות למידה ומבחנים לגילאי חינוך גן ילדים; |
|
|
|
|
(4) פיקוח מקצועי על מבחנים והשתלמויות לעובדי מוסדות חינוך; |
|
|
|
|
(5) עריכת מחקרי הערכה ומדידה בינלאומיים בתחום החינוך, במדינת ישראל, ניתוח הממצאים הנוגעים למדינת ישראל, פרסומם, ועריכת מחקרים נוספים על פי אותם ממצאים; |
|
|
|
|
(6) פיתוח כלים ומדדים לצורך הערכה פנימית של תלמידים במוסד חינוך; |
|
|
|
|
(7) פיתוח כלים ומדדים לצורך הערכה של עובדי מוסד חינוך; |
|
|
|
|
(8) פיתוח שאלוני בחינות הבגרות בהתאם לתכנית הלימודים, ופיקוח מקצועי על אופן בדיקתם ומתן הציונים בהם; |
|
|
|
|
(9) העמדת ממצאים ומתן המלצות הנתמכים על מדידה והערכה בתחום החינוך שנעשו לפי הוראות חוק זה, לרשות משרד החינוך ומוסדות החינוך ולרשות הציבור, ולעניין ממצאים והמלצות כאמור שעניינם בית ספר מקצועי כאמור בפסקה (5) להגדרה "מוסד חינוך" שבסעיף 1 - גם לרשות משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה; |
|
|
|
|
(10) ייעוץ לשר ולהנהלת משרד החינוך בנושאים הקשורים בתחומי מדידה והערכה בחינוך, ובקביעת מדיניות המשרד בנושאים אלה; |
|
|
|
|
(11) הדרכה והנחייה של גורמים במערכת החינוך בתחומי ההערכה והמדידה בחינוך; |
|
|
|
|
(12) ביצוע תפקידים נוספים בנושא מדידה והערכה בתחום החינוך, לפי דרישת השר. |
|
|
תכנית עבודה רב- שנתית ותכנית עבודה שנתית |
4. |
(א) הרשות תגבש, לצורך ביצוע תפקידיה כאמור בסעיף 3, בהתייעצות עם המועצה, תכנית עבודה רב-שנתית וכן תכנית עבודה שנתית ליישומה. |
|
|
|
|
(ב) מנהל הרשות רשאי לעדכן, מזמן לזמן, את תכנית העבודה הרב שנתית ואת תכנית העבודה השנתית, בהתייעצות עם המועצה. |
|
|
|
|
(ג) תכנית העבודה השנתית וכל שינוי בה ייקבעו בהתאם לתקציב הרשות האמור בסעיף 5. |
|
|
|
|
(ד) הרשות תגיש לשר ולמועצה, מדי שנה, דוח על ביצוע תכנית העבודה השנתית. |
|
|
תקציב הרשות |
5. |
תקציב הרשות ייקבע בחוק התקציב השנתי, בתכנית נפרדת במסגרת תקציב משרד החינוך; לעניין זה, "תכנית" - כהגדרתה בחוק תקציב שנתי כמשמעותו בחוק יסודות התקציב. |
|
|
מנהל הרשות |
6. |
(א) השר, באישור הממשלה, ימנה מנהל לרשות; מנהל הרשות יהיה עובד המדינה. |
|
|
|
|
(ב) הודעה על מינוי מנהל הרשות תפורסם ברשומות. |
|
|
כשירות מנהל הרשות |
7. |
לא ימונה מנהל לרשות אלא אם כן מתקיימים בו שניים אלה: |
|
|
|
|
(1) הוא בעל תואר שלישי מוכר מאת מוסד להשכלה גבוהה, כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, בתחום הנוגע לתפקידי הרשות שייקבע בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (מינויים), או בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה מחוץ לישראל, שנציב שירות המדינה הכיר בו כשווה ערך לתואר שלישי כאמור; |
|
|
|
|
(2) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים, ככל שנקבעו לעניין זה לפי חוק שירות המדינה (מינויים). |
|
|
תפקידי מנהל הרשות |
8. |
מנהל הרשות אחראי לניהול השוטף של ענייני הרשות ועל ביצוע תפקידיה לפי הוראות חוק זה. |
|
|
פקיעת כהונה של מנהל הרשות |
9. |
מנהל הרשות יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, באחת מאלה: |
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
|
|
|
|
(2) חדל להתקיים בו התנאי שמכוחו מונה; |
|
|
|
|
(3) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; |
|
|
|
|
(4) הוא הועבר מתפקידו או פוטר לפי חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963, או חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959; |
|
|
|
|
(5) הוא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה קבע נציב שירות המדינה כי אין הוא ראוי לכהן כמנהל הרשות. |
|
|
עובדי הרשות |
10. |
עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה. |
|
|
|
|
פרק ג': מועצת הרשות |
|
|
מינוי המועצה והרכבה |
11. |
(א) לרשות תהיה מועצה בת 11 חברים שימנה השר, והם: |
|
|
|
|
|
(1) חבר הסגל האקדמי הבכיר במוסד להשכלה גבוהה או מי שהיה חבר הסגל כאמור, שימונה בהתייעצות עם ראשי האוניברסיטאות, והוא יהיה יושב ראש המועצה; |
|
|
|
|
(2) מנהל הרשות, והוא יהיה ממלא מקום יושב ראש המועצה; |
|
|
|
|
(3) עובד משרד החינוך שהוא אחד מאלה: יושב ראש המזכירות הפדגוגית, המדען הראשי או מנהל המינהל הפדגוגי, במשרד החינוך; |
|
|
|
|
(4) מנהל מחוז במשרד החינוך; |
|
|
|
|
(5) עובד משרד האוצר שימונה לפי הצעת שר האוצר; |
|
|
|
|
(6) עובד משרד המשפטים שימונה לפי הצעת שר המשפטים; |
|
|
|
|
(7) נציג ציבור הפעיל בתחום החינוך; |
|
|
|
|
(8) שני חברים בעלי ניסיון בתחום ההוראה או בניהול מוסד חינוך; |
|
|
|
|
(9) שני חברי הסגל האקדמי הבכיר במוסדות להשכלה גבוהה, שימונו בהתייעצות עם ראשי האוניברסיטאות. |
|
|
|
(ב) חברי המועצה המנויים בסעיף קטן (א)(1), (7) ו-(9) לא יהיו עובדי המדינה. |
|
|
תפקיד המועצה |
12. |
תפקידי המועצה הם: |
|
|
|
|
(1) לייעץ לרשות בעניין גיבוש תכנית העבודה הרב שנתית ותכניות העבודה השנתיות, וביצוען; |
|
|
|
|
(2) לייעץ לרשות בכל עניין אחר בנושא מדידה והערכה בתחום החינוך, לבקשת מנהל הרשות. |
|
|
תקופת כהונה |
13. |
חברי המועצה האמורים בסעיף 11(א)(1), (7) ו- (9) ימונו לתקופת כהונה של שלוש שנים, וניתן לשוב ולמנותם, ובלבד שלאחר תום שתי תקופות כהונה רצופות לא ימונה חבר המועצה כאמור לתקופה נוספת, במשך שלוש שנים לפחות. |
|
|
סדרי עבודת המועצה |
14. |
(א) המועצה תתכנס פעמיים בשנה לפחות; יושב ראש המועצה, מנהל הרשות או חמישה מחברי המועצה רשאים לזמן ישיבות מועצה נוספות; הזמנה לישיבת המועצה תישלח לחבריה בדואר או בדואר אלקטרוני, עשרה ימים לפחות לפני מועד הישיבה, ויצורף לה סדר היום של הישיבה. |
|
|
|
|
(ב) המניין החוקי בישיבות המועצה הוא חמישה חברים לפחות, ובהם יושב ראש המועצה או מנהל הרשות. |
|
|
|
|
(ג) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין סדרי עבודתה של המועצה; המועצה תקבע את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו בידי השר. |
|
|
גמול והחזר הוצאות |
15. |
(א) חבר המועצה שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, זכאי לקבל מהרשות גמול בעבור השתתפות בישיבת המועצה, לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל, ממקור אחר, תמורה בעבור ההשתתפות. |
|
|
|
|
(ב) חבר המועצה שאינו זכאי לגמול לפי הוראות סעיף קטן (א), זכאי לקבל מהרשות החזר הוצאות שהוציא לצורך השתתפות בישיבות המועצה, לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל, ממקור אחר, החזר הוצאות. |
|
|
|
|
(ג) השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע כללים ותנאים שלפיהם תשלם הרשות גמול או החזר הוצאות לחבר המועצה, בהתאם להוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) ואת שיעוריהם. |
|
|
|
|
(ד) בסעיף זה, "עובד המדינה", "עובד גוף מתוקצב" ו"עובד גוף נתמך" – כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב. |
|
|
סייג למינוי חבר מועצה |
16. |
לא ימונה לחבר מועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר מועצה, וכן מי שהוגשו נגדו כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור וטרם ניתן בעניינו פסק דין סופי; לעניין זה, "הורשע", בעבירה פלילית - לרבות מי שבית המשפט קבע כי ביצע את העבירה. |
|
|
פקיעת כהונה |
17. |
(א) חבר מועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
|
|
|
|
(2) חדל להתקיים בו התנאי שמכוחו מונה; |
|
|
|
|
(3) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; |
|
|
|
|
(4) נתקיימה בו אחת הנסיבות הפוסלות אדם מלהיות חבר המועצה. |
|
|
|
(ב) השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו אם הוא נעדר ללא סיבה מוצדקת משלוש ישיבות רצופות של המועצה. |
|
|
השעיה מכהונה |
18. |
הוגשו נגד חבר מועצה כתב אישום או קובלנה בעבירה כאמור בסעיף 16, רשאי השר להשעות את חבר המועצה מכהונתו עד למתן פסק דין סופי בעניינו. |
|
|
ניגוד עניינים |
19. |
(א) לא ימונה ולא יכהן כחבר מועצה מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו. |
|
|
|
|
(ב) חבר המועצה יימנע מהשתתפות בדיון בישיבות המועצה, אם הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי שלו או לבין תפקיד אחר שלו; חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו במועצה בנושא כאמור גם מחוץ לישיבות המועצה. |
||
|
|
|
(ג) נתברר לחבר המועצה כי הנושא הנדון עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), יודיע על כך, בכתב, בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה. |
||
|
|
|
(ד) לעניין סעיף זה, אחת היא אם מילוי התפקיד האחר הוא בתמורה או שלא בתמורה. |
||
|
|
|
(ה) בסעיף זה - |
||
|
|
|
|
"עניין אישי" - לרבות עניין אישי של קרובו או עניין של גוף שחבר המועצה או קרובו מנהלים או עובדים אחראים בו, או עניין של גוף שיש לכל אחד מהם בו חלק בהון המניות שלו, בזכות לקבל רווחים, בזכות למנות מנהל או בזכות הצבעה; |
|
|
|
|
|
"בן משפחה" - בן זוג, הורה, צאצא, אח או אחות או אדם אחר הסמוך על שולחנו של חבר המועצה, ובן זוגו של כל אחד מהם. |
|
|
תוקף פעולות |
20. |
קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקום של חבר בה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חברי המועצה מכהנים כדין. |
||
|
החלת דינים על חברי המועצה |
21. |
חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה לעניין חיקוקים אלה: |
||
|
|
|
|
(1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם- 1979[13]; |
|
|
|
|
|
(2) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט- 1969 [14]; |
|
|
|
|
|
(3) חוק העונשין, התשל"ז- 1977[15] - ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור. |
|
|
|
|
פרק ד': איסוף מידע |
||
|
איסוף מידע ממוסד חינוך |
22. |
(א) מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי לאסוף ממוסד חינוך מידע כמפורט להלן, והכל גם אם המידע הוא מידע מזוהה: |
||
|
|
|
|
(1) מידע לעניין מאפייניה של הפעילות החינוכית במוסד החינוך, לרבות היקפה, תקציבה ותוכנה; |
|
|
|
|
|
(2) מידע לעניין המתקנים במוסד החינוך; |
|
|
|
|
|
(3) מידע בענייני מינהלה במוסד החינוך; |
|
|
|
|
|
(4) מידע על עובד מוסד החינוך, כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
|
(א) שם, מספר זהות, מין, כתובת, מספר טלפון בבית, כתובת דואר אלקטרוני, תאריך לידה, תאריך עלייה ותאריך כניסה לארץ, ארץ לידה, וכן מידע דמוגראפי אחר שקבע השר בהתייעצות עם שר המשפטים; |
|
|
|
|
|
(ב) מידע על ותק מקצועי, תפקיד העובד במוסד החינוך, שיבוצו במערכת השיעורים, שעות הוראתו ושעות שהייתו במוסד החינוך, אופן הוראתו, הכשרתו המקצועית והשכלתו, וכן מידע על פעילות נוספת שאותה מבצע העובד במסגרת עבודתו במוסד החינוך; |
|
|
|
|
(5) מידע על עובד גוף חיצוני במוסד החינוך, שמו, מספר הזהות שלו, שיבוצו במערכת השיעורים, שעות הוראתו ושעות שהייתו במוסד החינוך, הכשרתו המקצועית והשכלתו וכן מידע על פעילות נוספת שאותה מבצע העובד במסגרת עבודתו במוסד החינוך; |
|
|
|
|
|
(6) מידע בסיסי על תלמיד במוסד החינוך, או על מי שהיה תלמיד במוסד החינוך והוא תלמיד במוסד חינוך אחר, וכן מידע על פעילות חינוכית או מערכת השיעורים שבה הוא משתתף או השתתף, לפי העניין, ציוניו והישגיו; |
|
|
|
|
|
(7) מידע על תלמיד במוסד החינוך בדבר קיומם של צרכים מיוחדים; מידע לפי פסקה זו ייאסף במידה הנדרשת לצורך מתן התאמות למבחנים שעורכת הרשות, והוא ישמש למטרה זו בלבד אלא אם כן הופרדו ממנו הפרטים המזהים. |
|
|
|
|
(ב) בנוסף להוראות סעיף קטן (א), רשאי מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך, לאסוף ממוסד חינוך מידע לעניין מצב רפואי, מידע לעניין אירועי אלימות ומידע לעניין שימוש בסמים או באלכוהול, ובלבד שאינו מידע מזוהה. |
||
|
איסוף מידע מעובד מוסד חינוך |
23. |
(א) מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך רשאי לאסוף מעובד מוסד חינוך, ממדריך או ממפקח, מידע כמפורט להלן, והכל גם אם המידע הוא מידע מזוהה: |
||
|
|
|
|
(1) מידע כאמור בסעיף 22(א)(4), על עובד מוסד החינוך, המדריך או המפקח, לפי העניין; |
|
|
|
|
|
(2) מידע על עמדותיו ותפיסותיו של עובד מוסד החינוך, המדריך או המפקח, לפי העניין, בכל הנוגע לעבודתו ולפעילותו החינוכית במוסד החינוך; |
|
|
|
|
|
(3) מידע נוסף הנוגע לעבודתו של עובד מוסד החינוך, המדריך או המפקח, לפי העניין, במוסד החינוך, כפי שקבע השר, בהתייעצות עם שר המשפטים. |
|
|
|
|
(ב) בנוסף להוראות סעיף קטן (א), רשאי מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך, לאסוף מעובד מוסד חינוך, ממדריך או ממפקח מידע לעניין אירועי אלימות, מידע לעניין שימוש בסמים או באלכוהול, ומידע הנוגע להפרעה להתנהלות התקינה של מהלך הלימודים, בידי תלמידים, ובלבד שאינו מידע מזוהה. |
||
|
איסוף מידע ממשרד החינוך |
24. |
(א) מנהל הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיך לכך, רשאי לאסוף ממשרד החינוך מידע כמפורט להלן, והכל גם אם המידע הוא מידע מזוהה: |
||
|
|
|
|
(1) מידע כאמור בסעיף 22(א), וכן מידע כאמור בסעיף 22(א)(4) על מי שהיה עובד מוסד חינוך; |
|
|
|
|
|
(2) מדד טיפוח אישי או בית ספרי שגיבש משרד החינוך בהתאם לחוזר מאת המנהל הכללי של המשרד, ובלבד שלא יימסר במסגרתו מידע שאין לרשות סמכות לאסוף לפי חוק זה ובכלל זה מידע שלשם איסופו נדרשת הסכמה מדעת לפי סעיף 29; |
|
|
|
|
|
(3) נתונים סטטיסטיים הנמצאים בידי משרד החינוך והנוגעים למוסד חינוך או למערכת החינוך. |
|
|
|
|
(ב) בנוסף להוראות סעיף קטן (א), רשאי מנהל הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיך לכך, לאסוף ממשרד החינוך מידע לעניין מצב רפואי, מידע לעניין אירועי אלימות ומידע לעניין שימוש בסמים או באלכוהול, ובלבד שאינו מידע מזוהה. |
||
|
|
|
(ג) השר, בהתייעצות עם שר המשפטים, רשאי לקבוע סוגי מידע נוספים שמנהל הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיך לכך יהא רשאי לאסוף ממשרד החינוך לפי הוראות סעיף זה, ובלבד שלא ייאסף מידע לעניין מצב רפואי, מידע לעניין אירועי אלימות או מידע לעניין שימוש בסמים או באלכוהול, שהוא מידע מזוהה. |
||
|
איסוף מידע מרשות חינוך מקומית |
25. |
מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך רשאי לאסוף מרשות חינוך מקומית מידע כמפורט להלן, והכל גם אם המידע הוא מידע מזוהה: |
||
|
|
|
(1) מידע בעניין רישום תלמידים המתגוררים בתחום שיפוטה או הלומדים במוסדות החינוך שבתחום שיפוטה, לפי הוראות סעיף 3 לחוק לימוד חובה; |
||
|
|
|
(2) מידע אודות פעילות המתבצעת מטעמה בתחום החינוך, שמות התלמידים המשתתפים בה ומספרי הזהות שלהם. |
||
|
איסוף מידע מגוף חיצוני |
26. |
לשם ביצוע תפקידי הרשות לפי חוק זה, רשאי מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך לאסוף מגוף חיצוני מידע כמפורט להלן, והכל גם אם המידע הוא מידע מזוהה: |
||
|
|
|
(1) מידע לעניין מאפייניה של הפעילות החינוכית שאותה מקיים הגוף החיצוני, במוסד חינוך, לרבות היקפה, תקציבה ותוכנה; |
||
|
|
|
(2) מידע על עובד הגוף החיצוני כמפורט להלן: שם, מספר זהות, כתובת, מספר טלפון בבית, כתובת דואר אלקטרוני, שיבוצו במערכת השיעורים, שעות הוראתו ושעות שהייתו במוסד חינוך, הכשרתו המקצועית והשכלתו. |
||
|
איסוף מידע ממשרד התעשייה המסחר והתעסוקה |
27. |
מנהל הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיך לכך, רשאי לאסוף ממשרד התעשייה המסחר והתעסוקה מידע כאמור בסעיף 22(א), וכן מידע כאמור בסעיף 22(א)(4) על מי שהיה עובד מוסד חינוך, והכל בנוגע לבית ספר מקצועי כאמור בפסקה (5) להגדרה "מוסד חינוך" שבסעיף 1. |
||
|
איסוף מידע מתלמיד |
28. |
(א) מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי לאסוף מתלמיד במוסד חינוך מידע כמפורט להלן, והכל גם אם המידע הוא מידע מזוהה: |
||
|
|
|
|
(1) מידע בסיסי על התלמיד; |
|
|
|
|
|
(2) מידע הנוגע לפעילות חינוכית או למערכת השיעורים במוסד החינוך, שבהן משתתף או השתתף התלמיד, ציוניו והשגיו, וכן מידע הנוגע לדעותיו ולעמדותיו של התלמיד לעניין תכנית הלימודים; |
|
|
|
|
|
(3) מידע בדבר ידיעותיו של התלמיד; |
|
|
|
|
|
(4) מידע הנוגע לפעילותו ולשהותו של התלמיד במוסד החינוך, ולדעותיו ולעמדותיו של התלמיד לעניין הפעילות והשהות כאמור, ובלבד שמידע לעניין אירועי אלימות או לעניין שימוש בסמים או באלכוהול ייאסף רק אם אינו מידע מזוהה ובכפוף להוראות סעיף קטן (ב); |
|
|
|
|
|
(5) מידע הנוגע לפעילות התלמיד מחוץ למוסד החינוך, שתכליתה המרכזית שיפור השגיו של התלמיד, ובלבד שלפעילות זיקה ישירה לתכנית הלימודים במוסד החינוך; |
|
|
|
|
|
(6) מידע הנוגע לפעילות התלמיד מחוץ למוסד החינוך, שנועדה לבסס את ידיעותיו בתחומי הדעת והמדע השונים, ביצירה האנושית לסוגיה ובמיומנויות היסוד שיידרשו לו בחייו, וכן מידע על פעילות גופנית ותרבות הפנאי של התלמיד, ובלבד שמידע לעניין אירועי אלימות או לעניין שימוש בסמים או באלכוהול ייאסף רק אם אינו מידע מזוהה ובכפוף להוראות סעיף קטן (ב); |
|
|
|
|
|
(7) מידע לעניין מטלטלין המצויים במשק ביתו של התלמיד. |
|
|
|
|
(ב) בנוסף להוראות סעיף קטן (א), רשאי מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך, לאסוף מתלמיד מידע נוסף על האמור באותו סעיף קטן, ובלבד שאינו מידע מזוהה, לרבות מידע שאינו מזוהה לעניין אירועי אלימות או לעניין שימוש בסמים או באלכוהול, ובלבד שמידע לעניין אירועי אלימות ומידע לעניין שימוש בסמים או באלכוהול ייאסף לפי הוראות סעיף זה, רק לאחר שמנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך התייעץ עם פסיכולוג חינוכי במשרד החינוך לעניין סוג המידע הנאסף, אופן איסופו והתאמתו לגיל התלמידים שמהם נאסף. |
||
|
|
|
(ג) לא ייאסף מתלמיד, לפי הוראות סעיף זה, מידע לעניין מצב רפואי. |
||
|
סמכות לאיסוף מידע
נוסף |
29. |
מנהל הרשות, או מי שהוא הסמיך לכך רשאי לאסוף מהגורמים המנויים בסעיפים 22 עד 28, מידע נוסף על המידע האמור לפי אותם סעיפים, וכן לאסוף מידע מגורמים נוספים, ובלבד שנתן למי שלגביו מתייחס המידע הודעה הכוללת את האמור בסעיף 11(1) עד (3) לחוק הגנת הפרטיות וקיבל הסכמתו מדעת לאיסוף כאמור; ביקש מנהל הרשות או מי שהוא הסמיך לכך לאסוף מידע לפי הוראות סעיף זה המתייחס לקטין, תינתן ההסכמה מדעת לפי הוראות סעיף זה בידי הוריו. |
||
|
חומר פסול לראיה |
30. |
מידע המתייחס לתלמיד, שנאסף לפי הוראות סעיפים 22 עד 29, לא ישמש ראיה נגדו בכל הליך משפטי, משמעתי או אחר. |
||
|
הגבלות על איסוף מידע |
31. |
(א) איסוף מידע לפי סעיפים 22 עד 29 ייעשה לשם ביצוע תפקידי הרשות, בלבד, ובמידה הנדרשת לשם כך. |
||
|
|
|
(ב) איסוף מידע מזוהה לפי הוראות סעיפים 22 עד 29, למעט מידע לעניין בדיקת ידע והישגים של תלמיד ולעניין דעותיו ועמדותיו של תלמיד לגבי תכנית הלימודים, ייעשה תוך הפרדה בין הפרטים המזהים לבין שאר המידע, באופן שניתן יהיה לקשר ביניהם רק בידי מי שהוסמך לכך בידי מנהל הרשות; השר, בהתייעצות עם שר המשפטים, יקבע הוראות לעניין אופן הפרדת הפרטים המזהים מהמידע, לפי סעיף קטן זה, ודרך הקישור ביניהם. |
||
|
|
|
(ג) הרשות לא תאסוף, לפי הוראות סעיפים 22 עד 29, מידע כמפורט להלן: |
||
|
|
|
|
(1) מידע הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם לרבות נטיותיו, הרגליו ומעשיו המיניים; |
|
|
|
|
|
(2) מידע מזוהה על מצב כלכלי של אדם, למעט מידע כאמור בסעיף 28(א)(7); |
|
|
|
|
|
(3) מידע בנוגע לדעותיו הפוליטיות של אדם ואמונותיו; |
|
|
|
|
|
(4) מידע גנטי כהגדרתו בחוק מידע גנטי, התשס"א- 2000[16]; |
|
|
|
|
|
(5) מידע בדבר מחלה, ליקוי גופני, שכלי או נפשי של תלמיד, שאין להם השלכה על התפקוד בלימודים; |
|
|
|
|
|
(6) מידע ביומטרי; לעניין זה, "ביומטרי" - כהגדרתו בסעיף 2 חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע-2009[17]; |
|
|
|
|
|
(7) מידע על קשרים ויחסים בין-אישיים בתוך המשפחה. |
|
|
חובת מסירת מידע |
32. |
מי שהרשות פנתה אליו בבקשה למסירת מידע לפי סעיפים 22 עד 27 ימסור לרשות את המידע על פי דרישתה. |
||
|
|
|
פרק ה': מאגר המידע |
||
|
מאגר מידע |
33. |
(א) הרשות תקים ותנהל מאגר מידע כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, שיכלול את המידע הנאסף לפי הוראות פרק ד', לשם ביצוע תפקידיה. |
||
|
|
|
(ב) הרשות תאגור מידע במאגר המידע, רק ככל שהדבר נדרש לשם ביצוע תפקידיה, ובמידה הנדרשת לשם כך. |
||
|
|
|
(ג) המידע המזוהה הכלול במאגר המידע יהיה חסוי, לא יפורסם ולא יימסר לאחר, על אף הוראות כל דין. |
||
|
|
|
(ד) על אף הוראות סעיף קטן (ג) - |
||
|
|
|
|
(1) רשאי ראש הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיך לעניין זה להעביר למשרד החינוך מידע מזוהה הנוגע להישגיו של תלמיד, הנדרש לצורך עריכת מחקר מטעם משרד החינוך לשם קביעת מדיניותו; קיבל משרד החינוך מידע מזוהה כאמור לא יעבירו לאחר אלא אם כן הופרדו ממנו הפרטים המזהים, ולמטרות מחקר בלבד; |
|
|
|
|
|
(2) רשאי ראש הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיך לעניין זה להעביר מידע מזוהה בנוגע לציוניו של תלמיד, למוסד החינוך שבו לומד התלמיד; הועבר מידע מזוהה כאמור תהיה לתלמיד שהמידע מתייחס אליו, זכות עיון באותו מידע, במאגר המידע. |
|
|
|
|
(ה) המידע המזוהה במאגר המידע ייאגר תוך הפרדה בין הפרטים המזהים שבו, לבין שאר המידע, באופן שניתן יהיה לקשר ביניהם רק בידי מי שמנהל הרשות הסמיכו לכך. |
||
|
|
|
(ו) המידע במאגר המידע יישמר בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש בו בניגוד להוראות לפי חוק זה, ובדרך שתבטיח הגנה על פרטיותם של אלה שהמידע מתייחס אליהם, ותאפשר בקרה ופיקוח על אופן השימוש בו והגישה אליו. |
||
|
|
|
(ז) מידע הכלול במאגר המידע, שאינו נחוץ עוד לצורך ביצוע תפקידי הרשות, יימחק מהמאגר, ללא דיחוי. |
||
|
|
|
(ח) השר, בהתייעצות עם שר המשפטים, יקבע הוראות בדבר אופן ניהול מאגר המידע והגישה אליו ובכלל זה לעניין אופן שמירת המידע בו, החזקתו ואבטחתו, אופן הפרדת הפרטים המזהים מהמידע ודרך הקישור ביניהם, ותקופת השמירה של המידע ומחיקתו, והכול בשים לב לצורך בהגנה על פרטיותם של אלה שהמידע מתייחס אליהם. |
||
|
|
|
פרק ו': שונות |
||
|
חובת יידוע |
34. |
(א) הרשות תפרסם, בכל שנת לימודים, מידע כללי בנוגע לפעילותה וכן מידע כללי בנוגע לשאלונים שיועברו, במהלך שנת הלימודים, לפי הוראות פרק ד', ובכלל זה תציין הרשות את מטרת השאלונים ותיתן דוגמאות לשאלות הנוגעות למידע כאמור בסעיף 28(א)(4) עד (7) ו- (ב). |
||
|
|
|
(ב) הפרסום לפי הוראות סעיף קטן (א), ייעשה בחוזר מאת המנהל הכללי של משרד החינוך, באתר האינטרנט של הרשות ובאתרי האינטרנט של מוסדות החינוך; לא ניתן לפרסם באתר אינטרנט של מוסד חינוך מסוים, ייעשה הפרסום בדרך אחרת שיקבע השר. |
||
|
|
|
(ג) הרשות תודיע בהודעה פרטנית, בכתב או בדרך אחרת שקבע השר לפי סעיף קטן (ו), להורים של תלמידים שמהם מתכוונת הרשות לאסוף מידע מזוהה לפי הוראות סעיף 28(א)(4) עד (7) במהלך אותה שנת לימודים, על הפרסום כאמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), על שאלונים שיועברו, במהלך שנת הלימודים, לתלמידים, וכן על אפשרות ההורים להודיע לרשות, בדרך שקבע השר לפי סעיף קטן (ו), כי אינם מסכימים לכך שילדיהם ימסרו מידע מזוהה לפי הוראות 28(א)(4) עד (7), כולו או חלקו. |
||
|
|
|
(ד) לא ייאסף מידע לפי הוראות 28(א)(4) עד (7) ו- (ב), אלא אם כן נעשה פרסום לגבי אותו מידע, לפי הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), טרם איסופו, ולא ייאסף מידע מזוהה לפי הוראות סעיף 28(א)(4) עד (7), אלא אם כן, בנוסף לפרסום האמור נשלחה הודעה להורים לפי הוראות סעיפים קטנים (ג) ו-(ו), טרם איסופו. |
||
|
|
|
(ה) הודיעו הורי תלמיד, באופן שקבע השר לפי הוראות סעיף קטן (ו), כי אינם מסכימים לכך שהתלמיד ימסור מידע מזוהה לפי הוראות סעיף 28(א)(4) עד (7), כולו או חלקו, לא תפנה הרשות לתלמיד בבקשה לאסוף ממנו את המידע האמור, ולא תאסוף ממנו מידע זה. |
||
|
|
|
(ו) השר, בהתייעצות עם שר המשפטים, יקבע הוראות לעניין אופן מסירת ההודעות בידי הרשות ובידי הורי התלמידים, כאמור בסעיף קטן (ג), ותוכנן של ההודעות האמורות, ורשאי הוא לקבוע הוראות לעניין הודעות נוספות מאת הרשות לתלמידים. |
||
|
|
|
(ז) בסעיף זה, "הורה" - כהגדרתו בסעיף 1, ולגבי קטין הנמצא במשפחת אומנה שאישר משרד הרווחה והשירותים החברתיים - ההורה האומן. |
||
|
דוח שנתי בדבר ממצאים |
35. |
(א) הרשות תפרסם, בתוך 18 חודשים מתום כל שנת לימודים, באתר האינטרנט של הרשות, דוח שנתי בדבר הממצאים הנתמכים על מדידה והערכה בתחום החינוך שנעשו לפי הוראות חוק זה (בסעיף זה - הדוח השנתי). |
||
|
|
|
(ב) הרשות תגיש את הדוח השנתי לעיונו של השר, עשרה ימים לפחות טרם פרסומו כאמור בסעיף קטן (א), וכן תעבירו, במועד הפרסום, למנהל הכללי של משרד החינוך ולוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת; פרסום הדוח השנתי כאמור בסעיף קטן (א) אינו טעון אישורו של השר. |
||
|
ממונה על הפרטיות |
36. |
השר, בהסכמת שר המשפטים, ימנה, מבין עובדי הרשות, ממונה על הפרטיות; הממונה על הפרטיות יפקח על שמירת הפרטיות בכל פעולות איסוף המידע של הרשות, ושמירת המידע במאגר המידע, בהתאם להוראות לפי חוק הגנת הפרטיות ולפי חוק זה. |
||
|
חובת סודיות |
37. |
אדם שהגיע אליו מידע מזוהה לפי חוק זה, תוך כדי תפקידו או במהלך עבודתו, ישמרנו בסוד לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש אלא לפי הוראות חוק זה או לפי צו בית משפט. |
||
|
ביצוע ותקנות |
38. |
השר ממונה על ביצוע חוק זה. |
||
|
תיקון חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות |
39. |
בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962[18], בתוספת, בסופה יבוא: |
||
|
|
|
"6. הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך כמשמעותה בחוק הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך, התש"ע-2010." |
||
|
תחילה |
40. |
(א) תחילתו של חוק זה, ששה חודשים מיום פרסומו. |
||
|
|
|
(ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), תחילתו של סעיף 3(8), במועד שיקבע השר, בצו. |
||
|
הוראות מעבר |
41. |
(א) מידע שנאסף בידי הרשות לפני תחילתו של חוק זה ושניתן היה לאספו לפי הוראות פרק ד', ייאגר במאגר המידע בהתאם להוראות פרק ה'; נאסף מידע כאמור שלא בהתאם להוראות פרק ד' או שאין להכלילו במאגר המידע לפי הוראות פרק ה', יימחק ללא דיחוי. |
||
|
|
|
(ב) מי שכיהן, ערב תחילתו של חוק זה, כמנהל הרשות, ימשיך לכהן בתפקידו עד תום תקופת מינויו, אלא אם כן פקעה תקופת כהונתו קודם לכן, לפי הוראות סעיף 9. |
||
[1] ס"ח התשמ"א, עמ' 128.
[2] ס"ח התשי"ג, עמ' 137
[3] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60
[4] ס"ח התשי"ח, עמ' 191
[5] ס"ח התשי"ט, עמ' 86
[6] ס"ח התש"ט, עמ' 287.
[7] ס"ח התשכ"ט, עמ' 180
[8] ס"ח התשס"ח, עמ' 742
[9] ס"ח התשס"א , עמ' 128
[10] ס"ח התשי"ג, עמ' 108
[11] ס"ח התשס"ח, עמ' 434.
[12] ס"ח התשמ"ח, עמ' 114
[13] ס"ח התש"ם, עמ' 2
[14] ס"ח התשכ"ט, עמ' 144
[15] ס"ח התשל"ז, עמ' 226
[16] ס"ח התשס"א, עמ' 62
[17] ס"ח התש"ע, עמ' 256.
[18] ס"ח התשכ"ב, עמ' 120.