תזכיר חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשע"ד-2014
א) שם החוק המוצע
הצעת חוק שירותי
רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשע"ד-2014.
1) מטרת החוק המוצע והצורך בו
כיום אין הסדרה חוקית מלאה לזכותם של אנשים עם מוגבלות לקבל שירותי רווחה. מטרת שירותי הרווחה הינה לאפשר לאותם אנשים השתתפות שוויונית בחברה ומיצוי יכולתם לחיים עצמאיים, וקבלת מענה הולם לצרכיהם. מדובר באנשים אשר עקב מוגבלותם זקוקים יותר מכל אדם אחר לסיוע של המדינה.
הסדרה חוקית זו תהווה צעד חשוב להגשמת עקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח-1998 ועקרונות אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות עליה חתומה מדינת ישראל.
כיום, אומנם מעוגנות בחקיקה זכותם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לסידור חוץ ביתי ולסידור יומי [חוק הסעד (טיפול במפגרים) התשכ"ט-1969], אולם אין בחוק הסדרה מלאה של צרכיהם.
פרק א' של חוק זה
מהווה פרק ראשון בהסדרה חוקית שתכלול גם אנשים עם מוגבלות נוירופסיכולוגיות, פיזיות
וחושיות ואנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
(לענין אוכלוסיות אלה - ייבחנו הצרכים בהמשך ויוסדרו בחקיקה).
פרק א' של הצעת החוק מבטא בחקיקה את המלצות הוועדה הבין משרדית שמונתה ע"י הממשלה להסדרת הטיפול באוכלוסיית האוטיסטים בישראל.
ב) עיקרי החוק המוצע
סעיף 2 - הגדרות
סעיף זה מגדיר מונחים שונים לענין פרק א', כגון הגדרת אדם על הרצף האוטיסטי, הגדרת דרגת החומרה של הרצף האוטיסטי והגדרת מכון אבחון מוכר.
סעיף 3 - אבחון וקביעת דרגת חומרה
סעיף זה קובע כי מכון אבחון מוכר יהיה הגורם הבלעדי המוסמך לקבוע אם האדם המאובחן הינו אדם על הרצף האוטיסטי וכן לקבוע את דרגת החומרה שלו בהתאם לדרגות החומרה שייקבעו ע"י שר הבריאות בהתייעצות עם השר ושר החינוך.
הסעיף מבהיר כי קביעותיו של מכון אבחון מוכר שהאדם המאובחן הינו אדם על הרצף האוטיסטי ודרגת החומרה שלו, יהיו הקביעות הבלעדיות שישמשו לצורך קביעת זכאות לכל שירות שיינתן עפ"י דין לאדם כאמור.
סעיף 4 - ערר על קביעת מכון אבחון מוכר
עפ"י סעיף זה, ערר על קביעתו של מכון אבחון מוכר יוגש לוועדת ערר שימנה שר הבריאות אשר גם יהיה אחראי על קביעת דרכי הפנייה לוועדת ערר וסדרי עבודתה.
סעיף זה גם מבהיר כי כל עוד לא הותקנו תקנות אודות דרכי ההפנייה לוועדת ערר וסדרי עבודתה, או בעניין שלא נקבעו לגביו הוראות בתקנות, תהיה ועדת הערר רשאית לפעול בדרך הנראית לה כמוצדקת וכמועילה ביותר.
סעיף 5 - אבחון חוזר והערכה מחודשת של דרגת החומרה
בנוסף לאבחון הראשון שייערך לאדם על הרצף האוטיסטי בעת פנייתו הראשונה לקבלת שירותים עפ"י החוק, עפ"י סעיף זה נקבע כי אדם כאמור יופנה לאבחון חוזר בסמוך לתחילת לימודיו עפ"י חוק ולהערכה מחודשת של דרגת החומרה שלו סמוך לסיום לימודיו עפ"י חוק.
סעיף 6 - הערכה מחודשת של דרגת החומרה
סעיף זה
קובע כי מעבר לאבחון החוזר וההערכה המחודשת של דרגת החומרה שייערכו לאדם על הרצף
האוטיסטי בהתאם לאמור בסעיף 5 לעיל, ניתן להפנות אדם על הרצף האוטיסטי להערכות
נוספות של דרגת החומרה שלו, ככל שיהיה בכך צורך, וזאת בהתאם לכללים שייקבע שר
הבריאות.
סעיף 7 - אבחון מיוחד
מעבר לעריכת האבחונים והערכות המפורטים בסעיפים 5 ו-6 דלעיל, עפ"י סעיף זה יכול אדם שלא אובחן כאדם על הרצף האוטיסטי, לפנות בעצמו או באמצעות אפוטרופסו, למכון אבחון מוכר כדי שהוא יקבע אם הוא אדם על הרצף האוטיסטי, ואם כן, מה היא דרגת החומרה שלו.
סעיף 8 - הזכות לסל שירותי רווחה
סעיף זה קובע את זכאותו של כל אדם על הרצף האוטיסטי לשירותים המתאימים לצרכיו מתוך סל שירותי הרווחה של דרגת החומרה שלו. סלי שירותי הרווחה של דרגות החומרה השונות יורכבו מתוך סוגי שירותי הרווחה המופיעים בתוספת לחוק.
סעיף זה אף קובע כי העובד הסוציאלי המטפל במחלקה לשירותים חברתיים במקום מגוריו של האדם על הרצף האוטיסטי, יקבע לו תוכנית טיפולית בה יפורטו השירותים שיינתנו לו מתוך השירותים הכלולים בסל השירותים של דרגת החומרה שלו והמתאימים לצרכיו.
גם סעיף זה קובע כי במידה שהאדם על רצף האוטיסטי יהיה זקוק לסידור חוץ ביתי, בקביעת סוג הסידור החוץ ביתי בתוכנית הטיפולית לה הוא יהיה זכאי, תינתן עדיפות לסידורו בדיור בקהילה וזאת מתוך הכרה בזכותו של כל אדם עם מוגבלות להשתלב בקהילה.
סעיף 9 - שיתופם של האדם על הרצף האוטיסטי ואפוטרופסו
סעיף זה מבהיר כי בקביעת השירותים שיינתנו לאדם על הרצף האוטיסטי יינתן משקל לרצונותיו ולהעדפותיו, ואם יש לו אפוטרופוס, ייקבעו שירותים אלה גם בשיתוף אפוטרופסו.
סעיף 10 - נגישות לשירותים
סעיף זה קובע כי השירותים להם יהיה זכאי האדם על הרצף האוטיסטי, יינתנו, ככל שניתן, במקום הסמוך למקום מגוריו.
סעיף 11 - שירותים ניסיוניים
סעיף זה מסמיך את השר או מי שהוא הסמיך לכך, לאשר הפעלת שירותים ניסיוניים שאינם כלולים בסלי שירותי הרווחה שייקבעו ויוצמדו לדרגות החומרה של הרצף האוטיסטי לצורך בחינת תועלתם ובלבד שעלות הפעלתם לא תעלה על 5% מתקציב שנתי של שירותים אלה.
סעיף 12 - השתתפות ומימון סלי שירותי הרווחה
עפ"י סעיף זה תוקנה לשר סמכות לקבוע שיעורי השתתפות של האדם על הרצף האוטיסטי או החייב במזונותיו עפ"י דין, במימון שירותי הרווחה להם הוא זכאי מתוך סל שירותי הרווחה של דרגת החומרה שלו. כמו כן, קובע סעיף זה כי הרשות המקומית שבתחום שיפוטה מתגורר האדם האמור תשתתף בשיעור של 25%, במימון שירותים אלה.
שיעורי ההשתתפות המתוארים לעיל ייקבעו עפ"י כללים שיקבע השר דרך כלל, או לסוגים שונים של שירותים.
סעיף 13 - ערר על החלטה בדבר השירותים שיינתנו לאדם על הרצף האוטיסטי בתוכנית טיפולית
סעיף זה קובע את זכותו של האדם על הרצף האוטיסטי ואפוטרופסו, להגיש ערר לוועדת ערר על החלטה בדבר השירותים שנקבעו לו בתוכנית טיפולית כאמור בסעיף 6(ב).
עפ"י סעיף זה יוסמכו ועדות הערר שפועלות לפי חוק שירותי הסעד, התשי"ח-1959, לדון בעררים אלה.
סעיף 14 - מאגר מידע
סעיף זה מסמיך את השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ושר החינוך, לקבוע הוראות בדבר הקמת מאגר מידע בו יירשם מידע סטטיסטי לגבי אנשים על הרצף האוטיסטי.
סעיף 15 - המועצה הארצית לשיקום, קידום ושילוב אנשים על הרצף האוטיסטי
עפ"י סעיף זה יוסמך השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ושר החינוך, למנות מועצה ארצית לשיקום, קידום ושילוב אנשים על הרצף האוטיסטי כדי לייעץ לו בתחומים הקשורים ליישומו של החוק וקידום מטרותיו.
הרכב המועצה יכלול נציגים של כל הגורמים השונים המעורבים בטיפול באנשים על הרצף האוטיסטי, וביניהם נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, נציג השלטון המקומי, נציג ארגון זכויות אדם, ונציגי בעלי המקצוע השונים שיש להם מומחיות בתחום הטיפול באנשים על הרצף האוטיסטי.
בהרכב המועצה אף יהיה נציג ארגון המייצג את המספר הגדול ביותר של משפחות של אנשים על הרצף האוטיסטי ואף נציג של ארגון שמייצג אנשים על הרצף האוטיסטי המסוגלים לייצג את עניינם בעצמם.
סעיף 16 - תפקידי המועצה
סעיף זה קובע כי תפקיד המועצה יהיה לייעץ לשר בנושא שיקום, קידום ושילוב אנשים על הרצף האוטיסטי לרבות בתחום התוויית מדיניות שיקום, קידום ושילוב, תכנון שירותים, שיפור איכותם, זמינותם, נגישותם וכן דרכים לקידום שוויוניות בכל אלה. בנוסף לכך, נקבע כי המועצה אף תייעץ לשר בנושא פיתוח תוכניות להכשרת כוח אדם מקצועי הדרוש ליישום החוק, פיתוח הסברה בקהילה בכל נושא הקשור לאנשים על הרצף האוטיסטי, שינויים בסלי שירותי הרווחה של דרגות החומרה של הרצף האוטיסטי וכן קביעת אמות מידה למספקי השירותים שיינתנו עפ"י החוק.
סעיף 17 - תקופת כהונה
עפ"י סעיף זה נקבע כי כהונתם של חברי המועצה תהיה לארבע שנים עם אפשרות למנותם לתקופה רצופה נוספת ובלבד שאחרי שתי תקופות רצופות לא יתמנה חבר מועצה כאמור לתקופה נוספת במשך 4 שנים לפחות.
לסעיף 18 - סייג למינוי
סעיף זה קובע איסור על מינוי אדם כחבר מועצה במידה שהוא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש כחבר מועצה.
סעיף 19 - פקיעת כהונה
סעיף זה
מחייב סיום כהונתו של חבר מועצה במקרה של התפטרותו, הרשעתו בעבירה שמפאת מהותה,
חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש כחבר מועצה, כאשר הוא חדל להיות עובד המשרד
הממשלתי או הגוף שהוא מייצג במועצה, או כשהוא חדל להיות בעל מקצוע שמכוחו הוא
נבחר.
סעיף 20 - העברה מכהונה
עפ"י סעיף זה, יוסמך השר להעביר חבר מועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו אם נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו.
סעיף 21 - תוקף פעולות
סעיף זה מבהיר שקיום המועצה ותוקף המלצותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר מחברי המועצה או עקב ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו.
סעיף 22 - מועדי ישיבות המועצה
עפ"י סעיף זה נקבע שישיבות המועצה יתקיימו לפחות ארבע פעמים בשנה.
הסעיף אף מאפשר ליושב ראש המועצה או שליש מחבריה לזמן ישיבות מועצה נוספות, באם יתעורר צורך בכך, מעבר לארבעת הישיבות השנתיות של המועצה, ולהסמיך את יושב ראש המועצה לזמן את הישיבות ולקבוע את מועדן המדויק, את מקומן ואת סדר יומן.
במקרה של דרישת שליש מחברי המועצה לכנס ישיבת המועצה כאמור לעיל, עפ"י סעיף זה תוטל חובה על יושב ראש המועצה לכנס את הישיבה המבוקשת בתוך 21 יום ממועד הדרישה.
סעיף 23 - סדרי הדיון
עפ"י סעיף זה נקבע כי המניין החוקי בישיבות המועצה יהיה חמישה חברים ובהם היושב ראש.
כן נקבע כי אם נפתחה ישיבת המועצה במניין חוקי, יהיה המשך הישיבה כדין בכל מספר נוכחים, ובלבד שבעת קבלת המלצות נכחו שלושה חברים לפחות ובהם היושב ראש.
סעיף 24 - שמירת סודיות
סעיף זה קובע חובת סודיות שתחול על אנשים אשר במסגרת תפקידם או עבודתם פועלים לפי הוראות החוק.
על אף חובת הסודיות כאמור, הסעיף מתיר למסור מידע לצורך ביצוע הוראות חוק זה או אם הגילוי מותר על פי דין.
סעיף 25 - שמירת מידע
סעיף זה מטיל חובה על השר להנגיש לציבור את המידע שנוגע לזכויות שיינתנו לאנשים על הרצף האוטיסטי לפי חוק זה.
סעיף 26 - שמירת דינים
סעיף זה מבהיר כי הוראותיו של החוק באות כדי להוסיף על זכויותיו של אדם על הרצף האוטיסטי לפי כל דין ולא לגרוע מהן, וכן כי הן אינן באות כדי לפגוע בהוראה לפי כל דין אחר.
סעיף 27 - הוראות מעבר
סעיף זה מפרט את הוראות המעבר של החוק וקובע כי אדם שאובחן כאדם על הרצף האוטיסטי לפני תחולת החוק, ייראו אותו כאדם כאמור גם אחרי תחולתו.
בנוסף לכך, קובע הסעיף שאדם שאבחונו החל בטרם תחילת חוק זה, יימשך תהליך איבחונו ובסיומו ייחשב האבחון האמור כאילו הוא נעשה עפ"י הוראות חוק זה.
כמו כן, מבהיר סעיף זה כי כל עוד לא נקבעה לאדם על הרצף האוטיסטי דרגת חומרה, לא תיפגע זכותו לקבלת שירותי רווחה.
סעיף 28 - ביצוע ותקנות
סעיף זה מסמיך את השר להתקין תקנות בכל הנוגע לביצוע הוראות החוק, לרבות קביעת הרכב סלי שירותי הרווחה של דרגות החומרה של הרצף האוטיסטי והיקפם.
הסעיף אף מסמיך את שר הבריאות, בהתייעצות עם השר ושר החינוך, להתקין תקנות הקובעות את דרגות החומרה של הרצף האוטיסטי.
סעיפים 29-30 - תחילה והחלה הדרגתית
עפ"י סעיפים אלה נקבע כי מכוני אבחון מוכרים יקומו במשך תקופה של שנה מיום פרסומו של החוק, ולכן אף נקבעה תחולתו של החוק בתום שנה מיום פרסומו. בנוסף לכך, נקבע כי הזכאות לפי החוק תוחל בהדרגה במשך תקופה של ארבע שנים מיום תחילתו וזאת עפ"י צווים שיינתנו ע"י השר בהתייעצות עם שר הבריאות ושר החינוך.
ג) השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
כיום אין אסדרה
חוקית לגבי שירותי רווחה לאנשים על הרצף האוטיסטי.
בהמשך לחוק המוצע יהיה צורך להוסיף פרקים נוספים המתייחסים לשירותי רווחה לאנשים
עם מוגבלויות אחרות.
ד) השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
העלות התקציבית תיבחן לקראת הפצת טיוטת החוק.
ה) נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק
המוצע:
תזכיר חוק מטעם הממשלה
הצעת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשע"ד - 2014
|
מטרה |
1. |
(א) מטרתו של חוק זה היא לעגן את זכותו של אדם עם מוגבלות, כהגדרתו בחוק זה, לקבלת שירותי רווחה לשם מיצוי יכולתו לחיים עצמאיים, להשתתפות שוויונית בחברה ולקבלת מענה הולם לצרכיו. |
|||||||
|
|
|
(ב) השירותים שיינתנו לאדם עם מוגבלות יהיו בתחומי החיים השונים ההולמים את תפקודו ואת צרכיו, לרבות מתן סיוע למשפחתו הקשור לטיפול בו, תוך שמירה על כבודו ברוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו[1], חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[2], וכן ברוח אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. |
|||||||
|
|
|
פרק א' - אדם עם מוגבלות על הרצף האוטיסטי |
|||||||
|
הגדרות |
2. |
בחוק זה - |
|||||||
|
|
|
"אדם על הרצף האוטיסטי" - תושב ישראל שאובחן על ידי מכון אבחון מוכר כאדם על הרצף האוטיסטי, לפי הגדרות מדריך הסיווג והאבחון, המעודכן מעת לעת, שאושר על ידי משרד הבריאות, ועל פי כללים שיקבע שר הבריאות; |
|||||||
|
|
|
"דרגת חומרה" - דרגת חומרה של הרצף האוטיסטי בהתאם לדרגות חומרה שיקבע שר הבריאות בהתייעצות עם שר הרווחה והשירותים החברתיים ושר החינוך; |
|||||||
|
|
|
"מכון אבחון מוכר" - מכון ששר הבריאות הכיר בו כמוסמך לקבוע האם אדם הינו אדם על הרצף האוטיסטי ואת דרגת החומרה שלו; |
|||||||
|
|
|
"שירותי רווחה" - שירותי רווחה בנושאי המגורים בסידור חוץ ביתי בקהילה, התעסוקה, פעילות פנאי והסעות, ובכל נושא אחר שיקבע השר; וכן שירותי תמיכה במשפחתו של האדם על הרצף האוטיסטי הקשורים לטיפול בו. |
|||||||
|
|
|
"השר" - שר הרווחה והשירותים החברתיים; |
|||||||
|
אבחון וקביעת דרגת חומרה |
3. |
(א) מכון אבחון מוכר יקבע אם האדם המאובחן הינו אדם על הרצף האוטיסטי וכן יקבע את דרגת החומרה שלו. |
|||||||
|
|
|
(ב) קביעה של מכון כאמור בסעיף קטן (א) תשמש לצורך מתן כל זכות עפ"י דין לאדם על הרצף האוטיסטי. |
|||||||
|
ערר על קביעת מכון אבחון מוכר |
4. |
(א) ערר על קביעת מכון אבחון מוכר כאמור בסעיף 3, תוגש לוועדת ערר שימנה שר הבריאות. |
|||||||
|
|
|
(ב) שר הבריאות יקבע את דרכי הפנייה לוועדת ערר ואת סדרי עבודתה. |
|||||||
|
|
|
(ג) כל עוד לא הותקנו תקנות בדבר דרכי ההפניה לוועדת ערר או סדרי עבודתה כאמור בסעיף קטן (ב) או בעניין שלא נקבעו לגביו הוראות בתקנות, תפעל ועדת הערר בדרך הנראית לה כמוצדקת וכיעילה ביותר. |
|||||||
|
אבחון חוזר והערכה מחודשת של דרגת החומרה |
5. |
אדם שאובחן כאדם על הרצף האוטיסטי יופנה לאבחון נוסף סמוך לתחילת לימודיו על פי חוק ולהערכה מחודשת של דרגת החומרה שלו סמוך לסיום לימודיו על פי חוק. |
|||||||
|
הערכה מחודשת של דרגת החומרה |
6. |
בנוסף לאמור בסעיף 5, ניתן להפנות אדם על הרצף האוטיסטי להערכות נוספות של דרגת החומרה שלו מעת לעת, ככל שיהיה בכך צורך, בהתאם לכללים שיקבע שר הבריאות. |
|||||||
|
אבחון מיוחד |
7. |
מבלי לגרוע מהאמור בסעיף 5, אדם שלא אובחן כאדם על הרצף האוטיסטי יוכל לפנות בעצמו או באמצעות אפוטרופסו למכון אבחון מוכר כדי שיקבע אם הינו אדם על הרצף האוטיסטי ולקביעת דרגת החומרה שלו. |
|||||||
|
הזכות לסל שירותי רווחה |
8. |
(א) אדם על הרצף האוטיסטי יהיה זכאי לשירותים המתאימים לצרכיו מתוך סל שירותי הרווחה של דרגת החומרה שלו; |
|||||||
|
|
|
(ב) סל השירותים שיקבע השר לדרגת החומרה יורכב מתוך סוג שירותי הרווחה הכלולים בתוספת לחוק זה; |
|||||||
|
|
|
(ג) העובד הסוציאלי המטפל במחלקה לשירותים חברתיים שבמקום מגוריו של האדם על הרצף האוטיסטי יקבע לו תוכנית טיפולית בה יפורטו השירותים שיינתנו לו מתוך השירותים האמורים בסעיף קטן (ב). |
|||||||
|
|
|
(ד) בקביעת סוג הסידור החוץ ביתי לאדם על הרצף האוטיסטי הזקוק לסידור כאמור, תינתן עדיפות לדיור בקהילה. |
|||||||
|
שיתופם של האדם על הרצף האוטיסטי ואפוטרופסו |
9. |
בקביעת השירותים שיינתנו לאדם על הרצף האוטיסטי יינתן משקל לרצונותיו והעדפותיו של האדם, ואם יש לו אפוטרופוס, יינתן משקל גם לעמדת האפוטרופוס.
|
|||||||
|
נגישות לשירותים |
10. |
השירותים שיינתנו לאדם על הרצף האוטיסטי יינתנו לו, ככל שניתן, במקום הסמוך למקום מגוריו. |
|||||||
|
שירותים ניסיוניים |
11. |
השר, או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי לאשר הפעלת שירותים על בסיס ניסיוני, לבחינת תועלתם, ובלבד שעלות הפעלתם הכוללת לא תעלה על 5% מהתקציב השנתי של שירותים אלה. |
|||||||
|
השתתפות במימון סלי שירותי הרווחה
|
12. |
(א) רשות מקומית שבתחום שיפוטה מתגורר אדם על הרצף האוטיסטי תשתתף בשיעור של 25% במימון העלות הכוללת של השירותים שיינתנו לאותו אדם בהתאם לסעיף 8 לחוק, למעט שיעור ההשתתפות העצמית כאמור בסעיף קטן (ג). קביעת מקום מגוריו של אדם כאמור לעניין סעיף זה, תעשה בהתאם להוראות חוק שירותי הסעד, תשי"ח-1958[3] והתקנות שהותקנו מכוחו. |
|||||||
|
|
|
(ב) השר רשאי לקבוע את שיעור השתתפותו של אדם על הרצף האוטיסטי או של מי שחייב במזונותיו לפי סעיף 3 לחוק דיני משפחה (מזונות), התשי"ט-1959[4], במימון עלות השירותים שיינתנו לאותו אדם בהתאם לסעיף 8 לחוק, הכל על פי כללים ובשיעורים שיקבע דרך כלל או לסוגי שירותים. |
|||||||
|
ערר על החלטה בדבר השירותים שיינתנו לאדם על הרצף האוטיסטי בתוכנית טיפולית |
13. |
(א) האדם על הרצף האוטיסטי או אפוטרופסו, רשאים להגיש לוועדת ערר, ערר על החלטה בדבר השירותים שנקבעו לו בתוכנית הטיפולית כאמור בסעיף 8(ג); |
|||||||
|
|
|
(ב) לעניין סעיף זה, "ועדת ערר" - ועדת ערר לפי חוק שירותי הסעד, התשי"ח-1959[5]; |
|||||||
|
מאגר מידע |
14. |
השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ושר החינוך, יהיה רשאי לקבוע הוראות בדבר הקמה וניהול של מאגר מידע בו ירשם מידע סטטיסטי לגבי אנשים על הרצף האוטיסטי תוך שמירה על פרטיותם. |
|||||||
|
המועצה הארצית לעניין שיקום, קידום ושילוב אנשים על הרצף האוטיסטי |
15. |
(א) השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ושר החינוך, ימנה מועצה ארצית לעניין שיקום, קידום ושילוב אנשים על הרצף האוטיסטי (להלן - המועצה); |
|||||||
|
|
|
(ב) המועצה תורכב מ-16 חברים, וזה הרכבה: |
|||||||
|
|
|
|
(1) נציג השר, שהינו עובד משרדו, האחראי על מתן שירותים לאנשים על הרצף האוטיסטי או מי מטעמו, והוא יהיה היושב ראש; |
||||||
|
|
|
|
(2) נציג שר הבריאות, שהינו עובד משרדו, האחראי על מתן שירותים לאנשים על הרצף האוטיסטי או מי מטעמו; |
||||||
|
|
|
|
(3) נציג שר החינוך, שהינו עובד משרדו, האחראי על מתן שירותים לאנשים על הרצף האוטיסטי או מי מטעמו; |
||||||
|
|
|
|
(4) נציג שר הפנים; |
||||||
|
|
|
|
(5) נציג המוסד לביטוח לאומי; |
||||||
|
|
|
|
(6) נציג מרכז השלטון המקומי; |
||||||
|
|
|
|
(7) נציג ארגון שמייצג אנשים על הרצף האוטיסטי שמסוגלים לייצג את עניינם בעצמם; |
||||||
|
|
|
|
(8) נציג ארגון המייצג את המספר הגדול ביותר של משפחות של אנשים על הרצף האוטיסטי; |
||||||
|
|
|
|
(9) נציג ארגון זכויות אדם; |
||||||
|
|
|
|
(10) נציג נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; |
||||||
|
|
|
|
(11) קלינאי תקשורת, בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי; |
||||||
|
|
|
|
(12) מרפא בעיסוק, בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי; |
||||||
|
|
|
|
(13) פסיכולוג, בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי; |
||||||
|
|
|
|
(14) רופא נוירולוג, בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי; |
||||||
|
|
|
|
(15) רופא פסיכיאטר בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי; |
||||||
|
|
|
|
(16) עובד סוציאלי בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בעבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי? |
||||||
|
תפקידי המועצה |
16. |
המועצה תייעץ לשר בנושא שיקום, קידום ושילוב אנשים על הרצף האוטיסטי לרבות בתחומים אלה: |
|||||||
|
|
|
(א) התוויית מדיניות שיקום, קידום ושילוב; |
|||||||
|
|
|
(ב) תכנון שירותים ושיפור איכותם, זמינותם ונגישותם, וכן דרכים לקידום השוויון בכל אלה; |
|||||||
|
|
|
(ג) ייעוץ בפיתוח תכניות להכשרת כוח אדם מקצועי, לרבות יצירת מסלולי התמחות ולימודים אקדמאיים, הכשרות והשתלמויות מקצועיות; |
|||||||
|
|
|
(ד) פיתוח תכניות הסברה בקהילה, בכל נושא הקשור לאנשים על הרצף האוטיסטי; |
|||||||
|
|
|
(ה) שינויים בסלי שירותי הרווחה; |
|||||||
|
|
|
(ו) קביעת אמות מידה לנותני שירותים שבסלי שירותי הרווחה. |
|||||||
|
תקופת כהונה |
17. |
חברי המועצה יתמנו לארבע שנים ואפשר לחזור ולמנותם לתקופה רצופה נוספת, ובלבד שאחרי שתי תקופות מינוי רצופות לא יתמנה חבר מועצה כאמור לתקופה נוספת במשך ארבע שנים לפחות. |
|||||||
|
סייג למינוי |
18. |
לא ימונה למועצה מי שהורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר המועצה. |
|||||||
|
פקיעת כהונה |
19. |
חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו באחת מאלה: |
|||||||
|
|
|
|
(א) התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
||||||
|
|
|
|
(ב) הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר המועצה; |
||||||
|
|
|
|
(ג) חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או הגוף שאותו הוא מייצג במועצה, או חדל להיות בעל המקצוע שמכוחו נבחר. |
||||||
|
העברה מכהונה |
20. |
השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו, לפני תום תקופת כהונתו, אם נבצר ממנו, דרך קבע, למלא את תפקידו, או לא הגיע ליותר מ-5 ישיבות רצופות. |
|||||||
|
תוקף פעולות |
21. |
קיום המועצה ותוקף המלצותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר מחברי המועצה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו. |
|||||||
|
מועדי ישיבות המועצה |
22. |
(א) ישיבות המועצה יתקיימו ארבע פעמים בשנה לפחות; |
|||||||
|
|
|
(ב) יושב ראש המועצה או שליש מחבריה רשאים לזמן ישיבת מועצה נוספת; |
|||||||
|
|
|
(ג) יושב ראש המועצה יזמן את הישיבות ויקבע את מועדן, את מקומן ואת סדר יומן, ובלבד שהוא יכנס ישיבה לפי דרישת חברי המועצה, כאמור בסעיף קטן (ב) בתוך 21 ימים ממועד הדרישה. |
|||||||
|
סדרי הדיון |
23. |
(א) המניין החוקי בישיבות המועצה הוא חמישה חברים ובהם היושב ראש; |
|||||||
|
|
|
(ב) נפתחה הישיבה במניין חוקי, יהיה המשך הישיבה כדין בכל מספר נוכחים, ובלבד שבעת קבלת המלצות נכחו שלושה חברים לפחות ובהם היושב ראש. |
|||||||
|
שמירת סודיות |
24. |
מי שהגיעה אליו ידיעה, תוך כדי מילוי תפקידו, או במהלך עבודתו לפי חוק זה, ישמרנה בסוד ולא ימסור אותה אלא לצורך ביצוע הוראות חוק זה, או אם הגילוי מותר על פי דין. |
|||||||
|
שמירת מידע |
25. |
השר יפעל למתן שירותי מידע זמינים, בכל הנוגע לזכויותיהם של אנשים על הרצף האוטיסטי לפי חוק זה. |
|||||||
|
שמירת דינים |
26. |
אין בחוק זה כדי לגרוע מזכויותיו של אדם על הרצף האוטיסטי לפי כל דין או לפגוע בהוראת כל דין. |
|||||||
|
הוראות מעבר |
27. |
(א) אדם שאובחן כאדם על הרצף האוטיסטי לפני תחילתו של חוק זה, ייראו אותו כאדם על הרצף האוטיסטי על פי חוק זה. |
|||||||
|
|
|
(ב) אדם שאבחונו החל בטרם תחילתו של חוק זה, יימשך תהליך איבחונו במקום בו החל, וייראו באבחון כאבחון שנעשה על פי חוק זה. |
|||||||
|
|
|
(ג) כל עוד לא נקבעה לאדם על הרצף האוטיסטי דרגת חומרה עפ"י חוק זה לא תפגע זכותו לקבלת שירותי רווחה. |
|||||||
|
ביצוע ותקנות |
28. |
השר יהיה ממונה על ביצוע חוק זה והוא יהיה רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו, לרבות לעניין הרכב סל שירותי הרווחה שיוצמד לדרגות החומרה של הרצף האוטיסטי, והיקפו. |
|||||||
|
תחילה |
29. |
תחילתו של חוק זה בתום שנה מיום פרסומו. |
|||||||
|
החלה הדרגתית |
30. |
(א) שר הבריאות יסמיך מכוני אבחון לחוק זה, לכל המאוחר תוך שנה מיום פרסומו של חוק זה. |
|||||||
|
|
|
(ב) הזכאות לשירותים לפי הוראות חוק זה תוחל בהדרגה במשך תקופה של ארבע שנים מיום תחילתו, על פי צווים שיוציא השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ושר החינוך. |
|||||||
|
|
|
תוספת |
|||||||
|
|
|
סוג שירותי רווחה |
|||||||
|
|
|
(סעיף8) |
|||||||
|
|
|
(1) מגורים בסידור חוץ ביתי בקהילה, לרבות מגורים של אדם על הרצף האוטיסטי במעון, במשפחה אומנת או במקום אחר מחוץ לביתו, אשר יקבע השר כמגורים בסידור חוץ ביתי; |
|||||||
|
|
|
(2) סידור יומי, לרבות שהותו של אדם על הרצף האוטיסטי בנופשון, קייטנה, מועדונית, מפעל מוגן, מרכז יום לתעסוקה או מקום אחר אשר יקבע השר כסידור יומי; |
|||||||
|
|
|
(3) שירותי הסעה לסידור יומי; |
|||||||
|
|
|
(4) שירותי מטפח אישי; |
|||||||
|
|
|
(5) שירותי תעסוקה לרבות השמה וליווי שיקומי; |
|||||||
|
|
|
(6) שירותי ייעוץ והדרכה לבני משפחתו של האדם על הרצף האוטיסטי; |
|||||||
|
|
|
(7) קבוצות שיקומיות טיפוליות לאדם על הרצף האוטיסטי שאינו מתגורר בסידור חוץ ביתי; |
|||||||
|
|
|
(8) תוכנית מעבר ממערכת החינוך למערכת הרווחה והשירותים החברתיים. |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|