תאריך תצוגה: 21/11/2013

תזכיר חוק

 

  

א.     שם החוק המוצע

חוק תפיסת מקרקעין לצרכים דחופים, התשע"ד-2013

 

ב.      מטרת החוק המוצע והצורך בו

החוק המוצע נועד לבטל את חוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, תש"י-1949, (להלן - חוק להסדר תפיסת מקרקעין) ולקבוע הסדר חדש לתפיסת מקרקעין לצרכים חיוניים לפרק זמן מוגבל, אשר אינו מותנה בהכרזה על "מצב חירום" במדינה לפי סעיף 38 לחוק יסוד: הממשלה.

עם קום המדינה, נחקק חוק להסדר תפיסת מקרקעין במטרה לאפשר תפיסת מקרקעין הדרושים למדינה ולמוסדותיה שזה עתה הוקמו, כמו גם לאפשר את יישובם של חיילים משוחררים ועולים חדשים.

עם חלוף השנים, הצטמצמה תפיסת המקרקעין לפי חוק זה בעיקר לצרכי מערכת הביטחון, וזאת למשך פרקי זמן מוגבלים. בשל ההיערכות לביטולה של ההכרזה על מצב חירום, מבקש החוק המוצע לקבוע הסדר חדש לתפיסת מקרקעין לצרכים חיוניים דחופים, אשר אינו תלוי בהכרזה על מצב חירום, וזאת כאמור, לפרק זמן מוגבל.

 

ג.      עיקרי החוק המוצע

החוק המוצע מבקש לקבוע הסדר מאוזן בין הצורך להגן על זכות הקניין של הפרט במקרקעיו, לבין הצורך לאפשר את תפיסתם לשם הגשמתן של מטרות ציבוריות חיוניות, וזאת כאמור למשך פרק זמן מוגבל ותוך תשלום פיצוי.

להלן פירוט עיקרי החוק המוצע:

 

1. מטרות התפיסה ומתן צו תפיסה (סעיפים 1-2)

מוצע לקבוע כי תפיסת מקרקעין בהתאם לחוק זה תתאפשר רק לצרכים אלו: צרכים בטחוניים, לרבות הגנת המדינה; בטחון הציבור וכן לשם קיום אספקה חיונית או שירותים חיוניים. עוד מוצע לקבוע, לשם תפיסת המקרקעין בהתאם לחוק אין די בעצם קיומו של צורך כאמור, ונדרשת  גם דחיפות בתפיסת המקרקעין  לשם מילויו (סעיף 2);

עוד מוצע לקבוע, כי תפיסת המקרקעין תיעשה באמצעות צו שיינתן בידי שר הביטחון, ואשר יהיה פתוח לעיון הציבור, אלא אם כן נקבע כי לא ניתן לפרסמו מטעמי סודיות;

בנוסף, מוצע, כי במידה ותידרש רשות מוסמכת להקים מחוברים לצורך קיום הצורך הציבורי, לא תידרש להליכי הרישוי הרגילים, אשר עלולים לעכב את הפעילות המתוכננת במקרקעין ואולם תחול עליה חובת תיאום השימוש מול הועדה לתכנון ולבניה של מתקנים בטחוניים  לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה - 1965.

 

2. ביצוע התפיסה (סעיפים 5, 7-9)

מוצע לקבוע כי הרשות המוסמכת לביצוע התפיסה תהיה אחת מאלה: צבא הגנה לישראל, משטרת ישראל, שירות ביטחון כללי, וכן רשות מוסמכת אחרת שקבעה הממשלה לעניין זה;

לגבי הליך הוצאת צו התפיסה, מוצע לקבוע כי טרם הוצאת צו התפיסה תודיע הרשות המוסמכת על כוונתה לעשות כן לבעלים או למחזיק במקרקעין, זאת בדומה להודעה הנמסרת על כוונה להפקיע, לפי סעיף 5 לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור). בהודעה, יפורטו המקרקעין הנדרשים, משך התפיסה והפעולות אותן מבקשת הרשות לבצע במקרקעין, אלא אם כן לא ניתן לפרטן מטעמי סודיות ביטחונית;

לאחר מתן זכות שימוע לבעלים (כפי שיפורט להלן), רשאי השר לתת צו תפיסה. הודעה על מתן צו התפיסה תימסר לבעלים ולמחזיק במקרקעין לפחות 7 ימים עובר לביצוע התפיסה בפועל, אלא אם כן קבע השר מועד קצר יותר מטעמים מיוחדים (סעיף 8);

נוכח הצורך הדחוף בתפיסת המקרקעין, מוצע לקבוע כי עם חלוף התקופה האמורה, רשאית הרשות המוסמכת לתפוס את המקרקעין בלא צו של בית משפט, להחזיק בהם ולבצע את הפעולות שלשמן הותרה התפיסה. מוצע לקבוע כי הרשות תהיה רשאית להשתמש בכוח לשם ביצוע התפיסה. עוד מוצע לקבוע, כי על ביצועו של צו תפיסה שלא הוצא לפועל בתוך 60 ימים מיום שנמסרה עליו הודעה לבעל המקרקעין, תינתן הודעה נוספת, 7 ימים לפחות עובר לביצועו (סעיף 8).

 

3. משך התפיסה (סעיפים 3-4)

על מנת למזער ככל האפשר את הפגיעה בזכויות הקניין, מוצע לקבוע כי תפיסת מקרקעין בהתאם להוראות החוק האמור תוכל להיעשות לפרק זמן מקסימלי של שנה אחת. עם זאת, מוצע לקבוע כי השר יהיה רשאי להאריך תפיסת מקרקעין שאינם בית מגורים, למשך פרקי זמן נוספים בני שנה כל אחד, ובלבד שאורך תקופת התפיסה הכוללת לא יעלה על 3 שנים. יודגש, כי ככל שתידרש החזקת המקרקעין למשך פרק זמן ארוך יותר, יהיה צורך לרכוש את הזכויות במקרקעין בדרכים הרגילות שנקבעו לכך בחוק, למשל בפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) (ראו סעיף 15 המוצע).

 

4. שימוע (סעיף 6)

מוצע לקבוע כי טרם מתן צו התפיסה, תינתן לבעל המקרקעין או המחזיק בהם, האפשרות להציג התנגדותו לתפיסה בפני ועדה מיוחדת שתוקם במשרד הביטחון. לאחר שמיעת ההתנגדות תהיה הוועדה רשאית להמליץ לשר בדבר תפיסת המקרקעין, לרבות התנאתה בתנאים. מוצע כי יו"ר הוועדה יהיה היועץ המשפטי למערכת הביטחון, וכי חבריה הנוספים יהיו נציג שר הביטחון ונציג ציבור בעל התאמה ביטחונית שימונה בידי שר הביטחון.

נוכח העובדה כי תפיסת המקרקעין נדרשת להיעשות בדחיפות מוצע לקבוע כי ההתנגדות תוגש לוועדה בתוך 21 יום. עם זאת, בנסיבות מיוחדות, מוצע לקבוע כי יו"ר הוועדה יהיה רשאי לקבוע מועד קצר יותר שלא יפחת משבעה ימים. בהתאם לכך מוצע גם לקבוע כי הוועדה תדון בהתנגדות ותקבל החלטה לגביה בתוך 7 ימים מיום שהוגשה.

 

5. פיצויים והוראות מיוחדות (סעיפים 9-10)

נוכח הדמיון בין החוק המוצע, אשר מאפשר למעשה נטילת זכויות במקרקעין, לרכישת מקרקעין לפי פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), מוצע לקבוע כי הפיצוי שישולם לבעל המקרקעין בגין התפיסה יהיה דומה לפיצויים המשתלמים בגין הפקעת מקרקעין, בהתאם להוראות פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור). בדומה לכך, מוצע לקבוע כי סכסוך אודות גובה פיצוי ההפקעה ייושב באמצעות ועדת ההשגות שנקבעה בפקודה האמורה, וכי על החלטת ועדת ההשגות ניתן יהיה להגיש ערעור מנהלי לבית המשפט לעניינים מנהליים.

בדומה להוראות הדין הקיים בפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) מוצע לקבוע כי סכסוך על גובה הפיצויים לא יהווה עילה לעיכוב תפיסת החזקה במקרקעין;

כאמור לעיל, מוצע לקבוע כי תפיסת המקרקעין תוכל להיעשות בלא צו של בית משפט (סעיף 9); בהקשר זה מוצע לקבוע עוד, בדומה לדין הקיים לגבי הפקעות, כי מתן צו שיפוטי למניעת התפיסה, יהיה מותנה בבחינת תקינות ההליכים שקדמו להוצאת צו התפיסה; עוד מוצע לקבוע כי לא תיתפס חזקה בבית מגורים שנבנה כדין, בלא שהוצע למתגורר בהם דיור חלוף וניתנה לו הזדמנות נאותה לממשו.

עוד מוצע בסעיף 10 (ד)  כי הוראות חוק זה אינן באות לגרוע מהוראות הפרק השמיני בחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן-חוק מס רכוש), לענין פיצוי בגין נזק מלחמה או נזק עקיף שמקורו אינו בשימוש הרשות המוסמכת במקרקעין מכח החוק הנוכחי המוצע. זאת מאחר ומהות הפיצוי בחוק מס רכוש מקורה בגורמים חיצוניים למקרקעין בעוד שבחוק המוצע, הפיצויים יינתנו על  השימוש או התפיסה של המקרקעין.  

 

6. תפיסת מקרקעין בצו תפיסה מיוחד (סעיפים 11-12)

מוצע לקבוע חריג להסדר התפיסה שבחוק, אשר יאפשר את תפיסת המקרקעין בהליך מזורז באמצעות צו תפיסה מיוחד, טרם מתן הודעה על כוונה לעשות כן ובטרם נשמעו התנגדויות הבעלים או המחזיק, וזאת בנסיבות שבהן הצורך הציבורי מצדיק את תפיסת המקרקעין באופן דחוף ואינו מאפשר את קיום הליכי התפיסה שבחוק. תוקפו של צו תפיסה מיוחד לא יעלה על 45 יום של תפיסה בפועל, והוא לא יינתן לגבי מקרקעין שהם בית מגורים. מוצע לקבוע כי על מתן צו תפיסה מיוחד תינתן הודעה מראש לבעל המקרקעין, ככל שניתן לעשות כן; עוד מוצע לקבוע, כי תוקפו של צו מיוחד שלא מומש, יפקע בתום 72 שעות מיום שניתן.

 


7. השבת המקרקעין (סעיף 13)

מוצע לקבוע כי הרשות תשיב את המקרקעין למי שהחזיק בהם ערב תפיסתם, תוך מתן הודעה מתאימה לבעל המקרקעין אם אינו המחזיק; עם זאת, מוצע לקבוע כי הרשות תהיה רשאית להשיב לרשות מקרקעי ישראל, מקרקעין שהם מקרקעי ישראל שנתפסו ממחזיק שלא החזיק בהם כדין ערב התפיסה.

עוד מוצע לקבוע, כי לגבי מחוברים שהקימה הרשות במקרקעין, יחול הסדר דומה לזה הקבוע בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, ובלבד שהמשך קיומם של המחוברים במקרקעין הינו כדין.

 

ד.         השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

ביטול חוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, תש"י-1949;

תיקון חוק הגנת הדייר [נוסח משולב], תשל"ב-1972.

תיקון חוק בתי משפטים לענינים מינהליים, התש"ס-2000

 

ה.         השפעת החוק המוצע על התקציב

 

אין השפעה ישירה על תקציב המדינה

 

ו. השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי והתקן

אין

 

ז.          להלן נוסח החוק המוצע


 תזכיר חוק מטעם משרד הבטחון:

תזכיר חוק תפיסת מקרקעין לצרכים דחופים, התשע"ד-2013

 

הגדרות

1.  

"בית מגורים" – למעט חלק ממנו שאינו משמש בפועל למגורים;

 

 

"בעל מקרקעין" – כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) מי שרשום בפנקסי המקרקעין כבעלים או מי שזכאי להירשם כבעלים ומחזיק כדין בקרקע;

 

 

 

(2) חוכר לדורות;

 

 

 

(3) במקרקעי ישראל, כמשמעותם בחוק יסוד: מקרקעי ישראל[1] (להלן – מקרקעי ישראל) – מי שמחזיק כדין בקרקע ויש לו זכות לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל, להתקשר עם רשות מקרקעי ישראל בחוזה חכירה לדורות;

 

 

"השר" – שר הביטחון;

 

 

"צורך ציבורי" – כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) צורך בטחוני, לרבות הגנת המדינה;

 

 

 

(2) בטחון ובטיחות הציבור;

 

 

 

(3) קיום אספקה חיונית או שירותים חיוניים.

 

 

"רשות מוסמכת" – כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) משרד הבטחון וצבא הגנה לישראל;

 

 

 

(2) משטרת ישראל;

 

 

 

(3) שרות הביטחון הכללי;

 

 

 

(4) רשות מוסמכת אחרת שקבעה הממשלה.

תפיסת מקרקעין

2.  

(א)  השר רשאי להורות בצו על תפיסת מקרקעין לצורך ציבורי (להלן - צו תפיסה) אם מצא כי הדבר דרוש באופן דחוף לשם מילויו. הורה השר כאמור, ייתפסו המקרקעין בהתאם להוראות חוק זה.

(ב) מקרקעין שניתן עליהם צו תפיסה, רשאית הרשות המוסמכת לתפסם. כל עוד צו התפיסה עומד בתקפו,  רשאית הרשות המוסמכת, להחזיק ולהשתמש במקרקעין ולנצלם,  ככל שתראה צורך בכך ולשם הגשמת המטרה שלשמה ניתן הצו.  

(ג) נדרשה הרשות המוסמכת להקים מחוברים כמשמעותם בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969,[2] (להלן-חוק המקרקעין) במקרקעין לצורך מילוי הצורך הציבורי, ייעשה הדבר בתיאום עם הועדה למתקנים ביטחוניים.

 

 

(ג)  צו תפיסה יהיה פתוח לעיון הציבור, אלא אם כן קבע השר כי מטעמי סודיות לא ניתן לפרסמו.

תקופת התפיסה

3.  

(א)  לא ייתפסו מקרקעין לפי הוראות חוק זה, אלא לפרק זמן כולל שלא יעלה על  שנה אחת מיום תפיסת החזקה בהם (להלן - תקופת התפיסה).

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), לגבי מקרקעין שאינם בית מגורים, רשאי השר להאריך את תקופת התפיסה בפרקי זמן נוספים שלא יעלו על שנה אחת, אם מצא כי המקרקעין עודם דרושים למימוש הצורך הציבורי, ובלבד שאורכה הכולל של תקופת התפיסה לא יעלה על 3 שנים;

הודעה על כוונה להוצאת צו תפיסה

4.  

(א)  רשות מוסמכת תודיע לבעל מקרקעין ולמחזיק בהם, על כוונה להוציא צו תפיסה כאמור בסעיף 2.

 

 

(ב) הודעה כאמור בסעיף קטן (א), תהיה ערוכה לפי הנוסח שקבע השר, ויפורטו בה המקרקעין הנדרשים לתפיסה, תקופת התפיסה והפעולות שאותן מבקשת הרשות לבצע במקרקעין בתקופת התפיסה, למעט אם קבע השר כי לא ניתן לפרט פעולות אלו מטעמי סודיות ביטחונית; ההודעה תימסר לבעל המקרקעין ולמחזיק בהם, בהתאם לכללים שקבע השר.

שימוע

5.  

(א)  מוקמת בזה ועדה לשימוע התנגדויות לתפיסת מקרקעין (להלן - ועדת שימוע)  שאלו חבריה:

 

 

 

(1) היועץ המשפטי למערכת הביטחון או נציגו, והוא יהיה יושב הראש;

 

 

 

(2) נציג שר הביטחון מבין עובדי משרדו;

 

 

 

(3) נציג ציבור, בעל התאמה ביטחונית,  שימנה שר הביטחון; בפיסקה זו "התאמה ביטחונית" – כמשמעותה בסעיף 15 לחוק שירות הבטחון הכללי, התשס"ב - 2002[3];

 

 

 

(ב) בעל קרקע, או מחזיק בקרקע, שלגביה נמסרה הודעה כאמור בסעיף 5, רשאי להגיש התנגדות להודעה לוועדת השימוע בתוך 21 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה כאמור;

 

 

 

(ג) על אף האמור בפסקה (ב), רשאי יו"ר ועדת השימוע לקבוע תקופה קצרה יותר להגשת התנגדויות, שלא תפחת מ-7 ימים מיום מסירת ההודעה כאמור, אם שוכנע כי התקיימו נסיבות מיוחדות המצדיקות את קיצור התקופה כאמור, ומטעמים שיירשמו;

 

 

        

(ד) החליט יו"ר ועדת השימוע כאמור בפסקה (ג), תימסר על כך הודעה לבעל הקרקע או למחזיק בה יחד עם ההודעה לפי סעיף 5.

 

 

(ה) ועדת השימוע תדון ותחליט בהתנגדות בתוך 7 ימים מיום שהוגשה לה, ותעביר המלצתה לשר; ועדת השימוע, לאחר ששמעה את טענות המחזיק או בעל המקרקעין, תמליץ לשר בדבר תפיסת המקרקעין, לרבות התנאתה בתנאים לפי העניין; העתק ההמלצה כאמור יועבר לרשות המוסמכת ולמגיש ההתנגדות.

מתן צו תפיסה

6.  

השר רשאי, לאחר שקיבל את המלצת הוועדה כאמור בסעיף 6, לתת צו תפיסה ביחס למקרקעין לתקופה שיקבע, כאמור בסעיף 3.

הודעה על צו תפיסה

7.  

(א)  הודעה על מתן צו תפיסה, תהיה ערוכה לפי הנוסח שקבע השר ותימסר לבעל המקרקעין ולמחזיק בהם; בהודעה ייקבע מועד לביצוע התפיסה שלא יפחת מ-7 ימים מיום מסירתה.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), השר רשאי לקבוע מועד לביצוע התפיסה הקצר מ-7 ימים, אם שוכנע כי קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים את קיצור המועד.

מימוש התפיסה

8.  

(א)  ניתן צו תפיסה כאמור בסעיף 7, תהיה הרשות המוסמכת, רשאית להיכנס למקרקעין, בלא צו של בית משפט, לתפסם, להחזיק בהם ולעשות בהם כל שימוש, ובכלל זה לבצע פעולות שפורטו בהודעה כאמור בסעיף 5, והכל לשם מימוש הצורך הציבורי.

 

 

(ב) סירב המחזיק במקרקעין להרשות כניסה למקרקעין כאמור בסעיף קטן (א), רשאית הרשות המוסמכת לעשות שימוש בכוח סביר לשם כניסה למקרקעין, ובלבד שהזהירה את המחזיק כי בכוונתה לעשות כן.

 

 

(ג)  לא תתפוס רשות מוסמכת מקרקעין כאמור בסעיף קטן (א) אלא בחלוף 7 ימים מיום שנמסרה הודעה כאמור בסעיף 7, או בחלוף המועד שנקבע בהודעה כאמור לפי המוקדם; ואולם, חלפו 60 ימים מיום מסירת ההודעה כאמור, ולא תפסה הרשות המוסמכת חזקה במקרקעין, תינתן לבעל המקרקעין ולמחזיק בהם הודעה נוספת על צו התפיסה לפחות 7 ימים מראש.

פיצויים

9.  

(א)  בעל מקרקעין או מחזיק בהם רשאי לדרוש מהרשות המוסמכת פיצויים בגין תפיסת מקרקעין; על מתן פיצויים בשל תפיסה כאמור, על אופן חישובם ועל השגה על גובה הפיצוי יחולו הוראות פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור),1943[4] (בסעיף זה - הפקודה) והוראות החוק לתיקון דיני הרכישה לצרכי ציבור, התשכ"ד-1964[5], בשינויים המחויבים.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), חלק בעל מקרקעין או מחזיק בהם על סכום הפיצויים שהוצע לו, לא ייושב סכסוך בעניין סכום הפיצויים אלא באמצעות ועדת ההשגות שהוקמה לפי סעיף 9א לפקודה; על פנייה לוועדת ההשגות, הדיון בפניה והאגרות שישולמו לה יחולו ההוראות שנקבעו לפי הפקודה בשינויים המחויבים.

 

 

(ג)  על החלטת ועדת ההשגות לפי סעיף קטן (ב) ניתן לערער לבית משפט לעניינים מנהליים.   

(ד) אין באמור בחוק זה כדי לגרוע מהוראות הפרק השמיני בחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961.[6]  

הוראות מיוחדות לעניין תפיסה

10.  

(א)  סכסוך על גובה הפיצויים שיש לשלם בעד התפיסה לא יהווה עילה לעיכוב הכניסה למקרקעין או לעיכוב תפיסת החזקה בהם.

 

 

(ב) פנה בעל מקרקעין או מחזיק בהם לבית המשפט בבקשה למנוע או להפסיק את תפיסת החזקה בקרקע, כאמור בסעיף 9, יהיה בית המשפט רשאי ליתן צו כאמור אם מצא כי נפל פגם בקיום ההוראות לפי סעיפים 2-8 ובשל כך בלבד.

 

 

(ג)  הרשות המוסמכת לא תתפוס חזקה בבית מגורים שנבנה כדין, המשמש למגורי בעל המקרקעין או המחזיק בהם כדין, אלא אם כן הוצע לו דיור חלוף וניתנה לו הזדמנות נאותה לממשו.

צו תפיסה מיוחד

11.  

(א)  על אף האמור בסעיפים 2 עד 6, רשאי השר להורות בצו על תפיסת מקרקעין לצורך ציבורי, גם אם לא ניתנה הודעה כאמור בסעיף 5 (להלן – צו תפיסה מיוחד), ולא נשמעו התנגדויות כאמור בסעיף 6, בהתקיים כל אלה:

 

 

 

(1) תפיסת המקרקעין נדרשת באופן מיידי למימוש הצורך הציבורי;

 

 

 

(2) המקרקעין אינם בית מגורים;

 

 

 

(3) הצורך הציבורי מצדיק את תפיסת המקרקעין באופן דחוף.

 

 

 

(4) הצורך הדחוף במתן הצו אינו מאפשר את קיום ההליכים האמורים בסעיף 6.

 

 

(ב) מקרקעין שנתפסו לפי צו תפיסה מיוחד, לא יוחזקו אלא לתקופה כוללת שלא עולה על 45 יום  מיום תפיסת החזקה בהם.

 

 

(ג)  צו תפיסה מיוחד, יהיה ערוך לפי הנוסח שקבע השר, ויפורטו בו המקרקעין הנדרשים לתפיסה, תקופת התפיסה והפעולות שאותן מבקשת הרשות לבצע במקרקעין בתקופת התפיסה; צו התפיסה המיוחד יימסר לבעל המקרקעין ולמחזיק בהם מוקדם ככל הניתן ולא יאוחר מיום הכניסה למקרקעין. היה ולא ניתן לאתר את בעל המקרקעין או המחזיק בהם, יפורסם צו התפיסה או צו התפיסה המיוחד, לפי העניין, בקרבת  המקרקעין, ככל שניתן.

 

 

(ד) על צו תפיסה מיוחד לא יחולו הוראות סעיף 4.

תפיסת מקרקעין בצו תפיסה מיוחד

12.  

(א)  ניתן צו תפיסה מיוחד, רשאית רשות מוסמכת לתפוס את המקרקעין כאמור בסעיף 9(א), ובלבד שתודיע לבעל המקרקעין ולמחזיק בהם על מועד הכניסה למקרקעין 48 שעות מראש, ככל הניתן.

 

 

(ב) לא נתפסו המקרקעין בצו תפיסה מיוחד בתוך 72 שעות מיום שניתן, יפקע הצו.

 

 

(ג)  אין במתן צו תפיסה מיוחד לגבי מקרקעין, כדי למנוע מתן צו תפיסה לגביהם.

השבת המקרקעין

13.  

(א)  תמה תקופת התפיסה, תשיב הרשות המוסמכת את החזקה במקרקעין למי שהחזיק בהם ערב מתן צו התפיסה; לא היה המחזיק כאמור בעל המקרקעין, תמסור הרשות המוסמכת הודעה לבעל המקרקעין על השבת המקרקעין.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), היו המקרקעין שנתפסו מקרקעי ישראל, ומצאה הרשות המוסמכת כי המחזיק במקרקעין ערב התפיסה החזיק בהם ללא זכות שבדין, רשאית היא להשיב את המקרקעין עם תום תקופת התפיסה לרשות מקרקעי ישראל, כמשמעותה בחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960[7].

 

 

(ג)  הקימה הרשות מחוברים כמשמעותם בחוק המקרקעין, במקרקעין, במהלך תקופת התפיסה -  

 

 

 

(1) רשאית היא לסלק את המחוברים ולהשיב את המקרקעין לקדמותם ככל הניתן, או להציע לבעל המקרקעין לקיים את המבנה בידו;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) החליטה הרשות שלא לסלק את המחוברים כאמור בפסקה (1), הברירה בידי בעל המקרקעין לקיים את המחוברים בידו או לבקש מהרשות לסלקם כאמור; בחר בעל המקרקעין לקיים את המחוברים בידו, עליו לשלם לרשות את הוצאות ההקמה כפי שהיו בעת הקמתם בצירוף הפרשי הצמדה, או את שוויים בשעת השימוש בברירה לפי סעיף קטן זה, לפי הנמוך מביניהם, ובלבד שהמשך קיומם של המחוברים במקרקעין הוא כדין.  

 

 

שמירת דינים

14.  

אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מסמכויות כל רשות מרשויות המדינה או רשות מקומית לרכישת זכויות במקרקעין לפי כל דין.

ביצוע ותקנות

15.  

(א)  השר רשאי לקבוע כללים לביצוע חוק זה , וכן הוראות בעניינים אלה -

 

 

 

(1) נוסח הודעות לבעל המקרקעין או למחזיק בהם אודות כוונה לתפוס מקרקעין, על צו תפיסה ועל צו תפיסה מיוחד;

 

 

 

(2) הוראות לעניין מסירת הודעות לפי חוק זה.

 

 

(ב) שר המשפטים רשאי לקבוע את סדרי עבודת ועדת השימוע והדיון בפניה.

ביטול חוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, והוראת מעבר

16.  

(א)  חוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, תש"י-1949[8] - בטל.

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), צווים שניתנו מכוח החוק האמור, יעמדו בתוקפם עד תום המועד הקבוע באותו חוק ויחולו עליהם הוראות החוק האמור.

תיקון חוק בתי משפט לעניינים מנהליים

17.  

בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000[9], בתוספת השנייה, אחרי פרט 23 יבוא:

 

 

 

"24.

ערעור לפי סעיף 10(ג) לחוק תפיסת מקרקעין לצרכים דחופים, התשע"ד-2013."

תיקון חוק הגנת הדייר [נוסח משולב]

18.  

בחוק הגנת הדייר [נוסח משולב], תשל"ב-1972[10] -

 

 

 

(א)  סעיף 115 - בטל.

 

 

 

(ב) בסעיף 118, במקום "115" יבוא – "116".

 

 

 

 



[1] ס"ח תש"ך, עמ' 56.

[2] ס"ח תשכ"ט, עמ' 259.

[3] ס"ח התשס"ב, עמ' 179

[4] ע"ר 1943, תוס' 1, עמ' 32.

[5] ס"ח תשכ"ד, עמ' 122.

[6] ס"ח התשכ"א, עמ' 100

[7] ס"ח תש"ך, עמ' 57.

[8] ס"ח תש"י, עמ' 1.

[9] ס"ח התש"ס, עמ' 190.

[10] ס"ח תשל"ב, עמ' 176.