תאריך תצוגה: 12/03/2013

תזכיר חוק

 

 

 

א. שם החוק המוצע

       

       הצעת חוק לתיקון פקודת מסילות הברזל (מס' 8), התשע"ג-2013

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

         

      החוק המוצע עניינו בשני נושאים:

 

1.  הוספת הוראות בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן- הפקודה) בעניינים הכרוכים בהפעלה של מסילת ברזל ארצית, לרבות סעיפי הסמכה לשר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים (להלן- השר), להתקין תקנות בעניינים אלה. התפתחותו של ענף התעבורה המסילתית והרחבת פעילותו, ההתפתחויות הטכנולוגיות  בענף, המודעות המתרחבת לצרכים סביבתיים,  והסכמים שנכרתו עם חברת רכבת ישראל בע"מ (להלן- החברה) ועם עובדיה, כל אלה מחייבים הענקת סמכויות רגולטוריות ספציפיות לשר, כך שניתן יהיה לאסדר את הפעילות המסילתית תוך מתן מענה לשיקולים הנזכרים ולפקח על כך.

 

מדובר במהלך ביניים, שנועד לתת מענה לסמכויות רגולציה חסרות, עד להסדר כולל ומלא                   של הענף בחקיקה ייעודית המצויה בהכנה.

 

2.  הוספת תיקונים לפקודה לעניין מסילת הברזל המקומית, נוכח צרכים שהתגלו לאחר חקיקת החוק לתיקון פקודת מסילות הברזל (מס' 6), התשע"א-2011, והפעלת מסילת הברזל המקומית לראשונה בארץ.

 

  ג.    עיקרי החוק המוצע:

 

עיקר 1:  

 

א. הפעילות המסילתית מתבצעת באמצעות בעלי תפקידים מקצועיים ובאמצעות נהגי רכבת. התאמתם לתפקידם, הכשרתם והפיקוח על כך לאורך זמן, הם חיוניים מבחינה בטיחותית ותפעולית כאחד. לפיכך יש צורך ממשי לקבוע הסדרים להבטחת רמת התפקוד והבטיחות, לכל בעלי התפקידים במשק התחבורתי.

 

 

 

 

 

 

ב.  לצורך זה מוצע לקבוע איסור נהיגת רכבת ארצית אלא על פי רישיון שיינתן על ידי המנהל, ולקבוע תנאים למתן הרישיון. מוצע להסמיך את השר לקבוע תנאים למתן רישיון, לחידושו ולשמירת כשירות נמשכת, וכן לקבוע תנאים שונים לסוגים שונים של רישיונות. בין העניינים בהם תוענק סמכות לשר להתקין תקנות מוצע לקבוע תנאים לעניין הכשרה, מיומנות וכן בחינות מטעם המנהל או בפיקוחו, התאמה גופנית בריאותית ונפשית לפי בדיקת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (להלן- המרב"ד), וכן נסיבות בהן לא ראוי לתת לאדם רישיון כאמור בשל הפרת הוראות שחלו עליו בתקופת עבודתו אצל מפעיל מסילת ברזל ארצית שיש בהן כדי להעיד על סיכון הבטיחות. כן מוצע לקבוע תנאי נוסף לעניין זה לפיו כנגד המבקש לא הוגש כתב אישום או שהמבקש לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת המנהל לשמש נהג רכבת ארצית.

 

ג. מוצע לקבוע כי מילוי תפקיד במסילת ברזל ארצית הדרוש לשם הפעלה יעילה ובטוחה של המסילה ושל הרכבת, וכן תפקידי הדרכה לתפקידים האמורים לרבות לעניין מתן רישיון לנהיגת רכבת ארצית, יחייבו עמידה בתנאי כשירות לרבות לעניין שמירת כשירות נמשכת. מוצע לקבוע כי אחד התנאים לכשירות יהיה אישור המרב"ד, וכי לשר תהא סמכות לקבוע תנאי כשירות נוספים בעניין הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצועי, בחינות, נסיבות בהן לא ראוי שאדם ישמש בתפקידים אלה בשל הפרת הוראות שחלו עליו בעבודתו אצל מפעיל מסילת ברזל ארצית ויש להן רלבנטיות לתפקיד המיועד. עוד מוצע להסמיך את השר להתקין תקנות לעניין תנאים להגבלת פעילות בעל תפקיד והפסקת פעילותו.

 

ד.  לשם יישום סמכות האסדרה שניתנת למנהל על מסילת ברזל ארצית לפי החוק המוצע, מוצע להחיל על מסילת ברזל ארצית את הוראות סימן י"א בפרק ד1 בפקודה, העוסק בסמכויות פיקוח במסילת הברזל המקומית. כך ניתן יהיה להסמיך מפקחים גם לעניין המסילה הארצית, אשר יפקחו אחר עמידה בהוראות לפי הפקודה של מפעיל מסילת ברזל ארצית, בעל רישיון לנהיגת רכבת ארצית, ובעלי תפקידים כאמור בפסקה ב' למעלה.

 

            (סעיף 1 לחוק המוצע)

 

      עיקר 2:

 

סעיף 46ג לפקודה קובע כי ככלל, הוראות פקודת התעבורה החלות לעניין רכב יחולו לעניין רכבת מקומית כאילו הייתה רכב. סעיף 46ג(א)(1) מחריג מתחולה כאמור חלק מסעיפי פקודת התעבורה – וביניהם סעיף 68 לפקודת התעבורה. סעיף 68 האמור קובע בהקשר דנן, כי העובר על תקנה שהותקנה לפי פקודת התעבורה, דינו כאמור בסעיף 62 לפקודת התעבורה, קרי, מאסר שנתיים, קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 או עונש קטן מזה שנקבע בתקנות. החרגת סעיף זה לעניין רכבת מקומית מעוררת קושי שכן תקנות התעבורה אף הן הוחלו בעיקרן על רכבת מקומית. לשם יצירת אחידות בענישה גם לעניין רכבת מקומית,  יש להבהיר כי קיימת סמכות דומה לעניין  תקנות התעבורה שהוחלו לעניין רכבת מקומית מכוח הפקודה.

 

      (סעיף 2 לחוק המוצע)

 

 

 

 

עיקר  3:

 

 סעיף 23א לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)[נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (להלן- פקודת סדר הדין הפלילי) קובע כי חדירה לחומר מחשב והפקת פלט תוך כדי חדירה כאמור ייראו אותן כחיפוש, יבוצעו על ידי בעל תפקיד מיומן, וחיפוש כאמור יתבצע בכפוף לצו שופט.

 

 סעיף 46לט לפקודה קובע כי שוטר רשאי לדרוש מבעל היתר הפעלה למסור לו כרטיס זיכרון של טכוגרף, כאשר טכוגרף וכרטיס זיכרון של טכוגרף עונים להגדרת "חומר מחשב". מוצע לקבוע כי סעיף 23א לפקודת סדר הדין הפלילי לא יחול על נטילת כרטיס זיכרון של טכוגרף, שכן  כרטיס הזיכרון אך ורק רושם נתונים הנוגעים לנסיעה ברכבת המקומית, אין הוא כולל מידע פרטי, וכל המידע השמור בו הוא בגדר חומר חקירה. היות שלא ניתן לעשות שימוש בכרטיס הזיכרון של הטכוגרף אלא על ידי הוצאת פלט מחשב, יש להשלים את זכות הנטילה של כרטיס הזיכרון, שלאור אופיו כמתואר איננו מצריך צו, לקבוע כי אף הפקת הפלט ממנו לא תחייב קבלת צו מבית משפט, וקמה חובה למסור מיידית את כרטיס הטכוגרף לשוטר לפי דרישתו.

 

      (סעיף  3 לחוק המוצע)

 

עיקר  4:

 

 כחלק מסמכויות האסדרה הכוללות סמכויות פיקוח ובקרה על פעולת מפעיל מסילת ברזל ארצית, ועל מנת לאפשר הפקת לקחים מאירועים במסילת ברזל ארצית להגברת הבטיחות במסילה, מוצע להסמיך את השר להורות למנהל למסילת ברזל ארצית להקים ועדת בדיקה לבדיקת אירועים בטיחותיים לסוגיהם כפי שהוגדרו בסעיף 46כט לפקודה. כן מוצע לקבוע כי חבר ועדה אחד לפחות יהיה מי שמוסמך להיות מפקח לפי סעיף 46מא. להשלמת הפעלת סמכות זו ועל מנת שניתן יהיה לקיימה הלכה למעשה, מוצע לראות את חברי ועדת הבדיקה כמי שהוסמכו להיות מפקחים לפי סעיף 46מא ויעמדו להם הסמכויות האמורות בסעיף 46מב. סעיפים 46מא ו-46מב יחולו על מסילת ברזל ארצית לפי המוצע בסעיף 23ד.

 

(סעיף 4 לחוק המוצע)

 

עיקר 5:

 

מוצע להסמיך את השר לאסדר עניינים הדרושים להפעלתה הבטוחה והיעילה של מסילת ברזל ארצית נוכח התרחבותה של הפעילות המסילתית, צרכים חדשים המתעוררים בה,  הצורך לעגן הסכמים שנחתמו עם עובדי החברה ועם החברה ולהשלמת הסמכויות המוצעות לעיל.

 

א. מוצע להוסיף הוראה לעניין קביעת פיצוי בשל איחור רכבת, ופטור ממנו. כיום עניין זה מוסדר באמצעות נוהל לפי תקנה 8 לתקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה ברכבת), התש"ס-2000. מאחר ומדובר בהגנה על  זכויות נוסעים, מן הראוי כי היא תעוגן בתקנות.

 

 

 

ב.  נוכח התרחבות הפעילות המסילתית הן בסמוך למקומות ישוב והן בתוכם, מוצע להעניק סמכות לשר לקבוע תקנות המסדירות את הפעילות המסילתית תוך הטלת הגבלות במטרה לצמצם את הפגיעה הסביבתית; מוצע כי תקנות בעניין זה יותקנו בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה.

 

ג. מוצע להסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין נסיבות לפסילה של רישיון נהיגת רכבת מקומית, הגבלתו או סירוב לחדשו, ולקביעת תקופת תוקפו וחידושו של הרישיון.

 

ד.  מוצע להסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין הפעלת בית ספר להכשרה לתפקידים מסילתיים ולנהיגה, במטרה להעלות את הרמה המקצועית ולשמור על הבטיחות.

 

ה.  מוצע להסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין בדיקת אירועים בטיחותיים במסילה על ידי מפעיל המסילה.

 

ו.  מוצע להסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין אגרת רישיון נהיגת רכבת ארצית ולעניין בדיקות והכשרות הכרוכות ברישיון, ובתפקידים מסילתיים והדרכתיים ולעניין הפעלת בית ספר להכשרה. מוצע כי האגרות ייקבעו באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, כפי שהדבר נעשה לגבי עניינים אלה בנוגע לרכבת המקומית כאמור בסעיף 57(א)(15) לפקודה.

 

      (סעיף 5 לחוק המוצע)

 

    ד.   השפעת החוק המוצע על הדין הקיים

 

בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972 יתוקנו סעיפים 46ג, 46לט, 52 ו-57,             וייווספו בה סעיפים 23א עד 23ד.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

הפעלתן של הסמכויות שמוצע להעניקן לפי החוק המוצע כרוכה בעלויות. מנגד גם צפויות הכנסות מהאגרות לפי החוק המוצע. לא ניתן להעריך כעת את היקף ההשפעה של אלה על אוצר המדינה, שכן היקף ההשפעה תלוי במידה רבה בתוכן התקנות שיותקנו וההסדרים הקונקרטיים שייקבעו בהן.

 

ו.  השפעת החוק המוצע בהיבט המינהלי

 

החוק המוצע מעניק סמכויות כאמור, והדבר יצריך כוח אדם לפעולות המנהל והמשרד כאמור בהצעה. לא ניתן להעריך כעת את היקף ההשפעה בהיבט המינהלי, והיקף ההשפעה  תלוי במידה רבה בתוכן התקנות שיותקנו וההסדרים הקונקרטיים שייקבעו בהן.

 

 

  

 

 

 

ז. להלן נוסח החוק המוצע

 

הצעת חוק לתיקון פקודת מסילות הברזל (מס' 8), התשע"ג-2013

 

הוספת סעיפים 23א עד 23ד

1.

אחרי סעיף 23 לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972[1] , (להלן – הפקודה) יבוא-

 

 

"חובת נהיגת רכבת ארצית ברישיון

23א.

לא ינהג אדם ברכבת ארצית אלא אם כן ניתן לו רישיון לנהיגת רכבת ארצית לפי פקודה זו, ובהתאם לתנאים ולמגבלות שנקבעו ברישיון לפי סעיף 23ב.

 

 

תנאים למתן רישיון לנהיגת רכבת ארצית

23ב.

המנהל יתן למבקש רישיון לנהיגת רכבת ארצית או יחדשו אם שוכנע שמתקיימים במבקש כל אלה:

 

 

 

 

(1)  תנאים בעניינים שלהלן כפי שקבע השר לעניין מתן רישיון לנהיגת רכבת ארצית וחידושו, ורשאי הוא לקבוע תנאים שונים לסוגים שונים של רישיונות:

 

 

 

 

 

(א) הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצועי הנדרשים למתן רישיון כאמור, לרבות הכרה בהכשרה ובניסיון מחוץ לישראל;

 

 

 

 

 

(ב)   עמד בהצלחה בבחינות שייערכו מטעם המנהל, בבחינות שיערכו מטעם מפעיל מסילת ברזל ארצית באישור המנהל ובפיקוחו, או בבחינות שנערכו בחוץ לארץ אשר השר קבע תנאים בדבר הכרה בהן לעניין זה.

 

 

 

 

 

(ג)       התאמה גופנית, בריאותית ונפשית הנדרשת לנהיגת רכבת ארצית לפי בדיקה שנערכה על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות (להלן- המרב"ד) וההליכים לבדיקת התאמה כאמור;

 

 

 

 

 

(ד)       נסיבות בהן לא ראוי לתת לאדם רישיון לנהיגת רכבת ארצית בשל הפרת הוראות שחלו עליו בתקופת עבודתו אצל מפעיל מסילת ברזל ארצית, שיש בהן כדי להעיד כי במידה שינהג רכבת ארצית, יהיה בכך סכנה בטיחותית.

 

 

 

 

(2)       כנגד המבקש לא הוגש כתב אישום והמבקש לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת המנהל לשמש נהג רכבת ארצית;

 

 

 

 

(3)       תנאים שקבע השר בעניינים המנויים בסעיף זה לעניין שמירת כשירות נמשכת.

 

 

תנאים לשמש בתפקיד במסילת ברזל ארצית

23ג.

(א)      מפעיל מסילת ברזל ארצית רשאי להתקשר עם המנויים להלן אם התקיימו בהם התנאים המנויים בסעיף קטן (ב) לפי העניין:

 

 

 

 

 

(1)       מבקש לשמש בתפקיד במסילת ברזל ארצית (להלן- בעל תפקיד מסילתי), הדרוש לשם הפעלתה היעילה והבטוחה;

 

 

 

 

 

(2)       מבקש לשמש בתפקידי הדרכה, הכשרה ובחינה לתפקיד מסילתי או למתן רישיון לנהיגת רכבת ארצית לפי סעיפים 23א ו-23ב (להלן- בעל תפקיד הדרכה);

 

 

 

 

(ב)

(1)       המבקש המציא למנהל אישור רפואי מאת המרב"ד לפיו הוא כשיר מבחינה גופנית, בריאותית ונפשית לשמש בתפקידים האמורים; השר רשאי לקבוע הוראות לעניין הליכי הבדיקה לקבלת האישור האמור, לרבות לעניין בדיקות תקופתיות;

 

 

 

 

 

(2)       תנאים שקבע השר לעניין:

 

 

 

 

 

 

(א)      הכשרה, מיומנות, ידע וניסיון מקצועי הנדרשים לשמש בתפקידים כאמור, לרבות הכרה בהכשרה ובניסיון מחוץ לישראל;

 

 

 

 

 

 

(ב)       בחינות, לרבות סוגיהן, הגורם מטעמו ייערכו ושיפקח על ביצוען;

 

 

 

 

 

 

(ג)       נסיבות בהן לא ראוי שאדם ישמש בתפקידים המנויים בסעיף קטן (א), בשל הפרת הוראות שחלו עליו בעבודתו אצל מפעיל מסילת ברזל ארצית שיש בהן כדי להעיד כי איננו כשיר לשמש בתפקיד או לשמש נהג רכבת ארצית, בו הוא מבקש להכשיר.

 

 

 

 

 

(3)       השר רשאי לקבוע הוראות בעניינים המנויים בסעיף זה גם לעניין שמירת כשירות נמשכת.

 

 

 

 

(ג)       השר רשאי לקבוע נסיבות בהן תוגבל פעילותו של מי שמשמש באחד מהתפקידים המנויים בסעיף קטן (א), לרבות לעניין מידע כוזב או שגוי, אי קיומו של תנאי לשמש בתפקיד, מעורבות באירוע בטיחותי לסוגיו כהגדרתו בסעיף 46כט או נסיבות המעידות על סכנה בהפעלת סמכויותיו בתפקיד כאמור, וכן סוגן של ההגבלות ותקופת תוקפן, ולעניין הפסקתו מלשמש בתפקיד כאמור, ובלבד שיתקיימו תנאים אלה:

 

 

 

 

 

(1)       תקופת התליה לא תעלה על שלושה חודשים או עד שימולאו תנאים שיקבע השר;

 

 

 

 

 

(2)       ניתנה לבעל התפקיד הזדמנות לטעון טענותיו לעניין ההגבלה או הפסקתו מלשמש בתפקיד;

 

 

פיקוח במסילת ברזל ארצית

23ד.

הוראות סימן י"א בפרק ד1 יחולו לעניין מסילת ברזל ארצית, כלפי מפעיל מסילת ברזל ארצית, בעל רישיון לנהיגת רכבת ארצית לפי סעיף 23ב, בעלי תפקידים לפי סעיף 23ג וכלפי מפעיל בית ספר להכשרה לפי סעיף 57(א)(7ג) בשינויים המחוייבים ובלבד שבכל מקום בו נאמר "בעל היתר הפעלה", "מסילת ברזל מקומית" ו-"רכבת מקומית" יקראו "מפעיל מסילת ברזל ארצית", "מסילת ברזל ארצית" ו-"רכבת ארצית", בהתאמה.

תיקון סעיף 46ג

2.

בסעיף 46ג  לפקודה -

 

 

(1)       בסעיף קטן (א)(1), המילה "68" תמחק;

 

 

(2)       בסעיף קטן (א)(3)(ב)(2), אחרי המילה "ההוראות" יבוא "לפי".

תיקון סעיף 46לט

3.

בסעיף 46לט, בסופו יבוא:

 

 

 

"(ד)     סעיף 23א לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)[נוסח חדש], התשכ"ט-1969[2] לא יחול לעניין טכוגרף ולעניין מחשב שנשמרו בו נתונים שהועברו מכרטיס טכוגרף".

תיקון סעיף 52

 

4.

בסעיף 52, בסופו יבוא –

"(ג)     השר רשאי להורות למנהל להקים ועדת בדיקה לבדיקת אירועים בטיחותיים על כל סוגיהם, כהגדרתם בסעיף 46כט, אשר התרחשו במסילת ברזל ארצית; ועדה כאמור בסעיף זה תכלול בין היתר מוסמך להיות מפקח לפי סעיף 46מא כפי שהוחל לעניין מסילת ברזל ארצית בסעיף 23ד.

 

 

(ד)       לשם עריכת בדיקה כאמור בסעיף קטן (ג), יראו את חברי ועדת הבדיקה שאינם מפקחים כאמור בסעיף קטן (ג), כמי שהוסמכו להיות מפקחים לפי סעיף 46מא, ויעמדו להם הסמכויות האמורות בסעיף 46מב כפי שהוחלו לעניין מסילת ברזל ארצית בסעיף 23ד.  

תיקון סעיף 57

5.

בסעיף 57 לפקודה-

 

 

(1)       בסעיף קטן (א) -  

 

 

 

(א)      בפסקה (1), בסופה יבוא:

 

 

 

 

"והנסיבות בהן תחול חובת פיצוי בשל איחור בהגעת רכבת לפי לוח זמנים שפורסם על ידי מפעיל מסילת ברזל, והנסיבות בהן יקבע פטור מפיצוי כאמור;"

 

 

 

(ב)       בפסקה (5), בסופה יבוא "לרבות לעניין השפעתם על הסביבה וקביעת הוראות להגבלת השפעה כאמור או מניעתה; הוראות לעניין השפעה כאמור טעונות התייעצות עם השר להגנת הסביבה";

 

 

 

(ג)       אחרי פסקה (7) יבוא:

 

 

 

 

"(7א)  הוראות לעניין הגשת בקשה לקבלת רישיון לנהיגת רכבת ארצית ולחידושו, לרבות מועדי הגשתה, הפרטים שתכלול והמסמכים שיצורפו אליה וכן לעניין חידוש רישיון כאמור;

 

 

 

 

(7ב)     הוראות לעניין סמכויות המנהל לרבות לעניין הגבלת רישיון לנהיגת רכבת ארצית שניתן לפי סעיף 23א ו-23ב, התלייתו לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים או עד שימולאו תנאים שיקבע, פסילת בעל הרישיון מהחזיק בו, ותנאים לעניין סירוב לחדשו;

 

 

 

 

(7ג)     תנאים להפעלת בית ספר להכשרה לתפקידים כאמור בסעיף 23ג ולהכשרה לנהיגת רכבת ארצית, וכן תנאים לרבות לעניין תקופת פעילותו של בית ספר כאמור, תכני הלימוד והבחינה, מקום פעילותו, אמצעים ומתקנים להוראה, מפעילי בית הספר, נותני שירות בו, אופן הפעילות בו וכן הוראות שיינתנו על ידי המנהל לעניין הגבלת פעילותו והפסקתה;

 

 

 

 

(7ד)     הוראות לעניין חובת מפעיל מסילת ברזל ארצית לבדוק אירוע בטיחותי לסוגיו כהגדרתם בסעיף 46כט לחוק, הנסיבות בהן תחול חובה כאמור, חובת מסירת דיווח בדבר אירוע בטיחותי על ידי מפעיל מסילת ברזל ארצית למנהל, הנסיבות בהן תחול חובת מסירת ממצאי הבדיקה כאמור, סמכות המנהל להורות למפעיל מסילת ברזל ארצית בדבר אופן ביצוע הליך הבדיקה וסמכות המנהל לתת הוראות למפעיל מסילת ברזל ארצית בעקבות דוח הבדיקה וממצאיו;

 

 

 

 

(7ה)    אגרה בעד בקשה לקבלה או לחידוש של רישיון לנהיגת רכבת ארצית, וכן בעד בדיקות, בחינות, הכשרות או השתלמויות לעניין בעלי רישיונות כאמור ולעניין בעלי תפקידים מסילתיים ובעלי תפקידי הדרכה כמשמעותם בסעיף 23ג, ולעניין הפעלת בית ספר להכשרה כאמור בפסקה (7ד), ובכלל זה תוספת פיגורים בשל אי-תשלום במועד."

 

 

(2)       בסעיף קטן (ב), אחרי "(א)(4)" יבוא "(7ה)".

 

 

g:\msp\word\mishpatim\רכבת ישראל\תזכיר סופי תיקוני הסמכה.doc



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 23, עמ' 485; ס"ח התשע"ג, עמ' 14.

[2] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 12, עמ' 284; ס"ח התש"ע, עמ' 310.