תאריך תצוגה: 05/02/2025
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. תנאים לזכאות להטבות
3. סוגי ההטבות
4. אחריות מפעיל טיסה ומארגן
5. סירוב להטיס נוסע בטיסה
6. טיסה שבוטלה
7. טיסה שהמריאה באיחור
8. טיסה שמועד המראתה הוקדם
9. שינוי בתנאי כרטיס הטיסה
9א. שינוי ההטבות לנוסע בשל מצב מיוחד
שינוי ההטבות לנוסע בשל מצב מיוחד
10. הנפקת כרטיס טיסה לטיסה שמועדיה לא אושרו מראש
11. פיצויים לדוגמה
12. חישוב מרחקים
13. עדכון סכומים
14. חובות יידוע וגילויי
15. סיוע של נותן שירותי סוכנות נסיעות בקבלת הטבות
16. שמירת דינים
17. התניה לטובת הנוסע
18. תחולה על נוסע בטיסה פנים–ארצית
19. התיישנות
20. סייג לזכאות בשל קבלת הטבה לפי דין זר
21. שינוי התוספות
22. ביצוע ותקנות
23. תיקון חוק רישוי שירותי התעופה מס' 4
24. תחילת ותקנות ראשונות
25. טיסה שבוטלה - הוראת שעה
תוספת ראשונה7
תוספת שנייה
תוספת שלישית8
הוראות שעה - חרבות ברזל

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב—2012 1

 
1.   
"הטבות" — כל אחד מאלה: השבת תמורה, כרטיס טיסה חלופי, פיצוי כספי ושירותי סיוע;
"השבת תמורה" — כמשמעותה בסעיף 3(א)(2);
"חבילת תיור" — צירוף של שני שירותי סוכנות נסיעות לפחות, ובהם הזמנה או מכירה של כרטיס טיסה;
"חניית ביניים" — שהות ביעד ביניים לשם טיסת המשך ליעד הסופי;
"טיסה" — טיסה הממריאה מתחומי מדינת ישראל או אליה, לרבות טיסה הכוללת חניית ביניים;
"טיסה שבוטלה" — כל אחת מאלה, ואולם לא יראו שינוי במספר הטיסה כשלעצמו כטיסה שבוטלה:
(1) טיסה שלא התקיימה;
(2) טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור שנקבע לפי סעיף 6(ח);
"יעד סופי" — היעד הנקוב בכרטיס הטיסה בטיסה ישירה, או — בטיסה הכוללת חניית ביניים — היעד האחרון הנקוב בכרטיס הטיסה;
"כרטיס טיסה" — אישור בדבר התחייבות להטיס נוסע שהנפיק מפעיל טיסה, מארגן או מי שהסמיכו לכך, אף אם האישור הונפק כחלק מחבילת תיור; לעניין זה, "אישור" — לרבות במסר אלקטרוני;
"כרטיס טיסה חלופי" — כמשמעותו בסעיף 3(א)(3);
"מארגן" — אדם השוכר קיבולת בכלי טיס, כולה או חלקה, להובלת נוסעים וכבודתם, לצורך מכירתה לאחרים;
"מפעיל טיסה" — מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, ממדינת ישראל, אליה או בשטחה;
"נותן שירותי סוכנות נסיעות" — מי שנותן בתמורה, או שלא בתמורה אך דרך קבע, שירות משירותי סוכנות נסיעות;
"פיצוי כספי" — כמשמעותו בסעיף 3(א)(4) או (5), לפי העניין;
"עילה מזכה" — עילה המזכה נוסע בקבלת הטבות כאמור בסעיפים 5 עד 9;
"רשות שדות התעופה" — רשות שדות התעופה שהוקמה לפי חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977;
"שירותי סוכנות נסיעות" — כהגדרתם בחוק שירותי תיירות, התשל"ו-1976;
"שירותי סיוע" — שירותים לנוסע המנויים בסעיף 3(א)(1);
"השר" — שר התחבורה התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים.
2.   
(א) נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שמתקיימת לגביה עילה מזכה, זכאי להטבות, כולן או חלקן, אם התייצב במועד בדלפק הבידוק ((Check-in Counter של מפעיל הטיסה בשדה התעופה, ואם לא הוקצה דלפק בידוק כאמור לאותה טיסה — התייצב במועד לפני אדם שמונה מטעם מפעיל הטיסה לפי סעיף 8ג(א1) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963, ואולם נוסע אינו מחויב להתייצב במועד כאמור, אם הטיסה בוטלה; בסעיף קטן זה, "התייצבות במועד" — התייצבות במועד שנקבע לכך והובא לידיעת הנוסע על ידי מפעיל הטיסה, המארגן או נותן שירותי סוכנות נסיעות, ובלבד שהנוסע לא יידרש להתייצב יותר משלוש שעות לפני המועד המתוכנן להמראת הטיסה, ואם לא נקבע מועד כאמור — 90 דקות לפחות לפני מועד ההמראה האמור.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), נוסע לא יהיה זכאי להטבות —
(1) אם קיבל הודעה מאת מפעיל הטיסה, המארגן או נותן שירותי סוכנות נסיעות בדבר העברתו לטיסה אחרת מזו שאליה הונפק לו כרטיס הטיסה, והוא הגיע ליעדו הסופי במועד שהיה נקוב בכרטיס הטיסה המקורי;
(2) אם קיבל את כרטיס הטיסה בלא תשלום או אם כרטיס הטיסה נרכש בתעריף מיוחד שלא ניתן לציבור במישרין או בעקיפין, אלא אם כן הכרטיס הונפק לו מתוקף חברותו בתכנית למתן הטבות של מפעיל טיסה או מארגן.
3.   
4.   
5.   
6.   
(3)2 פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה.
(ב) מפעיל טיסה או מארגן שהציע לנוסע כרטיס טיסה חלופי כאמור בסעיף קטן (א)(2), והנוסע קיבל הצעה זו, רשאי להפחית במחצית את סכום הפיצוי הכספי שהנוסע זכאי לו לפי הוראות סעיף קטן (א)(3), ובלבד שהאיחור במועד הנחיתה ביעד הסופי של הנוסע לעומת המועד המקורי לנחיתה באותו יעד הוא כמפורט להלן:
(1) עד שעתיים — אם הטיסה היא במרחק שאינו עולה על 2,000 ק"מ;
(2) עד שלוש שעות — אם הטיסה היא במרחק שאינו עולה על 4,500 ק"מ;
(3) עד ארבע שעות — אם הטיסה היא במרחק העולה על 4,500 ק"מ.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה, אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח כי הנוסע קיבל ממפעיל הטיסה, מהמארגן או מנותן שירותי סוכנות הנסיעות הודעה על כך —
(1) 14 ימים לפחות לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה;
(2) בין שבעה ל–14 ימים לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה, ומפעיל הטיסה או המארגן הציע לו טיסה חלופית שמועד המראתה הוא לכל היותר שעתיים לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה המקורי, ומועד נחיתתה ביעד הסופי הוא לא יאוחר מארבע שעות לאחר המועד המקורי לנחיתה באותו יעד;
(3) פחות משבעה ימים לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה, ומפעיל הטיסה או המארגן הציע לו טיסה חלופית שמועד המראתה הוא לכל היותר שעה לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה המקורי, ומועד נחיתתה ביעד הסופי הוא לא יאוחר משעתיים מהמועד המקורי לנחיתה באותו יעד.
(ד) הוראות סעיף קטן (ג) לא יחולו אם הנוסע סירב לטוס בטיסה חלופית שהוצעה לו בשל כך שההצעה לא ניתנה לאדם המצטרף אליו לטיסה לפי הודעת הנוסע, או משום שנבצר מהנוסע לטוס בטיסה החלופית מטעמי ביטחון, דת או מגבלה רפואית.
(ה) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ג), נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה, אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח כי התקיים אחד מאלה:
(1) הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו — לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות;
(2) הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות;
(3) הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.
(ו) מפעיל טיסה או מארגן המודיע לנוסע על טיסה שבוטלה יציג לפניו חלופות להגעה ליעד הסופי.
(ז) חובת ההוכחה בדבר מתן ההודעה לנוסע על טיסה שבוטלה תחול על מפעיל הטיסה או על המארגן.
(ח) השר, בהסכמת שר התעשייה המסחר והתעסוקה, רשאי להגדיל או להפחית את מספר השעות הנקוב בהגדרה "טיסה שבוטלה", ובלבד שלא ישנה את מספר השעות ביותר מארבע שעות לעומת המספר הנקוב כאמור; הפחית השר את מספר השעות, יקבע הוראות התאמה לעניין הטבות בשל טיסה שהמריאה באיחור.
7.   
8.   
9.   
9א. 4  
(2) אירוע חירום אזרחי לפי סעיף 90ב לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971;
(3) מצב חירום שנקבע לפי חוק לשם התמודדות עם מחלה מידבקת מסוכנת.
10.   
11. 5, 5
פיצויים לדוגמה
(א) בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק (בסעיף זה — פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 11,940 שקלים חדשים, אם מצא כי נעשה ביודעין אחד מאלה:
(1) מפעיל טיסה או מארגן —
(א) לא נתן הטבות לנוסע שסירב להטיסו, בניגוד להוראות סעיף 5;
(ב) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו בוטלה, בניגוד להוראות סעיף 6;
(ג) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו המריאה באיחור, בניגוד להוראות סעיף 7;
(ד) לא נתן הטבות לנוסע שמועד ההמראה של טיסתו הוקדם, בניגוד להוראות סעיף 8;
(ה) לא נתן פיצוי כספי בשל שינוי בתנאי כרטיס הטיסה כאמור בתוספת השנייה, לנוסע שהועבר למחלקה ברמה נמוכה יותר מזו הנקובה בכרטיס הטיסה שלו, בניגוד להוראות סעיף 9(ב);
(2) מפעיל טיסה, מארגן או מי שהסמיכו לכך הנפיק לנוסע כרטיס טיסה שמועד הטיסה הנקוב בו אינו המועד שרשות שדות התעופה אישרה מראש, ובשל כך הטיסה לא היתה אמורה להמריא במועד הנקוב כאמור, בניגוד להוראות סעיף 10, והיא בוטלה או המריאה בפער העולה על שעתיים מהמועד הנקוב באותו כרטיס טיסה.
(ב) בבואו לקבוע את גובה הפיצויים לדוגמה, יתחשב בית המשפט, בין השאר, בשיקולים המפורטים להלן, ולא יתחשב בגובה הנזק שנגרם לנוסע עקב ביטול הטיסה או השינוי במועד המראתה או בתנאיה:
(1) אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו;
(2) עידוד הנוסע למימוש זכויותיו;
(3) היות ההפרה הפרה חוזרת;
(4) חומרת ההפרה ונסיבותיה;
(5) שווייה הכספי של העסקה שבקשר אליה בוצעה ההפרה.
(ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מזכותו של נוסע להטבות בשל אותה הפרה.
12.   
13.   
14.   
חובות יידוע וגילויי
(א) (1) מפעיל טיסה או מארגן יציג במקום שבו הוא מקבל קהל, מודעה המפרטת את זכות הנוסע להטבות במקרה של סירוב להטיסו בטיסה, עיכוב טיסה, הקדמת טיסה או ביטולה (בסעיף זה — מידע לנוסע), במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות.
(2) מפעיל טיסה, מארגן ונותן שירותי סוכנות נסיעות המציעים כרטיסי טיסה למכירה יפרסמו מידע לנוסע באתרי האינטרנט שלהם, אם קיימים, באופן בולט.
(3) בעל רישיון להפעלת שדה תעופה לפי חוק הטיס, התשע"א-2011, יציב בכל שדה תעופה שהוא מפעיל שילוט המציג מידע לנוסע, במקום הנראה לעין באותיות ברורות וקריאות.
(4) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין מידע לנוסע, ובכלל זה לעניין נוסח המודעות והשילוט כאמור בסעיף קטן זה.
(ב) נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שמתקיימת לגביה עילה מזכה, זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן מסמך המפרט את זכותו להטבות.
(ג) מפעיל טיסה או מארגן המנפיק לנוסע כרטיס טיסה, ימסור לו פרטים בדבר מקום הימצאו בשדה התעופה של מי שמונה לפי הוראות סעיף 8ג(א1) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג—1963, לשם סיוע לנוסעים לממש את זכויותיהם בהתאם להוראות חוק זה ובדבר דרכי ההתקשרות עמו; החובה למסור פרטים כאמור תחול גם על נותן שירותי סוכנות נסיעות שמוכר לנוסע כרטיס טיסה, ובלבד שקיבל את הפרטים ממפעיל טיסה או מהמארגן.
15.   
16.   
17.   
18. 6
תחולה על נוסע בטיסה פנים–ארצית

(תיקון התש"ף)
הוראות חוק זה יחולו, בשינויים המחויבים, גם על נוסע בטיסה שנקודת המוצא והיעד הסופי שלה נמצאים בשטח מדינת ישראל, ואולם לא יינתן פיצוי כספי לנוסע כאמור אלא לפי הוראות שקבע השר; בתקנות לפי סעיף זה רשאי השר לקבוע בין השאר נסיבות שבהן לא יינתן פיצוי כאמור.
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
(תיקון עקיף בחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963 — התיקון שולב בחוק).
24.   
25.   
(סעיף 3(א)(4))
פיצוי כספי

מרחק הטיסה (בק"מ)
הסכום (בשקלים חדשים)
עד 2,000
1,490
מרחק הטיסה (בק"מ)
הסכום (בשקלים חדשים)
?עד 4,500
2,390
מעל 4,500
3,580
השינוי בתנאי כרטיס הטיסה
השיעור ממחיר כרטיס הטיסה ששילם הנוסע
העברה ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים
60%
העברה ממחלקת עסקים למחלקת תיירים
80%
העברה ממחלקה ראשונה למחלקת תיירים
90%
העברה ממחלקה ראשונה או ממחלקת עסקים למחלקת תיירים, בטיסה למרחק העולה על 4,500 ק"מ
100%
(סעיף 3(ב)(3))
מחיר כרטיס טיסה שהונפק כחלק מחבילת תיור
 
מרחק הטיסה בכיוון אחד (בק"מ)
מרחק הטיסה בכיוון אחד (בק"מ)
מרחק הטיסה בכיוון אחד (בק"מ)
 
עד 2,000
עד 4,500
מעל 4,500
סוג הטיסה וסוג מחלקת השירות
מחיר (בשקלים חדשים)
מחיר (בשקלים חדשים)
מחיר (בשקלים חדשים)
טיסת שכר או טיסה סדירה במחלקת תיירים
900
1,790
2,990
טיסה סדירה במחלקת עסקים
2,390
4,180
7,460
טיסה סדירה במחלקה ראשונה
4,780
8,360
14,930
(ד) על אף האמור בהוראות לפי החוק העיקרי, החל מיום תחילתו של חוק זה וכל עוד עומדת בתוקפה ההכרזה על מצב מיוחד בעורף כהגדרתו בחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), לעניין מפעיל טיסה שהפסיק את כלל טיסותיו מישראל ואליה, יחולו על מפעיל טיסה כאמור ועל מארגן לעניין טיסות של מפעיל טיסה כאמור, הוראות כמפורט להלן לעניין זכאות נוסע לכרטיס טיסה חלופי בשל ביטול טיסה לפי סעיף 6(א)(2) לחוק העיקרי, והכול אלא אם כן שר התחבורה והבטיחות בדרכים קבע אחרת בצו לפי הוראות סעיף 9א(א)(2) לחוק העיקרי כנוסחו בחוק זה:
(1) מפעיל טיסה או מארגן יציע, לבחירת הנוסע, כרטיס טיסה חלופי מנקודת מוצא שונה או ליעד שונה מכרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף למקומות פנויים בטיסה, והכול כדי לסייע לנוסע להגיע ליעד המקורי הנקוב בכרטיס הטיסה שהונפק לו;
(2) מפעיל טיסה או מארגן המציע כרטיס טיסה חלופי כאמור בפסקה (1), יודיע לנוסע באופן ברור על זכאותו לבחור בין השבת תמורה ובין כרטיס טיסה חלופי כאמור; הסכמת הנוסע לקבל כרטיס טיסה חלופי כאמור תימסר בכתב.
 
בנימין נתניהו
 
ישראל כץ
 
ראש הממשלה
 
שר התחבורה התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים
שמעון פרס
 
ראובן ריבלין
 
נשיא המדינה
 
יושב ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2360, התשע"ב (29.5.2012), עמ' 414. הצ"ח - כנסת 413, התשע"ב, עמ' 6.
תיקונים:ס"ח 2826, התש"ף (14.7.2020), עמ' 224. הצ"ח - ממשלה 1300, התש"ף, עמ' 50;
ס"ח 2841, התש"ף (13.8.2020), עמ' 376 [התש"ף (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1355, התש"ף, עמ' 646;
ס"ח 2877, התשפ"א (14.12.2020), עמ' 138. הצ"ח - ממשלה 1373, התשפ"א, עמ' 78;
ס"ח 3372, התשפ"ה (11.2.2025), עמ' 304. הצ"ח - ממשלה 1755, התשפ"ד, עמ' 1008.
[2.] ראו הוראת שעה לענין תקופת חרבות ברזל - בסוף מסמך זה.
[3.] ראו הוראת שעה לענין תקופת חרבות ברזל - בסוף מסמך זה.
[4.] עפ"י תיקון התשפ"ה: על אף האמור בסעיף 9א לחוק, לא יקבע שר התחבורה והבטיחות בדרכים צו לפי אותו סעיף לעניין טיסה שהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה שהונפק לגביה הוא לפני יום 11.2.2025.
[5.] סכום הפיצוי בסעיף 11(א) עודכן לאחרונה בי"פ 13403, התשפ"ה, עמ' 6483, החל ביום 1.1.2025.
[6.] ראו הוראת שעה לענין תקופת חרבות ברזל - בסוף מסמך זה.
[7.] הסכומים בתוספת הראשונה לחוק התעדכנו לאחרונה בי"פ 13403, התשפ"ה, עמ' 6483, החל ביום 1.1.2025.
[8.] הסכומים הנקובים בתוספת השלישית עודכנו לאחרונה בי"פ 13403, התשפ"ה, עמ' 6484, החל ביום 1.1.2025.

מפת מסמך

1. הגדרות
2. תנאים לזכאות להטבות
3. סוגי ההטבות
4. אחריות מפעיל טיסה ומארגן
5. סירוב להטיס נוסע בטיסה
6. טיסה שבוטלה
7. טיסה שהמריאה באיחור
8. טיסה שמועד המראתה הוקדם
9. שינוי בתנאי כרטיס הטיסה
9א. שינוי ההטבות לנוסע בשל מצב מיוחד
שינוי ההטבות לנוסע בשל מצב מיוחד
10. הנפקת כרטיס טיסה לטיסה שמועדיה לא אושרו מראש
11. פיצויים לדוגמה
12. חישוב מרחקים
13. עדכון סכומים
14. חובות יידוע וגילויי
15. סיוע של נותן שירותי סוכנות נסיעות בקבלת הטבות
16. שמירת דינים
17. התניה לטובת הנוסע
18. תחולה על נוסע בטיסה פנים–ארצית
19. התיישנות
20. סייג לזכאות בשל קבלת הטבה לפי דין זר
21. שינוי התוספות
22. ביצוע ותקנות
23. תיקון חוק רישוי שירותי התעופה מס' 4
24. תחילת ותקנות ראשונות
25. טיסה שבוטלה - הוראת שעה
תוספת ראשונה7
תוספת שנייה
תוספת שלישית8
הוראות שעה - חרבות ברזל