תאריך תצוגה: 08/12/2025
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק שני: הכרזה
2. בקשה להכרזה
3. תנאי ההכרה
3א. כוחה של הכרה
4. הודעה על הכרזה
פרק שלישי: הנהלת מוסד מוכר ופיקוח עליו
5. חובותיהם של מנהל מוסד ושל מוריו
6. סמכויות המפקח
7. פסילת מנהל, מורה או עובד
פרק רביעי: תמיכת המדינה
8. בקשה לתמיכת המדינה
9. תנאים להשתתפות המדינה בתקציבי שעות לימוד
9א. דין וחשבון כספי
9ב. אי מתן תמיכה או ביטולה
9ג. השתתפות נוספת בקיום מוסדות חינוך
9ג1. שעות טיפוח ושעות תמריץ
9ד. הפחתת שיעור ההשתתפות
9ה. חשבון לתשלומי הורים
פרק חמישי: הוראות שונות
10. פקיעת הכרה וביטולה
10א. אי–תחולה
11. השם
12. הוראת שעה

תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 34 לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953, אני מתקין תקנות אלה:
1.   
"חוק הלימוד" פירושו - חוק לימוד חובה, התש"ט-1949;
"חוק הפיקוח" - חוק הפיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969;
"חטיבה עליונה" - מוסד חינוך שלומדים בו תלמידים בכיתות ט' עד י"ב, או בכיתות י' עד י"ב;
"חטיבת ביניים לא רשמית" - מוסד חינוך, למעט מוסד לחינוך מיוחד, שלומדים בו תלמידים רק בכיתות ז' עד ט', שהוכר כחטיבת ביניים מוכרת כמשמעותה בצו לימוד חובה (חינוך חינם שלא במוסד חינוך רשמי), התשל"ח-1978;
"כיתה לחינוך מיוחד" - כיתה במוסד לחינוך רגיל שניתנים בה שירותי חינוך מיוחדים, כמשמעותם בחוק חינוך מיוחד;
"מדד טיפוח מוסדי" - ממוצע הדירוג החברתי–כלכלי של כלל התלמידים הלומדים והמדווחים במוסד חינוך, שקבע משרד החינוך לפי המשתנים האלה: השכלת ההורים, חציון רמת ההכנסה לנפש במשפחה במוסד, פריפריאליות בית הספר ושילוב של הגירה וארץ מצוקה;
"מדד טיפוח רשותי" - הממוצע המשוקלל של מדד הטיפוח המוסדי של כלל מוסדות החינוך בתחום רשות חינוך מקומית;
"מוסד חינוך יסודי" - מוסד חינוך רשמי שלומדים בו תלמידים בכיתות א' עד ו', כולן או מקצתן, או בכיתות א' עד ח' או בכיתות א' עד ט';
"מוסד לחינוך מיוחד" - כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד;
"מוסד לחינוך רגיל" - כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד;
"מוסד מוכר" פירושו - מוסד חינוך מוכר כמשמעותו בחוק הלימוד ושאינו מוסד חינוך רשמי;
"מנהל מוסד" - עובד הוראה שעיקר עיסוקו בניהול ההוראה והחינוך במוסד מוכר, לרבות ממלא מקומו;
"בעל מוסד" - (נמחק);
"הכרזה" - (נמחק);
"מפקח" פירושו - אדם שנתמנה על-ידי המנהל הכללי של משרד החינוך והתרבות להיות מפקח לענין תקנות אלה;
"מנהל המחוז" , "מנהל אגף החינוך הדתי", "המפקח על החינוך הדתי במחוז", "תקן", "מצבה" -כמשמעותם בתקנות חינוך ממלכתי (סדרי הפיקוח), התשי"ז-1956;
"עובד הוראה" - מי שעוסק במוסד חינוך ועיקר עיסוקו בו הוא בהוראה או בחינוך;
"עובד שירות ומינהל" - מי שעוסק בבית ספר ואינו עובד הוראה;
"פריפריאליות בית הספר" - שילוב של שני אלה:
(1) מרחק נסיעה מהיישוב שבו פועל מוסד החינוך ליישוב תל–אביב-יפו;
(2) צפיפות אוכלוסייה ברדיוס נסיעה של 20 קילומטרים ממרכז היישוב; לעניין זה, צפיפות האוכלוסייה תיבחן לפי אחד מאלה, בהתאם לסוג העניין:
(א) במוסד חינוך המיועד לאוכלוסייה היהודית - לפי צפיפות האוכלוסייה היהודית;
(ב) במוסד חינוך המיועד לאוכלוסייה שאינה כאמור בפסקת משנה (א) - לפי צפיפות כלל אוכלוסייה זו;
"התכנית החדשה" - תכנית "אופק חדש", שנקבעה בהסכם הקיבוצי בין מדינת ישראל לבין הסתדרות המורים מיום כ"ח בכסלו התשס"ט (25 בדצמבר 2008), לרבות תיקוניו והתוספות שנוספו לו מזמן לזמן;
"תכנית היסוד" פירושו - מספר השעות לפי המקצועות שהן חובה על כל מוסד חינוך;
"תקן הבסיס" - השתתפות המדינה בקיום מוסד חינוך רשמי בכל התחומים האלה:
(1) התקצוב הניתן בעבור שעות אורך, שהן מספר השעות המזערי שלומדים תלמידים בכיתתם, כפי שמורה המשרד מזמן לזמן, בצירוף התקצוב הניתן למוסדות חינוך רשמיים שאינם משתתפים בתכנית החדשה, ובלא התוספות הניתנות למוסדות רשמיים בלבד - לרבות לפי דבר חקיקה, תוספת בשל מדד הטיפוח או גודל הכיתה, או תוספות בשל תכניות מיוחדות;
(2) עלות אגרת שכפול, חומרי מלאכה וערכות טכנולוגיות;
(3) שירותים נלווים - מזכיר ושרת;
"תקנות העברה" - תקנות חינוך ממלכתי (העברה), התשי"ט-1959;
"תקנות הרישום" - תקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום), התשי"ט-1959;
שאר המונחים, במידה שאינם מצויים בחוק החינוך, פירושם כמשמעותם בחוק הלימוד.
2.   
3.   
(1א) המוסד מקיים את תכנית היסוד לפי האמור בתקנה זו;
(2) הלימודים הנוספים על תכנית היסוד אושרו על-ידי השר;
(2א) מספר התלמידים הצפוי בכל כיתה הוא לפי השיעור הנהוג במוסדות חינוך רשמיים;
(2ב) משך השיעורים, ההפסקות ויום הלימודים, הם לפי הנהוג במוסדות חינוך רשמיים;
(3) ימי הלימודים בחטיבת ביניים לא רשמית ובחטיבה עליונה הם לא יותר מ–220 לשנה ולא פחות מ–175 לשנה, ובגן ילדים ובמוסד חינוך יסודי הם לא יותר מ–240 לשנה ולא פחות מ–185 לשנה, ובלבד שבמוסדות שבהם מקבלים התלמידים שיכון וכלכלה נוסף על החינוך היסודי, יהיו ימי הלימוד כפי שיאשר השר לגבי אותו מוסד;
(3א) מספר שעות הלימוד לאורך יום בשבוע לימודים במוסד יהיה כמפורט להלן, לפי סוג המוסד:
(א) במוסד חינוך יסודי שאינו מוסד לחינוך מיוחד - לא יפחת מ–29 שעות שבועיות בכיתות א' עד ב', מ–31 שעות שבועיות בכיתות ג' עד ד' ומ–32 שעות שבועיות בכיתות ה' ומעלה;
(ב) בחטיבת ביניים לא רשמית - לא יפחת מ–36 שעות שבועיות בממוצע, לכל שנת לימודים;
(ג) בכיתת לימוד בחטיבה עליונה שאינה מוסד לחינוך מיוחד - לא יפחת מ–34 שעות שבועיות בממוצע לכל שנת לימודים;
(ד) במוסד לחינוך מיוחד - כפי שנקבע בחוזר מנכ"ל כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד;
(3ב) בעל המוסד יוודא את עמידת המוסד בקיום מספר שעות הלימוד במוסד כאמור בפסקה (3א);
(4) המוסד מקיים חופשות חגים כפי שאישר השר;
(5) השכלת המנהל וחבר עובדי ההוראה במוסד הוא לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים;
(6) משכורות מנהל המוסד, עובדי ההוראה ועובדי השירות והמינהל במוסד, לפי השיעורים והכללים שהיו נהוגים במוסדות חינוך רשמיים שאינם כלולים בתוכנית החדשה, ובמוסדות חינוך בחטיבה העליונה - לפי ההסכמים הקיבוציים החלים על כלל מוסדות החינוך בחטיבה העליונה המצויים בבעלות של רשות חינוך מקומית, ובמוסד לחינוך מיוחד, למעט כיתה לחינוך מיוחד - לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים לחינוך מיוחד הכלולים בתוכנית החדשה;
(7) תנאי השיכון, הציוד והתנאים הסניטאריים במוסד מניחים את דעת השר;
(8) לא קיימת בו הפליית תלמידים כמשמעותה בסעיף 5 לחוק זכויות התלמיד, לרבות בהליך קבלתם;
(9) בעל המוסד העמיד חשבון בנק נפרד של המוסד שאליו יופקדו כספי תשלומים שהתקבלו מהורים בעד תלמידי אותו מוסד (להלן - חשבון לתשלומי הורים), וניהל אותו בהתאם להוראות תקנה 9ה, ולעניין חטיבת ביניים לא רשמית וחטיבה עליונה - בהתאם להוראות תקנות לימוד חובה (ייעוד כספי תשלומים), התשס"ה-2004;
(10) בעל המוסד ומנהל המוסד מקיימים את הוראות הדין לעניין שמירה על הפרטיות, אבטחת מידע וסייבר.
(א1) נתקיימו התנאים בתקנת משנה (א), וראה השר כי הכרזה עלולה לפגוע במערכת החינוך הממלכתית, רשאי השר שלא להכריז על המוסד כמוסד מוכר; לצורך כך רשאי השר לשקול כל שיקול שלדעת השר נוגע לעניין, ובין השאר, שיקולים חינוכיים וכלכליים, לרבות אלה:
(1) סגירה צפויה של כיתות, מוסד חינוך או מוסדות חינוך במערכת החינוך הממלכתית;
(2) פגיעה צפויה במספר התלמידים או בשיעורם במערכת החינוך הממלכתית;
(3) פגיעה צפויה בהרכב האינטגרטיבי, של התלמידים במערכת החינוך הממלכתית; בפסקה זו, "הרכב אינטגרטיבי" , משמעו הרכב התלמידים בכיתת הלימוד באופן המשלב תלמידים בעלי יכולות למידה שונות ומשכבות חברתיות-כלכליות מגוונות;

בתקנת משנה זו, "מערכת חינוך ממלכתית" - מוסד או מוסדות חינוך רשמי או מוסד או מוסדות חינוך בבעלות רשות מקומית או בבעלות רשויות מקומיות אחדות במשותף, ברשות חינוך מקומית מסוימת או ברשויות חינוך מקומיות הסמוכות לה.
(ב) מוסד מוכר שמתכוונים להנהיג בו תכנית לימודים לשם ניסוי רשאי השר לפטרו מן התנאים שפורטו בתקנה זו, כולם או מקצתם.
(ג) תכנית היסוד במוסד מוכר תהווה 75% מכלל שעות הלימודים במוסד חינוך רשמי, אולם השר רשאי לאשר אחוזים שונים מאלה, ובלבד שתלמידי המוסד יגיעו לפי מבחנים ומבדקים לרמת ההישגים הנתונה במוסד חינוך רשמי.
(ד) על אף האמור בתקנת משנה (א)(6), רשאי השר להכיר במוסד אף אם משכורות המורים והעובדים במוסד אינן לפי הכללים האמורים בה, אם המוסד מקיים תכנית הבראה שאושרה מראש ובכתב בידי משרד החינוך ושלדעת חשב המשרד התכנית מחייבת הפחתה בשכר העובדים, ובלבד שההפחתה תהיה מידתית ובהתאם לרכיבי השכר הקודם, וכן לפי נתוני העובדים והעסקתם קודם ההפחתה.
3א.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
9א.   
9ב.   
9ג.   
9ג1. 2
שעות טיפוח ושעות תמריץ

(תיקון התשפ"ב)
על אף האמור בתקנה 9, רשאי השר להשתתף בתקציבים נוספים על תקן הבסיס למוסד מוכר, כמפורט להלן, בשיעור של עד 75%, לפי שיעור ההשתתפות שנקבע למוסד מוכר לפי תקנה 9, ובלבד שמוסדות חינוך בעלי מאפיינים דומים יזכו להשתתפות בשיעור זהה:
(1) השתתפות בעד תוספת שעות טיפוח לפי תלמיד, באופן יחסי, כך שתלמיד שלומד במוסד מוכר שמדד הטיפוח שלו הגבוה ביותר, יהיה זכאי לתוספת שעות טיפוח גדולה פי 3 מתלמיד שלומד במוסד מוכר שמדד הטיפוח שלו הנמוך ביותר;
(2) השתתפות בעד תוספת שעות תמריץ לכיתה תקנית לפי הטבלה שלהלן (המספרים מבטאים את מספר התלמידים ובצידם, בסוגריים, תוספת שעות תמריץ):
20 (0); 21 (0.2); 22 (0.4); 23 (0.6); 24 (0.8); 25 (1); 26 (1.2); 27 (1.4); 28 (1.6); 29 (1.8); 30 (2); 31 (2.2); 32 (2.4); 33 (2.6); 34 (2.8); 35 (3); 36 (3.8); 37 (5); 38 (6.2); 39 (7.4); 40 (8.6);
9ד.   
9ה.   
10.   
10א.   
11.   
12.   
על פי תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953, אנו מדווחים בזה כמתחייב לשנת הלימודים .........................:
בשקלים חדשים
1. סך כל התקבולים מתשלומי הורים לשנת הלימודים: ......................................................
2. סך כל התשלומים שהוצאו מהחשבון בשנת הלימודים: ..................................................
3. יתרה: עודף בתום שנת הלימודים (ראו פרט 8(ה)): ..........................................................
4. בתום שנת הלימודים הועברה להורים יתרת הסכומים שנותרה בחשבון: ......................
5. עמלות: .............................
6. הסכום שנותר בחשבון לתלמידים הממשיכים ללמוד במוסד החינוך: ..........................
7. הסכום שנותר לניהול החשבון בתקופת הפגרה: ..............................
8. לדיווח זה מצורפים המסמכים שלהלן:
(א) פירוט התנועות בחשבון הבנק מתחילת שנת הלימודים בשנה המבוקרת עד יום פתיחת שנת הלימודים שלאחריה;
(ב) פירוט סכום התקבולים השנתיים, לגבי כל שכבה בנפרד, לצד הפעילויות שלשמן התקבלו;
(ג) פירוט סכום ההוצאות השנתיות, לגבי כל שכבה בנפרד, לצד הפעילויות שלשמן הוצאו;
(ד) הסבר מפורט בקשר לסכומים חריגים שהוצאו מחשבון זה;
(ה) פירוט הנסיבות שבהן נוצרו עודפים בחשבון (אם קיימים):
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...........................................
 
.....................................................
מנהל מוסד החינוך
 
מורשה חתימה - עובד
בעל מוסד חינוך
י' בחשון התשי"ד (19 באוקטובר 1953)
בן-ציון דינור
שר החינוך והתרבות
[1.] ק"ת 399, התשי"ד, עמ' 104 (146).
תיקונים:ק"ת 506, התשט"ז, עמ' 786;
ק"ת 1479, התשכ"ג, עמ' 1966;
ק"ת 3598, התשל"ז (7.10.1976), עמ' 45;
ק"ת 4203, התשמ"א (12.2.1981), עמ' 435;
ק"ת 6641, התשס"ח (15.1.2008), עמ' 388;
ק"ת 6839, התש"ע (22.12.2009), עמ' 296;
ק"ת 6884, התש"ע (12.4.2010), עמ' 1003 [התש"ע (מס' 2)];
ק"ת 6890, התש"ע (5.5.2010), עמ' 1070 [התש"ע (מס' 3)];
ק"ת 7173, התשע"ג (31.10.2012), עמ' 109;
ק"ת 7407, התשע"ד (11.8.2014), עמ' 1619;
ק"ת 10312, התשפ"ב (31.8.2022), עמ' 3964 (ת"ט בק"ת 10344, התשפ"ג, עמ' 26);
ק"ת 12114, התשפ"ו (8.12.2025), עמ' 328.
[2.] תקנה 9ג1 חלה בתקופה שמיום 1.9.21 עד יום 31.8.22 (תיקון התשפ"ב).

מפת מסמך

פרק ראשון: פרשנות
1. הגדרות
פרק שני: הכרזה
2. בקשה להכרזה
3. תנאי ההכרה
3א. כוחה של הכרה
4. הודעה על הכרזה
פרק שלישי: הנהלת מוסד מוכר ופיקוח עליו
5. חובותיהם של מנהל מוסד ושל מוריו
6. סמכויות המפקח
7. פסילת מנהל, מורה או עובד
פרק רביעי: תמיכת המדינה
8. בקשה לתמיכת המדינה
9. תנאים להשתתפות המדינה בתקציבי שעות לימוד
9א. דין וחשבון כספי
9ב. אי מתן תמיכה או ביטולה
9ג. השתתפות נוספת בקיום מוסדות חינוך
9ג1. שעות טיפוח ושעות תמריץ
9ד. הפחתת שיעור ההשתתפות
9ה. חשבון לתשלומי הורים
פרק חמישי: הוראות שונות
10. פקיעת הכרה וביטולה
10א. אי–תחולה
11. השם
12. הוראת שעה
תוספת