"אניית נוסעים" - אנייה המיועדת, בעיקר, להולכת נוסעים;
"אניית סיור" ( Cruise Ship ) - אנייה המביאה לביקור בישראל בעיקר תיירים שאינם מביאים עמם חפצים;
"אימ"ו" - הארגון הימי הבין–לאומי שישראל חברה בו;
"בעל כלי שיט" - לרבות החוכר או המפעיל של כלי השיט או סוכנו של כל אחד מהם;
"בעל מטען" - לרבות מי מטעמו, או שלוחו שהורשה כדין והוא עובד בשביל בעל המטען בלבד או שהוא סוכן מכס הרשום לפי חוק סוכני המכס, התשכ"ה-1964, ולעניין מכולה או נגרר כשהם ריקים ממטען, המיועדים להובלת מטענים - בעל האנייה; "גונדולה" - מכולה בלא תקרה קבועה שדפנותיה מתקפלות;
"גלנוע" ( Roll On / Roll Off ) - שיטת שינוע של מטען בעל גלגלים על גלגליו מהאנייה לרציף או ממנו לאנייה, דרך פתח אחורי, צדדי או קדמי של האנייה;
"דמי תשתית" - תשלום בעד העמדה, תחזוקה ופיתוח של תשתיות נמליות, כגון: רציף, שוברי גלים ומיתקני עזר לניווט כלי שיט, ותחזוקת הסביבה הימית;
"המכלה" - מילוי יחידות מטען לתוך נגרר או מכולה או ריקון יחידות מטען מתוך נגרר או מכולה, לרבות מכולה שאינה רגילה;
"העברה חופית" - ניטול מאנייה לאנייה באותו נמל של מטען שמקורו או יעדו נמל אחר בישראל;
"העברת דלק בין–נמלית" - העברת דלק באנייה מנמל בישראל לנמל בישראל או ליעד אחר בישראל או ממנו, למעט תדלוק אנייה באותו נמל;
"התחום הימי" - שטח המים שבתחום הנמל;
"חברת הפיתוח והנכסים" - חברת נמלי ישראל, פיתוח ונכסים בע"מ שהוסמכה להיות חברת הפיתוח והנכסים לפי סעיף 9 לחוק הרשות; "חומר מסוכן" - חומר מן החומרים המוגדרים בקודקסים של אימ"ו כמפורט להלן, המופקדים לעיון הציבור במשרדי המנהל, וכן חומר בעל תכונה או תכונות דומות שהמנהל הורה לגביו שהוא חומר מסוכן, למעט חומר נפץ:
(1) חומר מן המפורטים בקוד הבין–לאומי הימי למטענים מסוכנים ארוזים כולל התוספות לו ( IMDG Code );
(2) חומר מן המפורטים בנספח 1 לקוד בדבר שיטה בטוחה למטענים יבשים בצובר ( BC Code ), המסווג בקבוצה B ( Group B ) ובהתקיים התנאים הקבועים בקוד לסיווגו ככזה;
(3) חומר מן המפורטים בפרק השבעה עשר לקוד בדבר בנייה וציוד של אניות המובילות כימיקלים מסוכנים בצובר ( IBC Code ), אשר סיווג הסיכון שלו ( Hazards ), כנקוב בעמודה d , הוא מסוג s או s/p ;
(4) חומר מן המפורטים בפרק התשעה עשר לקוד בדבר בנייה וציוד של אניות המובילות גזים נוזליים בצובר ( IGC Code ), אשר סיווג הסיכון שלו ( Hazards ), כנקוב בעמודה d , הוא מסוג s או s/p ;
"חומר נפץ" - כמשמעותו בחוק חומרי נפץ, התשי"ד-1954, לרבות חומרים ופריטי תחמושת המפורטים בקבוצה ראשונה ( Class 1 ) בקוד הבין–לאומי הימי למטענים מסוכנים ארוזים כולל התוספות לו ( IMDG Code ); "חפצים" - חפציו האישיים הרגילים של נוסע או תייר, למעט רכב;
"יום התחילה" - יום תחילתו של צו זה;
"כלי שיט נמלי" - כלי שיט המועסק במתן שירותים לאניות הפוקדות את הנמל או בביצוע עבודות ימיות בתחום הנמל, או כלי שיט מסחרי העוגן שמקום עגינתו הקבוע ברציף בנמל, על פי הסכם עגינה עם מפעיל אותו רציף, ופעילותו הרגילה היא בתחום הנמל;
"כלי שיט נמלי לבניית נמל" - כלי שיט נמלי המבצע עבודות לצורך בניית נמל;
"מוצרי גרעינים" - תבואות שעברו תהליך עיבוד, או תבואות שלא ניתן לאחסנן בממגורות, למעט במחסן ייעודי בשיטת אחסנה שטוחה;
"מטען אחוד" - כל אחד מאלה:
(1) מטען שנתקיימו בו כל אלה:
(א) יחידותיו מסודרות על גבי משטחים ( Pallets ), או מאוגדות בחבקים או במענבים ( Slings ) או בלשכים ( Skids );
(ב) יחידותיו מאוגדות או מסודרות או אסופות מראש באופן שלא יצריך את פירוקן או איגודן או סידורן במהלך השינוע בתחום הנמל לרבות בכלי השיט;
(ג) יחידותיו כשהן מאוגדות, מסודרות או אסופות, ניתנות לניטול בציוד המקובל אצל הספק וסידורן בספנה מאפשר ניטול להנחת דעת הספק;
(ד) משקלה של כל יחידה מסודרת, מאוגדת או אסופה אינו קטן מ–400 ק"ג;
(2) גלילי נייר שמשקל כל אחד מהם הוא טונה אחת ומעלה והוא מסוור מראש במענב המאפשר, להנחת דעת הספק, את ניטולו בעזרת המענב כאמור;
(3) שקים גדולים ( Big Bags ), שמשקל כל אחד מהם אינו קטן מ–500 ק"ג;
(4) יחידה של מטען מתכת שמשקלה טונה אחת ומעלה;
(5) מטען ביחידות שמשקלן טונה אחת ומעלה ליחידה, הניתן לניטול בציוד המקובל אצל הספק, ובשיטות העבודה המקובלות לסוג זה של מטען, ואשר הוצהר מטען כללי במיצהר, ובלבד שנתקיים לגביו האמור בפסקה 1(ג);
"מטען במעבר" ( Cargo in Transit ) - מטען שנתקיימו בו כל אלה:
(1) הוא נפרק מאנייה בנמל ומועבר בדרך היבשה או האוויר או היבשה והים אל מחוץ לישראל או מגיע לישראל לטעינה בנמל בדרך היבשה או האוויר או הים והיבשה;
(2) הוא הוצהר מטען במעבר דרך ישראל לפני פריקתו מהאנייה או לפני כניסתו לטעינה בנמל, והוכר ככזה על ידי רשות המכס;
(3) הוא לא נארז מחדש או הומכל מחדש מזמן פריקתו בנמל ועד להטענתו מחדש באותו נמל;
"מטען לנמ"א" - מטען שלא נדון במקום אחר בצו זה;
"מטען מסוכן" - מטען שהוא חומר מסוכן לרבות מכולה שתכולתה, כולה או מקצתה, חומר מסוכן, נגרר שתכולתו כולה או מקצתה חומר מסוכן, מכולה שהכילה בעבר חומר מסוכן ולא נוקתה משאריות חומר מסוכן ומכולה שתוויות הסימון הנוגעות לחומר המסוכן שאוחסן בה לא הוסרו כולן;
"מטען נפח" - אצות, קש, שעם ומוצריו, בתים מוכנים מעץ, תיל דוקרני, חישוקים מעץ, חביות ומכלים ריקים, גלדים, שלחים ועורות, צמיגים ואבובים, נוצות או כל מטען אחר, כללי או בצובר, שנפחו הממוצע עולה על 3.4 מטרים מעוקבים לטונה, לפי מידותיו החיצוניות;
"מינגש" - שהיית אנייה ליד הרציף;
"מיתקן נמל ייעודי" - מיתקן לניטול מטען בצובר מסוג מסוים, המופעל באמצעות משאבות השואבות את המטען לצינור או מסוע, ובכלל זה מיתקן לניטול שמנים וכימיקלים בצובר נוזלי, ומיתקן לניטול כימיקלים המיוצאים על ידי בעל זיכיון או בעל זיכיון משנה לפי חוק זיכיון ים המלח, התשכ"א-1961; "מכולה" ( Freight Container ) - אחד מאלה:
(1) יחידת ציוד לתובלה ושינוע מטענים שנתקיימו בה כל אלה:
(א) מבנה יציב בזוויות ישרות;
(ב) היא מתוכננת במיוחד לשימוש חוזר בתובלה ושינוע של יחידות מטען, בלא צורך בפריקתן בשלבי הביניים;
(ג) היא, מצוידת באבזרים המאפשרים, להנחת דעת הספק, את שינועה השוטף והעברתה מאמצעי תובלה אחד למשנהו במוט מירווח ( Spreader ) או בציוד תקני אחר;
(ד) מידותיה אחידות כלהלן: רוחב 8 רגל; אורך 20 רגל או 40 רגל;
(ה) במיצהר היבוא או במיצהר היצוא, לפי תקנות 51 או 53 לתקנות הנמלים, התשל"א-1971 (להלן - תקנות הנמלים), היא הוצהרה כמכולה ופורטו מידותיה; (2) מכל לניטול נוזלים ( Isotank ) שמשקלו העצמי 1,000 ק"ג לפחות, הנתון בתוך מבנה יציב ובעל אבזרים המאפשרים את ניטולו השוטף בציוד המקובל בנמל, להנחת דעת הספק; מכל לניטול נוזלים יראו כמכולה ריקה, אם הפער בין משקלו בפועל לבין משקלו העצמי אינו עולה על 100 ק"ג;
"מכולה חריגה" - מכולה שהמטען שבה חורג ממידותיה או מכולה שניטולה מחייב שימוש בציוד מיוחד;
"מכולה שאינה רגילה" - מכולה שאורכה אינו 20 רגל או 40 רגל;
"מנהל התעבורה הימית" - הספק האחראי לניהול התעבורה הימית בנמל בידי רב חובל הנמל ותצפית הנמל;
(1) לגבי מכולה - מסירת מכולה במישרין מהאנייה שליד הרציף לבעליה או מן הבעלים לאנייה שליד הרציף;
(2) לגבי כל מטען שאינו מכולה - מסירת מטען לבעליו במהלך המשמרת שנוטל בה המטען מכלי השיט או אליו;
"מסירה עקיפה" - מסירת מטען שאיננה מסירה ישירה;
"משמרת" - פרק זמן של כ–1/3 היממה (כ–8 שעות), שתחילתו וסיומו אצל כל ספק בשעה קבועה; לעניין זה, משמרת א' - המשמרת הראשונה של היום; משמרת ב' - המשמרת השניה של היום; משמרת ג' - משמרת לילה;
"נגרר" - רכב המשמש להובלת מטענים בגלנוע באניית גלנוע, לרבות גרור ( Trailer ), גרור נתמך ( Semi-Trailer ) וגרור גלנוע ( Roll Trailer ), ואינו מהווה כשלעצמו מטען;
"נוסע" - אדם שגילו מעל שנתיים היורד בנמל מכל כלי שיט שבו הגיע לישראל, או העולה בנמל על כלי שיט שעליו יצא מישראל, ולגבי אנייה - למעט צוות האנייה;
"ניטול" - כל פעולה לצורך נטילת מטען ממקומו בכלי שיט או רכב המובילו לנמל, ניודו בתחום הנמל ומיקומו בכלי שיט או רכב המוציאו מן הנמל, למעט פעולות -
(1) הכנה באנייה או במטען, כולל איסוף או אריזה של מטען שהתפזר, איסוף טובין בתפזורת, כיסוי ספנות אנייה בזמן גשם, שלג או תנאי מזג אוויר קיצוניים, ניקוי מחסני אנייה בגמר פריקת המטען, מיון מטען לפי סימנים עיקריים וסימני עזר, סימון מטען לצורך זיהויו, פתיחה או סגירה של אריזות;
(2) לשמירה על היציבות או הבטיחות של האנייה בעת הניטול;
(3) שיש לבצען באמצעות כוח אדם בעל מומחיות או כשירות מיוחדת שהספק אינו מעסיק, או המחייבות שימוש בציוד מתמחה שהספק אינו מחזיק;
(4) שיש לבצען בשל טיבו או מצבו של המטען, המחייב סידורי טיפול מיוחדים ושונים מאלה המקובלים אצל הספק לגבי מטענים אחרים;
(5) שינוע מכולת מחברים ואמצעי רתיקה לנעילת מכולות;
(6) איסוף ופינוי חומר אריזה המשמש לריפוד המטען;
(7) ניתוק כבלי הריתוק של מטענים על הסיפון;
(8) פירוק או הקמה של מחיצות;
(9) ניקוי ספנות כלי השיט בגמר הפריקה;
"ניטול אופקי" - ניטול מטען גלנוע או ניטול מטען על משטחים או בחבקים באמצעות מלגזה מאנייה לרציף או ממנו לאנייה, דרך פתח אחורי, צדדי או קדמי של האנייה, למעט כלי רכב המנוטל בנסיעה;
"נמל" - נמל חיפה שהוכרז בצו נמל חיפה (גבולות), התשכ"ד-1964, נמל אשדוד שהוכרז בצו נמל אשדוד (הכרזת נמל), התשכ"א-1960, ונמל אילת שהוכרז בצו נמל אילת (הכרזת נמל), התשי"ב-1952;
"סילוק מי שיפוליים שמנוניים" - קבלת מי שיפוליים שמנוניים מכלי שיט לפי הוראות סימן ב' לפרק החמישה עשר לתקנות הנמלים; "ספק" - תאגיד שהוסמך לספק את השירות לפי חוק הרשות או המספק את השירות מכוח סעיף 59 לחוק הרשות, ואשר צו זה חל עליו לפי סעיף 2; "עיתוק" - כל אחד מאלה:
(1) לגבי מטען - הזזת מטען לצורך ניטול מטען אחר, ייצוב האנייה, על פי דרישת רשות המכס, לצורך המכלה, או למטרה אחרת שאיננה במסגרת הניטול הרגיל של אותו מטען; לעניין זה -
(א) "עיתוק דרך הרציף" - פריקת מטען המיועד לנמל אחר מאנייה לרציף וטעינתו לאותה אנייה מחדש;
(ב) "עיתוק על הרציף" - הזזת המטען בשטח הנמל;
(ג) "עיתוק בתוך האנייה" - הזזת מטען המיועד לנמל אחר בתוך האנייה;
(2) לגבי אנייה - העברת אנייה ממקום אחד ברציף למקום אחר באותו רציף או ברציף אחר באותו נמל או למקום עגינה אחר באותו נמל;
"צובר" - מטען בלא אריזה המאוחסן בתפזורת במכלי האנייה או במחסניה;
"צובר חופנים" - צובר המנוטל לאנייה וממנה על ידי מנוף אשר לזרוע שלו מחובר חופן, מדלה או ציוד אחר המותאם לניטול צובר;
"קצא"א" - חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ;
"רכב אחר" - רכב שאינו רכב מנוטל בנסיעה, והמהווה כשלעצמו מטען;
"רכב מנוטל בנסיעה" - רכב נהוג בכוח עצמי, המשונע בגלנוע, ומהווה כשלעצמו מטען;
"רציף" - לרבות מזח, מקשר, כלונסאות עגינה ("דולפינים") וכל מיתקן אחר המיועד לריתוק אנייה בנמל;
"ש"ח" - שקלים חדשים;
"שטח מספנות ישראל" - כהגדרתו בכתב ההסמכה של חברת מספנות ישראל בע"מ להיות תאגיד מורשה לפי סעיף 10 לחוק הרשות, אשר נחתם בידי שרי האוצר והתחבורה ביום כ"ה באב התשס"ז (9 באוגוסט 2007), ואשר תוקן ביום ד' באדר ב' התשס"ח (11 במרס 2008); "שטעון" - ניטול מטען מאנייה לאנייה באותו נמל ובלבד שנתקיימו במטען כל אלה:
(1) הוא אינו צובר;
(2) הוא לא נארז מחדש או הומכל מחדש בנמל ולא הוצא מהנמל;
(3) הוצהר עליו מטען בהעברה לפני פריקתו והוכר ככזה בידי רשות המכס;
(4) מקורו ויעדו מחוץ לישראל;
"שירותי אספקת מים" - שירות של אספקת מים לאנייה העוגנת בנמל;
"שירותי חשמל" - שירות של אספקת חשמל למכולת קירור ( Refrigerated Container );
"שירותי מעגן" - שירותים המסופקים לאנייה בתחום הימי כמפורט להלן:
(1) ניתוב בכל מקרה שמתקיימת חובת ניתוב על פי דין, או שמתבצע ניתוב בפועל;
(2) גרירה אגב ניתוב אנייה כאמור בפסקה (1);
(3) קשירת אנייה לרציף, והתרתה מרציף לרבות שימוש בסירות קשירה;
(4) ניהול התעבורה הימית בנמל בידי מנהל התעבורה הימית שבו;
"שירותי עגינה" - הקצאת מקום עגינה קבוע לכלי שיט שאינם אניות, והספקת השירותים הנלווים להקצאה כאמור;
"שירותי סילוק אשפה" - קבלת אשפה שהוצאה מאנייה על ידי צוותה, לפי הוראות סימן ג' בפרק החמישה עשר לתקנות הנמלים, למעט קבלת אשפה באופן מתמיד באמצעות ארבה שהוצמדה לצורך זה; "שירות לנוסעים" - כל השירותים הכרוכים בהעלאת נוסעים וחפציהם לכלי שיט בנמל או בהורדתם מכלי שיט בנמל, ובמעבר נוסעים וחפציהם בנמל;
"תייר" - נוסע היורד בנמל מאנייה וחוזר לאותה אנייה באותו נמל או בנמל אחר בישראל, כדי להפליג בה, במסגרת אותו ביקור של האנייה בנמל או בישראל, לפי העניין;
"תצפית הנמל" - מיתקן מאויש המשמש בניהול ובקרה של התעבורה הימית בנמל ופיקוח עליה;
"תקופת שהייה" - תקופת שהייה של כלי שיט בנמל, כמפורט להלן, לפי העניין:
(1) לעניין דמי מעגן - כל תקופה של 30 ימים או חלק ממנה הנמדדת מכניסת האנייה או המבדוק לתחום הנמל עד לעזיבתם את תחום הנמל;
(2) לעניין דמי מינגש - תקופה של 4 שעות רצופות או כל חלק ממנה, הנמדדת מן הרגע שבו החלה קשירת האנייה לרציף עד הרגע שבו הסתיימה התרת האנייה מהרציף; ואולם עיתוק אנייה מרציף לרציף שבהפעלת אותו ספק לא יראו כהפסקת תקופת השהייה לעניין זה;
(3) לעניין דמי סילוק מי שיפוליים שמנוניים - כל תקופה של 15 ימים או חלק ממנה הנמדדת החל מכניסת האנייה לתחום הנמל ועד לעזיבת האנייה את תחום הנמל;
(4) לעניין דמי סילוק אשפה - כל יום ששוהה בו כלי השיט בנמל, לרבות יום ההגעה, אם כלי השיט הגיע לנמל במשמרת הראשונה, ולרבות יום ההפלגה אם כלי השיט הפליג מהנמל לאחר תחילתה של המשמרת הראשונה;
(5) לעניין שירותי מעגן, מינגש, סילוק אשפה וסילוק מי שיפוליים שמנוניים לאנייה שאורכה עד 50 מטרים המיועדת בעיקר להולכת נוסעים, והמקבלת שירותים אלה מחברת נמל אילת בע"מ - כל 48 שעות שבהן שוהה האנייה בשטח חברת נמל אילת בע"מ.