תקנות הבטיחות בעבודה (טרקטורים בחקלאות), התשל"ב-1972 1 בתוקף סמכותי לפי סעיפים 173 ו-216 לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. (תיקון התש"ם) בתקנות אלה - |
| 4. לגבי הפעלת טרקטור בידי עובד - חייב המעביד של מפעיל הטרקטור למלא הוראות פרקים ב, ו-ג', ולענין החזקת טרקטור חייב המחזיק בטרקטור למלא אחרי ההוראות האמורות. |
| 5. עובד המפעיל טרקטור חייב למלא אחר הוראות תקנה 32 המתייחסות אליו. |
| 6. |
| 7. לא יופעל טרקטור למטרות חקלאות ולא יוחזק לשם הפעלה למטרות חקלאות, אלא אם מורכבת בטרקטור באופן נאות מסגרת בטיחות ונתקיימו הוראות תקנות 8 עד 11. |
| 8. מסגרת בטיחות תהיה בנויה לפי דגם מאושר. |
| 8א. (תיקון התש"ם) מסגרת בטיחות מתקפלת תיוצב אך ורק באמצעות אבזרי הייצוב שסופקו בידי היצרן. |
| 11. בתא בטיחות או במסגרת בטיחות שהוכנה בתא יקיימו את הוראות התוספת הרביעית. |
| 13. מסגרת בטיחות והרכבתה יקויימו כראוי. |
| 15. תיקון יסודי במסגרת פגומה כאמור בתקנה 14 וכן כל שינוי במסגרת ייעשו לפי כללי המקצוע בידי מומחה בר-סמכא, ואם מעשי הדבר - בידי היצרן או מטעמו. |
| 16. |
| 18. המפקח הראשי רשאי לסרב לאשר דגם תא בטיחות אם, לדעתו, לא מקויימות בו הדרישות בהתאם לתקנה 11. |
| 25. המפקח הראשי רשאי, לפני שיחליט על בקשה למתן אישור לדגם מסגרת, לדרוש שמסגרת נוספת העשויה לפי אותו דגם תועמד במוסד לבקורת במבחנים ובדיקות. |
| 33. לא יתן אדם הוראה לאחר לפעול בניגוד להוראות תקנות אלה ולא יתיר ביודעין פעולה בניגוד להן. |
| 33א. [תיקון התשל"ד (מס' 2)] המפקח הראשי רשאי לאצול מסמכויותיו לפי תקנות אלה. |
| 35. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. לתקנות אלה ייקרא "תקנות הבטיחות בעבודה (טרקטורים בחקלאות), התשל"ב-1972". (תקנה 17) המבחנים והבדיקות שיש לעשות במסגרת בטיחות לטרקטור תוכן הענינים
(א) המבחנים במסגרת בטיחות נערכים בעזרת מיתקנים המיועדים לחיקוי עומסים המופעלים על מסגרת בטיחות כשהטרקטור מתהפך קדימה, אחורה או הצידה. (ב) מוסד לביקורת מוסמך הנדרש לעשות מבחנים ובדיקות לפי התקנות יקבע כל אלה: (1) אם מסגרת הבטיחות שהועמדה לרשות המוסד, מתאימה להעניק למפעיל הגנה נאותה; (2) אם במסגרת האמורה מקויימות דרישות תקנה 9 בדבר מבנה מסגרת בטיחות; (3) אם בתא בטיחות או במגרת בטיחות שהוכנה בתא יקיימו את הוראות התוספת הרביעית; (4) אם המסגרת האמורה עמדה במבחנים ובדיקות כפי שמפורט בסימן ד' לתוספת זו. המסגרת שתימסר למוסד בקורת מוסמך - (1) תהיה לפי מפרט הייצור השוטף של היצרן; (2) תהיה במצב מושלם ומצוייד כפי שהיא תסופק לקונים, לרבות כל פריט הניתן לפירוק ולהרכבה. לפני כל הכנה למבחנים - (1) יצולם המראה הכללי של המסגרת כשהיא מורכבת בטרקטור; (2) ייבדק אם מקויימות הוראות תקנה 9 בדבר מבנה מסגרת בטיחות והוראות התוספת הרביעית בדבר דרישות מיוחדות לגבי תא בטיחות. לעשיית המבחנים יפורקו כל הפריטים במסגרת הבטיחות או בתא הבטיחות הניתנים לפירוק והרכבה, כגון חלון, פח, לוח או אבזר שאינו חלק מבני. (א) הטרקטור המשמש במבחני המסגרת יהיה מדגם מתאים למסגרת לפי הצהרות יצרן המסגרת, והוא יהיה שלם ובמצב תקין להפעלה רגילה. (ב) המסגרת תורכב בטרקטור לפי שיטת החיבור שיצרן המסגרת קבעה ופרסמה. סדר המבחנים במסגרת בטיחות יהיה: (1) מבחן הולם מאחור בהתאם לסעיף 22; (2) מבחן המעיכה בחלק האחורי של המסגרת בהתאם לסעיף 27; (3) מבחן הולם מלפנים בהתאם לסעיף 23; (4) מבחן הולם מהצד בהתאם לסעיף 24; (5) מבחן המעיכה בחזית המסגרת בהתאם לסעיף 28. למבחן הולם מהצד יסדרו אמצעים לקביעת הנסיטה הרגעית המירבית (maximum instantaneous defection) לאורך קו המכה, כגון דסקית חיכוך על גבי מוט. בטרם נקבע הטרקטור למבחנים ייקבעו במסגרת ובטרקטור נקודות התייחסות (datum points) במקומות המאפשרים את מדידת העיווי המשתייר (permanent deformation) במסגרת, הנובע מהמבחנים. יש למדוד את המרחקים בין נקודות ההתייחסות במסגרת ובטרקטור בטרם עוגן הטרקטור לפני כל מבחן, ואחרי כל מבחן כשהטרקטור משוחרר מעיגוניו. אין לבצע בין מבחן ומבחן תיקון או יישור בחלק כלשהו של הטרקטור, המסגרת או אמצעי ההרכבה של המסגרת. במקרה שתוך עשיית מבחן פלוני זז או נשבר עיגון, תיל, אבזר מתיחה, סמך או תמך ששימשו לקביעת הטרקטור ועיגונו, יש לחזור על המבחן. (א) מבחני הולם ייעשו בעזרת מטוטלת להנחתת מכה במסגרת. (ב) המטוטלת תהיה בנויה על משקולת אשר - (1) משקלה 2,000 ק"ג; (2) מידותיה הן כנקוב באיור מס' 1; (3) היא עשויה וממולאה בצורה ובחומר המבטיחים שמרכז הכובד שבה יהיה קבוע: (4) מסומנים בה סימנים המצביעים על מקום מרכז הכובד שלה; (5) היא תלויה בשני אמצעי תליה, משתי נקודות עגינה, 6.40 מטר בערך מעל לפני הקרקע בצורה שגובהה ניתן לשינוי באופן נוח ובטוח. ברצפה מתחת למטוטלת יותקנו אדנים כעלי חוזק מתאים, שהמרחק ביניהם אינו עולה על 610 מ"מ, בכל השטח הנמצא ישירות מתחת לנקודות העגינה של המטוטלת: אורך השטח האמור יהיה תשעה מטרים בערך בכיוון טלטול המטוטלת ושני מטרים בערך לשני צדי ציר המטוטלת. 7 (א) למבחני הולם ייקבע הטרקטור ויעוגן כדי שלא יזוז כאשר מנחיתים את מכת המטוטלת (איורים מס' 2 ו-3). (ב) שיטה מתאימה לקביעת הטרקטור הינה עיגונו לאדנים האמורים בסעיף 13 בכבלי תיל ואבזרי מתיחה, ובלבד שישתמשו בכבלי תיל 6×19 , קוטר 13 מ"מ וכוח קריעה של התייל 11,000-12,600 ק"ג לסמ"ר לפי התקן הבריטי 329 או בכבל תיל בעל תכונות מקבילות. (ג) נקודות החיבור של חבלי העיגון אל האדנים יהיו שני מטרים בערך מהסרן האחורי של הטרקטור וכן 1.50 מטר בערך מהסרן הקידמי שלו, ובלבד שכבלי העיגון יהיו במישור שבו מתנענע מרכז הכובד של המשקולת, או, אם משתמשים במספר כבלי עיגון, יהיה כוח שקול במישור כאמור. למבחני הולם מאחור ומלפנים תושם קורת עץ בעלת חתך 15× 15 ס"מ כסמך הדוק במגע עם הגלגלים האחוריים, כנגד כיוון ההולם, ובלבד שימתחו קודם לכן כבלי העיגון (איורים מס' 2 ו-3). 7 למבחן הולם מהצד תושם קורת עץ כתמך אלכסוני הדוק אל היקף הגלגל האחורי אשר בצד ממול המשקולת; הקורה תותקן בזוית של 25 עד 40 מעלות לגבי הקו האפקי (איור מס' 4) וחתכה יהיה לפחות בעל מידות אלה: (1) אורך הקורה יהיה פי 20 עד 25 מגבהה; (2) רוחב הקורה יהיה פי 2 עד 3 מגבהה. 7 עיגון סרני הטרקטור יהיה בכוח כולל כלפי מטה כדי להשיג - (1) לעשיית מבחני הולם מאחור ומהצד - נסיטת הצמיגים האחוריים ב-25 מ"מ; (2) לעשיית מבחן הולם מבפנים - נסיטת הצמיגים הקדמיים ב-16 מ"מ הלחץ בצמיגי הטרקטור יהיה בגלגלי ההנעה - אטמוספרה אחת, וביתר הגלגלים - שתי אטמוספרות, ולא יהיו בצמיגים מים או זבורית נוזלית (liquid ballast ) אחר. (א) הטרקטור יוצב בשטח שמתחת לנקודות העגינה של המטוטלת כדי שהמסגרת תקבל את המכה באופן הנכון וכך שנקודת ההולם במסגרת תהיה בקו קשת התנועה של מרכז הכובד של המשקולת. (ב) הגובה האנכי, שמרכז הכובד של המשקולת יפול לאורך קשת תנועתו עד שהמשקולת תנחית את המכה במסגרת, ייבחר לפי הנוסחאות הבאות; (1) לעשיית מבחן הולם מהצד - לפי הנוסחה; H=125+ 0.150G (2) לעשיית מבחני הולם מאחור ומלפנים - לפי הנוסחה H=125+ 0.020G. (ג) בנוסחאות בסעיף קטן (ב) מהווה המשתנה H את גובה הרמת מרכז הכובד של המטוטלת במילימטרים והמשתנה G את משקל הטרקטור המחושב בהתאם לסעיף קטן (ד). (ד) משקל הטרקטור לענין סעיף זה יכלול את משקל מסגרת הבטיחות ומשקל שמני הסיכה, המים והדלק כאשר המכלים מלאים, אך לא יכלול את משקלם של הזבורית ושל המפעיל.
7
(א) למבחני הולם מאחור ומלפנים יוצב הטרקטור כך שאמצעי התליה של המשקולת וכן פאת המשקולת יהיו בזווית של 20 מעלות לאנך כשהמשקולת נוגעת במסגרת. (ב) נמצאים הפנים של אותו חלק במסגרת המקבל את המכה בזווית של יותר מ-20 מעלות לאנך, יש לתאם את זווית פני המשקולת בדרך נוחה כלשהי כך שפאת המשקולת והפנים של אותו חלק במסגרת יהיו מקבילות כשזווית אמצעי התליה של המשקולת לגבי האנך תישאר 20 מעלות. למבחן הולם מהצד יהיה כיוון המשקולת אפקי ובלבד שבמקרה שחלק המסגרת המקבל את המכה אינו במצב אנכי יהיו פני המשקולת ופני החלק מקבילים. (א) במבחן הולם מאחור יש להנחית את המכה באותו חלק של המסגרת העלול להיתקל תחילה בקרקע במקרה של התהפכות הטרקטור אחורה. (ב) כשצורתה של המסגרת היא כזאת שבהתהפכות הטרקטור ההולם בקרקע עשוי לבוא בעצמתו המלאה בפינה במסגרת או בחלק הבולט ממנה, יוצב הטרקטור במצב כזה שפינה זו או חלק זה יקבלו במבחן הולם מאחור את מכת המשקולת. (ג) במקרה שלחלק הבולט מהמסגרת שטח נגיעה בלתי מספיק למכת המשקולת, תחובר אל אותו חלק לוחית פלדה בעלת עובי ורוחב מתאימים שאורכה 31 ס"מ בערך, ובלבד שלא יהיה בעשיית החיבור כדי להשפיע על חזקה של המסגרת. (ד) מוסד הבקורת המוסמך רשאי לבחור פינה מהפינות של המסגרת לעשיית מבחן הולם מאחור; בדרך כלל תכוון המכה אל הפינה הרחוקה מהצד שאליו יש להנחית את ההולם מהצד בהתאם לסעיף 24, ובלבד שהמכה תהיה במקביל לקו האמצע של הטרקטור. מבחן הולם מלפנים ייערך בצורה הדומה למבחן הולם מאחור; יש להנחית את המכה קרוב ככל האפשר לפינת המסגרת בצד שיש להעמידו במבחן הולם מהצד בהתאם לסעיף 24. (א) נראה בטוח שיש לצפות שחלק פלוני במסגרת ייחבט תחילה בקרקע אם הטרקטור יתהפך על צידו, יש להנחית את המכה באותו חלק; כשנמצא שאין חלק כאמור, יש לכוון את המכה בחלק הגבוה ביותר בצידה של המסגרת ולבצעה במישור האנכי אשר בו מרכז המושב, כשהמושב במצבו האמצעי, היינו בין מצבו הקדמי ביותר ובין מצבו האחורי ביותר. (ב) לעריכת מבחן הולם מהצד ייבחר אותו צד במסגרת העלול לסבול את הנסיטה הגדולה ביותר. (א) מבחני מעיכה ייעשו במיתקן להפעלת כוח ובו קורה קשיחה המחוברת למיתקן ולרצפה במפרקי פין אוניברסליים, ובלבד שרחבו של צד הקורה הבא במגע עם חלקי המסגרת יהיה 25 ס"מ בערך (איור מס' 5). (ב) לעריכת מבחן מעיכה - (1) יושם הטרקטור כך שקורת המיתקן נמצאת בזווית ישרה לציר האורך של הטרקטור ומונחת על חלקי המסגרת העליונים כמפורט בסעיפים 27 ו-28; (2) יורם הטרקטור ויוצב על קורות מתחת לסרנים כך שהעומס המוטל לא יהיה נישא על הגלגלים או הצמיגים.
7
בעשיית מבחן מעיכה יהיה הכוח הכולל המופעל על המסגרת פי שניים ממשקל הטרקטור כפי שנקבע בםעיף 19 (ד) ויועמס באופן שווה לכל אורך הקורה. לעריכת מבחן מעיכה בחלק האחורי של מסגרת תונח הקורה על החלקים העליונים האחוריים של המסגרת, ובמידה שהדבר נראה נחוץ יהודק הסרן הקדמי של הטרקטור לרצפה. לעריכת מבחן מעיכה בחזית המסגרת תונח הקורה על החלקים העליונים הקדמיים של המסגרת. הערכת תוצאות המבחנים בהתאם לתקנות תהיה לפי מצבה של המסגרת לגבי תחום מרווח (zone of clearance ) מסביב למושב המועמס של מפעיל הטרקטור (להלן - תחום המרווח) כפי שהוגדר בסעיף 30. כתחום מרווח נחשב חלל שהנו מוגבל במישורים המפורשים בפיסקאות (1) עד (5) להלן כשהטרקטור מוצב במשטח אפקי (איור מס' 6): (1) מישור אפקי הנמצא 95 ס"מ מעל פני משטח המושב המועמס (להלן - מישור התקרה); (2) מישור אנכי מאחורי המושב הנמצא בזווית ישרה למישור האמצעי של הטרקטור במרחק של 10 ס"מ מהקצה האחורי של המושב ובלי להתחשב בריפוד של משענת גב במושב (להלן - מישור אחורי); (3) שני מישורים אנכיים בשני צדי המושב המקבילים למישור אמצעי של הטרקטור והנמצאים 25 ס"מ שמאלה וימינה ממרכז המושב: (4) מישור משופע לפני מושב המפעיל (להלן - מישור קדמי) בהתאם להנחיות הבאות: (א) המישור הקדמי נמצא בזווית ישרה עם המישור האמצעי על הטרקטור; (ב) במישור הקדמי יהיה קו אפקי שהנו גם במישור התקרה כמוגדר בפיסקה (1) במרחק של 55 ס"מ בתוספת התזוזה האפשרית של המושב קדימה ואחורה ולפני המישור האחורי כמוגדר בפיסקה (2); 7 (ג) המישור הקדמי עובר לפני גלגל ההגה ומתקרב לכל היותר עד ל-4 ס"מ מהיקפו; (5) מישור תחתון אפקי אשר בו פני משטח המושב המועמס. (א) אחרי כל מבחן הולם ומבחן מעיכה - (1) תיבדק מצבה של המסגרת לגבי תחום המרווח; (2) תיבדק המסגרת על כל חלקיה וכן אבזרי החיבור בטרקטור; (3) ייערכו מדידות של הנסיטה המשתיירת (permanent deflection ) בין שהנסיטה בכיוון קדימה, אחורה או הצידה ובין שהיא בכיוון אנכי, ובלבד שמדידות אלה ייעשו בקווים אפקיים בגובה של 95 ס"מ מעל למרכז המושב המועמס כשהמושב נמצא במצבו האחורי הקיצוני. (ב) במבחן הולם מהצד תיערך מדידת הנסיטה המירבית (maximum instantaneous deflection ). מוסד לבקורת מוסמך לא יתן תעודת התאמה לדגם מסגרת בטיחות אלא אם - (1) המסגרת שהועמדה למבחנים ובדיקות מתאימה להעניק למפעיל הגנה נאותה; (2) במסגרת האמורה מקויימות דרישות תקנה 9 בדבר מבנה מסגרת בטיחות; (3) בתא בטיחות או במסגרת בטיחות שהוכנה בתא שהועמדו למבחנים ובדיקות מקויימות הוראות התוספת הרביעית; (4) נמצאו אחרי כל מבחן ומבחן במסגרת האמורה תוצאות כמפורש בסעיף 33. (א) אלה התוצאות הדרושות למבחנים: (1) שום חלק של המסגרת לא יימצא בתוך תחום המרווח, אולם מותר להתעלם מחדירות חסרות משמעות לתוך התחום; (2) תחום המרווח לא יהיה מחוץ למסגרת; לענין זה אף רואים את תחום המרווח כאילו הוא מחוץ למסגרת, אם בכל עת במשך המבחן חלק מתחום המרווח היה בא במגע עם הקרקע אילו הטרקטור היה מתהפך בקרקע שטוחה שבו ניתן ההולם; (3) הנסיטה הרגעית המירבית במבחן הולם מהצד, שהוא מעבר לנסיטה המשתיירת בעקבות המבחן, לא יעלה על 15 ס"מ; (4) כל החלקים המבניים של המסגרת, לרבות החיבורים ואבזרי החיבור בטרקטור, יהיו חפשיים משבר או סדק הניתנים לגילוי בבדיקת עין. (ב) לענין התוצאה הדרושה לפי סעיף קטן (א)(2) יניחו שהטרקטור התהפך בכיוון אשר ממנו הונחתה מכת המטוטלת בכל מבחן הולם שבוצע, ושהצמיגים היו צמיגי סטנדרט בעלי המידה הקטנה ביותר, ותחום המרווח ייחשב כמחוץ למסגרת הבטיחות אם חלק כלשהו ממנו היה בא במגע עם קרקע שטוחה אילו הטרקטור היה מתהפך לכיוון אשר ממנו הונחתה מכת המטוטלת. |
תוספת שניה (תקנה 21) ................................... שם המוסד לבקורת תקנות הבטיחות בעבודה (טרקטורים בחקלאות), התשל"ב-1972 תסקיר על תוצאות המבחנים והבדיקות שנעשו במסגרת בטיחות או בתא בטיחות לטרקטור 1. שם המזמין את המבחנים והבדיקות ומענו ............................................. 2. תאריך עשיית המבחנים ............................................................. מסגרת הבטיחות והטרקטור 3. דגם מסגרת הבטיחות או תא הבטיחות (שם הדגם ותיאורו ........ (להלן - המסגרת) ............................................................................................ 4. יצרן המסגרת ומענו ................................................................. 5. הסוכן של היצרן ומענו .............................................................. 6. הטרקטור ששימש במבחנים (לפי תוצרת ודגם) ......................................... צילום המסגרת 7. (צרף את צילום המראה הכללי של המסגרת כשהיא מורכבת בטרקטור) סיכום תוצאות המבחנים והבדיקות 8. במסגרת לפי התיאור הנ"ל שהועמדה לרשות המוסד נעשתה ביקורת בקשר לקיום הוראות תקנות 9 עד 11 בדבר מבנה מסגרת וסימונה והדרישות לגבי תא בטיחות, ונמצא שנתקיימו ההוראות האמורות. 9. מבחני הולם נעשו - (א) מבחן מאחור - בצד השמאלי/הימני* של החלק האחורי במסגרת; (ב) מבחן מלפנים - בצד הימני/השמאלי* של החלק הקדמי במסגרת; (ג) מבחן מהצד - בצד הימני/השמאלי* של המסגרת. 10. כמשקל הטרקטור ששימש יסוד לחישוב אנרגיה של ההולם ועומס המעיכה נקבע ..... ק"ג. 11. * אחרי כל מבחן נמצא ששום חלק מהמסגרת לא נכנס לתחום המרווח. * אחרי מבחן ...... נמצא שחלק מהמסגרת נכנס לתחום המרווח ...................... (נא לפרט) ......................................................................... ................................................................................... 12. * אחרי כל מבחן לא היה נראה שבר או סדק על כל חלקיה ובזיזי החיבור בטרקטור. * אחרי מבחן ..................... נראה שבר או סדק בחלק מהמסגרת ובזיזי החיבור (נא לפרט)............................................................................. ................................................................................... 13. מידות במסגרת בכל מבחן ומבחן (בסנטימטרים): הנסיטות שאובחנו.
הערות בדבר שימוש המסגרת בהפעלת הטרקטור לפעולות שונות 14. הערות בדבר השפעה שלילית של המסגרת על השימוש בטרקטור או על הפעלתו, כגון על ראיית המפעיל, על עליית המפעיל על הטרקטור וירידתו ממנו, על ביצוע התחזוקה היום-יומית של הטרקטור, על הפעלת מנגנוני הנהיגה של הטרקטור, או על הסתרת אבזרי בטיחות (מערכת אורות, חווני כיוון וכו'): _________________ [3. ] נא למחוק את הלא נכון. (א) ......................................................................................... (ב) ......................................................................................... (ג) ......................................................................................... 15. כלים חקלאיים מקובלים אשר יהיה קשה להשתמש בהם עקב הרכבת המסגרת ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... 16. הערות נוספות ................................................................................... ................................................................................... ...................................................................................
(תיקון התשל"ה) (תקנה 21(ב)) ............................................. שם המוסד המוסמך לביקורת תקנות הבטיחות בעבודה (טרקטורים בחקלאות), התשל"ב-1972 תעודת התאמה למסגרת בטיחות או תא בטיחות לפי הזמנתו של הרשום בסעיף (1) הועמדה מסגרת הבטיחות המתוארת להלן במבחנים ונבדקה בבדיקות בהתאם לתוספת הראשונה לתקנות, והוצא תסקיר על תוצאות המבחנים והבדיקות שתאריכו ומספרו רשומים בסעיף (2). (1) שם המזמין את המבחנים והבדיקות ומענו ............................................. (2) תאריך התסקיר על תוצאות הנבחנים והבדיקות ומספרו ................................ תיאור המסגרת (3) מסגרת הבטיחות או תא הבטיחות (שם הדגם) ........................ (להלן - המסגרת) (4) יצרן המסגרת ומענו ................................................................. (5) הסוכן של היצרן ומענו .............................................................. הטרקטורים אשר בהם אפשר להרכיב את המסגרת (6) הטרקטור אשר עליו היתה המסגרת מורכבת בעשיית המבחנים (לפי תוצרת ודגם) ............................................................................................. (7) טרקטורים אחרים אשר לגביהם קיימים התנאים של תקנה 24 לתקנות (לפי תוצרת ודגם הטרקטורים) (א) .............................................................................. (ב) .............................................................................. (ג) .............................................................................. אישור (8) לפי הערכת תוצאות המבחנים והבדיקות אנו מאשרים - (א) שבמסגרת מקויימות הדרישות והתנאים המפורשים בתקנות הבטיחות בעבודה (טרקטורים בחקלאות), התשל"ב-1972; וכן- (ב) שהמסגרת מתאימה ליתן הגנה נאותה למפעיל טרקטור. (9) לאור האמור לעיל יהיו מסגרות בטיחות לפי הדגם שתואר בסעיפים (3) ו-(4) לעיל מתאימות לשימוש בטרקטורים לפי הדגמים הרשומים בסעיפים (6) ו-(7) לעיל כשמפקח העבודה הראשי יתן את אישורו בהתאם לפרק השלישי לתקנות.
(תקנה 11) דרישות מיוחדות לגבי תא בטיחות 1. השדה הראיה תא הבטיחות יהיה בנוי בצורה המבטיחה ראיה טובה של הדרך לפני הטרקטור ומצדיו, שאין בה כדי להגביל את שדה הראיה של מפעיל הטרקטור והמאפשרת נהיגה בטוחה. 2. שמשות (א) בחלונות תא בטיחות יותקנו שמשות מתאימות שיהיו במצב תקין ושיאפשרו ראיה ברורה דרכן. (ב) כל שמשה המותקנת בחלון תא הבטיחות תהיה עשויה זכוכית בטיחות או חומר אחר בעל תכונות דומות. (ג) לענין סעיף זה, 3. מגב שמשות תא בטיחות בעל שמשה קדמית יצוייד במגב שמשות במצב תקין אשר יבטיח ניקוי מתמיד של השמשה בעת גשם, ערפל ושלג ושיופעל על ידי חשמל או מנוע הרכב. 4. סך-שמש בתא בטיחות יותקן סך שמש המיועד להגן על עיני מפעיל הטרקטור בפני קרני השמש. 5. דלתות בתא בטיחות יהיה שתי דלתות, או דלת אחת ופתח אחד ליציאת חירום. 6. ריפוד חלקים שבהם ראש המפעיל עלול להיפגע, כגון פנים גג התא, יהיו מרופדים. ז' בתמוז התשל"ב (9 ביוני 1972) יוסף אלמוגי שר העבודה |