שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ דחה עתירה להפעלה מלאה של טיסות אל על בשבת בצל המלחמה

חדשות

בג"ץ דחה עתירה להפעלה מלאה של טיסות אל על בשבת בצל המלחמה, צילום: pixabay
בג"ץ דחה עתירה להפעלה מלאה של טיסות אל על בשבת בצל המלחמה
30/10/2023, עו"ד שוש גבע

בג"ץ קבע שאין להורות על הפעלה מלאה של טיסות חברת אל-על בשבתות. אל-על פעלה ותוסיף לפעול גם בשבת, במצב של פיקוח נפש.  צרכי מערכת הביטחון, ביחס להטסת מטענים וכוחות מילואים, קיבלו מענה עד כה, ולעת הזאת אין צורך בהפעלת סמכויות בהתבסס על אותה 'מניית מדינה מיוחדת', לצורך בטחוני, או אחר

 

עסקינן בעתירה להורות לממשלה ליתן טעם מדוע לא יעשו שימוש בסמכויותיהם במצב החירום המלחמתי שהמדינה נתונה בו, ויורו על הפעלה מלאה של טיסות חברת אל-על בשבתות, לצורך הבאה מקסימלית של מטענים לישראל ושל תושבי ישראל המבקשים לשוב ארצה. בעתירה נטען על הדחיפות והנחיצות שבהפעלת טיסות בשבת על-ידי חברת אל-על, כשבעטיה של המלחמה, ביטלו מרבית חברות התעופה הזרות את טיסותיהן לישראל וממנה.

 העותר ציין את הצרכים הדחופים לעת הזאת, בכללם, הבאת חיילים השוהים בחו"ל, ציוד בטחוני, ובני משפחותיהם של ניצולים, חטופים, פצועים והרוגים. נטען כי קיים צורך חיוני, בהפעלת 'מניית זהב' שיש למדינת ישראל באל-על.

לעמדת הממשלה, העותר לא טרח למצות הליכים תחילה, בטרם הגשת עתירתו. העתירה נעדרת ביסוס עובדתי מספק, ונסמכת בעיקרה על כתבות עיתונאיות.

אל על מצידה טענה כי  העתירה הוגשה בחיפזון, "כלאחר-יד", ומבלי לברר את מצב הדברים לאשורו, תוך הסתפקות באמירות כלליות וציטוטים מן התקשורת.

כב' השופט נ' סולברג פסק כי יש לדחות את העתירה. בעקבות מצב המלחמה, פנתה שרת התחבורה אל מנכ"לית אל-על וביקשה להפעיל את חברת התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל שבת. 4 טיסות נוסעים של אל-על אכן נחתו בנתב"ג בשבת, בסוף שבוע הלחימה הראשון. צרכי מערכת הביטחון, ביחס להטסת מטענים וכוחות מילואים, קיבלו מענה עד כה, והצפי הוא שיוסיפו לקבל מענה הולם באמצעות הכלים העומדים לרשות מערכת הביטחון. לעת הזאת, לא ראו גורמי הממשלה צורך בהפעלה מלאה של אל-על בשבת. ניתן לראות ירידה הדרגתית באחוזי התפוסה במטוסים, ללמדנו על מגמת ירידה בביקוש לטיסות ארצה. מהנתונים שהציגה הממשלה, ניתן ללמוד כי המענה לצורך בהשבת ישראלים ארצה, אכן מספק. אחוזי התפוסה במטוסים המגיעים לישראל, אינם גבוהים, ישנם מקומות פנויים בטיסות המגיעות ארצה, וזאת גם בימים שבהם נרשמה ירידה מסויימת במספר הטיסות הנוחתות בישראל. בסך הכל, מאז תחילת המלחמה הגיעו ארצה יותר מ-248,600 נוסעים. בנוסף, מתחילת הלחימה הוסיפו חברות התעופה הישראליות (אל-על, ארקיע וישראייר) כ-250 טיסות מעבר ללוח הטיסות הרגיל שלהם, ליעדים שונים בעולם. אל-על הודיעה כי עשתה ותמשיך לעשות כל מאמץ לסייע למדינה ולציבור בישראל. 794 טיסות בוצעו במהלך ימי הלחימה, עליהן נוספו 100 טיסות חילוץ מיוחדות. גם בשבת, מטעמים של פיקוח נפש, הופעלו כאמור 4 טיסות חילוץ מיוחדות ללא תשלום. 85,000 ישראלים הושבו כך הביתה, בכללם אנשים מילואים רבים, כך גם הוטס ציוד חיוני ללחימה, כ-100 טון משקלו. מגמת הירידה בכניסת הנוסעים לישראל נמשכת, וכך גם שיעור התפוסה בטיסות נכנסות של יתר חברות התעופה הפעילות, העומד על כ-39% בלבד.

זאת ועוד, נקבע כי אל-על פירטה עוד שורה ארוכה של צעדים שנקטה בהם בשעה הקשה שהמדינה נתונה בה. ככלל, למעלה מארבעה עשורים אל-על אינה טסה בשבת ובחג, וזו מדיניות המגובה על-ידי המדינה, ומוכרת בחקיקה. יתרה מזו, לצורך העתירה הנדונה – אל-על פעלה ותוסיף לפעול גם בשבת, במצב של פיקוח נפש.  נפסק כי לעת הזאת, אין צורך בהפעלת סמכויות בהתבסס על אותה 'מניית מדינה מיוחדת', לא למתן מענה לצורך בטחוני, ולא לכל צורך אחר. אל-על מוסיפה לעמוד בקשר עם כלל גורמי המדינה וחברות אזרחיות הרתומות למאמץ המלחמתי, כדי לוודא אל-נכון את צרכי ההטסה, ומתגברת, ותוסיף לתגבר את טיסותיה, לפי הצורך, ליעדים שיצריכו מתן מענה יחודי. אשר על כן, לא נמצאה הצדקה להורות כפי שנתבקש בעתירה. העתירה נדחית, ובצוק העיתים, בלי צו להוצאות.

לסיכום, העתירה נדחית.

ב"כ העותר: עו"ד מאיר הלר; עו"ד יום טוב בלק; עו"ד נעם אלפרון

ב"כ המשיבים 1-3: עו"ד מוריה פרימן; עו"ד קובי עבדי

ב"כ המשיבה 4: עו"ד דוד תדמור; עו"ד עדי ויצמן; עו"ד עידן ארנון

בג"ץ  7470/23

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:22
קומיט וכל טופס במתנה