שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בצעד חריג: בג"ץ ביטל פס"ד של העליון שניתן בחוסר סמכות

חדשות

בצעד חריג: בג"ץ ביטל פס"ד של העליון שניתן בחוסר סמכות, צילום: istock
בצעד חריג: בג"ץ ביטל פס"ד של העליון שניתן בחוסר סמכות
15/03/2020, עו"ד לילך דניאל

בג"ץ קיבל עתירה נגד פסק דינו של בית המשפט העליון בהליך ערעור הנוגע לביטול פסק בוררות. הנשיאה חיות ביטלה את פסק הדין באופן חריג לאחר שקבעה כי ניתן בחוסר סמכות ע"י דו יחיד, וקבעה כי לא ניתן לסווג החלטה הניתנת בבקשה לביטול פסק בוררות כ"החלטת ביניים" או כ"החלטה אחרת" לצורך החריג הקבוע בסעיף 26(4) לחוק בתי המשפט

העותרים והמשיבות ניהלו הליך בוררות בשל מחלוקת חוזית שנתגלעה ביניהם. לאחר מתן פסק הבוררות, פנו העותרים לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לביטול הפסק. בית המשפט קיבל את הבקשה והורה על ביטול חלקי של פסק הבוררות. לאור האמור, הגישו המשיבות בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, אשר נדונה, בהסכמת הצדדים, כאילו ניתנה הרשות והוגש הערעור.

בית המשפט הוסיף ודן בערעור לגופו כדן יחיד (השופט דוד מינץ), ובפסק הדין ביטל את פסק דינו של בית המשפט המחוזי ואישר את פסק הבוררות על כל רכיביו. בקשת העותרים לביטול פסק הדין בערעור, בטענה שניתן בחוסר סמכות, נדחתה.

בעקבות האמור, הגישו העותרים עתירה לבג"ץ, בה שבו וטענו כי פסק הדין בערעור ניתן בחוסר סמכות ודינו בטלות. בהסכמת המשיבות, ניתן צו מוחלט הקובע כי פסק הדין בערעור שניתן בדן יחיד בטל וכי הדיון בערעור יובא בפני הרכב שלושה אשר ידון ויכריע בו. עם זאת, על מנת להעמיד הלכה על מכונה, ביקשה הנשיאה חיות להרחיב בנושא.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במוקד הדברים, סעיף 26 לחוק בתי המשפט, הקובע את הכלל כי בית המשפט העליון דן בשלושה. לכלל האמור נקבעו מספר חריגים, שהרלבנטי למקרה זה הוא הקבוע בסעיף קטן (4), לפיו "בערעור על החלטת ביניים של בית משפט מחוזי, או על פסק דין של דן יחיד בבית משפט מחוזי שדן בערעור, על פסק דין או על החלטה של בית משפט שלום, למעט בערעור כאמור בסעיף 37(ב)(9) ו-(10), מוסמך לדון שופט אחד".

לדעת חיות, לא ניתן לסווג החלטה הניתנת בבקשה לביטול פסק בוררות כ"החלטת ביניים" או כ"החלטה אחרת". בהקשר זה כבר נפסק לא אחת כי "החלטת ביניים" או "החלטה אחרת" אינה "אלא צעד-ביניים לקראת המטרה של סיום הדיון. ההחלטה רק מכשירה את הדרך למתן הסעד הסופי המבוקש". פסק דין, לעומת זאת, מסיים את ההליך ומבחן העזר המקובל לשם זיהוי סופיות ההחלטה הוא מבחן "הסעד" המסייע לבית המשפט לקבוע כי תחום מוגדר של ההליך הסתיים.

לדברי חיות, בקשה לביטול פסק בוררות היא הליך ייחודי אשר בו בוחן בית המשפט החלטה הניתנת במסגרת התדיינות המתקיימת מחוץ לכותלי בתי המשפט, והוא נדרש להחליט האם הכרעת הבורר באותה התדיינות תיוותר על כנה או שמא יש לבטלה כולה או חלקה בהתקיים אחת מעילות הביטול הקבועות בחוק הבוררות. החלטת בית המשפט בבקשת הביטול היא החלטה המסיימת את הדיון בבקשה. היא אינה ניתנת במהלך הבוררות או לצורך הדיון המתברר במסגרתה. היא אף אינה נושאת אופי זמני. משכך אין היא יכולה להיחשב כהחלטת ביניים לצורך החריג הקבוע בסעיף 26(4) לחוק בתי המשפט.

כפועל יוצא, קבעה הנשיאה חיות כי פסק הדין בערעור אשר ניתן בדן יחיד ניתן בחוסר סמכות ודינו להתבטל. בהתאם, הערעור יקבע לדיון בפני הרכב שלושה. העותרים יוצגו בהליך ע"י עו"ד לירון כהנא. המשיבות יוצגו בהליך ע"י עו"ד ברוך חכים.

 

בג"ץ 5837/19

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה