שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייפוי כח מתמשך

חדשות

ייפוי כח מתמשך, צילום: pixabay
ייפוי כח מתמשך
03/03/2020, כתיבת מומחים

במסגרת תיקון מספר 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב- 1962 בא לעולם הסדר משפטי חדש בשם ייפוי כח מתמשך. זהו מסמך המאפשר לכל אדם לקבוע מבעוד מועד, מי יטפל בענייניו כאשר יאבד את כשרותו המשפטית.

מהו ייפוי כח מתמשך?

דרך הטבע היא כי ביום מן הימים כל אחד מאיתנו יכול להגיע למצב שבו לא יוכל לדאוג לענייניו.

מצב זה יכול לקרות בין היתר עקב זקנה, מחלה, מגבלה או תאונה. ייפוי כח מתמשך מאפשר לכל אדם מגיל 18 ואילך, לקבוע מראש, כאשר הוא כשיר משפטית, מי יהיה אותו אדם שיקבל החלטות עבורו וידאג לרווחתו. פעולה זו מאפשרת למייפה הכח, הנקרא גם ממנה, לחיות בראש שקט ובתחושת ביטחון כי בבוא היום, אדם קרוב אליו עליו הוא סומך, ינהל את ענייניו וידאג לזכויותיו.

סמכויותיו של מיופה הכח

כפי שהממונה הוא זה שקובע את זהותו של מיופה הכח, כך הוא קובע גם את היקף הסמכויות שלו והוא אף רשאי לכלול במסמך הנחיות עבורו כיצד למלא את תפקידו. במסגרת ייפוי כח מתמשך, ניתן למנות מיופה כח לנושא ספציפי כגון: ענייניו הרפואיים של הממנה, ענייניו הכספיים או האישיים. כמו כן, ניתן לייפות את כוחו של אותו אדם לטפל בכלל תחומי החיים של הממנה. נציין, כי ישנה אפשרות למנות מספר מיופי כח, אז, כל אחד מהם יהיה אמון על נושא אחר ויחד ידאגו לרווחתו הכוללת של הממנה.

מה בין ייפוי כח מתמשך לבין מינוי אפוטרופוס?

מינוי אפוטרופוס מתבצע על ידי בית המשפט והוא אשר קובע את זהותו של האפוטרופוס ומה יהיו תחומי האחריות שלו. כמו כן, היות שהמינוי נעשה לאחר שאותו אדם הזקוק לו כבר אינו כשיר משפטית, הרי שהוא לא יכול להביע את דעתו בעניין. לעומת זאת, ייפוי כח מתמשך מותיר את הבחירה הזו כולה בידינו. אנו אלו שקובעים את מי למנות כמיופה כח ומה יהיה היקף הסמכויות שלו. כמו כן, לשם עריכת ייפוי כח מתמשך, אין צורך בפנייה לבית המשפט, אלא יש לפנות לעורך דין אשר קיבל הסמכה להעניק שירות זה.

כיצד עורכים ייפוי כח מתמשך?

למסמך זה משמעות כבדת משקל ולכן קובע החוק כי חתימה עליו תיעשה בפני עורך דין אשר עבר הכשרה ייעודית בנושא זה מטעם האפוטרופוס הכללי. ראשית, יסביר הוא לשני הצדדים, מייפה הכח ומיופה הכח את משמעותו של המסמך ולאחר שקיבל את הסכמתם, ינסחו בהתאם לרצונותיו והעדפותיו של הממנה. עורך הדין גם ידאג להפקדת ייפוי הכח במשרדי האפוטרופוס הכללי כפי שדורש החוק. כן, היה והממנה ירצה בעתיד לבטל את המסמך או לערוך בו שינויים, יוכל לפנות לעורך הדין שיטפל בדבר עבורו, תוך שמירה על תוקפו של המסמך.

עו"ד רונן ליבוביץ, מומחה למשפט אזרחי - מסחרי, הנו בעל הסמכה להעניק שירות של ייפוי כח מתמשך. 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה