שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רטיבות בתקרה או בקיר בבניין משותף? מי אחראי לתקן

חדשות

רטיבות בתקרה או בקיר בבניין משותף? מי אחראי לתקן, צילום: פוטוליה
רטיבות בתקרה או בקיר בבניין משותף? מי אחראי לתקן
20/02/2020, כתיבת מומחים

אחוז ניכר מאיתנו המתגוררים בבנייני דירות משותפים מכירים טוב מדי את הסיטואציה הבאה – רטיבות מתגלה בקירות הדירה שלנו, בין אם בתקרה או באחד מהקירות עצמם. בעוד נזילות הגורמות לרטיבות שכזו עשויות להיגרם ממגוון סיבות ומקורות שונים, עולות שאלות שונות בהקשר זה - מה עושים עכשיו? כיצד מבררים מה מקור הרטיבות? האם היא נגרמת על ידי חדירה של מי הגשמים או על ידי נזילה כתוצאה מפיצוץ בצנרת? על מי מוטלת האחריות לטיפול בבעיה? מי אמור לשאת בנטל הכספי של התיקון?

נזילות שמקורן ברכוש משותף לבניין

במקרים מסוימים מקור הרטיבות הוא בנזילה אשר מגיעה מרוכש המשותף לבניין כולו. זו יכולה להיות צנרת כלשהי השייכת לבניין עצמו (דוגמת מערכת הניקוז שבגג, צנרת ביוב העוברת בקירות הבניין וכד'), ובמקרה זה כמובן שהאחריות לתיקון היא של נציגות הבניין, והטיפול בבעיה ייעשה על ידי וועד הבית. כך במקרה והנזילה מגיעה מהתקרה בדירות הנמצאות בקומה העליונה, ונובעת כתוצאה מבעיה במערכת האיטום של גג הבניין.

במקרים בהם מקור הרטיבות הוא בפיצוץ בצנרת פנימית המשותפת לבניין (דוגמת צנרת הביוב או קו המים הראשי של הבניין העובר בסמוך לקירות דירתנו) האחריות לתיקון היא גם של נציגות הבניין וכלל בעלי הדירות, אך במקרים אלו לרוב נוצרת בעיה אחרת והיא – כיצד נדע כי הבעיה היא אכן ברכוש המשותף לבניין? על מנת לאבחן זאת יש להזמין בעל מקצוע, ומי אמור לשאת בעלות זו? ובכן, במקרה ולא ברור מקור התקלה יש לפנות לוועד הבית או נציגות הבניין, ולבקש שיזמינו את בעל המקצוע המתאים על מנת לאבחן את מקור הבעיה. במידה ובבדיקה מתגלה כי מקור הבעיה אכן ברכוש משותף – אין כל בעיה שכן הנציגות משלמת עבור בעל המקצוע ועבור התיקון כולו. במידה ובעל המקצוע מגלה כי הבעיה היא בצנרת של דירה ספציפית – על בעל אותה דירה לשלם הן עבור איתו ואבחון הבעיה והן עבור תיקונה.

נזילה שמקורה בדירה שלנו או בדירה השכנה לנו

במקרים בהם מקור הרטיבות והנזילה אינו ברכוש משותף לבניין, אלא בדירה ספציפית כלשהי, על הבעלים של אותה דירה לטפל בבעיה בהקדם. במידה ואתם חושדים כי מדובר בדירה בה אתם גרים – פנו לבעל הבית וודאו כי הוא מטפל בבעיה, או מאשר לכם להזמין בעל מקצוע על חשבונו. במידה ואתם חושדים כי מקור הבעיה בדירת השכן, יש לפנות אליו (לבעל הדירה, בין אם ישירות או דרך הדיירים השוכרים ממנו), ולבקש ממנו שיזמין את בעל המקצוע הרלבנטי על מנת לאתר את מקור הבעיה ולתקנה.

בכל מקרה, האחריות על תיקון נזילות ובעיות של רטיבות המחייבות לעיתים איטום קירות למשל היא על בעלי הדירות (או נציגות הבניין, המייצגת את בעלי הדירות עצמם) ולא על השוכרים. אחריות בעלי הדירות הרלבנטיים היא לא רק לתקן את הליקוי, אלא לעשות זאת מהר ככל הניתן, על מנת שאיכות חייהם של הדיירים לא תפגע והם לא ייחשפו לסכנות של עובש, רטיבות יתר וכד'

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:112
קומיט וכל טופס במתנה