שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביצעו בי ניסוי רפואי ללא ידיעתי והפכתי לנכה

חדשות

ביצעו בי ניסוי רפואי ללא ידיעתי והפכתי לנכה, צילום: PIXABAY
ביצעו בי ניסוי רפואי ללא ידיעתי והפכתי לנכה
13/02/2020, כתיבת מומחים

כאשר אנו באים לבצע טיפול רפואי בבית החולים, אנו נוטים לסמוך על מקצועיותו של הצוות הרפואי, שבראשו עומד הרופא. אך מה קורה כאשר הרופא אינו מקפיד על כללי האתיקה, מבצע ניסוי בגופו של המטופל ללא ידיעתו ומפקיר את בריאותו? זה מה שקרה לאישה בת 70 שהגיעה לקבל טיפול פשוט יחסית בבית החולים אסותא, ובמקום להרגיש טוב יותר הפכה לנכה.

מבעיה רפואית פשוטה לניסוי שהסתבך

אישה בת 70 הגישה תביעה נגד המנתח ובית חולים אסותא בטענה שהובטח לה כי תעבור ניתוח פשוט להרמת רצפת האגן, ובמקום זאת לאחר הפרוצדורה הרפואית היא סבלה מכאבים, דלקות ודימומים אשר פגעו בפעולות השגרתיות שהייתה רגילה לבצע בחיי היום יום והפכו אותה לנכה בדרגת 50% נכות.

לפי כתב התביעה שהוגש לבית המשפט, אחרי שהאישה עברה את הניתוח היא החלה לסבול מכאבים ודימומים. במקום לשלוח אותה לבדיקת אולטרסאונד, הרופא רשם לה טיפול אנטיביוטי. המטופלת התכוונה לטוס לסין, אך לא היה כל שיפור במצבה. רק שלושה ימים לפני הטיסה עדכן אותה הרופא שהניתוח שלה הסתבך ושהיא תיאלץ לעבור ניתוח נוסף, ועל כן עליה לבטל את הטיסה לסין. יש לציין כי את הטיסה הספציפית הזו תכננה המטופלת לאחר שהרופא הבטיח לה שמדובר בניתוח פשוט. מעבר לכך, באותו הניתוח נשכח בגופה של האישה פד אשר הוביל לזיהומים, פד שהיה יכול להתגלות בספירת המלאי שלאחר הניתוח או באמצעות בדיקת אולטרסאונד. במקום זאת, הרופא בחר להעניק למטופלת טיפול תרופתי שהתגלה כמיותר.

המומחה שבדק את התביעה היה מנהל מחלקה מטעם בית החולים וולפסון. לדבריו, לפני הניתוח המטופלת סבלה מבעיה רפואית קלה ואופיינית לגילה. המומחה טוען כי במהלך הניתוח פעלו הרופא המנתח וצוות בית החולים בניגוד לחוזרים ולהנחיות של משרד הבריאות, וזאת כאשר לא קיבלו את רשותה של המטופלת להשתמש ברשת מיוחדת מסוג פרוסימו אחורית. שימוש זה נחשב לניסיוני ובלתי מוכר, ואותו ניתן לבצע רק לאחר קבלת רשותו של המטופל ואישורה של ועדת הלסינקי האחראית על כך שהניסויים יתבצעו בצורה אתית.

המומחה הוסיף כי הניתוח והזיהוי המאוחר של הפד בגופה של המטופלת יצרו מוגלה אשר הובילה לפגיעה בסוגרים, ועל כן נקבעה למטופלת 50% נכות. כמו כן, לו הייתה המטופלת מקבלת מידע על הניסוי ועל תוצאותיו, הייתה ניתנת לה ההזדמנות לסרב לו ולהימנע מבעיות רפואיות.

בעקבות ההתפתחויות של הניסוי, האישה תובעת פיצויים שגובהם מיליון וחצי שקלים בגלל טיפולים רפואיים, נזקים, כאבים והפגיעה באוטונומיה, בנוסף לפיצויים שהיא צריכה לקבל עבור הוצאות ניידות ונסיעה. זאת משום שנבצר מהמטופלת להתנייד בתחבורה ציבורית, שכן עליה להיות קרובה לשירותים בעקבות הפגיעה שגרם לה הניתוח.

רשלנות רפואית – זה יכול לקרות לכל אחד

מקרה הרשלנות הרפואית של המטופלת בת ה-70 הראה לנו שכל אחד מאתנו חשוף לרשלנות רפואית ברמה זו או אחרת. אנו נוטים לסמוך על הרופאים ואנשי הצוות הרפואי, ונותרים חשופים לידיהם בייחוד במצבים שבהם יש צורך לעבור לניתוח תחת הרדמה מלאה. אך גם אם אתם חושדים שהפכתם לקורבן לרשלנות רפואית, אינכם צריכים לעבור על כך בשתיקה. כי יש בהחלט מה לעשות בנידון.

לפני הכול, כדי להגיש תביעה נגד רשלנות רפואית, חשוב להבין איזו פעולה מוגדרת כרשלנות רפואית לפי החוק. מערכת המשפט בישראל מבחינה בין שלושה סוגים של רשלנות רפואית. הסוג הראשון הוא התרשלות הרופא או הצוות הרפואי בטיפול בחולי עצמו וחוסר פעולה לפי הנהלים. הסוג השני הוא ביצוע פעולה רפואית כלשהי ללא הסכמתו של המטופל. והסוג השלישי הוא פגיעה באוטונומיה, כך שגופו של האדם אינו יכול לתפקד כמקודם.

מה עושים כאשר קיים חשד לרשלנות רפואית?

כאשר החשד שעברתם רשלנות רפואית הולך ומתגבר, חשוב לפעול לפי כמה שלבים כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר. בשלב הראשון, תעדו את הנזק שנגרם לכם. זה הזמן לשלוף את המצלמה ולצלם חתכים, נזקים גופניים וגם סרטוני וידאו המראים כיצד אתם מתמודדים עם הנזק באופן יום יומי. שנית, אחת הראיות החותכות יותר היא המסמכים הרפואיים. הקפידו לשמור ולצלם כל מסמך רפואי המגיע לידכם – הפניות לבדיקות, סיכומי ניתוח, קבלות לתרופות וכדומה. בדרך זו ניתן יהיה לנסח בקלות רבה יותר את תביעת הנגד.

פונים לאדם שיסייע לכם בתביעה

אחד הדברים שחשוב לעשות אם קיים חשד לפגיעה מצד הצוות הרפואי הוא לפנות לבעל מקצועי בתחום המשפטי. עורך דין רשלנות רפואית הוא הכתובת שלכם למקרה של גרימת נזקים לגופכם. עורך הדין יבחן את המקרה שלכם ואת המסמכים הרפואיים הרלוונטיים (מסיבה זו חשוב לשמור אותם) וינסח את כתב התביעה. כמו כן, חשוב לזכור שעורך הדין אינו פועל לבד. הוא מתייעץ עם מומחים בתחום דוגמת רופאים ותיקים ומנהלי מחלקות בבתי חולים, על מנת לבדוק את אמיתותו של המקרה שלכם. מכל מקום, מכיוון שהתביעה הרפואית עלולה להתיישן, מומלץ לפנות לעורך הדין בהקדם האפשרי. בסופו של דבר, עורך הדין יעשה כל שביכולתו כדי לגבות מחיר פיצויים מהגורמים הרפואיים שפגעו בכם ושיבשו את חייכם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה