שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פסיקה חדשה של העליון: שיתוף פוסט משמיץ בפייסבוק – עילה טובה להגשת תביעת דיבה

חדשות

פסיקה חדשה של העליון: שיתוף פוסט משמיץ בפייסבוק – עילה טובה להגשת תביעת דיבה, צילום:
פסיקה חדשה של העליון: שיתוף פוסט משמיץ בפייסבוק – עילה טובה להגשת תביעת דיבה
13/01/2020, כתיבת מומחים

לפני מספר ימים בית המשפט העליון הכריע בסוגיה אשר הגיעה רבות לפתחם של בתי משפט שלום והמחוזיים – האם שיתוף פוסט בפייסבוק המכיל דברי לשון הרע עשוי להוביל לתביעת דיבה כנגד מי ששיתף את הפוסט (בנוסף למי שכתב את הפוסט המקורי)?

ניתן להגיש תביעה נגד מי ששיתף פוסט משמיץ; לא ניתן להגיש תביעה נגד מי שעשה לייק לפוסט משמיץ

שופטי בית המשפט העליון ביצעו הבחנה בין מצב שבו אדם משתף פוסט משמיץ לבין אדם שרק ביצע לייק לפוסט משמיץ.

במקרה הראשון, מי ששיתף פוסט משמיץ חשף אותו במודע ועקב פעולה יזומה בפני אנשים אחרים. בצורה זו, משתף הפוסט הגדיל את החשיפה של הפוסט המקורי ועשוי להגדיל את נזקיו של הנפגע בצורה משמעותית.

כך לדוגמה; אם לאדם שכתב את הפוסט המשמיץ יש רק 100 חברים בפייסבוק, כתיבת הפוסט עשויה לחשוף את המידע, לכל היותר, רק לאותם 100 חברים. לעומת זאת, אדם עם 1000 חברים בפייסבוק שמבצע שיתוף לפוסט המקורי, עשוי לחשוף אותו לקבוצת אנשים גדולה באופן משמעותי ביחס לכותב הפוסט המקורי.

שופטי בית המשפט העליון התייחסו גם למצב בו אדם מבצע לייק לפוסט משמיץ. על אף שהאלגוריתם של פייסבוק עשוי לחשוף את הפוסט המשמיץ גם לחבריו של מי שמבצע לייק בלבד, אך הדבר לא נתון לשליטת מבצע הלייק והוא לא מבצע פעולה יזומה ומרצונו על מנת לחשוף את חבריו בפייסבוק לפוסט המשמיץ.

 ההבדל המשמעותי בין שיתוף פוסט בפייסבוק לבין ביצוע לייק בלבד הוא זה שמקנה לנפגע את האפשרות להגיש תביעה בגין לשון הרע הן כנגד המפרסם המקורי והן כנגד מי שביצע את השיתוף לפוסט.

מה על הנפגע לעשות כדי שתביעתו נגד משתף הפוסט לא תחשב שימוש לרעה בהליכי משפט?

על אף ששופטי בית המשפט העליון קבעו כי ניתן להגיש תביעת דיבה נגד משתפי פוסט משמיץ, הם קבעו כי יש לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק האם התובע (הנפגע מהפוסט המשמיץ) נקט בסוג של אכיפה בררנית.

כך לדוגמה; נקבע כי יש לבחון האם התובע הגיש תביעה רק נגד משתף הפוסט או גם נגד כותב הפוסט המקורי; במצב שבו מספר אנשים שיתפו את הפוסט – יש לבחון האם התובע הגיש תביעה נגד כל מי ששיתף את הפוסט או רק נגד מספר אנשים (במצב כזה התובע יכול לבחור להגיש את התביעה רק נגד אנשים שיתקשו להתגונן מפני התביעה, ועשוי להתעורר חשש לאכיפה בררנית).

על מנת להתגבר על טענות הגנה אפשריות אלה של הנתבעים, על התובע להראות מדוע בחר לתבוע רק חלק ממשתפי הפוסט.

לדוגמה; אם התובע לא הצליח לאתר חלק ממשתפי הפוסט כי מדובר בפרופילים פיקטיביים הרי שזה עשוי להיות הסבר מתקבל על הדעת. הסבר אפשרי נוסף הוא שחלק ממשתפי הפוסט הם דמויות ציבוריות עם מספר חברים/עוקבים בפייסבוק רב במיוחד, דבר שעשוי להגדיל את הפגיעה של התובע.

במקרים מסוג זה מומלץ להתייעץ עורך דין הוצאת דיבה על מנת לבחון את דרכי הפעולה הטובות ביותר לתובע במקרה הקונקרטי הרלוונטי אליו.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע – הוצאת דיבה. ניתן ליצור קשר עם המשרד בטלפון: 03-6427876 או באמצעות אתר האינטרנט של המשרד www.blitshtein-law.com

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה