שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גישור – עתיד המשפט בישראל

חדשות

גישור – עתיד המשפט בישראל, צילום: VitalikRadko
גישור – עתיד המשפט בישראל
05/01/2020, כתיבת מומחים

יש שיאמרו כי עורכי דין, שתפקידם להגן על האינטרסים של לקוחותיהם, מחריפים לעיתים קונפליקטים שניתן לפתור בגישה פשרנית יותר. בשנים האחרונות אנחנו רואים פופולאריות גוברת והולכת של הליכי גישור לפתרון סכסוכים וקונפליקטים, גם בהמלצת בית המשפט כתהליך שמחליף את הקונפליקט המשפטי עתיר המשאבים לצדדים במשפט ולמערכת.

בשנת 1997 החלה מערכת בתי המשפט להטמיע את תהליכי הגישור כתהליך מקדים לזה המשפטי בסכסוכים משפטיים מסוגים שונים. מעל מחצית מהתיקים הנפתחים בבתי המשפט ומופנים לתהליך של גישור מסתיימים בהסכמי גישור ללא התערבות בית המשפט. כיום, בסכסוכים משפטיים של בתי הדין לענייני משפחה ובחלק מבתי משפט השלום בארץ מפנים באופן אוטומטי תביעות מרובות למפגש מהו"ת (מידע היכרות ותיאום), מפגש שמתניע תהליך גישור ראשוני ביחידות סיוע מטעם משרד העבודה, הרווחה, והשירותים החברתיים.

ניכר כי השילוב וההטמעה של תהליכי גישור בהליך גירושין ובהליכים משפטיים רבים נוספים, מספק פתח ליישוב סכסוכים בצורה מכובדת, תוך דיאלוג, וחשוב לא פחות – בעלויות פחותות באופן משמעותי, הן מצד הצדדים בהליך והן מצד המדינה ומערכת בתי המשפט. הפתרונות הנובעים מתהליכים של גישור נמצאו ככאלה המספקים פיתרון שמקובל על שני הצדדים, העולים בתהליך קצר יותר מזה של תביעות משפטיות ונוטים לחזור פחות לדיונים חוזרים, עתירות וערעורים בבתי המשפט.

גישור בהליך גירושין – נתיב שמאפשר להמשיך ולשתף פעולה

בהליכי גירושין המתנהלים בין כתלי בתי המשפט, מתנגחים בני משפחה אלה באלה, כאשר כל אחד מנסה, באמצעות עורך הדין שלו בדרך כלל, למקסם את התועלת והרווחים מתוך התהליך, על חשבון הצד השני. בתהליך של גירושין, מתוך הכעס, הטינה, שברון הלב והחלום והקושי לבנות מחדש את החיים, אנו רואים בני זוג לשעבר שמנהלים תביעות ודיונים משפטיים לאורך שנים ללא התרה.

בשנת 2016 אושרה תקנה המחייבת זוגות בהליכי גירושין לקיים עד ארבעה מפגשי גישור ורק כאשר אלה לא נשאו פרי – יוכלו בני הזוג לפתוח בהליך תביעה לגירושין. הליך הגישור מהווה קרקע פורייה לפתרון סכסוכים באופן מכובד ומתוך פשרות שבכל מקרה ימצאו בני הזוג את עצמם נאלצים לקבל, בעניין חלוקת רכוש, משמורת ומזונות, ועוד.

דווקא בתהליכי גישור בהליך גירושין חשוב לזכור, כי בעוד את הקשר הזוגי ניתן לפרק – את שיתוף הפעולה בנוגע לילדים, לרכוש ולשותפויות, קשה יותר לפרק ולעיתים יש להמשיך ולשתף פעולה במשך שנים רבות. על כן, מגשרים מומלצים ובעלי ניסיון בתהליכי גישור בהליך גירושין עשויים להניח את התשתית הנדרשת להמשך קיום מערכת יחסים שגם אם כבר אין בה אהבה – יש בה כבוד והערכה כלפי המישורים בהם על בני הזוג להמשיך ולהתנהל ביחד.

איך מאתרים מגשרים מומלצים?

חשוב לדעת, כי מגשרים מומלצים מטעם בתי המשפט הינם אנשי מקצוע בעלי השכלה וניסיון רלוונטיים. מגשרים כאלה, המוסמכים לנהל תהליכי גישור בהליך גירושין, הם לא אחת גם עורכי דין, הבקיאים בחוקים ובהתנהלות מערכת בתי המשפט לענייני משפחה ויש להם את הידע והקשיבות הנדרשים על מנת להוביל תהליך של גישור, בין שני בני זוג שאינם חשים כי הם יכולים לנהל דיאלוג מתחשב ופורה זה עם זה, לכדי הסכם גירושין יעיל שנחתם תוך הסכמה ובתהליך של כבוד הדדי. על פי התקנות למגשרים מוסמכים מטעם בתי המשפט, חל איסור על מגשרים מקצועיים לקחת על עצמם תיקי גישור אם קיים חשש לניגוד עניינים, העדפה לצד אחד או חוסר אובייקטיביות; חל איסור על המגשרים המומלצים מטעם בתי המשפט למסור עצות או חוות דעת בתחומים בהם הם אינם מתמחים; ועליהם לשמור על דיסקרטיות – הן בתוך הליך הגישור כאשר כל צד מגלה למגשר מידע אישי ורגיש, והן מחוץ לתהליך הגישור, כאשר כל המידע אליו נחשף המגשר בתהליך נשאר חסוי ופרטי ואינו מתגלה לאיש, בשום שלב ובשום הליך, מטעם המגשר עצמו.

בתי המשפט עצמם מנהלים רשימות מגשרים מומלצים בתהליכי גישור בהליכי גירושין, בסכסוכי עובד מעביד וסכסוכים עסקיים, בתהליכי גישור בין בני משפחה, שכנים, או דיירים, וכדומה.

עלות הליכי גישור לעומת עלות ניהול תיק משפטי

כאמור, מגשרים מומלצים מספקים סביבה בטוחה, דיסקרטית, מקצועית ואובייקטיבית, להובלת תהליך הסכמה בנוגע לסכסוך שהוביל שני צדדים לתביעה משפטים (או אף כצעד מקדים לתביעה משפטית). חשוב לדעת, כי בעוד שיעורי ההצלחה של תהליכי גישור הם גבוהים (בתנאי, כמובן, שהגישור נערך על ידי איש מקצוע בעל ניסיון והמלצות) – הם גם חוסכים כספים רבים, גם למעורבים בסכסוך וגם למערכת בתי המשפט.

לדוגמה, גישור בהליך גירושין עשוי לחסוך לבני הזוג, שממילא חוצים את כל רכושם לשניים ונדרשים ברוב המכריע של המקרים לנהל את חייהם בצמצום לפחות בתקופת הגירושין, מעל 20,000 ₪. עלות עורך דין המתמחה בענייני גירושין כ – 20,000 ₪, ומדובר, כמובן, בהוצאה כפולה היות וכל אחד מבני הזוג נדרש לעורך דין מטעמו. לצד עלות עורכי הדין, ייתכנו עלויות נוספות לניהול הקונפליקט כמו יועצים ופסיכולוגיים, חוקרים פרטיים, ועוד. בסופו של יום, אם כלל ההוצאות הללו אינם מכבידים די לצד הליך הגירושין, ההסכמים הנחתמים מחייבים בדרך כלל ויתורים מרחיקי לכת מצד שני הצדדים, הנעשים בעל כורכם וכתוצאה מניצחונות והפסדים במשפטים ומהחלטות השופטים.

גישור בהליך גירושין עלותו הממוצעת אינה עולה על סך של 10,000 ₪, והתשלום הזה נחלק בין שני הצדדים. הגישור מציע תהליך של פשרה לניסוח הסכם שיהיה מקובל על שני הצדדים וימנע עתירות נוספות לבתי המשפט – וזאת, בתנאי שנערך באופן מקיף ותוך חשיבה קדימה.

לצד התקנה המחייבת תהליך של גישור בהליך גירושין, אנחנו רואים כי לשילוב של גישור בעת פירוק המשפחה וניסוח הסכם גירושין יתרונות רבים. הבחירה בתהליך של גישור מאפשרת ניסוח הסכם כולל ומכבד ושמירה עליו, חיסכון כלכלי משמעותי ודלת רחבה לשמירה על כבוד במערכת היחסים, נושא חשוב במיוחד אצל בני זוג שמתגרשים אולם נדרשים להמשיך ולשתף פעולה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:121
קומיט וכל טופס במתנה