שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מהם האתגרים הגדולים ביותר שעורכי דין צריכים להתמודד איתם כיום?

חדשות

מהם האתגרים הגדולים ביותר שעורכי דין צריכים להתמודד איתם כיום?, צילום: istock
מהם האתגרים הגדולים ביותר שעורכי דין צריכים להתמודד איתם כיום?
07/11/2019, עו"ד לילך דניאל

מקצוע עריכת הדין עבר שינויים רבים לאורך השנים, ולכן משרדי עורכי דין ניצבים כל העת בפני אתגרים לא פשוטים וצריכים להתאים עצמם למציאות המשתנה. מהם האתגרים הגדולים ביותר שעורכי הדין בישראל צריכים להתמודד מולם כיום?

אין ספק שמקצוע עריכת הדין עבר שינויים מהותיים לאורך השנים, גם בארץ וגם בעולם. הדבר נובע בין היתר משינויים חברתיים, פתיחת השוק לתחרות, וההתפתחויות הטכנולוגיות הנרחבות ששינו את פניו של שוק העבודה באופן ניכר והפכו מקצועות רבים למיותרים, או כרסמו בחלק מפעילותם של מקצועות אחרים. לאור כל השינויים הללו, מהם האתגרים הגדולים ביותר שניצבים כיום בפני עורכי הדין בישראל?

1. התמודדות עם התחרות הגואה בשוק המשפטי – כשאתם יוצאים לשוק כעורכי דין, הדבר הראשון שאתם לומדים הוא שאתם מתחרים עם מספר עצום של עורכי דין אחרים. נהרות של דיו נשפכו כבר על הכמות העצומה של עורכי הדין בישראל, היוצרת תחרות גדולה שהשלכותיה ניכרות בהיבטים נוספים של המקצוע: שכר הטרחה צונח, עלויות השיווק גדלות, הרמה המקצועית יורדת וה"משפטיזציה" חוגגת. הדבר משפיע בעיקר על עורכי דין עצמאיים ומשרדים קטנים, המתחרים נגד משרדים גדולים ומבוססים ובעלי מוניטין. גם עורכי דין שכירים נאלצים להתחרות נגד עשרות אחרים על כל משרה משפטית, ולהתפשר על תנאי עבודה שלא תמיד הולמים את כישוריהם ומקצועיותם. אין ספק שמדובר באחד האתגרים הגדולים ביותר שעורכי הדין בימינו צריכים לדעת כיצד להתמודד איתו.

2. לקוחות – מערכת יחסים חזקה ויציבה בין עורך דין ללקוח היא חיונית להצלחה של כל תיק משפטי, ולכן התמודדות עם לקוחות אף היא מהווה אתגר לא פשוט עבור העוסקים במקצוע. כיצד לבחור את הלקוחות? באיזו תדירות לעדכן אותם בהתפתחויות בתיק? איך להציב להם גבולות? איך להתנהל מול לקוחות "בעייתיים"? ואיך מתנהגים כשמתעורר ויכוח עם לקוח? כל אלו הם אתגרים שמצריכים הרבה שלוות נפש ומאמץ מצד עורך הדין.

3. מציאת כוח אדם איכותי וניהולו – תוצר לוואי נוסף הנובע מעודף עורכי הדין במדינה, הוא הקושי למצוא כוח אדם איכותי למשרד. לעורכי דין במשרדים קטנים יש מעט מאוד זמן להקדיש לגיוס ולהכשרה, מה שהופך את האתגר של מציאת צוות אמין לגדול עוד יותר. בנוסף, לעו"ד רבים חסרים כישורי ניהול חזקים והם אינם כשירים או בטוחים כיצד להניע את הצוות שלהם באופן הנכון ביותר.

4. תמחור תיקים - שכר הטרחה הוא הכנסתו היחידה של עורך הדין ולכן תמחור הטיפול המשפטי באופן שההכנסות מהטיפול יעלו על ההוצאות - הוא אתגר לא קטן בפני עצמו. גם התחרות הרבה בין עורכי הדין אליה כבר התייחסנו, גורמת לרבים מהם להפחית את עלות השירותים המשפטיים על מנת להיות אטרקטיביים ולמשוך לקוחות, דבר שעלול להוביל לקריסה כלכלית שלא תאפשר לעסק להמשיך להתקיים.

5. עומס נפשי – עריכת דין היא אחד מהמקצועות המובילים בעומס הנפשי המוטל על העוסקים בהם. לאורך השנים נערכו מחקרים רבים (בעיקר בחו"ל) שהצביעו באופן סדרתי על כך שאחוז הסובלים מדיכאון בקרב עורכי הדין הוא גבוה מאד ביחס ליתר האוכלוסייה, כמו גם השימוש בסמים ובאלכוהול. השעות הארוכות וחוסר היכולת לאזן בין קריירה לפנאי הם אחד הגורמים לשחיקה וללחץ בקרב עורכי דין, אולם זה לא המקור היחיד. לכך ניתן להוסיף את עומס העבודה הרב, הלחץ הרב להצטיין, היחסים התלותיים בין עורכי הדין ללקוחות, שהם יחסים בעלי מאפיינים מיוחדים שלא קיימים במקצועות אחרים, וגם הקושי לעמוד בתחרות הגבוהה במקצוע.

6. אתיקה – כידוע, עורכי דין כפופים למערכת כללי אתיקה סבוכה המטילה עליהם חובות בהיבטים שונים של העיסוק במקצוע ובכלל זאת היחסים מול הלקוחות, מול קולגות ומול בתי המשפט. לכן, ההתנהלות היומיומית תוך שימת לב לחובות אלו היא אתגר בפני עצמו. כמו כן, גם תחום הפרסום של עורכי הדין כפוף לכללי אתיקה נוקשים, על אף המהפכה שחלה בשנים האחרונות והתאמת כללי הפרסומת לעתים המשתנים, ולכן חשוב לדעת להתנהל תוך שמירה על הכללים הללו, שמא תוצבו בפני סיכון להעמדה לדין משמעתי.

7. הטכנולוגיה – אחד האתגרים הגדולים העומדים כיום בפני משרדי עורכי דין, בין אם בישראל בין אם בעולם, בין אם גדולים ובין אם קטנים, הוא הטכנולוגיה. כלים טכנולוגיים חדשים שנועדו לשפר ולייעל את העבודה המשפטית הולכים ומתפתחים כל הזמן, והשוק המשפטי צמא לחידושים והמצאות. אין ספק ששינוי טכנולוגי יכול ללא ספק להשפיע לטובה, אולם הטכנולוגיה משתנה כל כך מהר ויש כל כך הרבה אי וודאות לגבי ההצלחה הפוטנציאלית שלה, כך שלעיתים קרובות קשה למשרדי עורכי הדין לעמוד בקצב. בנוסף, עם הטכנולוגיה מגיעים אתגרים נוספים כגון אבטחת מידע, איומי סייבר והתמודדות עם כללי האתיקה. ולבסוף, אסור לשכוח שהאתגר הכי גדול שמציבה הטכנולוגיה בפני עורכי הדין הוא האיום על משרתם שלהם עצמה, שכן חלק מהטכנולוגיות הללו למעשה נועדו להחליף את עורכי הדין ולעשות אוטומציה לעבודתם.

8. שיווק – בין אם אתם עורכי דין חדשים ובין אם אתם מנהלים משרד גדול וותיק, אתם בוודאי יודעים שהשגת לקוחות חדשים היא תמיד דאגה עצומה. לצורך כך, אתם חייבים להקדיש זמן וכסף לשיווק המשרד באופן תמידי, אתגר שהוא מורכב במיוחד בעידן הנוכחי, שבו מרבית מאמצי השיווק מתמקדים באינטרנט וברשתות החברתיות. עובדה זו מחייבת את עורכי הדין להיות בקיאים לא רק ברזי הדין והפסיקה, אלא גם בכל מה שנוגע לפרסום בפייסבוק ובגוגל, לתחזק אתר אינטרנט פעיל שמתעדכן באופן קבוע, ללכת לכנסים ולבצע נטוורקינג ולדאוג תמיד להיות עם היד על הדופק על מנת להבטיח שהמשרד יוכל להמשיך ולהתקיים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:186
קומיט וכל טופס במתנה