שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 8 טיפים לסטודנט המתחיל למשפטים

חדשות

8 טיפים לסטודנט המתחיל למשפטים, צילום: istock
8 טיפים לסטודנט המתחיל למשפטים
31/10/2019, עו"ד לילך דניאל

שנת הלימודים האקדמית נפתחה בימים אלו, ואלפי סטודנטים חדשים, בהם גם אלפי סטודנטים למשפטים, כבר כובשים את ספסלי הלימודים במוסדות השונים. הנה כמה טיפים שיהפכו את טבילת האש בפקולטה למשפטים למוצלחת במיוחד

סיומה של תקופת החגים מסמל לא רק את תחילתה של שנה עברית חדשה, אלא גם את תחילתה של שנה אקדמית חדשה. כמו כל שנה, גם השנה יצטרפו אלפי סטודנטים חדשים למשפטים אל המוסדות השונים ויחלו במסע המפרך לעבר התואר הנכסף, בין אם המטרה הסופית היא רכישת השכלה משפטית גרידא ובין אם היא מהווה צעד לעבר קבלת ההסמכה כעורכי דין. אספנו כמה טיפים ועצות לסטודנט המתחיל למשפטים, שבתקווה יקלו על טבילת האש באקדמיה:

אל תילחצו – הטיפ הראשון והחשוב מכולם. כבר בהתחלה תגלו שלימודי המשפטים יכולים להיות מאד אינטנסיביים. אם אתם סטודנטים מתחילים שאינם מורגלים ברזי האקדמיה, אתם עלולים למצוא את עצמכם מהר מאד בסחרור לא פשוט ולחוש שהדברים יוצאים משליטה – חייבים להספיק לכתוב עבודות, לקרוא לפני השיעורים, ובין לבין גם להספיק לעבוד למחייתכם ולנהל חיים. אל תיכנסו ללחץ וזכרו שמדובר במצב זמני שחייבים להתרגל אליו. עם הזמן, תדעו לנהל את הזמן שלכם נכון ולהתמודד עם האתגרים.

שתפו פעולה – בהמשך לסעיף הקודם, זכרו שאתם לא לבד ושגם חבריכם לספסל הלימודים מתמודדים עם הסביבה החדשה והבלתי מוכרת. לכן, ייתכן שכדאי לכם לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה. למשל: לארגן קבוצות למידה, לסכם עם חברים על חלוקה של מטלות הקריאה וכד'.

בקשו עזרה אם אתם זקוקים לה -  אין זה נדיר שסטודנטים חדשים ירגישו מבולבלים בנוגע לנהוג באקדמיה: כיצד להתכונן לשיעור, כיצד ללמוד לבחינות, כיצד לנהל את זמנם או מה הפורמט הנכון להכין עבודות. למרבה המזל, בחלק מהמוסדות האקדמיים ישנה תכנית חונכות, שבה סטודנטים משנים מתקדמות מסייעים לסטודנטים מתחילים עם צעדיהם הראשונים בפקולטה. מלבד זאת, ישנם עוד מספר משאבים העומדים לרשותכם, כגון קבוצות פייסבוק שבהן ניתן לשאול שאלות ולהיעזר בסטודנטים "מבינים" יותר, מזכירות הפקולטה, המתרגלים (עוזרי ההוראה) וגם המרצים. מקובל שלכל מרצה ישנן שעות קבלה בהן ניתן להגיע לחדרו ולשאול שאלות, ואם לא נוח לכם – תמיד אפשר לשלוח מייל.

היו מוכנים לקרוא הרבה – אחד הדברים שהכי מאפיינים את התואר במשפטים הוא כמויות הקריאה העצומות הנדרשות מהתלמיד. לא מדובר רק בפסקי דין אלא גם במאמרים, ספרות, חוקים והררי חומרים נוספים. בהתחלה לא ברור איך אפשר להתמודד עם כמויות כאלה של חומר בזמן כ"כ קצר, בייחוד כשבכל קורס תדרשו להגיע מוכנים לאחר קריאה וייתכן שאפילו תיבחנו על כך, אך תוכלו להתנחם בכך שבסופו של דבר מתרגלים לקצב הלמידה, לומדים לזהות את הקטעים החשובים.

רכשו הרגלי למידה נכונים – אחד הטיפים הקריטיים ביותר להצלחה בתואר למשפטים, והדבר שחשוב מאד לסגל אותו לעצמכם כבר בהתחלה. דחיינות היא תופעה נפוצה מאד אצל סטודנטים, אך חשוב לזכור שהרגלי למידה אינם נוגעים רק לניהול זמן נכון והימנעות מהסחות דעת. מדובר גם בהגעה לשיעורים, בדרך שבה אתם מסכמים את החומר בהרצאות, באופן שבו אתם מתמודדים עם רשימות הקריאה, ועוד.

אל תעשו לעצמכם הנחות – בשלב מסוים אתם עלולים לחוש שאתם שולטים במצב וש"לא יהיה נורא" אם לא תקראו את המאמר הזה או אם תבריזו מהשיעור ההוא. זה בסדר אמנם לא להגיע לשיעורים מדי פעם, אבל היזהרו שהחד פעמי לא יהפוך לקבוע. ישנם סטודנטים שמסוגלים לא להגיע לשיעורים כל הסמסטר ורק בתקופת הבחינות ללמוד על סמך מחברת שיעורים של סטודנט אחר ולהצליח, אולם לא כולם כאלה וברוב המקרים להיעדרות יש מחיר. בנוסף, מרצים רבים מעניקים נקודות בונוס למשתתפים בשיעורים ולכן גם מהיבט זה משתלם לכם להראות נוכחות.

השתתפו בפעילויות נוספות מלבד הלימודים – אתם אמנם רק בשנה א' של הלימודים, אולם רוב הסיכויים שאתם כבר יודעים שהתחרות בשוק המשפטי בישראל היא מאד קשה, והיא לא מתקיימת רק בין עורכי הדין אלא גם בין המתמחים. אז נכון, עוד מוקדם לחשוב על התמחות עכשיו, בהתחשב שהראיונות מתבצעים רק באמצע השנה השלישית ללימודים, אך אף פעם לא מאוחר לקחת חלק בפעילויות שיראו טוב בקורות החיים שלכם ויבליטו אתכם מעל מועמדים אחרים בבוא העת, בדרך להתמחות נחשבת במקום טוב. מלבד פרויקטים משפטיים בקהילה שתוכלו להתנדב בהם, תוכלו גם להתנדב בקליניקות האקדמיות שקיימות בחלק מהמוסדות ואף לקחת חלק בכתב עת או פודקאסט משפטי, אם המוסד שבו אתם לומדים מפעיל כאלה.

אל תשאבו לתחרותיות יתר – נכון, להיות מצטיין דיקאן זה נחמד, אך זה לא אומר שאתם צריכים לפצוח במרדף בלתי נלאה אחר הציונים ולרמוס כל דבר וכל אדם שנקרה בדרככם. זכרו שרק תלמיד אחד יכול לסיים בראש הכיתה, ובמקום להגדיר זאת כיעד שלכם התמקדו בלעשות את הטוב ביותר שאתם יכולים. כל דבר מעבר לכך עלול לפגוע בבריאות הפיזית והנפשית שלכם. כמו כן, תמכו וכבדו את חבריכם לכיתה והיו נכונים לעזור כשצריך, אם מדובר בעזרה בעבודה שצריך להגיש, בסיכומים מהשיעור הקודם או בטבלת הפסיקה שהכנתם. בבוא העת, תרצו שאחרים יתנו לכם יחס דומה.

שנת לימודים מוצלחת!

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה